امام زمان (علیه السلام)، انتظار

«بسم اللّه الرّحمن الرّحیم»   
الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی

در آستانه نیمه شعبان سال 82 بحث را می‏بینید در جلسه قبل که تولد امام سجاد (علیه السلام) بود. امام سجاد (علیه السلام) گفتیم رابطه ما با امام رابطه علمی، عاطفی، رفتاریست. در رابطه عاطفی ماندیم ببینید حالا بحث را شروع کنیم‏
 یاد امام زمان (ع) و سلام به آن حضرت‏
 اگر خواستیم ما با امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) رابطه داشته باشیم بعد از شناخت روابطمان باید رابطه عاطفی هم باشد غیر از… علاوه بر رفتاری اجازه بدهید از قرآن بگویم. قرآن می‏گوید: «اُذکرونی اذکرکم» شما یاد من باشید من هم یاد شما هستم «اذا حییتم بتحیةٍ» اگر کسی به شما سلام کرد شما جواب گرمتر بدهید شما وقتی می‏گویی السلام علیک یا مهدی (عجّل الله تعالی فرجه الشریف)، السلام علیک یا صاحب الزمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) شما که سلام کردید امام سلام را می‏شنود و جواب گرمتری می‏دهد به شما خوب… اصلاً همینکه ما سلام به امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) می‏کنیم پیداست (او به ما یک چشمکی زده یک توفیقی… یعنی او از ما…) ما را لایق دانسته که با او حرف بزنیم. قرآن یک آیه داریم کسانی که توبه می‏کنند پیداست که خدا یک نظری به اینها کرده که اینها به سمت خدا متوجه شوند «تاب الله علیهم لیتوبوا» «تاب علیهم لیتوبوا» صحیح می‏باشد. پس موضوع بحث‏مان رابطه با امام در جلسه قبل گفتیم رابطه علمی، و معرفتی و شناخت یک کمی صحبت کردیم در این جلسه رابطه عاطفی و قلبی…
توبه بنده میان دو توبه خداوند
کسی یاد امام می‏کند که مورد توجه امام باشد هر کسی توفیق زیارت را ندارد کسی توبه می‏کند که خدا به او نظر کند قرآن می‏فرماید: «تاب الله» تا… توبه یعنی برگشت می‏گویند فلانی توبه کرده، یعنی برگشته از راهش «تاب الله» یعنی خدا توبه کرده یعنی چه؟ یعنی خدا لطف‏اش را برگردانده به این آدم منحرف «تاب الله علیهم» یعنی خدا لطف‏اش را بر اینها برگرداند چرا؟ «لیتوبوا» تا اینها توفیق ت… توبه پیدا کنند یعنی کسی توفیق توبه پیدا می‏کند کسی به فکر این می‏افتد که کارش خلاف بوده، باید عذرخواهی کند که خدا این را دوستش داشته باشد، اگر دوستش نداشته باشد گناه می‏کند به فکر عذرخواهی هم چی؟ نمی‏افتد این آیه قشنگی است «تاب الله علیهم لیتوبوا» خدا برمی‏گرداند لطف خودش را به این آقای گناهکار، این آقای گناهکار که مورد لطف خدا قرار گرفت به فکر می‏افتد بعد توبه می‏کند، بعد که توبه کرد دو مرتبه خداوند آیه بعدش این است که خدا توبه‏شان را قبول می‏کند یعنی توبه ما مثل پتو است هم این طرفش ملحفه است و هم آن طرفش ملحفه است یعنی این طرفش باید خدا لطفش را شامل کند باید خدا به من لطف کند تا من متوجه بشوم که من خلاف کردم بعد این وسط عذرخواهی کنم وقتی عذرخواهی کردم باز آن وقت خدا توبه من را عذر من را قبول می‏کند. پس یک چشمک اول می‏خواهد، یک قبول توبه – بگوئید شما- آخر عذرخواهی من بین دو تا ملحفه آن طرفش لطف خدا، این طرفش قبول خدا حالا… سلامی هم که به امام می‏کنیم اینطرفی است یک بار باید مورد توجه قرار بگیرم بگویم السلام علیک یا مهدی (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) یا بقیة الله باید خدا من را… به من لطف کند که زبانم بدل دری وری و چرت و پرت و هرزه‏گویی باید خدا من را مورد توجه قرار بدهد که با اولیاءش حرف بزنم. وقتی سلام کردم بعد آن وقت آنها جواب می‏دهند خوب… در آستانه نیمه شعبان اصلاً برویم سراغ مسئله انتظار، مسئله انتظار، انتظار از نظر فطرت از نظر عقل، از نظر قرآن، از نظر سایر کتب، سایر کتب آسمانی آثار انتظار اثر سیاسی، اثر تربیتی، اثر عملی این موضوع بحث ما است. اسکلت بحث ما این است بناها وقتی یک ساختمان می‏کنند اول اسکلت… اسکلت بحث ما این است. انتظار از نظر فطرت: انسان، اصلاً معنا کنم فطرت را فطرت یعنی چیزی که چهار تا هر دارد، هر، هر، هر، هر دارد. هر چیزی که چهار تا هر داشت می‏گویند فطری است مثل چی؟ علاقه مادر به بچه فطری است چرا؟ در هر زمان، در هر مکان، در هر سن، در هر رژیم مادر بچه‏اش را… می‏گویند علاقه به بچه فطری است. اما فلفل خوردن فطری نیست، چون اتریشی‏ها لباسشان لباس عربی نیست چیزی فطری است که هر زمان، هر مکان، هر سن، هر جامعه اینطور باشد. حالا اینکه می‏گوئیم فطری است تا گفتند فلان چیز فطری است ببین چهار تا خطکش هر بگذار. ببین اگر به این چهار تا هر، هر، هر، هر خورد این می‏شود فطرت وگرنه عادی است مثلاً سیگار کشیدن فطری است؟ نه هر کسی سیگار نمی‏کشد در هر مکانی نیست. در هر زمانی نیست، قبلاً سیگار نبوده.
امید به آینده در فطرت بشر
مسئله‏ای که در همه دلها مردم دنبال یک آینده خوب هستند یعنی در طول تاریخ بشر یک مصاحبه برداریم با همه آدمهایی که توی گور هستند زنده بشوند بگوئیم آقا شما وقتی بودید چی چی من… می‏گفتند ما همه‏اش می‏گفتیم کی شود؟ کی شود؟ آن می‏گوید کی شود بچه‏ام بزرگ شود. آن می‏گوید کی شود بچه‏ام کنکور قبول شود. آن می‏گوید کی شود بچه‏ام عروس شود، داماد شود. کی شود خانه دار شود، کی شود، کی شود انسان همیشه دنبال یک کی شود می‏گردد. انسان فطرتاً همیشه دنبال یک حکومت عادلانه حقی هست این در تمام روحیه‏ها هست این یک پس علاقه به یک آینده روشن و بهتر در وجود انسان یک همچین علاقه‏ای هست کسی نیست که بگوید که آقا بنده اصلاً نمی‏خواهم آینده چی بشود همین الان بمیرم بله ممکن است یک بار عصبانی بشود این دیگر استثناست. انسانهای عاقل و میزان در دلشان آینده بهتر را… میل به آینده بهتر دارند این از نظر فطرت.
 از نظر عقل: عقل ما اجازه نمی‏دهد که، ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند تا چهار تا متجاوز مثل گرگ بیایند چهار تا مظلوم مثل میش را بخورند عقل، عقل می‏گوید خدای حکیم که برای این مژه، این مژه را بیخود خلق نکرده مژه را آفریده که جلوی غبار را بگیرد (درپوش گذاشته، هیچ عضو ما سرپوش ندارد جز چشم این خدا حکیم است می‏داند که عضوهای دیگر سرپوش نمی‏خواهد این چشم است که زود ممکن است خ… خاک و خاشاک… هیچ عضو ما آب نمک نمی‏خواهد ولی چشم ما چون از پی است و پی زود فاسد می‏شود خدا با آب و نمک قاطی کرده که فاسد نشود. خدایی که از مژه و اشک و گودی کف پا… خدایی که… ببینید اینطرف شما دست شما زاپاس ندارد، اینجا زاپاس نیست برای اینکه هیچ وقت انسان نیاز ندارد از اول عمر تا آخر عمر هیچکس هیچ کاری پیدا نکرده که نیاز داشته باشد دستش از این طرف خم بشود، بگوید آقا ما یک شغلی بود لازم بود دستمان از این طرف خم بشود ولی چون خم نشد استخداممان نکردند اما همه مردم نیاز دارند دستشان از این طرف خم بشود و لذا چون می‏خواهد از این طرف خم بشود یک مقدار گوشت زاپاس اینجا گذاشته، پوست را زاپاس گذاشته که وقتی می‏خواهد خم شود راحت خم بشود. اینجا زاپاس ندارد ولی اینجا زاپاس دارد یعنی خدا همه کارهایش حکیمانه است. پوست بدن شما چرب نیست اما پوست بدن بال مرغابی چرب دارد، اگر بال مرغابی چرب نباشد، مرغابی که می‏رود توی آب آب می‏رود توی بالهایش می‏افتد پائین یعنی آب هُش می‏کشد. این چربی بال باعث می‏شود که آب را پس بزند یعنی آب به خورد بالها نرود آب را پس می‏زند، سبک می‏شود. از چربی بال مرغابی تا گودی تا مژه تا این چین و چروکها همه اینها حکیمانه است) خدای حکیم نمی‏آید هستی و آفرینش خلق کند، برای اینکه چهار روز چهار تا ستمگر، چهار تا مظلوم را بشکند باید این آفرینش دنبالش یک هدف… یک حکومت عدلی باشد این هم یکی. مسئله دوم از روز اول دشمن‏ها تبلیغات، بودجه‏ها، سفرها، تهاجم‏ها همه این کارها را خلق کرده‏اند برای اینکه مردم را مأیوس کنند الان هم آنچه بارها مقام معظم رهبری فرموده خواسته آمریکا یک چیز است و آن اینکه ایرانیها مأیوس بشوند و بگویند ببین کار دیگر فایده ندارد تنها آرزوی دشمن این است که جوانهای ایران امید نداشته باشند، گناهان کبیره چندتاست اختلاف است، تمام کسانی که گفته‏اند گناهان کبیره چند تا است، یکی‏اش گفته‏اند اولین گناه کبیره «کاکبر الکبائر» در روایات داریم بزرگترین گناهان کبیره این است که آدم مأیوس بشود بگوید من را می‏دانی من دیگر آدم بشو نیستم، من دیگر کار از کارم گذشته اگر انسان مأیوس بشود یأس از گناهان کبیره است و این انتظار امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) امید به آدم می‏دهد. می‏گوید کجای کاری آینده در انتظار توست.
حکم عقل به هدفمندی خلقت
قرآن بخوانم از نظر قرآن، پس عقل می‏گوید خداوند حکیم این هستی را برای گرگ و میش خلق نکرده فطرت چی شد؟ میل به آینده روشن در دل همه است. عقل می‏گوید این نظام دقیق و حکیمانه برای گرگ و میش نیست اما قرآن «و العاقبة للمتقین» آیه قرآن است پیروزی نهایی با متقین است. آیه دیگر «والعاقبة لاهل التقوی» دیگر چی «وعده الله الذین آمنوا و عملو الصالحات» خدا وعده داده به مؤمنان نیکوکار «لیستخلفنهم فی الارض» تا در زمین آنها خلیفه و حکومت به دست بیاورند خوب این هم مال قرآن «ارسل رسوله بالهدی» پیغمبر اسلام (صلّی الله علیه و آله) را همراه با هدایت و دین فرستاد «لیظهره علی الدّین کله» اسلام دنیا را خواهد گرفت این هم مال قرآن. باقی کتب آسمانی چی؟ باقی کتب آسمانی هم می‏گوید که: «ولقد کتبنا فی الزبور» در کتاب زبور داوود «کتبنا» نوشتیم چی؟ «ان الارض یرثها عبادی صالحون» بندگان صالح حکومت را به دست خواهند گرفت، یعنی آینده با حکومت حق است تورات چی؟ تورات چشم! از تورات هم برایت می‏خوانم: «و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا» ما تصمیم داریم و سنت و قانون و برنامه حتمی ما این است که مستضعفین کره زمین حکومت را به دست بگیرند. این مربوط به یهودی‏ها است که شامل همه امتها می‏شود اما آثار انتظار: یک صلواتی بفرستید «اللهم صل علی محمد و آل محمد» آثار انتظار یکی آثار انتظار صبر است آدم وقتی… خود انتظار صبر است اول این را به شما بگویم انتظار معنایش احتزار نیست‏ها!
انتظار یک عمل است، نه حالت‏
در انتظار چند تا چیزی هست که خدمتتان بگویم انتظار یک عمل است چرا؟ چون می‏گوید: «افضل الاعمال انتظار الفرج» نمی‏گوید: «افضل الحالات» انتظار عمل است نه حالت. آخر بعضی‏ها می‏گویند منتظر امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) هستیم. خوب بنشینیم، منتظر بمانیم، این انتظار به این قیافه‏ای که من ایستادم این… مثل آدمی که لب کوچه می‏ایستد نگاه می‏کند این یک حالتی است انتظار عمل است. انتظار عمل است، چون روایت داریم می‏گوید: «افضل الاعمال» بهترین عمل انتظار فرج است. انتظار آقا امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) است یا «احب الاعمال» بهترین عمل انتظار است اینکه نگفته «افضل الحالات» «احب الحالات» اینکه اسلام و روایات می‏گوید عمل است پیداست انتظار سکوت و احتزار و سکن نیست. یک عروس که منتظر است داماد بیاید یا داماد منتظر است که عروس بیاید یا… انسانی که منتظر مسافرش است نمی‏نشیند خوب حالا منتظره، خوب منتظره پا شو (بلند شو) یک کاری بکن. اینکه می‏گویند انتظار مثل… ثواب انتظار مثل غلطیدن در خون است. انسان شهید در خون خودش بغلتد. خوب حالا اگر ما منتظر باشیم مثل هروئینی‏هایی که کنار کوچه چرت می‏زنند خوب ای… ایش… این ثواب غلتیدن در خون است اینکه نمی‏شود که. کسی که می‏گوید که من منتظر امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) هستم نه معنایش این است که بنشین چرت بزن آقا خودش می‏آید یک چیزی باید بشود که ثواب غلتیدن در خون خیلی مهم است، از همه گذشته منتظر، منتظَر اسم فاعل، اسم مفعول کسی که منتظِر است. منتظِر با منتظَر باید یک سنخیت داشته باشند.
کشاورز منتظر میوه است. مستکشف منتظر کشفیات است. مخترع منتظر اختراع است والدین منتظر بچه‏شان هستند، مسافر منتظر رسیدن به مقصد است، یک سنخیت داشته باشد یعنی بین میوه و کشاورزی کشف و مستکشف، اختراع و مخترع یعنی باید یک سنخیت داشته باشد ما که منتظر آقا هستیم باید رفتارمان با رفتار آقا یک سنخیتی داشته باشد پس منتظر یعنی انسان تلاشگر حالا… انتظار یعنی من وضع موجود را قبول ندارم. اصلاً کسی که می‏گوید من منتظر هستم یعنی هیچکدام از این رژیم‏ها… حالا بد نیست این را مقام معظم رهبری فرمود گفت یک گزارشی توی این اسناد وزارت فلان که آقا ما حریف مردم نمی‏شویم در دل مردم یک ایمانی است بنام ایمان به مهدویت یعنی می‏گویند شخصی به نام مهدی (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) می‏آید و او حکومتش حق است. بنابراین هیچ حکومتی را اینها قانونی و شرعی نمی‏دانند و وقتی کسی عقیده به هیچ رژیمی ندارد یعنی ما حریف‏اش نمی‏شویم. چون ما را قبول ندارد (مثل یک پیش‏نمازی که می‏رود توی مسجد نماز بخواند می‏بیند هی همچین می‏کنند اصلاً بجای اینکه بیایند بگویند قدقامت الصلوة پشت سر این نماز بخوانند و این پیش نماز نمی‏تواند پیش نمازی کند. گفت ایشان من این کلمه را از آقا نقل می‏کنم ایشان فرمود که گزارش‏اش مکتوب هست در جزو اسناد که نامه نوشتند که شما که ما را فرستادید اینجا برای سلطه بر مردم. این مردم به دلیل ایمان به مهدویت… ما دو تا چراغ توی بدنمان هست، چراغ قرمز، چراغ سبز. چراغ قرمز ما عاشوراست، چراغ سبز ما حضرت مهدی (عجّل الله تعالی فرجه الشریف). با این دو چراغ قرمز و سبز نمی‏توانند ما را تکان بدهند و لذا) بعد از انقلاب هم یک عده کارشناس‏هایشان که بعضی‏شان هم توی قم آمدند از بعضی از کشورها آمدند گفتند آقا ولایت فقیه چی چیه؟ قصه گفتند این شیعه سه تا مسئله دارد یک می‏گوید امام باید معصوم باشد، حداقل معصوم نه ولایت فقیه باید عادل باشد اگر یک گناه فقیه‏شان انجام بدهد دیگر نه که ولایت ندارد و مرجع تقلید نیست اصلاً دیگر به درد پیش‏نمازی هم نمی‏خورد اینها معتقدند به عصمت، عدالت، عاشورا، قیام، غدیر، مهدویت با این استخوان‏بندی که توی عقیده اینها هست، اینها اینطور نیست که با یک بیسکویت و پفک نمکی بیایند دنبال ما. اینها ممکن است نان ما را بخورند، ولی بالاخره توی انتخابات هست یک افرادی که پلو می‏دهند می‏روند یک جا پلو می‏خورند، روز رأی می‏آیند به یک کس دیگری رأی می‏دهند. می‏گفت اینها ممکن است فیلم ما را هم ببینند، اما هر چه هم معجزه از ما ببینند باز هم می‏گویند: «اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم» و از هر… می‏گفت هر کار معجزه‏ای برای اینها بکنیم ان… پتروشیمی انرژی اتمی نمی‏دانم فرودگاه، مترو نمی‏دانم وام چی چی چی همه کارها را که کردیم می‏گویند کل شما طاغوت هستید.
انقلاب اسلامی نمونه‏ای از انقلاب جهانی حضرت مهدی (ع)
انتظار یعنی اعتراض به وضع موجود و امید به باز شدن درهای رحمت و معرفت. انتظار یعنی من منتظرم جهانی پر از عدل شود. سؤال مگر می‏شود؟ پاسخ: بله می‏شود به چه دلیل؟ به دلیلی که… همان دلیلی که شاه رفت، امام (رحمة الله علیه) آمد. باقی شاه‏ها هم می‏روند، باقی امام‏ها هم می‏آیند. آخر یک کسی گفت برویم همدان 10 متر بپرم. گفت همین جا بپر. اگر اینجا پریدی، همدان هم می‏پری. اگر شاه یک طاغوت بود و اطرافی هایش ترسیدند و لرزیدند و فرار کردند. پس باقی طاغوتها هم می‏شود فرار کرد. اگر یک گلوله زد توی کله باقی گلوله‏ها را هم… خوب. منتهی عرض کردم این خطر در زمان ما می‏گویند که یک خطر کج فهمی آقا غوغا می‏کند. انتظار که معنایش این است که آماده باشد. امیدوار باش مهدی (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) می‏آید تو که منتظری باید با منتظَر سنخیت داشته باشی. او می‏خواهد دنیا را پر از عدل کند پس تو توی خانه و محله‏ات عادل باش. الان توی پادگان ما اگر سهمیه برای سرباز آمد زبانم لال نمی‏گویم شده است اگر این سهمیه را کم کردیم از جیره سرباز مبل اتاق را عوض کردیم خوب پیداست تو منتظر نیستی. اگر پولی آمد برای تبلیغ دین من برداشتم اتاق را عوض کردم، پول آمد برای بلال من خرج منار کردم، پس پیداست من توی مسجدم، توی پادگانم، توی اتاق کارم عادل نیستم. اگر در بوسیدن بین دو تا بچه عادل نبودم حدیث داریم، بچه‏ات را بوسیدی آن یکی را هم ببوس. حدیث داریم وصیت کردی برای بچه‏هایت، یک جور وصیت کن. جهازیه برای بچه‏هایت یک جور بخر اگر بنده منتظر عدل جهانی هستم باید در این خانه و مدرسه و محل کار ایجاد عدالت بکنم (این عدالتی که این قدر امیدبخش است برمی‏دارند معنای مخدر… یعنی مواد منفجره را برمی‏دارند، مواد مخدره‏اش می‏کنند. الله اکبر قرآن یک آیه داریم این قرآن، این قرآن می‏گوید من مواد منفجره هستم اه!! یک بار دیگر بگو من دینامیت هستم اِه!! بله آیه داریم قرآن دینامیت است می‏دانید کی می‏تواند بخواند آیه‏اش را؟ یک آیه داریم توی قرآن که می‏گوید من دینامیتم «احسنتم، احسنتم» «لو انزلنا هذه القرآن علی جبل» اگر این قرآن را بر کوه نازل می‏کردیم تکه تکه می‏شد یعنی چه؟ یعنی من دینامیتم. از عایشه پرسیدند پیغمبر (صلّی الله علیه و آله) چه جوری بود؟ گفت: قرآن بود یعنی پیغمبر (صلّی الله علیه و آله) هم دینامیت است. امام صادق (علیه السلام) هم دینامیت است. یک بار منصور دوانیقی گفت چه کنم از دست این امام مثل استخوان توی گلویم است نه می‏توانم قورتش بدهم و نه می‏توانم دورش بیندازم این است الان جمهوری اسلامی توی گلوی آمریکا دینامیت است نه می‏تواند قورتش بدهد، چه جوری قورتش بدهد، اینجا افغانستان نیست، اصلاً مؤمن باید دینامیت باشد. قرآن ما دینامیت است: «لو انزلنا هذا القرآن علی جبل» حالا… این انتظاری که یعنی منتظر…)
انتظار، نشانه اعتراض به وضع موجود جهان‏
انتظار یعنی… رژیم‏های موجود را قبول ندارم «اذا نشکو» چی؟ «اللّ…، اللهم انا نشکوا علیک فقد نبینا» «نشکوا» دعای افتتاح است «نشکوا» یعنی شکایت می‏کنم «اللهم انا نشکوا» یعنی خدایا من شکایت می‏کنم یعنی نظام‏های موجود کره زمین را قبول ندارم پس چی چی را قبول داری؟ «نرغب الیک فی دولة کریمة» من دلم جای دیگر است من دلم جای دیگر است. پس انتظار یعنی چه؟ انتظار یعنی گِله از رژیم‏های موجود انتظار یعنی امید به آینده. آن وقت این انتظار بیائیم معنای کنار کوچه بنشین. آقا خودش می‏آید درست می‏کند (این مواد منفجره را بکنیم مواد مخدر کج فهمی است) آخ آخ آخ چقدر کج‏فهمی شده. چقدر کج‏فهمی شده از جنگ صفین کج فهمی شده. قرآن را سر دست گرفتند هر چه امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمود بابا قرآن ناطق من هستم احمق‏هایی بودند آنجا که گفتند نه تو نیستی…، این کاغذ قرآن است گفت بابا من قرآن ناطق هستم. گفتند… این کج فهمی است. (به یک کسی گفتند گوشت حیوانی نخور، ببخشید گفتند حیوانی نخور. بعضی‏ها دیدند که مثلاً در اسلام سفارش شده حیوانی نخور اینها دیگر گوشت حیوان… بابا حیوانی نخور یعنی مثل حیوانها نخور نه یعنی گوشت حیوان نخور. کج‏فهمی است اصلاً قرآن کسانی که گوشت نمی‏خورند البته حالا گران است کم باید خورد ولی بعضی‏ها اصلاً مثلاً سال تا سال گوشت نمی‏خورند مکتبشان است وضع مالی‏شان هم خوب است اما خام خوارند توی هواپیماهای خارجی هم می‏گویند ما خام خواریم یک غذای غیرگوشتی برایش بیاورند قرآن می‏گوید: «ذکر اسم الله، و ما لهم أن یاکلوا مما ذکر اسم الله علیه» چرا اینها گوشت نمی‏خورند قرآن توبیخ کرده بله یک حدیث داریم حیوانی نخور، حیوانی نخور یعنی مثل حیوان نخور. یک جمعیتی آمده بودند اتاق ما نهضت سوادآموزی همه حرف می‏زدند یکی همچین کرده بود، دیدم همه حرف می‏زنند این همچین است. ما گفتیم این آقا کیه؟ این سرش را بالا نمی‏کند گفتند ایشان دارد خودسازی می‏کند. گفتم ببینید این کج فهمی است. توی خیابان یک کسی راه می‏رفت غذایش توی شکمش بود، گفتند آقا چرا نگاهت به شکمت است؟ گفت دکتر گفته مواظب شکمت باش. خوب این معنای مواظب شکمت باش را نفهمید.)
قبول ولایت، شرط قبول عبادت‏
اصلاً آنهایی که انتظار را بد معنا می‏کنند نفهمیدند انتظار یعنی چه؟ مثل محبت به ولای علی (علیه اسلام) عشق علی (علیه السلام) مودت علی (علیه السلام) علی گویم، علی جویم، علی پویم، علی مولای درویشان بابا بیا علی (علیه السلام) توی جبهه بود. علی (علیه السلام) توی نماز جمعه بود. علی (علیه السلام) توی نماز جماعت بود، تو پایت را نه جمعه گذاشته‏ای، نه جبهه و نه جماعت. بابا چرا کج می‏فهمید ولایت را علی (علیه السلام) کجا بود؟ توی محراب بود، توی جبهه بود، روی منبر بود، سر درس بود، بیل دستش بود توی مزرعه بود. آخر آنجایی که علی (علیه السلام) بود تو نیستی. معنای انتظار چیه؟ انتظار ایمان به امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف)، ایمان به غیب است. بسم الله الرحمن الرحیم. سوره بقره «الم، ذلک الکتاب لا ریب فیه هدی للمتقین» متقین کی؟ اولین شرط متقین این است «الذین یؤمنون بالغیب». حدیث داریم کسی که منتظر است امام صادق (علیه السلام) فرمود: «من سران یکون من اصحاب بالقائم» کسی که دوست دارد از اصحاب حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) باشد «فلینتظر» منتظر باشد «ولیعمل بالورع» تقوا داشته باشد «و محاسن الاخلاق و هو منتظر» اخلاق‏ات خوب باشد تو منتظری. «المنتظر عند ظهوره» امام سجاد (علیه السلام) فرمود کسانی که منتظر آقا امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) هستند «الدعاة الی دین الله» تبلیغ می‏کنند برای دین خدا «سراً و جهراً» علنی و آ… مخ… مخ… مخفیانه یعنی صبح تا شام دارند تلاش می‏کنند برای دینشان این معنای انتظار است. امام باقر (علیه السلام) فرمود: کسی آمد پهلوی امام باقر (علیه السلام) گفت آقا ما از مکه آمدیم و خدمت شما رسیدیم و داریم می‏رویم یک جمله‏ای دم در برای تودیع جمله آخر، خداحافظی یک نصیحتی، خداحافظی یادگاری فرمود: خداحافظی بسم الله «لیعن قویکم ضعیفکم» قوی‏ها، ضعیف‏ها را کمک کنند «ولیعتف غنیکم علی فقیرکم» غنی به فقیر محبت کند «والینصح الرجل اخاه نصیحة لنفسه» جوری خیرخواهی کنید برای مردم که برای خودتان خیرخواهی می‏کنید «اکتموا اسرارنا» اسرار ما را کتمان کنید تا می‏فرماید که اگر این چنین بود «و اذا کنتم کما اوصیناکم» اگر این حرفهایی که زدم عمل کردید یعنی قوی کمک ضعیف کرد، غنی کمک فقیر کرد همه دلسوز همدیگر بودید اسرار ما را فاش نکردید اگر «اذا کنتم کما اوصیناکم» اگر به این رقم که گفتم عمل کنید اینجا «فمات منکم» یکی از شما بمیرید «قبل ان یخرج کان شهیدا» اگر این رقمی بودید و از دنیا رفتید قبل از ظهور امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) حتی توی رختخواب هم بمیرید ثواب شهید را دارید. کسی اگر منتظر آقا امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) نباشد اعمالش قبول نیست. حضرت فرمود: «ألا اُخبرکم بما لا یقبل الله عزوجل من العباد عملاً الا به» بگویم کلید عبادت، قبولی عبادت چیه؟ کلید عبادت این است که همه عبادتهایت را که کردی تازه باید «و انتظار قائم» باید منتظر یک… می‏دانید انتظار یعنی چه؟ انتظار یعنی از خوراک، پوشاک، مسکن بیائید بیرون از قانون حقوق بازنشستگی بیرون. انتظار یعنی چشم‏انداز آینده اینکه اسلام هی به ما گفته منتظر امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) باشید آخر ببینید آدم خودخواه هی می‏گوید خودم اصلاً می‏دانید چرا می‏گویند ازدواج خوب است؟ یکی از خوبیهای ازدواج این است که آدمی که همسر ندارد هی می‏گوید خودم زلفم، انگشترم، کیفم، شلوارم، ماشینم، خانه‏ام، زن که گرفت می‏گوید: خودم و زنم و مادرزنم و پدرزنم و بچه‏ام یعنی یک خورده خودم باز می‏شود. اسلام می‏خواهد شما را باز کند از شکم شهوت، خانه، ماشین، تلفن تو را ببرد روی یک ایجاد حکومت عدل جهانی. می‏خواهد دید شما را اینکه می‏گویند مسافرت خوب است این است آدمی که توی خانه‏اش است همه‏اش می‏گوید خودم و خانه‏ام و محله‏مان وقتی رفت دنیا را گشت، یک خورده دیدش باز می‏شود انتظار یعنی دید باز، انتظار یعنی امید بلند، انتظار یعنی همت بلند، انتظار یعنی دوری از خودخواهی،انتظار یعنی به فکر هستی بودن به فکر جهانی بودن، این معنای انتظار است. خدایا ما را از منتظران واقعی امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) قرار بده.
«ولا ناسین لذکرنا» حضرت فرمود ما لحظه‏ای شما را فراموش نمی‏کنیم. خدایا ما را مشمول دعاهای خاص آقا امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) قرار بده. معرفت و محبت و اطاعت و زمینه‏سازی‏اش را نصیب ما بفرما.
انقلاب ما را به انقلاب حضرت مهدی (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) متصل بفرما.
نمی‏شود کسی بگوید یا حجة بن الحسن دوستت دارم ولی سهم امام ندهد. مثلاً شما پول یک کسی را برداری، بگذاری توی جیب‏ات بیاید بگوید آقا پول من را بده بگویی آقا بنده ارادتمندم، چاکرم، مخلصم. اصلاً جیرجیرکتم می‏گوید خوب آقا پول من را بده. بگویی نه ببین حرف پول نزن مخلصتم دو لیتر برایت گریه می‏کنم. همه روزها دعای ندبه می‏روم، اسم بچه‏ام را مهدی گذاشتم برای مهدی هم پول می‏دهم، سینه هم دو دستی می‏زنم اما سهم امام نمی‏دهم. بابا پول من را بده نشانه عشق به حضرت مهدی (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) این است که گوش بدهیم فرموده وقتی من نیستم ببینید فقیه عادل چه می‏گوید چشم‏20درصد باید بدهی چشم. زندگی‏ات را ساده بگیر، چشم. زندگی اشرافی، اشک مصنوعی خ… بخل درونی اینها انتظار نیست. برادرها بحث اول بهتر بود یا دوم؟
 «والسلام علیکم و رحمة اللَّه و برکاته»

لینک کوتاه مطلب : https://gharaati.ir/?p=2813

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.