درود و صلوات برپیامبر گرامی اسلام
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم.
بسم الله الرحمن الرحیم.
رمضان هشتاد و سه برنامهها را در استان کهکیلویه پر میکنیم موضوع این است که آیاتی را که توی قرآن آمده ولی پیغمبر فرموده این آیه هدف اهل بیت است هر جلسهای یک آیه را باز میکنیم یک آیهای که تقریباً همه ایرانیها حفظ هستند من میخواهم این آیه را امروز باز کنم.
«إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِیمًا» الأحزاب/56 توی مسجدهای ما این آیه را میخوانند برای صلوات بنابراین آیه را حفظ هستند ترجمهاش این است بدرستی که خدا و فرشتگان دائماً بر پیغمبر صلوات میفرستند حالا که خدا و فرشتهها صلوات میفرستند پسای کسانی که ایمان آوردهاید شما هم همراه خدا و فرشتهها، شما هم از خط خدا و فرشتهها عقب نمانید شما هم بر پیغمبر صلوات بفرستید.
1- چگونه بر پیامبر، درود فرستیم
حدیث داریم که از پیغمبر پرسیدهاند چه جوری صلوات بفرستیم؟ پیغمبر فرمود این رقمی بگوید. حدیث را کجا دیدهایم؟ شیعه میگوید نه، تمام کتابهای سنیّها این را نوشتهاند یعنی در صحیح بخاری، صحیح مسلم، سنن ابن ماجه، سنن ابی داوود، شش تا کتاب دارند اهل سنت که بعد از قرآن مهمترین کتابهای اهل سنت است توی تمام این شش تا آمده علاوه بر اینکه در همـﺔ کتابهای شیعه هم آمده که از پیغمبر پرسیدند چطوری صلوات بفرستیم، فرمود بگویید(اللهم صل علی محمد و آل محمد)(این رقمی صلوات بفرستید حالا یک خبر عجیب و قریب برایتان بگویم
خود این شش تا کتاب که مهمترین کتاب اینها است میگویند وقتی این آیه نازل شد مسلمانها پرسیدند یا رسول الله خدا که گفته صلوات بفرستید چه جوری بفرستیم، آنوقت اینطور نوشتهاند که از پیغمبر(صلی الله علیه و سلم) پرسیدند چگونه صلوات بفرستیم فرمود این رقمی(اللهم صل علی محمد و آل محمد) یعنی همان روایتی که خدا به پیغمبر گفته بگو به آل محمد در همان کلمه نمیگوید(صلی الله علیه و آله) میگوید(صلی الله علیه و سلم) یعنی کلمه(آل) حذف شده است گرفتید چه گفتم؟ نه، نگرفتید، بگذارید یک مثل بزنم) زمان شاه بخشنامه شد به مدرسههای ترک نشین مثل آذربایجان شرقی و غربی بخشنامه این بود که چون بچهها توی خانه پدر و مادرشان ترکی حرف میزنند ترکی یاد میگیرند شما لااقل توی مدرسه فارسی حرف بزنید که اینها زبان فارسیشان هم قوی بشود هم ترکیشان قوی بشود هم فارسی رئیس دبیرستان تبریز میگفت من بخشنامه دولت را که گفته در مدرسه فارسی بگوئید من همان بخشنامه را ترکی میگفتم، گوش دادید؟ همان بخشنامه که گفته بود در مدرسه گفتگو با دبیرستانیها را به فارسی حرف بزنید من همان بخشنامه را به زبان ترکی میگفتم.
بخشنامه آمده که به پیغمبر صلوات بفرستید پرسیدند چه جوری صلوات بفرستیم؟ فرمود این رقمی صلوات بفرستید در همان بخشنامه که از پیغمبر پرسیدند چه جوری، میگوید از پیغمبر(صلی الله علیه و سلم) یعنی توی خود بخشنامه هم کلمه(آل) که اینجا آمده. . . کلمه(آل) را در خود بخشنامه هم حذف کردهاند. نمیدانم گاهی آدم فکر میکند که واقعاً گیج است دیشب یکی به من میگفت من نمیدانم ساعت یازده به یک نفر قول دادهام یا ساعت یک به یازده نفر قول دادهام(می گفت من گیج هست یا ساعت یک بعد از ظهر به یک جمعیت یازده نفری قول دادهام یا ساعت یازده صبح. . . گاهی وقتها آدم گیج است در بخشنامهای که میگوید فارسی بگوئید همان کلمه فارسی بگوئید را ترکی میگوید در بخشنامهای که میگوید در صلوات بگوئید(و آل محمد) در همان بخشنامه کلمه(آل محمد) را حذف میکنند آدم دلش میسوزد با اینکه از مسلمات است عرض کردم من کم میشود که کمر ببندم برای تحقیق چون وقت تحقیق عمیق ندارم در حد چند تا کتاب میبینم اما اینجا را تصمیم گرفتم که کمر ببندم تمام کتاب سنیها را دیدم تمام آنها میگویند(آل محمد) اما در عمل خیلی از آنها کلمه(آل) را نمیگویند البته بعضی از آنها الحمدلله میگویند این آیه از آیاتی است که مال قرآن است ولی توجه به اهل بیت است یکی از رهبران اهل سنت که تقریباً یک چهارم سنیّها پیرو او هستند امام شافعی است یک شعری دارد میگوید(یا اهل بیت رسول الله)ای اهل بیت پیغمبر کافیست شما در عظمت همین که در تشهد هر کس به شما صلوات نفرستد نمازش قبول نیست چون تشهد اهل سنت از تشهد ما پررنگتر است ما میگوئیم(اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له، واشهد ان محمداً عبده و رسوله؟ ، اللهم صل علی محمد و آل محمد) آنها تشهدشان خیلی پررنگتر است من حفظ نیستم اما همچین میگویند(و بارک علی محمد و آل محمد کما بارکت اذا. . .) آنها کلمه(آل محمد) را توی تشهدشان میگویند خیلی پررنگتر از شیعهها آنوقت امام شافعی میگویدای اهل بیت پیامبر چقدر شما عزیز هستید که خدا جایگاه شما را توی نماز گذاشته و اگر کسی توی تشهد به شما صلوات نفرستد نماز قابل قبول نیست.
گفتهاند که اگر بین محمد و آل محمد فاصله بیندازید این صلوات ابتر است، ابتر یعنی ناقص، یعنی اگر کسی بگوید صلی علی محمد(آل) را نگوید این ناقص است داریم روایاتی که بین محمد و آل محمد فاصله نیندازید. رفته بودیم تانزانیا شیعیان تانزانیا این صلوات را میفرستادند اما فرقشان با ایرانیها این بود که نفس را جلو میگذاشتند ما صلوات را اینطور میفرستیم(اللهم صل علی محمد و آل محمد، بعد میگوئیم و آل محمد) اینجا بین محمد و آل محمد یک نفس میکشند شیعیان تانزانیا اینطور میگفتند(اللهم صل علی، محمد و آل محمد) میگفتند چونکه حدیث داریم بین محمد و آل محمد فاصله نیندازید ما حتی با نفس هم نباید یعنی آنها دیگر این رقمی میفرستادند.)
2- اصول قابل برداشت از آیه 56 سوره احزاب
من میخواهم این آیهای را که همه ایرانیها حفظ هستند برایتان تفسیر کنم، حالا این آیه از نظر اصول مدیریت چند تا اصل هست این آیه درست است که آیه قرآن است و توی مسجدها میخوانند اما چند تا اصل از اصول مدیریت از اصول بخشنامه نویسی توی این هست پس اصولی از مدیریت و صدور بخشنامه: اگر یک مدیری میخواهد بخشنامه صادر کند یا یک کسی میخواهد مدیر یک جایی بشود اصولی دارد که چند تا توی این آیه آمده:
اصل 1- بخشنامه باید شفاف و قاطع باشد، چون میگوید(إن) یعنی قطعاً، یعنی مِن و مِنی نیست، حضرت امیر توی جبهه گفت(والله لاقتلن معاویه) به خدا معاویه را میکشم بعد یواشکی گفت انشاءالله، یک نفر آمد گفت آقا چرا انشاءالله را یواش میگویی؟ گفت من رهبرم رهبر که حرف میزند باید خیلی سفت حرف بزند تا مردم دلگرم بشوند اگر گفتم معاویه را شاید کشتیم شاید نکشتیم نمیدانم چی میشود، اگر رهبر خودش شل باشد مردم هم همه شل میشوند من چون رهبر هستم باید حرف که میزنم محکم حرف بزنم البته اراده خدا فوق همه ارادهها است ممکن است خدا اراده نکند.
3- رهبران جامعه ابتدا باید خود عمل کنند
2- اگر میخواهید به بخشنامه عمل بشود باید اول خودتان عمل کنید وقتی میخواهد به من بگوید «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا» میگوید خدا صلوات میفرستد «إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِکَتَهُ یُصَلُّونَ» بابا من خدا هستم خالق هستم صلوات میفرستم پس تو هم که مخلوق هستی صلوات بفرستید.
3- برای عمل مردم باید اول فرهیختگان عمل کنند فرهیختگان توی آیه کی است؟ ملائکه، این مال مثلاً من میخواهم بگویم شما فردا بیا منزل ما میگویی والله گرفتارم، میگویم منزل ما فردا فلانی هم هست مثلاً مقام معظم رهبری هم میآید میگویی اِه! پس من سعی میکنم خودم را میرسانم اگر در جلسهای که جاذبه ندارد بفهمیم فلانی و فلانی از چهرههای برجسته هستند ما سعی میکنیم خودمان را به آن مجلس برسانیم وقتی میگوید مردم عموم صلوات، میگوید فرشتههای معصوم هم صلوات میفرستند آنهایی که هیچوقت گناهی نمیکنند صلوات میفرستند آنوقت شما که گناهکاری لااقل صلواتی بفرست.
4- برای عمل مردم باید خود ما بیشتر عمل کنیم یعنی اگر من هزار تومان دادم برای کمک به مسجد میگویم آقا شما هم یکی صد تومان و پنجاه تومان. . . آن کسی که دستور میدهد باید خودش بیشتر. . . «یُصَلُّونَ» فعل مضارع است فعل مضارع مال دوام است کارهای دائمی را با فعل مضارع میآورند میگوید خدا و فرشتهها همیشه صلوات میفرستند تو برای نیم دقیقه یک صلوات بفرست آقا من هزار تومان دادم تو یک قران بده یعنی اگر خواستید مردم عمل کنند شما باید بیش از دیگران عمل کنید چون «یُصَلُّونَ» فعل مضارع است رمز دوام است.
5- اگر خواستید مردم عمل کنند باید طرفینی باشد(یک شعر میخوانند چیه؟ ای خوش. . . چیه. . . . هیچکدام بلد نیستید؟ ! ها! مهربانی هر دو سر بی، آبرویمان را حفظ کردید چون من بلد نیستم شما هم بلد نیستید شما هم نمیدانید؟ حفظ نیستید؟ خیلی خوب. . . . بله یک چیز معروف است ولی حالا. . . بگو. . . بود نیست، شعر را عوض کردی، بافتی، چی؟ باشد است، چه خوش بی. . . خلاصه میگوید مهربانی باید دو سر باشد.)
4- درودهای متقابلِ امت و رهبر
خوب ما که « یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا» ما به پیغمبر صلوات میفرستیم پیغمبر چیزی نگوید؟ میگوید چرا، یک آیه داریم که به پیغمبر میگوید تو هم به مردم صلوات بفرست «خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَهً» از مردمی که میآیند زکات بدهند مالیاتشان را بگیر بعد میگوید «وَصَلِّ عَلَیْهِمْ» التوبه/103 تو هم بر مردم صلوات بفرست. اصلاً حکومت اسلامی این است حکومت اسلامی این است که مردم به رهبرش درود بفرستند رهبرش هم به مردم درود بفرستد قرآن میگوید در بهشت همه به هم سلام میکنند «إِلَّا قِیلًا سَلَامًا سَلَامًا» الواقعه/26 «سَلَامٌ قَوْلًا مِنْ رَبٍّ رَحِیمٍ» یس/58 از طرف رب رحیم سلام به بهشتیها میشود یعنی هم خدا به بهشتیها سلام میکند. . . مردم بر پیغمبر صلوات پیغمبر بر مردم صلوات، استاد به شاگرد سلام کن شاگرد به استاد سلام کن پیغمبر به بچهها هم سلام میکند سلام از بنده است این جواب سلام نیست تلفن میکنی سلام علیکم میگوید سلام از بنده است بالاخره یا سلام از بنده یا سلام از تو جواب ما این وسط چی شد؟ من که میگویم سلام علیکم تو باید بگویی سلام علیکم جواب من را بدهی بعد از جواب حالا یا سلام از بنده یا سلام از او، این کلمهای که میگویند سلام از بنده این هم غلط است سلام با هیچکس نیست هر کس سلام کرد ثوابش بیشتر است اشتباه میکنند آنهایی که فکر میکنند چون پدر بزرگ هستند و مادر بزرگ هستند و مادر شوهر هستند باید عروس به من سلام کند تو اگر سلام کنی ثواب بیشتری درک میکنی بخاطر تکبر منتظر سلام دیگران نباش بگو چون من فوق لیسانسم او دیپلم او باید به من سلام کند پیغمبر به بچهها سلام میکرد سلام با بنده جواب سلام نیست.
5- سفارش قرآن و روایات به سلام کردن
چند تا آیه توی قرآن برای سلام است؟ چهل و شش تا آیه مربوط به سلام است بهشتیها به هم سلام میکنند فرشتهها به بهشتیها سلام میکنند پیغمبر به مردم سلام میکند مردم به پیغمبر سلام میکند خدا بر پیغمبرها سلام میکند چهل و شش تا آیه برای سلام است ارتش جمهوری اسلامی باید اینطور باشد سلام، سلام علیکم یعنی ادب بدهیم سلام را فراموش نکنیم اگر ارتش ما پا کوبید همچین کرد چهل و شش تا آیه را نادیده گرفت مثل بلژیک و اتریش ادب میدهد ما اول مسلمان هستیم بعد ارتشی بعد سپاهی پس سلام باید فراموش نشود خداحافظ فراموش نشود آقا خداحافظ، مرسی، بابا خداحافظ یک دعا است مرسی ویتامین. . . ، من کاری به زبان ندارم هر زبانی میخواهی بگو من خودم دکترای زبان کاشانی دارم با هر زبانی میخواهی حرف بزن ولی عمده این است که خداحافظ یک دعا است کلمــﺔ خدا توی آن هست کلمـﺔ حافظ توی آن هست امام غذا که میخورد نمیگفت بفرما میگفت بسم الله بفرما یعنی بیا بخور بسم الله هم یعنی بیا بخور منتهی یک الله هم توی آن هست ما اگر ادب میدهیم باید فراموش نکنیم که چهل و شش تا آیه مورد غفلت قرار نگیرد ارتش و سپاه در کنار ادب سلام را فراموش نکند.
6- سلام همراه با تسلیم در برابر پیامبر
«وَسَلِّمُوا» یعنی چه؟ اصل 6- سلام باید همراه با عمل باشد چون بعضیها در زبان صلوات میفرستند اما در عمل تسلیم نیستند. یک کسی به یک بازاری گفت صد هزار تومان به ما پول بده با شش ماه مدت بازاری یک خورده فکر کرد و گفت پول ندارم اما هر چی مدت بخواهی به تو میدهم میگوید بعضیها صلوات میفرستند اما در عمل تسلیم نیستند مثلا حاضر است شب قدر بیاید قرآن سر بگیرد میگوئیم توی قرآن نوشته خمس، میگوید خمس نمیدهم همینطور میگذارم روی سرم آقا توی قرآن سی و دو تا آیه دارد میگوید زکات بده به شکرانــﺔ اینکه امسال جمهوری اسلامی گندم نخرید به شکرانه بارندگی خوب زکات بدهید امام صادق(علیه السلام) فرمود هر جا مال تلف میشود بخاطر این است که زکات ندادهاند توی دریا یا توی خشکی هر کجا مال تلف شد معلوم میشود که زکات ندادهاند زکات بدهید زکات هم واجب است نماز بی زکات قبول نیست من گوش نمیدهم بک یا الله بک یا الله این مثل دکتر بگوید این نسخهها را بخور تو بگوییای نسخه من حال ندارم پول بدهم نسخه را بخرم همینطور نسخه را سر میگیرم آمپول آمپول، این نمیشود که انسان در زبان یک چیزی بگوید در عمل. . . (سلموا) کافی نیست(تسلیم) هم هست گاهی تسلیم هست اما زورکی(تسلیما) یعنی با تمام وجود آخر گاهی وقتها سرباز احترام میگذارد اما چون نمره انضباطی او کم میشود احترام میگذارد، برپا، خوب برپا معلم نمره ما را کم خواهد کرد حتی من بعضی جاها دیدهام اسم امام زمان را که میبرند افراد بلند میشوند میگویندهای هایهای های. . . ! یعنی این دو سه کار یک کار میکند هم بلند میشود به اسم امام زمان هم زانویش را میمالد دهان دره میکند این نیست تسلیم یعنی تسلیم عاشقانه ما نماز میخوانیم اما چه نمازی الله اکبر بسم الله الرحمن الرحیم. . . امام صادق(علیه السلام) فرمود بعضیها بقدری زشت نماز میخوانند که اینطوری که با خدا حرف میزنند با همسایهشان حرف بزنند همسایه جوابشان را نمیدهد قشنگ تسلیم باش مینویسی قشنگ امضاء کن حرف میزنی مودب حرف بزنی حرف میزنی؟ «قَوْلًا مَعْرُوفًا» النساء/8 «قَوْلًا لَیِّنًا» طه/44 نرم حرف بزن «قَوْلًا سَدِیدًا» الأحزاب/70 استدلالی حرف بزن، «یَقُولُوا الَّتِی هِیَ أَحْسَنُ» الإسراء/53 توی کلماتت بهترین کلمه را انتخاب کن «قَوْلًا بَلِیغًا» النساء/63 حرفت نارسا نباشد سر هم بندی نکنید کارگری که سرهم بندی کنید فردا میگویند جمهوری اسلامی ساخته؟ والله نه، ساخت ژاپن بله ابرو بالا میرود تا میگوئیم ساخت جمهوری اسلامی ابرو میآید پائین البته به لطف خدا به لطف خدا به لطف خدا اخیراً کارخانههای ما جنسهایی تولید میکنند و به خارج صادر میشود و بعضی از جنسهای ما از کشورهای پیشرفته به لطف خدا بهتر است اما چرا ما توی همه کارها اینطور نباشیم از دیگران چی کمتر داریم؟ اگر بقالی کلاه سر من بگذارد دیگر تا آخر عمر از آن نمیخرم اینها زرنگی نیست(من حفر بئراً لأخیه وقع فیه) کسی که برای مردم چاه بِکند خودش توی آن میافتد «وَلَا یَحِیقُ الْمَکْرُ السَّیِّئُ إِلَّا بِأَهْلِهِ» فاطر/43 آن کسی که کلک میزند در واقع به خودش کلک میزند صاف حرف بزنید اینها بیخ ندارد هر چی باشد حقیقت روشن میشود، دروغ، مشت دروغگو باز میشود، چی کاشتی؟ اسفناج، ما قبول میکنیم فردا میآید بیرون میبینیم برگ کاهو است یعنی آنکه کاشتی بعد از مدتی دروغ تو را رسوا میکند «وَاللَّهُ مُخْرِجٌ مَا کُنتُمْ تَکْتُمُونَ» البقره/72 هر چی پیچیدهتر باشید خدا مشتتان را باز میکند توی همین دنیا مشتت باز میشود توی قیامت که «یَوْمَ تُبْلَى السَّرَائِرُ» الطارق/9 روز قیامت که دیگر همه چیزی. . . (تسلیما) یعنی اگر درس میخوانی جدی درس بخوان آقا چرا آمدی طلبه شدی؟ قدیم اینطور بود، والله دیدیم که حالا. . . مِن و مِن میکند به لطف خدا الان در حوزههای علمیه تقریباً بدنه دیپلم هستند و بسیار داریم آدمهایی که دانشگاه هستند، دانشگاه قبول میشوند، حتی یک حوزه سراغ دارم که میگوید اول بروید دانشگاه قبول بشوید تا بعد نگویند از کنکور رد شده آمده طلبه شده نخیر، من دانشگاه قبول شدم داریم دکتر شده فوق لیسانس گرفته در یک رشته متخصص شده بعد آمده عمامه سر گذاشته و طلبه شده تسلیمها یعنی با عشق.
پس این آیه چی میگوید؟ (إن) قاطعیت، فرهیختگان جلو بروند مدیر مدرسه و دبیر ریاضی و فیزیک بروند توی نماز جماعت تا بچهها هم بیایند اگر مدیر توی دفتر نشست چای خورد به بچهها بگوید بروید نماز نمیروند هر مدرسهای که مدیران و دبیران و معلمین در نماز شرکت میکنند آمار آن نماز جماعت اگر میخواهید مردم عموم گوش بدهند فرهیختگان عمل کنند.
7- رعایت احترام مردم در سخن گفتن
«إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِیمًا» الأحزاب/56 توی مسجدهای ما این آیه را میخوانند برای صلوات بنابراین آیه را حفظ هستند ترجمهاش این است بدرستی که خدا و فرشتگان دائماً بر پیغمبر صلوات میفرستند حالا که خدا و فرشتهها صلوات میفرستند پسای کسانی که ایمان آوردهاید شما هم همراه خدا و فرشتهها، شما هم از خط خدا و فرشتهها عقب نمانید شما هم بر پیغمبر صلوات بفرستید.
1- چگونه بر پیامبر، درود فرستیم
حدیث داریم که از پیغمبر پرسیدهاند چه جوری صلوات بفرستیم؟ پیغمبر فرمود این رقمی بگوید. حدیث را کجا دیدهایم؟ شیعه میگوید نه، تمام کتابهای سنیّها این را نوشتهاند یعنی در صحیح بخاری، صحیح مسلم، سنن ابن ماجه، سنن ابی داوود، شش تا کتاب دارند اهل سنت که بعد از قرآن مهمترین کتابهای اهل سنت است توی تمام این شش تا آمده علاوه بر اینکه در همـﺔ کتابهای شیعه هم آمده که از پیغمبر پرسیدند چطوری صلوات بفرستیم، فرمود بگویید(اللهم صل علی محمد و آل محمد)(این رقمی صلوات بفرستید حالا یک خبر عجیب و قریب برایتان بگویم
خود این شش تا کتاب که مهمترین کتاب اینها است میگویند وقتی این آیه نازل شد مسلمانها پرسیدند یا رسول الله خدا که گفته صلوات بفرستید چه جوری بفرستیم، آنوقت اینطور نوشتهاند که از پیغمبر(صلی الله علیه و سلم) پرسیدند چگونه صلوات بفرستیم فرمود این رقمی(اللهم صل علی محمد و آل محمد) یعنی همان روایتی که خدا به پیغمبر گفته بگو به آل محمد در همان کلمه نمیگوید(صلی الله علیه و آله) میگوید(صلی الله علیه و سلم) یعنی کلمه(آل) حذف شده است گرفتید چه گفتم؟ نه، نگرفتید، بگذارید یک مثل بزنم) زمان شاه بخشنامه شد به مدرسههای ترک نشین مثل آذربایجان شرقی و غربی بخشنامه این بود که چون بچهها توی خانه پدر و مادرشان ترکی حرف میزنند ترکی یاد میگیرند شما لااقل توی مدرسه فارسی حرف بزنید که اینها زبان فارسیشان هم قوی بشود هم ترکیشان قوی بشود هم فارسی رئیس دبیرستان تبریز میگفت من بخشنامه دولت را که گفته در مدرسه فارسی بگوئید من همان بخشنامه را ترکی میگفتم، گوش دادید؟ همان بخشنامه که گفته بود در مدرسه گفتگو با دبیرستانیها را به فارسی حرف بزنید من همان بخشنامه را به زبان ترکی میگفتم.
بخشنامه آمده که به پیغمبر صلوات بفرستید پرسیدند چه جوری صلوات بفرستیم؟ فرمود این رقمی صلوات بفرستید در همان بخشنامه که از پیغمبر پرسیدند چه جوری، میگوید از پیغمبر(صلی الله علیه و سلم) یعنی توی خود بخشنامه هم کلمه(آل) که اینجا آمده. . . کلمه(آل) را در خود بخشنامه هم حذف کردهاند. نمیدانم گاهی آدم فکر میکند که واقعاً گیج است دیشب یکی به من میگفت من نمیدانم ساعت یازده به یک نفر قول دادهام یا ساعت یک به یازده نفر قول دادهام(می گفت من گیج هست یا ساعت یک بعد از ظهر به یک جمعیت یازده نفری قول دادهام یا ساعت یازده صبح. . . گاهی وقتها آدم گیج است در بخشنامهای که میگوید فارسی بگوئید همان کلمه فارسی بگوئید را ترکی میگوید در بخشنامهای که میگوید در صلوات بگوئید(و آل محمد) در همان بخشنامه کلمه(آل محمد) را حذف میکنند آدم دلش میسوزد با اینکه از مسلمات است عرض کردم من کم میشود که کمر ببندم برای تحقیق چون وقت تحقیق عمیق ندارم در حد چند تا کتاب میبینم اما اینجا را تصمیم گرفتم که کمر ببندم تمام کتاب سنیها را دیدم تمام آنها میگویند(آل محمد) اما در عمل خیلی از آنها کلمه(آل) را نمیگویند البته بعضی از آنها الحمدلله میگویند این آیه از آیاتی است که مال قرآن است ولی توجه به اهل بیت است یکی از رهبران اهل سنت که تقریباً یک چهارم سنیّها پیرو او هستند امام شافعی است یک شعری دارد میگوید(یا اهل بیت رسول الله)ای اهل بیت پیغمبر کافیست شما در عظمت همین که در تشهد هر کس به شما صلوات نفرستد نمازش قبول نیست چون تشهد اهل سنت از تشهد ما پررنگتر است ما میگوئیم(اشهد ان لا اله الا الله وحده لا شریک له، واشهد ان محمداً عبده و رسوله؟ ، اللهم صل علی محمد و آل محمد) آنها تشهدشان خیلی پررنگتر است من حفظ نیستم اما همچین میگویند(و بارک علی محمد و آل محمد کما بارکت اذا. . .) آنها کلمه(آل محمد) را توی تشهدشان میگویند خیلی پررنگتر از شیعهها آنوقت امام شافعی میگویدای اهل بیت پیامبر چقدر شما عزیز هستید که خدا جایگاه شما را توی نماز گذاشته و اگر کسی توی تشهد به شما صلوات نفرستد نماز قابل قبول نیست.
گفتهاند که اگر بین محمد و آل محمد فاصله بیندازید این صلوات ابتر است، ابتر یعنی ناقص، یعنی اگر کسی بگوید صلی علی محمد(آل) را نگوید این ناقص است داریم روایاتی که بین محمد و آل محمد فاصله نیندازید. رفته بودیم تانزانیا شیعیان تانزانیا این صلوات را میفرستادند اما فرقشان با ایرانیها این بود که نفس را جلو میگذاشتند ما صلوات را اینطور میفرستیم(اللهم صل علی محمد و آل محمد، بعد میگوئیم و آل محمد) اینجا بین محمد و آل محمد یک نفس میکشند شیعیان تانزانیا اینطور میگفتند(اللهم صل علی، محمد و آل محمد) میگفتند چونکه حدیث داریم بین محمد و آل محمد فاصله نیندازید ما حتی با نفس هم نباید یعنی آنها دیگر این رقمی میفرستادند.)
2- اصول قابل برداشت از آیه 56 سوره احزاب
من میخواهم این آیهای را که همه ایرانیها حفظ هستند برایتان تفسیر کنم، حالا این آیه از نظر اصول مدیریت چند تا اصل هست این آیه درست است که آیه قرآن است و توی مسجدها میخوانند اما چند تا اصل از اصول مدیریت از اصول بخشنامه نویسی توی این هست پس اصولی از مدیریت و صدور بخشنامه: اگر یک مدیری میخواهد بخشنامه صادر کند یا یک کسی میخواهد مدیر یک جایی بشود اصولی دارد که چند تا توی این آیه آمده:
اصل 1- بخشنامه باید شفاف و قاطع باشد، چون میگوید(إن) یعنی قطعاً، یعنی مِن و مِنی نیست، حضرت امیر توی جبهه گفت(والله لاقتلن معاویه) به خدا معاویه را میکشم بعد یواشکی گفت انشاءالله، یک نفر آمد گفت آقا چرا انشاءالله را یواش میگویی؟ گفت من رهبرم رهبر که حرف میزند باید خیلی سفت حرف بزند تا مردم دلگرم بشوند اگر گفتم معاویه را شاید کشتیم شاید نکشتیم نمیدانم چی میشود، اگر رهبر خودش شل باشد مردم هم همه شل میشوند من چون رهبر هستم باید حرف که میزنم محکم حرف بزنم البته اراده خدا فوق همه ارادهها است ممکن است خدا اراده نکند.
3- رهبران جامعه ابتدا باید خود عمل کنند
2- اگر میخواهید به بخشنامه عمل بشود باید اول خودتان عمل کنید وقتی میخواهد به من بگوید «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا» میگوید خدا صلوات میفرستد «إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِکَتَهُ یُصَلُّونَ» بابا من خدا هستم خالق هستم صلوات میفرستم پس تو هم که مخلوق هستی صلوات بفرستید.
3- برای عمل مردم باید اول فرهیختگان عمل کنند فرهیختگان توی آیه کی است؟ ملائکه، این مال مثلاً من میخواهم بگویم شما فردا بیا منزل ما میگویی والله گرفتارم، میگویم منزل ما فردا فلانی هم هست مثلاً مقام معظم رهبری هم میآید میگویی اِه! پس من سعی میکنم خودم را میرسانم اگر در جلسهای که جاذبه ندارد بفهمیم فلانی و فلانی از چهرههای برجسته هستند ما سعی میکنیم خودمان را به آن مجلس برسانیم وقتی میگوید مردم عموم صلوات، میگوید فرشتههای معصوم هم صلوات میفرستند آنهایی که هیچوقت گناهی نمیکنند صلوات میفرستند آنوقت شما که گناهکاری لااقل صلواتی بفرست.
4- برای عمل مردم باید خود ما بیشتر عمل کنیم یعنی اگر من هزار تومان دادم برای کمک به مسجد میگویم آقا شما هم یکی صد تومان و پنجاه تومان. . . آن کسی که دستور میدهد باید خودش بیشتر. . . «یُصَلُّونَ» فعل مضارع است فعل مضارع مال دوام است کارهای دائمی را با فعل مضارع میآورند میگوید خدا و فرشتهها همیشه صلوات میفرستند تو برای نیم دقیقه یک صلوات بفرست آقا من هزار تومان دادم تو یک قران بده یعنی اگر خواستید مردم عمل کنند شما باید بیش از دیگران عمل کنید چون «یُصَلُّونَ» فعل مضارع است رمز دوام است.
5- اگر خواستید مردم عمل کنند باید طرفینی باشد(یک شعر میخوانند چیه؟ ای خوش. . . چیه. . . . هیچکدام بلد نیستید؟ ! ها! مهربانی هر دو سر بی، آبرویمان را حفظ کردید چون من بلد نیستم شما هم بلد نیستید شما هم نمیدانید؟ حفظ نیستید؟ خیلی خوب. . . . بله یک چیز معروف است ولی حالا. . . بگو. . . بود نیست، شعر را عوض کردی، بافتی، چی؟ باشد است، چه خوش بی. . . خلاصه میگوید مهربانی باید دو سر باشد.)
4- درودهای متقابلِ امت و رهبر
خوب ما که « یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا» ما به پیغمبر صلوات میفرستیم پیغمبر چیزی نگوید؟ میگوید چرا، یک آیه داریم که به پیغمبر میگوید تو هم به مردم صلوات بفرست «خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَهً» از مردمی که میآیند زکات بدهند مالیاتشان را بگیر بعد میگوید «وَصَلِّ عَلَیْهِمْ» التوبه/103 تو هم بر مردم صلوات بفرست. اصلاً حکومت اسلامی این است حکومت اسلامی این است که مردم به رهبرش درود بفرستند رهبرش هم به مردم درود بفرستد قرآن میگوید در بهشت همه به هم سلام میکنند «إِلَّا قِیلًا سَلَامًا سَلَامًا» الواقعه/26 «سَلَامٌ قَوْلًا مِنْ رَبٍّ رَحِیمٍ» یس/58 از طرف رب رحیم سلام به بهشتیها میشود یعنی هم خدا به بهشتیها سلام میکند. . . مردم بر پیغمبر صلوات پیغمبر بر مردم صلوات، استاد به شاگرد سلام کن شاگرد به استاد سلام کن پیغمبر به بچهها هم سلام میکند سلام از بنده است این جواب سلام نیست تلفن میکنی سلام علیکم میگوید سلام از بنده است بالاخره یا سلام از بنده یا سلام از تو جواب ما این وسط چی شد؟ من که میگویم سلام علیکم تو باید بگویی سلام علیکم جواب من را بدهی بعد از جواب حالا یا سلام از بنده یا سلام از او، این کلمهای که میگویند سلام از بنده این هم غلط است سلام با هیچکس نیست هر کس سلام کرد ثوابش بیشتر است اشتباه میکنند آنهایی که فکر میکنند چون پدر بزرگ هستند و مادر بزرگ هستند و مادر شوهر هستند باید عروس به من سلام کند تو اگر سلام کنی ثواب بیشتری درک میکنی بخاطر تکبر منتظر سلام دیگران نباش بگو چون من فوق لیسانسم او دیپلم او باید به من سلام کند پیغمبر به بچهها سلام میکرد سلام با بنده جواب سلام نیست.
5- سفارش قرآن و روایات به سلام کردن
چند تا آیه توی قرآن برای سلام است؟ چهل و شش تا آیه مربوط به سلام است بهشتیها به هم سلام میکنند فرشتهها به بهشتیها سلام میکنند پیغمبر به مردم سلام میکند مردم به پیغمبر سلام میکند خدا بر پیغمبرها سلام میکند چهل و شش تا آیه برای سلام است ارتش جمهوری اسلامی باید اینطور باشد سلام، سلام علیکم یعنی ادب بدهیم سلام را فراموش نکنیم اگر ارتش ما پا کوبید همچین کرد چهل و شش تا آیه را نادیده گرفت مثل بلژیک و اتریش ادب میدهد ما اول مسلمان هستیم بعد ارتشی بعد سپاهی پس سلام باید فراموش نشود خداحافظ فراموش نشود آقا خداحافظ، مرسی، بابا خداحافظ یک دعا است مرسی ویتامین. . . ، من کاری به زبان ندارم هر زبانی میخواهی بگو من خودم دکترای زبان کاشانی دارم با هر زبانی میخواهی حرف بزن ولی عمده این است که خداحافظ یک دعا است کلمــﺔ خدا توی آن هست کلمـﺔ حافظ توی آن هست امام غذا که میخورد نمیگفت بفرما میگفت بسم الله بفرما یعنی بیا بخور بسم الله هم یعنی بیا بخور منتهی یک الله هم توی آن هست ما اگر ادب میدهیم باید فراموش نکنیم که چهل و شش تا آیه مورد غفلت قرار نگیرد ارتش و سپاه در کنار ادب سلام را فراموش نکند.
6- سلام همراه با تسلیم در برابر پیامبر
«وَسَلِّمُوا» یعنی چه؟ اصل 6- سلام باید همراه با عمل باشد چون بعضیها در زبان صلوات میفرستند اما در عمل تسلیم نیستند. یک کسی به یک بازاری گفت صد هزار تومان به ما پول بده با شش ماه مدت بازاری یک خورده فکر کرد و گفت پول ندارم اما هر چی مدت بخواهی به تو میدهم میگوید بعضیها صلوات میفرستند اما در عمل تسلیم نیستند مثلا حاضر است شب قدر بیاید قرآن سر بگیرد میگوئیم توی قرآن نوشته خمس، میگوید خمس نمیدهم همینطور میگذارم روی سرم آقا توی قرآن سی و دو تا آیه دارد میگوید زکات بده به شکرانــﺔ اینکه امسال جمهوری اسلامی گندم نخرید به شکرانه بارندگی خوب زکات بدهید امام صادق(علیه السلام) فرمود هر جا مال تلف میشود بخاطر این است که زکات ندادهاند توی دریا یا توی خشکی هر کجا مال تلف شد معلوم میشود که زکات ندادهاند زکات بدهید زکات هم واجب است نماز بی زکات قبول نیست من گوش نمیدهم بک یا الله بک یا الله این مثل دکتر بگوید این نسخهها را بخور تو بگوییای نسخه من حال ندارم پول بدهم نسخه را بخرم همینطور نسخه را سر میگیرم آمپول آمپول، این نمیشود که انسان در زبان یک چیزی بگوید در عمل. . . (سلموا) کافی نیست(تسلیم) هم هست گاهی تسلیم هست اما زورکی(تسلیما) یعنی با تمام وجود آخر گاهی وقتها سرباز احترام میگذارد اما چون نمره انضباطی او کم میشود احترام میگذارد، برپا، خوب برپا معلم نمره ما را کم خواهد کرد حتی من بعضی جاها دیدهام اسم امام زمان را که میبرند افراد بلند میشوند میگویندهای هایهای های. . . ! یعنی این دو سه کار یک کار میکند هم بلند میشود به اسم امام زمان هم زانویش را میمالد دهان دره میکند این نیست تسلیم یعنی تسلیم عاشقانه ما نماز میخوانیم اما چه نمازی الله اکبر بسم الله الرحمن الرحیم. . . امام صادق(علیه السلام) فرمود بعضیها بقدری زشت نماز میخوانند که اینطوری که با خدا حرف میزنند با همسایهشان حرف بزنند همسایه جوابشان را نمیدهد قشنگ تسلیم باش مینویسی قشنگ امضاء کن حرف میزنی مودب حرف بزنی حرف میزنی؟ «قَوْلًا مَعْرُوفًا» النساء/8 «قَوْلًا لَیِّنًا» طه/44 نرم حرف بزن «قَوْلًا سَدِیدًا» الأحزاب/70 استدلالی حرف بزن، «یَقُولُوا الَّتِی هِیَ أَحْسَنُ» الإسراء/53 توی کلماتت بهترین کلمه را انتخاب کن «قَوْلًا بَلِیغًا» النساء/63 حرفت نارسا نباشد سر هم بندی نکنید کارگری که سرهم بندی کنید فردا میگویند جمهوری اسلامی ساخته؟ والله نه، ساخت ژاپن بله ابرو بالا میرود تا میگوئیم ساخت جمهوری اسلامی ابرو میآید پائین البته به لطف خدا به لطف خدا به لطف خدا اخیراً کارخانههای ما جنسهایی تولید میکنند و به خارج صادر میشود و بعضی از جنسهای ما از کشورهای پیشرفته به لطف خدا بهتر است اما چرا ما توی همه کارها اینطور نباشیم از دیگران چی کمتر داریم؟ اگر بقالی کلاه سر من بگذارد دیگر تا آخر عمر از آن نمیخرم اینها زرنگی نیست(من حفر بئراً لأخیه وقع فیه) کسی که برای مردم چاه بِکند خودش توی آن میافتد «وَلَا یَحِیقُ الْمَکْرُ السَّیِّئُ إِلَّا بِأَهْلِهِ» فاطر/43 آن کسی که کلک میزند در واقع به خودش کلک میزند صاف حرف بزنید اینها بیخ ندارد هر چی باشد حقیقت روشن میشود، دروغ، مشت دروغگو باز میشود، چی کاشتی؟ اسفناج، ما قبول میکنیم فردا میآید بیرون میبینیم برگ کاهو است یعنی آنکه کاشتی بعد از مدتی دروغ تو را رسوا میکند «وَاللَّهُ مُخْرِجٌ مَا کُنتُمْ تَکْتُمُونَ» البقره/72 هر چی پیچیدهتر باشید خدا مشتتان را باز میکند توی همین دنیا مشتت باز میشود توی قیامت که «یَوْمَ تُبْلَى السَّرَائِرُ» الطارق/9 روز قیامت که دیگر همه چیزی. . . (تسلیما) یعنی اگر درس میخوانی جدی درس بخوان آقا چرا آمدی طلبه شدی؟ قدیم اینطور بود، والله دیدیم که حالا. . . مِن و مِن میکند به لطف خدا الان در حوزههای علمیه تقریباً بدنه دیپلم هستند و بسیار داریم آدمهایی که دانشگاه هستند، دانشگاه قبول میشوند، حتی یک حوزه سراغ دارم که میگوید اول بروید دانشگاه قبول بشوید تا بعد نگویند از کنکور رد شده آمده طلبه شده نخیر، من دانشگاه قبول شدم داریم دکتر شده فوق لیسانس گرفته در یک رشته متخصص شده بعد آمده عمامه سر گذاشته و طلبه شده تسلیمها یعنی با عشق.
پس این آیه چی میگوید؟ (إن) قاطعیت، فرهیختگان جلو بروند مدیر مدرسه و دبیر ریاضی و فیزیک بروند توی نماز جماعت تا بچهها هم بیایند اگر مدیر توی دفتر نشست چای خورد به بچهها بگوید بروید نماز نمیروند هر مدرسهای که مدیران و دبیران و معلمین در نماز شرکت میکنند آمار آن نماز جماعت اگر میخواهید مردم عموم گوش بدهند فرهیختگان عمل کنند.
7- رعایت احترام مردم در سخن گفتن
بعد هم گفته « یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا» نگفته «یَا أَیُّهَا النَّاسُ» چون کلاس«یَا أَیُّهَا النَّاسُ» متوسط است « یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا» کلاسش بالاست این اصول تربیتی است یعنی اگر خواستید مردم گوش به حرفتان بدهند اسم مردم را محترمانه ببرید برادر عزیزم خواهر گرامی عزیزم فاطمه جان زهرا خانم، حدیث داریم اگر میخواهید مردم گوش به حرفتان بدهند اسم مردم را با کرامت ببرید این آیهای که هر کلمهاش یک نکته دارد آنوقت ما توی مسجد چه جوری میخوانیم؟ چقدر قرآن پر نکته است و چقدر ما قرآن را زشت. . . آنوقت روایت داریم نماز به افرادی میگوید(ضیعتنی ضیعک الله) تو من را ضایع کردی خدا تو را ضایع کند حدیث داریم افرادی که قشنگ نماز میخوانند نماز میگوید(کرمتنی کرمک الله) به من کرامت دادی خدا به تو عزت بدهد قدیمیها شما نگاه کن اصفهان و شهرهای دیگر مسجدهایشان را با آجر میساختند چند قرن قبل با اینکه خانههای خودشان خشتی بود توی مدارسی که وارد میشدی اول گنبد و نماز خانه جلو بود بعد حجرهها مال درس بود یعنی اول خدا بعد در سایه خدا. . . اینها همهاش درس است ما اگر دیدیم که دکان ساندویچی زیاد شده میفهمیم که مردم این منطقه حال پختن ندارند اگر دیدیم آب میوه گیری زیاد شد مردم دیگر حال جویدن هم ندارند.
ما هر نمازی که میخوانیم باید این نماز بالاتر از نماز قبل باشد این کلنگی که میزنیم کسی که چاه میکند بچه که نگاه میکند فکر میکند کار تکراری است این تکراری نیست. . . هر کلنگی که میزنی یک خورده عمق چاه بیشتر میشود نماز سه شنبه باید بهتر از نماز دو شنبه باشد همین که من با خدا حرف میزنم خودش یک توفیقی است الان اگر بوعلی سینا بیاید اینجا همهتان میخواهید با او عکس بگیرید در جوار بوعلی سینا بودن افتخار است خود اینکه انسان از ترس پشه میرود توی پشه بند انسان ضعیف رابطه پیدا کرده با خالق خود نماز بالاترین لذتهاست نمیخواهی با خدا حرف بزنی با این آقا حرف بزن با آن آقا حرف بزن کیفر کسانی که با خدا حرف نمیزنند این است که با دیگران حرف میزنند حرفهایی که نه سود دارد نه ضرر بعضی جاها هم ضرر دارد.
قرآن میفرماید اگر میخواهید بدانید که خاشع هستید یا نه اگر نماز را با عشق خواندید پیداست که خاشع هستید و اگر نماز برایتان سنگین بود پیداست که خاشع نیستید «وَإِنَّهَا لَکَبِیرَهٌ إِلَّا عَلَى الْخَاشِعِینَ» البقره/45 نماز سنگین است مگر برای آنهایی که دلشان نسبت به خدا خشوع دارد.
(این آیه را ایران به قصد دعا میخوانند ولی هر کلمهاش یک نکته دارد و یک کلمه بگویم بنده بعنوان طلبهای که دهها سال است توی تفسیر هستم قرآن کتابی است که هر حرف آن و هر کلمه آن نکته دارد و کسانی که نسبت به قرآن بی اعتنا هستند تقصیری ندارند مزه قرآن را نچشیدهاند اگر بدانند که قرآن کتابی است. . . بنده در دانشگاه تهران سالهاست که تفسیر میگویم یک روز گفتم بشمارید اساتید دانشگاه را شمردند جمعیت خوبی بود از اساتید گفتم من یک آیه مینویسم تفسیر میکنم بعد گفتم هر استادی در هر رشتهای که تخصص دارد اگر توانست یک سطر بنویسد که توی این یک سطر بیست تا نکته بود توی هر رشتهای، قرآن کتابی است نه هر کلمهاش، هر حرف آن یک نکته دارد منتهی چه کنیم ما مزه قرآن را نچشیدهایم فقط پوست قرآن را. . . یعنی بعضیها فقط لوله کشی بلد هستند اما آب توی آن. . . گوارایی آنرا ما نچشیدهایم.)
خدایا تو را به حق محمد و آل محمد مزه دین، مزه نماز، مزه علم، مزه خدمت به مردم، مزه صداقت، مزه سخاوت، خیلی مهم است گاهی آدم خانهاش را قالی میکند خوشمزه است میگوید به به موکتها قالی شد گاهی قالیاش را میفروشد موکت میکند به دیگران هم میدهد میگوید به به خانه ما موکت است در عوض همسایههای ما هم روی موکت نشستهاند گاهی پلو میخورد دیگران نان خالی گاهی آبگوشت میخورد که به دیگران بدهد اینکه من کم بخورم دیگران هم بخورند خوردن دیگران هم لذت دارد، مزه اطعام، مزه افطار، این مزههای معنوی را به همه ما بچشان(الهی آمین).
والسلام علیکم و رحمه اللَّه و برکاته
ما هر نمازی که میخوانیم باید این نماز بالاتر از نماز قبل باشد این کلنگی که میزنیم کسی که چاه میکند بچه که نگاه میکند فکر میکند کار تکراری است این تکراری نیست. . . هر کلنگی که میزنی یک خورده عمق چاه بیشتر میشود نماز سه شنبه باید بهتر از نماز دو شنبه باشد همین که من با خدا حرف میزنم خودش یک توفیقی است الان اگر بوعلی سینا بیاید اینجا همهتان میخواهید با او عکس بگیرید در جوار بوعلی سینا بودن افتخار است خود اینکه انسان از ترس پشه میرود توی پشه بند انسان ضعیف رابطه پیدا کرده با خالق خود نماز بالاترین لذتهاست نمیخواهی با خدا حرف بزنی با این آقا حرف بزن با آن آقا حرف بزن کیفر کسانی که با خدا حرف نمیزنند این است که با دیگران حرف میزنند حرفهایی که نه سود دارد نه ضرر بعضی جاها هم ضرر دارد.
قرآن میفرماید اگر میخواهید بدانید که خاشع هستید یا نه اگر نماز را با عشق خواندید پیداست که خاشع هستید و اگر نماز برایتان سنگین بود پیداست که خاشع نیستید «وَإِنَّهَا لَکَبِیرَهٌ إِلَّا عَلَى الْخَاشِعِینَ» البقره/45 نماز سنگین است مگر برای آنهایی که دلشان نسبت به خدا خشوع دارد.
(این آیه را ایران به قصد دعا میخوانند ولی هر کلمهاش یک نکته دارد و یک کلمه بگویم بنده بعنوان طلبهای که دهها سال است توی تفسیر هستم قرآن کتابی است که هر حرف آن و هر کلمه آن نکته دارد و کسانی که نسبت به قرآن بی اعتنا هستند تقصیری ندارند مزه قرآن را نچشیدهاند اگر بدانند که قرآن کتابی است. . . بنده در دانشگاه تهران سالهاست که تفسیر میگویم یک روز گفتم بشمارید اساتید دانشگاه را شمردند جمعیت خوبی بود از اساتید گفتم من یک آیه مینویسم تفسیر میکنم بعد گفتم هر استادی در هر رشتهای که تخصص دارد اگر توانست یک سطر بنویسد که توی این یک سطر بیست تا نکته بود توی هر رشتهای، قرآن کتابی است نه هر کلمهاش، هر حرف آن یک نکته دارد منتهی چه کنیم ما مزه قرآن را نچشیدهایم فقط پوست قرآن را. . . یعنی بعضیها فقط لوله کشی بلد هستند اما آب توی آن. . . گوارایی آنرا ما نچشیدهایم.)
خدایا تو را به حق محمد و آل محمد مزه دین، مزه نماز، مزه علم، مزه خدمت به مردم، مزه صداقت، مزه سخاوت، خیلی مهم است گاهی آدم خانهاش را قالی میکند خوشمزه است میگوید به به موکتها قالی شد گاهی قالیاش را میفروشد موکت میکند به دیگران هم میدهد میگوید به به خانه ما موکت است در عوض همسایههای ما هم روی موکت نشستهاند گاهی پلو میخورد دیگران نان خالی گاهی آبگوشت میخورد که به دیگران بدهد اینکه من کم بخورم دیگران هم بخورند خوردن دیگران هم لذت دارد، مزه اطعام، مزه افطار، این مزههای معنوی را به همه ما بچشان(الهی آمین).
والسلام علیکم و رحمه اللَّه و برکاته