پایداری در راه مستقیم
اللهم صل علی محمد و آل محمد الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی
ماه رمضان امسال راهمان، بحث مان راه اعتدال بود یعنی این تندها را جلویش را بگیریم کندها را جلویش را بگیریم نه تند نه کند حد وسط جلوگیری از افراط و تفریطها. در جستجوی راه مستقیم در اقتباس از آیه «اهدنا الصراط المستقیم» راه اعتدال نه افراط نه تفریط در هر جلسهای به گوشهای از افراط و تفریطها اشارهای میکنیم اول اینکه واقعا باید خدا کمک کند یعنی عقل ما و علم ما کم میآورد چون بسیاری از باسوادهای ما راهشان یا افراط است یا تفریط تحصیلکردههای ما گاهی بعضیها اینقدر داغ هستند که نمیشود دست به او گذاشت بعضیها اینقدر یخ هستند که صبح قلقلکش میدهی غروب میخندد! یعنی اینطور نیست که علم انسان را از افراط و تفریط نجات بدهد و لذا باید خدا کمک کند ولذا میگوئیم: «ایاک نعبد» میگوئیم: «ایاک نستعین اهدنا الصراط المستقیم» یعنی اگر استعانت، اگر نستعین باشد اگر استعانت تو باشد ما باید «اهدنا الصراط…» یعنی با کمک تو من میتوانم خ…مثل راه رفتن روی نخ است راه رفتن روی نخ، آنهایی که روی نخ راه میروند یک چوب دست میگیرند برای تنظیم یعی این از خط نازکتر حق عبور کردن این همه مخلوط مختلف را آدم جذب نشده خیلی مهم است باید خدا کمک کند که آدم خالص باشد یعنی هیچی قاطی او نشود حزب میخواهد بخواهد بابا تو جزو این حزبی، بابا من جزو حزب حق هستم اول باید ببینم خدا چه میگوید بعد ببینم دوستان سیاسی چه میگویند اگر این کار رضای خدا نیست قیامت من را تباه میکند ولو همه اعضای حزب میخواهند اعضای حزب اگر وفادار باشند خودشان منشعب به 33 فرقه نشوند یک تشیع جنازه بیشتر نخواهند آمد حزب که چیزی نیست که بچههای انسان همسر انسان برادر و خواهر انسان تا تشیع جنازه با شما هستند شما عاقبتت را تباه نکن بخاطر حزب آقا جزو ما است جزو ما نیست این حرفها نیست.
امداد الهی در حفظ راه مستقیم
انتخاب اینکه انسان یک راهی را برود که هیچ چیزی او را تغییر ندهد امداد است خداوند توی قرآن میفرماید که «لولا ان ثبتناک لقد کدت ترکن الیهم شینا قلیلا» به پیغمبر (صلی الله علیه و آله) میفرماید که بدون استمداد از خداوند محال است قرآن به پیغمبرش میگوید «لولا ان ثبتناک» اگر ما تو را تثبیت نمیکردیم ما تو را ثابت نگه داشتیم اگر ما تو را ثابت نگه نمیداشتیم تو هم که پیغمبر بودی «لقدکت» نزدیک بود «ترکن» رکون، تکیه کنی «الیهم» منتهی نه زیاد «شینا قلیلا» یک کمی «قلیل» یعنی کم، اگر من دستت را نمیگرفتم تو هم که پیغمبر بودی کمی… به یک کسی گفتم حالت چطور است؟ گفت الحمدالله کمی تا قسمتی نیمه ابری همراه با رعد و برق، کمی تا قسمتی ابری همراه با برقهای نمیدانم… اگر خدا نباشد هیچ کس نمیتواند… خیلی راه حق یعنی انسان یک جوری بکند این جهان آن جهان هم جسم هم جان هم فرد هم جامعه هم عقل هم عاطفه خیلی تشخیص این مشکل است چه جوری آدم عبور کند که این رنگی نشود قرآن وقتی تحریر… لطف خودش را میگوید میگوید ببین شیر را از کجا کشیدم بیرون شیر گاوی که میدوشیم از کجا آمد بیرون «من بین فرث و دم لبنا خالصلا» از لابلای پهنها و خونها عبور دادم ولی نه بوی پهن دارد نه رنگ خون این خود خدا باید این رقمی لوله کشی کند وگرنه شما توی یخچالتان عرض کنم که یک چیزی باشد هر چیزی میگذاری بوی همان را ور میدارد چه جوری خدا این شیر را از درون اندرون میکشد بیرون این قدرت خداست نه خدا، از صبح تا شام کار خدا همین است.
شما یک لقمه نان میخوری این لقمه نان چی میشود من تعجب میکنم چطور بعضیها به خدا… شما یک نفت را حساب کن از نفت چه چیزهایی درست میشود حالا امروز که خدا میداند حالا ما با زبان قدیمی حرف میزنیم گازوئیل، قیر، بنزین، پلاستیک، یک چیزهایی دنیای پتروشیمی صداها رقم چیز از این نفت میکشد بیرون خوب این نفت که تبدیل به همه چیز میشود با دستگاه است یا بی د… نه خیر هو! تشکیلاتی دارد عریض و طویل تشکیلات دارد پالایشگاه دارد.
خوب این پالایشگاه خودش درست شد نه خیر بابا این حرفها چیه؟! خوب، عین این حرف را برویم غذا یک غذایی بچه میخورد شیر مادر میخورد شیر مادر این شیر مادر میخورد بچه چقدر ش… مو، ناخن، اشک، چربی، گوشت، استخوان آب دهان نمیدانم فرض کنید یک چیزهایی تبدیل میشود این شیر مادر به… خوب این شیرمادر همینطور نه خیر این دستگاه دارد دستگاهش چیه دستگاه گوارش است خوب این دستگاه گوارش چی؟ این هیچی، خیلی استها! نفت، شیر نفت چیزهایی شیر چیزهایی این دستگاه دارد آن دستگاه دارد آن دستگاه سازنده میخواهد این دستگاه سازنده نمیخواهد میشود یعنی آدم بگوید عکس خروس نقاش میخواهد اما خود خروس نقاش نمیخواهد قرآن میگوید این شیر را از لابلای خون و پهن رد میشود نه بوی پهن میگیرد نه رنگ خون.
آن کسی که گفته اصل اقتصاد است خوب هیچی. یک چیزی را گرفته باقیها را رها کرده گفت «حفظت شیئا و غابت عنک اشیاء» یک چیزی را فکر میکند اصل اقتصاد است میگوید ریشه همه چیزی اقتصاد است چرا اینطور میگویی؟ میگوید نه مادرم که بچهاش را بزرگ میکند برای اینکه وقتی پیر بشود کمک اقتصادی به او کند یعنی حضرت عباسی اگر توی رختخواب مادری که شیر میدهد صدا کنیم مادر ها!؟ ببخشید بچه ات را شیر میدهی غرض اینست که 65 سال دیگ کمک اقتصادی کند به تو؟ این حرفها چیه منتهی چون عینک اقتصادی گذاشته همه چیزی را اقتصادی میبیند مثل اینهایی که عینک سرخ میزنند همه شلغمها را لبو میبینند این… یکی اصل را سیاست میداند. کاریکاتوری کشیده بودند یک سفرهای است خانم و بچهها هم نشستهاند گفته بودند برو یک نانی بگیر شوهره رفته یک بسته روزنامه آورده بود گفته بودند ما نان میخواهیم گفته بود فضای سیاسی باز شده بابا نان میخواهیم بخوریم این مسخره کرده بود.
اعتدال در همه امور زندگی
اصل را اقتصاد بگیریم غلط رفتهایم اصل را سیاست بگیریم غلط رفتهایم اصل را دنیا بگیریم غلط رفتهایم اصل را آخرت بگیریم غلط رفتهایم «اهدنا الصراط المستقیم» همه باید باشد وگرنه مثل مثنوی میشود که یک مشت کور رفتند فیل بزرگ ببینند گفتند شما که کور هستید چطور میبینید گفت دست میگذاریم یک چیزی میفهمیم هر کسی دست مالید به یک جای فیل یک چیزی گفت بله فیل گفت بله اینها را دارد ولی اینها هیچکدام فیل نیستند هر گردویی گرد است ولی هر گردی گردو نیست راه مستقیم راهی است جامع همه چیز باید داشته باشد باید خدا کمک کند و لذا بیرون نماز هم هی بگوئید «اهدنا الصراط المستقیم». چه رشتهای را انتخاب کنیم برای تحصیل؟ «اهدنا الصراط المستقیم» من میخواهم سخنرانی کنم اول دعایم این سخنرانی کنم اول دعایم این سخنرانی توی این چند ساله همهاش گفتهام «الهی انطقنی بالهدی» خدایا نطق مرا به حق بازدار «و الهمنی التقوی» به من الهام کن باید همه به خدا پناه ببریم. چه رشتهای چه انتخابی چه همسری چه نامگذاری چه غذایی چه شغلی باکی با… در هر لحظه… اگر خدا کمک نکند خدا به پیغمبر میگوید «لولا ان ثبتناک» اگر ما تو را ثابت قدم نگه نمیداشتیم «لقد» حتما «لام» یعنی حتما خود کلمه قد هم یعنی حتما «لقد» یعنی حتما حتما «کدت» نزدیک بود «ترکن، رکون» میگویند فلانی رکن است یعنی تکیه گاه تو هم یک کمی گرایش…
بعضی وقتها انسان اولش برای خداست ولی بعد، اولش در راه مستقیم است ولی بعد چپه میشود. گاهی ماشینها یک چند کیلومتر سالم میروند بیرون شهر خط را گم میکنند بعضی ماشینها همان توی شهر خیابان را گم میکنند بعضی ماشینها میروند به مقصد میرسند توی شهری که مقصد است خیابانها را گم میکنند همهاش باید «اهدنا الصراط المستقیم» و لذا میگوید «رب ادخلنی مدخل صدق» خدایا دخولم وارد شدنم ورودم صادقانه باشد در ورود خط را گم نکنم آغاز کارم درست باشد «و اخرجنی مخرج صدق» پایان کارم هم… ورودی و خروجیام هر دو صادقانه باشد. «و بالحق انزلناه بعد میگوید و بالحق نزل»، «و بالحق انزلناه» آیه قرآن است یعنی ما قرآن را به حق نازل کردیم فکر نکن ما که به حق نازل کردیم… آخر گاهی وقتها بانک میروی پول میگیری به اسم اقتصاد وام میگیری اما میروی یک کار دیگر میکنی به اسم گاوداری پول میگیرد میرود چرم سازی باز میکند یعنی یک چیز دیگر امضا میکند یک چیز دیگر عمل میکند میگوید نه «و بالحق انزلناه و بالحق نزل» یعنی هم قرآن را به حق نازل کردیم و هم قرآن به حق نازل شد مثل پدری نیست که به حق پول به بچهاش میدهد ولی بچه به ناحق احیانا خرج میکند.
اعتدال در تمام طول عمر
خوشابحال کسی که ورودی و خروجی اش درست باشد قرآن میفرماید تعریف میکند از دو تا پیغمبر میگوید این پیغمبر را میدانید «سلام علیک» سلام خدا بر او درود بر او کی؟ «یوم ولد» خوب متولد شد «و یوم یموت» خوب مرد «و یوم یبعث حق» «و یوم یبعث حیا» و روزی که قیامت یعنی تولدش مبارک مرگش عزت قیامتش روسفیدی «سلام علیه یوم ولد و یوم یموت و یوم یبعث…» همهاش خوب است آخر گاهی وقتها… یکی از رفقا میگفت منبر بودم آمدم پائین به یکی از رفقا گفتم سخنرانیام خوب بود؟ گفت سخنرانی تو اولش خوب نبود و آخرش انصافا خراب کردی! گفت اولش خوب نبود ولی آخرش انصافا خراب کردی میخواست بگوید اول و آخرش… گاهی بچههای مریض متولد میشوند گاهی سالم متولد میشوند بیمار میشوند گاهی تا آخر ط هستند آخر مریض می شوند این… «و سلام علیک» سلامتی «یوم یموت» این خیلی مهم است البته واقعا باید خدا کمک کند خدا فقط خدا باید به خدا التماس کنیم.
یک زن بهائی مسلمان شده بود آوردنش پهلوی آیت الله العظمی میلانی مرجع تقلید بود از او پرسید چطور شد تو مسلمان شدی گفت یک لحظه خدا دستم را گرفت فهمیدم این بهائیت یک گروه سیاسی مستعمره هستند پایش به هیچ جا بند نیست (پایش به هیچ جا بند نیست یهودیها و مسیحیها گرچه کتابشان تحریف شده ولی بند به یک جایی هستند این مثل علف هرزهای هستند که روی کود سبز میشوند زیرش کود است یعنی هم خودش چمن و یکبار مصرف است هم ریشهاش توی کود است اصلا ریشه بهائیت توی استعمار است یک ساعت روی ساعت یعنی 59 ثانیه، دقیقه یک ساعت یک نفر توی اینها نیست که بتواند بحث علمی بکند گفت که خدا دستم را گرفت خدا دستم را گرفت نجات پیدا کردم.
از طرفی ممکن است یک کسی عمری در راه حق باشد یک لحظه خدا به حال خودش رهایش کند منحرف بشود مثل راننده پایه یکی که 70 سال است خوب رانندگی کرده یک لحظه چرتش میبرد میافتد تی دره «اهدنا الصراط المستقیم» ورود، خروج. راه مستقیم در همه چیزی.
اعتدال در خوراک و پوشاک
وقتی امیر المومنین (علیه السلام) تعریف خوبها را میکند میگوید «و ملبسهم الاقتصاد» لباسشان میانه روی است چه دلیلی دارد که این زنهای ما مردهای ما دلشان میخواهد پیراهنی بپوشند که توی عروسی همه بگویند ه!!!که چی؟ خوب مثلا سوت مردم به چقدر میارزد بعد این سوت مردم، مردم یا خوب هستند یا بد خوبهایشان وقتی نگاه کردند میبینند ندارند خودشان بپوشند آه میکشند آن آه آتش میزند آدم را خوبهایشان آه میکشند بدهایشان فحش میدهند مگر آدم عاقل میآید یک لباسی بپوشد که نفرین خوبها و فحش بدها را بار کند یک پیراهن بپوشد آنوقت بارش 50 کیلو 25 کیلو فحش 25 کیلو نفرین لباس سوپر دلوکس است اما 50 کیلو فحش یک خورده سادهتر بگیر یک خورده سادهتر بگیر متاسفانه توی خواص هم این هست بعضی وقتها بعضی خانمهایی که مثلا شوهرشان شخصیت است یک لباسهایی میپوشند که زنها میگویند آقا اگر… چطور پس آنها این کار را میکنند خوب شما اصلا کار به زن شخصیتها نداشته باش که به خودشان هم نداشته باش شخصیتها برای خودشان شخصیت هستند برای ما که شخصیت نیستند ما شخصیت مان پیغمبر (صلی الله علیه و آله) و اهل بیتش و قرآن و خلاص هر که به اینها نزدیکترند مخلص اش هستیم هر که دورتر است… ما که نمیتوانیم بگوئیم که چون او ماشین اش اینطور است پس من هم ماشینم اینطور باشد ممکن است او غلط بکند دین تان را شما از…
توی جنگ یک کسی هی فکر میکرد توی جنگ صفین شک کرد گفت یعنی چه اینطرف معاویه معاویه خوب از اصحاب پیغمبر (صلی الله علیه و آله) بود اینطرف هم علی (علیه السلام) امیر المومنین (علیه السلام) هم از اصحاب پیغمبر بود آنوقت دو تا از اصحاب پیغمبر (صلی الله علیه و آله) با هم دعوا میکنند من که گیج هستم حضرت فرمود چرا گیج هستی؟ چکار داری به علی (علیه السلام) چکار داری به معاویه اصلا علی (علیه السلام) و معاویه را کنار بگذار.
شناخت افراد با معیار حق
حق را ببین «اعرف الحق» اعرف معرفت پیدا کن، حق را معرفت کن «تعرف اهله» میفهمی اهل حق کیه خیلی جمله قشنگی است هر مسلمانی این دو تا کلمه را حفظ کند من اصلا کار ندارم کار به هیچکس ندارم «اعرف الحق» حق را بشناس «تعرف اهله» بعد میفهمی کیه شما خط کش را نگه را نگه دار طبق خط کش باقی خطها را متر کن شما چرا خط کش را دور انداختهای به خطها نگاه میکنی خط کش را محکم بگیر خطها را با آن… آقا زندگی ساده خوبست یا خوب نیست اشرافیگری خوب است یا زندگی عادی اگر اشرافیگری بد است و زندگی عادی خوبست هر که زندگی اش عادی است زنده با او هر که میخواهی باش. صداقت خوب است بله دروغگویی بد است هر که صداقت دارد زنده باد او چه چپ چه راست چه شخصیت چه غیر… چه گمنام چه مشهور بنابراین موج تو را نگیرد (بنده اگر روی منبر هستم یک حرف خلافی زدم صدهزار نفر هم پای منبر من هستند شما میدانید که این حرف خلاف است اگر فهمیدی حرف خلاف است اگر کره زمین هم پای سخنرانی من است شما گوش به حرف من نباید بدهید چون خودت میفهمی شما وقتی ماه را دیدی فردا عید است چه بگویند ثابت شده چه بگویند ثابت نشده وقت به خودت دیدی به یقین نه روی موج گاهی وقتها با موج تبلیغات راه میاندازند شما را برای شما جوسازی میکنند مثل برادارن یوسف (علیه السلام) پیراهن را برداشتند با خون قاطی کردند گفتند گرگ پارهاش کرده این جوسازی «بدم کذب» قرآن میگوید با خون دروغ یکوقت با جوسازی برای شما بوجود میآورند بردند خوردند وقتی میگویی دلیل میگوید ببخشید دلیل ندارم چون جوسازی میکنند فقیرش جوسازی میکند سیاسی اش جوسازی میکند.
یکمرتبه توی جلسهای نشسته بودم یک جوانی آمد زد توی گوش خودش گفتم چته؟ ه…!! شروع کرد گریه کردن گفتم آقاجان چته؟ گفت خانمم زائیده توی زایشگاه مرخصش نمیکنند چون پول ندارد گفتم بیا برویم من مینشینم جلو تو بنشین عقب میرویم زایشگاه به رئیس زایشگاه میگوئیم پول از تو نگیرد خانمت را بنشان برویم خانه دستش را گرفتم فرار کرد اصلا زنی نداشت زایمانی هم نبود!! یعنی گاهی ایجاد جو میکنند دو لیتر گریه میکند بعد هم معلوم میشود دروغ است) شما نه کار به جمعیت داشته باش نه کار به گریه نه کار به پوستر، پوسترش 30 متر در 40 متر خوب اگر بناست به درازی رای بدهیم برویم به کوه هیمالیا رای بدهیم از همه درازتر است نه متر نه عرض نه کیلویی نه تعداد «اعرف الحق» حق را تشخیص بده (تعرف اهله) بعد ببینید که اهل حق کیه اهل باطل کیه اول حق را تشخیص بده صداقت شجاعت. توی رهبران کشورهای اسلامی اصلش با شهامتتر از امام (رحمهالله علیه) کسی روی کره زمین دیده؟ سر تا پا شجاعت خوب شجاعت بود باقی رهبرهای کشورها همه ترسو بودند اگر امام (رحمه الله علیه) شجاعت است شجاعت عقل میگوید خوب است پس زنده باد امام (رحمهالله علیه) خلاص. آقا فلانی آب دارند گاز دارند برق دارند انرژی اتمی دارند مترو دارند بابا جان اینها دلیل حقانیت نیست ممکن است همه امکانات را داشته باشند خائن هم باشند ممکن است کسی روی گونی بنشیند پاک باشد ممکن است کسی روی قالی ابریشم بنشیند هزار و یک رقم شیطنت داشته باشد من با قالی و گونی قضاوت نمیکنم «اعرف الحق تعرف اهله» خیلی قشنگ است توی انتخابات این کلمه به درد میخورد.
توی انتخابات این کارنامه به درد میخورد «ملبسهم الاقتصاد» لباسشان ساده است عدالت در محبت به بچه حالا این را انشاءالله توی بحث خانواده خواهم گفت یک کسی پهلوی پیغمبر (صلی الله علیه و آله) بود یک بچهاش را بوسید آن یکی را نبوسید فرمود چرا این را بوسیدی آنرا نبوسیدی «هلا ساویت بینهما» چرا بین اینها مساوات برقرار نکردی این را بوسیدی باید آنرا هم ببوسی البته به شرطی که سن هایشان به هم بخورد نه اینکه این نوه را ببوسید یک نردبان قد تو بگذارد تو را هم ببوسد این یعنی در شرایطی که به هم بخورند یکی دو سال اش است یکی چهار سال اش است اینهایی که سن هایشان به هم میخورد هر دو را یک جور وگرنه حالا…
اعتدال در انفاق و کمک رسانی
قرآن میگوید پول خرج کردن، تعریف میکند میگوید اینها خوب آدمهایی هستند «الذین اذا انفقوا» وقتی انفاق میکنند «لم یسرفوا» زیادی خرج نمیکنند «و لم یقتروا» کمش هم نمیگذارند «و کان بین ذلک قواما» میگوید این خوب آدمی است پولی که خرج میکند به اندازه خرج میکند نه ولخرجی میکند نه کم… خوب «ما عال من اقتصد» حضرت فرمود کسی که میانه رو باشد هیچوقت فقیر نمیشود «من بذر افققرده الله» کسی که ولخرجی کند خدا او را به فقر میاندازد «بذر، تبذیر» دال ذال «بذر» تبذیر کسی که ولخرجی کند اینست که به بذر میگویند بذر چون بذر همینطور توی زمینها میپاشند کسی که «من بذر» کسی که همینطور پولش را بی حساب و کتاب بپاشد «من بذر افقره الله» کسی که ولخرجی کند به فقر کشیده میشود «من اراد سلام فعلیک بالقصد» هر که میخواهد دین و دنیایش سالم بماند قصد یعنی میانه رو باشد «ثمره التفریط الملامه» ثمره تندروی پشیمانی است «مازاد عبد قتف فقه فی دینه الا زاد قصدا فی علمه» حدیث داریم از اهل سنت که اهل سنت حدیثی نقل کردهاند از پیغمبر (صلی الله علیه و آله) که فرمود هر کس اسلامشناسی اش قویتر باشد میانه روی اش بیشتر است امیر المومنین (علیه السلام) فرمود: «النار غایه المفرطین» کسانی که کم اش میگذارند عاقبت «فرطت فی جنب الله» عاقبت میگویند خدایا من کم اش گذاشتم کم اش گذاشتم.
برای اتوی لباسم چقدر وقت صرف کردم برای اصلاح حمد و سوره ات چقدر؟ شما که چین و چروکهای لباس ات را صاف میکنی خوب حمد و سورهات هم چین و چروک دارد بنشین دو دقیقه حمدت را درست کن میگوید «بسم الله الرحمن الرحیم. الحمدلله رب العالمین. الرحمن الرحیم مالک یوم الدین» باباجان تو تحصیلکردهای (حاء) جیمی را سفت بگو گاهی زمستان دست آدم یخ میکند (هاهاها) ح جیمی را باید اینطوری گفت «بسم الله الرحمن الرحیم» غلط است «بسم الله الرحمن الرحیم» «الحمد» غلط است «الحمد» «کفوا احد» غلط است «احد» «صالحین»، «صالحین»، «اشهد ان محمدا» محمد ح جیمی است محمدا «احد، محمد، صالحین، وحده» ح جیمی را سفت بگو تو که شلوار پیراهنت را اتو میکنی خوب شلوارت را هم اتو کن 65 سال نماز غلط میخواند ولی یکمرتبه بی اتو بیرون… یعنی نمازت به اندازه یقه پیراهنت نمیارزد این تفریط ایت این تفریط است هر روز این خانم دست روی تلویزیون میکشد که گرد نداشته باشد پارسال تا حالا دست روی سر یک بچه یتیم نکشیده یعنی مغز یتیم به اندازه این تلویزیون نمیارزد. ما چه میدانیم ماه رمضان دیگر هستیم یا نیستیم میلیونها آدم ماه رمضان پارسال بوده اد امسال نیست شاید هم ما نباشیم ماه رمضانی که دارد آخر میشود یک خورده بیشتر به خودتان برسید نکند بالاخره کاری کردیم، نکردیم پولهای ما حلال است یا حرام این بچه ایی که سر سفره غذا میخورند لقمه حلال میخورند یا ملا خمس داده میخورند به خمس توجه کنیم.
سه تا حدیث پارسال ماه رضان خواندهام امسال میخواهم تکرار کنم سه تا حدیث را در یک دقیقه میخوانم یعنی هر حدیثی 20 ثانیه در یک دقیقه 3 تا حدیث 1-امام جواد (علیه السلام) فرمود سلام من را به شیعیان برسانید بگوید هر که خمس مال اش را بدهد من امام جواد (علیه السلام) قول میدهم که مال اش کم نشود این 20 ثانیه اول 20 ثانیه دوم 2-امام کاظم (علیه السلام) امام هفتم فرمود هر که خمس ندهد زکات ندهد یعنی پول حق را ندهد خدا یک جوری زندگی اش را تاب میدهد که دو برابر این مبلغ را در راه باطل خرج کند تمام شد 20 ثانیه سوم امام رضا (علیه السلام) فرمود کسی که خمس ندهد ما به او دعا نمیکنیم چرا خودتان را از دعای اهل بیت محروم میکنید. یک چیز دیگر هم یادم آمد امام فرمود ما امام هستیم میتوانیم با معجزه سنگ را طلا کنیم منتظر یک مثقال طلا و پول تو نیستیم میخواهیم تو دل از مال بکنی ما نیاز به تو نداریم خدا که به ابراهیم (علیه السلام) میگوید سر اسماعیل (علیه السلام) را ببر نمیخواهد خون او ریخته بشود ولذا چاقو را گذاشت گفت بردار نمیخواهم خون او ریخته بشود میخواهم تو دل از اسماعیل بکنی میخواهم تو اینقدر مادی نباشی که «اخلد الی الارض» بس است یک خورده فکر کنیم ماه رمضان بالاخره یک تصمیمی بگیریم میشود بیاییم آقا دروغ نگوییم بیاییم مثلا دیگر غیبت نکنیم بیاییم کم کاری هایمان را جبران کنیم.
شتاب در انجام نماز
همینطور که تلفن صدا میزند میروی برمی داری تا میگویند قدقامت الصلوه تکان بخور بابا قدقامت الصلوه به اندازه تلفن که میارزد آخر تلفن یک کسی تو را کار دارد که از ترس پشه میرود توی پشه بند خدا با تو کار دارد «حی» شتاب مال جایی است که آدم علاقه و احساسات… یعنی نماز را با علاقه برو سراغش با تمام وجود برو سراغش یک مقداری تفریط کردهایم یعنی کم کاری کردهایم کم خدا را گذاشتیم خدا به ما نیاز ندارد قرآن یک آیه دارد میگوید همه تان هم کافر شوید هیچ طوری نمیشود «ان تکفروا» یعنی اگر کافر بشوید «انتم» شما «و من فی الارض جمیعا» اگر جمیع مردم زمین همه کافر بشوند یک ذره در خدا اثری… بارها مثال زدهام اگر همه مردم پشت به خورشید خانه بسازند ذرهای در خورشد اثر نمیکند ولی حیف است ما بنده خدا بودهایم یک تک سلول بودهایم توی شکم مادر توی آن تاریکهای سه گانه «فی قرار مکین فی ظلمات ثلاث» ما را نطفه و… انسان امکانات حالا به ما میگویند یک دو دقیقه را ما حرف بزن بعد هم تو حرف بزنی من با تو حرف میزنم «اذکرو فی اذکروکم» تو یاد من باشی من هم یاد تو هستم آنوقت اینقدر مثلا بی اعتنایی کوتاه آمدهایم خوب مثلا خیلیها روزه شان را میخورند که چی؟ حالا مثلا شما 6 بعدازظهر افطار میکنی آن آقا 2 بعدازظهر نهار خورده این چهار ساعت آدم اینقدر مخلصش… گرسنه آمد بله قربان چشم بله قربان به شرق به غرب به یک کسی بله قربان به شکمش میگوید اینقدر آدم… ما شکم ذلیل که نباید باشیم که شکم ذلیل غصه خواهد خورد آنهایی که خوردند روزه شان را و سالم بودند غصه خواهند خورد آنهایی که میتوانستند کمک بکنند و نکردند تفریط کردند یعنی کم کاری کردند.
خدایا! هر چه کم کاری کردهایم توفیق جبران مرحمت بفرما
کاستیهای ما را ببخش
از این به بعد از تندرویهای نابجا هم از کندرویهای نابجا ما را نجات بده ما را در را مستقیمی که جز با مدد تو امکان ندارد آن رقم مدد کن که ما در راه مستقیم تا آخر عمر خودمان و نسل مان بمانیم
«والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته»