بهترین خانواده از نظر قرآن

برنامه سمت خدا 5 دی 1391

سوال – بهترین خانه و خانواده از نظر قرآن چه خانواده ای است ؟

پاسخ – قرآن می فرماید: در بهشت همه به هم درود می فرستند. یکی از اسم های قیامت دارالسلام است. اگردر یک خانواده همه خیر همدیگر را می خواهند و همه با هم با ادب صحبت می کنند، این خانه بهشتی است. قرآن می فرماید: هر امتی که وارد جهنم می شود به امت دیگری فحش می دهد. در خانه ای اگر همه به هم فحش می دهند و نسبت به هم کینه دارند و حسادت می ورزند آنجا خانه ی جهنمی است. اگر در اداره هم این طور باشد، آن اداره بهشتی یا جهنمی است. اگر همه اهل ایثار بودیم حتی اگر تعدادمان کم باشد باز هم زیاد هستیم. حضرت ابوالفضل برادر امام حسین(ع) یک نفر بود ولی خیلی خاصیت داشت، یوسف ده برادر داشت ولی هیچ کدام خاصیتی نداشتند. یعنی مسئله وفادار بودن است. خانواده ای که در آن به یکدیگر سلام می کنند اهل بهشت هستند و اگر به هم فحش می دهند اهل جهنم هستند. خانواده ای که در آن تو و منی باشد خانواده ی بهشتی نیست.

بهترین زن در این خانواده زنی است که قرآن سوره تحریم می فرماید: خدا مثلی می زند برای مردان و زنان با ایمان، زن فرعون را در طول تاریخ. خدایا من کاخ و طلای فرعون را نمی خواهم، من ملاقات تو را می خواهم،من را از شر فرعون و قوم ظالم نجات بده. یک زن در مقابل یک رژیم می ایستد. معمولا زنان کاخ و زیبایی را دوست دارند ولی همسر فرعون در مقابل اینها ایستاد و جذب آنها نشد. وقتی فرعون درکاخ هایش می نشست نهرهایی از آن جاری بود که می گفت:آیا مثل کاخ های من وجود دارد؟ افرادعادی که این کاخ ها را ببیند می گویند: خوش به حال زن او. یک زن و مرد نمونه، نباید آرزوی زیبایی دیگران را داشته باشد و زیبایی دیگران به چشم آنها بیاید. انسان باید روی فکر و هدف کارکند یعنی انسان مغز را ببیند نه پوست را. گاهی یک پرتقال ظاهر زیبایی دارد ولی درون آن خشک است.زن فرعون خیلی از اصول را بهم زد. ما ایرانیان می گوییم که با یک گل بهار نمی شود ولی همسر فرعون یک زن بود و خدا نام او را در قرآن برد و نمونه شد، پس با یک گل بهار می شود. امام خمینی یکی بود ولی ایران و دنیا راعوض کرد. می گویند: زن ضعیف است و زود گل می خورد ولی همسر فرعون این طور نبود.او چشم انداز ابدی داشت. انشاءالله خدا ایمانی به ما بدهد که آخربین باشیم.امیرالمومنین می فرماید: اگر لذتی است که بعد از آن آتش است، این لذ نمی ارزد. افرادی بوده اند که یک سخنرانی پنج دقیقه ای کرده اند و برای همیشه بایکوت شده اند. هر عکس یادگاری خوبی نیست. ممکن است که انسان کار اشتباهی بکند و از آن عکس بگیرد و بعد این عکس در آینده برای او دردسر شود. گاهی بچه ها شیطنت می کنند. ما باید حواس مان را جمع کنیم که با هر کس دوست شدیم، همه ی رازهای مان را نگوییم زیرا ممکن است که این دوست فردا دشمن بشود و با هر کس دشمن شدیم هر فحشی ندهیم زیرا ممکن است در آینده با هم رفیق بشویم.اگر واقعا زن و شوهری راهی جز طلاق ندارند، باید مرحله به مرحله عمل کنند. یا اگر کسی همسر ندارد باید مرحله به مرحله عمل کند. حتی اگر کسی مسلمان هم نیست باید در روابط گام به گام عمل کند.

بچه ی من سه ساله بود. میهمانی آمد و من بچه ی میهمان را بوسیدم و دیدم که بچه ام دارد مرا نگاه می کند، او را هم بوسیدم. بعدا بچه ام به من گفت که تو مرا الکی بوسیدی. من خیلی تعجب کردم. بعضی ها به ما می گویند که مخلص و چاکر شما هستیم ولی دروغ می گویند. اگر شما مغز تخمه یا پوست تخمه را بکارید سبز نمی شود مگر اینکه تخمه را با پوستش بکارید. یعنی سلام و درود بدون قلب مثل کاشتن پوست است.

سوال – از نگاه دین و قرآن، بهترین زیارت،چه زیارتی است ؟

پاسخ – بهترین زیارت،زیارتی است که با معرفت باشد یعنی جایگاه کسانی را که زیارت می کند بفهمد و بداند که آنها چه کسانی هستند و شناخت داشته باشد. در کربلا نتوانستد که تشخیص بدهند حق با عمرسعد است یا امام حسین(ع) ولی می دانستند که امام حسین(ع) نوه ی پیامبر است.مردم به شاه چراغ که برادر امام رضا(ع) است گفتند که تو امام ما هستی. ایشان هم به مردم گفتند که آیا شما به حرف من گوش می دهید ؟ آنها گفتند:بله.ایشان مردم را به درخانه ی امام رضا(ع) بردند و گفتند که ایشان امام شما هستند. ممکن است که کسی در انتخابات رای بیاوری ولی خاصیتی نداشته باشد. مشهور بودن یا پول دار بودن خاصیت آور نیست. خیلی وقت ها احساس وظیفه کردن هم خیال است. فردی وسواس داشت و خیلی آب مصرف می کرد. فردی گفت که اگر تو وسواسی هستی دوبار خمس بده نه اینکه مرتب شیر آب را باز کنی. فردی خدمت امام صادق(ع)رسید و گفت که این خمس شماست و مقداری هم برای من داده اند. امام فرمود که این پول را بخاطر این به تو داده اند که گفته ای نماینده ی امام هستی، پس این پول را هم به من بده. رئیس هیئت یا بانی حق ندارد که بگوید به چه کسی غذا بدهند یا ندهند. گاهی انسان خیال می کند مالک یا رئیس است. شما نمی توانید چون این بچه ی شما است غیبت او را بکنید. پدر و مادر خیال می کند که حق دارد غیبت بکند ولی این طور نیست.

سوال – ازنطر دین و قرآن،بهترین کار چه کاری است ؟

پاسخ – بعضی ها می گویند که بهترین کار این است که ما کم کار بکنیم و زیاد حقوق بگیریم. بعضی می گویند که بهترین کار راحت ترین کار است. در مورد کار ما باید بینیم که این کار مورد نیاز است یا خیر. و چقدرمشکل مردم را حل می کند. گاهی کاری کاذب است و هیچ مشکلی را حل نمی کند. بهترین کار، کار فکری و تولیدی است.بهره گیری از کار مهم است یعنی کاری بهتر است که جمعیت بیشتری از آن استفاده کنند. بهترین کار این است که مزاحم کمالات انسان نشود. گاهی کاری جلوی کمال انسان را می گیرد. کار باید به اندازه باشد. امام رضا(ع) می فرماید که باید وقت را تنظیم کنید، بخشی ازآن را به کار و بخشی را به عبادت و… بپردازید. کار نیاید زمان را بسوزاند. گاهی انسان صله رحم می کند ولی زمانبندی نمی کند.و یک خواهر را می بیند و خواهر دیگر را نمی بیند زیرا پنج ساعت در خانه ی اولی نشسته و وقت نداشته که به خانه ی خواهر بعدی برود. آقایی به مکه آمده بود و می خواست برای خانمش یک گردنبند طلا سوغاتی بخرد. من به او گفتم که سوغاتی بخر که اگر دفعه ی بعد هم به مکه آمدی بتوانی مثل آنرا بخری. گاهی انسان از بعضی چیزها غافل می شود. ما باید طوری کار را تقسیم بندی کنیم که فرصت کارهای دیگررا هم داشته باشیم. امام خمینی در روزهای آخر عمرش رادیو را روشن می کرد و پنج دقیقه آنرا گوش می کرد،بعد نماز می خواند و بعد روزنامه می خواند و بعد قرآن می خواند. انسان وقتی وضو می گیرد و آب به صورتش می ریزد می گوید: خدایا روز قیامت مرا روسیاه نکن یعنی در وضو،قیامت را می بیند.خواندن نماز روی مهر کربلا باعث می شود که درسجده ی ما عصمت،امامت و طهارت وجود داشته باشد. وقتی بچه به دنیا می آید تربت به لب او می مالند و وقتی میت را در قبر می گذارند زیر چانه اش تربت می گذارند یعنی تربت از بدنیا آمدن تا مردن همراه انسان است. بعضی از دعاها مستجاب نمی شود ولی ما با دعا کردن بزرگ می شویم. و فکرمان از من به ما می رود. مثلا ما می گوییم خدایا همه ی بیماران را شفا بده، نمی شود که روی کره ی زمین بیمار نباشد. بعضی انسانها خیلی کوچک هستند مثلا می گویند: خدایا کسانی که در این مسجد نماز خواندند ببخش. بگویید: خدایا هر کس نمازمی خواند را ببخش.

سوال – صفحه 187 قرآن کریم را توضیح بفرمایید.

پاسخ – در این صفحه داریم: اگر یکی از مشرکین از شما مهلت خواست، به او مهلت بدهید تا کلام خدا را بشنود و آگاهانه مسلمان بشود. و مواظب او باشید تا به خانه اش برود. این آیه اهمیت تحقیق را می رساند. شخصی بنام صفوان به پیامبر گفت که من می خواهم دو ماه در مورد دین تحقیق کنم، پیامبر فرمود: چهار ماه تحقیق کن. ما ازاین آیه می فهمیم که راه تحقیق باید برای یک نفر و حتی مشرک باز باشد و باید مسئولیت حفاظت را هم به عهده گرفت. دیگر اینکه باید حرف حق را شنید. گاهی ظرفیت انسان کم است و زود خودش را می بازد. ما باید با مخالفین گفتگو کنیم تا ببینیم کدام درست می گوییم.

بهائی ها گفتند که شما ضریح امام حسین(ع) را شهر به شهر می گذرانید و مردم گریه می کنند، این کار شرک است و عده ای گفتند: تقویت تفکرعوام است یعنی طلا و نقره ای که می خواهد به کربلا برود شما از الان برای آن گریه می کنید. سوره حج آیه 35 می فرماید: حیوانات که شهر به شهر می برید که در روزعید قربان در مکه ذبح کنید از شعائر اسلامی است. (در قدیم شترهایی را که باید در حج قربانی می کردند با خودشان به مکه می بردند.)

شایع کرده بودند که دنیا دارد تمام می شود. قرآن می فرماید: وقتی پیامبر از خدا می پرسد که قیامت چه موقع برپا می شود، خدا می فرماید که این علم خداست و هیچ کس نمی داند.

خدایا مزه ی دین را به ما بچشان و توفیق بده که مزه ی دین را به دیگران بچشانیم.

لینک کوتاه مطلب : https://gharaati.ir/?p=8902

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.