حق طبیعت- 2، محیط زیست

موضوع: حق طبیعت (2)، محیط زیست
تاریخ پخش: 78/01/19

بسم الله الرحمن الرحیم

«الهی انطقنی بالهدی والهمنی التقوی»

در جلسه قبل بحث درباره حق طبیعت و محیط زیست بود که آنرا دنبال می کنیم که فرصت آن این بود.
الف: طبیعت کلاس توحید است آنرا بهم نزنیم.
دریاها، جنگلها، پارکها، برای زندگی انسان است و کلاس توحید.
ب: طبیعت حساب و کتاب دارد آنرا بهم نزنیم.
ج: طبیعت را خدا به سود بشر آفریده تبدیل به زیان نکنیم.
د: آفرینش حق است حق را باطل نکنیم.
ح: آفریده‌ها (گل و گیاه و دریا و بلبل و…)زینت است آنها را زشت نکنیم.
و: طبیعت امانت خداست به امانت خیانت نکنیم.
ز: طبیعت نعمت خداست نعمت خدا را تخریب نکنیم (مالکیت دلیل بر تلف کردن نیست).
چ: سفارش به درختکاری و نهی از قطع درخت و تخریب جنگل حتی در جنگ، آب را هم آلوده نکنیم.
1- برتري اسلام در اهميت دادن به طبيعت به غرب
اما در این جلسه: دنیا فکر می کند قوانین طبیعت و اهمیت دادن به محیط زیست از غرب است، ولی ما در این جلسه با استناد به آیات و روایاتی که در این زمینه آمده ثابت می کنیم که اسلام بیشتر برای این موضوع اهمیت قائل است اگر بتوانم چهل، پنجاه آیه و حدیث در این جلسه در این رابطه مي‌خوانم.
1- نقش محیط سالم در تولید و سلامتی در اخلاق و در عبادت و اثر آن در همه چیز
اگر در یک کارخانه محیط زیست سالم باشد نشاط کارگران بیشتر و کیفیت کار و تولید بالا میرود اگر مسجد باصفا باشد از جهت نور و (تهویه، و…) نشاط عبادت و گرایش به مسجد زیاد می شود.
خانه هایی که دارای حیاط و حوض و باغچه می باشد اعصاب افراد راحت‌تر و بهتر است از آپارتمان نشینی در مناطق تنگ و (پر جمعیت) فکر نکنیم هر چه غرب آورد خوب است (این موارد) در اعصاب و عبادت و نشاط و تولید موثر است.
2- تخریب کار طاغوتها ست.
قرآن می فرماید: الف: وقتی مؤمن حکومت را بدست بگیرد. «الَّذينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّكاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَ لِلَّهِ عاقِبَةُ الْأُمُورِ» (حج/41)، آنهایی هستند که وقتی در زمین قدرت یافتند نماز را بپا داشته و زکات می دهند و خوبیها را گسترش و بدیها را جلوگیری می کنند.
ب: اگرطاغوتها و کافران حکومت را بدست گیرند: «وَ إِذا تَوَلَّى سَعى‌ فِي الْأَرْضِ لِيُفْسِدَ فيها وَ يُهْلِكَ الْحَرْثَ وَ النَّسْلَ وَ اللَّهُ لا يُحِبُّ الْفَسادَ» (بقره/205) زمانی که آنها بر زمین تسلط بافتند در راه فساد بلاش کرده و کشاورزی و نسل را هلاک می کنند. پس حکومت مومنان دو رابطه دارد یکی با خدا اقامه نماز یکی با مردم زکات (ریشه کن کردن فقر) و طاغوتیان سعی در هلاکت و خرابی، نسل و آبادانی‌ها.
اذا با این دلیل کسی که در راه تخریب محیط زیست و طبیعت قدم بردارد کارش طاغوتی است.
روایت داریم که: اگر وارد مسجد شدید آلوده بود اول نظافت کنید بعد نماز بخوانید. پس ثابت می شود که (توجه به محیط زیست و سلامتی و نظافت) قبل از عبادت است. روایت داریم که:
در ساختمان سازی دستشویی (توالت) دورترین محل در خانه باشد به محل خواب و استراحت.
3- توجه به انفال (منافع و منافع طبیعی) در قرآن
قرآن می فرماید: «يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْأَنْفالِ قُلِ الْأَنْفالُ لِلَّهِ وَ الرَّسُولِ فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ أَصْلِحُوا ذاتَ بَيْنِكُمْ وَ أَطيعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنينَ» (انفال/1) سؤال می کنند از تو درباره انفال بگو انفال برای خدا و رسول است پس تقوا پیشه کنید. «نفل» یعنی چیزهایی که در زندگی مازاد است به نماز نافله هم می گویند نافله جزء نمازهایی است که زیاد برنمازهای واجب است، یا اینکه گفته می شود نفله کردن غذا، انفال یعنی مواردی که احتیاجات روزمره اجتماع نیست مثل: معدنها، جنگلها، بعد از اینکه می گوید انفال از آن خدا و رسول است میفرماید: «فَاتَّقُوا اللَّهَ» یعنی در راه حفظ و نگهداری و تجاوز نکردن به آنها تقوا پیشه کنید. (در بعضی از کشورهای غربی اگر کسی درختی را قطع کند او را جریمه می کنند).
حدیث داریم: اگر محیط از درخت را قطع و خانه و ساختمان سازی کردید مقابلش محیط دیگری را از درخت احیا کنید.
یعنی همیشه باید توجه به محیط زیست و فضای سبز مورد توجه و اهمیت باشد و (روبه توسعه) قرار گيرد.
قانونی داریم در اسلام بنام «لَا ضَرَرَ وَ لَا ضِرَارَ فِي الْإِسْلَامِ» (معاني‌الاخبار/ص‌281) (یعنی نه باید ضرر بزنی و نه از ديگران ضرر از دیگران بکنی).
2- داستان صاحب درخت و قضاوت پيامبر
داستانی دارد این قانون: باغی بود (از درختان خرما) صاحب این باغ محل زندگی و سکونت و زن و بچه‌اش هم در آنجا بود فردی در این باغ یک درخت را صاحب بود وقت وبی وقت به بهانه سرکشی به این یک درخت می آمد، صاحب باغ گفت اینجا محل زندگی و سکونت من است (اصلا مسکن از سکونت به معنای سکینه و آرامش است و لذا خانه هایی که درب و پنچره و حیاط از جای دیگر مشرف دارد و محل دید و تعرض است مسکن نیست) شما به این بهانه رفت وآمد می کنی و آرامش مارا سلب کرده ای گفت من صاحب درخت هستم و حق رفت وآمد و سرکشی دارم صاحب باغ شکایت او را به مردم آزاری پیش پیغمبر(ص) کرد حضرت او را خواست و فرمود: موقع رفتن یاالله بگوگفت: نمی خواهم. فرمود: اگر بفروشی چند درخت جای دیگر می دهیم گفت: نمی خواهم. فرمود: اگر بفروشی من پیغمبر درختی را در بهشت ضمانت می کنم گفت: نمی خواهم.
پیامبر(ص) به صاحب باغ فرمود: کسی حق ندارد به بهانه یک درخت موجب ضرر و اذیت وآزار مردم را فراهم کند درختش را قطع و دور بینداز بعد فرمود: «لَا ضَرَرَ وَ لَا ضِرَارَ فِي الْإِسْلَامِ».
4- بشر خلیفه خداو طبیعت مخلوق، خلیفه بایدحافظ مخلوق خدا باشد
قرآن می‌فرماید: «فَاذْكُرُوا آلاءَ اللَّهِ» (اعراف/69) نعمتهای خدارا یاد کنید. برگ درختان اگر کربن را تبدیل به اکسیژن و نهنگ‌های دریا ماهی مرده‌ها را نخورند آب دریا بد بو شده و حیات انسان به خطر می افتد، هستی به جوری است که سالم سازی محیط می کند خورشید که می تابد میکروبها را از بین برده و آب دریا که با نور خورشید تبدیل به بخار می شود هوا را لطیف کرده و ابرهاکه بوسیله بادها جابجا می شود سبب لطافت هوا و باریدن باران و روئیدن سبزیها همه و همه در مسیر و جهت سالم سازی محیط هستند برای بشر ولی انسان جهت‌ها و نعمتها را نابود می کند. کسی حق ندارد موتور و یا ماشینی که دودزاست در کوچه و خیابان باعث اذیت و آزار مردم شود و اگر دولت به او تذکر داد و او گوش نکردو وسیله را توقیف کردند حق ندارد اعتراض کند که من اختیار دارم، اختیار رفت وآمدداری ولی اختیار مردم آزاری را نداری مثل درختی را که پیامبر(ص) فرمودند قطع کنید.
5- ما باید حافظ محیط زیست باشیم و در تلف کردن آن ضامن هستیم.
قرآن می فرماید: «وَ لا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ بَعْدَ إِصْلاحِها» (اعراف/56) در زمین فساد نکنید بعد از اینکه اصلاح شده است. یکی از موارد فساد از بین بردن امنیت مردم است. و شاید یکی از موارد آن از بین بردن جنگهاست. قرآن می فرماید: «أَ لَمْ‌تر إِلَى الَّذينَ بَدَّلُوا نِعْمَتَ اللَّهِ كُفْراً» (ابراهيم/28) آنان که نعمت خدا را تبدیل می کنند. اینان مورد انتقاد قران هستند. یکی از دوستان که هم امام جمعه و هم نماینده مجلس بود می گفت: زمانی که امام خمینی(ره) در فرانسه (نوفل لوشاتو) بود من به آنجا رفتم و یکروز با هماهنگی دوستان گوسفندی را در همان خانه ذبح کردیم چون از گوشتهای ذبح غیر اسلامی آنجا نمی توانستیم استفاده کنیم گوشت که آماده شدامام فرممود که گوشترا از کجا تهیه کرده اید داستان را گفتیم امام فرمود قانون فرانسه این است که ذبح در منزل غیر بهداشتی است و چون شما این کار را خلاف قانون اینجا و خلاف بهداشت انجام داده اید من استفاده نمی کنم.
3- لزوم قانونمندي و انتظام از سوي شهيد بهشتي
(خداوند رحمت کند من در خدمت آیت الله مظلوم شهید بهشتی قبل از انقلاب بودم و افتخار شاگردی برای او داشتم سوار ماشین شدیم ایشان هم راننده بود آخر وقت شب در خیاباهای تهران میرفتیم چراغ قرمز شد ایستاد گفتم آقا شب دیر وقت است کسی نیست اعتنا نکنید بروید. ایشان فرمود درست است ما نظام (دولت و حکومت شاهنشاهی)را قبول نداریم ولی نظم را قبول داشته و باید به آن احترام بگذاریم.) ممکن است دولتی را انسان قبول نداشته باشد ولی باید به قانون احترام گذاشت. کتابی است به نام (معالم الحکومة) از قرنها پیش درباره رسم و روش حکومت است دارد که نگذارید قصابها درب دکان کشتارکنند و نانواها با پا خمیر کنند. نانواها و آشپز‌ها بدون روپوش کار نکنند ممکن است عرق کند و مخلوط شود با نان و‌اش. وقتی می بینیم که پیامبر(ص) برای رعایت بهداشت 1400 سا لپیش لباسهایش را در دیگ می جوشاند (و این یکی از بهترین راههای از بین رفتن میکروبهاست) (روشنفکرهای بی‌اعتنا به دین) و انسان باید احساس شرم کنند. لذا به شما بگویم که دنیا در این زمینه‌ها مطلب تازه ای از مطالبی که اسلام گفته ندارد، بلکه بهترش را دارد، درست مثل لچه ای که خبر ندارد یا نمی داند و نمی‌فهمد مادرش غذای خوب آماده کرده می رود بیرون ساندویچ مصرف می کند. در میان پیامبران مهمترین آنها حضرت ابراهیم(ع) که موسی و عیسی و پیامبر اسلام(ع) و اکثر پیامبران از نسل اوست. خداوند به همچنین پیامبر می فرماید:
«أَنْ طَهِّرا بَيْتِيَ لِلطَّائِفينَ وَ الْعاكِفينَ وَ الرُّكَّعِ السُّجُودِ» (بقره/125) (تو و پسرت) خانه من (مسجدالحرام) را تطهیر و پاکیزه کنید برای طواف کنندگان و…. و در آیه دیگر داریم «طَهِّرا بَيْتِيَ» پس رعایت مسائل و اهمیت بهداشت و محیط زیست بقدری است که پیامبر اولواالعزم مأمور این کار می شود. پیامبر(ص) پیشنماز بود سر نماز البته اینکه گفتم پیشنماز از دهنم پبرید نمی دانم بود یا نبود سر نماز بود همینکه داشت نماز می خواند دید به دیوار مسجد آب دهن افتاده انسان اگر سرنماز کلمه ای نگوید می تواند تکان بخورد نگاه به من کنید. دوربین روبه من است شما نه آنها که پای تلویزیون نشسته‌اند اگر دوربین لوستر نشان دهد می گویند چی را نگاه کنیم. پیامبر(ص) سر نماز بود نگاهش خورد به آب دهن «مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ» (فاتحه/4) را قطع کرد کمی راه رفت. یه شاخه درخت خرما را بدست گرفت و کشید به دیوار تا آب دهن پاک شد برگشت و فرمود «إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَ إِيَّاكَ نَسْتَعينُ» (فاتحه/5) چقدر نظافت مهم است که حضرت سرنماز این کار را انجام می دهد، کدام رئیس جمهورمیان سخنرانی اگر اتفاق بیافتد این کار را می کند و مخفی نیست که پیامبر ما(ص) از تمام رئیس جمهورهای سوپر دولوکس جلوتر و بهتر است. تمام دکترهای متخصص در وسط نطق و (سخنرانی) حاضر نیستند چنین کاری کنند و حال اینکه پیامبر ما (ص) داشت با خدا سخن می گفت. (هر کس هر چیز دارد ما جلوتریم می فهمم چه بگویم یه وقت یکی شعار می دهد یه وقت هم یکی از جگرش می‌گوید و می فهمد و هر کس هر مطلب و حرف مدرن و تازه ای داشته باشد ما از او جلوتریم) منتها ما (اسلام) را نشناخته ایم گاهی انسان در احادیث به نکات و ظرافتهایی برمی خوریم تعجب می کنیم از اینکه ما و مردم نمی دانیم.
6- بسیاری از مصیبتها به علت خرابکاری های ماست.
قرآن می فرماید: «وَ ما أَصابَكُمْ مِنْ مُصيبَةٍ فَبِما كَسَبَتْ أَيْديكُمْ وَ يَعْفُوا عَنْ كَثيرٍ» (شورى/30) آنچه از مصیبتها به شما می‌رسد به علت آنچه خود انجام داده‌اید می باشد. مشکلات از خود ماست، خراب کردن، جنگل و آب دریا و رودخانه و انفجار کوهها و…. عوارضی دارد (که گریبان گیر آن خود بشر می شود) قرآن می‌فرماید: «مَنْ عَمِلَ صالِحاً فَلِنَفْسِهِ وَ مَنْ أَساءَ فَعَلَيْها وَ ما رَبُّكَ بِظَلاَّمٍ لِلْعَبيدِ» (فصلت/46) کار خلاف کردیم دودش چشم خودمان می رود. و آثار خرابی‌ها درآ ینده هم گناهش گردن ماست. کثیف و آلوده کردن محیط زیست مثل زباله وآب دهن انداختن در آب آشامیدنی هر کس بر اثر این بی توجهی‌ها مریض شود گناهش از برای اوست.
قرآن می فرماید: «وَ نَكْتُبُ ما قَدَّمُوا وَ آثارَهُمْ» (يس/12) (هر آنچه از پیش فرستاده اید با آثارش از برای شما می نویسیم) خلاف را می نویسیم آثار آن راهم می نویسیم. قبلا هم این مثال را گفتیم که اگر کسی برقی را خاموش کند عوارض آن مثل افتادن افراد دزدیدن کفشها ریختن آتش روی فرشها هم به عهده اوشت این آثار یک کار منفی است که انسان ضامن است. همچنین در انفجار کوه از بین بردن حیوان، آلوده کردن و بخریب جنگل و…. آثار منفی آنهم به عهده کسی است که باعث شده. خیلی وقتها بچه های قدیم بچه های الآن مودب و تربیت شده‌اند از بچه های قدیم یه بچه ای داشت گریه می کرد دوست ما یکی از وزراء است دیدم بچه دارد گریه می کند گفتم مشکل او را حل کنم گفت چرا گریه می کنی گفت می خواهم زنگ این خانه را بزنم قدم نمی دهد گفتم من می زنم گفت نه خودم با ید بزنم او را بغل کردم زنگ را زد آمد پائین به من گفت حالا بیا با هم فرار کنیم. (خنده حضار) بچه دارد. شیطنت می کند، مردم آزاری است.
4- علت و عوامل تخریب و فساد چیست؟
اول: حرص
می خواهد راحتتر ماهی بگیرد موادی به دریا می ریزد ماهی‌ها زودتر می میرند. صلوات و سلام خدا بر امام خمینی(ره) می گویند در فرانسه برای اینکه از روی چمن نرود یک مسافت طولانی را رفت.
دوم: تجمل گرایی
گاهی یه بچه بره که بعدا باید چهل کیلو گوشت داشته باشد می کشد که با پوست او کلاه درست کند. شکار می کند که از پوست او یقه درست کند. من رفتم کاخ شاه دیدم پای یک فیل را بریده و از آن جای سیگاری درست کرده‌اند، خداوند لعنت کند رژیم را که برای توتون سیگار مهمانش از ستون یک فیل جاسیگاری درست می کند.
سوم: خودخواهی
به این معنی است که اگر محیط زیست هم بخواهیم سالم باشد مردم باید دین داشته باشند، بسیاری از مفاسد در تلف و اتلاف مال مردم و خود از خودخواهی است، با کفش روی قالی حال ندارد.
چهارم: هوس رانی
در جلسه قبل گفتیم شکار از روی هوس گوشت آن حرام می شود.
قصه: در زمان امیرالمومنین علی(ع) دو قبیله به هم افتخار می کردند که عروس دارها به خود ننازید. داماد ما بهتر است و آنها هم می گفتند داماد دارها به خود ننازید عروس ما بهتر است یکی از این قبیله‌ها شتری کشت و آبگوشت آنرا بقسیم کرده دیگر قبیله 2 شتر از روی رقابت باز اولی سه شتر دومی چهار شتر تا صد شتر رفتند امیرالمومنین علی(ع) فرمود از این گوشت استفاده نکنید و فرمود همه آنها را بریزید توی بیابان شغالها بخورند، گوشتی از شتر که به خاطر هوس افراد آماده شده باید شغالها بخورند. روی چشم و هم چشمی از بین می رود.
قرآن می فرماید: «وَ لَوِ اتَّبَعَ الْحَقُّ أَهْواءَهُمْ لَفَسَدَتِ السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ وَ مَنْ فيهِنَّ بَلْ أَتَيْناهُمْ بِذِكْرِهِمْ فَهُمْ عَنْ ذِكْرِهِمْ مُعْرِضُونَ» (مومنون/71) اگر حق تابع هوا و هوس شود در آسمان و زمین فساد می شود. البته قرآن را محدود به این مصادیق نکنید ممکن است یکی از مصادیق فساد بهم زد محیط زیست باشد اسراف حرام است ولی مصادیق زیادی دارد. علاوه بر مسائلی که درباره محیط زیست گفتیم باید بدانیم که در دنیای حیوانات و هستی خبرهایی هست.
7- طبیعت قداست دارد احترام کنیم
خداوند در قرآن به چیزهایی قسم یاد می کند: «وَ الشَّمْسِ وَ ضُحاها» (شمس/1) قسم به خورشیدو نور آن و یا «وَ التِّينِ وَ الزَّيْتُونِ» (تين/1) قسم به انجیر و زیتون. خداوند هم به خورشید بزرگ وهم به انجیر و زیتو ن کوچک قسم یاد می کند. برای اینکه نزد خداوند خورشید و انجیر فرقی نمی کند. برای ما کوه و کاه فرق می کند و اگر بخواهیم قسم یاد کنیم می گويیم به کوه قسم می گويیم جان تو نمی گويیم به خودکار قسم.
8- طبیعت حق دارد.
ما نمی توانیم به هر شکل می خواهیم از طبیعت مصرف کنیم، حدیث داریم: کسی در نهر آب ادرار نکند برای اینکه آب اهلی است که با ادرار اذیت می شوند اهل آب ماهی یا حیوانا ت ریز ممکن است باشد.
9- طبیعت فهم دارد و مشغول عبادت است.
من یه چیزی می خواهم بگویم می خواهید قبول کنید یا نکنید. قرآن می فرماید: باران می فرستیم: «فَسالَتْ أَوْدِيَةٌ بِقَدَرِها» (رعد/17) (هر کس و چیز یک ظرفی و ظرفیتی دارد) پس استفاده می کند هر کس به اندازه ظرفیتش اینجا در بلوار اشرفی اصفهانی هستیم من داستانی را از ایشان نقل می کنم و نقل هم از فرزند بزرگ ایشان است می گفت روزی آیت الله اشرفی اصفهانی وارد اطاق شد دیدیم خیلی ناراحت است. علت پرسیدیم به من گفت این گربه ای که داخل زیر زمین شد بگیرید و بیاورید گفتیم معلوم نیست گربه کجا رفته و گرفتن آنهم سخت است و برای چی ما این کار را بکنیم ایشان فرمودند کیسه ای بر روی دستها بکشید و او را بگیرید بیاورید من می خواهم از او عذر خواهی کنم تعجب کردیم گفت من دیدم گربه گوشت به دهن دارد و از داخل آشپزخانه بیرون آمد با عصا به کمر گربه زدم که گوشت را رها کند البته گوشت را رها نکرده و رفت داخل زیرزمین بعد من فکر کردم که چرا این حیوان را اذیت کردم او که حیوان است غریزه ای دارد و من یک وظیفه، غریزه او باعث می شود گوشتی را دید برای سیر کردن خود و بچه هایش ببرد وظیفه من هم این استکه گوشت را در جای محکم و دوراز دسترس گربه نگهداری کنم اگر من در وظیفه کوتاهی کرده‌ام چرا او را اذیت کنم بالاخره دیدیم اسن پیرمرد خیلی ناراحت است به هر ترتیب گربه را گرفتیم آوردیم او گربه را به دامن گرفت و همینطور که داشت نوازش می کرد از خداوند هم طلب مغفرت می کرد بعد گربه را رها کرد رفت پیش بچه هایش از آن روز به بعد این پیرمرد سر سفره نمی نشست مگر اینکه مقداری از غذا را با دست خودبه زیرزمین برده و به گربه می داد گذشت تا اینکه ایشان شهید شد و خبرش به خانه رسید ماو مردم شاهد بودیم نصف روز این گربه مثل آدمهای عزادار جیغ می زد و بعد هم بچه هایش را برداشت و از آن خانه رفت.
همینطور الاغ است اذیت می کنیم. مگر می شود حیوان را اذیت کرد. خروس صدا کرد امام صادق علیه السلام فرمود میدانید چه می گوید، فرمود چه می گوید. مگر حیوان حرف می زند. قرآن می فرماید: همه پرنده‌ها حرف می زنند. سلیمان می گوید خدا را شکر که: «عُلِّمْنا مَنْطِقَ الطَّيْرِ» (نمل/16) منطق پرنده‌ها را خدا به ما یاد داده
5- رعايت احترام طبيعت
خداوند می فرماید: «يا جِبالُ أَوِّبي‌ مَعَهُ وَ الطَّيْرَ وَ أَلَنَّا لَهُ الْحَديدَ» (سبأ/10) ای کوهها با داود همصدا شوید. خداوند با کوه حرف میزند و مورد خطاب قرار می گیرید، علم و پیشرفت آن کم کم یک مسائلی را حل می کند الآن یه کتابخانه ای که به اندازه این مسجد است می آورند روی دیسکت کامپیوتر مثل ورق کاغذ و صفحه شیشه. دارد که خداوند به همه بشر در یکجا فرمود: «أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ قالُوا بَلى‌» (اعراف/172) آیا من پروردگار شما نیستم گفتند چرا خداوند به یکی از فرشتگان می فرماید شاهد باش این اقراری که من از بندگانم درباره خدایی خودم گرفتم بعد این فرشته می‌شود سنگ و آن هم (حجرالاسود)
آیا می شود فرشته سنگ شود از نظر قرآن بله همانطور که عصای موسی که از چوب بود اژدها و رود نیل خون شد. خداوند قادراست مگر شما کودتوی باغچه نمی ریزی گل برداشت می کنی، کود بوی بد و گل بوی خوب دارد. خداوند، «يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ» (فرقان/70) بدهی‌ها را تبدیل به خوبی‌ها می کند. پس همانطور که یک کتابخانه در یک دیسکت جمع می شود تمام آری‌ها و اقرارهای بشر در یک سنگ ثبت و ضبط شود. بنابراین طبیعت قداست داردبه آن توهین نکنیم. به حضرت صالح گفتند تو پیامبری و با خدا رابطه داری و قدرت تو وصل به قدرت خداست.
فرمود: بله. گفتند: پس از دل سنگ و کوه شتری بیرون آید تا ما به تو ایمان آوریم. حضرت صالح هم به اذن خدا چنین کرد و لذا می فرماید: «هذِهِ ناقَةُ اللَّهِ لَكُمْ آيَةً فَذَرُوها تَأْكُلْ في‌ أَرْضِ اللَّهِ وَ لا تَمَسُّوها بِسُوءٍ فَيَأْخُذَكُمْ عَذابٌ أَليمٌ» (اعراف/73).
این شتری است با نظر و قدرت خدا با او بدرفتاری نکنید که شما به عذابی دردناک گرفتار می شوید شتری که با اذن و اراده خداوند بوجود آمده می فرماید با او بدرفتاری نکنید حالا مگر می شود سلمان رشدی به پیامبر بزرگ خدا حضرت محمد(ع) جسارت کند و هیچ، بالاترین عذاب را باید داشته باشد. حالا ممکن است بگویند این محیط زیستی که شما می گويید از گل و بلبل و… در اروپا و آمریکا هم هست ما می گويیم غیر از این یک ورق سبز دیگری هم داریم که آنها ندارند. وآن اینکه همینطور که محیط زیست ظاهری باید سالم باشد، محیط زیست روانی و معنوی هم باید سالم باشد و لذا یه دختر آرایش کرده که به کوچه و خیابان می آید روان جامعه و را بهم می ریزد آرامش ظاهری یک اصل و آرامش باطنی و روانی هم یک اصل است یک شایعه سازی جامعه را فاسد می کند مثل دود، در جامعه و مکانی که دود هست انسانها همدیگر را تاریک و سیاه می بینند در محیط شایعه هم همینطور است و ما محیط سالم زیست روانی و معنوی را نباید بهم بزنیم. اسلام همیشه جلوتر است.
وزارت بهداشت می گوید در تغذیه باید اموری را رعایت کرد قرآن هم می فرماید: «فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلى‌ طَعامِهِ» (عبس/24) باید انسان دقت نظر بکند در طعام و خوردنیها. امام می فرماید بالاتر از دقت در تغذیه مادی، تغذیه معنوی و روانی است، چه کتابی چه مقاله و روزنامه و سخنرانی، از چه استادی، غذا فقط آن نیست که وارد معده می شود آنهم که وارد مغز می شود مهم است (بلکه خیلی مهمتر) همه دنیا می گوید لباس همینکه ظاهر ما راپوشش می دهد قرآن می فرماید: «وَ لِباسُ التَّقْوى‌ ذلِكَ خَيْرٌ» (اعراف/26) لباس تقوا بهتر است پس تقوی هم برای انسان لباس است و پوشش دارد. امتیاز اسلام این است هرچه دنیا می گوید یک قدم جلوتر دنیا می گوید لباس ماهم و هم لباس تقوی دنیا می گوید زینت ماهم و هم زینت معنو ی و می گوید محیط زیست ماهم وهم محیط زیست معنوی، بد حجابی، شایعه سازی، دروغ پراکنی، ناامنی، هم محیط زیست را بهم زده و اسلام برای هر کدام برنامه دارد و امر به معروف و نهی از منکر بکن و نکنها برای سالم سازی محیط زیست است. و سفارش به حق به خاطر این است.
خداوندا بحق محمد و آل محمد جامعه ما را از فتنه‌ها و آشوبها و ناسالمیها دوربدار، نسل و ناموس مارا حفظ بفرما.
امت و ملت، رهبرو دولت، عقائدو افکار، آب و خاک، مرز وبوم ما حفظ بفرما.
و آنکسی که حلقه هستتی بدست اوست و خداوند نظام را به او نگه داشته جانش را سالم و قلبش رااز ما راضی و مارا از یاران امام زمان عج) قرار بده.

«والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته»

لینک کوتاه مطلب : https://gharaati.ir/?p=2515

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.