ویژگیهای بندگان خوب خدا -1

 بسم الله الرّحمن الرّحیم
 الحمدلله رب العالیمن اللهم صل علی محمد و آل محمد
 الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی.

ماه رمضان امسال در یاسوج آیاتی را می‌گفتیم که در روایات می‌گفت این آیه شخص اول برجسته ترین فرد آن امام‌ها هستند بعضی آیات مخصوص امام‌ها است مثل آیه‌ای که می‌گوید جای پیغمبر خوابید مخصوص امیر المومنین است بعضی آیه‌ها مخصوص نیست ولی برترین فرد و برجسته ترین نمونه و مصداقش ائمه هستند یکی‌اش آیات آخر سوره فرقان است آیات آخر سوره فرقان را من بنویسم و یک مقداری درباره آن صحبت کنیم.
1- تفسیر آیه 63 سوره فرقان
«وَعِبَادُ الرَّحْمَانِ الَّذِینَ یَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمْ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا» الفرقان/63 بلکه بتوانیم فشرده تا آخر سوره برویم، در این آیه دوازده صفت برای عباد الرحمان مطرح کرده بعضی از آنها اعتقادی است بعضی اجتماعی است بعضی اخلاقی، می‌گوید بندگان خوب خدا کسانی هستند که. . . اما این آیه‌ای که می‌گوئیم راجع به اهل بیت است امام باقر(علیه السلام) در کتاب کافی فرمود(هم الاوصیاء) اینها اوصیای خدا هستند که خدا از آنها تعریف می‌کند بعد می‌فرماید(مخافه عدوهم) چون ائمـﺔ ما در زمان بنی امیه و بنی عباس در فشار بودند «یَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا» یعنی وقتی روی زمین راه می‌رفتند نمود نداشتند چون گاهی وقتها آدم سوار ماشینی می‌شود، خانه‌ای می‌سازد، سر موتورش را بلند می‌کند، تن صدایش را عوض می‌کند، قیافه و ژستش را، ریشش را، سبیلش را، زلفش را، اتوی شلوارش را، بند کفشش، دلش می‌خواهد برجسته باشد حدیث داریم حتی اگر کسی بند کفشش را بندی بزند که مردم به او نگاه کنند و این توی جامعه بگویند فلانی را دیدی کفش هایش با همـﺔ کفشها فرق می‌کند همین آدم که این مقدار می‌خواهد خودش را توی جامعه مطرح کند به جای اینکه مردم را بسوی حق و بسوی منطق و بسوی علم و بسوی رشد و بالاتر از همه بسوی خدا توجه بدهد مردم را بسوی پیراهن و کفش و زلفش توجه می‌دهد یعنی دلهایی که باید متوجـه بالا بشود متوجـﺔ قیافـه ایشان می‌شود این هم از کسانی است که اراده بزرگی دارد و کسی هم که اراده بزرگی داشته باشد محروم از نعمت‌های بهشتی است.
 حضرت امام بنیانگذار جمهوری اسلامی درس اخلاق می‌داد اینرا ما که نبودیم اساتید ما برایمان نقل کردند آخر درس اخلاقش در مدرسـﺔ فیضیه این آیه را می‌گویند که می‌خوانده است «تِلْکَ الدَّارُ الْآخِرَهُ» این خانـﺔ بهشت «نَجْعَلُهَا» قرار می‌دهیم بهشت را «لِلَّذِینَ» برای کسانی بهشت را قرار می‌دهیم که «لَا یُرِیدُونَ عُلُوًّا فِی الْأَرْضِ وَلَا فَسَادًا» القصص/83 در زمین اراده بلند پروازی و فساد نداشته باشند بعد امام معصوم ذیل این آیه فرمود یکی از کسانی که اراده علو دارد کسانی هستند که با بند کفششان دل مردم را به خودشان جذب می‌کنند.
امام می‌فرماید چون زمان تقیه بود یعنی اگر می‌دانستند که این طرف شیعه هست می‌گرفتند او را می‌کشتند حقوقش را قطع می‌کردند در مضیقه او را قرار می‌دادند اینها جوری زندگی می‌کردند که نمودی نداشته باشند امام باقر(علیه السلام) می‌فرماید «یَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا» یعنی(مخافه عدوهم) از ترس دشمنان سعی می‌کردند خیلی عادی زندگی کنند که. . . بعد می‌فرماید «وَالَّذِینَ یَبِیتُونَ» الفرقان/64 آن کسی که بیتوته می‌کند شب تا صبح عبادت می‌کند این هم برترین فردش ائمه هستند.
2- تواضع در راه رفتن و رفتار مناسب با مردم
عباد عبد یعنی بنده عباد الرحمان بند? خدا، بندگان خدا کسانی هستند که روی زمین که راه می‌روند بی تکبر راه می‌روند خیلی خودمانی راه می‌روند نمی‌خواهند مردم به آنها نگاه کنند اصلاً امام کاظم(علیه السلام) فرمود اگر کسی دست به یک کاری بزند که مردم نگاهش کنند پیداست که از نظر روحی و روانی یک کمبودی دارد آدم اگر کمبود نداشته باشد مثل بقیه راه می‌رود اینکه می‌خواهد یک کاری بکند که مردم به او نگاه بکنند پیداست کمبود دارد کمالی هم ندارد که مردم بخاطر کمالش به او نگاه کنند دست به یک کاری می‌زنند بلکه بخاطر آن کارهایش به او نگاه کنند این مساله مهمی است از نظر روانی امام کاظم فرمود آدمهایی که جور دیگری زندگی می‌کنند مشکل دارند حالا این توی مسجد هم می‌شود همه دستهایشان را همچین کرده‌اند دعا می‌کنند چون حدیث داریم وقتی دعا می‌کنید دستت را مقابل صورتت بگیر یک نفر دستش را همچین می‌کند مثل اینکه هر چه دستش را درازتر کند اول خدا به او می‌دهد یا مثلاً همه می‌گویند الهی آمین این یک جور دیگری می‌گوید الهی آمین اصلاً یک جور دیگر عسطه می‌کند دکانی باز می‌کند که مثلاً من از رنگ سبز بدم می‌آید هستند آدمهایی که مردم را متوجه خودش کند می‌گویند اسم فلانی را نبر ایشان حساسیت دارد بی خود حساسیت داری اینها دکان است.
3- معیار، کمالات درونی است، نه عناوین بیرونی
خیلی مشی عادی و متاسفانه خیلی توی شهرهای بزرگ هم هست توی شهرهای کوچک هم هست توی جلسه‌های عروسی هست که دلش می‌خواهد کاری بکند که بگویند این کاری کرد که دیگران نکردند حدیث بخوانم، حدیث داریم که پیغمبر اسلام(صلی الله علیه و آله و سلم) گرد می‌نشست یک غریبه وارد می‌شود می‌گفت(ایکم رسول الله) کدامها پیغمبر هستید؟ یعنی اینقدر خودمانی بود. روز فتح مکه حضرت سوار الاغ بی پالان شد گفتند آقا روز پیروزی است روز فتح مکه است بتها را شکستید مکه را فتح کردید سوار الاغ بی پالان شدید؟ فرمود الاغه خیلی جان دارد تو هم بیا دو پشته سوار شویم! حالا ما اگر خانم معلم‌مان خانم دبیر بشود می‌گوید اِه! من با این کیف بروم مدرسه؟ من با این چادر بروم؟ فکر می‌کنیم که اگر مدیر کل شد اتاقش حتماً باید دراز باشد من کارمند عادی که نیستم من مدیرکل هستم حتماً باید اتاقم درازترین اتاقها باشد حتماً باید لامپ بالای سرم. . . حتماً باید، حتماً باید. . . من فوق لیسانس هستم بروم با دختر فلانی ازدواج کنم؟ بابا صد تا کمال دارد حالا پدرش مشهور نیست مگر دختر مرجع مگر زن مرجع هم باید مرجع باشد؟ از نظر اخلاق اینکه می‌گویند هم کفو باشد نه یعنی مدیر کل به مدیر کل کارمند به کارمند کارگر به کارگر بنا به بنا اینکه می‌گویند زن و شوهر باید کفو باشد کفو معنایش این نیست که از نظر اجتماعی هم کفو باشیم کفو یعنی از نظر مکتب هر دو مکتب‌مان یکی است اخلاقمان هم به هم می‌خورد اخلاق و مکتب کفو است و گرنه من یک پژو دارم بروم با ژیانی ازوداج کنم؟ ! این فکر می‌کند کفو ژیان و بنز است، معنای کفو هم قاطی شده مثل معنای هنر که قاطی شده اگر کسی یک قالی ابریشم ببافد که پول یک خانه به او می‌دهند این هنر نیست اما اگر کسی تنبک بزند می‌گویند هنرمند(ما نمی‌گوئیم تنبک هنر نیست تنبک هم بزن هر جایش که حلال است اما اینکه آدم به آنکه نان توی آن هست نگاه پست بکند و آنکه هیچی توی آن نیست اسم آنرا بگذارد هنر اسم آنرا غفلت کند، معنای الفاظ را باید مواظب باشیم یکی از مشکلات جامعـﺔ ما خلط معناست از آمریکا گرفته تا کشورهای ریز و درشت همه غلط معنا می‌کنند اصلاً حقوق بین المللی نیست توی جایی، حقوق بین الملل کجا مراعات می‌شود؟ می‌گوئیم غیر متعهد تعهد داریم می‌گوئیم بین الملل بین المللی نیست می‌گوئیم حقوق انسانها کو حقوق انسانها؟ به فکرشان می‌افتد که این شهر را بمباران کنند بسم الله افغانستان شد، سامرا شد، نجف شد، کربلا شد، اصلاً حقوقی نیست تمدنی نیست نه تمدنی هست نه حقوقی بازی با الفاظ است قرآن می‌فرماید «أَسْمَاءٍ سَمَّیْتُمُوهَا أَنْتُمْ وَآبَاؤُکُمْ» الأعراف/71 اینها اسم است، خودتان و باباهایتان یک مشت اسم گذاشته‌اید واقعیت به جایی نیست خدا به بت پرستها می‌گوید فقط دنبال اسم هستید الان هم دکترای حقوق است بیشترین حقوق را دارد ضایع می‌کند جامعه شناس است، روانشناس است سازمان ملل است، غیر متعهدهاست، اینها بازی با الفاظ است بعضی هایش، البته داریم آدمهایی که شریفند نجیب‌اند واقعاً دلشان می‌خواهد آن مقداری که خوانده‌اند به جامعه خدمت کنند ولی بسیاری از آنها هم بالاترین فرمولهای حقوقی را بلد هستند اما خودشان را به دلار می‌فروشند خود فروش هستند.)
4- بالاترین مدال انسان، مدال بندگی خداست
«وَعِبَادُ الرَّحْمَانِ الَّذِینَ یَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا» بندگان خوب خدا کسانی هستند که روی زمین که راه می‌روند تکبر ندارند «وَإِذَا خَاطَبَهُمْ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا» الفرقان/63 وقتی با افراد نابخرد برخورد می‌کنند با ملایمت و سلامت نفس پاسخ می‌دهند یک مقداری راجع به این صحبت کنیم.
معلوم می‌شود بالاترین مدال، مدال بندگی است چون عباد الرحمان یعنی بنده بی نهایت شما بنده هر چی بشوی محدودی بنده پول بشوی محدود هستی بنده زور محدودیت دارد بنده مدرک فوقش دکترا است آخرش آیت اللهی است بند? خدا که شد بنده نامحدود است رفتار هر کس نشان دهنده شخصیت اوست می‌گوید اگر می‌خواهی بدانی که بنده خدا هستی یا بنده هوی و هوس ببین چه جوری راه می‌رود معلوم می‌شود. . .
5- هر چه علم بیشتر، تواضع بیشتر
بندگان خاص خدا مظهر تواضع هستند هر چی هم بالاتر می‌شوند تواضعشان بیشتر می‌شود آمپول زن است می‌گوید سلام، دکتر که شد نمی‌گوید سلام می‌گوید سلام علیکم، رئیس بهداری که شد می‌گوید سلام علیکم و رحمه الله، وزیر بهداشت که شد می‌گوید سلام علیکم و رحمه الله این نشانـﺔ این است که. . . امام سجاد(علیه السلام) می‌فرماید جوری بکن که هر چی پُزم عالی‌تر است تواضعم بیشتر باشد مثل امام که وقتی مرجع شد گفت دست مراجع را می‌بوسم مرجعیت‌اش بالاتر رفت گفت من دست بقالها را هم می‌بوسم گفتند روح منی خمینی بت شکنی خمینی فرمود رهبر من همان پسر سیزده ساله است حسین فهمیده، تا خون در رگ ماست خمینی رهبر ماست گفت به من رهبر نگوئید رهبر من همان زنان خیابان چهارمردان هستند که اولین راهپیمایی را کردند خدایا خدایا تا انقلاب مهدی خمینی را نگهدار فرمود کاش من یک پاسدار بودم یعنی هر چه عزت او را بیشتر می‌کردند امام تواضعش را بیشتر می‌کرد امام علی از همه باعظمت‌تر بود بیش از همه پیشانی‌اش را به خاک می‌مالید از همه قویتر بود از همه سجده‌اش بیشتر بود آقا دیپلم گرفته دیگر نمازش را نمی‌آید بخواند فوق دیپلم است البته بعضی‌ها که کمبود دارند اینطورند فکر می‌کنند که دیپلم هم سواد است دیگر در امروزی که ما نفس می‌کشیم دیپلم سوادی نیست، دیپلم سوادی نیست اصلاً دنیای امروز. . . چرا از دنیای امروز حرف بزنم من آخوندم باید از قرآن بگویم قرآن می‌فرماید همه‌تان بی سواد هستید «وَمَا أُوتِیتُمْ»(تم) یعنی آخوند و غیر و آخوند دانشگاهی همه‌تان سوادهایتان را روی هم بریزید یک مقدار کمی بیشتر نیست «مِنْ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِیلًا» الإسراء/85 همه سوادهایتان جز اندکی بیش نیست دویست تا کتاب و سیصد تا کتاب چیزی نیست دیگر حالا به پدرش سلام نمی‌کند توی مردم با همسایه‌ها جور دیگری برخورد می‌کند اینها را بگذارید کنار بنده خوب خدا اینست که هیچ. . . مظهر تواضع است اسلام دین جامعی است حتی برای راه رفتن هم دستور دارد ایمان و اعتقاد انسان در رفتار او مؤثر است کسی که عبد خدا شد از درون وصل به خدا شد در عمل. . . یعنی عمل انسان فتوکپی عقاید انسان است اول انسان عقیده‌اش این باشد که من بند به خدا هستم آرام زندگی می‌کند.
تواضع نشانـﺔ بندگی است و یا از نخستین نشانه‌های بندگی است، وقار و نرمی از بارزترین صفات مؤمن است تواضع نسبت به همـﺔ مردم، بعضی‌ها به استادشان که می‌رسند سلام علیکم چرا؟ این دبیر فیزیک است سلام علیکم این استاد روانشناسی من است ولی به دیگران سلام نمی‌کند فقط شانزده تا سلام می‌کند این هم به شانزده تا از استادهایش اگر به استادت سلام کردی مهم نیست اگر افطاری می‌دهی به آنهایی که رفته‌ای خانه‌شان خورده‌ای این معامله است آن کسانی که افطاری‌شان را نخورده‌ای دعوت کرده‌ای آنرا برای خدا حساب کن.
6- مدارا با جاهلان و نابخردان
با جاهلان مقابله نکنید «وَإِذَا خَاطَبَهُمْ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا» افراد جاهلی هستند متلک می‌گویند به آنها نگاه کن. . . جاهلند روی جهلش یک چیزهایی می‌گوید، می‌گوید با افراد جاهل هم درگیر نشوید مدارا و حلم و حوصله از صفات مؤمن است.
تواضع هم باید در عمل باشد «یَمْشُونَ» مشی و رفتارت تواضع باشد هم در کلام «قَالُوا سَلَامًا» هم در عبادت «سُجَّدًا وَقِیَامًا» الفرقان/64 الله اکبر بعضی‌ها به زبان می‌گویند‌ها! مخلصم چاکرم مشتاق دیدار در زبان خیلی نرم است اما می‌گوئی آقا ده هزار تومان وام بده می‌گوید ندارم هر چی می‌خواهی زبان بازی می‌کند اما در عمل نیست بعضی‌ها در عمل عقیده دارند اما به زبان نمی‌آورد بعضی‌ها در عمل و زبان توی جامعه خوب هستند با خدا رفاقتش کم رنگ است می‌گوید «وَعِبَادُ الرَّحْمَانِ» مثلثی است که 1- در عمل «هَوْنًا» نرم است در زبان «قَالُوا سَلَامًا» بین خودش و خدا «وَالَّذِینَ یَبِیتُونَ لِرَبِّهِمْ سُجَّدًا وَقِیَامًا» الفرقان/64 مجادله نکنید.
آنها سخنی در‌شان خودشان می‌گویند شما سخنی عالمانه و کریمانه بگو، نگو فحش دادند من هم فحش دادم او فحش داد شما فحش نده، قرآن بخوانم چقدر قرآن کتاب عجیبی است می‌گوید اگر کسی به شما بدی کرد به تو فحش داد بدی کرد خانـﺔ شما نیامد علیه شما کارشکنی کرد شما نگو من هم باید مقابله به مثل کنم آن این کار را کرد من هم این کار را بکنم کلوخ انداز را پاداش سنگ است این غلط است کلوخ انداز را پاداش سنگ است این مال. . . هاست حضرت آدم دو تا پسر داشت هابیل و قابیل یکی به یکی گفت تو را می‌کشم گفت تو اگر من را بکشی من به تو دست دراز نمی‌کنم آیه‌اش این است «لَئِنْ بَسَطتَ» اگر باز کنی «إِلَیَّ یَدَکَ لِتَقْتُلَنِی» اگر دست دراز کنی من را بکشی «مَا أَنَا بِبَاسِطٍ یَدِی إِلَیْکَ لِأَقْتُلَکَ» المائده/28 من دست روبه تو دراز نمی‌کنم قرآن می‌فرماید این آدم حسابی است فحش دادی؟ من به تو فحش نمی‌دهم غیبت کردی؟ من غیبت تو را نمی‌کنم.
7- شیوه برخورد درست با ناسزاگویان
 امام سجاد(علیه السلام) در دعای مکارم الاخلاق می‌فرماید خدایا روحیـه‌ای به من بده که اگر کسی به من فحش داد من پشت سر او خوبی بگویم(من اغتابنی) هر کس غیبت کند(الی حسن ذکر) من نامش را به نیکی ببرم(صل من قطعک) وصلت کن با کسی که قطع رابطه کرده گاهی وقتها یک دختر و پسر همدیگر را می‌خواهند می‌خواهند ازدواج کنند مادرش زمان ناصر الدین شاه سر شله زرد یک هُل خورده از مادر او می‌گوید نه، من با این وصلت نمی‌کنم بابا این دختر و پسر خوب هستند همدیگر را می‌خواهند کمال دارند اِِِِه! می‌دانی سی و پنج سال پیش به من تنه زد؟ و به من چای کمرنگ داد یعنی برای یک چهار قد یک قیطریه را آتش می‌زند یعنی زندگی یک پسر و داماد یک مادر، ممکن است مادره چادرش هم مشکی باشد روضـﺔ هفتگی هم برود اینهایی را که می‌گویم خصلت‌های زنهای مذهبی هم متاسفانه هست بعضی از زنهای مذهبی که سالی چند بار گریه می‌کنند گاهی بخاطر یک خورده حساب زندگی عروس داماد را به هم می‌زنند توی همـﺔ روضه‌ها می‌رود دو دستی هم سینه می‌زند اما اگر بفهمد که پسرش امشب یک بستنی داده به عروس خانم کودتا می‌کند. نگو عروس به من محل نگذاشت او به شما محل نگذاشت شما به او مادری کن نگو تو یکی من هم یکی به امام کاظم بزرگترین جسارتها را کردند یک عربی آمد جسارتها را کرد و رفت امام کاظم فحش هایش را گوش داد و گفت خانه‌اش کجاست؟ گفتند توی مزرعه کار می‌کند یک روز امام سوار حیوانی شد و رفت دیده اِه امام کاظم که به او فحش داده بود دارد می‌آید گفت لابد آمده که. . . که. . . آمده مثلاً حالمان را اینجا بگیرد گفت آمده‌ای چه کنی؟ گفت سلام علیکم شما ناراحت بودی حرفهایی زدی حالا آن حرفها هیچ، مشکلی داری؟ چه مشکلی داری؟ اگر مشکلی داری که من می‌توانم حل کنم بگو شاید حل کنم چنان رفتار کرد که این دستهایش رفت بالا گفت واقعاً حق شماست که اهل بیت باشید(الله اعلم حیث یجعل رساله) خدا می‌داند که کی را امام کند انصافاً. . . حُر روز دوم محرم آب را به اصحاب امام حسین بست بعد از هشت روز آمد گفت حسین جان من حر هستم می‌خواهم توبه کنم گفت بسم الله هشت روز پیش لشکر امام حسین(علیه السلام) را آب ندادند ولی. . . مقابله به مثل با خودیها نکنید هابیل به قابیل گفت تو را می‌کشم گفت من به تو دست دراز نمی‌کنم(صل من قطعک) او قطع رابطه کرد تو رابطه برقرار کن او سلام نکرد تو سلام کن او دیدن شما نرفت شما دیدن او برو او عیدی نداد شما عیدی بده او به شما توی مهمانی فرشی رختخوابی، ظرفی نداد تو اگر او مهمان دارد زنگ بزن بگو آقا شنیده‌ام مهمان داری چیزی داری من بگیرم افراد را با اخلاق منفجر کنید.
8- شب زنده داری، شیوه مردان خدا
«وَالَّذِینَ یَبِیتُونَ لِرَبِّهِمْ سُجَّدًا وَقِیَامًا» الفرقان/64 بندگان خدا بیتوته می‌کنند، بیتوته شب زنده داری است حالا یا از سر شب تا ساعت دوازده یا از ساعت دوازده تا صبح قرآن به پیغمبر می‌گوید تمام شب را که نمی‌شود احیاء گرفت حالا غیر از شب‌های قدر که حسابش جداست(نصفه. . .) اگر هم می‌خواهی احیاء بگیری. . . یک صلوات بفرستید تا من از رو بخوانم یک صلوات دیگر هم بفرستید)
«یَا أَیُّهَا الْمُزَّمِّلُ» المزمل/1‌ای پیغمبر «قُمْ اللَّیْلَ إِلَّا قَلِیلًا» المزمل/2 شب زنده داری کن مقدار کمی هم بخواب حالا مقدر کم چقدر؟ می‌گوید آن دیگر اختیار با خودت باشد «نِصْفَهُ» نصف شب را بخواب نصفش را بیدار باش «أَوْ انْقُصْ مِنْهُ قَلِیلًا» المزمل/3 یا از نصفه کمتر، بیشترش را بخواب مقداری بیدار باش «أَوْ زِدْ عَلَیْهِ» المزمل/4 یا نصفه بیشتر، پس ببینید خط کش نصف است خواستی کمتر از نصف خواستی بیشتر از نصف چرا؟ بخاطر اینکه «وَرَتِّلْ الْقُرْآنَ تَرْتِیلًا» المزمل/4 حالا ما در طول سال که موفق نمی‌شویم لااقل در ماه رمضان بخصوص شب‌های طولانی. . . «وَرَتِّلْ الْقُرْآنَ تَرْتِیلًا» قرآن را با شیوه‌ای خاص بخوان چرا؟ بخاطر اینکه ما روز کار داریم کسی که روز می‌خواهد بار ببرد شب باید بنزین بزند کسی که وقت عملیات جبهه هست یک هفته قبل خودش را آماده باش می‌کند تو چون روز بار سنگینی داری تهمت‌های ساحر کاهن، شاعر، مجنون، همه تهمتی به تو خواهند زد همه توطئه‌ای علیه تو خواهند کرد تو اگر شب‌ها وصل به برق اصلی هستی نشوی روز کم می‌آوری بنابراین شب‌ها بلند شو بنزین بزن که روز در مسافر کشی کم نیاوری.
9- شب، بهترین زمان برای مناجات با خدا
فضای آرام، دوری از ریا، تمرکز فکر، اینها از برکات شب است اصولاً شب وقت عبادت است حدیث داریم اولیاء خدا شب را دوست داشتند می‌گفتند روزها کوتاه است آدم می‌تواند روزه بگیرد شب‌ها طولانی است آدم می‌تواند شب زنده داری کند وقت مناجات شب است با اینکه وقت مناجات موسی در کوه طور بود قرآن می‌گوید «وَوَاعَدْنَا مُوسَى ثَلَاثِینَ لَیْلَهً» الأعراف/142 با اینکه روزها هم در کوه طور بود اما نمی‌گوید سی روز، حضرت موسی شبانه روز در کوه طور بود اما خدا می‌گوید تو سی شب در کوه طور بودی چرا اسم روز را نمی‌برد؟ برای اینکه کوه طور محل مناجات است مناجات با شب سنخیتش بیشتر است به همین خاطر هم روی نماز شب خیلی تکیه شده نماز شب پنج تا دو رکعتی است یک دانه یک رکعتی این قیمت تعاونی است البته بازار آزاد هم دارد که طولانی است و ذکر‌هایی هم دارد وردهایی دارد آنرا هر کس حال دارد برود توی مفاتیح ببیند توی رساله ببیند اما آن قیمت تلویزیونی که همه خواسته باشند نماز شب بخوانند پنج تا دو رکعتی یک دانه یک رکعتی آن پنج تا دو رکعتی را بدون قل هو الله می‌شود خواند یعنی یازده رکعت نماز بی «قل هو الله» حالا ببینید چقدر. . . برویم سراغ آیـﺔ بعد.
«وَالَّذِینَ یَقُولُونَ» آنچه به عبادت ارزش می‌دهد اخلاص است می‌گوید «یَبِیتُونَ لِرَبِّهِمْ» یعنی بیتوته برای خدا باشد آخر گاهی آدم می‌رود جمکران اما کار به امام زمان ندارد حاجت دارد آمده بگیرد این نمی‌رود که بدهد می‌رود بگیرد یکی می‌رود خانـﺔ آقا سهم امام بدهد یکی می‌رود خانـﺔ آقا سهم امام بگیرد ما زمان شاه که سخنرانی می‌کردیم ده شب که سخنرانی می‌کردیم یک پاکت به ما می‌دادند الان سخنرانی اول پنجاه تا پاکت به ما می‌دهند منتهی آن پاکت چیزی توی آن بود این می‌گویند حاج آقا یک چیزی به ما بده فرق می‌کند آن پاکت و این پاکت یک کسی می‌گفت من و فلانی هر دو می‌گوئیم در حسینیه را ببند آنکه می‌گوید حسینیه را ببند از بس که شلوغ می‌شود می‌گوید ببند دیگر اینجا جا نیست من که می‌روم منبر ده تایی هم که نشسته‌اند در می‌روند می‌گویم در را ببند که این ده تایی را هم که نشسته‌اند در نروند.
دکتر به دو نفر می‌گوید هر چی می‌خواهد بخورد بخورد یکی مریض خوب شده می‌گویند دیگر مشکلی ندارد هر چی می‌خواهد بخورد بخورد پرهیز ندارد یکی دیگر مردنی است می‌گویند بابا بگذار هر چه می‌خواهد بخورد بخورد این مسائل مهم است«یَبِیتُونَ لِرَبِّهِمْ» برای خدا باشد اخلاص باشد بعد هم «یَبِیتُونَ» فعل مضارع است یعنی کارش بیتوته باشد نه اینکه حالا شب‌های امتحان چون درس دارد چون گرفتار است بعضی وقتها وقتی گیر می‌کنند یاالله می‌گویند قرآن می‌فرماید «فَإِذَا رَکِبُوا فِی الْفُلْکِ» سوار کشتی می‌شود می‌خواهد غرق بشود می‌گوید «دَعَوْا اللَّهَ» یا الله یا الله اما «فَلَمَّا نَجَّاهُمْ» العنکبوت/65 نجاتش دادیم غافل می‌شود. یبیتون فعل مضارع است یعنی کارش بیتوته است کارش اخلاص است.
خدایا تو را به حق عباد الرحمن که خودت می‌دانی کی‌ها هستند اولیاء تو هستند به آبروی همانها ما را هم از عبادالرحمن‌ها قرار بده(الهی آمین).
مزه معرفت و عبادت را به ما بچشان(الهی آمین).
 والسلام علیکم و رحمه اللَّه و برکاته

لینک کوتاه مطلب : https://gharaati.ir/?p=2893

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.