پایداری در راه مستقیم‏

بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی

 ماه رمضان امسال راهمان، بحث مان راه اعتدال بود یعنی این تندها را جلویش را بگیریم کندها را جلویش را بگیریم نه تند نه کند حد وسط جلوگیری از افراط و تفریط‌ها. در جستجوی راه مستقیم در اقتباس از آیه «اهدنا الصراط المستقیم» راه اعتدال نه افراط نه تفریط در هر جلسه‏ای به گوشه‏ای از افراط و تفریط‌ها اشاره‏ای می‏کنیم اول اینکه واقعا باید خدا کمک کند یعنی عقل ما و علم ما کم می‏آورد چون بسیاری از باسوادهای ما راهشان یا افراط است یا تفریط تحصیلکرده‏های ما گاهی بعضی‏ها اینقدر داغ هستند که نمی‏شود دست به او گذاشت بعضی‏ها اینقدر یخ هستند که صبح قلقلکش می‏دهی غروب می‏خندد! یعنی اینطور نیست که علم انسان را از افراط و تفریط نجات بدهد و لذا باید خدا کمک کند ولذا می‏گوئیم: «ایاک نعبد» می‏گوئیم: «ایاک نستعین اهدنا الصراط المستقیم» یعنی اگر استعانت، اگر نستعین باشد اگر استعانت تو باشد ما باید «اهدنا الصراط…» یعنی با کمک تو من می‏توانم خ…مثل راه رفتن روی نخ است راه رفتن روی نخ، آنهایی که روی نخ راه می‏روند یک چوب دست می‏گیرند برای تنظیم یعی این از خط نازکتر حق عبور کردن این همه مخلوط مختلف را آدم جذب نشده خیلی مهم است باید خدا کمک کند که آدم خالص باشد یعنی هیچی قاطی او نشود حزب می‏خواهد بخواهد بابا تو جزو این حزبی، بابا من جزو حزب حق هستم اول باید ببینم خدا چه می‏گوید بعد ببینم دوستان سیاسی چه می‏گویند اگر این کار رضای خدا نیست قیامت من را تباه می‏کند ولو همه اعضای حزب می‏خواهند اعضای حزب اگر وفادار باشند خودشان منشعب به 33 فرقه نشوند یک تشیع جنازه بیشتر نخواهند آمد حزب که چیزی نیست که بچه‏های انسان همسر انسان برادر و خواهر انسان تا تشیع جنازه با شما هستند شما عاقبتت را تباه نکن بخاطر حزب آقا جزو ما است جزو ما نیست این حرفها نیست.
امداد الهی در حفظ راه مستقیم‏
 انتخاب اینکه انسان یک راهی را برود که هیچ چیزی او را تغییر ندهد امداد است خداوند توی قرآن می‏فرماید که «لولا ان ثبتناک لقد کدت ترکن الیهم شینا قلیلا» به پیغمبر (صلی الله علیه و آله) می‏فرماید که بدون استمداد از خداوند محال است قرآن به پیغمبرش می‏گوید «لولا ان ثبتناک» اگر ما تو را تثبیت نمی‏کردیم ما تو را ثابت نگه داشتیم اگر ما تو را ثابت نگه نمی‏داشتیم تو هم که پیغمبر بودی «لقدکت» نزدیک بود «ترکن» رکون، تکیه کنی «الیهم» منتهی نه زیاد «شینا قلیلا» یک کمی «قلیل» یعنی کم، اگر من دستت را نمی‏گرفتم تو هم که پیغمبر بودی کمی… به یک کسی گفتم حالت چطور است؟ گفت الحمدالله کمی تا قسمتی نیمه ابری همراه با رعد و برق، کمی تا قسمتی ابری همراه با برقهای نمی‏دانم… اگر خدا نباشد هیچ کس نمی‏تواند… خیلی راه حق یعنی انسان یک جوری بکند این جهان آن جهان هم جسم هم جان هم فرد هم جامعه هم عقل هم عاطفه خیلی تشخیص این مشکل است چه جوری آدم عبور کند که این رنگی نشود قرآن وقتی تحریر… لطف خودش را می‏گوید می‏گوید ببین شیر را از کجا کشیدم بیرون شیر گاوی که می‏دوشیم از کجا آمد بیرون «من بین فرث و دم لبنا خالصلا» از لابلای پهن‏ها و خونها عبور دادم ولی نه بوی پهن دارد نه رنگ خون این خود خدا باید این رقمی لوله کشی کند وگرنه شما توی یخچالتان عرض کنم که یک چیزی باشد هر چیزی می‏گذاری بوی همان را ور می‏دارد چه جوری خدا این شیر را از درون اندرون می‏کشد بیرون این قدرت خداست نه خدا، از صبح تا شام کار خدا همین است.
 شما یک لقمه نان می‏خوری این لقمه نان چی می‏شود من تعجب می‏کنم چطور بعضی‏ها به خدا… شما یک نفت را حساب کن از نفت چه چیزهایی درست می‏شود حالا امروز که خدا می‏داند حالا ما با زبان قدیمی حرف می‏زنیم گازوئیل، قیر، بنزین، پلاستیک، یک چیزهایی دنیای پتروشیمی صداها رقم چیز از این نفت می‏کشد بیرون خوب این نفت که تبدیل به همه چیز می‏شود با دستگاه است یا بی د… نه خیر هو! تشکیلاتی دارد عریض و طویل تشکیلات دارد پالایشگاه دارد.
 خوب این پالایشگاه خودش درست شد نه خیر بابا این حرفها چیه؟! خوب، عین این حرف را برویم غذا یک غذایی بچه می‏خورد شیر مادر می‏خورد شیر مادر این شیر مادر می‏خورد بچه چقدر ش… مو، ناخن، اشک، چربی، گوشت، استخوان آب دهان نمی‏دانم فرض کنید یک چیزهایی تبدیل می‏شود این شیر مادر به… خوب این شیرمادر همینطور نه خیر این دستگاه دارد دستگاهش چیه دستگاه گوارش است خوب این دستگاه گوارش چی؟ این هیچی، خیلی است‏ها! نفت، شیر نفت چیزهایی شیر چیزهایی این دستگاه دارد آن دستگاه دارد آن دستگاه سازنده می‏خواهد این دستگاه سازنده نمی‏خواهد می‏شود یعنی آدم بگوید عکس خروس نقاش می‏خواهد اما خود خروس نقاش نمی‏خواهد قرآن می‏گوید این شیر را از لابلای خون و پهن رد می‏شود نه بوی پهن می‏گیرد نه رنگ خون.
 آن کسی که گفته اصل اقتصاد است خوب هیچی. یک چیزی را گرفته باقی‏ها را رها کرده گفت «حفظت شیئا و غابت عنک اشیاء» یک چیزی را فکر می‏کند اصل اقتصاد است می‌گوید ریشه همه چیزی اقتصاد است چرا اینطور می‏گویی؟ می‏گوید نه مادرم که بچه‏اش را بزرگ می‏کند برای اینکه وقتی پیر بشود کمک اقتصادی به او کند یعنی حضرت عباسی اگر توی رختخواب مادری که شیر می‏دهد صدا کنیم مادر ها!؟ ببخشید بچه ات را شیر می‏دهی غرض اینست که 65 سال دیگ کمک اقتصادی کند به تو؟ این حرفها چیه منتهی چون عینک اقتصادی گذاشته همه چیزی را اقتصادی می‏بیند مثل اینهایی که عینک سرخ می‏زنند همه شلغم‏ها را لبو می‏بینند این… یکی اصل را سیاست می‏داند. کاریکاتوری کشیده بودند یک سفره‏ای است خانم و بچه‏ها هم نشسته‏اند گفته بودند برو یک نانی بگیر شوهره رفته یک بسته روزنامه آورده بود گفته بودند ما نان می‏خواهیم گفته بود فضای سیاسی باز شده بابا نان می‏خواهیم بخوریم این مسخره کرده بود.
اعتدال در همه امور زندگی‏
اصل را اقتصاد بگیریم غلط رفته‏ایم اصل را سیاست بگیریم غلط رفته‏ایم اصل را دنیا بگیریم غلط رفته‏ایم اصل را آخرت بگیریم غلط رفته‏ایم «اهدنا الصراط المستقیم» همه باید باشد وگرنه مثل مثنوی می‏شود که یک مشت کور رفتند فیل بزرگ ببینند گفتند شما که کور هستید چطور می‏بینید گفت دست می‏گذاریم یک چیزی می‏فهمیم هر کسی دست مالید به یک جای فیل یک چیزی گفت بله فیل گفت بله اینها را دارد ولی اینها هیچکدام فیل نیستند هر گردویی گرد است ولی هر گردی گردو نیست راه مستقیم راهی است جامع همه چیز باید داشته باشد باید خدا کمک کند و لذا بیرون نماز هم هی بگوئید «اهدنا الصراط المستقیم». چه رشته‏ای را انتخاب کنیم برای تحصیل؟ «اهدنا الصراط المستقیم» من می‏خواهم سخنرانی کنم اول دعایم این سخنرانی کنم اول دعایم این سخنرانی توی این چند ساله همه‏اش گفته‏ام «الهی انطقنی بالهدی» خدایا نطق مرا به حق بازدار «و الهمنی التقوی» به من الهام کن باید همه به خدا پناه ببریم. چه رشته‏ای چه انتخابی چه همسری چه نامگذاری چه غذایی چه شغلی باکی با… در هر لحظه… اگر خدا کمک نکند خدا به پیغمبر می‏گوید «لولا ان ثبتناک» اگر ما تو را ثابت قدم نگه نمی‏داشتیم «لقد» حتما «لام» یعنی حتما خود کلمه قد هم یعنی حتما «لقد» یعنی حتما حتما «کدت» نزدیک بود «ترکن، رکون» می‏گویند فلانی رکن است یعنی تکیه گاه تو هم یک کمی گرایش…
 بعضی وقتها انسان اولش برای خداست ولی بعد، اولش در راه مستقیم است ولی بعد چپه می‏شود. گاهی ماشینها یک چند کیلومتر سالم می‏روند بیرون شهر خط را گم می‏کنند بعضی ماشینها همان توی شهر خیابان را گم می‏کنند بعضی ماشینها می‏روند به مقصد می‏رسند توی شهری که مقصد است خیابانها را گم می‏کنند همه‏اش باید «اهدنا الصراط المستقیم» و لذا می‏گوید «رب ادخلنی مدخل صدق» خدایا دخولم وارد شدنم ورودم صادقانه باشد در ورود خط را گم نکنم آغاز کارم درست باشد «و اخرجنی مخرج صدق» پایان کارم هم… ورودی و خروجیام هر دو صادقانه باشد. «و بالحق انزلناه بعد می‏گوید و بالحق نزل»، «و بالحق انزلناه» آیه قرآن است یعنی ما قرآن را به حق نازل کردیم فکر نکن ما که به حق نازل کردیم… آخر گاهی وقتها بانک می‏روی پول می‏گیری به اسم اقتصاد وام می‏گیری اما می‏روی یک کار دیگر می‏کنی به اسم گاوداری پول می‏گیرد می‏رود چرم سازی باز می‏کند یعنی یک چیز دیگر امضا می‏کند یک چیز دیگر عمل می‏کند می‏گوید نه «و بالحق انزلناه و بالحق نزل» یعنی هم قرآن را به حق نازل کردیم و هم قرآن به حق نازل شد مثل پدری نیست که به حق پول به بچه‏اش می‏دهد ولی بچه به ناحق احیانا خرج می‏کند.
اعتدال در تمام طول عمر
خوشابحال کسی که ورودی و خروجی اش درست باشد قرآن می‏فرماید تعریف می‏کند از دو تا پیغمبر می‏گوید این پیغمبر را می‏دانید «سلام علیک» سلام خدا بر او درود بر او کی؟ «یوم ولد» خوب متولد شد «و یوم یموت» خوب مرد «و یوم یبعث حق» «و یوم یبعث حیا» و روزی که قیامت یعنی تولدش مبارک مرگش عزت قیامتش روسفیدی «سلام علیه یوم ولد و یوم یموت و یوم یبعث…» همه‏اش خوب است آخر گاهی وقتها… یکی از رفقا می‏گفت منبر بودم آمدم پائین به یکی از رفقا گفتم سخنرانیام خوب بود؟ گفت سخنرانی تو اولش خوب نبود و آخرش انصافا خراب کردی! گفت اولش خوب نبود ولی آخرش انصافا خراب کردی می‏خواست بگوید اول و آخرش… گاهی بچه‏های مریض متولد می‏شوند گاهی سالم متولد می‏شوند بیمار می‏شوند گاهی تا آخر ط هستند آخر مریض می شوند این… «و سلام علیک» سلامتی «یوم یموت» این خیلی مهم است البته واقعا باید خدا کمک کند خدا فقط خدا باید به خدا التماس کنیم.
 یک زن بهائی مسلمان شده بود آوردنش پهلوی آیت الله العظمی میلانی مرجع تقلید بود از او پرسید چطور شد تو مسلمان شدی گفت یک لحظه خدا دستم را گرفت فهمیدم این بهائیت یک گروه سیاسی مستعمره هستند پایش به هیچ جا بند نیست (پایش به هیچ جا بند نیست یهودیها و مسیحی‏ها گرچه کتابشان تحریف شده ولی بند به یک جایی هستند این مثل علف هرزه‏ای هستند که روی کود سبز می‏شوند زیرش کود است یعنی هم خودش چمن و یکبار مصرف است هم ریشه‏اش توی کود است اصلا ریشه بهائیت توی استعمار است یک ساعت روی ساعت یعنی 59 ثانیه، دقیقه یک ساعت یک نفر توی اینها نیست که بتواند بحث علمی بکند گفت که خدا دستم را گرفت خدا دستم را گرفت نجات پیدا کردم.
از طرفی ممکن است یک کسی عمری در راه حق باشد یک لحظه خدا به حال خودش رهایش کند منحرف بشود مثل راننده پایه یکی که 70 سال است خوب رانندگی کرده یک لحظه چرتش می‏برد می‏افتد تی دره «اهدنا الصراط المستقیم» ورود، خروج. راه مستقیم در همه چیزی.
اعتدال در خوراک و پوشاک‏
وقتی امیر المومنین (علیه السلام) تعریف خوبها را می‏کند می‏گوید «و ملبسهم الاقتصاد» لباسشان میانه روی است چه دلیلی دارد که این زنهای ما مردهای ما دلشان می‏خواهد پیراهنی بپوشند که توی عروسی همه بگویند ه!!!که چی؟ خوب مثلا سوت مردم به چقدر می‏ارزد بعد این سوت مردم، مردم یا خوب هستند یا بد خوب‌هایشان وقتی نگاه کردند می‏بینند ندارند خودشان بپوشند آه می‏کشند آن آه آتش می‏زند آدم را خوب‌هایشان آه می‏کشند بدهایشان فحش می‏دهند مگر آدم عاقل می‏آید یک لباسی بپوشد که نفرین خوبها و فحش بدها را بار کند یک پیراهن بپوشد آنوقت بارش 50 کیلو 25 کیلو فحش 25 کیلو نفرین لباس سوپر دلوکس است اما 50 کیلو فحش یک خورده ساده‏تر بگیر یک خورده ساده‏تر بگیر متاسفانه توی خواص هم این هست بعضی وقتها بعضی خانمهایی که مثلا شوهرشان شخصیت است یک لباسهایی می‏پوشند که زنها می‏گویند آقا اگر… چطور پس آنها این کار را می‏کنند خوب شما اصلا کار به زن شخصیت‏ها نداشته باش که به خودشان هم نداشته باش شخصیت‏ها برای خودشان شخصیت هستند برای ما که شخصیت نیستند ما شخصیت مان پیغمبر (صلی الله علیه و آله) و اهل بیتش و قرآن و خلاص هر که به اینها نزدیکترند مخلص اش هستیم هر که دورتر است… ما که نمی‏توانیم بگوئیم که چون او ماشین اش اینطور است پس من هم ماشینم اینطور باشد ممکن است او غلط بکند دین تان را شما از…
 توی جنگ یک کسی هی فکر می‏کرد توی جنگ صفین شک کرد گفت یعنی چه اینطرف معاویه معاویه خوب از اصحاب پیغمبر (صلی الله علیه و آله) بود اینطرف هم علی (علیه السلام) امیر المومنین (علیه السلام) هم از اصحاب پیغمبر بود آنوقت دو تا از اصحاب پیغمبر (صلی الله علیه و آله) با هم دعوا می‏کنند من که گیج هستم حضرت فرمود چرا گیج هستی؟ چکار داری به علی (علیه السلام) چکار داری به معاویه اصلا علی (علیه السلام) و معاویه را کنار بگذار.
شناخت افراد با معیار حق‏
حق را ببین «اعرف الحق» اعرف معرفت پیدا کن، حق را معرفت کن «تعرف اهله» می‏فهمی اهل حق کیه خیلی جمله قشنگی است هر مسلمانی این دو تا کلمه را حفظ کند من اصلا کار ندارم کار به هیچکس ندارم «اعرف الحق» حق را بشناس «تعرف اهله» بعد می‏فهمی کیه شما خط کش را نگه را نگه دار طبق خط کش باقی خط‌ها را متر کن شما چرا خط کش را دور انداخته‏ای به خطها نگاه می‏کنی خط کش را محکم بگیر خطها را با آن… آقا زندگی ساده خوبست یا خوب نیست اشرافیگری خوب است یا زندگی عادی اگر اشرافیگری بد است و زندگی عادی خوبست هر که زندگی اش عادی است زنده با او هر که می‏خواهی باش. صداقت خوب است بله دروغگویی بد است هر که صداقت دارد زنده باد او چه چپ چه راست چه شخصیت چه غیر… چه گمنام چه مشهور بنابراین موج تو را نگیرد (بنده اگر روی منبر هستم یک حرف خلافی زدم صدهزار نفر هم پای منبر من هستند شما می‏دانید که این حرف خلاف است اگر فهمیدی حرف خلاف است اگر کره زمین هم پای سخنرانی من است شما گوش به حرف من نباید بدهید چون خودت می‏فهمی شما وقتی ماه را دیدی فردا عید است چه بگویند ثابت شده چه بگویند ثابت نشده وقت به خودت دیدی به یقین نه روی موج گاهی وقتها با موج تبلیغات راه می‏اندازند شما را برای شما جوسازی می‏کنند مثل برادارن یوسف (علیه السلام) پیراهن را برداشتند با خون قاطی کردند گفتند گرگ پاره‏اش کرده این جوسازی «بدم کذب» قرآن می‏گوید با خون دروغ یکوقت با جوسازی برای شما بوجود می‏آورند بردند خوردند وقتی می‏گویی دلیل می‏گوید ببخشید دلیل ندارم چون جوسازی می‏کنند فقیرش جوسازی می‏کند سیاسی اش جوسازی می‏کند.
 یکمرتبه توی جلسه‏ای نشسته بودم یک جوانی آمد زد توی گوش خودش گفتم چته؟ ه…!! شروع کرد گریه کردن گفتم آقاجان چته؟ گفت خانمم زائیده توی زایشگاه مرخصش نمی‏کنند چون پول ندارد گفتم بیا برویم من می‏نشینم جلو تو بنشین عقب می‏رویم زایشگاه به رئیس زایشگاه می‏گوئیم پول از تو نگیرد خانمت را بنشان برویم خانه دستش را گرفتم فرار کرد اصلا زنی نداشت زایمانی هم نبود!! یعنی گاهی ایجاد جو می‏کنند دو لیتر گریه می‏کند بعد هم معلوم می‏شود دروغ است) شما نه کار به جمعیت داشته باش نه کار به گریه نه کار به پوستر، پوسترش 30 متر در 40 متر خوب اگر بناست به درازی رای بدهیم برویم به کوه هیمالیا رای بدهیم از همه درازتر است نه متر نه عرض نه کیلویی نه تعداد «اعرف الحق» حق را تشخیص بده (تعرف اهله) بعد ببینید که اهل حق کیه اهل باطل کیه اول حق را تشخیص بده صداقت شجاعت. توی رهبران کشورهای اسلامی اصلش با شهامت‏تر از امام (رحمهالله علیه) کسی روی کره زمین دیده؟ سر تا پا شجاعت خوب شجاعت بود باقی رهبرهای کشورها همه ترسو بودند اگر امام (رحمه الله علیه) شجاعت است شجاعت عقل می‏گوید خوب است پس زنده باد امام (رحمهالله علیه) خلاص. آقا فلانی آب دارند گاز دارند برق دارند انرژی اتمی دارند مترو دارند بابا جان اینها دلیل حقانیت نیست ممکن است همه امکانات را داشته باشند خائن هم باشند ممکن است کسی روی گونی بنشیند پاک باشد ممکن است کسی روی قالی ابریشم بنشیند هزار و یک رقم شیطنت داشته باشد من با قالی و گونی قضاوت نمی‏کنم «اعرف الحق تعرف اهله» خیلی قشنگ است توی انتخابات این کلمه به درد می‏خورد.
 توی انتخابات این کارنامه به درد می‏خورد «ملبسهم الاقتصاد» لباسشان ساده است عدالت در محبت به بچه حالا این را انشاءالله توی بحث خانواده خواهم گفت یک کسی پهلوی پیغمبر (صلی الله علیه و آله) بود یک بچه‏اش را بوسید آن یکی را نبوسید فرمود چرا این را بوسیدی آنرا نبوسیدی «هلا ساویت بینهما» چرا بین اینها مساوات برقرار نکردی این را بوسیدی باید آنرا هم ببوسی البته به شرطی که سن هایشان به هم بخورد نه اینکه این نوه را ببوسید یک نردبان قد تو بگذارد تو را هم ببوسد این یعنی در شرایطی که به هم بخورند یکی دو سال اش است یکی چهار سال اش است اینهایی که سن هایشان به هم می‏خورد هر دو را یک جور وگرنه حالا…
اعتدال در انفاق و کمک رسانی‏
قرآن می‏گوید پول خرج کردن، تعریف می‏کند می‏گوید اینها خوب آدمهایی هستند «الذین اذا انفقوا» وقتی انفاق می‏کنند «لم یسرفوا» زیادی خرج نمی‏کنند «و لم یقتروا» کمش هم نمی‏گذارند «و کان بین ذلک قواما» می‏گوید این خوب آدمی است پولی که خرج می‏کند به اندازه خرج می‏کند نه ولخرجی می‏کند نه کم… خوب «ما عال من اقتصد» حضرت فرمود کسی که میانه رو باشد هیچوقت فقیر نمی‏شود «من بذر افققرده الله» کسی که ولخرجی کند خدا او را به فقر می‏اندازد «بذر، تبذیر» دال ذال «بذر» تبذیر کسی که ولخرجی کند اینست که به بذر می‏گویند بذر چون بذر همینطور توی زمینها می‏پاشند کسی که «من بذر» کسی که همینطور پولش را بی حساب و کتاب بپاشد «من بذر افقره الله» کسی که ولخرجی کند به فقر کشیده می‏شود «من اراد سلام فعلیک بالقصد» هر که می‏خواهد دین و دنیایش سالم بماند قصد یعنی میانه رو باشد «ثمره التفریط الملامه» ثمره تندروی پشیمانی است «مازاد عبد قتف فقه فی دینه الا زاد قصدا فی علمه» حدیث داریم از اهل سنت که اهل سنت حدیثی نقل کرده‏اند از پیغمبر (صلی الله علیه و آله) که فرمود هر کس اسلام‏شناسی اش قوی‏تر باشد میانه روی اش بیشتر است امیر المومنین (علیه السلام) فرمود: «النار غایه المفرطین» کسانی که کم اش می‏گذارند عاقبت «فرطت فی جنب الله» عاقبت می‏گویند خدایا من کم اش گذاشتم کم اش گذاشتم.
 برای اتوی لباسم چقدر وقت صرف کردم برای اصلاح حمد و سوره ات چقدر؟ شما که چین و چروک‏های لباس ات را صاف می‏کنی خوب حمد و سوره‏ات هم چین و چروک دارد بنشین دو دقیقه حمدت را درست کن می‏گوید «بسم الله الرحمن الرحیم. الحمدلله رب العالمین. الرحمن الرحیم مالک یوم الدین» باباجان تو تحصیلکرده‏ای (حاء) جیمی را سفت بگو گاهی زمستان دست آدم یخ می‏کند (هاهاها) ح جیمی را باید اینطوری گفت «بسم الله الرحمن الرحیم» غلط است «بسم الله الرحمن الرحیم» «الحمد» غلط است «الحمد» «کفوا احد» غلط است «احد» «صالحین»، «صالحین»، «اشهد ان محمدا» محمد ح جیمی است محمدا «احد، محمد، صالحین، وحده» ح جیمی را سفت بگو تو که شلوار پیراهنت را اتو می‏کنی خوب شلوارت را هم اتو کن 65 سال نماز غلط می‏خواند ولی یکمرتبه بی اتو بیرون… یعنی نمازت به اندازه یقه پیراهنت نمی‏ارزد این تفریط ایت این تفریط است هر روز این خانم دست روی تلویزیون می‏کشد که گرد نداشته باشد پارسال تا حالا دست روی سر یک بچه یتیم نکشیده یعنی مغز یتیم به اندازه این تلویزیون نمی‏ارزد. ما چه می‏دانیم ماه رمضان دیگر هستیم یا نیستیم میلیونها آدم ماه رمضان پارسال بوده اد امسال نیست شاید هم ما نباشیم ماه رمضانی که دارد آخر می‏شود یک خورده بیشتر به خودتان برسید نکند بالاخره کاری کردیم، نکردیم پولهای ما حلال است یا حرام این بچه ایی که سر سفره غذا می‏خورند لقمه حلال می‏خورند یا ملا خمس داده می‏خورند به خمس توجه کنیم.
 سه تا حدیث پارسال ماه رضان خوانده‏ام امسال می‏خواهم تکرار کنم سه تا حدیث را در یک دقیقه می‏خوانم یعنی هر حدیثی 20 ثانیه در یک دقیقه 3 تا حدیث 1-امام جواد (علیه السلام) فرمود سلام من را به شیعیان برسانید بگوید هر که خمس مال اش را بدهد من امام جواد (علیه السلام) قول می‏دهم که مال اش کم نشود این 20 ثانیه اول 20 ثانیه دوم 2-امام کاظم (علیه السلام) امام هفتم فرمود هر که خمس ندهد زکات ندهد یعنی پول حق را ندهد خدا یک جوری زندگی اش را تاب می‏دهد که دو برابر این مبلغ را در راه باطل خرج کند تمام شد 20 ثانیه سوم امام رضا (علیه السلام) فرمود کسی که خمس ندهد ما به او دعا نمی‏کنیم چرا خودتان را از دعای اهل بیت محروم می‏کنید. یک چیز دیگر هم یادم آمد امام فرمود ما امام هستیم می‏توانیم با معجزه سنگ را طلا کنیم منتظر یک مثقال طلا و پول تو نیستیم می‏خواهیم تو دل از مال بکنی ما نیاز به تو نداریم خدا که به ابراهیم (علیه السلام) می‏گوید سر اسماعیل (علیه السلام) را ببر نمی‏خواهد خون او ریخته بشود ولذا چاقو را گذاشت گفت بردار نمی‏خواهم خون او ریخته بشود می‏خواهم تو دل از اسماعیل بکنی می‏خواهم تو اینقدر مادی نباشی که «اخلد الی الارض» بس است یک خورده فکر کنیم ماه رمضان بالاخره یک تصمیمی بگیریم می‏شود بیاییم آقا دروغ نگوییم بیاییم مثلا دیگر غیبت نکنیم بیاییم کم کاری هایمان را جبران کنیم.
شتاب در انجام نماز
همینطور که تلفن صدا می‏زند می‏روی برمی داری تا می‏گویند قدقامت الصلوه تکان بخور بابا قدقامت الصلوه به اندازه تلفن که می‏ارزد آخر تلفن یک کسی تو را کار دارد که از ترس پشه می‏رود توی پشه بند خدا با تو کار دارد «حی» شتاب مال جایی است که آدم علاقه و احساسات… یعنی نماز را با علاقه برو سراغش با تمام وجود برو سراغش یک مقداری تفریط کرده‏ایم یعنی کم کاری کرده‏ایم کم خدا را گذاشتیم خدا به ما نیاز ندارد قرآن یک آیه دارد می‏گوید همه تان هم کافر شوید هیچ طوری نمی‏شود «ان تکفروا» یعنی اگر کافر بشوید «انتم» شما «و من فی الارض جمیعا» اگر جمیع مردم زمین همه کافر بشوند یک ذره در خدا اثری… بارها مثال زده‏ام اگر همه مردم پشت به خورشید خانه بسازند ذره‏ای در خورشد اثر نمی‏کند ولی حیف است ما بنده خدا بوده‏ایم یک تک سلول بوده‏ایم توی شکم مادر توی آن تاریکهای سه گانه «فی قرار مکین فی ظلمات ثلاث» ما را نطفه و… انسان امکانات حالا به ما می‏گویند یک دو دقیقه را ما حرف بزن بعد هم تو حرف بزنی من با تو حرف می‏زنم «اذکرو فی اذکروکم» تو یاد من باشی من هم یاد تو هستم آنوقت اینقدر مثلا بی اعتنایی کوتاه آمده‏ایم خوب مثلا خیلی‏ها روزه شان را می‏خورند که چی؟ حالا مثلا شما 6 بعدازظهر افطار می‏کنی آن آقا 2 بعدازظهر نهار خورده این چهار ساعت آدم اینقدر مخلصش… گرسنه آمد بله قربان چشم بله قربان به شرق به غرب به یک کسی بله قربان به شکمش می‏گوید اینقدر آدم… ما شکم ذلیل که نباید باشیم که شکم ذلیل غصه خواهد خورد آنهایی که خوردند روزه شان را و سالم بودند غصه خواهند خورد آنهایی که می‏توانستند کمک بکنند و نکردند تفریط کردند یعنی کم کاری کردند.
خدایا! هر چه کم کاری کرده‏ایم توفیق جبران مرحمت بفرما
کاستی‏های ما را ببخش
از این به بعد از تندروی‌های نابجا هم از کندروی‌های نابجا ما را نجات بده ما را در را مستقیمی که جز با مدد تو امکان ندارد آن رقم مدد کن که ما در راه مستقیم تا آخر عمر خودمان و نسل مان بمانیم
«والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته»

لینک کوتاه مطلب : https://gharaati.ir/?p=2835

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.