نعمتهای الهی در سوره الرحمن -5

 بسم الله الرّحمن الرّحیم

سوره‌ی الرحمن را تفسیر می‌كردیم «الرحمن علّم القرآن» خداوند وقتی می‌خواهد رحمت خودش را بگوید كنار رحمت، قرآن را مطرح می‌كند مثل اینكه می‌گویم فلانی سخی است بیائید این همه مدرسه ساخت ممكن است این سخی افطاری هم داده باشد كمك به فقیر هم كرده باشد 50 تا 100 تا كار دیگر هم كرده باشدوقتی می‌خواهیم جلوه‌ی سخاوتش را بگوئیم می‌گوئیم ببینید چند تا مدرسه ساخت صدها میلیون تومان هم خرج كرد یعنی وقتی می‌خواهیم مطرح كنیم سخاوتش را مدرسه سازی را مطرح می‌كنیم فلانی پزشك خوبی است فلانی را نجات داد یعنی یكی از شاهكارهایی كه كرده نشان می‌دهیم حالا خداوند وقتی می‌گوید رحمت الرحمن می‌گوید می‌بینی رحمت من چیه؟ نمونه‌ی رحمت‌ام را بگویم؟
قرآن، جلوه رحمت الهی
 علّم القرآن رحمت من قرآن است چون آنكه مهم است نعمت‌های معنوی است نعمت‌های مادی گیر حیوانات هم می‌آید ما كاهو می‌خوریم حیوان هم علف می‌خورد ما گندم می‌خوریم الاغ جو می‌خورد استفاده از نر و مادگی توی حیوانات هم هست استفاده از لباس توی حیوانات هست استفاده از مسكن توی حیوانات هست گاهی حیوانات در بعضی كارها از ما آدمها جلوتر هستند بعضی حیوانات زیر برف را می‌بینند ما نمی‌بینیم بعضی حیوانات لانه می‌سازند با شاخه‌های كوچولو روی درخت‌های بزگ لانه‌هایی درست می‌كنند كه گاهی باد درخت را می‌كند اما این لانه متلاشی نمی‌شود ولذا آنجایی كه مصرف مادیات است قرآن می‌فرماید انسان الاغ اینها با هم هستند «متاعا لكم و لانعامكم» این چیزهایی كه من آفریدم برای اینكه هم خودتان بخورید هم گاوتان بخورد مثلاً حیوان بیشتر از ما می‌خورد راحتتر می‌خورد پوست كندن ندارد ظرفشویی ندارد مسمومیت غذایش كمتر است غصه‌هایی كه ما داریم حیوان ندارد پشیمانی‌هایی كه ما داریم حیوان ندارد اگر مسئول یك خوراك و شهوت و مسكن و رفاه و اینها باشیم توی آنها هم هست رحمت خدا توی معرفتمان است الرحمن علم القرآن نباید گفت آقا ایشان ماشاالله 95 كیلو است خوب سنگ داریم كه 100 كیلو است آقا ایشان دو كیلو طلا دارد(یا من فی الجبال خزائنه) در بعضی از كوه‌ها صدها كیلو طلا است این خانم خیلی طلاهایش را جمع كند می‌شود نیم كیلو تازه این خانم شده یك میلیونم یكی از این كوه‌های طلا معدن طلا كه كشف می‌شود سنگ طلا هست كه ممكن است توی این سنگ چند كیلو طلا باشد بنا براین طلا شرف نیست كه زنده باد سنگ‌های كوه خوراك. شرف نیست كه زنده باد گاو كه بیشتر راحتتر، شهوت ملاك نیست كه زنده باد خروس، مرغ و خروس از هم استفاده می‌كنند به مراتب شهوترانیشان بیش از انسان است آنكه جلوه می‌كند الرحمن علم القرآن است ولذا قرآن می‌فرماید «استجیبوا لله و للرسول اذا دعاكم لما یحییكم» یعنی پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم) دعوت كرده شما را برای چی دعوت كرده؟ لما یحییكم به چیزی كه شما را زنده می‌كند قرآن ما را زنده كرد.
قرآن، مایه حیات جامعه بشری
 قرآن وسیله‌ی حیات ما است امیر المومنین(علیه السلام) در وصیت نامه‌اش می‌فرماید الله الله فی القرآن شما را به خدا شما را به خدا نگذارید قرآن از دست برود در قرآن می‌فرماید «لن یجعل الله للكافرین علی المومنین. . . . . » نباید كفار راه نفوذ بر مسلمانها داشته باشند اگر از روز اول به این آیه عمل می‌كردند زمین‌شان را به اسرائیلی‌ها نمی‌فروختند به اسم مستشار خارجی بیگانه را راه نمی‌دادند(امیر المومنین می‌فرماید نگذارید دیگران به قرآن عمل كنند ولی شما خواب باشید توی قرآن چند بار گفته سیروا فی الارض بلند شوید هجرت كنید آمریكایی‌ها آمدند. . . حالا نمی‌دانم با چه بیانی بگویم با عواملشان به اسم سمپاشی تمام سوراخ موراخ خانه‌های ما را توی روستاها، گفتند می‌خواهیم سمپاشی كنیم به اسم سمپاشی تمام زیر زمین‌های ما را، به اسم سمپاشی باغها، خیانت نكردند؟ به اسم سمپاشی خانه خیانت نكردند؟ چه باغهایی كه بعد از سمپاشی اصلاً درختهایش خشك شد بعد معلوم شد سمپاشی نبود نگذارید دیگران بر شما نفوذ كنند «لن یجعل الله. . . . » الرحمن. . .) خدا به شما قرآن یاد داد قرآن عزت شماست قرآن به شما یاد داد كه چه جوری حرف بزنید بعضی كارها عملش گناه است آبروی مردم به قدری مهم است كه عملش گناه نیست علاقه‌ی به گناه هم گناه است مثلاً كسی دوست داشته باشد كه آبروی یك دختر برود فهمیدی، شنیدم برای دختر فلانی یك همچین حرفهایی می‌زنند عجب راست می‌گویی فلانی تلفن كرده فلانی همچین پیامی داده همچین فچ فچ تنگ گوشی تنگ گوشی یكوقت می‌بینی یك خانه‌ی مسلمان یك زن مسلمان دختر مسلمان رفت روی هوا آبرویش رفت روی هوا آنوقت قرآن می‌فرماید اگر هم كاری نكنی همین كه دوست داری آبروی فلانی بریزد هر گناهی را كه دوست داشته باشی. . . شما دوست داشته باشی شراب بنوشی گناه نیست دوست داشته باشی قمار كنی تا قمار نكنی گناه نیست دوست داشته باشی كه دزدی كنی تا دزدی نكرده‌ای گناه نیست اما اگر دوست داشته باشی آبروی كسی را بریزی ولو آبرویش را نریزی همین دوست داشتن «یحبون ان تشیع الفاحشه»(اصلاً یحبون یعنی همینكه حب دارد علاقمند است مثلاً می‌گوید یك عكس از فلانی دارم می‌گوید می‌شود یك فتوكپی‌اش را به من بده فیلمش است ببینم چی چی است تكثیر كنیم كسانی كه علاقه داشته باشند آبروی دختر و پسری را زن و شوهری را بریزند علاقه‌اش هم گناه كبیره است نه خود گناهش علاقه به گناه یك بار دیگر بگویم توجه كنید چه می‌گویم بسم الله الرّحمن الرّحیم تمام گناهان عملش گناه است آبروی مسلمان ریختن نیتش هم گناه است دوست دارد كه «ان تشیع الفاحشه» خداوند به شما قرآن داد قرآنی كه به شما گفت چه جوری حرف بزنید چه جوری ذخیره كنید یك مقداری راجع به قرآن صحبت كنیم.)
قرآن، بیانگر حق و باطل
علّم القرآن یعنی تعلیم قرآن تعلیم قرآن یعنی تعلیم حق. قرآن حق را یاد داد كسی كه قرآن بلد است حق را می‌شناسد این حق است یا این باطل است «ننزل علیك القرآن بالحق» قرآن می‌گوید من قرآن را به حق نازل كردم كسی كه قرآن را بلد باشد حق و باطل را می‌شناسد گیج نمی‌شود كه كی راست می‌گوید كی دروغ در جنگ صفین یك كسی گیج شد نگاهی به حضرت علی(علیه السلام) كرد یك نگاهی به عایشه و طلحه و زبیر كرد گفت یعنی چه شما همه اصحاب پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم) هستید اصحاب پیغمبر اختلاف یعنی چه؟ الان هم توی جامعه هستند می‌گویند اینها همه آخوند هستند آخوندها چرا با هم اختلاف نظر دارند اینها همه انقلابی هستند انقلابی‌ها چرا با هم اختلاف نظر دارند حضرت نگاهی كرد گفت چته؟ گفت گیجم گفت همه‌ی شما از اصحاب پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم) هستید چطور خودتان الان با هم درگیر شده‌اید حضرت فرمود ببین(اعرف الحق تعرف اهله) تو كاری با آدمها نداشته باش اول حق را بشناس وقتی حق را شناختی می‌فهمی كی راست می‌گوید الان چند تا رئیس جمهور روی كره‌ی زمین هست همه هم می‌گویند رئیس جمهور كشور اسلامی هستیم ما نمی‌دانیم كدامها درست هستند می‌گوئیم بیا شجاعت ترس یكی از اینها حق است یكی باطل اگر شجاعت حق است پس اعرف الحق حالا نگاه كن كدام رهبرهای كشورهای اسلامی شجاعت دارد؟ اگر امام شجاعت دارد معلوم می‌شود امام حق است باقی‌ها دیگر طرد هستند خلاص، آقا صداقت دروغ كشورها گاهی وقتها مسئولینش گاهی وقتها یك چیزهایی می‌گویند آدم نمی‌داند كی راست می‌گوید كی دروغ می‌گوید آقا صداقت و دروغ را تشخیص بده بعد هر كه راست گفت بگو حق است نه كار به سن داشته باش نه كار به لباس داشته باش نه كار به ریش سفید داشته باش اینطور نیست كه آقا در و دیوار حرفش را می‌زنند بنده با گوش خودم از ایشان دروغ شنیده‌ام چون می‌دانم ایشان دروغگو است اگر به هر آجری هم عكسش را بزنند. . . آقا فلانی صبح تا شام قرآن می‌خواند آقا من با گوش خودم این كلمه را از ایشان شنیدم یعنی شما روی موج حركت نكنید.
قرآن می‌فرماید «و قرن فی بیوتكن»زن پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم) توی خانه‌ات بنشین حالا این زن پیغمبر سوار شتر شده آمده دستور نظامی هم می‌دهد می‌گوید تیر اندازی كنید به علی بن ابی طالب(علیه السلام) حالا آن زن پیغمبر است آن داماد پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم) است ولی ما نگاه كنیم قرآن را حساب كنیم قرآن می‌گوید « و قرن فی بیوتكن» زن پیغمبر تو توی خانه قرار بگیر و این به این ایه عمل نكرد اینطور نیست كه ما گیج شویم ما دوتا دختر داریم در تاریخ یك دختر فاطمه(علیها السلام) یك دختر هم داریم دختر خلیفه‌ی اول ابی بكر دو تا دختر دو تا خواسته داشتند دختر پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم) آمد توی مسجد گفت مردم در غدیر خم بودید كه بابام گفت بعد از من علی(علیه السلام). . . كسی دو تا شاهد داشته باشد حقش را می‌گیرد شوهر من حدود صد هزار شاهد داشت خوب حق شوهرم را بدهید هیچكس گوش به حرف این دختر نداد اما دختر ابی بكر دستور داد جنازه‌ی امام حسن(علیه السلام)را تیر باران كنند فوری تیر باران كردند حالا ما نباید حساب كنیم یك دختر گوش به حرفش دادند یك دختر گوش به حرفش ندادند یكی امام حسن(علیه السلام)است یكی زن پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم) است ما كاری با آدمها نداریم سؤال كشتن امام حسن(علیه السلام)حق است یا باطل؟ تیر اندازی به جنازه حق است یا باطل؟ اگر باطل است كسی كه دستور تیر اندازی داد باید ببینیم آن كی است عایشه بود دیگری بود سومی بود دهمی بود كی بود؟ شمشیر كشیدن روی علی بن ابی طالب(علیه السلام) حق است یا باطل؟ بنابراین باید ببینیم چه كسی سوار چه حیوانی شد شمشیر كشید بنابراین القاب گولمان نزند زن رسول الله اصحاب پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم) سابقه‌ی. . الان مگر منافقین سابقه‌ی انقلابی ندارند؟ منافقین زیادی داشتیم سالهای زیادی شكنجه شدند زندان بودند آقا ایشان سوابق درخشان انقلابی دارند بله دارد اما الان در مقابل نظام ایستاده حلقومش با حلقوم آمریكا یك جور است علّم القرآن یعنی آموزش قرآن حق را بشناسید دیگر گیج نمی‌شوید الرحمن علّم القرآن یعنی تعلیم حق تعلیم داوری چون قرآن كتاب تعلیم داوری است من كتاب آسمانی فرستادم «لتحكم بین الناس» تا داوری كنی بین مردم.
قرآن، قانون اصلاح جامعه
 كتاب برهان است «علّم القرآن» یعنی علّم استدلال یادمان می‌رود كه چه جوری استدلال كنیم با كسی می‌خواهید حرف بزنید این رقمی حرف بزنید «قد جائكم برهان» «علّم القرآن» یعنی علم اصلاحات هر كسی می‌گوید آقا ما طرفدار اصلاحات هستیم قرآن می‌گوید شما طرفدار اصلاحات هستید؟ آیه‌ی اصلاحات این است «والذین یمسكون بالكتاب» كسانی كه به كتاب آسمانی تمسك می‌كنند «واقام الصلوه» نماز به پا می‌دارند كارهایشان طبق آیات قرآن است بعد می‌گوید «لا نضیع اجر المصلحین» اینها مصلح هستند نمی‌شود بگوید من طرفدار اصلاحات هستم ولی طبق قانون فلان از ماده‌ی فلان اتریش از فلان قانون بلژیك آلمان فلان. . . . اصلاحات باید اصلاحات در سایه‌ی قرآن باشد یكبار دیگر بخوانم اصلاحات را «الذین یمسكون بالكتاب» یعنی كسانی كه به كتاب آسمانی تمسك می‌كنند كسانی كه كارهایشان از آیات قرآن الهام می‌گیرند «واقام الصلواه» رابطه‌شان هم با خدا گرم است آنوقت می‌گوید اینها مصلح هستند نمی‌شود اصلاحات باشد اما اصلاحات از قرآن. . . گاهی ممكن است بگوید آقا من اصلاح طلب هستم اما طرحی كه می‌دهد با قرآن جور در نمی‌آید دیگر چی؟ علّم القرآن یعنی علم غیب، یعنی تعلیم غیب ما واقعش یكسری چیزها را نمی‌دانیم بعد از مردن نمی‌دانیم چه خبر می‌شود نسبت به بعد از مرگ پهلوی ما غیب است ما الان را می‌بینیم اما بعد از مرگ را نمی‌بینیم علّم القرآن به شما می‌گوید در عالم غیب چه خبر است.
علّم القرآن یعنی علّم میزان چون قرآن می‌گوید من میزان هستم وسیله‌ی سنجش هستم «انزل الكتاب بالحق و المیزان» كتاب را فرستادیم همراه با میزان(یك خورده نخ نخ‌اش كنیم ببینیم چه می‌شود ما می‌گوئیم گرسنه‌ات است برو نان بخور این نان را وارسی كنیم، یكی از مسئولین نظام، معاون اجرایی رئیس جمهور بود می‌گفت من نشستم نانی كه ما می‌خوریم 269 گرو روی آن كار می‌كنند به نظر تو چند گروه؟ گفتم به نظر من كشاورز گندم بعد هم این گندم آرد می‌شود این آرد هم می‌دهند به نانوا سه گروه كشاورز تا تولید گندم از گندم به آرد از آرد به نان گفت نه خیر این را نخ نخ‌اش كن 269 گروه روی آن كار می‌كنند یك چیزی را ما همینطور ساده رد می‌شویم یك ذره دقت كنیم ریش ریشش كنیم «الرحمن علّم القرآن» قرآن چیه؟ قرآن حق و باطل را به مانشان می‌دهد آدمی كه قرآنی است دیگر می‌داند كی حق است كی باطل داوری را به ما نشان می‌دهد استدلال را به مانشان می‌دهد این رقمی استدلال كن اصلاحات را به ما نشان می‌دهد یكسری تحت عنوان اصلاح طلبان. . . قرآن گفته اصلاح طلبان «یمسكون بالكتاب» بعد می‌گوید «لا نضیع اجر المصلحین» مصلح یعنی اصلاح طلب كسی است كه «یمسكون بالكتاب» نمی‌شود كسی از رادیو آمریكاه اصلاح طلب باشد «یمسكون بالكتاب» پشت سرش می‌گوید مصلحین «علّم القرآن یعنی چه؟ یعنی تعلیم عقاید، روشها، احكام، اخلاقیات، علم سیاست. دین از سیاست جداست؟ یعنی 500تا از آیه‌ها را بردار در قرآن حدود 500 آیه داریم كه مربوط به مسائل سیاسی است كسی كه می‌گوید دین از سیاست جداست یعنی من قرآن را قبول دارم ولی دور این 500 آیه نرویم. روشها: ممكن است كسی كمك به كسی بكند اما نحوه‌ی كمك فرق می‌كند گاهی وقتها یك كار حق ست اما شیوه‌اش باطل است شیوه‌ی آب دادن این نیست كه من آب را پرت كنم توی صورت كسی باید توی لیوان باشد ظرف تمیز باشد سرد باشد مقدارش اندازه‌اش ظرفش یعنی فقط نگفته عبادت كن مقدار عبادت هم عبادتها كنترل می‌شود اگر مردی خانمش را صدا زد برای مسائلی كه واجب بود به گردنش، حتی گر این زن نمازش را طول بدهد نماز طولانی زن مورد رضای خدا نیست حدیث داریم(لا تطولن صلاتكم) یعنی حق ندارد هی خانم نمازش را طول بدهد كه مثلاً بیند كه. . . بخاطر اینكه مثلاً كه. . . كاری كه به گردنش واجب است طفره برود. زنی آمد خدمت پیامبر حضرت فرمود به نظرم تو از مسوفات هستی مسوف یعنی سوف سوف یعنی یك چیزی را هی لفتش می‌دهی. . . مسئله‌ی. . . احكام را یاد داد)
قرآن، معلم عدالت در خانواده
 علّم القرآن یعنی علم عدالت من یك نمونه برایتان بگویم راجع به علّم القرآن مثلاً داریم كه «عاشروهن بالمعروف» زندگی‌تان با خانمها عادی باشد «ولهن مثل الذی علیهن بالمعروف» به همان مقدار كه بار روی دوش خانمها است به همان مقدار هم باید بار روی دوش مردها باشد «ولهن» بنفع خانمها است «مثل الذی علیهن» مثل همان مقداری كه علیه زنها قانون هست بنفع زنها هم قانون است «علی الموسع قدره و علی المقترقدره متاعا بالمعروف حقا علی المحسنین) حتی اگر زن و شوهر بناست جدا بشوند عقد كرده‌اند با هم سازش ندارند می‌گوید می‌خواهی جدا بشوی یك هدیه‌ای بدهی چقدر هدیه بدهیم؟ وضعت خوب است خوب بده وضعت بدا است كمتر اگر وضع مالی تو خوب است سرمایه‌ی بهتر «علی الموسع قدره و علی المقتر قدره» چون بالاخره زن صدمه دیده عقد كرده بعد توافق اخلاقی ندارند جدا می‌شود بخاطر اینكه توی جامعه و همسایه و جامعه ضربه خورده آن ضربه را باید به مقدار خوب از پول و سكه جبران كنی «آتوهن اجورهن بالمعروف» حتی كنیز را اگر خواستی از آن استفاده كنی باید اجر و مزدش را باید به طور عاقلانه بدهی حتی داریم اگر زنی كنیز است همان لباسی كه خودت می‌پوشی كنیز بپوشد حتی اگر نوكر شما برده‌ی شما جوان است چون جوان شیك پوش است لباس شیك را بده به جوانتر ولو تو آقایی آن برده ولی چون او جوان است دلش می‌خواد شیك بپوشد مراعات حالات نیازهای طبیعی آن را داشته باش.
صاف نگوئیم الرحمن علّم القرآن این را هم مزارها و توی جلسه‌ی فاتحه بخوانیم قرآن جلوه‌ی رحمت الهی است زمانی كه برنامه پخش می‌شود ایام سوگواری حضرت زهرا(علیها السلام) است(من خیلی مقایسه می‌كنم كه چطور فاطمه‌ی زهرا(علیها السلام) یك خواسته داشت مردم گوش ندادند خواسته‌ی پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم) را دختر پیغمبر(صلی الله علیه وآله وسلم) یك خواسته داشت گوش ندادند گفت به شوهرم ظلم نكنید حق شوهرم را بدهید اما چطور اگر یك دختر دیگر دستور داد سوار شتر شوند سوار شتر می‌شوند جنازه‌ی امام حسن(علیه السلام) را تیرباران كنند چطور در بعضی جاها برای تیر اندازی آماده باش بودند گوش به حرف دادند اما در بعضی جاها برای دادن حق علی(علیه السلام) چشم‌ها نابینا شد گوشها ناشنوا) فاطمه‌ی زهرا(علیها السلام) خیلی زجر كشید صحنه را می‌دید یادش می‌آمد غدیر خم چی شد زحمات بابا چی شد بابا اینها را از جهل به علم از تفرقه به وحدت از شرك به توحید از آدم كشی به ایثار از ظلمات به نور دعوت كرد مزد رسالت اهل بیت بود حالا این وضع اهل بیت- السلام علیك یا فاطمه(علیها السلام)
شهادت حضرت زهرا(س) تسلیت باد.
اللهم صل علی محمد و آل محمد خدایا به حق زهرا و پدرش و شوهرش و نسلش و مهدیش تمام مشكلات مسلمین را برطرف بفرما(الهی آمین)
خود ما و اموات ما و كسانی كه به گردن ما حق دارند همه را بخش و بیامرز(الهی آمین)
مریض‌های ما شفا مرحمت بفرما(الهی آمین)
به بی مسكن‌ها مسكن به بی شغل‌ها شغل به بی همسرها همسر به بی فرزند‌ها فرزند به مریض‌ها شفا به كدورتها صفا مرحمت بفرما(الهی آمین)
رهبر و دولت و امت و انقلاب و آبرو و مرز آنچه به ما داده‌ای در پناه آقا امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) حفظ و قلب آقا امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) را برای همیشه از ما راضی و ما را از بهترین یاران و منتظران و زمینه سازان ظهورش قرار بده(الهی آمین)
خطرات آینده را از ما دور بفرما(الهی امین)
شر اشرار را به خودشان برگردان(الهی آمین)
هر چه به عمر ما اضافه می‌كنی به ایمان و عقل و علم و عمل و اخلاص و عمق و بركت ما بیفزا(الهی آمین)
قیامت را روز حسرت و خسارت ما قرار نده(الهی آمین)
به خانواده‌های جانبازان اسرا شهدا مرحمت بفرما(الهی آمین)
رهبر عزیز ما را به سلامت بدار(الهی امین)
والسلام علیكم و رحمه الله و بركاته

لینک کوتاه مطلب : https://gharaati.ir/?p=2868

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.