امام زمان (ع)، انتظار

«بسم اللّه الرّحمن الرّحیم»
الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی

 بحث را بینندگان عزیز ایامی گوش می‏دهند که باز نیمه شعبان را داریم و پشت سر گذاشتیم من دو جلسه راجع به آقا امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) صحبت کردم و این جلسه سوم است گفتیم رابطه ما با امام رابطه علمی و عاطفی و عملی و رفتاری یعنی از نظر مغز و فکر باید امام را بشناسیم. از نظر دل و عشق و عاطفه باید مرید، مخلص‏اش و عاشق و مطیع‏اش باشیم. از نظر عمل هم باید گوش به حرف امام بدهیم این سه زاویه علمی، عاطفی، رفتاری دو جلسه صحبت کردیم. حالا این جلسه سوم انسان اگر کمالی ببیند عاشق‏اش است شما یک آدمی را توی خیابان می‏بینی نمی‏شناسی می‏گویند آقا می‏دانید ایشان کیه؟ ایشان چنین است، چنان است، چنین است، چنان است وقتی کمالاتش را برایت گفتند شما تا… سلام علیکم نمی‏دانی کیه اصلاً بچه کجاست. هیچ نمی‏دانی و همینکه فهمیدی شخصی است با کمال و با فضیلت نسبت به کمالاتش کرنش می‏کنی.
امام زمان (ع)، مظهر تمام کمالات‏
انسان عاشق کمال است و امام زمان و حضرت مهدی (عجّل الله تعالی فرجه شریف) مجسمه تمام کمالات است. آن وقت اگر انسان بداند که بالاخره… ببینید توی یک خانه راحت می‏خوابند می‏گویند یک نفر مثل شیر بیدار است، مثل شیر بیدار است اگر انسان دستش به یک طناب محکمی باشد خودش را انداخت توی دریا و این طناب بند به یک لنگری بود هر چه هم موج بیفتد این توی موجها می‏خندد با اینکه توی موج آدم باید بترسد چرا می‏خندد؟ چون دستش به «فقد استمسک العروة» «العروة» یعنی ریسمان «وثقی» یعنی محکم «العروة الوثقی» یعنی ریسمان محکم «استمسک» یعنی گرفته محکم کسی یک ریسمانی را گرفت توی موج هم می‏خندد.
امام حسین (علیه السلام) می‏گویند دم ظهر عاشورا صورتش باز شد، شفاف شد، مثل گل دید لحظاتی بیشتر به ملاقات با خدا باقی نمانده. اینهایی که یک مدتی مسافرند وقتی برمی‏گردند توی شهرش به کوچه که می‏رسند نگاه می‏کند به پشت سرش، اگر کسی توی کوچه نباشد چه جور می‏رود؟ می‏دود نگاه می‏کند اگر کسی او را نبیند می‏دود. من خودم یک سال و خورده‏ای بود پدر و مادرم را ندیده بودم. خدا رحمت‏شان کند طلبه نجف بودم یادم است که وقتی آمدم کاشان همچین دلم هی هر چه به دم خانه‏مان می‏رسیدم هیجان قلبم بیشتر می‏شد. کوچه آخر نگاه کردم با اینکه عمامه سرم بود دیدم کسی توی کوچه نیست، دویدم انسان اگر یک کمالی را ببیند روی آن پر می‏زند به همین خاطر هم گفته‏اند در هر جلسه‏ای فضائل اهل بیت را بگوئید تا کمالهای کامل‏های واقعی توی دلتان بیاید. سراغ کامل‏های مصنوعی نروید، چرا من این گل مصنوعی را گذاشتم اینجا؟ علت اینکه من این گل مصنوعی را گذاشتم اینجا، چون این مسجد است و در مسجد دستم به گل طبیعی نمی‏رسد، آنهایی سرشیشه‏ای می‏مکند که دستشان به سینه مادر نرسد، آنهایی گِل می‏جوند که دستشان به بیسکویت نرسد) کسانی عاشق دیگران می‏شوند که کمالات واقعی را نبینند.
شرایط ملاقات امام زمان (ع)
حضور معنوی امام در دلها و حضور جسمی‏اش در بین جوانان. چرا آقا را نمی‏بینم؟ روایتی است مفصل چون من چون توی این جلسه می‏خواهم خیلی حرف بزنم، فشرده می‏خواهم صحبت کنم به امید اینکه بعد اینها کتاب بشود روایتی را دیدم که امام می‏فرماید می‏دانید چرا ما را نمی‏بینید: «و لو أن اشیاءنا وفقهم الله لطاعة» اگر شیعیان ما خدا توفیق‏شان بدهد اگر دلهایشان یکی بود «بالوفاء علیهم» اگر اینها هم دل بودند نسبت به دین وفادار بودند «لما تأخر عنهم الیمن بلقاءنا» لقاء ما، ملاقات ما، از ملاقات ما محروم نمی‏شدند دلیل اینکه شیعیان ما، ما را نمی‏بینند چون دلهایشان متحد نیست بعضی وفادار نیستند «ولتعجلت لهم السعادة بمشاهدتنا» اگر اینها هم دل بودند یک وفادار بودند، دو اینها زود ملاقات ما می‏آمدند. شخصی خیلی دنبال امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) می‏گشت. مسجد کوفه، مسجد سهله، اینطرف، آن طرف خودش را به آب و آتش می‏زد اول این را بگویم ما وظیفه نداریم کارهایمان را تعطیل کنیم برویم دنبال دیدن امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) کما اینکه وظیفه نداشتند یاران امام صادق (علیه السلام) بروند دنبال دیدن امام صادق (علیه السلام). کما اینکه وظیفه نداشتند افرادی زمان امام حسین (علیه السلام) کارهایشان را ول کنند بروند امام حسین (علیه السلام) را پیدا کنند. آنچه مهم است شناخت و اطاعت است. البته زیارت و ملاقات یک ارزش است اما اینکه کارمان را ول کنیم دنبال آقا بگردیم یک همچین تکلیفی ما نداریم. زیارت امام ارزش است. اما حدیث و آیه‏ای نگفته کارت را تعطیل کن دنبال آقا بگرد حدیث می‏گوید: «اتقوالله» تقوا داشته باش. خود امام به شما توجه می‏کند. شخصی خیلی خودش را به آب و آتش زد که آقا امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) را ببیند تا بالاخره از طریقی فهمید که امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) فلان روز، فلان شهر و فلان خانه تشریف دارند، آمد دید بله یک پیرزنی یا جوان زنی مرده و یک سید بزرگواری هم آنجا نشسته و گفت آقا چقدر خودت را به این طرف و آن طرف می‏زنی. گفت آقا می‏خواهم امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) را ببینم گفت مثل این پیزرن باش. امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) می‏آید توی خانه شما. گفت این کیه؟ گفت زمانی که رضا شاه لعنتی حجاب را برداشت این زن 7 سال از خانه بیرون نیامد که پاسبانهای زمان رضا شاه چادر از سرش نکشند. 7 سال از خانه بیرون نیامد به خاطر تقوا. این رقمی تقوا داشته باشید، امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) به شما توجه می‏کند.
 لازم نیست ما برویم جمکران، البته جمکران رفتن یک ارزش است اما خیلی‏ها از خود بنده پرسیدند که آقای قرائتی چه کنیم امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) را ببینیم گفتم ولله چشمت گناه نکند، لیاقت ملاقات پیدا می‏کنی. شما اگر توی یک ظرفی حنا درست کردی، دیگر ظرف حنا را آبش کنند، بوی حنا می‏دهد با ظرف حنا و سدر آدم آب… با چشمی که بوی گناه می‏دهد مشکل هست.
رابطه عاطفی با امام زمان (عج)
 خوب… وظیفه ما رابطه عاطفی ما با آقا در مجله انتظار مقاله‏ای است که سردبیر محترمش نوشته. من دیروز مقاله را می‏دیدم حدود 30 تا رابطه عاطفی هست حالا من چون می‏ترسم… بخشی از آن را گفتیم سلام کردن چون امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) زنده است وقتی سلام می‏کنی و می‏گویی السلام علیک یا مهدی (عجّل الله تعالی فرجه الشریف). می‏گوید والسلام علیکم و رحمة الله. سلام به اولیاء خدا کار خداست. خدا به اولیائش سلام کرده «سلام علی ابراهیم» آیه قرآن است. «سلام علی نوح فی العالمین» آیه قرآن است. «سلام علی موسی و هارون» آیه قرآن است. خدا به اولیاء سلام کرده پس ما هم به اولیاء سلام کنیم و جواب گرمتر می‏شنویم. دعا کردن یک که ما برای امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) دعا کنیم. «اکثر دعا بتعجیل» زیاد دعا کنید که خدا ظهور را نزدیک کند (حضرت مهدی (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) را دیدند که پرده کعبه را گرفته می‏گوید خدایا آن وعده‏ای که دادی وفا کن، خدایا ظهور من را نزدیک کن، خودش دعا می‏کند به ما هم گفته: «اکثر» دعا کنید. وظیفه ما این است که از خدا بخواهیم «و أعنی علی تأدیه حقوقه علیه» در دعای ندبه هست خدایا کمک کن حق امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) را ادا کنم. امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) به گردنم من حقی دارد. امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) از ما چه توقعی دارد.
الان حضرت مهدی (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) از ما چه می‏خواهد. یکی از محترمین سید متفی عالم به من گفت که من خواب حضرت مهدی (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) را دیدم. چون خوب چون هم عالم است، هم عادل است هم حدوداً 30، 40 سال است او را می‏شناسم خیلی آدم با تقوا و وارسته‏ای است. گفت من خواب امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) را دیدم به من گفتند آماده باش آقا می‏آید در باز شد آقا آمد زبانم گیر کرد. شک کردم آقا این است؟ این نیست؟ بعد دیدم زبانم قفل شده بعد به من گفتند آماده باش آقا می‏آید، بالاخره گفتم یا حجة ابن الحسن (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) تو از ما طلبه‏ها چه می‏خواهی؟ گفت بروید چند تا از این بچه‏ها را جمع کنید، صدای ما را به گوش این نسل نو برسانید. اسم شخصی را برد گفت جلسات فلانی مورد نظر من است. آن هم شخصی بود، طلبه‏ای بود یک مشت جوانها را جمع کرده بود برای آنها اصول دین می‏گفت. قرآن و تفسیر می‏گفت، گفت کار ایشان مورد نظر من است بروید از آن طلبه یاد بگیرید. الان هم در زمان ما تعلیمات دینی لازم است، کافی نیست نماز جمعه لازم است، کافی نیست، معارف دانشگاه لازم است، سیاسی عقیدتی لازم است، اما کافی نیست. بهترین کار تربیتی این است که جلساتی بدون ترم و واحد پاس کردن نمی‏دانم نمره و مدرک و کارشناسی ارشد و کارشناسی غیرارشد و سرگرد می‏خواهد سرهنگ بشود، سیاسی و عقیدتی این کارها باید بشود. اما آن چیزی عمیق است که طرف با پای خودش بدون ترس و نمره، بدون اضافه کار گوینده برای خدا بگوید و شنونده برای خدا چی؟ گوش بدهد.
 مثل امام (رحمة الله علیه) و حسینیه جماران امام (رحمة الله علیه) برای خدا می‏گفت: حسینیه جماران هم روی عشق گوش می‏داد.این گفتگو بار دارد. ولی درسی که برای نمره و پول بگویی برای نمره و پول بخوانی این چیزی توی آن نیست یک چیزهایی می‏خوانند، حفظ می‏کنند و نمره می‏گیرند، الان هم جای آن جلسات عمیق خالی است.)
پرداخت سهم امام زمان (ع)
حدیث داریم امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) با کسانی که زکات نمی‏دهند برخورد می‏کند. کسی که زکات نمی‏دهد مانند زناکارش دانسته. روایت داریم بعد حدیث داریم در منتخب الاثر، آیت الله صافی نقل کرده از مراجع قم می‏فرماید در آن زمان کسانی را می‏بینی که ثروت زیادی دارند از اول عمرشان که پولدار شدند تا الان هیچ زکات ندادند. البته زکات در فرهنگ قرآن زکات فقط آن 9 چیز نیست. زکات یعنی حق خدا را ندادند. حالا خمس هم شاید شامل بشود. بسیار آدمهایی داریم که وضع مالی‏شان خوب است اصلاً حساب سال ندارند. در آن روزگاری که امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) ظهور کند، ثروتمندان باید حق خدا را بدهند اگر ممانعت کنند گرفتار قهر ولی خدا و حضرت مهدی (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) می‏شوند روز ظهور امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) روز پایان گرسنگی و فقر است گرچه به قیمت محو شدن ثروتمندان و مرفهان بی‏درد و بی‏تفاوت باشد. همه تبعیض‏ها باید از بین برود. اموال عمومی بین همه مردم باید مساوی تقسیم بشود. در آن روزگار امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) اصلاً فقیری پیدا نمی‏شود تا زکات بگیرد بعد از آنکه تقسیم عادلانه شد. امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) رابطه عاطفی، فریادرس بسیاری از درماندگان است. در سفرهای حج هر سال دو سه تا خاطره اینطوری خود ما دیدیم که افرادی در چه شرایطی درمانده شدند و شخصی آمده اینها را نجات داده بعد هم معلوم شده که او خود آقا بوده چون حدیث داریم هر سال حضرت مهدی (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) در مکه است. فریادرسی درماندگان، شفای مریض‏هایی که به امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) متوسل شده‏اند، دیدارهای معتبر البته بعضی از اینهایی که اخیراً دکان درست کرده‏اند،
 بعضی از زنها، بعضی از مردها می‏گویند من امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) را می‏بینم، خواب دیدم خیلی‏شان دکان است، خیلی‏شان دروغ است. یک مشت عوام هم دور اینها جمع می‏شوند، ولی خوب افرادی مثل سید بحرالعلوم مرجع تقلید بود، جد آیت الله العظمی بروجردی که مسجد اعظم را ساخت. شیخ مفید… این آدمهایی که 80 سال سابقه علم و تقوی دارند ممکن است ببینند. اما اینکه هر کسی ادعا کند، خیلی‏شان دکان است، الان هم در تهران هم داریم در جاهای دیگر هم داریم آدمهایی که می‏گویند که… بخصوص حدیث داریم که اگر کسی می‏گوید من هر وقت بخواهم امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) را می‏بینم این قطعاً قطعاً قطعاً دروغ می‏گوید بله ممکن است گاهی آدم امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) را ببیند اما اینکه بگوید دیدن اختیارش دست من است اینها قطعاً دروغ می‏گویند بله… مواظب باشد.
محبت امام زمان (ع) به یارانش‏
روایت داریم به خاطر وجود حضرت مهدی (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) بسیاری از بلاها از جان شیعه برطرف می‏شود. پیام‏هایی داده که پیام هایش رهنمود دارد. بسیاری از گره‏های کور علمی را خود آقا باز می‏کند. شفای بیماران، باز کردن گره‏های علمی، پاسخ به سؤالات در زمان غیبت ما را به فقیه عادل سپردن، عرض کنم…. حتی حدیث داریم شما که دعا می‏کنید امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) به دعای شما آمین می‏گوید، آمین گفتن به دعای…. اینها مسائلی است که… یک صلواتی بفرستید «اللهم صل علی محمد و آل محمد». یک خاطره برایتان بگویم روایت داریم که اگر کسی حج بر او واجب بشود و حج نرود لحظه مردن به او می‏گویند تو به دین اسلام نباید بمیری. حالا خواستی یهودی بمیری، مسیحی بمیری، به دین دیگر بمیر. مسلمان حق نداری بمیری…ت… یهودیان هم… این حدیث. یکی از مراجع تقلید آیت الله العظمی سید محسن حکیم ایشان در نجف دارد درس می‏گوید. این عرضی که بنده می‏کنم از یکی از علمای تهران، یکی از علمای ایران است که از باباش نقل می‏کند می‏گوید بابام درس آقای حکیم نشسته بود. آیت الله حکیم امروز، باید بحث حج را بگوید.
گفت آقا این روایتی که داریم هر که حج نرود یا یهودی می‏میرد یا مسیحی من راجع به این روایت می‏خواهم یک قصه بگویم. ناقل قصه مرجع تقلید آیت الله العظمی حکیم، مرجع تقلید، من واسطه سوم هستم. آیت الله العظمی حکیم نقل می‏کند که بین دو نفر یک رفاقتی بود سالها با هم رفیق بودند تصمیم گرفتند هر کدام مردند به خواب زنده بیاید بگوید آن طرف قبر چه خبر است. یکی از این رفقا مرد و هر شب ایشان حمد و قل هو الله و صدقه و تبری و فاتحه و اینها و منتظر بود به خواب بیاید و خبر بیاورد، خبر می‏آورد بعد از یک سال و خورده‏ای. گفت تو بنا شد به وعده وفا کنی تا مردی خبر بدهی، من یک سال است منتظر تو هستم بالاخره آن خبره… آن طرفها چه خبره؟ گفت آقا من یک سال است زندان بودم گفتم اِه! تو از بزرگان دین هستی تو هم زندان بودی؟ گفت راستش را می‏خواهید من واجب الحج شده بودم، اما فکر می‏کردم واجب الحج نیستم. مکه نرفتم، لحظه مرگ گفتند حق نداری مسلمان بمیری. دیدم نفس آخر… می‏گفت پیغمبر (صلّی الله علیه و آله) آمد، امیرالمؤمنین (علیه السلام) که دقیقه آخر آمد، حضرت مهدی (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) هم آمد. حضرت مهدی (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) گفت چون ایشان از یاران مخلص ما است، حالا مکه نرفته، شما صبر کنید ایام حج من به نیابت ایشان می‏روم مکه شما ایشان را بازداشت کنید من امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) هستم به نیابت ایشان امسال می‏روم مکه بعد از اینکه عمل حج تمام شد ایشان را آزادش کنید، یک سال چیزش کنید… بازداشت. می‏گفت یک سال بازداشت بودم تا شخص حضرت مهدی (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) به نیابت من حج انجام داد.
 «و لا ناسین لذکری» یک حدیث دیدم که امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمود هر وقت شما غصه می‏خورید من هم غصه می‏خورم، هر وقت شما شاد می‏شوید، من هم شاد می‏شوم یعنی اینطور رابطه، رابطه قوی است.
قیام امام زمان (ع) با شمشیر

خوب… یک سؤال هست اینکه، اینکه این جمله‏ای که شما می‏گوئید امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) با شمشیر ظهور می‏کند در روایات داریم که آیا در برابر این همه سلاحهای مدرن با شمشیر الان چه سلاح‏هایی که این شهر را… نمی‏دانم اسلحه‏های میکروبی و شیمیایی و اتمی تازه این حالاست. ممکن است امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) اُه!! نمی‏دانیم کی ظهور می‏کند شاید سال دیگر ظهور کرد، شاید 5 هزار سال دیگر ظهور کرد تا زمان امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) ما نمی‏دانیم چه می‏شود.
الان که الان است شمشیر در مقابل بمباران خاصیتی ندارد آن زمان معلومه شاید ممکن است یک اسلحه‏های دیگر هم اختراع بشود. پس این جمله «یخرج بالسیف» یعنی چه؟ یعنی حضرت مهدی (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) با شمشیر «سیف» یعنی شمشیر الان شمشیر کارآیی ندارد تا آن زمان معلوم نیست چه خبر بشود این «یخرج بالسیف» دو تا معنا دارد، شمشیر علامت است مثل گنبد، گنبد علامت مسجد است نه اینکه مردم روی گنبد نماز می‏خوانند. یک نماز هم در تاریخ کسی روی گنبد نخوانده. این علامته الان همان پادگان که هواپیمای بمب افکن در آن هست، همان در پادگان، دم درش آن سربازی که ایستاده چی دستش است؟ سرنیزه نه یعنی توی این پادگان سرنیزه است، توی پادگان اف 14 و اف 16 و نمی‏دانم فردا ممکن است اف چند بشود، ممکن است اف باشد ولی این سرنیزه علامت قدرت است، پس ممکن است شمشیر علامت قدرت باشد یعنی دیگر با تقیه نمی‏خوانیم یعنی تاریخ موعظه از بعضی‏ها گذشته پس یا شمشیر علامت است، یک پاسخ یا کلمه شمشیر رمز است چی امروز می‏گویند؟ نماد شمشیر نماد است، نماد است مثل یک مجسمه‏ای که درست می‏کنند مثلاً می‏گویند این نماد است یا شمشیر، یا ممکن است اسلحه‏های مدرن برود جلو برود جلو برود جلو برود جلو برود جلو تا با یک دکمه بشود دنیا را به هم ریخت اما خود اینهایی که اختراع کردند می‏بینند این نشد بیایند دو مرتبه یک قوانینی بگذارند که تمام اسلحه‏ها، استفاده از تمام اسلحه‏ها ممنوع، کشتار جمعی همه ممنوع. بیائید دو مرتبه جنگ تن به تن باشد، جنگ تن به تن اصلاً جنگهای امروز که جنگ نیست که توی جنگهای امروز یک، جنگهای امروز سن مطرح نیست. بمباران می‏کنند، یک وقت می‏بینی دهها، صدها کودک… بشریت مطرح نیست.
 گاهی وقتها دامها، گله‏ها، گاوها، درختها، آب و خاک مطرح نیست. یک وقت می‏بینی… اصلاً نسل امروز مطرح نیست، یک وقت آن چیزی می‏ریزند که تا دهها سال توی بچه‏های آینده هم اثرش می‏ماند. اینکه جنگ نشد که خوب آقا با من دعوا کرده من این را جوری شیمیایی‏اش کنم که نسل‏اش هم از بین برود. این آقا گناه کرده بزش چکار کرده، میش‏اش چکار کرده، باغش چه گناهی کرده، خانواده‏اش چه گناهی کرده، پیرزن توی خانه‏اش چه گناهی کرده. توی این جنگها اصلاً عاطفه مطرح نیست. عاطفه مطرح نیست، جوانمری مطرح نیست. اصلاً آن آقایی که بمب می‏اندازد شناخت ندارد، نمی‏داند کیه همینطور گفته‏اند برو آنجا را بمباران کن. شناخت مطرح نیست در این جنگهای بمباران فرصت توبه مطرح نیست، فرصت موعظه مطرح نیست، فرصت وصیت مطرح نیست. جنگ، جنگ تن به تن است، جنگ تن به تن من این را می‏شناسم، این هم من را می‏شناسد. ممکن است همان لحظه بگویم آقا ببخشید من عذرخواهی می‏کنم، توبه می‏کنم، همان جا هم ممکن است من موعظه‏اش کنم. بگویم آقا این کار را نکن، همان جا پشیمان بشود. ممکن است یک کسی وصیت داشته باشد من آقا می‏خواهی من را بکشی بکش ولی من به فلانی بدهکارم، من فلانی، فلان بابا من را می‏کشی به بچه‏ام کاری نداشته باش. به باغم کاری نداشته باش، به زن و بچه‏ام کاری نداشته باش. به پیرمرد، پدر پیر و مادر پیرم کاری نداشته باش.
 توی این جنگهای بمباران هیچی مطرح نیست. من تعجب می‏کنم چرا اسم اینها را می‏گذارند مدنیت، وحشی‏گری از زمان ما بالاتر نبوده. صد رحمت به زمان جاهلیت، زمان جاهلیت یکی یکی مردم را می‏کشتند، یک قبیله‏ای، قبیله دیگر را می‏کشت، نسل‏کشی نبود که جنگ اصلی جنگ تن به تن است. جنگ تن به تن توی آن جوانمردی است، شناخت است، فرصت است، تجاوز به دیگران نمی‏شود. من خود اینکه به جبهه آمده می‏کشم او را.
عدالت، حتّی در جنگ‏
پس ببینید «یخرج بالسیف» معنایش این است یا شمشیر رمز و نماد است یا اینکه یا شمشیر رمز جنگ عادلانه عادلانه است. جنگ غیرشمشیر عادلانه نیست. همینطور بمباران می‏کنند، یک شهر را زیر و رو می‏کنند. آثار بمباران مثلاً ژاپن بعد از 50 سال هم توی نسل‏شان ماند. اینکه جنگ نیست که نسل دوم و نسل چهارم و نسل پنجم چه گناهی کرده‏اند. اصلاً جنگ حقیقی جنگ شمشیر است. این جنگهای مدرن ما همه‏اش وحشی‏گری است. پس امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) با شمشیر ظهور می‏کند. یعنی جنگ امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) جنگ عقل است، یعنی جنگی است همراه با عقل، همراه با معرفت و شناخت، همراه با انصاف. اینکه می‏گویند امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) می‏کشد، عرض کردم افرادی را می‏کشد که جز زور هیچ منطقی را قبول ندارند. ولی امام (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) مهر هم دارد.
 امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) با این اختراع چه می‏کند؟ امام خمینی (رحمة الله علیه) با مخترعین چه کرد. بسیاری از خلبانهایی که با پول شاه رفتند آمریکا دوره تخصصی دیدند همینکه انقلاب شد همان خلبان آمد سن و تخصص و قدرتش را در اختیار جمهوری اسلامی امام خمینی (رحمة الله علیه) گذاشت. حدیث داریم امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) که ظهور می‏کند، متخصصین کره زمین می‏آیند خودشان و تخصص شان را در اختیار امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) قرار می‏دهند. امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) را می‏شناسیم؟ ما نمی‏شناسیمش ولی امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) ما را می‏شناسد. مگر می‏شود او ما را بشناسد و ما او را نشناسیم؟ بله قرآن می‏گوید برادارن یوسف (علیه السلام)، یوسف (علیه السلام) را توی چاه انداختند. آمد زندان مدتی توی خانه بود و مدتی هم زندان بود. نمی‏دانم چند سال هم قحطی شد. خلاصه قصه حدوداً سی چهل سال طول کشید. بعد که آمدند یوسف (علیه السلام) را دیدند قرآن یک آیه داریم در سوره یوسف می‏گوید: «فعرفهم» یعنی یوسف (علیه السلام) برادرها را شناخت. «و هم له منکرون» ولی برادرها یوسف (علیه السلام) را نشناختند.
 لذا حدیث داریم امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) ظهور که می‏گند می‏گویند اِه!! ما این را چند بار دیگر دیده بودیم «یمشی فی الاسواق» توی بازارها راه می‏رود. میان مردم است او مردم را می‏شناسد و مردم او را نمی‏شناسند خوب…آیا ملاقات با امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) ممکن است؟ امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) الان هم که غایب است توی جامعه هست در زی… در دعای ندبه داریم «بنفسی انت» «بنفسی انت» یعنی ای امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) جان من قربانت «من مغیبٍ» با اینکه غایبی «لم یخل منّا» با اینکه غایبی تو از ما دور نیستی، غایبی ما نمی‏شناسیمت، اما منزوی نیستی. بنابراین اگر کسی می‏خواهد بگوید هر وقت من می‏خواهم امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) ببینم قطعاً دروغکی است. در جلسه قبل گقتم دلیل اینکه افراد امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) را نمی‏بینند امام فرمود به خاطر اینکه گناه می‏کنید «فما یحبسناعنهم» ما را از شما حبس نمی‏کنند یعنی فاصله‏ای که بین ما و شما افتاده «ما یتصل منّا، مما نکرهُ» اعمال زشتی شما انجام می‏دهید خبر عمل زشتتان را خدا به من می‏رساند بخاطر عمل زشتی که انجام دادی و خبرش به ما رسید توفیق ملاقات من را پیدا نمی‏کند.
 روایت است بحار، جلد 55، صفحه 177 «فما یحبسنا» ما را از شما حبس نمی‏کنند یعنی مانع بین من و شما نمی‏شود «الا ما یتصل منا» مگر اخباری که به ما متصل می‏شود خبرهایی که می‏رسد «مما نکره» خبرهای غم‏آوری که از طرف شما به ما می‏رسد.
رجعت خوبان، در زمان ظهور
آیا در زمان امام زمان (علیه السلام) یک عده زنده می‏شوند؟ بله اسمش چیه؟ رجعت، مگر می‏شود؟ خوب بله‏
می‏شود چه جوری؟ در اینکه باشد یا ثابت باشد دست خداست موی ابرو و مژه 80 سال توی صورت شما ثابت است یک سانتی موی سر و صورت هر هفته در حال تغییر و تحول است یک پوست و یک گوشت، یک آب و یک نان خدا اراده کرده، یک مو ثابت، یک مو متغیر. همان خدایی که در هر صورتی مویی را ثابت و مویی را متغیر در این جهان انسانی را ثابت، باقی انسانها را متغیر می‏تواند این درختهای هر پائیزی برگش زرد می‏شود، هر بهاری سبز می‏شود، زمین هر سال می‏میرد، هر سال زنده می‏شود باران می‏آید «یحیی به الارض بعد موتها» آیه قرآن است یعنی زمین مرده زنده می‏شود. درخت مرده زنده می‏شود طوری هم نیست خدایی که روز قیامت می‏خواهد همه را زنده کند مثل س… شیرینی‏فروشها وقتی می‏روی شیرینی بخری یا میوه‏ای را بخری، یک خورده‏اش را می‏گویند بچش می‏خوری می‏گویی خوب است، می‏گویی پس حالا دو کیلوش را بده، اگر آن کسی که می‏خواهد یک مرتبه یک میوه‏ای بدهد به شما ممکن است یک خورده‏اش را قبلاً به شما تحویل بدهد. خدایی که می‏خواهد روز قیامت همه را زنده کند حالا 4 نفر هم قبل از قیامت زنده کند.
 نمونه از کدام دین بگویم از دین عیسی (علیه السلام) بگویم؟ از دین عیسی (علیه السلام) برایتان می‏گویم یکی از معجزات عیسی (علیه السلام) این بود که مرده‏ها را زنده می‏کرد. پس در همین دنیا مرده زنده می‏شود یک از عُزَیر بگویم. عُزَیر پیغمبری بود از قریه‏ای می‏گذشت گفت خدایا این قریه مخروبه‏ای که مردمش نابود شدند چگونه زنده می‏شوند؟ خدا همان جا «فأماته الله مأته عام» صد سال مرگش داد. پیغمبر را حضرت عذیر را «ثم بعثت» «امات ثم بعثت» یعنی خدا پیغمبر را مرگش داد بعد صد سال بعد توی قرآن است در قرآن داریم عذیر مرد و زنده شد. یک عیسی (علیه السلام) مرده را زنده می‏کرد «محیی الموتی باذن الله» زنده شدن که… در زیارت جامعه داریم: «مقر برجعتکم» یعنی من قبول دارم ای امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف)! ای اهل بیت شما یک رجعتی خواهید داشت. پس رجعت یعنی چند نفر افراد البته مال همه نیست یک افراد خاصی با یک شرائط خاصی دو مرتبه زنده می‏شوند. کاری هم ندارد در زیارت عهد، دعای عهد داریم که ای خدا اگر من قبل از ظهور امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) مردم، آقا که ظهور کرد دو مرتبه من را زنده کن. بله… طوری هم نیست در دعای عهد هم داریم.
دعا برای امام زمان (ع)
 مسئله آخر اینکه یاد امام زمان (علیه السلام) نباید هر وقتی گیر کردیم ما هر وقت گیر می‏کنیم می‏گوئیم یا الله. زن را می‏برند اتاق زائو یا الله. مادر دخترش دارد کنکور امتحان می‏دهد (اللهم صل علی محمد و آل محمد، اللهم صل علی محمد و آل محمد، اللهم صل علی محمد و آل محمد) چته؟! یکی از این صلواتها را قبل می‏فرستادی. ما هر وقت گیر می‏کنیم می‏گوئیم یا الله قرآن انتقاد می‏کند می‏گوید چرا هر وقت گیر می‏کنید می‏گوئید یا الله «فاذا رکبوا فی الفلک دعوا الله» همینکه کشتی می‏خواهد غرق بشود یا الله «فلما نجاهم» جفتک می‏زند چرا وقتی کشتی‏ات غرق می‏شود یا الله می‏گویی.
خوب ما همیشه بگوئیم یا الله، یاد موسمی مورد انتقاد است، یاد موسمی که فرعون هم یا الله گفت، فرعون تا دید غرق می‏شود گفت چه؟ گفت که «تبت الان» خدایا من الان توبه کردم. اصلاً قرآن می‏گوید: «و لیست التوبه» اگر آنهایی که می‏خواهند دم مرگ هم می‏گویند استغفر الله فایده ندارد. خوب زودتر می‏گفتی استغفر الله. پس ببینید توبه دقیقه آخر فایده‏ای ندارد. فرعون هم دقیقه آخر توبه کرد یاالله وقت غرق خاصیتی ندارد. ما هم وقتی یاد امام زمان (علیه السلام) می‏کنیم باید همیشه یادش باشیم هر روز برایش صدقه بدهیم، پول که می‏اندازی کمیته امداد برای صدقه سلامتی خودت بگو برای سلامتی آقا امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) و همه مسلمانها هر روز دعا کنیم. توی هر خانه‏ای یک کتاب باشد، توی هر خانه‏ای یک کتاب باشد با کارنامه حضرت آشنا بشویم، خودمان را برای رساندن به آن قله آماده کنیم.
 زیارت آل یاسین بخوانیم، دعای ندبه گاه و بیگاه. لااقل بخوانیم در کنار هر نمازی «اللهم کن لولیک» بگوئیم. صلواتها که می‏فرستیم اینکه می‏گوئیم یاد حضرت مهدی (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) همیشه باید باشد چون قرآن یاد اهل بیت را جاسازی کرده. همه ما توی نمازمان در تشهد می‏گوئیم: «اللهم صلّ علی محمّد و آل محمّد» و صلوات سنی‏ها پررنگ‏تر از شیعه‏ها است. بد نیست تشهد سنی‏ها را برایتان بخوانم: «اشهد ان لا اله الا الله» را که گفتند به صلوات که می‏رسند ما فقط صلوات خالی می‏فرستیم آنها نه، صلوات پررنگ صلوات سنی‏ها بر اهل بیت بیش از ما است، می‏گویند: «اللهم صلّ علی محمد و اهل بیته و آل محمد و بارک علی محمد و آل محمد کما بارکت علی ابراهیم و آل ابراهیم و ترحم علی محمد و آل محمد» هو! آن برکتی که به ابراهیم (علیه السلام) دادی به محمد و آل محمد هم بده. آن ترحمی که به ابراهیم (علیه السلام) کردی به… ببینید حالا من دقیق هم نمی‏دانم ممکن است یک کلمه‏اش هم اشتباه کردم ولی من این را شنیدم توی نمازهایشان دیدم که صل… بعد امام شافعی که رهبر شافعی هست می‏گوید ای محمد و آل محمد درود بر شما به قدری عزیز هستید که خدا واجب کرده در هر نمازی در تشهد اسم شما را ببریم و نمازی که اسم شما برده نشود آن نماز قابل قبول نیست.
پس خدا خواسته که ما یاد اهل بیت باشیم در هر نماز چه شیعه و چه سنی. اینکه ما هر وقت گیر می‏کنیم بگوئیم یا صاحب الزمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) درست نیست یاد موسمی از خدا درست نیست. هر وقت گیر می‏کنیم بک یا الله، قرآن سر می‏گیریم، وقتهای دیگر هم قرآن را باز کن، یک صفحه‏اش را بخوان، بچه‏ها وقتی امتحان دارند درس می‏خوانند این معلوم می‏شود عاشق درس نیست، عاشق نمره است. آدمی عاشق علم است.
بنده پیشنهادم این است بسیاری از جاها می‏شود تابستان هم درس را تعطیل نکرد، بروید توی خط خمیرگیرها، خمیرگیرها چهار بعد از نصف شب پا می‏شوند (بلند می‏شوند) تا ساعت 7 کارشان تمام است می‏شود جاهایی که هوا داغ است درس را بگذاریم 3 بعد از نصف شب تا ساعت 8 صبح، 8 صبح هم هوا داغ می‏شود بروند استراحت. مگر ماه رمضان شما سحرخیز نیستید؟ هوا که داغ شد برنامه را عوض کنید شما مثل اداره دخانیات اتریش می‏خواهی 8 بیایی خوب 8 هوا داغ است، خوب چرا روی میخ نشستی، می‏گویی آخ پاشو آن طرف بنشین شما چرا ساعت 8 می‏آیی که بگویی هوا داغ است، سحر درس بخوان که هوا داغ نیست، ما می‏توانیم یک تغییری بدهیم منتهی نمی‏خواهیم تغییر بدهیم.
«والسلام علیکم و رحمة اللَّه و برکاته»

لینک کوتاه مطلب : https://gharaati.ir/?p=2814

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.