نعمتهای الهی در سوره الرحمن -4

 بسم الله الرًحمن الرًحیم

بینندگان عزیز مخاطبین ما جمعی از اساتید و پرسنل و دانشجویان پرستاری هستند روز تولد حضرت زینب كبری(سلام الله علیها) را تبریك می‌گویم بحثم چیز دیگری است ولی چون بمناسبت روز پرستار بینندگان عزیز بحث را می‌بینند.
1- پاداش پرستاری از بیمار
 یكی دو تا حدیث برای این كار بگویم گروهی رفتند مدینه زیارت، یكی مریض شد ماند توی خانه موفق نشد كه از توی خانه برود حرم، باقی‌ها رفتند حرم یكی گفت این مریض تنهاست من پهلویش می‌مانم پرستارش بشوم هم برایش غذا درست كنم هم همدمش بشوم حضرت كه این را شنید امام صادق(علیه السلام) ظاهراً، فرمود ثواب كسی كه پهلوی بیمار ایستاد و پرستاری كرد از ثواب كسی كه رفت مسجدالنبی خدمت پیغمبر(صلی الله علیه وآله) زیارت ثواب او از این كمتر نیست مساله‌ی خدمت رسانی، حالا این پرستار خدمت می‌كند به انسانها حتی اگر خدمت به اموال مسلمین بكنیم تا چه رسد به خود مسلمانها ارزش دارد.
عده ‌ای توی مسجد الحرام رفتند طواف بكنند كفشهایشان را گذاشتند پهلوی یك نفر گفتند تو پهلوی كفشها بنشین كفشها را كسی نبرد ما برویم طواف كنیم حضرت فرمود ثواب كسی كه پهلوی كفشها نشسته است از ثواب آن كسی كه طواف می‌كند كمتر نیست كسی كه مریض می‌شود شما با تلاشتان و تخصصتان او را از مرگ نجات می‌دهید تا آخر عمرش در عبادتهای او شریك هستید منتهی اگر می‌شد این رشته‌ی پرستاری، این الان به ذهنم آمد همین الان به ذهنم آمد اگر می‌شد این رشته‌ی پرستاری با یك شاخه از رشته‌ی علوم انسانی روانشناسی و یكسری از علمای حوزه یك گره‌ای می‌خوردند بعضی از بیمارها كه خودشان را می‌بازند افرادی بیایند خصوصی با اینها حرف بزنند افرادی هست كه اگر نیم ساعت با او حرف بزنی خیلی مشكلاتش حل می‌شود همه‌اش آمپول و دارو و درمان نیست بعضی‌ها یك مشكلی دارند كه. . . یك وحشتی كرده واین. . . یعنی باید به مریض اینرا حالی كنیم همان كلام مال حضرت زینب(علیها السلام) است حالا چون شما روز تولد حضرت زینب(علیها السلام) هستید بحث را گوش می‌دهید اینرا از قول حضرت زینب(علیها السلام) بگوئید.
2- حضرت زینب(س)، پرستار و پاسدار كربلا
 زینب كبری(علیها السلام) وقتی برادرش را شهید كردند و او را به اسارت بردند دربار گفتند اوضاع چه جور است؟ فرمود(ما رایت الا جمیلا) یعنی من جز زیبایی نمی‌بینم این یعنی چه؟ یعنی امام حسین(علیه السلام) را بكشند زیبا بود؟ یك كسی كه روی تختخواب خوابیده واقعاً این مریضی هم زیبا است؟ آخ گفتن و ناله و بی خوابی تا صبح، دردها زیباست؟ زینب كبری(علیها السلام) می‌گوید اینها هم زیبا است این یعنی چه؟ یك بیانی من دارم با یك مثالی قبلاً هم اینرا گفته‌ام ولی شما هم بعنوان یك پرستار این را می‌توانید بگوئید بچه سر سفره به سفره نگاه می‌كند فقط مربا و شیرینی را دوست دارد سركه و ترشی پهلوی او زیبا نیست فقط شیرینی‌ها را دوست دارد فلفل و پیاز و ترشی را می‌گوید اینها زیبا نیست اما مادر بچه كه نگاه به سفره می‌كند می‌بیند یك ظرف ترشی است یك ظرف مربا هر دو ظرف پهلوی مادر زیباست یعنی مادر ترشی و شیرینی پهلوی او زیباست اما پهلوی بچه شیرینی پهلوی او زیبا است و ترشی پهلوی او زیبا نیست اگر انسان فكر و فرهنگش بالا برود وزنه بردار خیس عرق شدن و زجری هم كه می‌كشد كه وزنه را بلند می‌كندهمان سختی‌ها پهلویش زیباست زنی كه می‌زاد و سالها منتظر بچه بوده است درد زایمان پهلوی او زیباست كشاورز ضمن اینكه عرق می‌كند آن عرق ریختن هم پهلویش زیباست.
(توی امامان ما امام باقر(علیه السلام) چاق بود بیلی دست گرفته بود كشاورزی می‌كرد عرق می‌آمد از سر و صورتش در اطراف مدینه یك كسی گفت من بروم موعظه كنم این پسر پیغمبر را، رفت گفت آقا اگر الان عزرائیل بیاید خجالت نمی‌كشی كه در این حالات داری بیل می‌زنی؟ فرمود در بهترین حالات هستم كسی كه بیل دستش است و دارد كار می‌كند وعرق می‌ریزد برای اینكه نان برای زن و بچه‌اش در بیاورد زیباترین حالات است یعنی كشاورز عرقی كه می‌ریزد. . . امام حسین(علیه السلام) به ظهر عاشورا هر چه نزدیكتر می‌شد برافروخته‌تر و شادترمی شد دانشجویی كه امتحان دارد و شب تا صبح مطالعه دارد و نمی‌خوابد این بی خوابی پهلویش زیباست بنابراین این(ما رایت الا جمیلا) باید بگوئیم) علاوه بر اینكه این دردها كفاره‌ی گناهان هم می‌تواند باشد حتی حدیث داریم بچه‌ای كه مریض می‌شود هر آخی كه می‌كشد كه مادر دلش تو می‌ریزد ناله‌ی بچه و اضطراب مادر كفاره‌ی گناه است داریم كه وقتی زن حامله درد زایمان می‌برد وقتی زائید از گناهانش پاك می‌شود داریم كه این سختی‌ها به اندازه‌ی شیرینی‌ها شكر دارد.)
3- بیماری، فرصتی برای بازنگری و خودیابی
 امام سجاد(علیه السلام) یك دعایی دارد كه وقتی بیمار می‌شود این دعا را می‌خواند می‌گوید خدایا نمی‌دانم آیا مرض برای من زیباتر است یا سلامتی چون مرض هم یك زیبایی‌هایی توی آن هست انسان وقتی مریض می‌شود یك فرصتی دارد برای مطالعه و بازگشت به خویشتن یك فرصتی دارد كه یك نگاهی بكند كه چی. . . یك خورده غرورش كم می‌شود به پوچی خودش پی می‌برد به نیاز خودش به خدا پی می‌برد اینجا اگر كارشناسهایی باشند. . . بسیاری از آدمهایی هستند كه وقتی سالم هستند ممكن است نماز نخوانند اما وقتی مریض می‌شود آن غرورش شكسته می‌شود اینجا اگر یك كارشناس پنج دقیقه با او صحبت كند نماز خوان می‌شود افرادی هستند سربه راه نیستند وقتی مریض می‌شوند می‌افتند این دیگر تغییر فكر و همه چیزش عوض می‌شود جای خوبی است بیمارستان برای كارهای فرهنگی و از جاهایی كه ما غفلت كرده‌ایم كار روی بیماران است بخصوص كار روی بیماران جوان افرادی هستند عقده‌ای افرادی هستند ناراحت افرادی هستند سؤال دارند عقده‌ای هم نیستند این در وقتی كه سالم است اصلاً فرصت تحقیق ندارد یك دانشمند برود پهلوی تختش بگوید خوب آقاجان سؤالی داری من حاضرم جواب بدهم سوالهایش را بگوید جوابهایش را اگر باسواد است همانجا بگوید یا یادداشت كند برود جوابش را بدهد فرصت خوبی است می‌گویند اگر لیمو ترش گیرت آمد دور نینداز نگو ترشه، اگر هنر داری از همان لیمو ترش لیمونات درست كن.
ما یك رفیقی داریم ایشان حدود یك سال خانواده‌اش را رها كرد رفت برزیل به دانشجوهای برزیل گفت به اساتیدتان بگوئید بنده بعنوان یك اسلام شناس هر كه سؤال دارد من جوابش را می‌دهم دانشجوها هم سر كلاس گفتند آقا كسی از ایران آمده اسلام شناس است اگر سؤالی راجع به اسلام دارید سؤال كنید ما جوابتان را می‌دهیم می‌گفت این دانشجوها شدند دلال رابط بین اساتید دانشگاه و این روحانی ملاّّّّّّّّّّّّ ایشان می‌گفت یك سالی كه آنجا بودم 30 نفر از اساتید دانشگاه را من مسلمان كردم بعد می‌گفت در یكی از مذاكرات طول كشید گفت باشد دور دوم گفتیم باشد دور دوم بنا شد بیاید نیامد گفتیم چرا نیامده؟ گفتند بیمار شده گفتیم برویم عیادت رفتیم بیمارستان برزیل عیادت آن رئیس دانشگاهی كه بیمار شده گفت الان بیمار هستم ولی دوست دارم حرف بزنم دو سه تا سؤال داشت ما سؤالهایش را جواب دادیم گفت حق با شماست من الان حاضرم مسلمان بشوم می‌گفت(اشهدان لااله الاالله) را گفت(اشهد ان محمد رسول الله) را هم گفت این آقای روحانی خودش برای من می‌گفت، می‌گفت بعد هم از دنیا رفت. یعنی یك فرصتهایی انسان در یك لحظه‌هایی می‌تواند استفاده‌هایی بكند خوب حالا به هر حال كارتان سرمایه گذاری در عبادت است بالاترین عبادت است یا از بالاترین عبادت است امروز را تبریك می‌گویم. بحث ما سوره‌ی الرحمن بود.
رابطه‌ی بین رحمت و قرآن چیه؟ حالا بحث بیماری را كردم حالا به ذهنم آمد بگذارید بگویم من دو سه شب پیش مریض شدم وتا صبح هم خوابم نبرد دو تا قرص خواب هم خوردم فایده‌ای نكرد گفتند دوغ خواب می‌آورد دوغ هم خوردیم گفتیم حالا كه خوابمان نمی‌برد بلند شویم روی قرآن فكر كنیم اینها را از دو بعد از نصف شب تا چهار بعد از نصف شب به ذهنم آمد رابطه‌ی بین رحمت و قرآن چیه؟ دیدم كه علمی كه جامع است رحمت است رحمت گسترده است قرآن هم گسترده و جامع یك رابطه‌ای دارد اما رحمت خدا گسترده است «ورحمتی وسعت كل شیء» قرآن می‌فرماید رحمت خدا شامل همه چیزی می‌شود قرآن هم گسترده است اینطور نیست كه قرآن راجع به یك رشته صحبت كند قرآن همه چیزی دارد برای مخ آیه داریم چه جور فكر كن چه جور نگاه كن چی بخور چی نخور چه كاری انجام بده چه كاری انجام نده(برای لباس 150 عنوان برای لباس من جمع كرده‌ام من هم خیلی باسواد نیستم طلبه هستم رنگ لباس چی لباس پشم یا كتان یا پنبه دوخت لباس لباس شهرت تجمل با لباس اسراف در لباس لباس دادن به بی لباسها شستن لباس وصله كردن لباس لباس تفاخر همینطور هی لباس لباس من اینها را در آوردم هو! چی شد راجع به خوراك راجع به لباس راجع به منزل و غیره).
4- چینش آیات قران به فرمان رسول خدا(ص)
رحیم مزد نمی‌خواهد هر كسی چیز یاد ما بدهد پول می‌خواهد یا از خودمان می‌گیرد مثل دانشگاه آزاد یا از دولت می‌گیرد كسی تا حالا مفت حرف نزده ولی خدا می‌گوید «الرحمن علّم القران» چون من رحیم هستم مفت یادت می‌دهم تنها علمی كه مفت است مجانی است از ما مزد نمی‌خواهد براساس رحمت است تنها علمی است كه استادهایش افراد صالحی هستند علم‌های دیگر ممكن است استاد صالح باشد ممكن است استاد صالح نباشد ولی «علّم القرآن» فقط از طریق انبیاست فقط از طریق افراد صالح افراد معصوم از طریق پیغمبر.
چرا خدا توی «علّم القرآن» كلمه‌ی رحمت را گذاشته؟ می‌گفت(الحی القیوم علّم القرآن)(القادر القدیر علم القرآن) چرا وقتی می‌خواهد بگوید علّم می‌گوید «الرحمن علم» خداوند هزار تا اسم دارد چرا توی هزار تا اسم الرحمن را گذاشت اینها عنایت توی آن هست اینطورنیست كه حالا، كلمات قرآن چیندنش مهم است وقتی می‌گوید خدا به هر كس می‌خواهد پسر می‌دهد به هر كه می‌خواهد دختر می‌دهد اسم دختر را زودتر می‌برد می‌فرماید «یهب» یعنی هبه می‌كند «یهب لمن یشاء اناثا» به هركس بخواهد دختر می‌دهد «ویهب لمن یشاء الذكور» به هر كس بخواهد می‌بخشد دختر دو مرتبه می‌گوید به هر كس بخواهد می‌بخشد پسر اول «یهب» را چرا تكرار كرده می‌شد یكی‌اش نباشد اینطور باشد)یهب لمن یشاء اناثا او ذكورا) سوا كرده كه بگوید شخصیت دختر مستقل است وابسته به شخصیت پسر نیست كلمه‌ی هبه را اگر. . . می‌توانست بگوید او ذكورا اما این هبه را جدا كرده یعنی او مستقل است او مستقل اسم دختر را زودتر گفته بعد گفته پسر این بخاطر اینكه زمانی كه دختر را تحقیر می‌كنند و زنده توی گور می‌كنند خداوند. . . تازه یهب گفته خود كلمه‌ی هبه. . . نگفته یخلق هبه فازش فرق می‌كند با یؤتی تازه اناث بی الف و لام است ولی ذكور را گفته الذكور الف و الام اشاره به این است آنكه توی ذهنت خیلی پز دارد چون زمان جاهلیت دختر را تحقیر می‌كردند می‌گفتند هو! پسر دارد. . . تا می‌گفتند پسر ابروها می‌رفت بالا می‌گوید به هر كس بخواهیم دختر می‌دهیم بعد می‌گوید به هر كس بخواهیم پسر می‌دهیم یعنی همان پسرهایی كه ابروهایت می‌رود بالا آنكه توی ذهنت خیلی پز دارد یعنی با الف ولام می‌گوید همان كه پز دارد ولی همان كه پز دارد من آخر می‌آورم آنكه پز ندارد من اسمش را اول می‌آورم بنابراین این كلمات قرآن چیندنش مهم است چرا جلوی «علّم القرآن» كلمه‌ی الرحمن است؟ علمی كه بواسطه‌ی افراد صالح. . .
علمی كه در هر زمان و در هر مكان كاربرد دارد در هر مكان و زمان كاربرد دارد این یعنی چه؟ یكی از مراجع قم گفت شنیده‌ام كه تو تفسیر قرآن نوشته‌ای وآیات را كاربردی‌اش كرده‌ای، گفتم بله من تفسیر قرآن را از هر آیه‌ای پیامهای كاربردی. . . گفت آیات الاحكام را چه به آن می‌كنی؟ مثلا ًقرآن گفته «الطلاق مرتان» یعنی اگر مردی رسید به اینجا كه نمی‌تواند با خانمش زندگی كند یك مرتبه سه طلاقه نكند یك مرتبه طلاق «مرتان» یعنی در چند مرحله از زن جدا شوید گفت كاربرد این چیه؟ گفتم حتی برای كسی كه زن هم ندارد كاربرد دارد می‌خواهد بگوید با هر كس می‌خواهی قطع رابطه كنی همه‌ی پلها را یكباره خراب نكن حتی اگر یك كسی مسلمان هم نیست این آیه برای كسی كه مسلمان هم نباشد كاربرد دارد یعنی بابا گیرم كه مسلمان نیست انسان كه هستی دوتا انسان كه با هم رفیق هستند اگر خواستند با هم قطع رابطه كنند همه‌ی پلها را یكباره. . . درست است كه آیه مال عروس و داماد و زن و شوهر است اما اگر كسی هم ازدواج نكرده بود حتی اگر كسی مسلمان هم نباشد می‌تواند از این آیه پیام خودش را بگیرد.
5- دانش و بصیرت، همراه با تقویت و فضیلت
علمی كه بصیرت آفرین و تقوا آفرین است این مهم است ما الان توی دنیا می‌توانید بگوئید هركس علمش بیشتر است بصیرتش هم بیشتر است؟ نه، افرادی داریم كه مدرك علمی‌شان بالاست اما بصیرتی ندارند یعنی بینش ندارد علم دارد بصیرت ندارد این مساله را یكوقت من گفته‌ام حتماً از تلویزیون شنیده‌اید حالا اگر نشنیده‌اید نو است اگر شنیده‌اید دو بار بشنوید یكی از آقایانی كه همه‌تان او را می‌شناسید همه‌ی ایران او را می‌شناسند از مهمین مملكت است می‌گفت توی ماشین نشسته بودم خسته شدم یك شعر خواندم گفتم:
 الهی جسم و جانم خسته گشته             در رحمت به رویم بسته گشته
 می‌گفت یك بیسواد بغل دستم نشسته بود گفت آقا جسم و جانت خسته گشته دو ساعت بخواب در رحمت خدا هم هیچوقت به روی هیچكس بسته نمی‌شود می‌گفت خیلی من خجالت كشیدم دیدم كه علمم بالاست اما بصیرتی كه این دارد من ندارم به چوپانی گفتند بزغاله‌ای را بكش كبابش كنیم این همه بزغاله، گفت صاحبش راضی نیست گفت بابا كو صاحبش صاحبش كه نیست گفت «فاین الله» خدا كو؟ خدا كه هست گاهی یك چوپان توحیدی دارد كه همه‌ی دستها بالا. افرادی هستند. . . یك چیزی بگویم، من خودم یك نوه‌ی كوچولو داشتم این، دندانهایش تازه در آمده بود به مادرش گفتم كه تا دو سال نگذار چیزی بخورد دو سال شیرش بده خواهرش آن هم تقریباً چهار سالش بود گفت بابا جان! اگر بناست تا دو سال هیچی نخورد جز شیر چرا این قبل از دو سال دندانهایش در می‌آید؟ ! اینكه دندانش قبل از دو سال در می‌آید یعنی یك چیزی هم باید بخورد من هر چه فكر كردم گفتم آقا بلد نیستم تمام شد و رفتند به پیرزنی گفتند خدا را چطور شناختی؟ دستش را از چرخش برداشت گفت این چرخ من با دست من باید بچرخد مگر می‌شود كه این هستی بدون دست قدرت غیبی بچرخد؟ الرحمن رحمت است چون كتابش به ما بصیرت می‌دهد. تقوا آفرین است چون ممكن است آدم باسواد باشد اما تقوایش زیاد نشود حالا اینرا دیگر شما می‌دانید من یك سؤال می‌پرسم جوابش را نگوئید خودت توی دلت بگو الان دبستانی‌ها ادبشان نسبت به معلم بیشتر است یا راهنمای‌ها راهنمایی‌ها ادبشان بیشتر است یا دبیرستانیها دبیرستانیها ادبشان بیشتر است یا دانشجوها؟ یعنی واقعاً می‌توانیم بگوئیم هر كس باسوادتر می‌شود تواضعش نسبت به استاد و پدر و مادر بیشتر می‌شود؟ پس ببینید علم هست اما تقوا آفرین نیست. كجای كره‌ی زمین بیش از همه جا حقوقدان نشسته؟ سازمان ملل، همه‌ی حقوقدانان كره‌ی زمین آنجا جمع شده‌اند كجای كره‌ی زمین به بدترین نوع حقوق مردم را پایمال می‌كنند؟ سازمان ملل، حق وتو حق وتو یعنی چه؟ یعنی یكی می‌آید می‌گوید كلتان كشك هستید یعنی جایی كه بیشترین دكترای حقوق نشسته‌اند بدترین نوع با حقوق مردم. . . ممكن است یك جایی بیشترین كتاب طهارت را بنویسند ولی كوچه هایش كثیف ترین كوچه‌ها باشد ممكن است در یك جا اسلام شناس زیاد باشد اما بچه‌های آن شهر خیلی. . .
6- علم مفید، علم مضر، علم غیر مفید
بنابراین علم مفید، ما سه تا علم توی قرآن داریم این پیام برای دانشگاه خوب است برای آموزش و پرورش خوب است علم مفید، علم مضر، علمی كه لا یفید ولایضر نه فایده‌ای دارد نه ضرر علم بی خاصیت بیهوده علم مفید در دعا داریم(وعلماً نافعا) در قرآن هم داریم كه موسی به خضر(علیهما السلام) گفت من توی بیابانها عقب تو می‌دوم یك چیزی یاد من بده «هل اتبعك ان تعلمنی مما علمت رشدا»-كهف-66- من عقب تو می‌آیم به شرطی كه آن چیزهایی را كه خدا به تو داده یك خورده‌اش را هم به من بدهید منتهی توی آن رشد باشد علم مضر را قرآن می‌گوید «یتعلمون مایضرهم ولاینفعهم» یاد می‌گیرد ولی یك علومی كه مضر است علم بیهوده مثل اینكه اصحاب كهف 6 تا بودند هفتمی سگش بود 5 تا بودند ششمی سگش بود می‌شینیم كه مثلا ً فرض كنید كه از این بحث‌های بیهوده علمی كه سعادت فرد و جامعه و این جهان و آن جهان در آن هست این جامعیت مهم است(ممكن است تمام جهان در یك شرایطی همه می‌روند توی حمام دوش می‌گیرند دوش گرفتن ما فرق می‌كند با دوش گرفتن آنها، او فقط وقتی می‌رود زیر دوش تمیز می‌شود یك خورده هم نشاط پیدا می‌كند نظافت و نشاط هست اما ما یك چیز دیگر هم داریم زیر دوش غیر از نظافت و نشاط چون قصد غسل جمعه می‌كنیم قصد قربه الی الله غسل می‌كنیم حالا غسل واجب یا غسل مستحب نشاطی كه خارجی دارد ما هم داریم نظافتی كه خارجی دارد ما داریم منتهی ما یك چیزی داریم كه او ندارد وآن قربه الی الله است ممكن است بگوئید این قربه الی الله چیه كه شما آخوند‌ها در آورده‌اید؟ می‌گوئیم نه، همینطور كه شما در مسائلی می‌گوئید اعصاب سمپاتیك و پاراسمپاتیك این فعل و انفعالاتی كه در بدن می‌شود كه انسان غسل به او واجب می‌شود چطور بدن سست را نشاط به آن می‌دهید و اعصاب سمپاتیك را به حال اول در می‌آورید آن دلی هم كه در یك شرایطی متوجه غیر خدا بود الان آن دل زیر دوش باید متوجه خدا بشود تا آن لحظاتی كه متوجه لذت بود تبدیل بشود به همان لحظاتی كه متوجه انجام فرمان خدا بود یعنی جسم بی نشاط نشاط می‌شود بدن آلوده تمیز می‌شود دلی هم كه متوجه به شهوت شد الان آن دل متوجه به. . . این تنظیمش مهم است این جهانی و آن جهانی) «انا اعطیناك الكوثر فصل لربك وانحر» هم نماز هم نحرشكر، شتر- بعد هم می‌گوید چون كوثر، كوثر خیلی زیاد است بز كافی نیست اگر می‌گفت انا اعطیناك الكثیر می‌گفت فصل لربك واذبح) ذبح بس است یك گوسفندی ذبح كن می‌گوید حالا كه به تو كوثر دادم بز و میش كافی نیست باید شتر هر كسی میلیونر است نه، حالا هر كس یك موتور هندا دارد میلیونر است باید بگوئیم میلیاردر، كسی میلیاردر است ترمز می‌كند با ماشین 50 میلیونی دست می‌گذارد یك بیست تومانی می‌گذارد صندوق كمیته‌ی امداد می‌گوید خوب صدقه شد صدقه‌ی تو بیست تومان نیست «انا اعطیناك الكوثر» كسی كه خیرزیاد به او بدهیم كمتر از هزاری نباید بنویسد اصلاً باید چك میلیونی بكشی این ده تومان و بیست تومان مال كسی است كه حقوقش روی شمعك است صدقه‌اش هم روی شمعك است شنیده كه افطار بدهید خرما، آین آقا خانه‌اش خدا می‌داند چندصدمیلیون می‌ارزد یك بشقاب خرما آورده این خرما مال كسی است كه گفتند یا رسول الله این همه افطاری دادن ثواب دارد ما نداریم فرمود یك دانه خرما بده یك دانه خرما مال كسی است كه گفت هیچی در بساط نیست این آقا خانه‌اش قالی‌های ابریشمی انداخته خرما آورده توی مسجد این قاطی كرده كوثر وانحر این تنظیمش خیلی مهم است.
7- نماز و زكات دركنار یكدیگر
 خدا توی قرآن هر جا می‌گوید نماز بخوانید می‌گوید زكات هم بدهید جز بچه‌ها «اقام الصلوه اتی الزكاه»یقیمون الصلوه یؤتون الزكاه» به بچه‌ها كه می‌رسد می‌گوید نماز بخوان امر به معروف كن «یا بنی» پسر كوچولو «اقم الصلوه» نمی‌گوید «واتو الزكاه» می‌گوید «اقم الصلوه و امر بالمعروف» چون خدا می‌داند كه بچه پول ندارد چون بچه پول ندارد می‌گوید «اقم الصلوه وامر بالمعروف» پدرش را می‌گوید «اقم الصلوه واتو الزكاه» سنخیت دارد تنظیم كلمات خیلی مهم است خدا وقتی می‌خواهد بگوید به زن مسلمانها دستور بده می‌گوید اول به خانم خودت بگو «قل لنسائك» اول به زنت بگو «وبناتك» به دخترهایت بگو بعد می‌گوید «ونساءالمؤمنین» خدا وقتی می‌خواهد به من بگوید صلوات بفرست می‌گوید ببین «ان الله وملائكته یصلون علی النبی» خدا و فرشته‌ها صلوات می‌فرستند بعد دستور می‌دهد بخشنامه صادر می‌كند كه «یا ایها الذین آمنوصلوا علیه وسلموا تسلیما»-احزاب 56-خدا هم بخشنامه نویسی را یادمان می‌دهد كه اگر می‌خواهید دستور بدهید اول خودت. . . اتفاقاً باید بیش از دیگران عمل كنیم چون«یصلون»فعل مضارع است به قول ما طلبه‌ها در ادبیات عرب فعل مضارع مال استمرار است می‌گوید خدا و فرشته‌ها دائماً صلوات می‌فرستند لااقل تو یك لحظه صلوات بفرست بعد می‌گوید «صلوا علیه و سلموا» نگفته زبانت صلوات بفرستد در دل تسلیم نباشی هم با زبانت صلوا هم در عمل تسلیم ما بعضی‌ها با زبان صلوات می‌فرستیم اما در عمل تسلیم نیستیم.
(افرادی هستند كه لعنت می‌فرستند به كسانی كه فدك را خوردند‌ای خدا لعنت كند ندادند حق حضرت زهرا(علیها السلام) را خوب شما كه می‌گوئی چرا فلانی فدك را نداد و گریه هم می‌كنی كه حق زهرا(علیها السلام) را ندادند خودت سهم امام می‌دهی؟ چه فرقی می‌كند حق زهرا(علیها السلام) را نمی‌دهی یا حق پسرش را؟ كسی هم كه سهم امام نمی‌دهد یا خمس نمی‌دهد حق پسرش را خورده است هر دو یك جور هستیم ولذا صلو علیه در زبان در عمل هم تسلیم، الرحمن علّم القرآن علمی كه ورودش عام خروجش عام علمی كه به انسان دید وسیع می‌دهد به او بال می‌دهد این چیندنش مهم است «افلا ینظرون الی الابل» نگاه كن به شتر پشت سر شتر می‌گوید «والی السماء» آسمان را پهلوی شتر گذاشته گاهی از توی آسمانها می‌آید توی بازار «والسماء رفعها و وضع المیزان الا تطغوافی المیزان»-رحمن7- در كهكشانها توازن است تو هم توی مغازه‌ات مواظب میزانت باش اقیموا الدین داریم «اقیموا الوزن» داریم «اقیموا الصلوه» داریم این جامعیتش قشنگ است همینطور كه می‌گوید «اقیموا الصلوه» در جای دیگری می‌گوید «اقیموا الدین» در جای دیگر می‌گوید «اقیمواوا الوزن ولا تخسروا المیزان» یعنی با مردم عدالت با خدا عبادت این چیندنها غوغا می‌كند) زیبایی قرآن اینست الرحمن علم القرآن هم این جهانی هم آن جهانی هم فردی هم اجتماعی هم تقوا آفرین است هم بصیرت آفرین هم مجانی درس می‌دهد هم توسط افراد معصوم درس می‌دهد هم در هر زمانی كاربرد دارد این سیمای قرآن است الرحمن علم القرآن.
خدایا به ما لیاقت دریافت خودت و دریافت انوار قرآن را مرحمت بفرما(الهی آمین)
(بار دیگر در پایان روز پرستار را به همه‌ی پرستاران به همه‌ی پزشكان به همه‌ی دانشجویان رشته‌ی پرستاری تبریك می‌گویم و شغلتان شغل مقدسی است شما كار به حقوقش نداشته باشید بعضی شغلها قداست دارد مسجد كوفه قداست دارد گرچه فرش و زیلو نیست روی شن است ولی دو ركعت نماز مسجد كوفه روی شن خواندن شرف دارد به هزار ركعت نمازهایی كه توی مسجدهای قالی بخوانی بعضی چیزها مثل حضرت علی(علیه السلام) كمال حضرت قابل گفتن نیست گرچه مهریه‌اش كم است اما كمالش زیاد است معلمی و پرستاری و بسیاری از كارهای دیگر قداستش مهم است بخاطر قداست ما باید به كارمان عشق بورزیم)
(والسلام علیكم ورحمه الله وبركاته)

لینک کوتاه مطلب : https://gharaati.ir/?p=2867

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.