بصیرت جوانان خنثی کننده توطئه افکنی دشمنان است

حجت الاسلام محسن قرائتی، مفسر و معلم قرآن چهارشنبه ۲۵ آبان، در همایش بصیرت از دیدگاه قرآن که بعد از نماز مغرب و عشاء با حضور اقشار مختلف مردم مومن و ولایتمدار و انقلابی شهر اراک برگزار شد، گفت: قرآن کتاب آسمانی، چراغ هدایت و راهنمایی ما است و نباید فقط به قرائت قرآن، تجوید و تواشیح بسنده کنیم بلکه باید در آن تدبر کنیم.

استاد قرائتی با بیان اینکه قرآن برای ما کتابی مقدس است، با طرح این سؤال که آیا این مصحف شریف صرفاً کتابی برای مراسم تشریفاتی و آموزش در رشته‌های مختلف حفظ، قرائت و تواشیح است، اظهار کرد: هر حرف از آیات الهی دارای معانی ژرف و عمیقی است که باید به آن توجه ویژه کرد.

وی با بیان تمثیل‌هایی همچون توجه به سالمندان، داستان عزیر، بی‌حرمتی به جامعه روحانیت، ضرورت اهمیت دادن به حروف قرآن و تبیین آن برای نوجوانان و جوانان را خواستار شد و افزود: هر مشکلی که وجود دارد با تمسک به آیات الهی برطرف می‌شود.

حجت الاسلام قرائتی به وقایع اخیر و اهانت به روحانیون اشاره کرد و گفت: امروز بسیاری از این افراد و بچه هایی که به خیابان ها آمده اند و برخی کارها را انجام می دهند، دلیلش را نمی دانند و فریب خوردند و حتی نمی دانند معنی شعاری که می دهند، چیست.

این مقام مسئول بر بصیرت افزایی جوانان تاکید کرد و گفت: جوانان باید بصیر باشند و بدانند که دشمنان همواره در حال توطئه افنکنی بر علیه ملت ایران هستند.

وی با اشاره به اینکه برخی از افراد ناآگاه به عمامه روحانیون توهین می کنند، بیان کرد: این کارها در زمان پیامبر هم بوده است و امروز اگر یک عمامه بر زمین می اندازند ۵۰ عمامه از سوی جوانان آگاه و پیرو خط ولایت بوسیده می شود و این نشان دهنده غیرت دینی جوانان ایران اسلامی است.

حجت الاسلام قرائتی با بیان اینکه عزت و ذلت انسان ها در دست خدا است، ادامه داد: حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) را در روز عاشورا به شهادت رساندند و به ایشان و اهل بیت عصمت و طهارت توهین کردند، اما امروز بعد از گذشت بیش از  ۱۴۰۰ سال دین اسلام زنده و جاوید است و همین جوانان هستند که بیرق اباعبدالله الحسین (ع) را بالا نگه داشته اند.

وی اضافه کرد: در زمان جنگ دهها رادیو به امام جسارت می کردند و از صدام خوب می گفتند الان ببینید امام در دنیا بیشتر عزت دارد یا صدام.

این معلم و مفسر قرآن با اشاره به اینکه در بخش فرهنگ کم کاری شده است، ادامه داد: بودجه فرهنگی زیاد داریم ولی کار فرهنگی خوب انجام نداده ایم که این مهم باید مورد توجه مسئولان فرهنگی قرار گیرد.

وی با استناد به آیه ۳۳ سوره مبارکه «توبه» که می‌فرماید: «هُوَ الَّذی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى وَ دینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ» اضافه کرد: سه بار در این مصحف شریف آمده است که اسلام کره زمین را فرا خواهد گرفت، حتی اگر مشرکان یا کافران اجازه ندهند. اشاعه اسلام در دنیا مستلزم داشتن رهبر(امام زمان(عج)، قانون (قرآن) و آمادگی است، دو مورد اول فراهم است، اما آمادگی از سوی انسان‌ها وجود ندارد. یکی از راه‌های تشخیص حق و باطل این است که بدانیم دشمن چه می‌گوید و برخلاف نظرش عمل کنیم.

وی به اهمیت فرهنگ مطالعه نیز اشاره کرد و گفت: در شب های بلند زمستان از فرصت استفاده کنید و به مطالعه بپردازید چرا که خواندن کتاب سبب افزایش دانایی است،تفسیر نمونه حدود ۱۰۰ بار به چاپ رسیده است که این نتیجه بهره گیری از ایام فراغت و تعطیلات است.

حجت الاسلام قرائتی بر تحقیق و پژوهش نیز تاکید کرد و گفت: همه افراد به ویژه نسل جوان و نوجوان باید آگاه و هوشیار باشند و هیچ مطلبی را بدون سند و مدرک قبول نکنند؛ داروی درد فضای مجازی، تحقیق است.

وی به پیشینه فرهنگی، تاریخی و بزرگان استان مرکزی و شهر اراک اشاره کرد و گفت: استان مرکزی بزرگان زیادی همچون امام خمینی(ره)، آیت الله اراکی، شهید چمران و شهدا و علمای بسیاری داشته و دارد و جوانان این استان باید این بزرگان را شناخته و در مسیر آنان حرکت کنند.

وی به تحصیل علوم دینی توسط فرزندان، اشتغال و ازدواج جوانان تاکید کرد و گفت: خانواده ها ازدواج را جدی بگیرند ودر راستای ترویج ازدواج آسان تلاش کنند.

حجت الاسلام قرائتی بر دوستی هر چه بیشتر روحانیون با جوانان و نوجوانان تاکید کرد و گفت: ما بچه ها را رها کردیم، باید به آنها بیشتر توجه کنیم و آنها را آگاه کنیم. شبه هایی که دارند را برطرف کنیم و آنان را در مسیر درست هدایت کنیم.باید جوان ها را دریابیم. جوانان ما نیاز به آموزش دارند باید به آنها بها دهیم تا جوانانمان از توطئه‌ی های دشمنان نجات یابند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.