اسلام ناب

موضوع: اسلام ناب
تاریخ پخش: 75/08/03

بسم الله الرحمن الرحیم

یکی از جملاتی که حضرت امام(ره) می‌فرمود: اسلام ناب، ناب چیست؟ خیلی معنا دارد. منتهی قبل از همه معنی‌ها معنای خالص است. در اسلام ناب فروعات مطرح می‌شود توحید ناب نبوت ناب امامت ناب ایمان ناب دین ناب کلام ناب عمل ناب فکر ناب کتاب ناب خود خلوص یک ارزش است. در مورد توحید ناب روایات زیادی است شهید بهشتی رساله دکترایش یکی در مورد توحید است همان زمان شاه هم چاپ شده بود.
1- توحید ناب عمل به وظیفه است
حدود 60 جمله داریم راجع به تعبیرات «لا إِلهَ إِلاَّ اللَّهُ»، «لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ»، «لا إِلهَ إِلاَّ أَنْتَ»، «لا إِلهَ إِلاَّ أَنَا»، «اللَّهُ» یعنی خداوند متعال اما «إِلهَ» یعنی هر چیزی که دلربا باشد هر چیزی که معبود شما باشد هر چیزی که شما را جذب کند «إِلهَ» شماست «إِلهَ» بعضی لباسشان است بعضی جذب پول می‌شوند بعضی جذب هوی و هوس می‌شوند «لا إِلهَ» یعنی نیست چیزی که معبود من باشد و دل من را ببرد «إِلاَّ اللَّهُ» اسلام برای اینکه توحید را در ما بگنجاند گاهی کلمات پشت سر هم نقل کرده مثلاً در تشهد می‌گوییم «أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» باز می‌گوییم وحده یعنی تنهاست او. باز می‌گوییم «لَا شَرِیکَ لَهُ» سه جمله مثل هم. اینها امتیازاتی با هم دارند اما حقیقتش فقط توحید ناب است «قُلِ اللَّهُ ثُمَّ ذَرْهُمْ» (انعام/91) بگو خدا، باقی را بریز دور.
آمدند به امام(ره) گفتند آقا این فتوایی که شما برای قتل سلمان رشدی می‌دهید با قوانین بین المللی سازگار نیست امام(ره) فرمودند به درک. آبروی رسول الله را برد قانون اسلام این است که اگر کسی به پیغمبر(ص) جسارت کند حتی اگر کسی به فاطمه‌ی زهرا(علیها السلام) جسارت کند اجازه مجتهد هم لازم نیست همانجا می‌شود او را کشت منتهی جسارتش آگاهانه و عالمانه باشد گاهی یک کسی غیظش می‌گیرد ممکن است قرآن را پرت کند بچه‌اش را هم بیاندازد داخل حوض. یک کسی هم که می‌فهمد با یک برنامه ریزی که وقتی سلمان رشدی کتاب چاپ می‌کند در یک لحظه به همه جوانهای دنیا کتابش چاپ می‌شود و از طرف ابر جنایتکارها بیشتر از هر کتاب علمی حمایت می‌شود این پیداست قصه طبیعی نیست.
زنی در کاشان برای بچه‌اش حادثه‌ای پیش آمده بود خلقش تنگ شده بود به خدا می‌گفت نمی‌توانی خدایی کنی بیا پایین مثلاً خیال می‌کرد خدا در بالای آسمان است و ایشان در مدیریت کم آورده. خوب این زن نفهم است یا هیجان به او دست داده. الآن سلمان رشدی توبه هم بکند فایده‌ای ندارد بخشیدنی نیست. روزی که حضرت، مکه را فتح کرد همه آنهایی که علیه ایشان توطئه کرده بودند خاکستر ریخته بودند نسبت کاهن، ساحر، شاعر. فرمود همه را بخشیدم فقط سه نفر را نمی‌بخشم همه مردم مکه آزاد و این سه نفر را اعدام کنید گفتند یا رسول الله این سه نفر چکار کردند؟ فرمود این سه نفر من را هجو می‌کردند یعنی با یک اشعاری من را دست می‌انداختند تحقیرم می‌کردند شخصیت مرا می‌کوبیدند.
و لذا وقتی از اهل بیت امام حسین(ع) پرسیدند کجا به شما بد گذشت؟ گفتند شام شام شام چون آنجا مسخره کردند. قرآن می‌فرماید اگر گناه کردید توبه کنید یکجا می‌گوید «وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ» (نساء/64) پیغمبر برای شما استغفار کند یکجا هم داریم که می‌گوید پیغمبر اگر 7 بار برای اینها استغفار کنی من اینها را نمی‌بخشم دعا در مورد کسانی که مومنین را مسخره کنند از پیغمبر هم پذیرفته نیست. توحید ناب یعنی ما به وظیفه عمل می‌کنیم جنگ که می‌کنیم دفاع مقدس است نه می‌خواهیم عراق را بگیریم و نه می‌خواهیم حکومت صدام را بگیریم ما زندگی می‌کردیم او هجوم آورد و ما دفاع کردیم حالا پیروز شدیم، شدیم پیروز نشدیم، نشدیم. البته توحید ناب خیلی مهم است ما خیلی قاطی داریم من خودم از در حرم امام رضا(ع) آمدم بیرون درهای طلایی را بوسیدم اما آمدم توی صحن حال نداشتم درهای چوبی را ببوسم یعنی دیدم خود من که آخوندم توحیدم ناب نیست یعنی با طلا قاطی است. اگر رئیس دانشگاه بگوید درسها و استاد هست اما مدرک نمی‌دهیم فردا ببینیم چند نفر می‌آید دانشگاه ببینیم شما عاشق علم هستید یا مدرک خیلی از ما عاشق علم نیستیم. دانشجو یعنی کسی که می‌خواهد فقط چیز یاد بگیرد مدرک بود، بود نبود هم نبود به این می‌گویند عاشق ناب.
آقایی چند نوکر داشت می‌خواست نوکرهایش را امتحان کند سوار یک شتر شد از جاده‌ای بیابانی می‌رفت رسید به کوه و دره‌ای بالای دره که رسید مقداری سکه ریخت توی دره به نوکرهایش گفت هر کس سکه‌ها را برداشت مال خودش همه نوکرها آقا را ول کردند رفتند سکه جمع کنند یکی ایستاده بود با شتر آقا. آقا به او گفت تو چرا نمی‌روی؟ گفت من جان شما برایم مهم است نه سکه‌های شما. روزهای ترور بود برای ما پاسدار گذاشته بودند دو تا پاسدار که آمدند جان من را حفظ کنند توی ماشین که نشستند من می‌خواستم امتحانشان کنم یک مشت تخمه از خانه برداشتم(مثل اینکه ایام عید بود) گفتم بیا تا آجیل را گذاشتم توی مشتش دیدم پاسدار یوزی را کنار گذاشت و شروع کرد به تخمه شکستن گفتم بابا حواست کجاست تو محافظ منی؟ تو که با یک مشت تخمه کدو گول می‌خوری؟ ما گاهی وقتها حرف می‌زنیم بحث از عدالت نمی‌کنیم بعد می‌گویند آقا این بزغاله را تقسیم کن ما هم کبابی هایش را برای خودمان بر می‌داریم پیداست از عدالت اجتماعی حرف می‌زدیم.
2- اسلام ناب یعنی حب و بغض برای خدا
اسلام ناب یعنی حب و بغضش برای خدا باشد یکی از دوستان ما آقای صفایی نماینده امام(ره) در ارتش بود نقل کرد که ما در ایام جنگ جبهه رفتیم بسیجی‌ها به ما گفتند بیا با هم یک عکس بگیریم گفتیم باشد ما ایستادیم یک پسر 15 ساله‌ای هم بسیجی بود بغل ما ایستاد یک مرتبه در یک لحظه قایم شد یعنی از بغل ما شانه خالی کرد فرار کرد و رفت ما هم نفهمیدیم چرا عکس گرفتیم بعداً آن پسر را دیدیم گفتم بغل من ایستاده بودی عکس بگیری چرا عکس نگرفتی گفت من اولش گول خوردم آمدم پیش شما عکس بگیرم بعد وقتی بغل شما ایستادم دیدم من برای عکس که جبهه نیامدم امام(ره) فرموده جبهه‌ها را پر کنید بنده هم یک بچه دبیرستانی بودم قلم و دفتر را کنار گذاشتم و آمدم جبهه برای خدا آمدم جبهه بعد دیدم همین که بغل شما می‌خواهم یک پزی بدهم که من پیش فلانی عکس برداشتم و یک زمانی توی یک مجله یا روزنامه‌ای چاپ بشود. این به اخلاص من ضرر می‌زند من اگر برای خدا آمدم نباید کار به عکس داشته باشم و لذا در یک لحظه شانه خالی کردم و فرار کردم این را می‌گویند اسلام ناب. برعکسش بزرگواری می‌گفت رفتیم عیادت بیماری مثلاً مقداری هم گز گرفته بودیم وقتی رفتیم دیدیم دور تخت بیمار جمعیت زیاد است ما هم این گز را گذاشتیم کمدی که بغل بیمار است احوالپرسی کردیم و آمدیم بیرون آنوقت گفتیم اه! ! یک کیلو گز خریدیم اصلاً مریض نفهمید برای ما است.
البته من هم چند بار خودم را امتحان کرده‌ام رفوزه شده‌ام من هم توحید ناب ندارم گاهی هم یکی دو بار بوی این بوده که این کار برای خدا بوده و تصادفاً ممکن است یک کار خالصی از بعضی از ما سر بزند. این سلام‌هایی که می‌کنیم از صبح تا شب 700 سلام می‌کنیم هیچکدام ناب نیست همه‌اش قاطی دارد. عید قربان بود یک کسی به من تلفن کرد آقای قرائتی گوسفند کشتم دعای قربانی چیه؟ گفتم دعای قربانی این است که کبابی هایش را برای خودت توی یخچال نگذاری گفت نه چه دعایی بخوانم؟ گفتم رانش و گوشتهای خوبش را برای نور چشمی‌ها… قربانی معنایش این است که 20 یا 40 تیکه همه یکجور از دم به همه یک جور بده. قربانی یعنی اینکه این گوشت را می‌دهم برای اینکه به خدا نزدیک بشوم در مورد خالص یک آیه داریم «مِنْ بَیْنِ فَرْثٍ وَ دَمٍ لَبَناً خالِصاً سائِغاً لِلشَّارِبینَ» (نحل/66) یعنی این شیر از لابلای پهن و لابلای خون رد میشود نه بوی پهن دارد و نه رنگ خون. این شیر خالص است.
3- نبوت ناب دوستی و اطاعت پیامبر خداست
نبوت ناب یعنی اینکه من پیغمبر خدا را دوست دارم برای اینکه قانون خدا را می‌گوید اما قرآن می‌فرماید یک عده ناب نیستند دو نفر سر آبیاری دعوا کردند رفتند پیش پیغمبر(ص) حضرت حرف هر دو را گوش داد فرمود حق با ایشان است یک مرتبه گفت چون پسر عمه‌ات است به نفع او قضاوت کرد فرمود نبوت تو ناب نیست پیغمبر(ص) را در این حد که قاضی باشد قبول نداری «فَلا وَ رَبِّکَ لا یُؤْمِنُونَ» (نساء/65) به خدا قسم دین ندارند آنهایی که قضاوت تو را قبول ندارند «وَ مَنْ لَمْ یَحْکُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِکَ هُمُ الْکافِرُونَ» (مائده/44) هر کس به قانونی که پیغمبر آورده قضاوت نکند یک آیه داریم «فَأُولئِکَ هُمُ الْکافِرُونَ» یک آیه داریم «وَ مَنْ لَمْ یَحْکُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِکَ هُمُ الْفاسِقُونَ» (مائده/47) یک آیه داریم «وَ مَنْ لَمْ یَحْکُمْ بِما أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولئِکَ هُمُ الظَّالِمُونَ» (مائده/45) پیامبر(ص) می‌فرماید: مسواک بزن دلیلش هم همان موقع معلوم می‌شود فرمودند گوشت خوک نخور معلوم هم نبود چرا تا چند سال پیش که گفتند گوشت خوک کرم کدو و کرم تریشین دارد حالا می‌گویند که کرمش را در فلان درجه حرارت می‌کشیم اسلام می‌گوید حلال نیست ما می‌گوئیم انگل را 1300 سال بعد فهمیدید ممکن است آثاری داشته باشد که دنیا 1000 سال دیگر بفهمد بعضی احکام را همان لحظه آدم می‌فهمد بعضی احکام را بعد می‌فهمد بعضی از احکام را ممکن است ما نفهمیم اگر خدا گفته اطاعت می‌کنیم نبوت ناب یعنی «وَ ما آتاکُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ» (حشر/7) هر چه پیغمبر(ص) گفته ما گوش می‌کنیم البته ما حدیث دروغ هم زیاد داریم و لذا گفته‌اند هر کسی حق ندارد حدیث بخواند هر کسی حق ندارد نسخه بدهد «اقْتَرَبَتِ السَّاعَهُ وَ انْشَقَّ الْقَمَرُ» (قمر/1) ماه دو نیم شد بعد حدیث داریم رفت توی یقه پیغمبر(ص) نصفش از این آستین آمد بیرون و نصف دیگر از آستین دیگر می‌گوید این دیگر دروغ است. چون کره بزرگ توی یقه کوچک نمی‌رود این عقلی است. پیغمبر(ص) رفت معراج البته تا قبل از هواپیما می‌گفتند چطوری؟ ولی محال نبود بالا رفتن موجود محال نیست.
4- امامت ناب اطاعت از امام است
امامت ناب یعنی هر چه امام گفت گوش بدهیم در جنگ صفین عمار بود شرایط را طوری بر حضرت علی(ع) تنگ کردند که مجبور شد آتش بس کند فرمود عمار برگرد عمار گفت یا علی(ع) مقدار دیگری به من فرصت بده من قصه جنگ را به نفع علی بن ابی طالب(ع) تمام می‌کنم فرمود با اینکه می‌گویی یک ساعت دیگر جنگ به نفع علی(ع) تمام شده من می‌گویم بیا، بیا فرمود چشم هر چه شما بگوئید.
5- کسی حق امامت دارد که فقط قانون خدا را عمل کند
ما گاهی وقتها بیش از آنکه اسلام گفته می‌خواهیم قدم برداریم «وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ» (نحل/36) یعنی طاغوت را به عنوان امامت نگیرید امام حسین(ع) فرمود «فَلَعَمْرِی مَا الْإِمَامُ إِلَّا الْحَاکِمُ بِالْکِتَابِ» (إرشاد مفید/ج‌2/ص‌39) کسی حق امامت دارد که فقط به قانون خدا عمل کند بعضی افراد با طنز این را نقل می‌کردند می‌گویند بهلول یکبار وارد دستگاه خلیفه شد کفش هایش را زیر بغلش گرفت و رفت روی تشک خلیفه نشست آمدند با کتک بلندش کردند جای شاه نشسته‌ای! ؟ بی ادب. بهلول هم آمد و شروع کرد زار زار گریه کردن خلیفه وارد شد گفت چرا گریه می‌کنی گفت من ده دقیقه دزدی روی تشک تو نشستم کتکم زدند تو یک عمری است که دزدی جای امام کاظم(ع) نشسته‌ای.
یکی از راه‌های امر به معروف و نهی از منکر طنز است. بیست و چند سال پیش سمینار دبیران تعلیمات دینی بود از طرف آموزش و پرورش شهید بهشتی و شهید مطهری و افراد زیادی آنجا بودند من چند دقیقه‌ای بحث پرخنده گفتم منتهی هم نکته و هم خنده شهید بهشتی خیلی خندید بعد مرحوم شهید بهشتی رفت و گفت من یک چیزی توی مغزم بود و آن این بود که ما هر چه تا بحال اسلام را یاد داده‌ایم همراه گریه یاد دادیم مسجد گریه کن یک حدیث هم گوش بده در ذهنم بود که می‌شود اسلام را همراه خنده یاد بدهیم؟ و دیدیم می‌شود.
بهلول آمد دید مسجد می‌سازند به کارگرها گفت چه کسی مسجد می‌سازد گفتند شاه اعلیحضرت هارون الرشید گفت خیلی خوب رفت پیش یک سنگ تراش و گفت سه کلمه روی این سه سنگ حکاکی کن(بانی مسجد بهلول) پولش را گرفت و شروع کرد تراشیدن. سحر بهلول این سنگها را برداشت، با نردبان رفت روی در مسجد و سنگها را کار گذاشت فردا کارگرها آمدند دیدند بالا نوشته بانی مسجد بهلول گفتند بانی مسجد شاه است گفتند بانی مسجد شاه است رفتند به شاه گفتند بهلول را حاضر کردند و گفتند تو چه حقی داشتی مسجد شاه را به… گفت تو اگر برای خدا ساختی بگذار اسم من باشد خدا که می‌داند بالاخره به مردم حالی کرد که این مسجد را برای خدا نمی‌سازد برای شهرت می‌سازد و تظاهر می‌کند. یعنی گاهی ما با طنز می‌توانیم بگوئیم تو دروغ می‌گویی.
6- ایمان ناب باید یکدست باشد
ایمان ناب «الَّذینَ آمَنُوا وَ لَمْ یَلْبِسُوا إیمانَهُمْ بِظُلْمٍ» (انعام/82) کسانی که ایمان دارند و ایمانشان را مخلوط نمی‌کنند با ظلم البته مراد از ظلم این نیست که هر کس ایمان دارد تا آخر عمرش ظلم نکند روایت داریم مراد اینست که اگر ایمان دارد رهبران حق را کنار نگذارد اگر ایمان دارد مشرک نشود یعنی ایمانش یک دست باشد.
برای امام شناسی شما کتاب کشف اسرار و وصیت نامه امام(ره) را هم بخوانید فاصله قلم اول و قلم آخر حدود چهل سال است ببینید متنش یکی است حال و هوایش هم یکی است پیدا است این اسلام ناب است اسلام ناب اینست که آدم ساعت به ساعت عوض نشود. اول که عروس و داماد با هم حرف می‌زنند می‌گویند هدف مسائل اخلاقی است دنیا ارزش ندارد چنان عروس و داماد سر هم کلاه می‌گذارند هر دو داخل پارک با هم نشستند و به هم دروغ می‌گویند اما دو ماه بعد سر رنگ بند کفش با هم بد اخلاقی می‌کنند سر اینکه کدام مادر بزرگ‌ها را اول ببینیم بد اخلاقی می‌کنند علاقه اینها ناب نیست علاقه ناب علاقه‌ای است که اول و آخرش علاقه‌اش یک جور باشد. عشقی که مردم به امام(ره) داشتند یک جور بود روز استقبال ورود به ایران 5 میلیون و روز تشیع جنازه 10 میلیون آمده بودند یعنی ایمانشان به امام(ره) ناب بود اگر چیزها بالا و پائین رفت حب و بغضها، کینه‌ها اینجا معلوم می‌شود ناب نیست قاطی دارد.
مردم کوفه 18 هزار نفر صبح با مسلم بیعت کردند غروب که ایشان نماز مغرب می‌خواند دید یک نفر نیست یعنی یک مرتبه 18 هزار نفر بیعت را شکستند. حدیث داریم قَالَ الصَّادِقُ (ع): «إِذَا کَانَ لَکَ صَدِیقٌ فَوُلِّیَ وِلَایَهً فَأَصَبْتَهُ عَلَى الْعُشْرِ مِمَّا کَانَ لَکَ عَلَیْهِ قَبْلَ وِلَایَتِهِ فَلَیْسَ لَکَ بِصَدِیقِ سَوْءٍ» (أمالی طوسی/ص‌279) اگر با کسی رفیقی رفیقت رئیس مملکت شد(پستی گرفت) اگر 10 درصد علاقه قلبی‌اش را حفظ کرد باز هم آدم بدی نیست یعنی ریاست جوری است که رفاقتهای قدیمی را به کلی از بین می‌برد. قرآن راجع به دین ناب می‌فرماید «وَ أَنْ أَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنیفاً» (یونس/105) هم در سوره یونس و هم در سوره روم «فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنیفاً» (روم/30) یعنی وقتی به سمت دین رو می‌کنی دین خالی از هر گونه شرک.
7- قرآن کتاب ناب
کتاب ناب قرآن «لا یَأْتیهِ الْباطِلُ مِنْ بَیْنِ یَدَیْهِ وَ لا مِنْ خَلْفِهِ تَنْزیلٌ مِنْ حَکیمٍ حَمیدٍ» (فصلت/42) یک حرف دری وری در آن نیست اما کتابهای دیگر ناب نیست. در کتاب انجیل آمده که حضرت عیسی(ع) با مادرش رفتند عروسی شراب کم آمد میزبان به حضرت عیسی(ع) گفت شراب کم آمده چکار کنم؟ فرمود هیچ غصه نخور ظرفها را پر آب کن من معجزه می‌کنم و از آنها شراب سازی می‌کنم همه میهمانها شراب بخورند و سیر شوند و کم نیاید آخر این کتاب آسمانی است که در انجیل فعلی بگویند اولین معجزه حضرت عیسی(ع) شراب سازی است. اینها از مزخرفاتی است که بعداً وارد شده یا در تورات می‌خوانیم خدا از آسمان پائین آمد و با یعقوب کشتی گرفت و یعقوب خدا را به زمین زد و یعقوب شست پای خدا را به دندان گرفت و گفت تا مرا برکت ندهی تو را آزاد نمی‌کنم! آدم و حوا پشت درختهای بهشت پنهان شدند خدا گفت کاش شما را خلق نمی‌کردم از خلقت شما پشیمان شدم.
کتاب ناب کتابی است که یک خرافات در آن نباشد. سخن ناب «وَ ما یَنْطِقُ عَنِ الْهَوى‌» (نجم/3) مصدر و سرچشمه حرفها هوی و هوس است. آیه‌ای در قرآن هست برای حرفهای بی ریشه «وَ مِنْهُمْ مَنْ یَلْمِزُکَ فِی الصَّدَقاتِ فَإِنْ أُعْطُوا مِنْها رَضُوا وَ إِنْ لَمْ یُعْطَوْا مِنْها إِذا هُمْ یَسْخَطُونَ» (توبه/58) بعضی از مردم نیش می‌زنند که زکات را چکار کردی؟ بیت المال را چکار کردی؟ به پیغمبر(ص) می‌گفتند خمس و زکات را چکار می‌کنی؟ «وَیْلٌ لِکُلِّ هُمَزَهٍ لُمَزَهٍ» (همزه/1) همین یلمز است یعنی وای به حال آنهایی که نیش می‌زنند به این و آن. این نیشی که می‌زنند ناب نیست انگیزه دارند علتش اینست که به خودشان ندادی «فَإِنْ أُعْطُوا مِنْها رَضُوا» اگر یک پولی کف دستشان بگذاری راضی‌اند و اگر ندهی «إِذا هُمْ یَسْخَطُونَ» اینکه غیظ می‌کنند برای اینکه به آنها پول نداده‌ای.
8- علاقه ناب و سخن ناب
اگر مسئولیت‌ها را از من گرفتند باز هم گفتم اسلام خوب است جمهوری اسلامی خوب است معلوم می‌شود علاقه من ناب است و گرنه علاقه من قاطی ریا و پست و پز است. سخن ناب سخنی است که بر اساس منطق باشد.
9- عمل ناب
عمل ناب اینست که فقط برای خدا باشد اگر کسی نماز بخواند و بگوید برویم صف اول که تلویزیون مرا نشان بدهد نمازش باطل است. اگر کسی خواست نماز بخواند و مکانی بایستند که او را ببینند نمازش باطل است اگر زمانی بخواند که او را ببینند نمازش باطل است اگر قیافه برای غیر خدا باشد نماز باطل است «قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُکُمْ یُوحى‌ إِلَیَّ أَنَّما إِلهُکُمْ إِلهٌ واحِدٌ فَمَنْ کانَ یَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ فَلْیَعْمَلْ عَمَلاً صالِحاً وَ لا یُشْرِکْ بِعِبادَهِ رَبِّهِ أَحَداً» (کهف/110) «فَمَنْ کانَ یَرْجُوا لِقاءَ رَبِّهِ» هر کسی امید دارد «فَلْیَعْمَلْ عَمَلاً صالِحاً وَ لا یُشْرِکْ بِعِبادَهِ رَبِّهِ أَحَداً».
ایمان خالص یعنی کار به هیچی نداشته باش. امام رضا(ع) خواست وضو بگیرد یک کسی کتری آب آورد که روی دستش بریزد حضرت فرمود در وضو «وَ لا یُشْرِکْ بِعِبادَهِ رَبِّهِ أَحَداً» نباید در وضو کسی کمکمان کند اگر من آب دست کسی کردم و او وضو گرفت وضویش باطل است.
10- پیروزی خالص
پیروزی خالص «إِنْ أَتَّبِعُ إِلاَّ ما یُوحى‌ إِلَیَّ» (انعام/50) من تابع وحی‌ام قوانین بین الملل و مردم چه می‌گویند من کار ندارم. شتری اجاره کرد برای عباسیه پولی داد به صاحب شتر و سوار شتر شد صاحب شتر هم افسار را گرفت داشت آقا را به مقصد می‌برد صاحب شتر هی به آقایی که سوار شتر بود فحش داد یک نفر توی راه دید این بنده خدا دارد حرف می‌زند به شتر سوار گفت آقا می‌فهمی چه به تو می‌گوید؟ گفت بله دارد به من فحش می‌دهد گفت خوب بگو خودتی، ننه ته، جد و آبادت است. بیا پائین بزن. این که نشد. شتر سوار گفت مسیر کجاست؟ گفت مسیر به سر عباسیه گفت اگر من به عباسیه می‌رسم بگذار هر چه می‌گوید بگوید. داماد را به فلاکت می‌اندازند برای تهیه تالار و لباس و فلان… عروس را به فلاکت می‌اندازند برای تهیه جهاز که چی؟ ؟ در ازدواج انسان یکوقت وظیفه‌اش است که زود ازدواج کند خوب زود ازدواج کند. آخر در دبیرستان ما هنوز هم شاگردی‌ها هیچ کس عروس نشده؟ باسمه تعالی ولشان کن شرایط هر دختر و پسری متفاوت است. هر کاری می‌کنیم باید مردم به ما خط بدهند مردم خواهند گفت، مردم خواهند گفت، عمل ناب یعنی اگر عقل و خدا می‌پسندد مردم را ول کن.
11- راه ناب
راه ناب «فَما ذا بَعْدَ الْحَقِّ إِلاَّ الضَّلالُ» (یونس/32) آنکه پیش ما باید مهم باشد 1- قانون خدا 2- دلیل عقلی. یک مقداری خرافات را بشکنیم خط شکنی فقط برای توی جبهه نیست. من یک کارت عروسی از پسر و دختری که پولدار بودند دیدم. کارتی برای من آمد جناب آقا قرائتی دوشیزه فلانی با آقای فلانی آغاز زندگی خود را شروع کردند بنا داشتیم بودجه‌ای را صرف تالار و جشن مفصل کنیم اما بر آن شدیم به جای این خرجها چند پسر و دختر فقیر را وارد زندگی کنیم این کارت برای اطلاع بود جشنی نیست تشریف نیاورید! می‌شود کارهای ابتکاری کرد. در استخدام اگر بینی و بین الله این به درد استخدام می‌خورد استخدامش کنید اما حالا می‌دانی دیدیم عیالوار است تورم است و خرجی دارد و وارد زندگی شده است بالاخره کاری به نظام دنیا و نیاز امت نداریم کار به شکم ایشان داریم می‌خواهیم برای ایشان کار درست کنیم نمی‌خواهیم مشکل مردم را حل کنیم پس این استخدام ها ناب نیست. مردم به نماینده می‌گویند اگر به تو رأی بدهیم برای ما چکار می‌کنی؟ بابا نماینده مجلس نماینده نمی‌شود که برای شما چه کند نماینده می‌شود که کلاه سر جمهوری اسلامی نرود و قانون حق تصویب بشود البته اول این بعد اگر هم توانست کار بکند، کار بکند.
12- تبلیغ ناب
تبلیغ ناب هر جا لازم است بروم تبلیغ نه هر جا که بیشتر به من پول می‌دهند. کسی تمام کارهایش را کند ببیند هیچ چیز در وجودش نیست جز رضای خدا. خدا راضی است این خواستگاری که برای ما آمد از نظر ایمان تقوا و اخلاق نمره‌اش عالی است من چکار به نام و مقامش دارم حالا بله برادرش چطور است مادرش چطور است شغلش چنان است.
13- اهمیت نماز جمعه
دو تذکر 1- نماز جمعه یادتان نرود خلوتی نماز جمعه باعث شادی آمریکا است من هم نمی‌گویم همه جمعه‌ها را بروید اما طوری نباشد که چهار تا جمعه برود و شما نروید منتهی باید ستادهای نماز جمعه هم عوض بشوند من با ستادهای نماز جمعه‌ای که یک قشرند و یک نژادند مخالفم در ستاد نماز جمعه باید مسئولین بالای آموزش و پرورش مسئولین بالای دانشگاه مسئولین ارشاد مسئولین سازمان تبلیغات شهرداری، بازار، نهادها باید همه باشند اینکه 5، 6 نفر همفکر می‌آیند ستاد نماز جمعه نه بودجه دارند و نه امکانات رئیس صدا و سیما در هر استانی باید عضو ستاد نماز جمعه باشد مدیر کل آموزش و پرورش باید عضو ستاد باشد تا ببیند این نسلی که تربیت می‌کنند در نماز جمعه شرکت می‌کنند یا نه رئیس دانشگاه تهران نگاه کند ببیند نماز جمعه در دانشگاه است چند دانشجو شرکت می‌کنند و اگر نمی‌آیند بررسی کند گیر چیست؟
نماز جمعه طول می‌کشد، فرش نیست، آفتاب هست، راه دور است، دین ضعیف است، خجالت می‌کشد، اسرار نماز را بلد نیست. اگر خواسته باشیم نماز جمعه‌ها رونق پیدا کند به قول مقام معظم رهبری فرزانگان و برجستگان هر منطقه‌ای باید عضو ستاد نماز جمعه باشند(خطاب به اجلاس نماز) ستادهای نماز جمعه‌ای که یک قشرند فعالیتشان محدود است اکثراً هم آدمهای خوبی هستند خیلی از آنها پدر شهید و انقلابی و زندان رفته اما یک نژادند یک دست صدا ندارد آرم عشق به نماز جمعه‌ها استقبالهایی است که از مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری به عمل می‌آید وقتی ماهواره اینها را نشان می‌دهد دنیا می‌گویند عجب! مردم ایران وفادار به مسئولین هستند چقدر مردم ایران با نظامشان خوبند. نماز جمعه آرم عشق به خداست.
2- این ایام آمار می‌گیرند کی حدیث تلفنی به مسئول آمار گفتند. حدیث داریم که پیغمبر(ص) فرمود هر کس از دنیا می‌رود به من خبر بدهید هر خانمی هم بچه دار می‌شود به من خبر بدهید من می‌خواهم همیشه در آخرین آمار باشم. مثل اینکه اگر بیمار حالاتش را به دکتر دروغ بگوید و دکتر نسخه غلط بنویسد خود بیمار قاتل خودش است. راست بگوئید بله بی سواد این است به مسئولین آمار راست بگوئید که مسئولین بدانند چند درصد چنین است چند درصد چنان است که بتوانند تصمیم بگیرند.

«والسلام علیکم و رحمه و برکاته»

لینک کوتاه مطلب : https://gharaati.ir/?p=2325

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.