گناه شناسی- کمک به گناه

موضوع: گناه شناسی- کمک به گناه
تاریخ: 1/4/62
بسم الله الرّحمن الرّحیم
«و صلی الله علی محمد و آل محمد و علی اهل بیته و لعنه الله علی اعدائهم اجمعین من الآن الی قیام یوم دین»
الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی. 
امسال بحث ما در ماه رمضان درباره گناه شناسی است تا حالا بحث‌هایی را گفته‌ایم بحث امروز ما کمک به گناه است آیه کمک به گناه این است «وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرّ وَالتَّقْوَى وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ» (مائده/2) تعاون یعنی کمک صندوق تعاونی، فروشگاه تعاونی، یعنی کمک، بِرّ یعنی ایمان، چون قرآن می‌فرماید «وَلَکِنَّ الْبِرّ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْیَوْمِ الْآخِرِ وَالْمَلَائِکَهِ وَالْکِتَابِ وَالنَّبِیِّینَ» (بقره/177) کمک بر ایمان کنید، بِرّ نماز است بِرّ وفای به عهد است قدیم که پول جمع می‌کردند برای فقرا اما وقتی قرآن می‌گوید بِرّ، بِرّ فقط پول برای فقرا نیست ایمان و نماز و وفای به عهد اینها همه بِرّ است یعنی در قرآن معنای وسیعی دارد.
آدم گناهکار چند قسم است. یکوقت بنده قصد گناه دارم. طرف هم کمک می‌کند هم من قصد کمک دارم هم کمک به ظالم می‌شود این یک رقم است. ظالم می‌خواهد بکشد من شمشیر می‌دهم. می‌گویم بکش. یک وقت من قصد ندارم اما کمک می‌شود این آمد گفت چاقو را به من بده من فکر کردم که می‌خواهد خیار پوست بِکند اما او چاقو را زد توی شکم مردم. یکوقت من قصد دارم اما او ظلم نمی‌کند می‌گویم چوب را بگیر بزن توی سرش اما او چوب را می‌گیرد و نمی‌زند در مورد اول گناه است و حرام در صورت دوم من گناه نکرده‌ام گاهی وقتها آدم توجه ندارد در مورد سوم با اینکه او نزده است اما من گناه کرده‌ام البته می‌گویند تجری و بحث است که آیا گناه هست یا نیست وارد بحث نمی‌شویم اما صورت قطعی همان صورت اول است.
«وَلَا تَرْکَنُوا إِلَى الَّذِینَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّکُمْ النَّارُ وَمَا لَکُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِیَاءَ ثُمَّ لَا تُنصَرُونَ» (هود/113) به ستمگر تکیه نکنید، جزو حاشیه نشین‌های ظالم نباشید آتش شما را می‌سوزاند. قرآن می‌فرماید اگر توی جلسه‌ای بودید که حرف خلاف شرع می‌زدند باید بلند شوی و بروی اگر یادت رفت که بلند شوی «فَلَا تَقْعُدْ بَعْدَ الذِّکْرَى مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ» (انعام/68) بعد از اینکه متوجه شدی بلند شو و برو.
امام علی(ع) می‌فرماید: «کُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْناً» (مستدرک‏ الوسائل/ ج12/ ص180) همیشه نسبت به ظالم حالت پرخاشگری و خشم داشته باشید و نسبت به مظلوم یار باشید. تمام آیاتی که می‌گوید اطاعت نکن و پیروی نکن می‌خواهد بگوید پیروی و اطاعت از ظالم یک نوع کمک به ظالم است اگر ما بله قربان نگوئیم او زور پیدا نمی‌کند. بی حجاب غیر اینکه خودش گناه می‌کند کمک به گناه هم می‌کند چون بی‌حجاب می‌آید توی خیابان باعث می‌شود که مردم منحرف شوند.
«إِذَا مُدِحَ الْفَاجِرُ اهْتَزَّ الْعَرْشُ وَ غَضِبَ الرَّبُّ» (بحارالأنوار/ ج74/ ص152) وقتی آدم تعریف آدم خبیثی را می‌کند عرش خدا به لرزه در می‌آید و این هم طبیعی است چون هر چه فاجر بزرگ بشود طاغوت بزرگ می‌شود هر چه طاغوت تقویت بشود توحید کمرنگ‌تر می‌شود هر چه بگویند بنام نامی آریامهر، باسمه تعالی توی جامعه کم می‌شود.
امام صادق(ع) فرمود:
«الْعَامِلُ بِالظُّلْمِ وَ الْمُعِینُ لَهُ وَ الرَّاضِی بِهِ شُرَکَاءُ ثَلَاثَتُهُمْ» (کافی/ ج2/ ص333) کسی که ظلم می‌کند و کسی که کمک به ظلم می‌کند و کسی که راضی به ظلم است همه با هم شریک هستند از این حدیث می‌فهمیم که ما نباید از هیچ گناهی قلباً راضی باشیم اینقدر آدم داریم که توی خانه‌اش هیچ گناهی نمی‌کند اما روزی صدها گناه می‌کند برای اینکه صدها گناهکاری که گناه می‌کنند این توی خانه راضی است. امام صادق(ع) فرمود اگر ظالم مسجد هم می‌خواهد بسازد کمک‌اش نکن.
پیغمبر فرمود: «مَنْ مَدَحَ سُلْطَاناً جَائِراً وَ تَحَفَّفَ وَ تَضَعْضَعَ لَهُ طَمَعاً فِیهِ کَانَ قَرِینَهُ فِی النَّارِ» (وسائل‏ الشیعه/ ج 17/ ص 183) اگر کسی سلطان ستمگری را تعریف کند، چاپلوسی کند تواضع کند در قیامت کنار آتش پیش شاه خواهد بود. اگر کسی ظالمی را راهنمایی کند این گناهش مثل گناه هامان است یعنی هر جا فرعون اطلاعات کم می‌آورد در اختیار او می‌گذاشت. اگر کسی اسمش را برای ظلم بنویسد یعنی سیاهی لشکر باشد خداوند او را روز قیامت بصورت خوک در می‌آورد. اگر کسی حرکت کند که از ظالم دفاع کند از دین بیرون می‌آید.
شخصی شترهایش را به هارون الرشید اجاره داد امام کاظم(ع) فرمود: چرا این کار را کردی؟ فرمود آقا برای کار بدی نداده‌ام برای این داده‌ام که برود مکه. فرمود: دوست داری زنده بماند و برگردد اجاره شترهایت را بدهد گفت بله گفت همین مقدار که دوست داری هارون الرشید زنده بماند گناه است.
دو تا آدم آمدند پیش امام رضا(ع) به امام گفتند ما از راه دور آمده‌ایم نماز‌مان شکسته است یا کامل؟ به یکی فرمود تو نمازت را کامل بخوان به دیگری گفت تو شکسته بخوان گفتند آقا ما دو تا از یک جا آمده‌ایم فرمود تو غرض‌ات از مسافرت دیدن مأمون بود کسی که برای دیدن شاه بیاید سفرش معصیت است و نمازش هم کامل است و اما تو غرض‌ات این بوده که من را زیارت کنی باید شکسته بخواند سفر اگر سفر حرام شد نمازش کامل است.
امام علی(ع) در حکمت 416 می‌فرماید. بعضی‌ها ارث می‌گذارند و از دنیا می‌روند آنوقت پسر یا دخترشان ارث را در راه گناه صرف می‌کنند این آقایی که ارث گذاشت گناه کرده است و در گناه بچه‌هایش شریک است یعنی در دنیا جان کنده است در آخرت می‌سوزد این خیلی خریت است، حماقت است.
«قَالَ عَلِیٌّ ع مَنْ مَشَى إِلَى صَاحِبِ بِدْعَهٍ فَوَقَّرَهُ فَقَدْ سَعَى فِی هَدْمِ الْإِسْلَامِ» (من‏ لایحضره ‏الفقیه/ ج 3/ص 572) کسی که برود دور صاحب بدعت را بگیرد و احترامش را بگیرد، این آقا کمک کرده است که اسلام را نابود کنند. اگر کسی چیزی را که جزو دین نیست بند به دین کند این بدعت است. پیغمبر فرمود اگر کسی برای اسلام قانون نو بیاورد یا خانه‌اش در اختیار کسی بگذارد که این کار را می‌کند «وَ مَنْ أَحْدَثَ حَدَثاً أَوْ آوَى مُحْدِثاً فَعَلَیْهِ لَعْنَهُ اللَّهِ وَ الْمَلَائِکَهِ وَ النَّاسِ أَجْمَعِینَ» (وسائل‏ الشیعه/ ج 29/ ص 28) خدا و ملائکه و تمام مردم نفرین و لعنت‌شان بر این آقایی است که خانه‌اش را به منافقین اجاره داد.
«مَنْ تَبَسَّمَ فِی وَجْهِ مُبْتَدِعٍ فَقَدْ أَعَانَ عَلَى هَدْمِ الْإِسْلَامِ» (مستدرک‏ الوسائل/ ج12/ ص322) کسی که لبخند بزند به صورت کسی که بدعت گزار است این آقا کمک کرده است که اسلام را منهدم کند. پیغمبر فرمود از مسلمانها ده دسته اسم‌شان مسلمان است اما در واقع کافر هستند یکی از از آنها «بَائِعُ السِّلَاحِ مِنْ أَهْلِ الْحَرْبِ» (بحارالأنوار/ ج 100/ ص61) کسی که اسلحه‌اش را به دشمن دین بفروشد. امام صادق(ع) فرمود: «مَنْ أَحَبَّ بَقَاءَ الظَّالِمِینَ فَقَدْ أَحَبَّ أَنْ یُعْصَى اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى» (کافی/ ج 5/ ص 108) هر کس دوست دارد ظالم بماند معنایش این است که خدا معصیت بشود به کی می‌گویی خدا سایه‌ات را بالای سر من نگه دارد؟ امام سجاد(ع) می‌فرماید خدایا اگر عمر من به درد می‌خورد به من عمر بده اما اگر هر چه عمرم بیشتر می‌شود گناهم بیشتر می‌شود خدا مرگم بدهد «عَمِّرْنِی مَا کَانَ عُمُرِی بِذْلَهً فِی طَاعَتِکَ»(بحارالأنوار/ ج70/ ص61) خدایا اگر عمرم لباس کار من است یعنی لباس عبودیت من است عمرم بده اما اگر عمرم قرارگاه شیطان است مرگم بده.
«مَنْ أَحَبَّ عَمَلَ قَوْمٍ أُشْرِکَ فِی عَمَلِهِمْ الْخَبَرَ» (مستدرک ‏الوسائل/ ج12/ ص 108) کسی که دوست دارد عمل قومی را، هر کس دوست دارد کار مردم را در عمل آنها شریک است. بعضی‌ها در دستگاه ظالم وجودشان لازم است نباید بگوئیم کسانی که رفتند توی دستگاه شاه مضر است.
امام رضا(ع) فرمود: «وَ النَّظَرُ إِلَیْهِمْ عَلَى الْعَمْدِ مِنَ الْکَبَائِرِ الَّذِی یُسْتَحَقُّ بِهِ النَّارُ» (مستدرک ‏الوسائل/ ج11/ ص356) نگاه به شاه گناه کبیره است تمام وجود اسلام مبارزه با طاغوت است، اگر کسی نگاه به شاه کرد سزاوار آتش است. این حدیث را مرحوم مجلسی نقل کرده است. دیگر کسی نگوید مجلسی توی دربار بود مجلسی که این حدیث را می‌گوید آنوقت خودش می‌آید درباری بشود؟ بعضی قضاوتها عجولانه بود و کاش تحقیق می‌شد. ما اگر خواستیم باید فیلم کسی را برداریم نه عکس او را چون عکس در یک لحظه خاصی است که ما عکس می‌گیریم ممکن است طرف بخندد می‌گویند ببین جوانهای ما دارند شهید می‌شوند این دارد می‌خندد اما اگر فیلم برداریم از تمام لحظات او هم خنده هم گریه و مطالعه را روی هم می‌ریزد ببینیم این بنده خدا روزی چند ساعت مطالعه می‌کند و روزی چند ساعت تفریح می‌کند بعد بگوئیم آدم خوبی است یا آدم بد.
من یکوقت مریض شدم هر کس آمد دیدنم یک جعبه شیرینی آورد آخرین نفر کسی آمد دید سیزده چهارده رقم شیرینی بالای سر من است گفت این حکومت آخوندی است! گفتم آقا جان من نخریده‌ام اینها برایم آورده‌اند گاهی آدم از یک برخورد عکس بر می‌دارد و آبرویش را می‌ریزد اگر خواستید درباره مجلسی قضاوت کنید همه تاریخ مجلسی را نگاه کنید تا ببینید چی بود؟
 پیغمبر ده گروه را لعنت کرد: «لَعَنَ رَسُولُ اللَّهِ ص فِی الْخَمْرِ عَشَرَهً غَارِسَهَا وَ حَارِسَهَا وَ بَائِعَهَا وَ مُشْتَرِیَهَا وَ شَارِبَهَا وَ الْآکِلَ ثَمَنَهَا وَ عَاصِرَهَا وَ حَامِلَهَا وَ الْمَحْمُولَهَ إِلَیْهِ وَ سَاقِیَهَا» (کافی/ ج 6/ ص 429) کسی که درخت انگور را به قصد این بکارد که انگور آنرا برای مشروبات بدهد خدا آن کشاورز را لعنت کند، خدا لعنت کند کسی را که از این درخت انگور حفاظت می‌کند، خدا لعنت کند کسی که آب انگور را می‌گیرد، خدا لعنت کند کسی را که مشروب را می‌خورد خدا لعنت کند کسی که اینرا صاف می‌کند خدا لعنت کند کسی را که توی ظرف می‌ریزد و دست طرف می‌دهد خدا لعنت کند کسی که حمل و نقل می‌کند و خدا لعنت کند کسی که اینرا برایش می‌برند و خدا لعنت کند فروشنده را و خدا لعنت کند خریدار را و خدا لعنت کند دلال را و کسی که این وسط سود می‌خورد ده گروه را لعنت کرده است حالا کسانی که در زمان شاه در این وادی بوده‌اند ماه رمضان ماهی است که بگویند خدایا ما را بیامرز آدم وقتی اصلاح شد خدا یک راههایی را برای او باز می‌کند «وَمَنْ یَتَّقِ اللَّهَ یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا» (طلاق/2) خیلی‌ها در زندگی‌شان گره هست. قرآن می‌گوید اگر خواستی گره زندگی‌ات باز بشود راه آن توبه و تقوا است تقوا داشته باش گره‌ها باز می‌شود اگر انسان به تاریخ گذشته‌اش مراجعه کند و جداً پشیمان بشود خدا گره کار او را باز می‌کند.
«والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته»
لینک کوتاه مطلب : https://gharaati.ir/?p=1564

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.