نعمتهای الهی در سوره الرحمن -4

 بسم الله الرًحمن الرًحیم

بینندگان عزیز مخاطبین ما جمعی از اساتید و پرسنل و دانشجویان پرستاری هستند روز تولد حضرت زینب کبری(سلام الله علیها) را تبریک می‌گویم بحثم چیز دیگری است ولی چون بمناسبت روز پرستار بینندگان عزیز بحث را می‌بینند.
1- پاداش پرستاری از بیمار
 یکی دو تا حدیث برای این کار بگویم گروهی رفتند مدینه زیارت، یکی مریض شد ماند توی خانه موفق نشد که از توی خانه برود حرم، باقی‌ها رفتند حرم یکی گفت این مریض تنهاست من پهلویش می‌مانم پرستارش بشوم هم برایش غذا درست کنم هم همدمش بشوم حضرت که این را شنید امام صادق(علیه السلام) ظاهراً، فرمود ثواب کسی که پهلوی بیمار ایستاد و پرستاری کرد از ثواب کسی که رفت مسجدالنبی خدمت پیغمبر(صلی الله علیه وآله) زیارت ثواب او از این کمتر نیست مساله‌ی خدمت رسانی، حالا این پرستار خدمت می‌کند به انسانها حتی اگر خدمت به اموال مسلمین بکنیم تا چه رسد به خود مسلمانها ارزش دارد.
عده ‌ای توی مسجد الحرام رفتند طواف بکنند کفشهایشان را گذاشتند پهلوی یک نفر گفتند تو پهلوی کفشها بنشین کفشها را کسی نبرد ما برویم طواف کنیم حضرت فرمود ثواب کسی که پهلوی کفشها نشسته است از ثواب آن کسی که طواف می‌کند کمتر نیست کسی که مریض می‌شود شما با تلاشتان و تخصصتان او را از مرگ نجات می‌دهید تا آخر عمرش در عبادتهای او شریک هستید منتهی اگر می‌شد این رشته‌ی پرستاری، این الان به ذهنم آمد همین الان به ذهنم آمد اگر می‌شد این رشته‌ی پرستاری با یک شاخه از رشته‌ی علوم انسانی روانشناسی و یکسری از علمای حوزه یک گره‌ای می‌خوردند بعضی از بیمارها که خودشان را می‌بازند افرادی بیایند خصوصی با اینها حرف بزنند افرادی هست که اگر نیم ساعت با او حرف بزنی خیلی مشکلاتش حل می‌شود همه‌اش آمپول و دارو و درمان نیست بعضی‌ها یک مشکلی دارند که. . . یک وحشتی کرده واین. . . یعنی باید به مریض اینرا حالی کنیم همان کلام مال حضرت زینب(علیها السلام) است حالا چون شما روز تولد حضرت زینب(علیها السلام) هستید بحث را گوش می‌دهید اینرا از قول حضرت زینب(علیها السلام) بگوئید.
2- حضرت زینب(س)، پرستار و پاسدار کربلا
 زینب کبری(علیها السلام) وقتی برادرش را شهید کردند و او را به اسارت بردند دربار گفتند اوضاع چه جور است؟ فرمود(ما رایت الا جمیلا) یعنی من جز زیبایی نمی‌بینم این یعنی چه؟ یعنی امام حسین(علیه السلام) را بکشند زیبا بود؟ یک کسی که روی تختخواب خوابیده واقعاً این مریضی هم زیبا است؟ آخ گفتن و ناله و بی خوابی تا صبح، دردها زیباست؟ زینب کبری(علیها السلام) می‌گوید اینها هم زیبا است این یعنی چه؟ یک بیانی من دارم با یک مثالی قبلاً هم اینرا گفته‌ام ولی شما هم بعنوان یک پرستار این را می‌توانید بگوئید بچه سر سفره به سفره نگاه می‌کند فقط مربا و شیرینی را دوست دارد سرکه و ترشی پهلوی او زیبا نیست فقط شیرینی‌ها را دوست دارد فلفل و پیاز و ترشی را می‌گوید اینها زیبا نیست اما مادر بچه که نگاه به سفره می‌کند می‌بیند یک ظرف ترشی است یک ظرف مربا هر دو ظرف پهلوی مادر زیباست یعنی مادر ترشی و شیرینی پهلوی او زیباست اما پهلوی بچه شیرینی پهلوی او زیبا است و ترشی پهلوی او زیبا نیست اگر انسان فکر و فرهنگش بالا برود وزنه بردار خیس عرق شدن و زجری هم که می‌کشد که وزنه را بلند می‌کندهمان سختی‌ها پهلویش زیباست زنی که می‌زاد و سالها منتظر بچه بوده است درد زایمان پهلوی او زیباست کشاورز ضمن اینکه عرق می‌کند آن عرق ریختن هم پهلویش زیباست.
(توی امامان ما امام باقر(علیه السلام) چاق بود بیلی دست گرفته بود کشاورزی می‌کرد عرق می‌آمد از سر و صورتش در اطراف مدینه یک کسی گفت من بروم موعظه کنم این پسر پیغمبر را، رفت گفت آقا اگر الان عزرائیل بیاید خجالت نمی‌کشی که در این حالات داری بیل می‌زنی؟ فرمود در بهترین حالات هستم کسی که بیل دستش است و دارد کار می‌کند وعرق می‌ریزد برای اینکه نان برای زن و بچه‌اش در بیاورد زیباترین حالات است یعنی کشاورز عرقی که می‌ریزد. . . امام حسین(علیه السلام) به ظهر عاشورا هر چه نزدیکتر می‌شد برافروخته‌تر و شادترمی شد دانشجویی که امتحان دارد و شب تا صبح مطالعه دارد و نمی‌خوابد این بی خوابی پهلویش زیباست بنابراین این(ما رایت الا جمیلا) باید بگوئیم) علاوه بر اینکه این دردها کفاره‌ی گناهان هم می‌تواند باشد حتی حدیث داریم بچه‌ای که مریض می‌شود هر آخی که می‌کشد که مادر دلش تو می‌ریزد ناله‌ی بچه و اضطراب مادر کفاره‌ی گناه است داریم که وقتی زن حامله درد زایمان می‌برد وقتی زائید از گناهانش پاک می‌شود داریم که این سختی‌ها به اندازه‌ی شیرینی‌ها شکر دارد.)
3- بیماری، فرصتی برای بازنگری و خودیابی
 امام سجاد(علیه السلام) یک دعایی دارد که وقتی بیمار می‌شود این دعا را می‌خواند می‌گوید خدایا نمی‌دانم آیا مرض برای من زیباتر است یا سلامتی چون مرض هم یک زیبایی‌هایی توی آن هست انسان وقتی مریض می‌شود یک فرصتی دارد برای مطالعه و بازگشت به خویشتن یک فرصتی دارد که یک نگاهی بکند که چی. . . یک خورده غرورش کم می‌شود به پوچی خودش پی می‌برد به نیاز خودش به خدا پی می‌برد اینجا اگر کارشناسهایی باشند. . . بسیاری از آدمهایی هستند که وقتی سالم هستند ممکن است نماز نخوانند اما وقتی مریض می‌شود آن غرورش شکسته می‌شود اینجا اگر یک کارشناس پنج دقیقه با او صحبت کند نماز خوان می‌شود افرادی هستند سربه راه نیستند وقتی مریض می‌شوند می‌افتند این دیگر تغییر فکر و همه چیزش عوض می‌شود جای خوبی است بیمارستان برای کارهای فرهنگی و از جاهایی که ما غفلت کرده‌ایم کار روی بیماران است بخصوص کار روی بیماران جوان افرادی هستند عقده‌ای افرادی هستند ناراحت افرادی هستند سؤال دارند عقده‌ای هم نیستند این در وقتی که سالم است اصلاً فرصت تحقیق ندارد یک دانشمند برود پهلوی تختش بگوید خوب آقاجان سؤالی داری من حاضرم جواب بدهم سوالهایش را بگوید جوابهایش را اگر باسواد است همانجا بگوید یا یادداشت کند برود جوابش را بدهد فرصت خوبی است می‌گویند اگر لیمو ترش گیرت آمد دور نینداز نگو ترشه، اگر هنر داری از همان لیمو ترش لیمونات درست کن.
ما یک رفیقی داریم ایشان حدود یک سال خانواده‌اش را رها کرد رفت برزیل به دانشجوهای برزیل گفت به اساتیدتان بگوئید بنده بعنوان یک اسلام شناس هر که سؤال دارد من جوابش را می‌دهم دانشجوها هم سر کلاس گفتند آقا کسی از ایران آمده اسلام شناس است اگر سؤالی راجع به اسلام دارید سؤال کنید ما جوابتان را می‌دهیم می‌گفت این دانشجوها شدند دلال رابط بین اساتید دانشگاه و این روحانی ملاّّّّّّّّّّّّ ایشان می‌گفت یک سالی که آنجا بودم 30 نفر از اساتید دانشگاه را من مسلمان کردم بعد می‌گفت در یکی از مذاکرات طول کشید گفت باشد دور دوم گفتیم باشد دور دوم بنا شد بیاید نیامد گفتیم چرا نیامده؟ گفتند بیمار شده گفتیم برویم عیادت رفتیم بیمارستان برزیل عیادت آن رئیس دانشگاهی که بیمار شده گفت الان بیمار هستم ولی دوست دارم حرف بزنم دو سه تا سؤال داشت ما سؤالهایش را جواب دادیم گفت حق با شماست من الان حاضرم مسلمان بشوم می‌گفت(اشهدان لااله الاالله) را گفت(اشهد ان محمد رسول الله) را هم گفت این آقای روحانی خودش برای من می‌گفت، می‌گفت بعد هم از دنیا رفت. یعنی یک فرصتهایی انسان در یک لحظه‌هایی می‌تواند استفاده‌هایی بکند خوب حالا به هر حال کارتان سرمایه گذاری در عبادت است بالاترین عبادت است یا از بالاترین عبادت است امروز را تبریک می‌گویم. بحث ما سوره‌ی الرحمن بود.
رابطه‌ی بین رحمت و قرآن چیه؟ حالا بحث بیماری را کردم حالا به ذهنم آمد بگذارید بگویم من دو سه شب پیش مریض شدم وتا صبح هم خوابم نبرد دو تا قرص خواب هم خوردم فایده‌ای نکرد گفتند دوغ خواب می‌آورد دوغ هم خوردیم گفتیم حالا که خوابمان نمی‌برد بلند شویم روی قرآن فکر کنیم اینها را از دو بعد از نصف شب تا چهار بعد از نصف شب به ذهنم آمد رابطه‌ی بین رحمت و قرآن چیه؟ دیدم که علمی که جامع است رحمت است رحمت گسترده است قرآن هم گسترده و جامع یک رابطه‌ای دارد اما رحمت خدا گسترده است «ورحمتی وسعت کل شیء» قرآن می‌فرماید رحمت خدا شامل همه چیزی می‌شود قرآن هم گسترده است اینطور نیست که قرآن راجع به یک رشته صحبت کند قرآن همه چیزی دارد برای مخ آیه داریم چه جور فکر کن چه جور نگاه کن چی بخور چی نخور چه کاری انجام بده چه کاری انجام نده(برای لباس 150 عنوان برای لباس من جمع کرده‌ام من هم خیلی باسواد نیستم طلبه هستم رنگ لباس چی لباس پشم یا کتان یا پنبه دوخت لباس لباس شهرت تجمل با لباس اسراف در لباس لباس دادن به بی لباسها شستن لباس وصله کردن لباس لباس تفاخر همینطور هی لباس لباس من اینها را در آوردم هو! چی شد راجع به خوراک راجع به لباس راجع به منزل و غیره).
4- چینش آیات قران به فرمان رسول خدا(ص)
رحیم مزد نمی‌خواهد هر کسی چیز یاد ما بدهد پول می‌خواهد یا از خودمان می‌گیرد مثل دانشگاه آزاد یا از دولت می‌گیرد کسی تا حالا مفت حرف نزده ولی خدا می‌گوید «الرحمن علّم القران» چون من رحیم هستم مفت یادت می‌دهم تنها علمی که مفت است مجانی است از ما مزد نمی‌خواهد براساس رحمت است تنها علمی است که استادهایش افراد صالحی هستند علم‌های دیگر ممکن است استاد صالح باشد ممکن است استاد صالح نباشد ولی «علّم القرآن» فقط از طریق انبیاست فقط از طریق افراد صالح افراد معصوم از طریق پیغمبر.
چرا خدا توی «علّم القرآن» کلمه‌ی رحمت را گذاشته؟ می‌گفت(الحی القیوم علّم القرآن)(القادر القدیر علم القرآن) چرا وقتی می‌خواهد بگوید علّم می‌گوید «الرحمن علم» خداوند هزار تا اسم دارد چرا توی هزار تا اسم الرحمن را گذاشت اینها عنایت توی آن هست اینطورنیست که حالا، کلمات قرآن چیندنش مهم است وقتی می‌گوید خدا به هر کس می‌خواهد پسر می‌دهد به هر که می‌خواهد دختر می‌دهد اسم دختر را زودتر می‌برد می‌فرماید «یهب» یعنی هبه می‌کند «یهب لمن یشاء اناثا» به هرکس بخواهد دختر می‌دهد «ویهب لمن یشاء الذکور» به هر کس بخواهد می‌بخشد دختر دو مرتبه می‌گوید به هر کس بخواهد می‌بخشد پسر اول «یهب» را چرا تکرار کرده می‌شد یکی‌اش نباشد اینطور باشد)یهب لمن یشاء اناثا او ذکورا) سوا کرده که بگوید شخصیت دختر مستقل است وابسته به شخصیت پسر نیست کلمه‌ی هبه را اگر. . . می‌توانست بگوید او ذکورا اما این هبه را جدا کرده یعنی او مستقل است او مستقل اسم دختر را زودتر گفته بعد گفته پسر این بخاطر اینکه زمانی که دختر را تحقیر می‌کنند و زنده توی گور می‌کنند خداوند. . . تازه یهب گفته خود کلمه‌ی هبه. . . نگفته یخلق هبه فازش فرق می‌کند با یؤتی تازه اناث بی الف و لام است ولی ذکور را گفته الذکور الف و الام اشاره به این است آنکه توی ذهنت خیلی پز دارد چون زمان جاهلیت دختر را تحقیر می‌کردند می‌گفتند هو! پسر دارد. . . تا می‌گفتند پسر ابروها می‌رفت بالا می‌گوید به هر کس بخواهیم دختر می‌دهیم بعد می‌گوید به هر کس بخواهیم پسر می‌دهیم یعنی همان پسرهایی که ابروهایت می‌رود بالا آنکه توی ذهنت خیلی پز دارد یعنی با الف ولام می‌گوید همان که پز دارد ولی همان که پز دارد من آخر می‌آورم آنکه پز ندارد من اسمش را اول می‌آورم بنابراین این کلمات قرآن چیندنش مهم است چرا جلوی «علّم القرآن» کلمه‌ی الرحمن است؟ علمی که بواسطه‌ی افراد صالح. . .
علمی که در هر زمان و در هر مکان کاربرد دارد در هر مکان و زمان کاربرد دارد این یعنی چه؟ یکی از مراجع قم گفت شنیده‌ام که تو تفسیر قرآن نوشته‌ای وآیات را کاربردی‌اش کرده‌ای، گفتم بله من تفسیر قرآن را از هر آیه‌ای پیامهای کاربردی. . . گفت آیات الاحکام را چه به آن می‌کنی؟ مثلا ًقرآن گفته «الطلاق مرتان» یعنی اگر مردی رسید به اینجا که نمی‌تواند با خانمش زندگی کند یک مرتبه سه طلاقه نکند یک مرتبه طلاق «مرتان» یعنی در چند مرحله از زن جدا شوید گفت کاربرد این چیه؟ گفتم حتی برای کسی که زن هم ندارد کاربرد دارد می‌خواهد بگوید با هر کس می‌خواهی قطع رابطه کنی همه‌ی پلها را یکباره خراب نکن حتی اگر یک کسی مسلمان هم نیست این آیه برای کسی که مسلمان هم نباشد کاربرد دارد یعنی بابا گیرم که مسلمان نیست انسان که هستی دوتا انسان که با هم رفیق هستند اگر خواستند با هم قطع رابطه کنند همه‌ی پلها را یکباره. . . درست است که آیه مال عروس و داماد و زن و شوهر است اما اگر کسی هم ازدواج نکرده بود حتی اگر کسی مسلمان هم نباشد می‌تواند از این آیه پیام خودش را بگیرد.
5- دانش و بصیرت، همراه با تقویت و فضیلت
علمی که بصیرت آفرین و تقوا آفرین است این مهم است ما الان توی دنیا می‌توانید بگوئید هرکس علمش بیشتر است بصیرتش هم بیشتر است؟ نه، افرادی داریم که مدرک علمی‌شان بالاست اما بصیرتی ندارند یعنی بینش ندارد علم دارد بصیرت ندارد این مساله را یکوقت من گفته‌ام حتماً از تلویزیون شنیده‌اید حالا اگر نشنیده‌اید نو است اگر شنیده‌اید دو بار بشنوید یکی از آقایانی که همه‌تان او را می‌شناسید همه‌ی ایران او را می‌شناسند از مهمین مملکت است می‌گفت توی ماشین نشسته بودم خسته شدم یک شعر خواندم گفتم:
 الهی جسم و جانم خسته گشته             در رحمت به رویم بسته گشته
 می‌گفت یک بیسواد بغل دستم نشسته بود گفت آقا جسم و جانت خسته گشته دو ساعت بخواب در رحمت خدا هم هیچوقت به روی هیچکس بسته نمی‌شود می‌گفت خیلی من خجالت کشیدم دیدم که علمم بالاست اما بصیرتی که این دارد من ندارم به چوپانی گفتند بزغاله‌ای را بکش کبابش کنیم این همه بزغاله، گفت صاحبش راضی نیست گفت بابا کو صاحبش صاحبش که نیست گفت «فاین الله» خدا کو؟ خدا که هست گاهی یک چوپان توحیدی دارد که همه‌ی دستها بالا. افرادی هستند. . . یک چیزی بگویم، من خودم یک نوه‌ی کوچولو داشتم این، دندانهایش تازه در آمده بود به مادرش گفتم که تا دو سال نگذار چیزی بخورد دو سال شیرش بده خواهرش آن هم تقریباً چهار سالش بود گفت بابا جان! اگر بناست تا دو سال هیچی نخورد جز شیر چرا این قبل از دو سال دندانهایش در می‌آید؟ ! اینکه دندانش قبل از دو سال در می‌آید یعنی یک چیزی هم باید بخورد من هر چه فکر کردم گفتم آقا بلد نیستم تمام شد و رفتند به پیرزنی گفتند خدا را چطور شناختی؟ دستش را از چرخش برداشت گفت این چرخ من با دست من باید بچرخد مگر می‌شود که این هستی بدون دست قدرت غیبی بچرخد؟ الرحمن رحمت است چون کتابش به ما بصیرت می‌دهد. تقوا آفرین است چون ممکن است آدم باسواد باشد اما تقوایش زیاد نشود حالا اینرا دیگر شما می‌دانید من یک سؤال می‌پرسم جوابش را نگوئید خودت توی دلت بگو الان دبستانی‌ها ادبشان نسبت به معلم بیشتر است یا راهنمای‌ها راهنمایی‌ها ادبشان بیشتر است یا دبیرستانیها دبیرستانیها ادبشان بیشتر است یا دانشجوها؟ یعنی واقعاً می‌توانیم بگوئیم هر کس باسوادتر می‌شود تواضعش نسبت به استاد و پدر و مادر بیشتر می‌شود؟ پس ببینید علم هست اما تقوا آفرین نیست. کجای کره‌ی زمین بیش از همه جا حقوقدان نشسته؟ سازمان ملل، همه‌ی حقوقدانان کره‌ی زمین آنجا جمع شده‌اند کجای کره‌ی زمین به بدترین نوع حقوق مردم را پایمال می‌کنند؟ سازمان ملل، حق وتو حق وتو یعنی چه؟ یعنی یکی می‌آید می‌گوید کلتان کشک هستید یعنی جایی که بیشترین دکترای حقوق نشسته‌اند بدترین نوع با حقوق مردم. . . ممکن است یک جایی بیشترین کتاب طهارت را بنویسند ولی کوچه هایش کثیف ترین کوچه‌ها باشد ممکن است در یک جا اسلام شناس زیاد باشد اما بچه‌های آن شهر خیلی. . .
6- علم مفید، علم مضر، علم غیر مفید
بنابراین علم مفید، ما سه تا علم توی قرآن داریم این پیام برای دانشگاه خوب است برای آموزش و پرورش خوب است علم مفید، علم مضر، علمی که لا یفید ولایضر نه فایده‌ای دارد نه ضرر علم بی خاصیت بیهوده علم مفید در دعا داریم(وعلماً نافعا) در قرآن هم داریم که موسی به خضر(علیهما السلام) گفت من توی بیابانها عقب تو می‌دوم یک چیزی یاد من بده «هل اتبعک ان تعلمنی مما علمت رشدا»-کهف-66- من عقب تو می‌آیم به شرطی که آن چیزهایی را که خدا به تو داده یک خورده‌اش را هم به من بدهید منتهی توی آن رشد باشد علم مضر را قرآن می‌گوید «یتعلمون مایضرهم ولاینفعهم» یاد می‌گیرد ولی یک علومی که مضر است علم بیهوده مثل اینکه اصحاب کهف 6 تا بودند هفتمی سگش بود 5 تا بودند ششمی سگش بود می‌شینیم که مثلا ً فرض کنید که از این بحث‌های بیهوده علمی که سعادت فرد و جامعه و این جهان و آن جهان در آن هست این جامعیت مهم است(ممکن است تمام جهان در یک شرایطی همه می‌روند توی حمام دوش می‌گیرند دوش گرفتن ما فرق می‌کند با دوش گرفتن آنها، او فقط وقتی می‌رود زیر دوش تمیز می‌شود یک خورده هم نشاط پیدا می‌کند نظافت و نشاط هست اما ما یک چیز دیگر هم داریم زیر دوش غیر از نظافت و نشاط چون قصد غسل جمعه می‌کنیم قصد قربه الی الله غسل می‌کنیم حالا غسل واجب یا غسل مستحب نشاطی که خارجی دارد ما هم داریم نظافتی که خارجی دارد ما داریم منتهی ما یک چیزی داریم که او ندارد وآن قربه الی الله است ممکن است بگوئید این قربه الی الله چیه که شما آخوند‌ها در آورده‌اید؟ می‌گوئیم نه، همینطور که شما در مسائلی می‌گوئید اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک این فعل و انفعالاتی که در بدن می‌شود که انسان غسل به او واجب می‌شود چطور بدن سست را نشاط به آن می‌دهید و اعصاب سمپاتیک را به حال اول در می‌آورید آن دلی هم که در یک شرایطی متوجه غیر خدا بود الان آن دل زیر دوش باید متوجه خدا بشود تا آن لحظاتی که متوجه لذت بود تبدیل بشود به همان لحظاتی که متوجه انجام فرمان خدا بود یعنی جسم بی نشاط نشاط می‌شود بدن آلوده تمیز می‌شود دلی هم که متوجه به شهوت شد الان آن دل متوجه به. . . این تنظیمش مهم است این جهانی و آن جهانی) «انا اعطیناک الکوثر فصل لربک وانحر» هم نماز هم نحرشکر، شتر- بعد هم می‌گوید چون کوثر، کوثر خیلی زیاد است بز کافی نیست اگر می‌گفت انا اعطیناک الکثیر می‌گفت فصل لربک واذبح) ذبح بس است یک گوسفندی ذبح کن می‌گوید حالا که به تو کوثر دادم بز و میش کافی نیست باید شتر هر کسی میلیونر است نه، حالا هر کس یک موتور هندا دارد میلیونر است باید بگوئیم میلیاردر، کسی میلیاردر است ترمز می‌کند با ماشین 50 میلیونی دست می‌گذارد یک بیست تومانی می‌گذارد صندوق کمیته‌ی امداد می‌گوید خوب صدقه شد صدقه‌ی تو بیست تومان نیست «انا اعطیناک الکوثر» کسی که خیرزیاد به او بدهیم کمتر از هزاری نباید بنویسد اصلاً باید چک میلیونی بکشی این ده تومان و بیست تومان مال کسی است که حقوقش روی شمعک است صدقه‌اش هم روی شمعک است شنیده که افطار بدهید خرما، آین آقا خانه‌اش خدا می‌داند چندصدمیلیون می‌ارزد یک بشقاب خرما آورده این خرما مال کسی است که گفتند یا رسول الله این همه افطاری دادن ثواب دارد ما نداریم فرمود یک دانه خرما بده یک دانه خرما مال کسی است که گفت هیچی در بساط نیست این آقا خانه‌اش قالی‌های ابریشمی انداخته خرما آورده توی مسجد این قاطی کرده کوثر وانحر این تنظیمش خیلی مهم است.
7- نماز و زکات درکنار یکدیگر
 خدا توی قرآن هر جا می‌گوید نماز بخوانید می‌گوید زکات هم بدهید جز بچه‌ها «اقام الصلوه اتی الزکاه»یقیمون الصلوه یؤتون الزکاه» به بچه‌ها که می‌رسد می‌گوید نماز بخوان امر به معروف کن «یا بنی» پسر کوچولو «اقم الصلوه» نمی‌گوید «واتو الزکاه» می‌گوید «اقم الصلوه و امر بالمعروف» چون خدا می‌داند که بچه پول ندارد چون بچه پول ندارد می‌گوید «اقم الصلوه وامر بالمعروف» پدرش را می‌گوید «اقم الصلوه واتو الزکاه» سنخیت دارد تنظیم کلمات خیلی مهم است خدا وقتی می‌خواهد بگوید به زن مسلمانها دستور بده می‌گوید اول به خانم خودت بگو «قل لنسائک» اول به زنت بگو «وبناتک» به دخترهایت بگو بعد می‌گوید «ونساءالمؤمنین» خدا وقتی می‌خواهد به من بگوید صلوات بفرست می‌گوید ببین «ان الله وملائکته یصلون علی النبی» خدا و فرشته‌ها صلوات می‌فرستند بعد دستور می‌دهد بخشنامه صادر می‌کند که «یا ایها الذین آمنوصلوا علیه وسلموا تسلیما»-احزاب 56-خدا هم بخشنامه نویسی را یادمان می‌دهد که اگر می‌خواهید دستور بدهید اول خودت. . . اتفاقاً باید بیش از دیگران عمل کنیم چون«یصلون»فعل مضارع است به قول ما طلبه‌ها در ادبیات عرب فعل مضارع مال استمرار است می‌گوید خدا و فرشته‌ها دائماً صلوات می‌فرستند لااقل تو یک لحظه صلوات بفرست بعد می‌گوید «صلوا علیه و سلموا» نگفته زبانت صلوات بفرستد در دل تسلیم نباشی هم با زبانت صلوا هم در عمل تسلیم ما بعضی‌ها با زبان صلوات می‌فرستیم اما در عمل تسلیم نیستیم.
(افرادی هستند که لعنت می‌فرستند به کسانی که فدک را خوردند‌ای خدا لعنت کند ندادند حق حضرت زهرا(علیها السلام) را خوب شما که می‌گوئی چرا فلانی فدک را نداد و گریه هم می‌کنی که حق زهرا(علیها السلام) را ندادند خودت سهم امام می‌دهی؟ چه فرقی می‌کند حق زهرا(علیها السلام) را نمی‌دهی یا حق پسرش را؟ کسی هم که سهم امام نمی‌دهد یا خمس نمی‌دهد حق پسرش را خورده است هر دو یک جور هستیم ولذا صلو علیه در زبان در عمل هم تسلیم، الرحمن علّم القرآن علمی که ورودش عام خروجش عام علمی که به انسان دید وسیع می‌دهد به او بال می‌دهد این چیندنش مهم است «افلا ینظرون الی الابل» نگاه کن به شتر پشت سر شتر می‌گوید «والی السماء» آسمان را پهلوی شتر گذاشته گاهی از توی آسمانها می‌آید توی بازار «والسماء رفعها و وضع المیزان الا تطغوافی المیزان»-رحمن7- در کهکشانها توازن است تو هم توی مغازه‌ات مواظب میزانت باش اقیموا الدین داریم «اقیموا الوزن» داریم «اقیموا الصلوه» داریم این جامعیتش قشنگ است همینطور که می‌گوید «اقیموا الصلوه» در جای دیگری می‌گوید «اقیموا الدین» در جای دیگر می‌گوید «اقیمواوا الوزن ولا تخسروا المیزان» یعنی با مردم عدالت با خدا عبادت این چیندنها غوغا می‌کند) زیبایی قرآن اینست الرحمن علم القرآن هم این جهانی هم آن جهانی هم فردی هم اجتماعی هم تقوا آفرین است هم بصیرت آفرین هم مجانی درس می‌دهد هم توسط افراد معصوم درس می‌دهد هم در هر زمانی کاربرد دارد این سیمای قرآن است الرحمن علم القرآن.
خدایا به ما لیاقت دریافت خودت و دریافت انوار قرآن را مرحمت بفرما(الهی آمین)
(بار دیگر در پایان روز پرستار را به همه‌ی پرستاران به همه‌ی پزشکان به همه‌ی دانشجویان رشته‌ی پرستاری تبریک می‌گویم و شغلتان شغل مقدسی است شما کار به حقوقش نداشته باشید بعضی شغلها قداست دارد مسجد کوفه قداست دارد گرچه فرش و زیلو نیست روی شن است ولی دو رکعت نماز مسجد کوفه روی شن خواندن شرف دارد به هزار رکعت نمازهایی که توی مسجدهای قالی بخوانی بعضی چیزها مثل حضرت علی(علیه السلام) کمال حضرت قابل گفتن نیست گرچه مهریه‌اش کم است اما کمالش زیاد است معلمی و پرستاری و بسیاری از کارهای دیگر قداستش مهم است بخاطر قداست ما باید به کارمان عشق بورزیم)
(والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته)

لینک کوتاه مطلب : https://gharaati.ir/?p=2867

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.