Deprecated: Implicit conversion from float 79.9 to int loses precision in /home/gharaati/public_html/wp-includes/class-wp-hook.php on line 85

Deprecated: Implicit conversion from float 79.9 to int loses precision in /home/gharaati/public_html/wp-includes/class-wp-hook.php on line 87
سیمایی از قرآن -1 – درسهایی از قرآن
Warning: Undefined array key "beoreo" in /home/gharaati/public_html/wp-content/themes/publisher-child/functions.php on line 185

Deprecated: md5(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in /home/gharaati/public_html/wp-content/themes/publisher-child/functions.php on line 185

سیمایی از قرآن -1

موضوع بحث: سیمایی از قرآن -1
تاریخ: 24/03/63- رمضان 63

بسم الله الرحمن الرحیم

گر چه بحث‌های ما همواره بحث‌هایی از قرآن بوده ولی این جلسه می‌خواهم از خود قرآن صحبت کنم، چون ماه رمضان است و خود قرآن می‌فرماید: «شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ»(بقره/185) پس تناسب دارد، چون هم نزول قرآن درماه رمضان بوده و هم خود قرآن در ماه رمضان نام قرآن را برده است، هم جامعه ما برای قرآن آمادگی دارد و هنوز هم دیرنشده است. چون یک دهه بیشتر از ماه رمضان نگذشته است و در همین روز می‌توانید قرآن را بیاموزید.
قرآن خودش را و پیامبر و امامان ما قرآن را بسیار خوب معرفی کرده است. ولی متأسفانه از همان اول به قرآن توهین شد، چون دشمنان به آن گفتند: «أَساطیرُ الْأَوَّلینَ»(انعام/25) سحر و جادو است و یک آدمی به پیامبر آن را یاد داده است «إِنَّما یُعَلِّمُهُ بَشَرٌ»(نحل/103) و طرفداران قرآن هم به خوبی به سراغ قرآن نیامدند و از آن، آنطور که باید استفاده نکردند.
1- سیمایی از قرآن (اوصاف)
«إِنَّهُ لَقُرْآنٌ کَریمٌ»(واقعه/77) چه کرامتی از این بیشتر که سعادت و رشد ما را به ما نشان می‌دهد. ما به کسی که چند بار به ما غذا بدهد، کریم می‌گوییم. پس آیا کسی که کلید سعادت را به ما می‌دهد، کریم نیست؟
قرآن تجلی خداست:
قَالَ الصَّادِقُ(ع): «لَقَدْ تَجَلَّى اللَّهُ لِخَلْقِهِ فِی کَلَامِهِ وَ لَکِنَّهُمْ لَا یُبْصِرُونَ»(عوالی‌‏اللآلی، ج‏4، ص‏116) خدا می‌خواسته خودش را به بندگانش نشان بدهد ولی چون دیدنی نیست ازطریق قرآن تجلی نموده است. کجی ندارد، هدایت است و «یَهْدی لِلَّتی‏ هِیَ أَقْوَمُ»(اسراء/9) استدلال است، کتاب برهان است «قَدْ جاءَکُمْ بُرْهانٌ مِنْ رَبِّکُمْ»(نساء/174) نور است «قَدْ جاءَکُمْ مِنَ اللَّهِ نُورٌ»(مائده/15) نور چیزی است که توسط آن اشیاء را می‌بیند و قرآن هم به انسان نوری نشان می‌دهد که انسان توسط آن حق و باطل را تشخیص می‌دهد. «لا یَأْتیهِ الْباطِلُ»(فصلت/42) قرآن غیر از تورات و انجیلی است که در آن تحریفات شده است.
قرآن میزان است، یعنی کاری به مرده باد و زنده باد دیگران نداشته باش، بلکه «اعْرِضْ نَفْسَکَ عَلَى مَا فِی کِتَابِ اللَّهِ»(تحف‏‌العقول، ص‏284) میزان کتاب خداست، یعنی اگر می‌خواهی ببینی آدم خوب یا بدی هستی خودت را با قرآن بسنج. تعصب غلط، حساسیت نابجا کینه و جهل، شرک، بخل، عقده، همه مسائل روحی هستند، با چه کسی رفیق هستیم و باشیم. این که می‌گویند یک سوم قرآن در باره اهل بیت است، یعنی در باره‌ی مسائل سیاسی و حکومتی است و خط رهبری صحیح را بیان می‌کند. چه دستوری در اسلام سراغ دارید که اصولش در قرآن نباشد.
امام سجاد(ع) فرمود: اگر تمام مردم زمین نباشند ولی قرآن باشد من وحشتی ندارم. قرآن مثل باران است، اگر بر گلستان بارید بوی عطر بلند می‌شود ولی اگر بر زمین آلوده بارید بوی بد بلند می‌شود. در روح ما اگر عناد و لجاج باشد مثل حوضی است که لاشه دارد، هرچه آیه بیشتر نازل شود همانطور که بوی لاشه بیشتر بلند می‌شود، لجاجت بیشتر می‌شود، چون هر چه باران و آب بیشتر به لاشه بخورد همه آلوده می‌شود وآلودگی بیشتر می‌شود و آب به خاطر لاشه بیشتر متعفن می‌شود. ظرف کثیف هم همینطور است. و لذا هر چه آیه‌های قرآن بیشتر نازل می‌شد، عده‌ای بدتر می‌شدند «وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَهٌ لِلْمُؤْمِنینَ وَ لا یَزیدُ الظَّالِمینَ إِلاَّ خَساراً»(اسراء/82) قرآنی که برای همه شفا بود «وَ لا یَزیدُ الظَّالِمینَ إِلاَّ خَساراً» افرادی هر چه بیشتر آیه نازل می‌شد بدتر می‌شدند. قرآن شفاست و کفر و نفاق و شرک و تفرقه و جهل و خرافات مرض هستند و قرآن شفای همه‌ی این هاست.
قرآن عهد است؛ «الْقُرْآنُ عَهْدُ اللَّهِ إِلَى خَلْقِهِ»(کافى، ج‏2، ص‏609) و نیز درباره نماز و هم درباره روزه (عهد) آمده است. قرآن در روز قیامت شکایت خواهد کرد که انگلیسی و فرانسه و تایپ و رانندگی یاد گرفتند ولی قرآن را یاد نگرفتند واگر انسان همه این‌ها را بلد باشد و قرآن را بلد نباشد همه در راه باطل صرف خواهد شد. پیامبر(ص) جملاتی در باره قرآن دارد: «فَضْلُ الْقُرْآنِ عَلَى سَائِرِ الْکَلَامِ کَفَضْلِ اللَّهِ عَلَى خَلْقِهِ»(جامع‏الأخبار، ص‏40) ارزش قرآن نسبت به باقی ارزش‌ها مثل ارزش خداست نسبت به باقی مردم. حرف هر کس به اندازه‌ی خودش ارزش دارد، حرف امام به اندازه امام و حرف ما به اندازه خود ما. (جلد 89 بحار یا جلد92 که 350 صفحه است، فقط در باره‌ی اهمیت قرآن است، خدا مرحوم مجلسی را رحمت کند.) «الْقُرْآنُ أَفْضَلُ کُلِّ شَیْ‏ءٍ دُونَ اللَّهِ»(جامع‏‌الأخبار، ص‏40) غیر از خدا هیچ چیز به اندازه قرآن ارزش ندارد و پیامبر(ص) فرمود در حدیث ثقلین قرآن ثقل اکبر است و بزرگ ترین چیز قرآن است، قرآن ارزشی دارد که نگاه کردن به آن هم عبادت است.
کسانی که اهل قرآن هستند، اهل الله هستند، کسانی که با قرآن مأنوسند عرفای اهل بهشتند. قرآن خواندن کفاره گناهان است. پیامبر(ص) می‌فرماید: اگر می‌خواهید زندگی‌تان با سعادت باشد و مرگتان مثل شهید و روز قیامت حسرت نخورید، در گرما و در خنکی زندگی کنید و روز انحراف زندگی سالم داشته باشید، معلم قرآن بشوید و مغزتان را با قرآن شستشو دهید و رفتارتان قرآنی باشد.
حال شما چند سوره قرآن را حفظ هستید؟ فقط قل هوالله احد! با مغزش جدول روزنامه حل می‌کند و به دیگر کارهای بی ارزش می‌پردازد و. . .
2- جامعیت قرآن و دستورات جامع آن
«ما فَرَّطْنا فِی الْکِتابِ مِنْ شَیْ‏ءٍ»(انعام/38) یعنی هیچ چیز در مورد سعادت و تکامل انسان وجود ندارد مگر این که در قرآن هست.
راه دور نرویم مگر جمهوری اسلامی نسبت به زمان شاه رشد نداشته است؟ رشد مغزی، یعنی مغزهایی که عاشق عکس انداختن با یک رقاص بوده، حال عاشق شهادت شده است و عاشق علم و مطالعه شده است و دیگر تفاوت‌ها چون اتحاد، انسجام، نماز جماعت نسبت به مشروبات الکلی و. . . یا ارتش و سپاه و بیرون آمدن ازحقارت و کوبیدن طاغوت، توجه به خدا و عرفان و همه‌ی این تغییرات در سایه‌ی قرآن است.
قرآن به ما گفت: «وَ لا تُطیعُوا أَمْرَ الْمُسْرِفینَ»(شعراء/151) یعنی مسرفین را دور بریزید یا «وَ لا تَتَّبِعْ سَبیلَ الْمُفْسِدینَ»(اعراف/142) مفسدین را دور بریزید «وَ لا تَتَّبِعُوا أَهْواءَ قَوْمٍ قَدْ ضَلُّوا مِنْ قَبْلُ»(مائده/77) و آدم‌های بد سابقه را کنار بزنید. قرآن گفت: «وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمیعاً وَ لا تَفَرَّقُوا»(آل عمران/103) یا «انَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ»(حجرات/13) یا «فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجاهِدینَ عَلَى الْقاعِدین»(نساء/95)
خطوط کلی ما را یعنی دفاع از اسلام، پذیرفتن خط ولایت فقیه، کنار گذاشتن قوانین ضد اسلام همه از قرآن است و‌ای کاش کشورهای مسلمان دیگر هم مثل ایران چنین توفیق و همت و اراده‌ای داشتند. «ما فَرَّطْنا فِی الْکِتابِ مِنْ شَیْ‏ءٍ»، «وَ هذا کِتابٌ أَنْزَلْناهُ مُبارَکٌ»(انعام/155) و چیزی در آن کم نگذاشتیم و قرآن کتابی است که به شما برکت می‌دهد «هذا بَیانٌ لِلنَّاسِ»(آل عمران/138) یعنی قرآن بیان است و با مردم حرف می‌زند.
تورات کتاب موسی بود ولی معجزه‌ی موسی نبود، ولی قرآن هم کتاب پیامبر بود. هم معجزه او. تورات و انجیل فصلی بود، ولی قرآن «لِلْعالَمینَ نَذیراً»(فرقان/1) قرآن برای همه عصرها و همه نسل هاست. تربیت قرآن فطری است و حتی بسیاری از معارف و تربیت‌های خود را لابه لای قصه‌ها بیان کرده چون انسان قصه دوست دارد، قرآن حکمت است.
قرآن بمب و دینامیت است، قرآن می‌گوید: «لَوْ أَنْزَلْنا هذَا الْقُرْآنَ عَلى‏ جَبَلٍ لَرَأَیْتَهُ خاشِعاً مُتَصَدِّعاً مِنْ خَشْیَهِ اللَّهِ»(حشر/21) اگر قرآن را بر کوه نازل می‌کردیم، تکه تکه می‌شد و بمب هم همین کار را انجام می‌دهد. پس قرآن مواد منفجره است ولی اگر دلی منفجر نشد، معلوم می‌شود کوه از آن بهتر است. حدیث داریم درجه‌های بهشت به عدد آیه‌های قرآن است، و وقتی فردی وارد بهشت می‌شود می‌گویند هر چقدرآیه‌ی قرآن بلد هستی بخوان و درجه بگیر. حتی اگر کسی قرآن را گوش دهد، خدا به او اجر و پاداش می‌دهد حتی اگر نخوانده باشد.
امام صادق(ع) می‌فرماید: مسأله‌ای نیست که مورد اختلاف دو فرد یا دو گروه و. . . باشد و محل دعوی باشد، مگر این که اصل راه حل آن در قرآن است. امیر المؤمنین(ع) می‌فرماید: نور قرآن خاموش نمی‌شود. هر کتابی دوره‌ای دارد و بالاخره زمانش می‌گذرد، ولی قرآن است که: «إن للقرآن ظهرا و بطنا و لبطنه بطن إلى سبعه أبطن»(عوالی‏ اللآلی، ج‏4، ص‏107) که هر بطنش بطنی دارد تا 70 بطن.
علامه طباطبایی در تفسیر آیه 200 سوره بقره می‌فرماید: این آیه یک میلیون و چهارصد هزار نوع معنا دارد. سراجی است که خاموش نمی‌شود. «بَحْراً لَا یُدْرَکُ قَعْرُهُ»(نهج‏‌البلاغه، خطبه 189) خیلی مهم است چون یک وقت بچه می‌گوید، در قلک پول ندارم، یک زمان تاجر می‌گوید پول ندارم. خدا رحمت کند مرحوم بهشتی را که در منزلشان خدمتشان رسیدیم، جلسه داشتم برای جوان‌ها و گفتم این‌ها را می‌گویم، دفترم را نگاه کردند و گفتند قدری بخوان برایم و من خواندم، و ایشان فرمود: این‌ها از اسلام است، نه کل اسلام. مثل این که دست انسان در آب دریا خیس می‌شود، خود دریا نیست جزیی از دریاست.
به مناسبتی در حسینیه جماران دیدیم امام می‌فرماید: خدایا نسیمی از معارف قرآن نصیب ما بفرما، پس معلوم می‌شود ما خیلی عقب هستیم و امام می‌فرماید: من از «اللَّهُ الصَّمَدُ»(اخلاص/2) تمام کلیات و جزئیات اسلام را بیرون می‌کشم، مثل این که یک وقت به یک نفر عادی بگویی، نفت چیست؟ و بگوید همین که در چراغ است و یک وقت به یک کارشناس بگویی نفت چیست؟ حدیث داریم خدا می‌دانسته در زمانی مغزهایی پیدا خواهند شد «اللَّهُ الصَّمَدُ» و آیات نخست سوره حدید را برای این‌ها نازل کرد. امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید: قرآن «بَحْراً لَا یُدْرَکُ قَعْرُهُ» و این حرف را امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید.
3- ضرورت تعلیم و تعالیم قرآن
ماه رمضان است آن‌هایی که بلد هستند یاد بدهند و آن‌هایی که بلد نیستند عار نداشته باشند. پیامبر(ص) فرمود: «مَا مِنْ مُؤْمِنٍ ذَکَرٍ أَوْ أُنْثَى حُرٍّ أَوْ مَمْلُوکٍ إِلَّا وَ لِلَّهِ عَلَیْهِ حَقٌّ وَاجِبٌ أَنْ یَتَعَلَّمَ مِنَ الْقُرْآنِ»(مستدرک‏الوسائل، ج‏4، ص‏232) خداوندیک حقی بر بشر دارد و آن این است که یک مقدار از قرآن را یاد بگیرند. هر کس قرآن به کسی بیاموزد در ثواب قرآن خواندن یاد گیرنده شریک است. «خِیَارُکُمْ مَنْ تَعَلَّمَ الْقُرْآنَ وَ عَلَّمَهُ»(أمالى طوسى، ص‏357)بهترین مؤمنین کسی است که معلم قرآن باشد. معلم قرآن به قدری آبرو دارد که حتی حیوانات دریا برای او استغفار می‌نمایند.
حق پسر بر پدر این است که پدر قرآن به او بیاموزد، کما این که حق نام خوب و ادب دارد. قرآن کتاب تربیت است، تربیت غیر از تعلیم است. تعلیم همان یاد گرفتن و به داخل مغز رفتن است، ولی تربیت یعنی مفاهیم جذب روح شود. تربیت قرآن چگونه است: «وَ لَقَدْ صَرَّفْنا لِلنَّاسِ فی‏ هذَا الْقُرْآنِ مِنْ کُلِّ مَثَلٍ»(اسراء/89) صرف از همان صرف و نحو است و صرف به معنای زیر و رو کردن است، یعنی من برای این که مردم را تربیت نمایم لغات را زیر و رو کردم. مثل فعلی که صیغه دارد و حرف می‌شود و لذا قرآن یک قصه را چند بار با تعاریف مختلف می‌گوید: «صَرَّفْنا»! یعنی این قدر با تعابیرگوناگون گفتم تا در روحش جذب شد. به همین خاطر ما هم سعی می‌کنیم بحث‌ها تکراری نشود، ولی برخی مطالب را باید تکرار کرد مگر در اذان تکرار نیست؟
اگر انسان یک بار سخنرانی کند که آمریکا بد است که مردم نمی‌فهمند، باید با تعابیر مختلف آن قدر جنایات آمریکا را بگوید و تکرار کند تا مردم در مغزشان فرو رود و مردم با یک سخنرانی ضد آمریکا نمی‌شوند.
«وَ قُرْآناً فَرَقْناهُ لِتَقْرَأَهُ عَلَى النَّاسِ عَلى‏ مُکْثٍ»(اسراء/106) یکی از ویژگی‌های قرآن این است که قرآن یک مرتبه نازل شد چون مردم یاد نمی‌گرفتند. اگر یک مرتبه سیل بیاید کشت نمی‌شود و تدریجاً نازل شد و نزول قرآن هم در شب مبارکی بود، یعنی شب قدر.
«یَسَّرْناهُ بِلِسانِکَ»(مریم/97) ما قرآن را با زبان و بیان تو آسان کردیم تا مردم بفهمند. نازل شدن یعنی قرآن از بالا آمده پایین، برای ما. چون ما نمی‌توانستیم برویم بالا. و لذا مثل‌ها طوری است که همه بفهمند «أَ فَلا یَنْظُرُونَ إِلَى الْإِبِلِ کَیْفَ خُلِقَتْ وَ إِلَى السَّماءِ کَیْفَ رُفِعَتْ»(غاشیه/18-17) برای همین مثال‌های ساده‌ای بیان می‌کرده و می‌گفتند چرا تمثیل‌ها پیش پا افتاده است و سنگین‌تر باید بگوید و قرآن می‌فرماید: «إِنَّ اللَّهَ لا یَسْتَحْیی‏ أَنْ یَضْرِبَ مَثَلاً ما بَعُوضَهً فَما فَوْقَها»(بقره/26) خداوند خجالت نمی‌کشد که مثال مگس را بزند، چون وقتی با مثال ساده می‌فهمد چرا بایدمثال پیچیده بزند.
«الرَّحْمنُ عَلَّمَ الْقُرْآنَ»(الرحمن/2-1) خدا نفرموده: «الحی القیوم یا الله یا العالم » «عَلَّمَ الْقُرْآنَ» بلکه گفته «الرَّحْمنُ» یعنی معلم قرآن باید رحم و عطوفت داشته باشد و معلمین خشن موفق نیستند.
خدا در قرآن در مورد هر چیزی می‌فرماید که بیشترش را داریم، زمین: مددنا، آن را می‌کشیم آسمان: «وَ إِنَّا لَمُوسِعُونَ»(ذاریات/47) می‌توانیم آن را اضافه درست کنیم، و در مورد نعمت‌های بهشت «وَ لَدَیْنا مَزیدٌ»(ق/35) و بیشترش نزد ما است. و در مورد هدایت می‌فرماید: «فَبِأَیِّ حَدیثٍ بَعْدَهُ یُؤْمِنُونَ»(اعراف/185) بعد از قرآن چه چیزی می‌تواند این‌ها را آدم نماید؟ یعنی آخرین درجه هدایت قرآن است.
4- تلاوت قرآن و تأثیر آن
قرائت قرآن عذاب را کم می‌کند، گر چه پدر و مادر کافر باشند. یعنی حتی عذاب پدر و مادر کافر را به خاطر قرآن خواندن فرزند کم می‌کند. این حدیث در اصول کافی است. تلاوت یک آیه در ماه رمضان مثل این است که تمام قرآن را در غیر ماه رمضان بخواند. «لِکُلِّ شَیْ‏ءٍ رَبِیعٌ وَ رَبِیعُ الْقُرْآنِ شَهْرُ رَمَضَانَ»(کافى، ج‏2، ص‏630) هر چیزی بهاری دارد و بهار قرآن رمضان است. پیامبر فرمود: قرآن را با آهنگ زیبا و محزون بخوانید، وقتی به آیات بهشت رسیدید مکث کنید و از خدا بخواهید روزی‌تان گرداند و وقتی به آیات جهنم رسیدید تأمل و فکر نمایید چون شوخی نیست. برای تلاوت قرآن، راه قرآن که دهان است را مسواک بزنید.
هر آیه‌ی قرآن خزائن است. امام سجاد(ع) می‌فرماید: «آیَاتُ الْقُرْآنِ خَزَائِنُ فَکُلَّمَا فُتِحَتْ خِزَانَهٌ یَنْبَغِی لَکَ أَنْ تَنْظُرَ مَا فِیهَا»(کافى، ج‏2، ص‏609) یعنی در هرخزانه را که باز نمودی در آن نگاه کن و همین طور از آن عبور نکن. خانه‌ای که در آن قرآن خوانده می‌شود از آسمان مشخص است. قرآن با توجه دل را نورانی می‌کند. یکی از گروه‌هایی که خدا به واسطه‌ی آن دیگران را عذاب نمی‌کند، بچه‌هایی هستند که سر کلاس قرآن نشسته‌اند و قرآن تلاوت می‌کنند. حدیث از حضرت علی(ع) است: «وَ الْوِلْدَانِ یَتَعَلَّمُونَ الْقُرْآن»(من‏لایحضره‏الفقیه، ج‏1، ص‏239) یعنی خدا عذاب را از پدر و مادر و بزرگان به خاطر قرآن خواندن بچه‌ها برمی دارد و چقدر سفارش شده که جوان‌ها قرآن بخوانند. نه این که پیرمردها و بزرگ سالان نخوانند.
خدا به قرآن خوان‌ها قسم خورده: «فَالتَّالِیاتِ ذِکْراً»(صافات/3) و این قدر تلاوت قرآن ارزش دارد. قبل از خواندن قرآن وضو بگیرید. چون «لا یَمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُونَ»(واقعه/79) و زیاد بخوانید، چون «فَاقْرَؤُا ما تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ»(مزمل/20) هر چه می‌توانید، بیشتر بخوانید و سفارش شده روزی 50 آیه بخوانید. الآن رادیو قرآن در جمهوری اسلامی تأسیس شده است، رادیو را روشن کنید و با رادیو قرآن را یاد بگیرید، زشت است کسی در جمهوری اسلامی قرآن نتواند بخواند، در حالی که خیلی از کارهای دیگررا بلد باشیم. و خلاصه بی عرضگی انجمن اسلامی است و اگر انجمن اسلامی فعالیت می‌کند بی عرضگی کسانی است که شرکت نمی‌کنند. ولی زشت است که در جمهوری اسلامی نتوانید قرآن بخوانید و زمان شاه هم قرآن نمی‌خواندید، هر چند در جمهوری اسلامی به آیات قرآن عمل می‌شود.
5- توجه به تلاوت تأثیر گذار
در هنگام تلاوت قرآن سکوت کنید و قرآن را با لحن عربی بخوانید. و اما برای کشورهایی مثل سعودی. . . حدیثی بخوانم از امام باقر(ع): «قُرَّاءُ الْقُرْآنِ ثَلَاثَهٌ رَجُلٌ قَرَأَ الْقُرْآنَ فَاتَّخَذَهُ بِضَاعَهً وَ اسْتَدَرَّ بِهِ الْمُلُوکَ وَ اسْتَطَالَ بِهِ عَلَى النَّاسِ وَ رَجُلٌ قَرَأَ الْقُرْآنَ فَحَفِظَ حُرُوفَهُ وَ ضَیَّعَ حُدُودَهُ وَ أَقَامَهُ إِقَامَهَ الْقِدْحِ فَلَا کَثَّرَ اللَّهُ هَؤُلَاءِ مِنْ حَمَلَهِ الْقُرْآنِ وَ رَجُلٌ قَرَأَ الْقُرْآنَ فَوَضَعَ دَوَاءَ الْقُرْآنِ عَلَى دَاءِ قَلْبِهِ فَأَسْهَرَ بِهِ لَیْلَهُ وَ أَظْمَأَ بِهِ نَهَارَهُ وَ قَامَ بِهِ فِی مَسَاجِدِهِ وَ تَجَافَى بِهِ عَنْ فِرَاشِهِ فَبِأُولَئِکَ یَدْفَعُ اللَّهُ الْعَزِیزُ الْجَبَّارُ الْبَلَاءَ وَ بِأُولَئِکَ یُدِیلُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ مِنَ الْأَعْدَاءِ وَ بِأُولَئِکَ یُنَزِّلُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ الْغَیْثَ مِنَ السَّمَاءِ فَوَ اللَّهِ لَهَؤُلَاءِ فِی قُرَّاءِ الْقُرْآنِ أَعَزُّ مِنَ الْکِبْرِیتِ الْأَحْمَرِ»(کافى، ج‏2، ص‏627)
1- «رَجُلٌ قَرَأَ الْقُرْآنَ فَاتَّخَذَهُ بِضَاعَهً وَ اسْتَدَرَّ بِهِ الْمُلُوکَ وَ اسْتَطَالَ بِهِ عَلَى النَّاسِ» قاریان درباری و حرفه‌ای که برای پول قرآن می‌خوانند 2- قاریانی که «فَحَفِظَ حُرُوفَهُ وَ ضَیَّعَ حُدُودَهُ» حروف قرآن را از مخرج ادا می‌کنند و یرملون را رعایت می‌کنند، ولی در عمل خراب هستند و حدود قرآن را رعایت نمی‌کنند، می‌گوید: «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ»(حجرات/13) ولی تا یک حاجی پولدار وارد می‌شود، می‌گوید: حاج آقا بفرمایید بالا 3 – افرادی که قرآن می‌خوانند و دردشان را هم با همین قرآن درمان می‌کنند.
و بالاخره پیامبر(ص) فرمود: بهترین قرآن خوان کسی است که «أَنَّهُ سُئِلَ‌ای النَّاسِ أَحْسَنُ صَوْتاً بِالْقُرْآنِ قَالَ مَنْ إِذَا سَمِعْتَ قِرَاءَتَهُ رَأَیْتَ أَنَّهُ یَخْشَى اللَّهَ»(مجموعهورام، ج‏1، ص‏3) یعنی موقع تلاوت قرآن، متأثر شود و قلبش تکان بخورد و بتپد. ولی آدم‌هایی هستند که خوب قرآن می‌خوانند ولی قلبشان از سنگ است.
عَنِ النَّبِیِّ(ص): «أَنَّهُ سُئِلَ‌ای النَّاسِ أَحْسَنُ صَوْتاً بِالْقُرْآنِ قَالَ مَنْ إِذَا سَمِعْتَ قِرَاءَتَهُ رَأَیْتَ أَنَّهُ یَخْشَى اللَّهَ» خوش صداترین مردم کسی است که وقتی قرآن می‌خواند خوف خدا را در او ببینی. چه بسیار آدم‌هایی که قرآن می‌خوانند و قرآن آن‌ها را لعنت می‌کند و امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید: کسی که برای پول قرآن می‌خواند در روز قیامت در حالی محشور می‌شود که گوشت بر صورتش ندارد و و لاشه‌ی بی گوشت می‌آید.
البته نه این که ما پول ندهیم، باید او برای خدا بخواند! ما هم برای خدا پول بدهیم. نه این که مثل مرده شورهایی که مرده‌ی چاق را کیلویی و دراز را متری می‌شویند، او هم بگوید «قل هو الله» 7 تومان «قُلْ یا أَیُّهَا الْکافِرُون»(کافرون/1)
خدایا به حق محمد و آل محمد از آن تلاوت‌ها و تعلیم و تعلم‌ها و حقایق و معارف و لطایفی که به اولیایت دادی وآن‌ها را با قرآن ساختی به ما هم بده و ما را از ایشان قرار بده. ما را با قرآن آشنا کن و عامل و ناشر قرآن قرار بده. تلویزیون جای رقص بود نه جای قرآن، خدایا رزمندگانی را که با خونشان قرآن را به تلویزیون آوردند با امام حسین(ع) محشور نما. خدایا خون ما را هم سببی قرار ده تا قرآن به دنیا سرایت نماید.
خدایا، خدایا تا انقلاب مهدی خمینی را نگهدار.

«والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته»

لینک کوتاه مطلب : https://gharaati.ir/?p=1598

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Deprecated: stripos(): Passing null to parameter #1 ($haystack) of type string is deprecated in /home/gharaati/public_html/wp-includes/functions.wp-scripts.php on line 133