جلسه شورای عالی توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز وزارت آموزش و پرورش برگزار شد

چه کمالی که در نماز نیست…

حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی در این نشست اظهار کرد: مهم‌ترین رکن آموزش و پرورش، مدرسه است. بخش عظیمی از رکن نماز نسل نو نیز به مدیر مدرسه بستگی دارد. باید در ارزیابی مدیران مدارس، بحث نماز و اقامه آن در مدارس مورد بررسی قرار گیرد.

قرائتی گفت: همه چیز در نماز است؛چه کمالی است که در نماز نیست.. اخلاق، ادب، آموزش و … تمام راه‌های تربیت در نماز است. به مساجد و افرادی که در آن‌‌ها کار می‌کنند نمره بدهیم. از مدیرانی که در نماز مدارس شرکت می‌کنند تقدیر شود.

رئیس ستاد اقامه نماز خطاب به وزیر آموزش‌و‌پرورش اظهار کرد: هر چیزی که به دانش‌آموزان یاد می‌دهید، باید ۴ شرط داشته باشد؛ واجب، مستحب، مشکل جامعه را حل‌ کند، مشکل یک نفر را حداقل حل کند.

وی عنوان کرد: لازم است وزرای قبلی در آموزش‌ و‌ پرورش گاهی اوقات کنار هم جمع شوند و از تجربیات یکدیگر استفاده کنند.

ضرورت اقامه نماز جماعت در مدارس/ نماز کلید حل مشکلات تربیتی ما در آموزش و پرورش است

رضامراد صحرایی در این نشست با بیان اینکه ‌نماز تذکره‌ است، اظهار کرد: مسأله و راه‌حل ما برای بچه‌ها‌یمان، نماز است.

وی با تاکید بر اینکه نماز اولویت ما است، افزود: نماز کلید حل تمام مشکلات تربیتی ما در آموزش و پرورش است. اما در حال حاضر، بودجه آموزش و پرورش در حوزه فعالیت های پرورشی و فرهنگی باید تقویت شود.

صحرایی بر برپایی نماز جماعت در مدارس تاکید کرد و گفت: کارهای خوبی در این زمینه انجام شده است و با صرف زمان حتما به نتیجه مطلوب خواهد رسید.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه تمام روح سند تحول بنیادین آموزش و پرروش یک کلمه است؛ گفت: تمام روح سند، «ائتلاف برای اعتلای تعلیم و تربیت» است؛ برخی از وزرا عضو شورای عالی آموزش و پرورش هستند. اگر دستگاه‌های مختلف پای کار آموزش و پرورش بیایند و به وظیفه خود در قبال سند تحول عمل کنند، شاهد خیلی از مشکلات نخواهیم بود.

صحرایی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش هیچ چیزی برای پنهان کردن ندارد و باید واقعیت را بگوید، تصریح کرد: اگر می‌خواهیم پیشرفت کنیم باید به آموزش‌و‌پرورش توجه کنیم. سال گذشته ۹۳۰ هزار شغل ایجاد شد که بیش از ۵۰۰ هزار نفر آن، مرتبط با هنرستان‌ها بود.

وی با اشاره به اینکه باید نمازخانه مدارس در متراژ متناسب ساخته شود، افزود: ‌آموزش‌و‌پرورش به‌دنبال این است که نمازخانه مدارس متناسب شود. در مدارس جدیدالاحداث و مدارس تخریبی و … نمازخانه‌ها مناسب ساخته خواهد شد. همچنین آیین‌نامه جدید تامین فضا و تجهیزات سازمان نوسازی مدارس در شورای عالی در حال بازنگری است تا اتفاقات خوبی بیافتد.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه معلم خود باید اهل نماز باشد، گفت: موضوع نماز جزو ارزیابی‌های ماست، خوشبختانه اثر هم داشته است .

وی در ادامه با اشاره به اینکه طرح سه میم (ارتباط منزل، مدرسه و مسجد) تمام شده و به نتیجه رسیده‌ایم، تاکید کرد: مدارس باید اهتمام جدی در برگزاری نماز جماعت داشته باشند.البته ما کار های زیادی به مدیران مدارس سپرده ایم در این امور مهم در کنار مدیران مدارس همه باید کمک کنند.

صحرایی در پایان ‌با قرائت بندی از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مبتنی بر اینکه برای حل مشکلات باید به مدرسه بازگشت، به‌ جملاتی از سه شهیدوالامقام اشاره کرد و گفت: شهید طهرانی‌مقدم می فرماید: «فقط آدم‌های ضعیف هستند که به اندازه بودجه و امکانات‌شان کار می‌کنند»‌، شهید باقری می فرماید: «اگر آن‌طور که دیگران می‌جنگند ما هم بجنگیم به هیچ جایی ‌نمی‌رسیم، باید ما جور دیگری بجنگیم». شهید آوینی هم فرماید: «اگر کسانی که مأموریت ایجاد تحول در تاریخ هستند خود از معیارهای عصر خویش تبعیت کنند، تحولی در تاریخ رخ نخواهد داد». مخاطب این فرمایشات ارزشمند شهدا، بیش از همه مدیران آموزش و پرورش هستند، زیرا ما منشا بسیاری از تحولات در کشور خواهیم بود. بنابراین باید معیارهای‌مان تغییر کند. نه در کلام بلکه در رفتار عملی باید آموزش‌وپرورش، اولویت اول همه شود. ما باید در مسایل فعال باشیم.»

قائم مقام ستاد اقامه نماز: آقای وزیر! اقدامات شما در امر نماز در دانشگاه فرهنگیان، بسیار عالی بود
سیداحمد زرهانی نیز در ابتدای این جلسه اظهار کرد: براساس دستور رئیس ستاد اقامه نماز، مهمترین دستورکار ما بررسی نماز در حوزه تعلیم و تربیت است. ما یک نظرسنجی اجمالی درباره وضعیت نماز در مدارس داشتیم که وضعیت بالای متوسط را نشان می‌دهد.
وی ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد وضعیت خوبی داریم اما راه تکامل باز است و باید تلاش بیشتری انجام دهیم. البته در دانشگاه فرهنگیان بالای ۹۰ درصد رضایت از این وضعیت وجود دارد.
قائم مقام ستاد اقامه نماز ادامه داد: ما در ستاد اقامه نماز توقع داریم فرمان این وضعیت در دست وزیر باشد و همانطور که آن نتیجه خوب را در دانشگاه فرهنگیان رقم زدید، در وزارت آموزش و پرورش هم همین وضعیت را رقم بزنید.

معاون پرورشی: اجرای طرح های متنوع و اثربخش در ۳۶۰۰ مدرسه

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین پورثانی معاون پرورشی نیز در این جلسه گزارشی از وضعیت نماز در مدارس ارائه کرد و گفت: ‌اکنون نماز جماعت در ۶۴ هزار مدرسه اقامه می‌شود و ۷۱ هزار ائمه جماعات نیز برای این مهم سازماندهی شده‌اند؛ همچنین طرح جامع اقامه نماز و جشن تکلیف برای ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار دانش‌آموز اجرا شده است و این کار نیز ادامه دارد.

وی ادامه داد: طرح سه میم (منزل، مدرسه و مسجد) در ۳۶۰۰ مدرسه در حال برگزاری است. همچنین برگزاری دوره‌های آموزش و توانمندسازی برای ائمه جماعت مدرسه و معلمان و مربیان مهدهای کودک و اولیای دانش‌آموز، مجموعا برای ۳۱۰ هزار نفر اجرا شده است.

معاون پرورشی ادامه داد: طرح نمازیار هم در حال اجراست و اکنون تصحیح بیش از ۱۱۰ هزار فایل صوتی دانش‌آموزان در حال انجام است. برگزاری مسابقات اذان و انشای نماز برای ۱ میلیون و ۱۵۰ هزار در حال انجام است.

حجت‌الاسلام والمسلمین پورثانی با بیان اینکه ۷۶۰ اجلاس نماز در سطوح مختلف در حال انجام است، گفت: پویش «اذان بگو» هم در حال انجام است. یک روز در میان، نماز جماعت مدرسه نیز از تلویزیون پخش می‌شود.

وی با بیان اینکه کوچکی نمازخانه یک چالش است و اصلا کفاف نماز مدرسه را نمی دهد، تصریح کرد: اگر بخواهیم نماز مدرسه به‌عنوان اساسی‌ترین کار دنبال شود، به یک‌هم‌افزایی از همه جریان‌ها و همه دستگاه‌ها نیازمندیم.

معاون آموزش ابتدایی: توانمندسازی معلمان مدارس در دستورکار است

حمید طریفی حسینی معاون آموزش ابتدایی نیز گفت: امسال طرح نغمه‌های آسمانی را برای دانش‌آموزان پایه‌های اول تا سوم ‌اجرا کردیم که مخصوص اقامه نماز و اذکار بچه‌هاست‌. هدف، آموزش قرائت صحیح نماز ‌و آموزش عملی نماز است.

وی ادامه داد: مهمترین دارایی ما برای اجرای هر کاری معلمان هستند، به همین خاطر توانمندسازی معلمان را دنبال می‌کنیم. دوره توانمندسازی معلمان پایه سوم در بحث هدیه‌های آسمانی را برگزار کردیم و امسال توانمندسازی معلمان پایه دوم انجام می‌شود. طرح اتقان نیز در استان‌ها اجرا شده و آن را ادامه خواهیم داد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی: محتوای کتاب‌های عربی به سمت آموزش معارف تغییر کرده است

حجت‌الاسلام علی لطیفی در این جلسه اظهار کرد: درباره نماز در محتواهای کتب درسی آمده است و به آن پرداخته شده است. کتاب‌های تعلیم دینی تغییر کرده است. معارف اسلامی، ارزش‌های دفاع مقدس، وصیتنامه شهدا در کتب مورد توجه قرار گرفته است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی افزود: برنامه خاصی بر کتاب‌های عربی داریم که در راستای آموزش معارف قرار بگیرند. تعریف کتاب‌های موازی هم در دستور کار قرار گرفته است و از سال گذشته برای کتاب دینی پایه هفتم یک مورد تهیه شده است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور: تکمیل نمازخانه‌ها در اولویت برنامه‌های سازمان نوسازی مدارس است

محمدرضا خان‌محمدی هم در ادامه گفت: ما فرش سجاده‌ای را در سبد خرید تجهیزات آموزشی اضافه کردیم که از قبل وجود نداشت.اکثر ‌مدارس نمازخانه دارند، اما از ۱۰۰ هزار مدرسه موجود، ۳۰ هزار مدرسه فاقد نمازخانه داریم که از سال گذشته براساس ردیفی که در اختیار سازمان نوسازی مدارس قرار گرفته است ‌تعداد زیادی از نمازخانه‌ها تکمیل شده است.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: طی برنامه هفتم توسعه قرار شده ۲۰۰ مجموعه بزرگ ساخته شود که بهترین نمازخانه برای آن‌ها ساخته خواهد شد.

وی افزود: در تفاهم‌نامه‌ای که قرار است طی چند روز آینده با قرارگاه امام حسن (ع) امضا کنیم از این ظرفیت نیز برای تکمیل نمازخانه‌ها استفاده خواهیم کرد.

معاون آموزش متوسطه: ضرورت اجرا و پیگیری اقامه نماز در مدارس
محمدمهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه نیز در ادامه با اشاره به ابلاغ زمان نماز در برنامه درسی گفت: آنچه که مهم است پیگیری و نظارت بر اجرای این مهم است. آموزش قرائت نماز و تولید محتوای آموزشی نیز در این زمینه انجام شده است.
مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش: سالیانه چهار کارنامه ارزیابی عملکرد برای مدیران مدارس صادر می‌شود
مجتبی هاشمی هم در ادامه افزود: ما در دو حوزه ارزشیابی اقامه نماز را با مشارکت معاونت پرورشی انجام می‌دهیم.
مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت کاربست نتیجه این ارزیابی گفت: ما مدیران مدارس را در دو حوزه نظام فضا، تجهیزات و همچنین نظارت و رهبری مدیر بر اجرای باشکوه نماز، مورد ارزیابی قرار می‌دهیم و سالیانه در این زمینه ۴ کارنامه برای آن‌ها صادر می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.