Deprecated: Implicit conversion from float 79.9 to int loses precision in /home/gharaati/public_html/wp-includes/class-wp-hook.php on line 85

Deprecated: Implicit conversion from float 79.9 to int loses precision in /home/gharaati/public_html/wp-includes/class-wp-hook.php on line 87
والدین- وظائف پدر و مادر – 2 – درسهایی از قرآن
Warning: Undefined array key "beoreo" in /home/gharaati/public_html/wp-content/themes/publisher-child/functions.php on line 185

Deprecated: md5(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in /home/gharaati/public_html/wp-content/themes/publisher-child/functions.php on line 185

والدین- وظائف پدر و مادر – 2

موضوع: والدین- وظائف پدر و مادر – 2
تاریخ پخش: 75/07/19

بسم الله الرحمن الرحیم

1- ذلت در برابر پدر و مادر جایز است
در قرآن دو «وَ اخْفِضْ» داریم یعنی تواضع کن «وَ اخْفِضْ جَناحَکَ لِمَنِ اتَّبَعَکَ مِنَ الْمُؤْمِنینَ» (شعراء/215) یکجا داریم «وَ اخْفِضْ لَهُما جَناحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَهِ» (اسراء/24) جناح یعنی بال. واخفض یعنی پائین بیاور بالت را یعنی تواضع کن برای مومنین. اینجا می‌فرماید تواضع کن منتهی تواضع ذلیلانه. قرآن هیچ آیه‌ای ندارد که خودت را پیش کسی ذلیل کن اما به دختر و پسر گفته خودت را پیش پدر و مادر… تواضع کن تواضعی همراه با ذلت. روایت داریم خداوند به انسان اجازه‌هایی داده که یک کارهایی بکند اما هیچ وقت اجازه نداده آدم خودش را ذلیل کند اما در اینجا پدر و مادر در مقامی هستند که انسان هر چه قدر کوچکی کند اشکال ندارد قرآن به فرزندان می‌گوید پدر و مادرتان که پیر شد نفرستید خانه سالمندان «إِمَّا یَبْلُغَنَّ عِنْدَکَ الْکِبَرَ» (اسراء/23) یعنی اگر پیش تو پدر و مادرت پیر شد یک اتاق درست کن بغل اتاق خودت حالا برای اینکه بارش روی دوش خانم شما نباشد چون خانم شما وظیفه ندارد از مادر و پدر شما پرستاری کند. حالا معنایش این نیست که چونکه خانم شما اجازه نمی‌دهد او را به خانه سالمندان ببرید «عِنْدَکَ» یعنی کنارت باشد «الْکِبَرَ» یعنی کبیر، پیر.
2- اموال و فرزندان شما را از یاد خدا غافل نکند
«یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تُلْهِکُمْ أَمْوالُکُمْ وَ لا أَوْلادُکُمْ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ وَ مَنْ یَفْعَلْ ذلِکَ فَأُولئِکَ هُمُ الْخاسِرُونَ» (منافقون/9)‌ ای مومنین بچه‌ها و مالتان شما را غافل نکند گاهی افراد برای اینکه جهازیه دخترشان فراهم بشود هزار دورغ می‌گویند. می‌فرماید حتی یک گناه هم لازم نیست بکنی مردم در مقابل «لا تُلْهِکُمْ» دو نوع هستند «تُلْهِکُمْ» از لهو است یعنی شما را سرگرم نکند اگر در مغازه هستی گفتند «حَیَّ عَلَى الصَّلَاه» پنج دقیقه تعطیل کن. دو دسته هستند 1- دسته خوبها که قرآن می‌فرماید اینها آدمهای خوبی هستند «رِجالٌ لا تُلْهیهِمْ تِجارَهٌ وَ لا بَیْعٌ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ وَ إِقامِ الصَّلاهِ وَ إیتاءِ الزَّکاهِ یَخافُونَ یَوْماً تَتَقَلَّبُ فیهِ الْقُلُوبُ وَ الْأَبْصارُ» (نور/37) آدمهایی هستند که تجارت اینها را از یاد خدا غافل نمی‌کند و به این آیه عمل کرده‌اند 2- دسته بدها که غافل شدند «شَغَلَتْنا أَمْوالُنا وَ أَهْلُونا» (فتح/11) یعنی اموالمان و زن و بچه‌مان ما را مشغول کردند یعنی غافل شدیم. حالا اگر مسجد هم نمی‌روی داخل مغازه نماز بخوان یکی از زشتیهای ما این است که هر کس نماز می‌خواند می‌رود آن پشت. ما باید نمازمان را علنی بخوانیم البته اینجا که می‌فرماید «رِجالٌ» یعنی مردها و زنها در بعضی جاها که می‌فرماید مردها مراد هم مرد و هم زن است مثل تابلوهای داخل خیابان که نوشته محل عبور عابرین پیاده که منظور هم عابرین است و هم عابرات اینطور نیست که یک زن بدود وسط خیابان و بگوید اینجا نوشته محل عبور عابرین نه عابرات.
«إِنَّما أَمْوالُکُمْ وَ أَوْلادُکُمْ فِتْنَهٌ» (تغابن/1) پدر و مادرها بچه‌های شما فتنه هستند فتنه یعنی وسیله امتحان «وَ لا تَقْتُلُوا أَوْلادَکُمْ خَشْیَهَ إِمْلاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَ إِیَّاکُمْ إِنَّ قَتْلَهُمْ کانَ خِطْأً کَبیراً» (اسراء/31) بچه هایتان را نکشید روزی هایتان با من است.
وظائف پدر و مادر:
3- چشم‌پوشی از خلاف فرزندان یکی از وظایف پدر و مادر
1- اغماض یعنی چشم پوشی. قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): «رَحِمَ اللَّهُ مَنْ أَعَانَ وَلَدَهُ عَلَى بِرِّهِ قَالَ قُلْتُ کَیْفَ یُعِینُهُ عَلَى بِرِّهِ قَالَ یَقْبَلُ مَیْسُورَهُ وَ یَتَجَاوَزُ عَنْ مَعْسُورِهِ» (کافی/ج‌6/ص‌50)
«یَقْبَلُ مَیْسُورَهُ وَ یَتَجَاوَزُ عَنْ مَعْسُورِهِ» در کافی روایت داریم اگر بچه خلاف کرد خلافشان را ببخشند. من گم نکردم خیلی خوب هیچی من بر نداشتم خیلی خوب هیچی قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ (ع): «مَنْ عامَلَ النّاسَ بِالْمُسامَحَهِ اسْتَمْتَعَ بِصُحْبَتِهِمْ [بِالْمُسامَحَهِ سَلِمَ مِنْ غَوائِلِهِمْ‌]» (غررالحکم/ص‌445) اگر با مردم اغماض کنی حالا بگذر نه من از این نمی‌گذرم. حدیث داریم اگر خواسته باشی رفیق خوب گیرت بیاید بی رفیق می‌مانی. همین‌هایی که هستند هر کسی یک عیبی دارد. می‌فرماید اگر می‌خواهی با مردم زندگی کنی باید از مسائل شخصی چشم پوشی کنی. نسبت به مسائل شخصی قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ (ع): «عَوِّدْ أُذُنَکَ حُسْنَ الْإِسْتِماعِ وَ لا تصغ إلى ما لا یَزیدُ فی صَلاحِکَ اسْتِماعَهُ فَإِنَّ ذلِکَ یصدی القلوب و یوجب المذام» (غررالحکم/ص‌215) امام علی(ع) می‌فرماید لغزشی کرد گوشت را در اختیار عذر مردم بگذار، قبول کن. امام سجاد(ع) در یک دعا می‌فرماید خدایا ببخش اگر کسی از من عذر خواهی کرد. و من حلالش نکردم و عذرش را نخواستم. اگر کسی از کسی عذر خواهی کرد و آن آقا گفت نمی‌بخشم این نبخشیدن خودش گناه است.
4- گذشت علامت روح بزرگ است
این علامت سعه صدر است «أَ لَمْ نَشْرَحْ لَکَ صَدْرَکَ» (انشراح/1) من یک روح بزرگ به تو دادم وقتی مکه فتح شد مسلمانها پایکوبی می‌کردند و شعار می‌دادند «الْیَوْمُ یَوْمُ الْمَلْحَمَهِ» (إرشاد مفید/ج‌1/ص‌135) امروز تلافی می‌کنیم. حضرت فرمود نه درست است که مردم مکه خیلی مرا شکنجه دادند اما امروز که مکه را فتح کردیم امروز روز رحمت است روز انتقام نیست. بعثی‌ها خیلی به ما ضربه زدند اما وقتی برای آنها حوادثی پیش می‌آید. آنها را می‌پذیرم. انتقام چیز بدی است. برادران یوسف(ع) او را داخل چاه انداختند بعد او را از چاه در آوردند و به عنوان برده او را فروختند بعد سالها زندان و چه حوادثی تا بالاخره ایشان رئیس مملکت شد قحطی شده بود و برادرها آمدند پیش او موقعی که حضرت یوسف(ع) را داخل چاه انداختند یک پسر 14، 15 ساله بوده حالا یک آدم 40، 50 ساله شده بالاخره گفت چه کردید با آن داداشی که داخل چاه انداختید؟ گفتند «قالُوا أَ إِنَّکَ لَأَنْتَ یُوسُفُ قالَ أَنَا یُوسُفُ» (یوسف/90) تو یوسف نیستی گفت «أَنَا یُوسُفُ» تا گفت اینها خیلی خجالت کشیدند بعد گفتند ما را ببخش گفت «لا تَثْریبَ عَلَیْکُمُ الْیَوْمَ» (یوسف/92) همین الان بخشیدمتان اصلاً نگفت تا ببینم ولی به پدرشان که گفتند ما را ببخش گفت صبر کنید بعد. فرق یوسف و یعقوب(ع) هم همین است یعنی در دل جوان یک لطافتی است که زود می‌بخشد یا به خاطر فرق بین جوان و پیر بودن است که به نظرم آقای فلسفی این طور معنا کرده که چرا یوسف فوری بخشید حضرت یعقوب گفت باشد برای بعد. ولی روایت داریم یوسف(ع) که فوری بخشید برای اینکه اینها شرمنده نشوند یعقوب که گفت باشد برای بعد می‌خواست که شب جمعه بشود چون دعا در شب جمعه مستجاب است.
بسیاری از بچه‌ها که از خانه فرار می‌کنند یا به دیگران پناه می‌برند به خاطر این که خلافی کرده‌اند بعد می‌گویند بابا بفهمد سرمان را می‌برد. البته یک جاهایی را باید اغماض نکرد ضمن هیبت داشتن اغماض کنید در خانه هم باید اینطور باشیم اگر خانم غذا را سوزاند…
5- عدالت بین فرزندان از وظایف پدر و مادر
2- عدالت بین فرزندان در همه چیز. اصلاً کسی حق دارد زن دوم بگیرد که بداند بین زنهایش عادل باشد. من یکی از علما را سراغ دارم که دو تا زن گرفته بود یکی کوتاه و دیگری بلند وقتی پارچه می‌خرید برای یکی 6 متر و برای دیگری 5 متر پول یک متر را به زن کوتاه می‌داد اگر چنین کسی پیدا شد برود زن دوم بگیرد معمولاً زن نو که گرفت کهنه دل آزار می‌شود. برای آدمهای عیاش زن دوم ممنوع است زن وسیله هوس بازی نیست ولی تعدد باید باشد چون ما همیشه در جامعه زن بیوه بیش از مرد بیوه داریم ما 8 سال پیش در تهران نیم میلیون زن جوان بیوه داشتیم زن جوانی که شوهرش از دنیا رفته، 1- بگوئیم شوهرش که رفته به درک، بسوزد. این خلاف عقل و عدالت و انصاف است که بگوئیم تا آخر عمر بی شوهر بماند. بعضی‌ها می‌خواهند ازدواج نکنند، ازدواج نکنند بعضی‌ها خیلی تقوایشان بالاست راهی جز زن دوم گرفتن نیست 2- بگوئیم پسرهای جوان بروند زن 30 ساله بگیرند درست نیست 3- نمی‌توانیم اختیار بیوه‌ها را به مردهای هوس باز بدهیم درست نیست 4- نمی‌توانیم بگوئیم گناه بکنند. زنها هم اگر می‌دانند شوهرشان عادل است نباید ممانعت بکنند مثال بزنم توی اتوبوس 40 مسافر دارند می‌روند می‌بینند توی جاده ماشینی تصادف کرده یک عده مجروح و زخمی کنار خیابانند اصلاً فرض می‌کنیم ما مسلمان نیستیم وجدان می‌گوید آقایان چند تا از این مسافرها را توی اتوبوس راه بدهند اما اگر هر کدام گفتند ما پول دادیم تکان نمی‌خوریم یعنی چه؟ یعنی اینها بمیرند اگر هر زنی بگوید این شوهر من است و هر شوهری بگوید این زن من است پس این زنهای بیوه چکار کنند؟ ازدواج دوم برای مردی که عادل است اشکال ندارد حالا همین زنی که اجازه به شوهرش نمی‌دهد اگر شوهرش از دنیا رفت و یک زن جوان بیوه شد کلاه خودت را قاضی کن شوهر شما با اینکه توان مالی، توان جسمی و توان اخلاقی و فکری از همه جهت عادل است خانمی که به او اجازه نمی‌دهی اگر خود شوهر شما از دنیا برود حاضری تا آخر عمر بنشینی داخل خانه؟ درست است بنشینی؟ حق است بنشینی؟ البته بنده توی عمرم یک زن بیشتر نگرفته‌ام و تا آخر عمر هم یکی بیشتر نخواهم گرفت چون ممکن است بعضی‌ها در تلویزیون بگویند امشب چی به کله قرائتی زده؟! من از اول عمر یک زن دارم و تا آخر عمر هم یک زن خواهم داشت. این برای اینکه هم خاطر خانم خودم جمع باشد و هم خاطر زنهای دیگر ولی حرف حق را باید زد.
عدالت بین بچه‌ها یک بچه را می‌بوسیم دیگری را هم ببوسیم در لباس خریدن فرقی بین آنها نباشد یک جور جهاز بخریم محبت، لباس، سوغاتی، تشر، نام بردن به یکی نگوئیم زهرا و به دیگری بگوئیم فاطمه خانم هر دو را یک جور صدا بزنیم به هر دو یک جور نگاه کنیم به هر دو یک جور کار بدهیم کارها را تقسیم کنیم.
نحله یعنی هدیه بین بچه هاتان در هدیه یک جور باشید. بین بچه هایتان عادل باشید. حتی در بوسیدن یک جور ببوسید اینطور نباشد که یکی را سفت ببوسی و یکی را شل ببوسی یکی را دو بار ببوسی و یکی را یکبار ببوسی بین بچه‌ها «نَظَرَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِلَى رَجُلٍ لَهُ ابْنَانِ فَقَبَّلَ أَحَدَهُمَا وَ تَرَکَ الْآخَرَ فَقَالَ لَهُ النَّبِیُّ ص فَهَلَّا وَاسَیْتَ بَیْنَهُمَا» (من‌لایحضره‌الفقیه/ج‌3/ص‌483) پیغمبر(ص) دید که شخصی دو بچه داشت یکی را بوسید و دیگری را نبوسید فرمود چرا یکی را می‌بوسی و دیگری را نمی‌بوسی حدیث داریم که امام صادق(ع) فرمود می‌دانم یکی از بچه هایم که اگر بزرگ شد بد جنس خواهد شد ولی برای اینکه کینه پیدا نکند من او را روی زانو می‌نشانم و عین بچه خوب با او صحبت می‌کنم تا من به عنوان پدر فرقی بین بچه هایم نگذارم.
6- مؤمن را شاد کردن عبادت است
3- شیوه تربیت و خوش خلقی. یکی از عبادات اینست که انسان مردم را شاد کند. قَالَ الْبَاقِرُ (ع): «مَا عُبِدَ اللَّهُ بِشَیْ‌ءٍ أَحَبَّ إِلَى اللَّهِ مِنْ إِدْخَالِ السُّرُورِ عَلَى الْمُؤْمِنِ» (کافی/ج‌2/ص‌188) «إِدْخَالِ السُّرُورِ» یکی از وظایفمان است قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص): «أَحَبُّ الْعِبَادِ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَحْسَنُهُمْ صُنْعاً إِلَى أُسَرَائِهِ» (من‌لایحضره‌الفقیه/ج‌3/ص‌555) هر کس خلقش بهتر است پیش خدا محبوبتر است. اصلاً بچه‌ها باید بگویند کی بابا به خانه می‌آید نگویند خوب شد که بابا رفت. امام دید که کسی بچه‌اش را دویده طواف می‌دهد بچه هم تند تند دارد می‌دود، امام فرمود چرا عبادت را به این بچه تحمیل می‌کنی شما خودت می‌خواهی بروی روضه برو ولی این نمی‌تواند یک ساعت پای منبر بنشیند نماز جمعه‌های ما نماز جمعه‌ای نیست که آدم بچه کوچولویش را با خود ببرد خسته می‌شود طوری عبادت را تلقین کنیم که بچه‌ها نگویند راحت شدیم خوب الحمدا… ما را بردند نماز جمعه عوضش تا 6 ماه دیگر راحتیم.
7- از وظایف پدر و مادر نام نیکو روی فرزند نهادن است
حضرت رسول(ص) فرمود: یا علی(ع) «حَقُّ الْوَلَدِ عَلَى وَالِدِهِ أَنْ یُحْسِنَ اسْمَهُ وَ أَدَبَهُ وَ یَضَعَهُ مَوْضِعاً صَالِحاً» (من‌لایحضره‌الفقیه/ج‌4/ص‌371) اسم خوب روی بچه‌شان بگذارند. به اسم روشنفکری اسمی روی بچه‌اش می‌گذارد که هیچ معنا و مفهوم درستی ندارد. حدیث داریم افرادی روز قیامت بخاطر اینکه اسم اهل بیت روی بچه‌شان گذاشتند همین مقدار روز قیامت باعث نجاتشان می‌شود می‌گویند تو توی دنیا کاری نداشتی که انجام دهی اما بچه هات اسمهای خوبی دارند بخاطر اسم خوبی که روی بچه هایت گذاشتی آنجا نجاتت می‌دهیم. بعد هم اسم خوب که روی او می‌گذاریم با همان اسم او را صدا بزنیم مثل زنهایی که پیراهن خوب دارند اما برای عروسی می‌پوشند و هیچوقت برای شوهرشان نمی‌پوشند. مردی می‌دوید خانه گفتند چرا می‌دوی؟ گفت زنم از عروسی می‌آید می‌خواهم تا پیراهنش را نکنده یکبار هم من ببینم! ! ؟
«وَ یَضَعَهُ مَوْضِعاً صَالِحاً» جایگاه صالح شغلش. شغل کریمانه‌ای باشد نه پر درآمد. بسیاری از درآمدها مبارک نیست شغلی که آدم وقتی می‌خوابد احساس کند چند گره را از کار مسلمانها باز کرده. بله بنده مخترع ماشین سیگارسازیم خیلی کار غلطی کرده‌ای. شهرداری پارک می‌سازد اما مسجدمان تنگ است آنوقت پارک برای بچه‌ها جاذب است در مسجد توی پارک باز بشود یا شهرداری بیاید مدارس غیر انتفاعی بسازد هر شهرداری 100 الی 200 مدرسه کنار پارک بسازد که حیاط پارک بشود حیاط مدرسه توی همان پارک هم قدم بزنند ظهر هم که می‌شود آنجا نماز بخوانند من رفتم در یکی از مدارس تهران سخنرانی کنم بچه همینطور چسبیده داخل حیاط ایستادند مثل دانه‌های انار یعنی جا نبود بچه‌ها تکان بخورند پارک هوایش ول مدرسه دارند خفه می‌شوند.
8- جایگاه و اهمیت مساجد
چرا نماز در مسجد جامع ثوابش بیشتر است چون مسجد جامع بزرگترین مسجدهاست البته من فکر می‌کنم. مسجد کوفه خیلی بزرگ است سکویی آنجا هست بنام «دکه القضاء» سکویی که حضرت علی(ع) روی آن می‌نشسته و قضاوت می‌کرده مردم می‌آمدند نماز بخوانند قبل از نماز هم شیوه قضاوت امام علی(ع) را می‌دیدند مشورت را در مسجد انجام می‌دادند حضور و غیاب هم در مسجد می‌شد تا می‌گفتند «قَدْ قَامَتِ الصَّلَاهُ» مسجد پر می‌شد بعد آنوقت فقرا هم شناخته می‌شدند در مسجد پولدارها به فقرا کمک می‌کردند آنوقت الآن هر چه می‌گویی «قَدْ قَامَتِ الصَّلَاهُ» کسی نمی‌آید فقیرها هم از بین می‌روند آنوقت سه گروه درست شده‌اند برای فقیریابی مثل مین یابی 1- کمیته امداد 2- بهزیستی 3- بنیاد پانزده خرداد. سه گروه برای اینکه ببینند آدمهای درب و داغون کیه؟ حدیث داریم مومن در مسجد لذت می‌برد. یکی از فواید پانزده گانه مسجد این است که وقتی از مسجد بر می‌گردی احساس کنی حرف تازه گیرت آمد. یعنی روحانی مسجد حتماً باید هر شب مطالعه کند نمی‌شود حرفهای 40 سال پیش را زد آنموقع سماورها زغالی بود نفتی شد برقی شد گازی شد سماورها 8 دفعه عوض شدند تو نمی‌خواهی عوض شوی؟ حرفهایت نمی‌خواهد عوض شود؟ کسی که به مسجد می‌آید باید آدم تازه ببیند دلش باز بشود ساختمان مسجد باید با بقیه ساختمانها فرق داشته باشد.
داریم که بچه را تا 7 سال کاری نداشته باش البته اخیراً بچه‌ها را در 3 و 4 و 5 سالگی وادار به حفظ قرآن می‌کنند من هنوز آیه و حدیثی را پیدا نکردم که بچه را قبل از 7 سال چیزی یادش بدهید. مگر چیزهای مختصر بله در 3 سالگی «لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ» را یاد بگیرد همین مقدار کافی است. سه سال و 7 ماه و 20 روزش که شد بگو «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّه» همین مقدار کافی است یک خورده که بزرگ شد بگو من نماز می‌خوانم بغل من بنشین یک خورده دیگر که بزرگ شد بگو هر کاری من می‌کنم تو هم بکن از 8 سالگی کم کم با نماز او را آشنا کن این روایت‌ها را ما در (من‌لایحضره‌الفقیه، ج‌1، ص‌281) داریم. حالا بله اگر یک بچه تیز هوش است و به او فشار نمی‌آید طوری نیست تازه وقتی می‌خواهیم قرآن حفظ کنیم سوره کوچولوها را حفظ کنیم که آشنا باشد من یکجا رفتم دیدم زنها سوره انعام حفظ می‌کنند من هر چه فکر کردم دیدم سوره انعام هیچ ربطی به زندگی زنها ندارد. گفتم لااقل اگر می‌خواهید حفظ کنید سوره نور را حفظ کنید سوره حجرات و احزاب را حفظ کنید آیات مربوط به خانواده. مثل اینکه یک آخوند برود کراوات بخرد. بله درسهای احکام هست ولی این احکام ربطی به این خانم ندارد.
درسهای حوزه باید تناسب داشته باشد با سن و سال آموزش دین باید تناسب با این داشته باشد آن آقایی که می‌خواهد دکتر بشود باید یکسری اطلاعات یاد بگیرد و آن آقایی هم که می‌خواهد در دانشکده نظامی باشد باید یکسری اطلاعات دیگری یاد بگیرد. درسهایی خانم‌ها در حوزه می‌خوانند که 2 درصد به درد نمی‌خورد فقط دلش خوش است که بگویند ایشان چند سال در حوزه بوده که چی؟ ما باید بیش از آنکه اسلام گفته نرویم. یک کسی دعا می‌خواند و می‌گفت «یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ» امام فرمود: (ابصار) ش را ما نگفته‌ایم از خودت روی آن می‌گذاری یک کسی سلام کرد و گفت سلام علیکم و رحمه ا… و برکاته امام فرمود شورش را در آوردی؟ آن مقداری که ما گفتیم هر کسی گفت سلام بگو سلام علیکم گفت سلام علیکم بگو سلام علیکم و رحمه ا…
9- آموزش باید مناسب با سن افراد باشد
تناسب آموزش با سن. حساب کنیم بچه چقدر توان دارد چقدر حال دارد آزادش بگذارید حدیث داریم بچه‌هایی که شیطانند آدمهای خوبی هستند بزرگ که بشود آدم حلیم و صبور و بردباری است بچه‌هایی که مثل گونی کاه می‌آیند می‌نشینند نگو این مؤدّب است. امور تربیتی خیال نکند بچه‌ای که همینطور صاف می‌آید می‌نشیند این آدم خوبی است و آنکه شیطان است بچه بدی است. پدر من خیلی اصرار داشت عمامه سر من بگذارد گفتم آقا چرا اصرار داری. من زود است گفت محسن تو شری من می‌خواهم عمامه سر تو بگذارم بلکه فکر کنی آقا هستی و آدم بشوی. می‌خواست عمامه جلوی شری من را بگیرد حالا مثلاً من آدم بدی‌ام؟ بگو آری!
آیه‌ای در قرآن داریم برای مقدسین می‌فرماید «نِعْمَ الْعَبْدُ» (ص/30)، «مِنْ عِبادِنا صالِحَیْنِ» (تحریم/10)، «کُلٌّ مِنَ الصَّالِحینَ» (انعام/85)، «وَ جَعَلْناهُمْ أَئِمَّهً» (انبیاء/73) خوب عبدی است اینها عبد ما هستند «کُلٌّ مِنَ الصَّالِحینَ» اینها عبد صالح من هستند هم «عِباد» داریم هم «صالِحَیْنِ» با اینکه عبد صالح‌اند «وَ جَعَلْناهُمْ أَئِمَّهً» رهبر هم بودند یعنی خیال نکنیم اینهایی که عبد صالح هستند باید آدمهای وا رفته و منزوی باشند اشکال ندارد آدم عبد صالح باشد رهبر هم باشد.
قبل از امام(ه) می‌گفتند آیت الله خوب آیت اللهی است که پایش را کنار بگذارد کاری به مسائل سیاسی نداشته باشد فقط اهل دعا و ذکر و توسل باشد و گریه سالی دو لیتر گریه کند آمریکا هر غلطی می‌خواهد بکند، بکند. امام(ره) آمد و گفت گریه می‌کنم آمریکا هیچ غلطی نمی‌کند را می‌گویم خواب را هم از سر ابر قدرتها می‌برم سلمان رشدی را هم به کشورها فراری می‌دهم اسرائیل را تحقیر می‌کنم توی دهن شاپور بختیار می‌زنم. حاج احمد آقا می‌گفت امام(ره) سحرها چنان گریه می‌کرد که دستمال کاغذی برای او کافی نبود دستمال کوچکش هم خیس می‌شد با حوله اشکش را پاک می‌کرد. می‌شود انسان توی دهن آمریکا بزند نماز شبش هم باشد ما در قرآن مواردی داریم که خداوند از کتک کاری پیغمبر صحبت کرده. حضرت موسی(ع) «فَوَکَزَهُ مُوسى‌ فَقَضى‌ عَلَیْهِ» (قصص/15) چنان زد که طرف مُرد. این هم پیغمبر است و هم مشت می‌زند حضرت ابراهیم(ع) تبر دست گرفت یک تنه چنان بتها را زد «فَراغَ عَلَیْهِمْ ضَرْباً بِالْیَمینِ» (صافات/93) اگر الان یک آیت ا… سیلی بزند می‌گویند آیت ا. . . نیست حضرت علی(ع) هم امیرالمومنین بود و هم یک روز 4 هزار نفر را کشت هم عادل بود هم آدم می‌کشت. به کسی گفتند سرما خوردی خربزه نخور گفت هم سرما می‌خورم و هم خربزه البته آن شوخی بود.
منتهی داریم بچه همین که 7 سالش شد وادارش کنید نماز بخواند 8 سالش شد حتماً 9 سالش شد حتماً اگر بچه به سن تکلیف رسید و نماز نمی‌خواند پدر و مادر با او برخورد کنند قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ (ع): «عَلِّمُوا صِبْیَانَکُمُ الصَّلَاهَ وَ خُذُوهُمْ بِهَا إِذَا بَلَغُوا ثَمَانِیَ سِنِینَ» (غررالحکم/ص‌175) به بچه‌ها نماز یاد بده اگر بچه بالغ شد بگو چرا نخواندی منتهی واقعش اینست که توی هر خانه یک کتاب نماز باشد. در این پنج ساله حدود 350 عنوان کتاب نماز چاپ شده و هیچ موضوعی در هیچ کشوری در پنچ سال 300 عنوان کتاب برایش چاپ نمی‌شود. ما حدود 25 رساله فوق لیسانس و دکترا داریم که بچه‌های دانشگاه برای رساله دکترا و فوق لیسانس مسائل نماز را مطرح کرده‌اند اسرار نماز را نوشته‌اند نماز از دید مدیریت. نماز از دید سیاسی. یعنی ریز ریزش کردند و از او کار کشیده‌اند.
10- پدر و مادر باید به فرزند معیار دهند
پدر و مادر باید رفیق خوب را به بچه‌اش نگوید با این رفیق نشو با آن حرف بزن پس کی خوبه؟ ببینید زن یک احتیاجاتی دارد حدیث داریم اگر مرد خودش را آرایش نکند و زنش فاسد بشود گناه فساد زن به گردن مرد است چون مرد از بس که درب و داغان آمد توی خانه زن هوس جای دیگری کرد. به بچه نمی‌شود گفت رفیق نباش بچه رفیق می‌خواهد منتهی باید گفت رفیق خوب کی باشد مراقبت باشد معیار به او بدهیم. بچه‌ها در اختیار ما سرمایه بزرگی است پدر و مادرها بدانند که اگر به وظیفه‌شان عمل کنند و بچه، بچه خوبی بشود تا آخر عمرش هر چه عبادت کند ثوابش مال شماست و آقایان اگر بچه هاتان نماز نخوانند ولو در تخصص و کنکور، تکنولوژی، حقوق، خانه، ماشین تمام بچه هایت عالی. دیر یا زود من و شما وارد قبر می‌شویم و روز قیامت کسی به دردمان نخواهد خورد جز اولاد صالح و عمل صالح «یا أَیُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمْ إِنَّ زَلْزَلَهَ السَّاعَهِ شَیْ‌ءٌ عَظیمٌ» (حج/1) خداوند به همه دنیا می‌گوید کم اما به زلزله قیامت می‌گوید بزرگ. بعد می‌فرماید قیامت را برایتان بگویم چیه؟ «یَوْمَ تَرَوْنَها تَذْهَلُ کُلُّ مُرْضِعَهٍ عَمَّا أَرْضَعَتْ وَ تَضَعُ کُلُّ ذاتِ حَمْلٍ حَمْلَها وَ تَرَى النَّاسَ سُکارى‌ وَ ما هُمْ بِسُکارى‌ وَ لکِنَّ عَذابَ اللَّهِ شَدیدٌ» (حج/2) روز قیامت به قدری خطرناک است که اگر زنی را فرض کنید پستان دهان بچه‌اش گذاشته چنان حواسش به قیامت است که ول می‌کند و فرار می‌کند «وَ تَضَعُ کُلُّ ذاتِ حَمْلٍ حَمْلَها» قیامت به قدری سخت است که هر زنی را تصور کنی که حامله باشد فوری سقط می‌کند «وَ تَرَى النَّاسَ سُکارى» قیامت به قدری سخت است که همه مردم مستند بعد می‌فرماید «وَ ما هُمْ بِسُکارى‌» مست نیستند عذاب خدا شدید است ما یک همچنین روزی را هم در پیش داریم همه‌اش به زندگی مادی رسیدن لباس بچه را اتو کردیم اما حساب نکردیم این بچه اهل نماز هست یا نه اهل تقوا هست یا نه رفیق هایش چه کسانی هستند؟ به شکمش رسیدیم به فکرش نرسیدیم کفش خوب برایش خریدیم کتاب خوب برایش نخریدیم برای مسکنش دقت کردیم 40 بنگاه معاملاتی رفتیم اما برای معلمش یک بنگاه معاملاتی هم نرفتیم که آقا معلم خوب در کشور کیه؟
من در تعجبم برای مادرهایی که برای خواستگاری دختر یا پسرشان 100 تا خانه می‌روند اما برای یک خرید کتاب، کتاب خوب 5 مغازه نمی‌روند اینها همه مهم است.

«و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته»

لینک کوتاه مطلب : https://gharaati.ir/?p=2323

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Deprecated: stripos(): Passing null to parameter #1 ($haystack) of type string is deprecated in /home/gharaati/public_html/wp-includes/functions.wp-scripts.php on line 133