محضر مبارک وزیر و رؤسای سازمان‌های آموزش و پرورش کشور و معاونان و مشاوران و مدیران ستادی

محضر مبارک وزیر و رؤسای سازمان‌های آموزش و پرورش کشور و معاونان و مشاوران و مدیران ستادی (دام توفیقاتهم)

سلام علیکم

ضمن تشکر از تمام کسانی که در اقامه نماز برای نسل نو در سال‌های گذشته تلاش‌های مقبولی داشته‌اند و ضمن تشکر از حاضران عزیز؛ بسیار فشرده، نکاتی را برای امتنان به همکاران در سراسر کشور و اقدام جدی یادآور می‌شوم.

1- اهمیت علم به قدری است که اسلام بسیاری از مرزها را برای کسب آن شکسته است مرز جغرافیا «ولو بالسین» مرز سن «زگهواره تا گور»، مرز فضا «و لو بالثریا» مرز معلم، تا آنجا که دستور داده از کودکان، اموری را فرا گیرید، حتی سحر خیزی را از خروس فرا گیرید.

2- اهمیت تجربه تا آنجاست که به گفته قرآن، پیامبری که بر الاغش سوار بود چگونه زنده شدن مردم قریه و مخروبه را درخواست کرد. خداوند صد سال او و مرکبش را میراند سپس زنده‌اش کرد و فرمود به الاغ خود بنگر که چگونه او را زنده می‌کنم. آری صد سال مردن برای یک تجربه.

آنچه مهم است این است که بدانیم:

تحصیل باید جهت‌دار باشد. در تمام دنیا خواندن مطرح است و قرآن می‌فرماید: «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّک‏» (علق/1) فارغ التحصیلان بدون معنویت و اخلاص دنیا را به آنجا می‌کشند که کشیده‌اند. سوره علق با «اقْرَأْ» شروع ولی با سجده واجب ختم می‌شود. یعنی باید خروجی تحصیل بندگی خدا باشد.

امروز در مدارس شاهدیم که استقبال راهنمایی‌ها از دبیرستانی‌ها و آنان از دانشجوها به نماز بیشتر است یعنی خروجی آموزش و پرورش بندگی خدا نیست.

مقصر کیست و چه باید کرد؟

بعد از عذرخواهی از پیشگاه خداوند متعال و حضرت مهدی(عج) و شهداء عزیز و استمداد و دعا باید یک حرکت با شتابی که ترجمه «حی علی الصلوه» است در تمام زمینه‌ها آغاز کنیم. و اگر آغاز شده به آن عمق و گسترش بدهیم.

این جانب از قرآن کریم و سخنان پیامبر عزیز و اهل بیت گرامیش و مقام معظم رهبری و مصوبه دولت محترم، وظایفی را ابلاغ می‌کنم.

ناگفته پیداست که خداوند بر ما که امروز امکاناتی داریم اقامه نماز را در رأس امور قرار داده است. «الَّذینَ إِنْ مَکنَّاهُمْ» (حج/41).

سپردن میلیون‌ها نسل نو، کوثری است که به هرکسی عطا شود، شکر آن «فصل لربک» می‌باشد. سخنان پیامبر گرامی را که فرمود: نماز عمود است، نور چشم است، رأس است، پرچم است و سیمای دین است را همه می‌دانید.

سخن حضرت علی(ع) را که فرمود: تمام اعمال استانداران تابع نماز است. «ان جمیع عملک تبع لصلاتک» را می‌دانید.

کلمات رهبر عزیز را در پیام‌های چهارده گانه به آموزش و پرورش همراه با مصوبه هیئت محترم دولت، به شما ارائه داده می‌شود.

بنابراین به سراغ اقدامات عملی برویم:

الف) مسأله آموزش اسرار نماز

– در ده‌ها تحقیقی که انجام گرفته بیشتر کاهلان می‌پرسند خداوند چه نیازیی به نماز دارد؟ و از آثار تربیتی و اجتماعی و… آن غافلند بنابراین باید:

1- همه معلمان و مدیران و رؤسا حداقل یک کتابی که جامع و کامل و روان و شیرین و مفاهیم آن قابل انتقال باشد مطالعه نمایند. (ستاد اقامه نماز فیلم و زینک هر کتابی را که بخواهید رایگان در اختیارتان می‌گذارد. گرچه در بعضی سال‌ها گروه زیادی به عنوان آموزش ضمن خدمت این کار را کرده‌اند.)

2- به فرموده رهبر عزیز اسرار نماز به طور جذاب در تمام کتب مطرح بشود.

3- سازماندهی، جذب، به کار گیری و آموزش ائمه جماعات (روحانی و فرهنگی)

4- برگزاری مسابقات، جشنواره‌ها و همایش‌هایی با موضوع نماز برای معلمان و دانش آموزان (نظیر مسابقه انشاء و احکام)

5- آموزش خانواده‌ها از طریق انجمن اولیاء و مربیان.

6- آموزش عملیی دانش آموزان و تصحیح قرائت آنان.

ب) عوامل تشویقی و تبلیغی و تنبیهی

1- بالاترین مقام هر دستگاه، مسؤول نماز باشد و در صورت غیبت، فردی فاضل، عاشق و فارغ را به جای خود با اختیارات و امکانات بگمارد.

2- امروز که ما مسؤولیم، وضع نماز را ارزیابیی و در پایان مسؤولیت بررسی کنیم که در زمان مدیریت ما وضع نماز بهتر شده یا خدای ناکرده عقب رفته و…

3- در ارزیابی مدیران، مسأله نماز در رأس ملاک‌های موفقیت باشد و مشخصاً از آنان، اقامه نماز خواسته شود.

4- برای نماز نمره و زنگ و جایگاه ویژه باشد.

5- مدیر هر مدرسه‌ای، هر روز چند دقیقه‌ای یکی دو نفر از کاهلان را به دفتر احضار و به طور خصوصی آنان را تواصی به حق و امر به نماز کند. «وَ أْمُرْ أَهْلَک بِالصَّلاه» (طه/132).

محسن قرائتی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.