امام زمان(ع)، فلسفه غیبت

موضوع: امام زمان(ع)، فلسفه غیبت
تاریخ پخش: 10/08/80

بسم الله الرحمن الرحیم

«الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی»

چون بینندگان عزیز بحث را در آستانه نیمه شعبان می‌بینند خوب است دعایی که مربوط به آقا امام زمان(ع) است بخوانیم:
«اللَّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الحجه بن الحسن صَلَوَاتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلَى آبَائِه فِی هَذِهِ السَّاعَهِ وَ فِی کُلِّ سَاعَهٍ وَلِیّاً وَ حَافِظاً وَ نَاصِراً وَ قَاعِداً وَ دَلِیلًا وَ عَیْناً حَتَّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فِیهَا طَوِیلًا».
ترجمه‌اش این است: خدایا یار مهدی باش، خدایا مهدی را رهبری کن، خدایا نصرت بده، خدایا صلوات را بر او نثارکن.
این دعایی است که به امام زمان(ع) می‌کنیم خیلی دعای خوبی است که الحمدلله در سایه جمهوری اسلامی این دعا هم از دعاهایی بود که ایرانی‌ها اکثر ایرانی‌ها حفظ‌اند.
در خدمت خواهران و برادران هستیم که از سازمان دانش آموزی تشریف دارند، تولد امام زمان(ع) را تبریک می‌گوییم، خدا انشاءالله تک تک شما را یار امام زمان(ع) قرار دهد.
آقا پسرها ودختر خانم‌ها حضرت مهدی(ع) شما را دوست دارند. و حتی یک بار قسم خوردند که: ولله من شما را فراموش نمی‌کنم.
حالا که امام زمان(ع) ما را فراموش نمی‌کنند ما هم نباید ایشان را فراموش کنیم. دنیا منتظراست، منتظر این است که هم به عدالت برسد و هم به غنی، یعنی دیگرفقیر نباشد، دنیا در فقر می‌سوزد امام زمان(ع) هم عدالت را می‌آورند و هم غنی را. در اروپا و آمریکا مسأله غنی یک کمی حل شده البته آنجاها هم خیلی فقیر هست حالا با اغماض می‌گوییم یک کمی شکمها سیر است, اما عدالت نیست. در کشورهای کمونیسم از دم گرسنه هستند، ولی یک کمی عدالت هست، یعنی یک جا عدالت هست ولی غنی نیست، بی نیازی نیست، بعضی جاها بی نیازی هست عدالت نیست. بشر دلش می‌خواهد به جایی برسد که هم عدالت باشد و هم بی نیازی باشد و هم پاکی و تقوا. و این فسادهایی که زیاد می‌شود عطش مردم به امام زمان(ع) زیادتر می‌شود. یعنی هرچه هوا داغتر بشود,ارزش آب خنک بیشتر می‌شود.
1- وظایف منتظران
وظایف منتظرین: موضوع بحث ما وظیفه ما در زمان غیبت. حالا که آقا تشریف ندارند، وظیفه ما چیست؟ اما چرا تشریف ندارند؟ من این را تقریبا ً چند سال گفته‌ام. فکر می‌کنم خیلی‌ها شنیده باشند ولی خب به هر حال من الآن حدوداً بیست و یکی دو سالی است در تلویزیون هستم, خیلی حرف‌ها را که زده‌ام آن زمان بعضی‌ها کوچولو بودند پای تلویزیون نبوده‌اند حالا بزرگ شده‌اند، بعضی حرف‌های تکرار هم طوری نیست.
من مثالی که از قدیم زده‌ام این است که: اگر یک لامپی را در یک خیابانی بزنند، افرادی بی تربیت آمدند این لامپ را شکستند، آمدند لامپ دوم را زدند. لامپ دوم را هم سنگ زدند و شکستند، لامپ سوم را زدند، لامپ سوم را هم بشکنند، اگر یازده تا لامپ بزنند و مردم نااهل بشکنند هر عاقلی، می‌گوید: لامپ دوازدهمی را وصل نکن این‌ها هنوز آدم نشده‌اند، لیاقت ندارند بگذار در تاریکی باشند. لامپ اول را زدند علی ابن ابیطالب(ع) شکستند، شهید، امام حسن مجتبی(ع) شکستند شهید، امام حسین(ع) شکستند، یازده امام آمد و یازده چراغ هدایت را شهید کردند چراغ دوازدهمی را دیگرخداوند وصل نکرد، می‌گوید: هر وقت آمادگی‌اش را دارید، شما هنوز متمدن نشده‌اید. این دلیل غیبت، خب… اسم امام زمان(ع) را می‌گذارند یوسف زهرا(ع). چرا می‌گویند: یوسف زهرا؟ یوسف زهرا از جهت زیبایی، قد، شکل، ابروها به هم پیوسته، دارای خال، گندمگون، نمکی، نمازش چه نمازی است، سجده‌اش چه سجده‌ای است؟ یک سلامی داریم. «سَلَامٌ عَلَى آلِ یس» (مستدرک‏الوسائل/ج10/ص364).
«السَّلَامُ عَلَیْکَ حِینَ تُصَلِّی» (بحارالانوار/ج53/ص171) مهدی جان، سلام بر آن نمازهایت.
«السَّلَامُ عَلَیْکَ حِینَ تَرْکَعُ» سلام بر رکوعت.
«السَّلَامُ عَلَیْکَ حِینَ تَسْجُدُ» سلام بر سجودت.
«السَّلَامُ عَلَیْکَ حِینَ تَقْنُتُ» سلام بر قنوت‌ات،
«السَّلَامُ عَلَیْکَ حِینَ تُهَلِّلُ» سلام بر لااله الاالله گفتنت.
«السَّلَامُ عَلَیْکَ حِینَ تُکَبِّرُ» السلام علیک حین تکبر: سلام بر تکبیرت.
هیچ کس درتاریخ به اندازه امام زمان(ع)نشانه ندارد.
مثال: یک چیزی که خطر دزدی در آن باشد مرتب علامت می‌دهند، یک وقت سوار پیکان است، در یک روستا یا شهر کوچک سوار پیکان معلوم است فلانی است، یک وقت پیکان زیاد است می‌گوییم: پیکان آبی، ممکن است پیکان آبی زیاد باشد، یک وقت آنقدر علامت را زیاد می‌کنیم که کسی دروغکی نگوید. من امام زمان(ع) هستم.
کیست؟ پسر یازدهم علی بن ابیطالب. چون آنقدر امام زمان دروغکی پیدا شده علامت دادند، گفتند: پسر یازدهمی، پدرش امام حسن عسکری(ع) مادرش کی؟ محل تولد فلان جا، محل ظهورش چی؟ یارانش چندتا؟ اولین خطبه‌ای که می‌خواند، اولین کاری که می‌کند، یعنی در تمام کارها در سخنرانی اولش چند تا آیه قرآن است، آنقدر ریز ریز علامت را گفته، آن کسی که می‌آید توی جلسه (خیلی‌ها می‌آیند) آن کسی که فلان جا می‌نشیند، می‌گوید چایی نمی‌خورد آب جوش می‌خورد، بعد، نه آب جوش را هم با یک قند می‌خورد، بعد هر یک ذره که آب جوش را می‌خورد، هفت ثانیه صبر می‌کند، آنقدر مسأله آمدن را ریز می‌کند که با باقی آدم‌ها خیلی اشتباه نشود. ولذا آنقدر کتاب داریم درباره«علایم ظهور» علائم امام زمان(ع) که دیگر کسی قاطی نکند.
اما وظایف ما:
1- یکی شناخت است:
می گویم که، یک حدیثی است، احدی در آن شک نکرده، نه شیعه و نه سنی، و یک بار و ده بار و بیست بار نیست، پیامبر(ص) فرمود: من از میان شما می‌روم دو چیز گرانبها در میان شما می‌گذارم. قرآن و اهل بیت. و هیچ وقت این دو تا از هم جدا نمی‌شوند. «لَنْ یَفْتَرِقَا» (کافی/ج2/ص414) یعنی هرگز قرآن و اهل بیت از هم جدا نمی‌شوند. الآن قرآن که در خانه‌ها هست ولی اهل بیت نیست. به دلیل این که قرآن هست پس باید اهل بیت هم باشد. این خود دلیل بر امام زمان(ع) است. چون بارها و بارها و بارها پیامبر(ص) فرمود: قرآن و اهل بیت از هم جدا نمی‌شوند و چون قرآن هست، اهل بیت هم باید باشد. و باید اهل بیت(ع) معصوم باشند. نگویند ما سیدها اهل بیت هستیم. نه خیر، اگر انسان یک گناه بکند از قرآن جدا شده. قرآن راه مستقیم است و اگر کسی یک ذره خلاف کند به همین مقدار از قرآن جدا شده. وقتی می‌گوید: هیچ وقت اینها از هم جدا نمی‌شوند، یعنی ذره‌ای گناه در تاریخشان نیست. پس باید یک معصوم کنار (قرآن) باشد.
خداوند در قرآن وعده داده و وعده‌هایش باید عمل شود «هُوَ الَّذی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏ وَ دینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ» (توبه/33) خداوند رسولش را با هدایت فرستاد تا مکتبش بر همه ادیان غالب شود. این آیه قرآن است. خداوند رسولش را فرستاد با هدایت برای ارشاد مردم, تا غالب کند و پیروز کند. «لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ» تا دین رسول بر همه ادیان پیروز شود.
خداوند گفته پیامبر می‌فرستم، دین این پیامبر همه دنیا را می‌گیرد. این وعده خداوند است باید عملی شود. و ما منتظر امام زمان(ع) هستیم.
2- معنای انتظار و وظایف منتظر
«انتظار» یعنی چه؟ آقا پسرهاو دختر خانم‌ها بیمار منتظر چیست؟ منتظر سلامتی نیست؟ بیمار همینطور می‌خوابد تا خوب شود؟ دکتر می‌رود، دارو می‌خرد. داروها را طبق نظر پزشک مصرف می‌کند. این را می‌گویند «انتظار». انتظار سلامتی معنی‌اش این نیست که مثل لاشه بیافتی تا سالم شوی.
آقا نمی‌خواهد مسجد بروی، نمی‌خواهد امر به معروف کنی، نمی‌خواهد نهی از منکر کنی و اصلاً نمی‌خواهد دخالت کنی، نمی‌خواهد تلافی کنی، نمی‌خواهد اعتراض کنی، نمی‌خواهد انتقاد کنی، نمی‌خواهد راهپیمایی کنی، نمی‌خواهد، نمی‌خواهد.
13 آبان است، روز دانشجو بگوییم مرگ بر آمریکا، نمی‌خواهد، اگر لازم باشد خود امام زمان(ع) می‌آید درست می‌کند. آقا روز قدس است برویم کمک بچه‌ها کنیم، برو بابا، لازم باشد امام زمان(ع) می‌آید. آن کسی که هیچ کاری نمی‌کند این دروغ می‌گوید، منتظر نیست.
کسی منتظر مهمان است که برنجش را پاک کند، سبزی‌اش را سرخ کند، گوشتش را نمی‌دانم آماده کند، و کسی منتظر سلامتی است که به دکتر مراجعه کند. پس معنای انتظار این است و یک چیز دیگر هم بگویم شاید برایتان نو باشد.
یک حدیث داریم «انْتِظَارُ الْفَرَجِ» این را بزرگ‌ها هم شنیده‌اند. این که می‌خواهم بگویم نو است. گوش بدهید.
«أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ» (بحارالانوار/ج75/ص208) کسی که منتظر آقا امام زمان(ع) باشد بهترین عمل را انجام داده. پس معلوم می‌شود که انتظار یک عمل است. اگر انتظار یک حالت باشد نمی‌گوید. وقتی می‌گویند بهترین عمل است که خودش هم عمل باشد. مثلاً من نمی‌گویم به به این بهترین بلوز است، باید بگویم این بهترین کتاب است، آدم به کتاب می‌گوید بهترین. بهترین کتاب، و به بلوز می‌گوید بهترین بلوز، بگویم به به این بهترین نان است. وقتی می‌گویم بهترین عمل پس باید «انتظار» هم بهترین عمل باشد و انتظار عمل است، یعنی نمی‌شود گفت که آقا خوب خودش درست می‌شود.
3- چگونه امام زمان را بشناسیم؟
یکی از وظایف ما شناختن اما زمان(ع) است. چگونه امام را بشناسیم؟
جواب: آقایانی که، پدر و مادران و مربیان، اگر کسی بخواهد امام شناسی داشته باشد، امام شناسی کامل دعای زیارت جامعه است، زیارت جامعه مال امام هادی(ع) است. فرمود: هر کسی می‌خواهد ما را زیارت کند زیارت جامعه بخواند. اگر کسی بتواند. من یک وقتی خواستم تفسیرش را در تلویزیون بگویم، دیدم دو، سه سال طول می‌کشد امام شناسی. واسطه بین فیض، حالا مسأله دیگر علاقه به امام زمان(ع) است. شناخت امام که ما امام را بشناسیم.
خوب حالا یک سؤال. امام زمان(ع) چند سالش است؟ جواب: هزار و دویست و خورده‌ای، اوه، اوه ندارد، مگر می‌شود؟ بله که می‌شود، پیر نمی‌شود؟ نه. چه جوری؟ موی ابرو و مژه شما هشتاد سال توی صورت شماست هیچ کوتاه و بلند هم نمی‌شود، بغل صورت شما یک سانتی هر هفته موی صورت در حال تغییر و تحول است. یعنی یک پوست و یک گوشت، یک آب و یک نان، یک کربن و یک اکسیژن، خدا خواسته روی این پوست یک مو را ثابت نگه دارد مثل موی ابرو، باقی متغیر همان خدایی که یک مو را ثابت و یک مو را متغیر نگه می‌دارد یک انسان را ثابت نگه می دارد (امام زمان(ع)) و باقی انسان‌ها را متغیر، هرکس توی صورتش ابرو و مژه هست پیداست که خدا می‌تواند یک چیزی را یک جا ثابت نگه دارد، محال نیست. آن خدایی که کرات را در این فضا حفظ می‌کند.
مسأله دیگر مسأله وفاست، شناخت، وفاداری.
نسبت به امام زمان(ع) آدم باید با وفا باشد. ببینید توی حیوان‌ها سگ با وفاست. خروس سحرخیز است، بما گفته‌اند بعضی چیزها را از یک چیزهای دیگر یادبگیرید. کوچولوها که با هم قهر می‌کنند زود با هم آشتی می‌کنند.. مثلاً می‌گویند آشتی کردن را از بچه‌ها یاد بگیرید. ساعت هشت با هم قهر می‌کنند و ساعت 5/8 رفیق می‌شوند. گریه چیز خوبی است. می‌گویند از بچه‌ها یاد بگیرید، سنگ دل نباشید.
ما گاهی باید یک چیزی را از شرق یاد بگیریم و یک چیزی را از غرب، گاهی یک چیزی را از زن یاد بگیریم و گاهی هم از مرد یاد بگیریم. گاهی چیزی را از انسان و گاهی از جماد یاد بگیریم. قرآن گفته از سنگ یاد بگیر: «وَ إِنَّ مِنَ الْحِجارَهِ لَما یَتَفَجَّرُ مِنْهُ الْأَنْهار» (توبه/74) گاهی از سنگ‌ها چشمه آب بیرون می‌آید. و بعضی افراد از سنگ بدتر هستند، هر چه برایش دلیل بیاوری تکان نمی‌خورد.
می فرماید «قُلُوبُکُمْ مِنْ بَعْدِ ذلِکَ فَهِیَ کَالْحِجارَه» (بقره/74). این حیوان علف می‌خورد شیر می‌دهد، انسان نان خدا را می‌خورد، دو رکعت نماز می‌خواند، سگ را یک لقمه بدهی تشکر می‌کند، ولی انسان هر چه نعمت خدا را می‌گیرد، هیچ تشکر نمی‌کند. سگ اگر چند استخوان چرب در خانه بخورد، دیگر از این خانه نمی‌رود. اگر دزد آمد به دزد حمله می‌کند. وفاداراست، صد تا سنگش هم بزنی وفادار است.
ما آدم داریم اگر یک ضربه، برو بابا پیش هر چی شیخ و آیت الله و مسجد است، تخم مرغ الآن گران شده. ‌ای بابا یعنی آیا تخم مرغ گران شود دیگر مسجد نمی‌روی؟ ما از اول گفتیم استقلال، یعنی وارفتگی نه. آزادی یعنی اسارت نه، جمهوری اسلامی وفاداری، وفاداری به اهداف امام زمان(ع).
علاقه به امام زمان(ع):
دوست داشتن آقا، چون عصاره همه خوبی‌هاست، کمالی نیست مگر در وجود اوست. یک چیزی برایتان بگویم این را یک خورده زیادی گوش بدهید لطیف است. درنامه‌ای که امام خمینی(ره) به رهبر شوروی گورباچف نوشت این تکه بود که می‌خواهم بگویم. نوشته بود جناب گورباچف، هر چیزی که در درون انسان است در بیرون هم هست. مثلاً اگر شما در درون تشنه می‌شوی بیرون آب است، اگر در درون گرسنه می‌شوی، در بیرون غذا هست، اگر در درون ریه داری در بیرون هوا هست، تنفس، اگر در بدنت چشم هست در بیرون دیدنی است، اگر در درونت گوش جاسازی شده است در بیرون شنیدنی هست، یعنی کار خداوند حکیمانه است، اگر در درون شهوت داری، در بیرون جنس مخالف هست برای ازدواج. پس هرچه درون هست پاسخگوی آن در بیرون هست. یکی از چیزهایی که در درون انسان هست، این است که انسان دلش می‌خواهد به کمال برسد. آیا شما نمی‌خواهی به کمال برسی؟ چرا، کمال خواسته هرکسی است.
ممکن است موضوع را اشتباه کند، یکی می‌گوید خانه کمال است و یکی می‌گوید دلار است و یکی می‌گوید کاخ است، هر چه می‌خواهد بگوید ولی همه دنبال کمال می‌گردند. علاقه به کمال در درون هست. پس باید بیرون هم یک وجود کاملی باشد. از اصول تربیت این است که غیر از موعظه و نصیحت الگو هم نشان بدهند. بگویند: دروغ گفتن بد است. و راست گفتن خوب است. مثل این که دروغ نمی‌گوید و راست میگوید. باید همیشه یک الگویی باشد انسان در تربیت نیاز به رهبر دارد. مثل کی؟ مهندس بعد از اینکه فرمول‌ها را می‌خواند, می‌آید ماکت آن را می‌سازد. دانشجوی پزشکی درس بعد از این که در دانشکده پزشکی خواند بعد باید بالای سر بیمار آن را که خوانده عملاً ببیند. ما باید کلماتی را که در ذهنمان هست به عنوان ارزش‌ها، باید یک وجود خارجی هر بیرون باشد، بگوید، او این است.
عشق به امام زمان(ع).
سلام کردن به آقا‚ همه شما بیایید این کار را بکنید، هر روز، روزی یک بار، دو بار، ده بار، «السلام علیک یا مهدی» خیلی قشنگ است. تابلوهای خیابان «السلام علیک یا مهدی، کشور کشور امام زمان(ع) است، امام زمان(ع) پیغام داد.
در حدیث داریم: اگر نبود که من به شما دعا می‌کردم، دشمنان شما را قورت می‌دادند. دعای من شما را حفظ می‌کند. اعتقاد به این که کارهای ما را حضرت می‌بیند. عقیده به علم امام نسبت به کارهای ما، امام کارهای ما را می‌بیند. قرآن هم می‌فرماید: «سَیَرَى اللَّهُ عَمَلَکُمْ وَ رَسُولُهُ» (توبه/94) خدا و رسول و مؤمنین کارهای شما را می‌بینند. البته مؤمنین، مؤمنین خاصی هستند نه همه مؤمنین، مثلاً من مؤمنم ولی نمی‌دانم شما دیشب چه کار کردی، شما مؤمنی چه می‌دانی من چه کار کرده‌ام. این که می‌گوید مؤمنین مؤمنین خاصی هستند. روایت شده: حضرت مهدی(ع) و امام است.
هفته‌ای یکی، دو بار کارهای ما را پیغمبر می‌بیند، می‌فهمد که فلان آدم این کار را کرد، ما باید بدانیم که کارهایمان را حضرت امام زمان(ع) می‌داند و گاهی از ایشان عذرخواهی کنیم.
عشق به امام زمان(ع)
یک چیزی دیشب یاد گرفتم که تا دیشب بلد نبودم، این حرف‌هایی که می‌زنم تا دیشب بلد نبودم خیلی برایم مهم بود. یکی از برادرها از مؤسسه انتظار نور برای من این را فاکس کردند, چیزی که هست آدرس‌هایش تطبیق نکرد، از کامپیوتر آدرس‌هایش را تطبیق نکردند، خیلی برای من جالب بود. ببینید پیامبر اسلام(ص) فرمود: پدر و مادرم فدای مهدی.
الله اکبر، پیغمبر(ص) فرمود: پدر و مادرم فدای مهدی. (بحارالانوار/ج36)
حضرت علی(ع) فرمود: پدر و مادرم فدای مهدی. (بحارالانوار/ج51)
امام باقر(ع) فرمود: پدر و مادرم فدای مهدی. (بحارالانوار/ج51)
امام صادق(ع) فرمود اگر من زمان مهدی باشم تا آخر عمر خدمتگزار مهدی هستم.
امام کاظم(ع) فرمود: پدر و مادرم فدای مهدی.
امام رضا(ع) فرمود: پدر و مادرم فدای مهدی
پیغمبر، حضرت علی، امام باقر، امام صادق، امام کاظم، امام رضا، امام با یک تعبیر که همه گفتند پدر و مادرم فدای مهدی. مهدی کیست؟ کیه که امام‌ها می‌گویند پدر و مادرم فدای مهدی؟ عشق به امام زمان(ع). تمام انبیاء منتظر روزی هستند که درجهان دیگر ظلم نباشد. و اصلاح هم از خوبی‌ها شروع می‌شود. می‌گویند امام زمان(ع) که می‌آید اول می گوید آنها که طواف مستحبی می‌کنند دیگ نکنند، بگذارند بروند آنها که طواف واجب دارند. یعنی باید اصلاح از مسجد شروع شود. اصلاح از مسلمان‌ها شروع شود، اصلاح از مکه شروع شود، اصلاح از خودی‌ها شروع شود.
بعد امام زمان(ع) که می‌آید علم چگونه می‌شود؟ عدالت چطوری می‌شود؟ محبت به مردم چطوری می‌شود؟ زمانی می‌آید که اگر دست توی کیسه همدیگر کنند پول بردارند نمی‌گویند چند برداشتی، کیسه‌ها همه یکی می‌شود. اخلاق‌ها یکی می‌شود. به قدری روح‌ها بزرگ می‌شود که همه به یک، یک قطبی در سایه حکومت مهدی، آمریکا که می‌گوید یک قطبی, یعنی همه بیایید زیر سایه من، اسراییل که می‌خواهد بگیرد، اشغال کند، می‌گوید زیر ستم من. اما یک قطبی زیر پرچم حق قانون الهی، ولی اللهی، حکم اللهی.
این که کشورهای اروپا با هم متحد می‌شوند، کشورهای عرب با هم متحد می‌شوند، نمی‌دانم غیر متحدها با هم متحد می‌شوند، این جبهه‌ها و کنگره‌ها و کنفرانس‌ها که وحدت، وحدت می‌کنند، اینها همه مقدمه این است که کم کم این وحدت‌ها برسد به یک وحدت آن هم وحدت الهی.
خدایا تو را به حق امام زمان(ع) قسمت می‌دهیم ایمان ما را نسبت به خودت و پیغمبرت و اهل بیت و نسبت به امام زمان(ع) ایمان ما را نسبت به آقا، عشق ما را نسبت به آقا، بیعت ما را نسبت به آقا اطاعت ما را نسبت به آقا خالص و روز افزون بگردان وامام خمینی(ره) می‌گفت: ما را مشمول دعاهای خاصی یعنی حضرت مهدی(ع) دعاهای مخصوصی به ما بکند.
خدایا ما را مشمول دهاعای خصوصی حضرت مهدی(ع) قرار بده.
4- وظایف مجتهدان در زمان غیبت
امام زمان(ع) فرمود: زمانی که من نیستم، مجتهدی که دو تا شرط داشته باشد عادل باشد، هوا و هوس هم نداشته باشد، اگر عادل بود یعنی از او گناه ندیدی، هوی و هوس هم ندارد، در زمانی که من نیستم حرف‌های او را گوش بده، و اگر کسی حرف‌های مجتهدی را که عادل است و هوی و هوس ندارد رد کرد و گفت من حرف‌های آقا را قبول ندارم. امام زمان(ع) فرمود: کسی که بگوید من قبول ندارم انگار گفته من امام زمان را قبول ندارم. کسی که او را رد کند ما را رد کرده. بله علمش باید اعلم باشد، با سوادترین آدم باشد، عدالت هم داشته باشد، هوس هم نداشته باشد، وقتی از آنها گذشت شما دیگر باید تسلیم باشی، می‌توانی بگویی پزشک هست، دکتر هست، مهر و محبت هم دارد، بگوید دکمه پیراهنت را باز کن، نفس بکش، پیراهنت را در بیاور، سرفه کن، نکن، می‌گویی چشم، وقتی دکتر حاذق هست ما دیگر..، قرص را دو نیم کن، آب نیم گرم، شربت را جند ساعت به چند ساعت، وقتی همه حرف‌های دکتر را گوش می‌دهیم.
وقتی مرجع اعلم است، تقوا هم دارد، هوی و هوس ندارد، مثل پزشک حاذق است، گوش می‌دهیم چه بپسندیم و چه نپسندیم.
خدایا! تو را به حق محمد و آل محمد ما را نسبت به امام زمان(ع) وفادار و این نسل عزیز را فرزندان حضرت مهدی(ع), لیاقت به ما بده که ما فرزند امام زمان(ع) باشیم.
دخترها، دختر حضرت مهدی(ع) هستید و آقا پسرها، فرزند حضرت مهدی(ع) هستید، فرزند حضرت مهدی(ع) رابطه دارد با نماز، فرزند مهدی ولنگ و وار نیست، دل دشمنان امام زمان(ع) را شاد نمی‌کند.

«و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته»

لینک کوتاه مطلب : https://gharaati.ir/?p=2681

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.