فرزند- 1

موضوع: فرزند- 1
تاریخ پخش: 73/07/14
بسم الله الرحمن الرحیم
الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی
1- فرزند از دیدگاه قرآن
در محضر مبارک اساتید و پزشکان و پرسنل دانشجویان محترم دانشکده پرستاری هستیم. به مناسبت تولد حضرت زینب(علیها السلام) است بحث‌‌مان بحث فرزند است که مربوط به همه خانواده‌‌هاست کسی نیست که با این بحث سر و کار نداشته باشد اما می‌‌شود در بحث‌‌مان اشاره به کمالات حضرت زینب(علیها السلام) داشته باشیم اصولاً شاید این بحث چند جلسه طول بکشد.
قرآن راجع به بچه می‌‌فرماید «وَقَدِّمُوا لِأَنفُسِکُمْ» (بقره/223) بچه یک شهوت نیست که عروس و داماد در کنار هم قرار می‌‌گیرند خدا به آنها بچه می‌‌دهد غریزه نیست البته نه اینکه غریزه و شهوت نباشد غریزه و شهوت هم هست ولی قرآن در کنار عروس و داماد می‌‌گوید که پیش بفرستید برای خودتان یعنی شما از این بچه دارید آینده خودتان را ورق می‌‌زنید یعنی برای قیامت دارید ذخیره می‌‌کنید دید قرآن نسبت به بچه این نیست که یک چیزی تصادف شد.
«وَنَکْتُبُ مَا قَدَّمُوا وَآثَارَهُمْ» (یس/12) می‌‌نویسیم کارهایی که بشر می‌‌کند آثار آن را هم می‌‌نویسیم یعنی بنده حدیثی که برای شما می‌‌گویم اگر برای خدا باشد و ثوابی باشد اجر آن را پدر و مادر من هم دارند تمام کارهای خیری که بچه می‌‌کند برای پدر و مادر هم حساب می‌‌شود پس به بچه، بعنوان یک ذخیره ابدی نگاه کنید نه یک حالا روحی آنی و فوری جنسی حیوانی شهوی، بچه ابدی است یک آثار خیر است.
2- طلب فرزند
حضرت ابراهیم(ع) می‌‌فرماید «رَبَّنَا وَاجْعَلْنَا مُسْلِمَیْنِ لَکَ وَمِنْ ذُرِّیَّتِنَا أُمَّهً مُسْلِمَهً» (بقره/128) حضرت ابراهیم می‌‌فرماید خدایا در طول تاریخ نسل من را تسلیم فرمان خودت قرار بده «رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّیَّاتِنَا قُرَّهَ أَعْیُنٍ» (فرقان/74) نسل ما را نور چشم قرار بده اینطور باشد که نسل ما نام ما را در تاریخ زنده نگه دارند «فَهَبْ لِی مِنْ لَدُنْکَ وَلِیًّا» (مریم/5) خدایا از طرف خودت برای من ولی‌‌ای قرار بده که وارث من باشد. «وَاجْعَلْ لِی لِسَانَ صِدْقٍ فِی الْآخِرِینَ» (شعراء/84) نسلی به من بده که در طول تاریخ نام من را به نیکی ببرند.
بچه تصادف نیست با اختیار برای قیامت ذخیره کنید، بچه ذخیره قیامت است. یک وقت پرسیدند چرا خدا در دنیا معامله نقدی نمی‌‌کند؟ هی می‌‌گویند آخرت، هر چه خوب است همین جا اجر بدهد و هر چه بد است همین جا حالش را بگیرد، جوابهای زیادی دارد. یکی این است که شهیدی که به جبهه می‌‌رود و پرپر می‌‌شود اینجا نیست که جزا بگیرد از طرفی دیگر ما نمی‌‌توانیم اگر صدام را دیدیم یک گلوله بزنیم توی سرش یک گلوله توی مغز صدام مال یکی از جوانهایی است که او کشته است و او هزاران آدم را نابود کرد. یک کتاب مفید الان چاپ شده بنام(آنگاه هدایت شدم) تا آنجایی که به من خبر دادند تا حالا صد هزار نفر شیعه شده‌‌اند حالا ما چه جوری اجر این را بدهیم اگر قالی ابریشم به او بدهیم خوب قالی ابریشم گیر یک یهودی هم می‌‌آید اینها چیزی نیست توی دنیا نه برای کسی که به صد هزار نفر دید نو می‌‌دهد اجر داریم نه برای مخترع هروئینی که صد هزار نفر را نابود می‌‌کند عقوبت داریم. توی دنیا نمی‌‌شود چون تنگ است و کوچک است باید جزا و عقوبت جای دیگری باشد.
3- چگونه فرزندی بخواهیم
طلب فرزند: ما حدیث داریم که وقتی ازدواج می‌‌کنید خیلی فکر شکل و پول دختر نباشید. ما یک وقت رفتیم دبیرستان دخترانه‌‌ای یک نفر سوال کرد که خدا عادل است؟ گفتم بله، گفت چرا بعضی از دخترها زشت هستند و خواستگار گیر آنها نمی‌‌آید؟ جوابش را نهج البلاغه دارد امام می‌‌فرماید ممکن است شما یک(بحارالانوار،ج5،ص254) چیزی کم داشته باشی اما خداوند چیزهای دیگری به شما داده است «وَ مَادُّ الْقَامَهِ قَصِیرُ الْهمه»  قد و قامت او بلند است اما همت او کوتاه است «وَ طَلِیقُ اللِّسَانِ حَدِیدُ الْجَنَانِ»(بحارالانوار،ج5،ص254) بیانش نرم است اما قلبش مثل سنگ است «قَرَنَ بِسَعَتِهَا عَقَابِیلَ فَاقَتِهَا»(بحارالانوار،ج5،ص148) یعنی خداوند در کنار هم گذاشته گشادگی‌‌ها را با تنگی‌‌ها یعنی قله‌‌ها را با دره‌‌ها یعنی تلخی‌‌ها را با شیرینی‌‌ها قرار داده است.
اصل در زندگی شکل نیست اصل در زندگی محبت است اگر بنا باشد هرکس صورتش قشنگ است زندگی‌‌اش خوب باشد پنج درصد مردم خوشگل هستند پنج درصد هم زشت هستند باقی هم معمولی اگر اینطور باشد که نود درصد دخترها و پسرها خانه می‌‌ماندند اما بحث این است این دختر و پسری که شکل‌‌شان هم خیلی بالا نیست اما همدیگر را دوست دارند و آن چیزی که زندگی را گرم می‌‌کند دوست داشتن است. قرآن می‌‌فرماید پیغمبر محبت با اسکناس نیست «لَوْ أَنفَقْتَ مَا فِی الْأَرْضِ جَمِیعًا مَا أَلَّفْتَ بَیْنَ قُلُوبِهِمْ وَلَکِنَّ اللَّهَ أَلَّفَ بَیْنَهُمْ» (انفال/63) اگر تمام اسکناسها را خرج کنی دل آنها را به هم گره نمی‌‌زنی گاهی انسان پول می‌‌دهد دل گره نمی‌‌خورد گاهی بی پول دل گره می‌‌خورد مردم امام را دوست داشتند و خیلی از آنها امام را ندیده بودند. آنکه در ازدواج مهم است دل گره خوردن است. حضرت می‌‌فرماید من در عمرم دعا نکردم که خدا اولاد خوشگل به من بدهد می‌‌گویم خدایا اولاد خوب به من بده. فرق است بین خوبی و خوشگلی، الان دنیای تکنولوژی زندگی را راحت کرده اما زندگی را بهتر نکرده است یعنی غصه مردم در زمان تکنولوژی کمتر از غصه‌‌ای که سوار الاغ می‌‌شدند نیست. محبت غیر از خوشگلی است اگر خواستید بچه دار بشوید در انتخاب همسر فقط در شکل دقت نکنید. گاهی ممکن است یک دختر یک نقص فنی هم داشته باشد اما هزار تا کمال دارد.
4- مشخصات یک انسان خوب
به پیغمبر گفتند بلال را عوض کن مؤذن خوبی نیست چون شین را سین می‌‌گوید فرمود اینقدر بلال کمال دارد که سین و شین او مهم نیست گاهی دختر به قدری کمال دارد اما پشت گردنش خال است می‌‌گوید نه یا برادرش. . . چکار به برادرش داری؟ جوانی را بنام طالوت فرمانده نیروی نظامی کردند «إِنَّ اللَّهَ قَدْ بَعَثَ لَکُمْ طَالُوتَ مَلِکًا» گفتند این طالوت فقیر است گفت چکار به جیبش دارید، «وَزَادَهُ بَسْطَهً فِی الْعِلْمِ وَالْجِسْمِ» (بقره/247) فرمانده باید مخ‌‌اش کار کند و بازویش قوی باشد ایشان دو شرط فرماندهی را دارد حالا جیبش خالی باشد یا نباشد.
در انتخاب همسر نگاه کنیم به خصلت‌‌های مادر عنایت کنیم که چه شیری خورده. آیت الله شیخ فضل الله نوری را اعدام کردند پسرش پای چوب اعدام داشت کف می‌‌زد. گفت: می‌‌دانستم که اینطور می‌‌شود چون وقتی متولد شد مادرش شیر نداشت او را دادیم به زنی او را شیر داد بعد فهمیدیم آن زنی که شیر داده زن ناصبی بوده است .یعنی به امیرالمومنین و زهرا جسارت می‌‌کرده است آن شیر نتیجه‌‌اش این است. لقمه بسیار مهم است. امام حسین(ع) وقتی روز عاشورا موعظه می‌‌کند فرمود لقمه حرام توی شکمتان است. وقتی امام علی(ع) می‌‌خواهد بعد از حضرت زهرا(علیها السلام) ازدواج کند می‌‌فرماید از فامیلی برای من زن بگیرید که نسل‌‌اش شجاع باشد و رفتند مادر ابوالفضل را پیدا کردند که بچه‌‌اش شد ابوالفضل العباس یعنی مادر ترسو بچه ترسو می‌‌شود در انتخاب همسر فکر نسل باشیم نه اینکه حالا پدر زن چیه، من یکوقت به جوانی گفتم: چرا داماد نمی‌‌شوی؟ رفیق‌‌اش گفت: این دنبال دختری می‌‌گردد که سه تا شرط داشته باشد. اول اینکه پدرش میلیاردر باشد. دوم پیر باشد و سوم اینکه دو تا سکته ناقص کرده باشد که بعد از مراسم عقد یک سکته سوم و این بالاخره از پول پدر زن به نوایی برسد این فکر پول پدر زن است فکر نسل نیست.
زینب کبری(علیها السلام) مادر دو شهید بود اما در هیچ سخنرانی‌‌ای نگفت که من دو تا از بچه هایم شهید شده است. همه‌‌اش از حسین گفت. خیلی باید معرفت بالا باشد. خیلی باید ولایت و امام شناسی‌‌اش بالا باشد که مادر دو شهید در تمام سخنرانی هایش در کوفه و شام چیزی که نمی‌‌گوید از بچه‌‌هایش است این معرفت می‌‌خواهد.
امام خمینی از اول وصیت نامه‌‌اش تا آخر آن چیزی که نگفته است در مورد خودش است و نگفته که به حاج احمد آقا چه بدهید به همسرم چه بدهید. کجا من را دفن کنید. در صورتی که بقیـه وصیت نامه‌‌ها را که می‌‌بینی نوشته که یک ده هزار تومان بدهید به فلانی توی چله‌‌ام فلان قیمه بدهید مثل اینکه غیر از فرش و لحاف مخ‌‌اش برای چیز دیگر کار نمی‌‌کند از چیزهایی که می‌‌خواهید بدانید مخ چقدر کار می‌‌کند اینست که بدانید وصیت نامه‌‌اش چی است. امام وصیت نامه نوشت و یک کلمه راجع به مال و بچه و همسرش و دفن‌‌اش هیچی نگفت. وصیت نامه‌‌های امام علی(ع) در نهج البلاغه هست که فرمود این وصیتی است از علی از پدر پیری. . .
5- فرزند دار شدن امام سجاد و رسول اکرم
امام سجاد(ع) توی مسجد بود. گفتند خداوند به شما بچه‌‌ای داده است. فرمود: سالم است. گفتند بله، فرمود: الحمدلله رب العالمین. اصلاً نپرسید پسر است یا دختر. پیغمبر توی مسجد نشسته بود. آمدند گفتند: خداوند به شما یک دختر داده. تا اینرا گفتند اصحاب عصبانی شدند. پیغمبر فرمود: مگر چه شده؟ گُلی است که بو می‌‌کنم سنگینی آن روی زمین است. رزق آن با خداست و لذت آن با من به تو چه؟ ! پسر و دختر فرقی نمی‌‌کند اگر کسی بین دختر و پسر فرق بگذارد توحید او می‌‌لنگد.
یکی از یاران امام صادق(ع) صاحب دختری شد ناراحت شد، حضرت فرمود ناراحت شدی؟ گفت بله دختر است، حضرت فرمود اگر خدا به تو بگوید یا تو انتخاب کن یا من اختیار را به کی می‌‌دهی؟ گفت خدا، فرمود پس خدا اختیار داده که دختر باشد به تو چه؟ !
مارکسیسم‌‌ها می‌‌گفتند زن موجودی است طفیلی، چرا طفیلی است؟ برای اینکه زن سر سفره شوهرش می‌‌نشیند هر کس سر هر سفره‌‌ای بخورد مجبور طبق همان سفره فکر کند و می‌‌گفتند که طرز تفکر وابسته به سیستم اقتصادی است. می‌‌گفتند که تمام طویله‌‌ها زیر بنای آن اقتصاد است یعنی اگر کسی خوب حرف می‌‌زند معلوم می‌‌شود که ناهار خوب خورده است می‌‌گفتند تمام پدیده‌‌ها ریشه‌‌اش به اقتصاد بند است مثلاً اگر کسی دزدی می‌‌کند این گرسنه است که می‌‌رود دزدی می‌‌کند ما می‌‌گوئیم شاه رئیس دزدها بود هیچ هم گرسنه‌‌اش نبود بسیاری از دزدهای توی زندان شکم‌‌شان سیر است گاهی روی حرص دزدی می‌‌کند. می‌‌گفتند اگر کسی در کاخ نشست فکرش هم کاخی است کسی در کوخ زندگی کرد فکرش هم کوخی است یعنی اخلاق و فکر مربوط به آن نظام اقتصادی است جواب این است که زن نوح و زن لوط زنشان توی خانه سر سفره وحی نشستند اما ضد پیغمبر بودند زن یک موجودی مستقل است می‌‌تواند، تحت فرمان پیغمبر هم قرار نگیرد.
6- تأثیر لقمه در فرزند
یک قهرمان فوقش ده سال قهرمان است اما یوسف(ع) یک لحظه گفت معاذ الله و چندین هزار سال است که قهرمان است. زینب کبری قهرمان است. اما باقی قهرمانان از رده خارج می‌‌شوند. همه چیزی همینطور است و آنچه که رنگ خدایی دارد می‌‌ماند. در انتخاب همسر مواظب باشید که مادر کی است و مادر چه لقمه‌‌ای را خورده است این دختر که توی این خانه هست این آقا چه لقمه‌‌ای را به او داده است. رابطه بین پدر و مادر چه جوری است و این دختر چه جوری تربیت شده است.
7- ارزش و اهمیت علم
پیغمبر ما بچه‌‌ها را با کنیه صدا می‌‌زد یعنی اگر بچه توی خانه با لقب خوب. . . ما الان می‌‌بینیم که عروس و دامادها تحصیلکرده اما به هم می‌‌گویند احمد، شوهر هم می‌‌گوید فاطی، آدم اسم شوهرش را خوب می‌‌برد. باید بگوید احمد آقا، مثل اینکه هر چه سواد بالاتر می‌‌رود ادب کم می‌‌شود. الان ادب دبستانی‌‌ها به معلم بیش از ادب دبیرستانی‌‌ها به معلم است ادب دبیرستانی‌‌ها بیش از ادب دانشجوها است آخر این چه سیستم آموزشی است؟ ما باید هر چه باسوادتر می‌‌شویم مثل مطهری بشویم به امام که می‌‌رسید می‌‌گفت روحی له الفداء خدا جانم را فدای امام کند.
علم آدم را رشد می‌‌دهد اما آن چیزی که آدم را حرکت می‌‌دهد اخلاق است، استادی داشتیم آیت الله ستوده از علمای قم است ما شاگرد ایشان بودیم یک مدتی ایشان یک روز دیر آمد سر درس طلبه‌‌ها گفتند آقا چرا دیر آمدی؟ گفت راستش را بخواهید خانمی داشتم مریض بود و پرستارش بودم این خانم از دنیا رفت در تشیع جنازه فکر کردم که درس طلبه‌‌ها تعطیل می‌‌شود از اینطرف خانمم هم به گردنم حق دارد گفتم بیایم چند دقیقه به شما درس بدهم بعد برگردم سر قبر خانمم، الله اکبر این استاد همسرش از دنیا می‌‌رود دست از تحصیل بر نمی‌‌دارد این چقدر معتقد به درس است و چقدر معتقد به عمر جوانها است الان بنده ایشان را که می‌‌بینم تا نزدیک رکوع پهلوی ایشان خم می‌‌شوم حضرت عباسی درسهایی که داده یادم رفته اما این خصلت در من اثر کرد.
 ما باید قهرمانهای اخلاقی باشیم یعنی کاری کنیم که این بچه بگوید عجب! این است، نقش ما باید این باشد وگرنه دانشگاه همه کشورها هست آموزش و پرورش همه کشورها هست رادیو و تلویزیون هست آنچه که در جمهوری اسلامی هست و باید تقویت بشود عشق استاد است به شاگرد. عشق شاگرد به استاد. عشق همه به رهبر و عشق رهبر به مردم. قرآن می‌‌فرماید‌‌ای پیغمبر تو بر مردم صلوات بفرست به ما هم می‌‌گوید‌‌ای مردم خدا و فرشته هم به شما صلوات می‌‌فرستند شما هم صلوات بفرست رابطه این است رابطه محبت است.
«والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته»
لینک کوتاه مطلب : https://gharaati.ir/?p=2180

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.