امام زمان(ع)، فلسفه غیبت

موضوع: امام زمان(ع)، فلسفه غيبت
تاريخ پخش: 10/08/80

بسم الله الرحمن الرحيم

«الهي انطقني بالهدي و الهمني التقوي»

چون بينندگان عزيز بحث را در آستانه نيمه شعبان مي‌بينند خوب است دعايي كه مربوط به آقا امام زمان(ع) است بخوانيم:
«اللَّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الحجه بن الحسن صَلَوَاتُكَ عَلَيْهِ وَ عَلَى آبَائِه فِي هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِي كُلِّ سَاعَةٍ وَلِيّاً وَ حَافِظاً وَ نَاصِراً وَ قَاعِداً وَ دَلِيلًا وَ عَيْناً حَتَّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فِيهَا طَوِيلًا».
ترجمه‌اش اين است: خدايا يار مهدي باش، خدايا مهدي را رهبري كن، خدايا نصرت بده، خدايا صلوات را بر او نثاركن.
اين دعايي است كه به امام زمان(ع) مي‌كنيم خيلي دعاي خوبي است كه الحمدلله در سايه جمهوري اسلامي اين دعا هم از دعاهايي بود كه ايراني‌ها اکثر ايراني‌ها حفظ‌اند.
در خدمت خواهران و برادران هستيم كه از سازمان دانش آموزي تشريف دارند، تولد امام زمان(ع) را تبريك مي‌گوييم، خدا انشاءالله تك تك شما را يار امام زمان(ع) قرار دهد.
آقا پسرها ودختر خانم‌ها حضرت مهدي(ع) شما را دوست دارند. و حتي يك بار قسم خوردند كه: ولله من شما را فراموش نمي‌كنم.
حالا كه امام زمان(ع) ما را فراموش نمي‌كنند ما هم نبايد ايشان را فراموش كنيم. دنيا منتظراست، منتظر اين است كه هم به عدالت برسد و هم به غني، يعني ديگرفقير نباشد، دنيا در فقر مي‌سوزد امام زمان(ع) هم عدالت را مي‌آورند و هم غني را. در اروپا و آمريكا مسأله غني يك كمي حل شده البته آنجاها هم خيلي فقير هست حالا با اغماض مي‌گوييم يک كمي شكمها سير است, اما عدالت نيست. در كشورهاي كمونيسم از دم گرسنه هستند، ولي يک كمي عدالت هست، يعني يک جا عدالت هست ولي غني نيست، بي نيازي نيست، بعضي جاها بي نيازي هست عدالت نيست. بشر دلش مي‌خواهد به جايي برسد كه هم عدالت باشد و هم بي نيازي باشد و هم پاكي و تقوا. و اين فسادهايي كه زياد مي‌شود عطش مردم به امام زمان(ع) زيادتر مي‌شود. يعني هرچه هوا داغتر بشود,ارزش آب خنك بيشتر مي‌شود.
1- وظايف منتظران
وظايف منتظرين: موضوع بحث ما وظيفه ما در زمان غيبت. حالا كه آقا تشريف ندارند، وظيفه ما چيست؟ اما چرا تشريف ندارند؟ من اين را تقريبا ً چند سال گفته‌ام. فكر مي‌كنم خيلي‌ها شنيده باشند ولي خب به هر حال من الآن حدوداً بيست و يكي دو سالي است در تلويزيون هستم, خيلي حرف‌ها را كه زده‌ام آن زمان بعضي‌ها كوچولو بودند پاي تلويزيون نبوده‌اند حالا بزرگ شده‌اند، بعضي حرف‌هاي تكرار هم طوري نيست.
من مثالي كه از قديم زده‌ام اين است كه: اگر يك لامپي را در يك خياباني بزنند، افرادي بي تربيت آمدند اين لامپ را شكستند، آمدند لامپ دوم را زدند. لامپ دوم را هم سنگ زدند و شكستند، لامپ سوم را زدند، لامپ سوم را هم بشكنند، اگر يازده تا لامپ بزنند و مردم نااهل بشكنند هر عاقلي، مي‌گويد: لامپ دوازدهمي را وصل نكن اين‌ها هنوز آدم نشده‌اند، لياقت ندارند بگذار در تاريكي باشند. لامپ اول را زدند علي ابن ابيطالب(ع) شكستند، شهيد، امام حسن مجتبي(ع) شكستند شهيد، امام حسين(ع) شكستند، يازده امام آمد و يازده چراغ هدايت را شهيد كردند چراغ دوازدهمي را ديگرخداوند وصل نكرد، مي‌گويد: هر وقت آمادگي‌اش را داريد، شما هنوز متمدن نشده‌ايد. اين دليل غيبت، خب… اسم امام زمان(ع) را مي‌گذارند يوسف زهرا(ع). چرا مي‌گويند: يوسف زهرا؟ يوسف زهرا از جهت زيبايي، قد، شكل، ابروها به هم پيوسته، داراي خال، گندمگون، نمكي، نمازش چه نمازي است، سجده‌اش چه سجده‌اي است؟ يک سلامي داريم. «سَلَامٌ عَلَى آلِ يس» (مستدرك‏الوسائل/ج10/ص364).
«السَّلَامُ عَلَيْكَ حِينَ تُصَلِّي» (بحارالانوار/ج53/ص171) مهدي جان، سلام بر آن نمازهايت.
«السَّلَامُ عَلَيْكَ حِينَ تَرْكَعُ» سلام بر ركوعت.
«السَّلَامُ عَلَيْكَ حِينَ تَسْجُدُ» سلام بر سجودت.
«السَّلَامُ عَلَيْكَ حِينَ تَقْنُتُ» سلام بر قنوت‌ات،
«السَّلَامُ عَلَيْكَ حِينَ تُهَلِّلُ» سلام بر لااله الاالله گفتنت.
«السَّلَامُ عَلَيْكَ حِينَ تُكَبِّرُ» السلام عليك حين تكبر: سلام بر تكبيرت.
هيچ كس درتاريخ به اندازه امام زمان(ع)نشانه ندارد.
مثال: يک چيزي كه خطر دزدي در آن باشد مرتب علامت مي‌دهند، يک وقت سوار پيكان است، در يک روستا يا شهر كوچك سوار پيكان معلوم است فلاني است، يک وقت پيكان زياد است مي‌گوييم: پيكان آبي، ممكن است پيكان آبي زياد باشد، يک وقت آنقدر علامت را زياد مي‌كنيم كه كسي دروغكي نگويد. من امام زمان(ع) هستم.
كيست؟ پسر يازدهم علي بن ابيطالب. چون آنقدر امام زمان دروغكي پيدا شده علامت دادند، گفتند: پسر يازدهمي، پدرش امام حسن عسكري(ع) مادرش كي؟ محل تولد فلان جا، محل ظهورش چي؟ يارانش چندتا؟ اولين خطبه‌اي كه مي‌خواند، اولين كاري كه مي‌كند، يعني در تمام كارها در سخنراني اولش چند تا آيه قرآن است، آنقدر ريز ريز علامت را گفته، آن كسي كه مي‌آيد توي جلسه (خيلي‌ها مي‌آيند) آن كسي كه فلان جا مي‌نشيند، مي‌گويد چايي نمي‌خورد آب جوش مي‌خورد، بعد، نه آب جوش را هم با يك قند مي‌خورد، بعد هر يك ذره كه آب جوش را مي‌خورد، هفت ثانيه صبر مي‌كند، آنقدر مسأله آمدن را ريز مي‌كند كه با باقي آدم‌ها خيلي اشتباه نشود. ولذا آنقدر كتاب داريم درباره«علايم ظهور» علائم امام زمان(ع) كه ديگر كسي قاطي نكند.
اما وظايف ما:
1- يكي شناخت است:
مي گويم كه، يک حديثي است، احدي در آن شك نكرده، نه شيعه و نه سني، و يک بار و ده بار و بيست بار نيست، پيامبر(ص) فرمود: من از ميان شما مي‌روم دو چيز گرانبها در ميان شما مي‌گذارم. قرآن و اهل بيت. و هيچ وقت اين دو تا از هم جدا نمي‌شوند. «لَنْ يَفْتَرِقَا» (كافي/ج2/ص414) يعني هرگز قرآن و اهل بيت از هم جدا نمي‌شوند. الآن قرآن كه در خانه‌ها هست ولي اهل بيت نيست. به دليل اين كه قرآن هست پس بايد اهل بيت هم باشد. اين خود دليل بر امام زمان(ع) است. چون بارها و بارها و بارها پيامبر(ص) فرمود: قرآن و اهل بيت از هم جدا نمي‌شوند و چون قرآن هست، اهل بيت هم بايد باشد. و بايد اهل بيت(ع) معصوم باشند. نگويند ما سيدها اهل بيت هستيم. نه خير، اگر انسان يك گناه بكند از قرآن جدا شده. قرآن راه مستقيم است و اگر كسي يك ذره خلاف كند به همين مقدار از قرآن جدا شده. وقتي مي‌گويد: هيچ وقت اينها از هم جدا نمي‌شوند، يعني ذره‌اي گناه در تاريخشان نيست. پس بايد يك معصوم كنار (قرآن) باشد.
خداوند در قرآن وعده داده و وعده‌هايش بايد عمل شود «هُوَ الَّذي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏ وَ دينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ» (توبه/33) خداوند رسولش را با هدايت فرستاد تا مكتبش بر همه اديان غالب شود. اين آيه قرآن است. خداوند رسولش را فرستاد با هدايت براي ارشاد مردم, تا غالب كند و پيروز كند. «لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ» تا دين رسول بر همه اديان پيروز شود.
خداوند گفته پيامبر مي‌فرستم، دين اين پيامبر همه دنيا را مي‌گيرد. اين وعده خداوند است بايد عملي شود. و ما منتظر امام زمان(ع) هستيم.
2- معناي انتظار و وظايف منتظر
«انتظار» يعني چه؟ آقا پسرهاو دختر خانم‌ها بيمار منتظر چيست؟ منتظر سلامتي نيست؟ بيمار همينطور مي‌خوابد تا خوب شود؟ دكتر مي‌رود، دارو مي‌خرد. داروها را طبق نظر پزشك مصرف مي‌كند. اين را مي‌گويند «انتظار». انتظار سلامتي معني‌اش اين نيست كه مثل لاشه بيافتي تا سالم شوي.
آقا نمي‌خواهد مسجد بروي، نمي‌خواهد امر به معروف كني، نمي‌خواهد نهي از منكر كني و اصلاً نمي‌خواهد دخالت كني، نمي‌خواهد تلافي كني، نمي‌خواهد اعتراض كني، نمي‌خواهد انتقاد كني، نمي‌خواهد راهپيمايي كني، نمي‌خواهد، نمي‌خواهد.
13 آبان است، روز دانشجو بگوييم مرگ بر آمريكا، نمي‌خواهد، اگر لازم باشد خود امام زمان(ع) مي‌آيد درست مي‌كند. آقا روز قدس است برويم كمك بچه‌ها كنيم، برو بابا، لازم باشد امام زمان(ع) مي‌آيد. آن كسي كه هيچ كاري نمي‌كند اين دروغ مي‌گويد، منتظر نيست.
كسي منتظر مهمان است كه برنجش را پاك كند، سبزي‌اش را سرخ كند، گوشتش را نمي‌دانم آماده كند، و كسي منتظر سلامتي است كه به دكتر مراجعه كند. پس معناي انتظار اين است و يک چيز ديگر هم بگويم شايد برايتان نو باشد.
يک حديث داريم «انْتِظَارُ الْفَرَجِ» اين را بزرگ‌ها هم شنيده‌اند. اين كه مي‌خواهم بگويم نو است. گوش بدهيد.
«أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ» (بحارالانوار/ج75/ص208) كسي كه منتظر آقا امام زمان(ع) باشد بهترين عمل را انجام داده. پس معلوم مي‌شود كه انتظار يک عمل است. اگر انتظار يك حالت باشد نمي‌گويد. وقتي مي‌گويند بهترين عمل است كه خودش هم عمل باشد. مثلاً من نمي‌گويم به به اين بهترين بلوز است، بايد بگويم اين بهترين كتاب است، آدم به كتاب مي‌گويد بهترين. بهترين كتاب، و به بلوز مي‌گويد بهترين بلوز، بگويم به به اين بهترين نان است. وقتي مي‌گويم بهترين عمل پس بايد «انتظار» هم بهترين عمل باشد و انتظار عمل است، يعني نمي‌شود گفت كه آقا خوب خودش درست مي‌شود.
3- چگونه امام زمان را بشناسيم؟
يكي از وظايف ما شناختن اما زمان(ع) است. چگونه امام را بشناسيم؟
جواب: آقاياني كه، پدر و مادران و مربيان، اگر كسي بخواهد امام شناسي داشته باشد، امام شناسي كامل دعاي زيارت جامعه است، زيارت جامعه مال امام هادي(ع) است. فرمود: هر كسي مي‌خواهد ما را زيارت كند زيارت جامعه بخواند. اگر كسي بتواند. من يك وقتي خواستم تفسيرش را در تلويزيون بگويم، ديدم دو، سه سال طول مي‌كشد امام شناسي. واسطه بين فيض، حالا مسأله ديگر علاقه به امام زمان(ع) است. شناخت امام كه ما امام را بشناسيم.
خوب حالا يك سؤال. امام زمان(ع) چند سالش است؟ جواب: هزار و دويست و خورده‌اي، اوه، اوه ندارد، مگر مي‌شود؟ بله كه مي‌شود، پير نمي‌شود؟ نه. چه جوري؟ موي ابرو و مژه شما هشتاد سال توي صورت شماست هيچ كوتاه و بلند هم نمي‌شود، بغل صورت شما يك سانتي هر هفته موي صورت در حال تغيير و تحول است. يعني يك پوست و يك گوشت، يك آب و يك نان، يك كربن و يك اكسيژن، خدا خواسته روي اين پوست يك مو را ثابت نگه دارد مثل موي ابرو، باقي متغير همان خدايي كه يك مو را ثابت و يك مو را متغير نگه مي‌دارد يك انسان را ثابت نگه مي دارد (امام زمان(ع)) و باقي انسان‌ها را متغير، هركس توي صورتش ابرو و مژه هست پيداست كه خدا مي‌تواند يك چيزي را يك جا ثابت نگه دارد، محال نيست. آن خدايي كه كرات را در اين فضا حفظ مي‌كند.
مسأله ديگر مسأله وفاست، شناخت، وفاداري.
نسبت به امام زمان(ع) آدم بايد با وفا باشد. ببينيد توي حيوان‌ها سگ با وفاست. خروس سحرخيز است، بما گفته‌اند بعضي چيزها را از يك چيزهاي ديگر يادبگيريد. كوچولوها كه با هم قهر مي‌كنند زود با هم آشتي مي‌كنند.. مثلاً مي‌گويند آشتي كردن را از بچه‌ها ياد بگيريد. ساعت هشت با هم قهر مي‌كنند و ساعت 5/8 رفيق مي‌شوند. گريه چيز خوبي است. مي‌گويند از بچه‌ها ياد بگيريد، سنگ دل نباشيد.
ما گاهي بايد يک چيزي را از شرق ياد بگيريم و يک چيزي را از غرب، گاهي يک چيزي را از زن ياد بگيريم و گاهي هم از مرد ياد بگيريم. گاهي چيزي را از انسان و گاهي از جماد ياد بگيريم. قرآن گفته از سنگ ياد بگير: «وَ إِنَّ مِنَ الْحِجارَةِ لَما يَتَفَجَّرُ مِنْهُ الْأَنْهار» (توبه/74) گاهي از سنگ‌ها چشمه آب بيرون مي‌آيد. و بعضي افراد از سنگ بدتر هستند، هر چه برايش دليل بياوري تكان نمي‌خورد.
مي فرمايد «قُلُوبُكُمْ مِنْ بَعْدِ ذلِكَ فَهِيَ كَالْحِجارَة» (بقره/74). اين حيوان علف مي‌خورد شير مي‌دهد، انسان نان خدا را مي‌خورد، دو ركعت نماز مي‌خواند، سگ را يك لقمه بدهي تشكر مي‌كند، ولي انسان هر چه نعمت خدا را مي‌گيرد، هيچ تشكر نمي‌كند. سگ اگر چند استخوان چرب در خانه بخورد، ديگر از اين خانه نمي‌رود. اگر دزد آمد به دزد حمله مي‌كند. وفاداراست، صد تا سنگش هم بزني وفادار است.
ما آدم داريم اگر يك ضربه، برو بابا پيش هر چي شيخ و آيت الله و مسجد است، تخم مرغ الآن گران شده. ‌اي بابا يعني آيا تخم مرغ گران شود ديگر مسجد نمي‌روي؟ ما از اول گفتيم استقلال، يعني وارفتگي نه. آزادي يعني اسارت نه، جمهوري اسلامي وفاداري، وفاداري به اهداف امام زمان(ع).
علاقه به امام زمان(ع):
دوست داشتن آقا، چون عصاره همه خوبي‌هاست، كمالي نيست مگر در وجود اوست. يک چيزي برايتان بگويم اين را يک خورده زيادي گوش بدهيد لطيف است. درنامه‌اي كه امام خميني(ره) به رهبر شوروي گورباچف نوشت اين تكه بود كه مي‌خواهم بگويم. نوشته بود جناب گورباچف، هر چيزي كه در درون انسان است در بيرون هم هست. مثلاً اگر شما در درون تشنه مي‌شوي بيرون آب است، اگر در درون گرسنه مي‌شوي، در بيرون غذا هست، اگر در درون ريه داري در بيرون هوا هست، تنفس، اگر در بدنت چشم هست در بيرون ديدني است، اگر در درونت گوش جاسازي شده است در بيرون شنيدني هست، يعني كار خداوند حكيمانه است، اگر در درون شهوت داري، در بيرون جنس مخالف هست براي ازدواج. پس هرچه درون هست پاسخگوي آن در بيرون هست. يكي از چيزهايي كه در درون انسان هست، اين است كه انسان دلش مي‌خواهد به كمال برسد. آيا شما نمي‌خواهي به كمال برسي؟ چرا، كمال خواسته هركسي است.
ممكن است موضوع را اشتباه كند، يكي مي‌گويد خانه كمال است و يكي مي‌گويد دلار است و يكي مي‌گويد كاخ است، هر چه مي‌خواهد بگويد ولي همه دنبال كمال مي‌گردند. علاقه به كمال در درون هست. پس بايد بيرون هم يك وجود كاملي باشد. از اصول تربيت اين است كه غير از موعظه و نصيحت الگو هم نشان بدهند. بگويند: دروغ گفتن بد است. و راست گفتن خوب است. مثل اين که دروغ نمي‌گويد و راست ميگويد. بايد هميشه يك الگويي باشد انسان در تربيت نياز به رهبر دارد. مثل كي؟ مهندس بعد از اينكه فرمول‌ها را مي‌خواند, مي‌آيد ماكت آن را مي‌سازد. دانشجوي پزشكي درس بعد از اين كه در دانشكده پزشكي خواند بعد بايد بالاي سر بيمار آن را كه خوانده عملاً ببيند. ما بايد كلماتي را كه در ذهنمان هست به عنوان ارزش‌ها، بايد يك وجود خارجي هر بيرون باشد، بگويد، او اين است.
عشق به امام زمان(ع).
سلام كردن به آقا‚ همه شما بياييد اين كار را بكنيد، هر روز، روزي يک بار، دو بار، ده بار، «السلام عليك يا مهدي» خيلي قشنگ است. تابلوهاي خيابان «السلام عليك يا مهدي، كشور كشور امام زمان(ع) است، امام زمان(ع) پيغام داد.
در حديث داريم: اگر نبود كه من به شما دعا مي‌كردم، دشمنان شما را قورت مي‌دادند. دعاي من شما را حفظ مي‌كند. اعتقاد به اين كه كارهاي ما را حضرت مي‌بيند. عقيده به علم امام نسبت به كارهاي ما، امام كارهاي ما را مي‌بيند. قرآن هم مي‌فرمايد: «سَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ» (توبه/94) خدا و رسول و مؤمنين كارهاي شما را مي‌بينند. البته مؤمنين، مؤمنين خاصي هستند نه همه مؤمنين، مثلاً من مؤمنم ولي نمي‌دانم شما ديشب چه كار كردي، شما مؤمني چه مي‌داني من چه كار كرده‌ام. اين كه مي‌گويد مؤمنين مؤمنين خاصي هستند. روايت شده: حضرت مهدي(ع) و امام است.
هفته‌اي يكي، دو بار كارهاي ما را پيغمبر مي‌بيند، مي‌فهمد كه فلان آدم اين كار را كرد، ما بايد بدانيم كه كارهايمان را حضرت امام زمان(ع) مي‌داند و گاهي از ايشان عذرخواهي كنيم.
عشق به امام زمان(ع)
يک چيزي ديشب ياد گرفتم كه تا ديشب بلد نبودم، اين حرف‌هايي كه مي‌زنم تا ديشب بلد نبودم خيلي برايم مهم بود. يكي از برادرها از مؤسسه انتظار نور براي من اين را فاكس كردند, چيزي كه هست آدرس‌هايش تطبيق نكرد، از كامپيوتر آدرس‌هايش را تطبيق نكردند، خيلي براي من جالب بود. ببينيد پيامبر اسلام(ص) فرمود: پدر و مادرم فداي مهدي.
الله اكبر، پيغمبر(ص) فرمود: پدر و مادرم فداي مهدي. (بحارالانوار/ج36)
حضرت علي(ع) فرمود: پدر و مادرم فداي مهدي. (بحارالانوار/ج51)
امام باقر(ع) فرمود: پدر و مادرم فداي مهدي. (بحارالانوار/ج51)
امام صادق(ع) فرمود اگر من زمان مهدي باشم تا آخر عمر خدمتگزار مهدي هستم.
امام كاظم(ع) فرمود: پدر و مادرم فداي مهدي.
امام رضا(ع) فرمود: پدر و مادرم فداي مهدي
پيغمبر، حضرت علي، امام باقر، امام صادق، امام كاظم، امام رضا، امام با يك تعبير كه همه گفتند پدر و مادرم فداي مهدي. مهدي كيست؟ كيه كه امام‌ها مي‌گويند پدر و مادرم فداي مهدي؟ عشق به امام زمان(ع). تمام انبياء منتظر روزي هستند كه درجهان ديگر ظلم نباشد. و اصلاح هم از خوبي‌ها شروع مي‌شود. مي‌گويند امام زمان(ع) كه مي‌آيد اول مي گويد آنها كه طواف مستحبي مي‌كنند ديگ نكنند، بگذارند بروند آنها كه طواف واجب دارند. يعني بايد اصلاح از مسجد شروع شود. اصلاح از مسلمان‌ها شروع شود، اصلاح از مكه شروع شود، اصلاح از خودي‌ها شروع شود.
بعد امام زمان(ع) كه مي‌آيد علم چگونه مي‌شود؟ عدالت چطوري مي‌شود؟ محبت به مردم چطوري مي‌شود؟ زماني مي‌آيد كه اگر دست توي كيسه همديگر كنند پول بردارند نمي‌گويند چند برداشتي، كيسه‌ها همه يكي مي‌شود. اخلاق‌ها يكي مي‌شود. به قدري روح‌ها بزرگ مي‌شود كه همه به يك، يك قطبي در سايه حكومت مهدي، آمريكا كه مي‌گويد يك قطبي, يعني همه بياييد زير سايه من، اسراييل كه مي‌خواهد بگيرد، اشغال كند، مي‌گويد زير ستم من. اما يك قطبي زير پرچم حق قانون الهي، ولي اللهي، حكم اللهي.
اين كه كشورهاي اروپا با هم متحد مي‌شوند، كشورهاي عرب با هم متحد مي‌شوند، نمي‌دانم غير متحدها با هم متحد مي‌شوند، اين جبهه‌ها و كنگره‌ها و كنفرانس‌ها كه وحدت، وحدت مي‌كنند، اينها همه مقدمه اين است كه كم كم اين وحدت‌ها برسد به يك وحدت آن هم وحدت الهي.
خدايا تو را به حق امام زمان(ع) قسمت مي‌دهيم ايمان ما را نسبت به خودت و پيغمبرت و اهل بيت و نسبت به امام زمان(ع) ايمان ما را نسبت به آقا، عشق ما را نسبت به آقا، بيعت ما را نسبت به آقا اطاعت ما را نسبت به آقا خالص و روز افزون بگردان وامام خميني(ره) مي‌گفت: ما را مشمول دعاهاي خاصي يعني حضرت مهدي(ع) دعاهاي مخصوصي به ما بكند.
خدايا ما را مشمول دهاعاي خصوصي حضرت مهدي(ع) قرار بده.
4- وظايف مجتهدان در زمان غيبت
امام زمان(ع) فرمود: زماني كه من نيستم، مجتهدي كه دو تا شرط داشته باشد عادل باشد، هوا و هوس هم نداشته باشد، اگر عادل بود يعني از او گناه نديدي، هوي و هوس هم ندارد، در زماني كه من نيستم حرف‌هاي او را گوش بده، و اگر كسي حرف‌هاي مجتهدي را كه عادل است و هوي و هوس ندارد رد كرد و گفت من حرف‌هاي آقا را قبول ندارم. امام زمان(ع) فرمود: كسي كه بگويد من قبول ندارم انگار گفته من امام زمان را قبول ندارم. كسي كه او را رد كند ما را رد كرده. بله علمش بايد اعلم باشد، با سوادترين آدم باشد، عدالت هم داشته باشد، هوس هم نداشته باشد، وقتي از آنها گذشت شما ديگر بايد تسليم باشي، مي‌تواني بگويي پزشك هست، دكتر هست، مهر و محبت هم دارد، بگويد دكمه پيراهنت را باز كن، نفس بكش، پيراهنت را در بياور، سرفه كن، نكن، مي‌گويي چشم، وقتي دكتر حاذق هست ما ديگر..، قرص را دو نيم كن، آب نيم گرم، شربت را جند ساعت به چند ساعت، وقتي همه حرف‌هاي دكتر را گوش مي‌دهيم.
وقتي مرجع اعلم است، تقوا هم دارد، هوي و هوس ندارد، مثل پزشك حاذق است، گوش مي‌دهيم چه بپسنديم و چه نپسنديم.
خدايا! تو را به حق محمد و آل محمد ما را نسبت به امام زمان(ع) وفادار و اين نسل عزيز را فرزندان حضرت مهدي(ع), لياقت به ما بده كه ما فرزند امام زمان(ع) باشيم.
دخترها، دختر حضرت مهدي(ع) هستيد و آقا پسرها، فرزند حضرت مهدي(ع) هستيد، فرزند حضرت مهدي(ع) رابطه دارد با نماز، فرزند مهدي ولنگ و وار نيست، دل دشمنان امام زمان(ع) را شاد نمي‌كند.

«و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته»

لینک کوتاه مطلب : https://gharaati.ir/?p=2681

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.