تقدیر از شخصیت علمی حجت‌الاسلام قرائتی

مراسم تقدیر از شخصیت علمی و تبلیغی حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی؛ استاد تفسیر قرآن کریم و رئیس ستاد اقامه نماز با حضور آیت‌الله فاضل لنکرانی و اساتید و طلاب حوزه برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی پیرامون مهجوریت قرآن کریم و اهمیت تبلیغ به سخنرانی پرداخت و گفت: موارد بسیاری از قرآن همچون زکات وجود دارد که به آن فراز عمل نشده است و باید با تبلیغ و تبیین در این زمینه‌ها، فعالیت‌های تبیینی لازم را داشته باشیم.

مفسر قرآن افزود: باید قرآن کریم و تفسیر در حوزه‌های علمیه و در میان طلاب علوم دینی جدی گرفته شود و باید با اهتمام به تبیین و یادگیری آموزه‌های قرآنی به فرامین قرآنی عمل شده و قرآن کریم از مهجوریت خارج شود.

استاد قرائتی با اشاره به لزوم بهره‌برداری از فرصت تعطیلات برای یادگیری و علم‌آموزی اظهار کرد: در بسیاری از مواقع لزومی برای تعطیلی وجود ندارد اما متاسفانه برخی از روزها همچون پنجشنبه در حوزه‌های علمیه تعطیل می‌شود در حالی که دلیلی برای تعطیلی وجود ندارد و طلاب می‌توانند از این تعطیلات در تحصیل علوم دینی و علم‌آموزی بهره ‌ای بیشتری را داشته باشند.

استاد قرائتی با اشاره به این که ۱۳۰ تفسیر مورد نیاز امروز ما بوده و تا به امروز تنها تعداد پنج عدد از آن به نگارش در آمده است بیان کرد: باید مبانی اسلامی و قرآنی در عرصه‌های گوناگون اجتماعی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی و سیاسی را با تالیف تفاسیر گوناگون استخراج و به جامعه ارائه دهیم تا دیدگاه و نظرات ناب اسلام و دین الهی را به مردم برسانیم.

تقدیر از شخصیت علمی حجت‌الاسلام قرائتی

لزوم توجه به روش ارسال پیام به مخاطب

وی تاکید کرد: در بیان تفسیر و آموزه‌های اسلامی به مردم باید نوع بیان و روش ارسال پیام به مخاطبان نیز مورد توجه قرار گیرد و مبلغ دینی باید بتواند در زمان‌های مختلف ارائه‌های مناسب‌تری داشته و آموزه‌های اسلامی را در همان فرصت محدود به افراد مورد نظر منتقل کند.

قرائتی در ادامه بیان کرد: در جایی گفتم که من می‌توانم در نیم دقیقه برای شما تفسیر بگویم و اینچنین گفتم که خداوند در قرآن کریم چند بار کلمه «کلوا» را فرموده که در کنار آن یک مسئولیتی را برای بشر بیان کرده است؛ مثل کلوا و اطعموا، کلوا وانفقوا، کلوا ولاتسرفوا و… که این به معنای این است که تنها بخور بخور نیست؛ بلکه در کنار آن، مسئولیتی نیز برعهده بشر گذاشته شده است.

رئیس ستاد اقامه نماز با اشاره به مضرات استفاده از اقوال در هنگام ارائه بحث به مخاطبان، خطاب به طلاب تاکید کرد: از نقل کردن اقوال و تفاسیر مختلف در منابر و مراکز تبلیغی پرهیز کنید؛ چراکه سبب سردرگمی مخاطبان و سختی درک و دریافت محتوای مدنظر از سوی آنان خواهد شد که این امر با اهداف تبلیغ و فلسفه آن نیز سازگاری نخواهد داشت.

در پایان مراسم از شخصیت علمی و تبلیغی حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی استاد تفسیر و قرآن کریم و رئیس ستاد اقامه نماز توسط آیت‌الله فاضل لنکرانی ریاست مجتمع آموزشی پژوهشی ائمه اطهار (ع) تجلیل شد.

یادآور می‌شود، روزهای چهارشنبه در طول سال، درس اخلاق با سخنرانی شخصیت‌های برجسته علمی حوزه علمیه برای طلاب و اساتید مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.