حق طبیعت- 1، عید غدیر

موضوع: حق طبیعت (1)، عید غدیر
تاریخ پخش: 78/01/12

بسم الله الرحمن الرحیم

«اللهی انطقنی بالهدی والهمنی التقوی»

بینندگان عزیز مناسبتهایی را در پیش داریم، در آستانه روز جمهوری اسلامی 12 فروردین و تولد امام هادی(ع) و بعد عید غدیر و روز طبیعت (منابع طبیعی) را در پیش داریم. (از نظر ملی هم سیزده بدر نزدیک است)
محور بحث استفاده از طبیعت و قدردانی وحق طبیعت و بهره برداری از طبیعت و منابع طبیعی، و محیط زیست است. دو جمله قبل از ورود به بحث روز 12 فروردین روزی است که مردم به حکومت شاهنشاهی گفتند نه و به جمهوری اسلامی گفتند بله، رأی گیری بی نظیر و کم نظیر بود.
1- برتری جمهوری اسلامی در سایر حکومت‌ها
در دنیا جمهوری زیاد است ولی ما جمهوری اسلامی داریم. یعنی هرچه دنیا دارد از آراء و کرامت و افکار و رای و حق مشارکت و تمام شعارهایی که در دنیا مطرح است و یک چیز اضافه و آن رضای خدا و نظر خدا و ولایت فقیه مثل مسلمانها که مومسی و عیسی(ع) که یهودی‌ها و مسیحی‌ها قبول دارند ماهم داریم و اضافه برآن بنام محمدابن عبدالله ما سرفرازیم و آنهایی که دم از جمهوریت بدون اسلام می‌زنند رسواهستند. می‌گوییم ما اضافه داریم میگوید اضافه را قیچی کن قرآن میفرماید: درباره جبهه گلوله خوردی دشمن هم خورده ولی تو اضافه داری «وَ تَرْجُونَ مِنَ اللَّهِ ما لا یَرْجُونَ» (نساء/104) شمایک ایمان و امیدی به خدا دارید که دشمن ندارد. هرچه در گلاب است درعطر هم هست، هم سبکتراست وهم بویش بهتر، دنیا چی دارد که ما نداریم.
می‌گفت: این پیامبر(ص) وآیات مال 1400 سال پیش این دنیا‌ی علم وپیشرفت و پتروشیمی، اف16و17 تسخیر فضا گفتم میفهمی یا نمی‌فهمی نگاهت به چه خورده خودت را باخته‌ای. قرآن را نشناخته‌ای؟ گرچه ممکن است آدم خوبی باشی مثلا تلفنی همراه شماره می‌گیری صدای طرف را می‌آورند ماهواره چه میکند تصویردارد قرآن میفرماید: حضرت سلیمان(ع) یارانی داشت که کاخ و تخت بلقیس را آوردندآنهم به یک چشم برهم زدن نه تنها صدا یا تصویر را. (مثلا با اف14و16 رفتید بالای ابرها خجالت هم خوب چیزی است)
قرآن می‌فرماید: «سُبْحانَ الَّذی أَسْرى‌ بِعَبْدِهِ لَیْلاً مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذی بارَکْنا حَوْلَهُ لِنُرِیَهُ مِنْ آیاتِنا إِنَّهُ هُوَ السَّمیعُ الْبَصیرُ» (اسراء/1).
خداوند پیامبر(ص) را به اوج آسمانها برد. شماتا بالای ابرها رفته‌اید (حالا خوب است که این هم نرفته دیگران رفته انداین آروغش را میزند، گاهی یکی فکلش را درست کرده یک کروات هم میبندد هیچ خاصیتی هم ندارد بازاگر مخترع باشد، یک آدمهای جلف کم سواد، تمام کتابهایی که خوانده 200 تا بیشتر نیست، حیا هم خوب چیزی است. واقعا اگر انسان دین ندارد لااقل حیا کند آدمهایی 5000 کتاب خوانده‌اند ادعا ندارند و این با 200 تا کتاب مدعی است که حالا اسلام…. مگر ما معراج پیامیر(ص) و داستان تخت بلقیس را در قرآن نداریم. من نه یک مجتهد یک فیلسوف و فقیه یک تاریخدان و نه عارفم هرکسی مدرنترین حرفها را دارد بزند من سی چهل پله بالاترش را از قرآن و حدیث برایش بگویم.
یک طلبه عادی هستم امیدوارم خداوند از هرکس دین را میگیرد حیا را نگیرد. اول انقلاب با یکی از جوجه منافقین دریکی از شهرهای مازندران بحث آزاد گذاشتیم گفت ما جنگ مسلحانه راقبل شما آخوندها شروع کردیم گفتم سن شما چقدر است گفتم زمانی که توی قنداق بودی و سرشیشه به دهان داشتی نواب صفوی(ره) اسلحه زیر عباش بوده، حیا کن و آنزمان شهید سعیدی در زندان شهید شد، بگو من انقلابی‌ام ولی نگو قبل از تو، مثل اینکه یک نوه به پدربزرگ بگوید من سنم از تو بزرگتر است (حیا خوب چیزی است) هر چه همه جمهوریهای دنیا دارندماهم داریم زمان انتخابات چند درصد مردم آنهاپای صندوق هستند؟ هر چیز و آزادی دارند ما اضافه داریم وآن وحی است عصمت و یا عدالت رهبر، ما اضافه بر آنها میگوییم باید امام و پیشوای ما باید معصوم، عادل، اعلم، شجاع، بصیرت و سابقه درخشان نه رهبران ظالم و ستمگر و اگر یک رقاصه بیاید ورأی بیاورد رئیس جمهور ما می‌گوییم غیر از آراء مردم علم و تقوا و کمالاتی هم در او شرط است.
پس روز جمهوری اسلامی می‌گوید دنیا هرچه شما دارید ما اضافه برآن داریم. روز مبارکی است. خداوند ما را پاسدارخون شهدا قرار بدهد. تولد امام دهم را تبریک می‌گوییم.
2- آموزه‌های طبیعت از دیدگاه قرآن
بحث ما منابع طبیعی، نه بخاطر سیزده بدر که مردم می‌روند علف گره می‌زنند. همین بحث امروز ما برای مقایسه با حرفهایی که دنیا درباره منابع طبیعی دارد کافی است. (یک مقایسه‌ای کنید بین صوت اذان و صدای ناقوس، دنیا ناقوس و ما اذان مقایسه به اینکه اذان چه می‌گوید و ناقوس چه؟ کافی است)
قرآن می‌فرماید: 1- طبیعت کلاس توحید است کلاس را بهم نزنید.
«وَ یَتَفَکَّرُونَ فی‌ خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلاً سُبْحانَکَ فَقِنا عَذابَ النَّارِ» (آل‌عمران/191) به عایشه گفتند یک خاطره شیرین از پیامبر(ص)بگو گفت: همه خاطراتش شیرین است و یکی از آنها که سحرها می‌آمد به اطراف آسمانها نگاه میکرد «رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلاً».
کلاس توحید همین شعر است
برگ درختان سبز در نظر هوشیار *** هر ورقش دفتری است معرفت کردگار
در نظر هوشیار، اگر هوش نباشد نمی‌فهمد، ما دورقم آدم داریم یکی خواب و دیگری که خودش را به خواب میزند، آدم خواب را دو مرتبه صدا می‌زنید بیدار میشود ولی اگر خود را به خواب بزند لگد هم به شکمش بزنی بیدار نمی‌شود، اگر کسی بخواهد بفهمد می‌فهمد.
2- طبیعت حساب دارد حساب و کتاب را بهم نزنید.
اینطور نیست که حالا این درخت را قطع و این جنگل را و این نهنگ هم بمیرد ما حساب و کتابش را نمی‌دانیم. (ما در یک سفر سوار هواپیما شدیم مسافرها و باررا پیاده کردند، علت پرسیدیم گفتند یک سوسک رفته توی هواپیما ممکن است یکی از سیمهای حساس را قطع کند و باعث سقوط هواپیما شود.
در مغز ما سلولهایی است که اگر یکی از آنها جا بجا شود همه محاسبات بهم می‌ریزد.
یک کرم کوچک توی خاک تکان می‌خورد، حضرت موسی(ع) گفت خدایا اگر نبود چی میشد خداوند فرمود دفعه اول بود این سؤال را کردی این کرم ده بار پرسیده خدایا اگر موسی نبود چی میشد؟ قبلا می‌گفتند مرد پستان می‌خواهد چه کند روده کور چه خاصیتی دارد؟
عالم حساب و کتاب دارد محیط زیست را بر هم نزن.
قرآن می‌فرماید: «وَ اشْکُرُوا لَهُ بَلْدَهٌ طَیِّبَهٌ وَ رَبٌّ غَفُورٌ» (سبأ/15).
ما می‌گوییم اسلام یک چیزی بیشتر دارد.
(اینکه می‌گوییم مایک چیزی بیش از اسلام داریم) همه مهندسین و شهر سازهابه این فکر می‌کنند اینکه می‌گویند: پارک، سبزی، فواره، گل و بلبل، چمن برای اینکه دلپسند باشد، قرآن هم دارد«بَلْدَهٌ طَیِّبَهٌ» شهر دلپسند یک چیزی هم اضافه دارد «وَ رَبٌّ غَفُورٌ» یعنی در این شهری که خوش هستی، بد مستی نکنی، توجه به خدای بخشند ه هم داشته باش، مثل غسل و آب تنی همه دنیا می‌روند زیر دوش منتها مسلمان نیت غسل هم میکند.
3- طبیعت سود است آنرا به ضرر تبدیل نکنید
می‌گویند «لَه» یا «عَلَیْه» به نفع یا ضرر.
قرآن می‌فرماید: «خَلَقَ لَکُمْ» (بقره/29)، «سَخَّرَ لَکُمْ» (ابراهیم/32)، «مَتاعاً لَکُمْ» (مائده/96) یعنی همه چیز برای سود دهی انسان خلق شده «عَلَیْکُم» به ضرر تبدیل نکنید، ابرو بادو مه و خورشید به نفع شماست، این شاخه درخت به نفع شماست چرا می‌شکنی.
4- طبیعت حق است، حق را باید باطل نکنیم
قرآن می‌فرماید: «وَ ما خَلَقْنَا السَّماءَ وَ الْأَرْضَ وَ ما بَیْنَهُما لاعِبینَ» (انبیاء/16) اینکه گفته میشود آنها که میگویند اسلام برای 1400 سال پیش است معرفت ندارند این است که امام مطالبی را می‌فرمودند بعد می‌فرمودندمعنای این را حالا نمی‌فهمید، فرق بین خطبه و خطابه چیست؟
خطابه: یعنی حرفهایی می‌زنی و مردم می‌فهمند
خطبه: یعنی حق را بگو فهمیدند بهتر نفهمیدند بعد خواهند فهمید
ولذا می‌گویند خطبه‌های نهج البلاغه، امیرالمؤمنین(ع) چیزهایی را گفته که بعدا مردم متوجه می‌شوند. حضرت فرمود آسمان اول نسبت به آسمان دوم و همچنین اول و دوم نسبت به سوم و همه نسبت به چهارم و… ششم نسبت به هفتم مثل یک حلقه است دربیابان. چندی پیش تلویزیون گفت کهکشانی کشف شده که فاصله‌اش با ما 30میلیون سال نوری است. حالا می‌فهمیم که حضرت علی(ع) فرمود مثل یک حلقه در بیابان. یک مورچه افتاد توی یک استکان آب گفت: دنیا را آب برد گفتند دنیا سرجایش هست تو افتادی توی آب.
5- طبیعت زینت است زیباییهارا خراب نکنیم
قرآن می‌فرماید: «إِنَّا جَعَلْنا ما عَلَى الْأَرْضِ زینَهً لَها لِنَبْلُوَهُمْ أَیُّهُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً» (کهف/7) هر چه از آبشارها و درختها، گلها، رنگها، زینت زمین است. منتهی جمهوری اسلامی اضافه دارد، گل و بلبل زینت زمین است «لَها» از زمین است شما هم استفاده کنید.
زینت انسان چیست؟ ایمان.
قرآن می‌فرماید: «حَبَّبَ إِلَیْکُمُ الْإیمانَ وَ زَیَّنَهُ فی‌ قُلُوبِکُمْ» (حجرات/7)
زینت انسان دین اوست ولی از زینت زمین هم استفاده کند هرچه از زینت دنیا می‌گوید ما قبول داریم منتهی یک زینت باطنی هم داریم که دنیا معرفت ندارد مایک قدم جلوتریم. (و جمهوری اسلامی یک سروگردن برجمهوریها مقدم است)، هر چه آنها دارند ما هم داریم یه چیزی اضافه داریم.
6- طبیعت امانت الهی است به امانت خیانت نکنیم
چرا آب را فاسد و برای گرفتن ماهی موادی استفاده کنیم که ماهی‌ها بمیرند، امیرالمؤمنین(ع) در جبهه دستور حمله میداد. ولی میفرمود درخت را قطع نکنید، فضای سبز است باید محفوظ بماند، حمله کنید ولی آب آشامیدنی را مسموم نکنید.
امام صادق(ع) به فردی که در چشمه غسل میکرد فرمود: «لَا تُفْسِدْ عَلَى الْقَوْمِ مَاءَهُمْ» (کافی/ج‌3/ص‌65) آب آشامیدنی را (که حق مردم است) فاسد نکن.
3- توجه به تفسیر صحیح احادیث
ولی ما بعضی از احادیث را بد معنی می‌کنیم وقتی بد معنا می‌کنیم اشکال می‌کنیم یک کسی آمد دکان لیوان فروش، لیوان فروش آنها را از پشت گذاشته بود این آقا گفت، این لیوان که درب ندارد، بعد گفت ته هم ندارد بلور فروش گفت اگر لیوان را درست بدست بگیری هم ته دارد هم درب دارد.
کسانی که به اسلام اشکال می‌کنند اسلام را عوضی گرفته‌اند، حدیثی داریم که وارد شدی آب حمام را بخور، می‌گویند اسلام دستور غیر بهداشتی داده بگو من نفهمیده‌ام اسلام نمی‌گوید آب حمام را بخور می‌گوید آبی که در حمام می‌خواهی استفاده کنی باید قابل خوردن باشد.
(یک حدیثی را معنایش را دیشب فهمیدم ریشم سفید شد معنای حدیث را نفهمیدم چهل سال هم هست که آخوند هستم باید بخندیم به اسلام شناسهای پلاستیکی. واقعا ما بعد از سی سال آخوندی می‌خوانیم می‌بینیم هنوز بلد نبوده‌ایم. آمد به امام گفت می‌خواهم بروم سیاحت (گردش) حضرت فرمود: برو مسجد. مسجد که جای گردش نیست با یک محیط کوچک و محدود یعنی مسجد مسلمانها باید آنقدر بزرگ و با صفا باشد که هر کس می‌خواهد خستگی بدر کند برود مسجد، مثلا اصفهان قدیم را نگاه کنید خانه‌ها کوچک مسجدها بزرگ خانه‌ها با خشت و گل ولی مسجد‌ها با آجر و (محکم و کاشیکاری و همراه با هنرو زیبایی‌های خاص) «إِنَّ سِیَاحَهَ أُمَّتِی فِی الْمَسَاجِدِ» (عوالی‌اللآلی/ج‌3/ص‌291)
یعنی فرهنگ (شهری) ما باید با مسجد انس بگیرد و خرجهایی که متفرقه می‌کنیم برای مسجد بکار گیریم. پولهای متفرق مکاهای متفرق انسانها متفرق، بعد مسجد کوچک است، مسجد جای پیرمردها، و جوانها مسجد نمی‌آیند می‌دانی چرا نمی‌آیند برای اینکه پولها میلیارد، میلیارد خرج جاهایی غیر از مسجد شد، مسجد هم به صورت انزوایی کنار ماند.
«إِنَّ سِیَاحَهَ أُمَّتِی فِی الْمَسَاجِدِ» یعنی تمام امکانات و موارد (حلال) دلشاد کننده باید در مسجد باشد، بزرگی، نور و…«الْمُؤْمِنُ مِرْآهُ الْمُؤْمِنِ» (تحف‌العقول/ص‌171) مؤمن ایینه مؤمن است.
اینکه می‌گویم اسلام را نمی‌فهمیم تا چند شب قبل فکر می‌کردم معنای حدیث این است که لطیفه‌هایی دارد مثل اینکه عیب‌ها را بی سرو صدا می‌گوید، عیب را بزرگ نمی‌کند، روبرو می‌گوید نه پشت سر، خوبها را هم بگو، رعایت پست ومقام را نمی‌کند، خورده‌های ایینه هم عیبها را می‌گوید او را هم که بشکنی دست از حرفش بر نمی‌دارد ما هم باید مثل ایینه باشیم (با برادران دینی خود) اخیرا یکی از علما برداشت جالب دیگری داشت که: مؤمن ایینه مؤمن است یکی از اسماء الهی مؤمن است
«هُوَ اللَّهُ الَّذی لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْمَلِکُ الْقُدُّوسُ السَّلامُ الْمُؤْمِنُ الْمُهَیْمِنُ الْعَزیزُ الْجَبَّارُ الْمُتَکَبِّرُ» (حشر/23) یعنی مؤمن ایینه خداست.
شعر شهریار:
دل اگر خداشناسی همه در رخ علی بین *** به علی شناختم من به خدا قسم خدارا
تا حالا به این شکل معنا نکرده و این حدیث را به این نکته برخورد نکرده بودیم. ما معنای زمینی میکردیم و او معنا را برد در آسمانها، یعنی انسان ایینه خداست و عظمت خدا در انسان پیدا می‌شود، طبیعت، ایینه و صنعت و تدبیر خداست و حکمت و لطف خداست به طبیعت احترام بگذارید.
4- گناه اسراف و اتلاف طبیعت
می‌گوید: مالک درخت خودم هستم می‌خواهم قطع کنم، می‌گوییم مالکیت دلیل بر تلف کردن نیست. می‌گوید: آب حمام را هر چه می‌خواهم مصرف می‌کنم پول می‌دهم، باز هم اسراف و اسراف گماه است. حدیث داریم: انسان مسئول است و قیامت باید حساب پس دهد تمام گناهان به خاطر این است که ما قیامت را فراموش می‌کنیم، شخصی باری را بر الاغش داشت ایستاده بود با دوستش صحبت می‌کرد حضرت فرود صاحب الاغ خودت را برای پاسخ قیامت آماده کن چرا به حیوان ظلم کردی؟ به ما گفته‌اند حیوان را با آهن بکشید با شیشه نمی‌شود چون زجرکش می‌شود و شما چنین حقی را نداری امیرالمؤمنین(ع) فرمود: اگر خواستید ابن ملجم را قصاص کنید با یک ضربت چون او هم یک ضربت. یکی میزند می‌گوید به من زدی از شمال و جنوب و مشرق و مغرب او را به کتک می‌گیرد. اگر ابن ملجم به دستت آمد حق نداری او را سوراخ، سوراخ کنی، یک به یکی. حدیث داریم: «إِنَّکُمْ مَسْئُولُونَ حَتَّى عَنِ الْبِقَاعِ وَ الْبَهَائِمِ» (نهج‌البلاغه/خطبه‌167) نسبت به بقعه‌ها و حیوانات مسئول هستید. آیه‌ای دیگر با معنا و برداشت جدید: «إِذا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزالَها وَ أَخْرَجَتِ الْأَرْضُ أَثْقالَها وَ قالَ الْإِنْسانُ ما لَها یَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبارَها» (زلزال/4-1) میفرماید «أَخْبارَها» نه «أَخْبارَکم» یعنی زمین از خودش خبر می‌دهد. که من بودم و فلانی هم از من استفاده و کشاورز‌ی نکرد رفت گندم از آمریکا خرید. حتی زمین می‌گوید من از او بهتر بودم یک دانه گرفتم یک خوشه دادم او خورد و برای خدا یک سجده هم نکرد.
لذا قرآن میفرماید: «وَ یَقُولُ الْکافِرُ یا لَیْتَنی‌ کُنْتُ تُراباً» (نبأ/40) کافر (روز قیامت)می گوید‌ای کاش من خاک بودم زمین یک را یک دانه دادی یک خوشه داد.
فردا سیزده بدر می‌رویم این خوشه را پایمال می‌کنیم حال او بهتر است یا من اگر ما روزی محاکمه شویم و حیوانات مثلا مار، او می‌گوید من از تو بهترم من روزی یک نفر را و تو روزی 30 نفر را می‌گزیدی من از نزدیک تو از دور هم می‌گزیدی.
طبیعت بر ما حق دارد آب را آلوده نکنیم، نهر آب و زیر درخت را نباید با ادرار آلوده کرد با سیگار حق نداریم هوای تاکسی و اتوبوس و… برای دیگران آلوده کنیم.
(این هم تجاوز به حریم هوایی دیگران است یه وقت تجاوز با اف 14 و16 است. که دشمن اینکار را می‌کنیم یه وقت هم با دود کردن سیگار دیگران را اذیت می‌کنیم)حتی در اطاق پدر سیگار می‌کشد به بچه خود ظلم می‌کند.
طبیعت را احترام کنیم، نه آبی را آلوده و نه هوا را، نه شاخه‌ای را شکسته و نه درختی را قطع و نه چمن و سبزی را پایمال و نه حیوانی را اذیت و آزار. توجه، اگر کسی شکار را از روی تفریح و عیاشی هدف گیرد گوشت این شکار خوردنی نیست برای گوشت و (هدف و مقصود صحیح) اشکال ندارد ولی حوس نمی‌شود زد توی گوش یک نفر. به (جهت هدفی معقول) عیب ندارد ولی الکی نمی‌شود. تشنه گذاشتن حیوان درست نیست حتی اگر یک لیوان آب داریم، یک گوسفند تشنه است و یک سگ باید بدهیم به سگ، برا‌ی اینکه گوسفند را می‌شود ذبح کرد و حلال کرد ولی سگ را نمی‌شود و حق حیات دارد، و طبیعت و حیوانات هم شعور دارند.
5- داستانی درباره ظلم به حیوان
یک روز یکی از دوستان ما را دعوت کرد برای استراحت به مزرعه‌اش برویم، گفت ما 40 نفر اینجا شریک هستیم و داستانی هم دارم و آن اینکه این مزرعه سگی هم دارد. روزی به صاحب این مزرعه گفتم (آهسته هم گفتم) این سگ را از مزرعه بیرون کن، گذشت رفتم تهران و به قصد زیارت علی ابن موسی الرضا(ع) به مشهد، در آنجا خواب دیدم همان سگ آمد مقابل من و به زبان آمد و گفت، گفتی مرا از مزرعه بیرون کنند چرا؟ من یک استخوان می‌خورم شب تا به صبح پاس می‌دهم و بی خوابی می‌کشم تو که اینهمه می‌خوری چقدر خدمت می‌کنی؟ گفت من در خواب از این سگ خجالت کشیدم، بیدار شدم، تلفن زدم به محل و گفتم سگ را از مزرعه بیرون نکنید، هستی و حیوانات شعوردارند
قرآن میفرماید: حیوان در آسمان فهمید مردم خورشید پرست هستند آمد نزد سلیمان و گزارش داد، فهمید خداپرستی و خورشید پرستی را. وقتی هستی شعور دارد چرا ما از بین ببریم (و تلف کنیم)
قرآن می‌فرماید: «وَ النَّجْمُ وَ الشَّجَرُ یَسْجُدانِ» (الرحمن/6) ستاره و درخت سجده می‌کنند. حتی حق نداریم سنگ به سگ بزنیم و برای کیف کردن پرنده را در قفس کنیم خدا به او بال داده تا بپرد ما چرا حق پرواز را از او می‌گیریم اسراف گناه کبیره و امام(ره) می‌فرماید: دور ریختن نصف لیوان آب اسراف است. (استفاده از سنگ می‌شود ولی انفجار کوه برا‌ی سرمایه داری که می‌خواهند خانه را سنگ کنند درست نیست) استفاده از نفت درست ولی نفت را (تاراج دادن) و فروختن برای اینکه ما خوش باشیم نادرست.
6- اهمیت آباد کردن طبیعت از دیدگاه قرآن و روایات
قرآن می‌فرماید: «وَ الْأَنْعامَ خَلَقَها لَکُمْ» (نحل/5) زمین را خدا خلق کرده برای شما زمین از برای همه است، مالک هستیم ولی نمی‌شود هر چه می‌خواهد استخراج کند. و ظیفه انسان این است که زمین را آباد کند.
قرآن می‌فرماید: «هُوَ أَنْشَأَکُمْ مِنَ الْأَرْضِ وَ اسْتَعْمَرَکُمْ فیها» (هود/61). انشاء یعنی ایجاد شما را آفریدم و استعمار یعنی از شما خواستم که زمین را آباد کنید. اینکه به استعمار می‌گویند استعمار یعنی به اسم آبادی و آباد کردن آمده ولی خراب کرده مثل نخود سیاه که بد نیست ولی بچه‌ها را به قصد سرگرم کردن به دنبال نخود سیاه فرستاده‌اند چیز بدی شده است.
حدیث داریم: اگر در دستت نهالی و یا بذری است و زمین لرزه شد و می‌خواهد قیامت به پا شود ولی شما می‌توانید و فرصت داری این نهال و بذر را بکاری، بکار. ایران هم آب دارد و هم خاک، برویم به سمت کشاورزی، درختکاری، تولید، و حفظ منابع طبیعی و محیط زیست و احترام طبیعت.
خداوندا بحق محمد و آل محمد(ع) ایران ما را ایرانی آزاد، آباد، آگاه، مؤمن، متحد، انقلابی زیر سایه رهبری مسئولین خوب، امت حزب الله قرار بده.
رفتار و گفتار و کردار و نیات و افکار ما را جوری که خودت می‌پسندی قرار بده.
کسی هستی و منظومه شمسی به او می‌چرخد، قطب عالم هستی حضرت مهدی (عج) قلب مطهرش را از ما راضی بگردان.
7- هدیه دادن در ایام مبارک عید بهتر است
پیشاپیش عید غدیر را تبریک می‌گویم همانطور که برای شهادت امام حسین(ع) عزاداری می‌کنیم برای غدیر و نصب امیرالمؤمنین(ع) هم جشن بگیریم، چادر که برا یخانم می‌خری عید غدیر بخر، گوشواره که برای دختر می‌خری عید غدیر بخر.
حدیث داریم: اگر کسی روز عید غدیر به یک نفر غذا بدهد مثل این است که به تمام انبیاء غذا داده و پذیرایی کرده. پزشکها عید غدیر یا لااقل دو ساعت در آنروز را (به احترام غدیر)پول نگیرند.
راننده‌های تاکسی از ساعت 12 تا 1 بعداز ظهر پول نگیرند، چون ظهر علی(ع) نصب شد بگویند به احترام منصوب شدن حضرت، پیدا باشد غدیر، چراغانی مدارس، مساجد، بازار، کشور ما کشور علوی است.
خدایا کشور ما را در پناه حضرت مهدی (عج) حفظ بفرما.

«والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته»

لینک کوتاه مطلب : https://gharaati.ir/?p=2514

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.