راه مستقیم، راه اعتدال -1

«بسم اللّه الرّحمن الرّحیم»
الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی

ماه رمضان امسال 82 موضوع بحث ما راجع به افراط و تفریط است، یعنی نه افراط، نه تفریط، نه کندروی نه تندروی راه وسط، میانه‏رو. بنابراین موضوع بحث ما راه مستقیم است در جستجوی راه مستقیم این موضوع کلی ما است. موضوع راه مستقیم کدام است.
تأکید بر صراط مستقیم در قرآن کریم‏
این راه مستقیم خیلی مهم است به قدری مهم است که هر مسلمانی که واجب است نماز بخواند واجب است حمد بخواند و توی حمد هم می‏گوئیم: «اهدنا الصراط المستقیم» 17 رکعت نماز می‏خوانیم، 7 رکعت آن «سبحان الله و الحمدالله…» است. 10 رکعت آن حمد دارد یعنی روزی 10 بار باید بگوئیم خدایا راه مستقیم. پیداست خیلی در معرض خطر و انحراف هستیم، اگر توی جاده‏ای 10 بار گفتند خطر، خطر، خطر، خطر، خطر، این پیداست خیلی جاده لغزنده است روزی 10 بار هی می‏گوئیم صراط مستقیم، راه مستقیم، راه مستقیم، پیداست زود آدم از راه در می‏رود، پس موضوع ما در جستجوی راه مستقیم خوب… کلمه صراط 45 بار در قرآن آمده که 33 بار آن همراه با مستقیم است. 45 بار کلمه صراط آمده 33 بار آن که «صراط المستقیم» آمده و تنها دعایی است که در ما… روزی 10 بار واجب است بگوئیم و داریم که راه مستقیم یکی است فاصله دو نقطه ممکن است راههای زیادی باشد برای این دو تا ولی ساده‏ترین راه راه مستقیم است. راه مستقیم، راه ثابت، راه مستقیم راهی است که شکست ندارد آنهایی که در راه مستقیم هستند حتی اگر کشته هم بشوند، نابود هم بشوند باز پیروزند چون مردم راهشان را قبول دارند ممکن است خودشان نیست بشوند ولی راهشان… امام حسین (علیه السلام) خودش را کشتند اما راه حسین (علیه السلام) هست، راه حسین (علیه السلام) چیه؟ راه حسین (علیه السلام) این است که سر به نی بده ولی پهلوی ناکس خم نکن، زیر سم اسب برو اما زیر بار زور نرو. در محاصره اقتصادی قرار بگیر حتی آب خوردن به تو ندهند عاشورا، در محاصره نظامی هم قرار بگیر 72 نفر بین 30 هزار ارتشی یزیدی لشکر معاویه… بنی امیه. هم محاصره اقتصادی بود، آب نداشتند هم محاصره نظامی بود. 72 نفر در محاصره 30 هزار نفر اما تسلیم نشد این راهش هست حالا ولو بدنش سوراخ سوراخ بشود اما فکرش سوراخ نمی‏شود. این، این است راه مستقیم شکسته نمی‏شود.
خطر انحراف از راه مستقیم‏
راه مستقیم بدون امداد الهی نمی‏شود، بدون لطف و امداد الهی ممکن نیست باید خدا کمک کند، چون می‏گوئیم «ایاک نعبد و ایاک نستعین» بعد می‏گوئیم: «اهدنا الصراط المستقیم» اینکه می‏گوئیم خدایا استعانت «نستعین» یعنی کمک استعانت از تو می‏خواهیم، خدایا کمک کن بعد از اینکه می‏گوئیم خدایا کمکم کن. می‏گوئیم راه مستقیم، کمکم کن من را بینداز توی راه مستقیم. پیداست راه مستقیم بدون کمک خدا نمی‏شود. چون انسان زود کج می‏شود، یک فیلم کجش می‏کند، یک رفیق کجش می‏کند، یک فحش منحرفش می‏کند، یک تشکر کجش می‏کند، یک پول منحرفش می‏کند، یک عصبانت منحرفش می‏کند، یک شهوت منحرفش می‏کند، یک مقام منحرفش می‏کند، یک همسایه منحرفش می‏کند، یک کتاب منحرفش می‏کند، زود انسان منحرف می‏شود. در بین این همه راه‌ها اگر خدا کمک نکند انسان زود چَپه می‏شود. راه مستقیم مراحلی دارد، راه مستقیم مراحلی دارد، یعنی اینطور نیست که حالا کسی در راه مستقیم است ممکن است کسی که در اخلاقش راه مستقیم است، مثلاً زبانش مستقیم است، حرف کج نمی‏زند اما گوشش مستقیم نیست کج می‏شنود، چشم و زبانش سالم است ولی دستش پاک نیست، دست و چشم و زبانش درست است شکمش درست نیست حرام خور است. شکم و دست و زبانش درست است مثلاً همسرداریش بد است همسرداریش خوب است، نمازش بد است، نمازش خوب است، کلاهبردار هم هست یعنی اینکه ممکن است کسی در یک مرحله مثلاً راه مستقیم است افرادی بسیجی مخلص با پیغمبر (صلی الله علیه و آله) رفتند جبهه، پیروز شدند غنائم گیرشان آمد، غنیمت جنگی. قرآن می‏گوید اگر دین دارید باید خمس بدهید اِه!! به کی می‏گوید اگر دین دارید؟ به بسیجی‏های جبهه رفته‏ای که کنار پیغمبر (صلی الله علیه و آله) رفتند جبهه. باز هم می‏گوید اگر دین دارید یعنی ممکن است در اسلام راهتان مستقیم است اسلام آوردید، ایمان به خدا راهتان مستقیم است ایمان به پیغمبر (صلی الله علیه و آله) راهتان مستقیم است. اسلام آوردید ایمان به خدا راهتان مستقیم است. با پیغمبر (صلی الله علیه و آله) راهتان مستقیم است، شجاعت دارید راه مستقیم است، با پیغمبر (صلی الله علیه و آله) بودید راه مستقیم است، جبهه رفتید راه مستقیم است، پیروز شدید راه مستقیم است. ممکن است همه راه‌ها مستقیم باشد اما حالا که نوبت به غنائم رسید اسلام می‏گوید خمس بدهید. اینجا می‏گوید نه خمس‏اش را نمی‏دهید مثل آدمهایی که نماز می‏خوانند زکات نمی‏دهند این راه مستقیم مراحلی دارد در هر نفری برای اینکه جامعه به راه مستقیم باشد گفته یک کسی اگر از راه مستقیم در رفت تندرو شد یا کندرو شد این دیگر به درد رهبری هم نمی‏خورد. قرآن می‏فرماید: «لا تطع» اطاعت نکن از پدر، مادر، استاد از هر کسی که رهبر است اگر می‏بینی «و کان أمره فرطا» «کان أمره فرطا» آیه قرآن است. «فرطا» یعنی افراط اگر یک کسی از مرز عدل بیرون می‏رود دیگر «لا تطع»، «لا تطع» یعنی اطاعت چی؟ نکن اصلاً گوش به حرفش نده این تند می‏رود از افراد تندرو اطاعت نکن پیداست که…. خوب این هم یک… حالا.
راههای گوناگون در زندگی انسان‏
راه مستقیم کدام است راه غیرمستقیم چطوره بد نیست امروز راه‏شناسی بکنیم پس این بخش اولمان معنای راه مستقیم بود چند نکته راجع به راه مستقیم حالا برای شناسایی راه، راه‏شناسی، راه‏شناسی برای راه‏شناسی چند تا راه است: 1-راهی که دوست دارم. 2-راهی که مردم دوست دارند. 3-راهی که سران قوم می‏گویند. 4-راه نیاکان.
 5-راه‌های بی‏منطق و بی دلیل. 6-راه‌های تجربه نشده. 7-راه‌های مغضوبین و ضالین یعنی غضب شده‏ها مردم یکی از این راه‌ها را می‏روند تمام این راه‌ها در قرآن ممنوع است یکی یکی بررسی کنیم راهی که دوست دارم سلیقه‏ای است می‏گوید ما توی چه خطی هستیم می‏گوید آقا خط خودم دوست دارم این کار را می‏کنم آیا می‏شود مثلاً بشر بگوید هر چه دوست دارم انجام می‏دهم؟ این درست است؟ دلیلش این است که دلیلی که درست نیست این است که انسان چقدر تا حالا پشیمان شده همین که انسان پشیمان می‏شود پیداست که یک راهی را دوست داشته، رفته حالا فهمیده که راهش درست نبوده. آیا انسانی را سراغ دارید که پشیمان نشده باشد. پشیمانی‏ها دلیل بر این است که راه‌های شخصی و سلیقه‏ای درست نیست پس راه اول باطل به چه دلیل؟ به دلیل پشیمانی چند میلیارد جمعیت داریم؟ مثلاً 5،6 میلیارد جمعیت داریم. هر انسانی یک بار هم پشیمان شده باشد پس 5، 6 میلیارد داریم که راه سلیقه‏ای درست نیست.
آثار زیانبار پیروی از سلیقه‏های شخصی‏
انسانی که خودش هم می‏فهمد غلط کرده و پشیمان می‏شود چطور بگوئیم آقا بر… به سلیقه خودت باش. خوب اگر به سلیقه… اگر سلیقه خودم درست بود پشیمان نمی‏شدم. پشیمانی‏ها دلیل بر این است که راه‌های سلیقه‏ای کامل نیست علاوه بر اینکه خوب سلیقه‏های کی؟ اگر یک سلیقه باشد فتنه می‏شود هر کسی یک سلیقه‏ای دارد کشمکش می‏شود اینها باید سلیقه‏هایشان را بگذارند کنار، دنبال یک قانون باشند وگرنه او می‏کشید و من می‏کشیدم خوب اینکه بکش بکش می‏شود تمام فتنه‏ها بخاطر سلیقه‏هاست من می‏گویم بله او می‏گوید نه. توی خانه‏ها خانواده‏ها اخ… اختلافات خانوادگی سر چی است؟ سلیقه‏ای است او می‏گوید این رنگ باشد، او می‏گوید آن رنگ باشد، با هم فتنه می‏شود. او می‏گوید من خانه را اینجا بخرم، او می‏گوید آنجا بخرم. او می‏گوید اینجا اجاره کنم. آن می‏گوید اینجا اجاره کنم. او می‏گوید این مدرسه، او می‏گوید آن مدرسه. اصلاً اگر سلیقه‏ها را آزاد بگذاریم دائماً فتنه می‏شود پس راه اول غلط است بدلیل این راه غلط است… غلط بدلیل: 1-پشیمانی 2-فتنه، راه سلیقه‏ای درست نیست. راه، راهی که مردم دوست دارند چطوره؟ بگوئیم که خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو این هم که ببینیم جماعت چه می‏گویند مردم چه می‏گویند این هم غلط است. چون همانطوری که من پشیمان می‏شوم، مردم هم پشیمان می‏شوند، همینطور که سلیقه من ایجاد فتنه می‏کند، سلیقه مردم هم ایجاد فتنه می‏کند. بگذریم از اینکه اگر بناست دنبال هوسی بروم، مگر بیل به کمرم خورده، که هوس خودم را ول کنم، دنبال هوس مردم بروم اگر هم بناست هوس‏باز باشم دنبال هوس خودم می‏روم این خیلی غلط… این یک غلط اضافه بر آن دو تا دارد اولی دو تا غلط داشت 1-پشیمانی 2-فتنه 3-خسارت. چون آن پشیمانی که توی سلیقه‏ای… توی سلیقه مردم هم پشیمانی می‏شود همینطور که من پشیمان می‏شوم، مردم هم پشیمان می‏شوند. پس خطر اول را دارد همینطور که سلیقه خودم ایجاد فتنه می‏کند، سلیقه‏های مردم هم ایجاد فتنه می‏کند. یک غلط اضافه دارد، غلط اضافه این است که خسارته… آدم بعد می‏گوید اگر بناست یک کیفی بکنیم، لذتی ببریم، خوب کیف خودم، لذت خودم، بهتر از… خواست خودم مقدم بود، برخواست دیگران. این خسارته این هم دلیل…
آثار پیروی از هوا و هوس‏های فردی و اجتماعی‏
در قرآن آیات زیادی داریم برای اول که می‏گوید سلیقه خودم آیاتی داریم: «اتخذ الهه هواه» یعنی اله او خدای او هوی، هوی و هوس اوست خدای او کیه؟ می‏گوید خدای من هوسم است هر جوری هوسم گفت اطاعت می‏کنم «اتخذ الهه هواه» این آیه اول است یا ی… روایتی دیروز یاد گرفتم می‏فرماید: «بطونهم آلهتهم» در مستدرک جلد 11 صفحه 376 -«بطونهم» «بُطن، بَطن» یعنی شکم، «بطونهم آلهتهم» یعنی خدای آنها شکمشان است کی شه ماه رمضان تمام شه! می‏خواهیم بخوریم. امروز روز خوشی است صبح آبگوشت کله خوردیم ظهر کباب امروز روز نحسی است، گرسنگی خوردیم، یعنی هر جوری شکمش خوب است نان توی آن نیست، بازاری‏ها به هم می‏گویند، می‏گویند ول کن بابا نون توی آن نیست، نون توی آن نیست، یعنی مگر، مگر اصول دین تو نان است، اصول دین تو حق است حالا چه نان توی آن باشد… بابا نگو نانت قطع می‏شود خوب نانم، کی می‏گوید، آجر می‏شود نانم آجر می‏شود، نانم قطع می‏شود، نان فلانی را قطع نکن، نان فلانی را خوردیم. (می‏گوئیم بابا تو که خودت می‏دانی فلانی تریاک می‏آورد و هروئین می‏آورد و جوانها را نابود می‏کند خوب بگو به این تلفن نیروی انتظامی… نمی‏دانم… به مسئولین بگو. می‏گوید ببین ایشان دخترم که عروس شد یک پتو برای ما آورد. خوب حالا یک پتو برای دختر شما آورد، روزی که عروس شد حالا باید 50 کیلو تریاک جابجا کند و تو هیچی نگویی یعنی باید همه جوانها نابود بشوند بخاطر یک پتوی دختر شما. ببینید این است آدمهای پست حاضرند یک امتی نابود بشود بخاطر یک پتو، برای یک چارقد و روسری قادسیه را به آتش نمی‏کشند.
 راه هوس خیلی خطرناک است غصه عراقیها را می‏خورم که در راه صدام آمدند جبهه مثلاً حالا، صدام برای چی حمله کرد، هوس‏اش گرفت که سردار قادسیه شود، هوس کرد که مرد تاریخ بشود بخاطر هوس‏اش به ایران حمله کرد، بخاطر هوس‏اش به کویت حمله کرد. آخر هوس‏اش چی چی شد؟ آن وقت یک عده هم در راه هوس صدام جانشان را از دست دادند، چی چی شد مثلاً. غیر از ایرانه، ایران امام (رحمة الله علیه) هوس نداشت گفت به مملکت ما تجاوز کردند، هر که به او تجاوز شد، دفاع بر او واجب است. بسیج و مردم و ارتش و سپاه و نیروهای مردمی همه رفتند جبهه خیلی هم شهید شدند، اما هیچکدام نه هوس داشتند کشته شوند نه امام (رحمة الله علیه) هوس داشت که اینها را بفرست… جایی را بگیرد، ما هوسی نداشتیم جایی را بگیریم ما یک وجب خاک هیچکس را نمی‏خواهیم ولی یک کسی به ما حمله کند دفاع واجب است، هر دو کشته دادیم، هم صدامی‏ها کشته دادند، هم ما منتهی او در راه هوس یک نامرد، ما در راه دفاع از آنچه خدا به ما داده کشور، دین، آبرو، عزت، استقلال «بطونهم آلهتهم» حدیث است، بعضی‏ها شکمشان خدای آنهاست. ماه رمضان پیش می‏آید می‏گوید آخر درست است روزه واجب است ولی دخترم رنگش زرد می‏شود، خوب رنگش زرد بشود، بعدش هم بعد از ماه رمضان رنگش سرخ می‏شود. اصلاً گفتند روزه بگیر که رنگت زرد بشود، بناست آدم یک خورده گرسنگی بخورد روز عید فطر می‏گویند بابا شیک بپوش، حدیث داریم بعد هم می‏گوید روی خاک نماز عید بخوان اِه! لباس نو بپوشم بروم روی خاک بله اصلاً می‏خواهم خاک‏مالی‏ات بکنم هم می‏خواهم لباس سفید بپوشی، هم می‏خواهم روی خاک بنشینی که لباس سفیدت خاکی بشود، می‏خواهم دماغت را به خاک بمالم. می‏گوید بلندترین نقطه بدنت پیشانی را روزی 17 رکعت نماز هر رکعتی هم 2 تا سجده دارد 2، 17 تا (دو ضرب در هفده) بلندترین نقطه بدن را روزی 34 بار به خاک بگذار خوب چرا؟ می‏خواهم غرورت شکسته بشود. می‏خواهم تکبر… یک قالی را می‏خواهند گرد آنرا بتکانند دمرش می‏کنند با دسته بیل می‏زنند پشت کمرش، چرا دمرش می‏کنی؟ چرا با بیل می‏زنی. می‏گویند می‏خواهم خاکش در بیاید شما لباس را مشت و مالش می‏دهی می‏خواهی چرکش بیرون بیاید، همینطور که با مشت و مال چرک می‏آید بیرون با بیل خاک قالی می‏آید بیرون کله مَلَغِت می‏کند روزی 34 بار که غرور و تکبر… در عین حال انسان غرور دارد. حدیث داریم اگر مرض نبود، مرگ نبود، فقر نبود، کله انسان خیلی باد داشت، یک خورده باید انسان بخاطر مرض و مرگ و فقر بادش خالی می‏شد، تنظیم باد می‏شود.
آثار پیروی از هوا و هوس‏های فردی و اجتماعی‏
هوس مردم هم قرآن می‏فرماید: «لا تتبع اهوائهم» کلمه «لاتتبع اهوائهم» مکرر توی قرآن آمده یعنی پیرو خودت نباش، پیرو مردم هم نباش. برویم سراغ… راههایی که مردم دوست دارند هم گفتیم درست نیست شما امتحان هوش دلیلش که درست نیست چه بود؟ 1-پشیمانی همان پشیمانی که من دارم مردم هم دارند. 2-فتنه همان فتنه‏ای که توی سلیقه من هست توی سلیقه مردم هم هست. 3-خسارت که آدم عمرش برود، آخرش هم هوس خودش را بگذارد کنار هوس مردم… زن توی خانه اشک می‏ریزد خانم چیه؟ مرد توی خانه ناراحت است آقا چیه؟ آخر… همسایه‏ها همچین گفتند، فامیل همچین گفت، توی فلان جلسه نرفتیم، تو زندگی خودت را، زن و شوهر را به هم می‏زنی بخاطر خوشایند مردم. می‏خواهد کادو ببرد، مثلاً می‏گوید پول نداریم، یا یک کادو حالا مثلاً ارزان است، گران است، سر یک چیز جزئی که مردم به هوسشان برسند، مردم لذت ببرند، زندگی خودش را نابود می‏کند، مثل اینکه شما یک گردو می‏خواهید بشکنی من کله خودم را بزنم به گردو تو را بشکنم کله‏ام سوراخ شود بخاطر اینکه شما گردو بخوری. این خیلی خسارته که آدم زندگی… خیلی احساس اس… توی خانه‏ها هستند که زندگی‏های خودشان را از بین می‏برند، برای رضای مردم، برای خواهرشوهرش، برای مادرشوهرش، برای همسایه‏اش، برای زن بردادرش، برای نمی‏دانم برادرشوهرش. زندگی خودش را فلج می‏کند بخاطر مردم.
پیروی از نیاکان و بزرگان بر اساس عقل و منطق‏
راه سوم چه بود؟ راه بزرگان را برویم. (ببینیم مسئولین مملکتی چه می‏گویند، می‏گوید نه آن هم گوش ندهید) روز قیامت یک عده می‏گویند چرا بدبخت شدید، می‏گویند راستش ما گوش به حرف بزرگان دادیم «انا اطعنا» یعنی ما اطاعت کردیم «سادتنا» (سادت) یعنی سید، سید یعنی بزرگ «سادتنا و کبراءنا» (کبری، کبیر) هم یعنی بزرگ، یعنی ما گوش به حرف بزرگ‏ها دادیم چون دیدیم مثلاً این دانشجو این رقمی است، پس من دختر دبیرستانی هم این رقمی شدم، چون دیدم داداشم دانشجو است، نماز نمی‏خواند یا کاهل است یا مثلاً فلان کلمه را می‏گوید یا فلان آهنگ را گوش می‏دهد من هم بچه راهنمایی یا دبیرستانی بودم چون دیدم او که این را گوش می‏دهد پس گفتم من هم گوش بدهم او این فیلم را می‏بیند من هم می‏بینم نگاه کنیم ببینیم که… ولله رادیو، تلویزیون جمهوری اسلامی است…. مجوز از ارشاد دارد شما اگر این آهنگ را می‏شنوی تحریک می‏شوی برای شخص شما حرام است (مجوز ارشاد، ارشاد کیه؟ مگر ارشاد می‏تواند برای قیامت من نجات بدهد من را هر کسی هر آهنگی گوش می‏دهد، اگر این آهنگ برای روح او تحریک‏کننده است حرام است و او همه، نه وزارت ارشاد اصلاً بگو هیئت دولت و رئیس جمهور و… بگو همه مردم، همه علما بگویند جایز است اما اگر خودت… شما وقتی ماه را دیدی فردا عید فطر است حالا هی بگوئید آقا رادیو و تلویزیون اعلام نکرده، هنوز ثابت نشده بگو بابا من آدم هستم چشم دارم خودم با چشم خودم ماه را دیدم 29 روز که روزه گرفتی ماه را می‏بینی اگر ماه را دیدی عید فطر است. دیگر کار به هیچکس نباید داشته باشی، آدم وقتی یک چیزی را یقین… شما یقین داری این آهنگ برای شما مضر است حالا مجوز ارشاد داشته باشد توی همه خانه‏ها هست، صدا و سیما می‏گذارد خوب بگذارد. ممکن است یکی بیاید توی تلویزیون صحبت کند که بنده نگاه به این خانم کنم این خانمی که حرف می‏زند یا این خانمی که توی فیلم است اگر من نگاهش می‏کنم برای خودم می‏فهمم که این شکل‏اش و حرکت‏اش در من اثر دارد برای من حرام است ولو نگاه کنم همه گوش می‏دهند اگر 50 میلیون هم می‏بینند روز قیامت نمی‏توانم بگویم بابا همه دیدند من هم دیدم اگر یک کشتی نقص فنی پیدا کرد، غرق شد همه مسافرهایش غرق شدند شما که شنا بلدی باید خودت رانجات بدهی نمی‏توانی بگویی ببین من دیدم همه غرق می‏شوند گفتیم خواهی نشوی رسوا گفتیم ما یکی هم غرق شویم اگر همه هم سیگار می‏کشند شما سیگار کشیدی صدای سرفه تا سرفه پیدا کردی پیداست دستگاه ریه با دود نمی‏سازد، سیگار برای شما ممنوع است چرا؟ برای اینکه سرفه کردی.
یک کفشی مد است ولی شما باز می‏کنی می‏بینی پایت درد می‏آید پایت زخم شده، مده! پیش پدر مد بابا من هم یک آدم هستم پایم زخم شده. اجمالاً سران قوم هم دلیل نیست ما یک جا داریم گوش به حرف بدهید و آن این است که شما نمی‏دانید او می‏داند رجوع به کارشناس که تقلید است تقلید واجب است، چون تقلید یعنی رجوع به کارشناس دنیا، دنیای تخصص است این دندان ما 11 رقم تخصص توی آن هست اصلاً پزشکانی هستند متخصص اعصاب دندان پزشکانی هستند متخصص پر کردن. پزشکانی هستند متخصص نمی‏دانم جراحی یازده رقم دندانپزشک، یازده رقم تخصص روی دندان است وقتی یک دندان 11 رقم تخصص دارد. یک بدن چند تا پزشک متخصص دارد. خوب… پس دنیا تخصص… خود مراجع ما هم تقلید می‏کنند.
 مراجع ما وقتی مریض می‏شوند، می‏روند دکتر هر چه دکتر گفت انجام می‏دهند چرا مرجع تقلید گوش به حرف دکتر می‏دهد. چون دکتر کارشناس است. پس مراجعه به کارشناس مال همه است ما هم در دین‏مان واجب است تقلید کنیم آدمهایی که تقلید نمی‏کنند مثل‏شان مثل کسانی است که بدون اجازه شهرداری خانه می‏سازند ممکن است فردا مهندسین شهرداری بیایند و بگویند نقشه خانه‏ات فنی نیست و خراب شدنی است خانه باید با اجازه شهرداری باشد. مصرف دارو باید زیر نظر پزشک باشد. اعمال ما باید زیر نظر مرجع تقلید باشد. تقلید واجب است این هم که می‏گویند تقلید کن مثل آن شخص نباشیم که بگوئیم تقلید کار میمون است تقلید یعنی رجوع به کارشناس آن کسی که می‏گوید تقلید کار میمون است خودش زلف‏هایش را به آرایشگری نمی‏دهد؟ حاضر است زلف‏هایش را به هر کسی بدهد آن وقت فکر تو و دین تو، از موی سر تو ارزشش کمتر است. تو موی سرت را به هر کس و ناکسی نمی‏دهی، کفش‏ات را حتماً کفاش، لباس‏ات را حتماً خیاط، خانه‏ات را حتماً بنا، چطور باقی… کفش و زلف و لباس و تمام وجودش را به کارشناس می‏دهد. دندانش را به چشم پزشک نمی‏دهد، چشمش را به دندانپزشک نمی‏دهد، چطور هر عضوت می‏گویی یک تخصص باشد، دین هم تخصص می‏خواهد، بدترین و غلطترین حرفها که آدم بگوید چرا تقلید می‏کنیم ما مراجع تقلیدمان عرض کردم وقتی مریض شدند گوش به حرف پزشک می‏دهند خلاص. اه نیاکان چطوره؟ راه نیاکان هم غلط است نیاکان ما بعضی کارهایشان خوب بود به چشم بعضی کارهایشان غلط است درباره نیاکان قرآن دو تا آیه دارد یکی می‏گوید: کارهای خوبشان را انجام بده مثلاً «فبهدیهم اقتده» به پیغمبر (صلی الله علیه و آله) می‏گوید که آن قبل از تو انبیائی که راه حقی را داشتند تو راه حق انبیاء گذشته را پیروی کن یا به پیغمبر ما می‏گوید «شرع لکم من الدین» ای پیغمبر آن دینی را که برای تو آوردیم همان سفارشاتی بود که به نوح و موسی و عیسی (علیهم السلام) کردیم یک سفارشات خوبی به نوح و موسی و عیسی (علیهم السلام) داشتیم همان سفارشها را به تو هم می‏کنیم. اصلاً اعمال حج اکثرش برنامه‏های حضرت ابراهیم (علیه السلام) بود این نمازی که ما می‏خوانیم مال آدم (علیه السلام) است مال حضرت ابراهیم (علیه السلام) بوده، شعیب (علیه السلام) بوده موسی، عیسی (علیهما السلام) همه اینها نماز داشتند «اوصانی بالصلاة» مال حضرت عیسی (علیه السلام) است «اقم الصلوة لذکری» مال حضرت موسی (علیه السلام) است. «رب اجعلنی مقیم الصلوة» مال حضرت ابراهیم (علیه السلام) است. «یا شعیب أصلاتک تأمرک» مال حضرت شعیب (علیه السلام) است همه انبیاء نماز داشتند بنابراین کارهایی که خوب بوده انجام می‏دهیم. «بأن…» امیرالمؤمنین (علیه السلام) به استاندار می‏گوید ای استاندار نگو من استاندار نو هستم، شهردار نو هستم، فرماندار نو هستم باید ابتکار کنم. اگر یک کار درستی را قبلی‏ها انجام دادند، کار درست قبلی‏ها را از بین نبر، اگر کارشان درست است، روی چشم اما اگر یک کاری غلط است نه ما باید عوض کنیم ما کار به نیاکان نداریم. حالا اگر نیاکان ما آتش‏پرست بودند ماهم آتش‏پرست باشیم؟ (امام صادق (علیه السلام) آمد خانه یک نفر گفت خانه‏ات خیلی تنگ است. گفت خانه مرحوم پدر در پدر در پدر خانه اجدادم. فرمود حالا اگر اجدادت کج بودند تو هم باید کج بشوی راه نیاکان هم غلط است ببخشید بعضی‏اش غلط، بعضی‏اش درست.
 راههای بی‏منطق، راههای بی‏منطق هم نباید انجام بدهیم به چه دلیل؟ قرآن می‏گوید: «هاتوا برهانکم» برهانت چیه، دلیلت چیه؟«انهم الا…» اینها دلیل ندارند، راه بی دلیل هم ممنوع است.
 راههای تجربه نشده هم ممنوع است یک راهی است تجربه نشده راه تجربه نشده هم ممنوع است. آقا بیائید این کار را بکنیم آخر… کسی دیگر این کار را کرده؟ ببینیم این کار را کرد… مثلاً فرض کنید شما می‏خواهید با یک کسی رفیق شوید با کی رفیق شویم؟ خوب تجربه این سه تا تجربه دارد اول ببین که نماز می‏خواند یا نه، نماز چکار دارد به رفاقت؟ نه ببینید خدا به این لطفی کرده اگر این لطف‏های خدا را نادیده می‏گیرد نماز نمی‏خواند تو هم با او رفیق شوی هر لطفی کنی این تجربه نشان داده کسی که لطف خدا را نادیده بگیرد لطف تو را هم در آینده خوب این تجربه… دوم اینکه به پدر و مادرش احترام می‏کند یا نه؟ کسی که الطاف پدر و مادرش را نادیده می‏گیرد تجربه نشان می‏دهد که ال…الطاف تو را هم… 3-رفیق‏های قبلی را با آنها چه جوری برخورد کرده، کسی که رفقای قبلی را خراب کرده، نادیده گرفته، حق رفقای قبلی را نداده شما هم با او رفیق شوید، حق تو را هم…ها!… و لذا حدیث داریم با کسی می‏خواهید رفیق بشوید، سه تا تجربه رفتارش با خدا چه جوره، الطاف خدا را مراعات کرده یا نه. الطاف پدر و مادر را مراعات کرده یا نه. الطاف دوستان قبلی کسی که نماز نمی‏خواند به پدر و مادرش بی‏احترامی می‏کند، دوستان قبلی را از دست می‏دهد پیداست شما هم رفیق بشوید الطاف شما را هم نادیده خواهد گرفت، راه تجربه نشان داده و راه مغضوبین و ضالین هم که وقت تمام شد. اینها راه‌های غیرمستقیم است، اما راه مستقیم «ان ربی علی صراط مستقیم» «انک لمن المرسلین علی صراط مستقیم» راه مستقیم همان است که در نماز می‏گوئیم این جلسه تا آخر ماه رمضان ادامه دارد.انشاء الله. والسلام علیکم و رحمة الله.
خدایا! تو را به حق محمّد و آل محمّد همیشه ما را در راه مستقیم قرار بده.
در هر کاری ما را در راه مستقیم قرار بده.
آنی و کمتر از آنی ما را از راه مستقیم در فکر و عمل و قول و در هیچ کاری ما را لحظه‏ای از راه مستقیم دور ندار.
انحراف‌هایی هم که پیدا کردیم تا حالا گذشته‏های انحرافی ما را ببخش و بیامرز.
«والسلام علیکم و رحمة اللَّه و برکاته»

لینک کوتاه مطلب : https://gharaati.ir/?p=2816

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.