بخشی از سخنرانی‌ها به تفسیر آیات قرآن اختصاص داده شود

حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی، شب گذشته، ۲۵ آذرماه در مراسم بزرگداشت سالگرد ارتحال آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی و آیت‌الله صدرالدین حائری شیرازی که بعد از نماز مغرب و عشاء در حرم مطهر احمد بن موسی الکاظم شاهچراغ(ع) برگزار شد، ضمن یادآوری و نام بردن از دیگر روحانیون بزرگ شیراز، به قرآنی‌بودن بزرگداشت بزرگان اشاره کرد و گفت: وهابی‌ها می‌گویند این سوگواری و جشن‌هایی که ما برگزار می‌کنیم، بدعت است و جزء دین نیست اما در قرآن گفته شده است یاد بزرگان را پاس بدارید. خداوند می‌فرماید ای پیغمبر نگذار ابراهیم فراموش شود و ابراهیم را یاد کن که نشان می دهد بزرگداشت بزرگان موضوعی قرآنی است.

وی، با بیان اینکه یاد بزرگان یک ارزش است و تجلیل از بزرگان باید انجام بگیرد، اظهار کرد: این اتفاق باعث می‌شود فرد وقتی بزرگان جامعه خود را شناخت، غرب‌زده و بی‌هویت نشود.

حجت‌الاسلام قرائتی به چگونگی تجلیل از بزرگان اشاره کرد و گفت: مهم ترین تجلیل این است که جای آنها را پر کنیم؛ از دانشجویان تیزهوش و طلبه‌های نابغه حمایت کنیم و به آنها رسیدگی شود تا با تبدیل آنها به افراد بزرگ، جای بزرگان را پر کنیم و بزرگداشت همین است.

وی بیان کرد: یکی از موارد لازم برای تحقق این مسئله، آمادگی جامعه است که آمادگی به این است که اسلام‌شناس داشته باشیم، بنابراین باید جای علما را پر کرد.

حجت‌الاسلام قرائتی با تصریح اینکه جای افسوس دارد وقتی شنیده می‌شود کتاب انجیل به ۲۰۰۰ زبان ترجمه شده ولی قرآن کریم به ۵۰ زبان ترجمه شده است، گفت: یادبود بزرگان به تنهایی کافی نیست و باید جوانان به فکر باشند که جای آنها را پر کنند و هر فردی باید بخشی از زمان را برای مطالعه آثار بزرگان بگذارد.

این مفسر قرآن با تأکید بر اینکه نیاز به ایجاد یک حرکت قرآنی در ایران داریم و برای این موضوع دیر شده است،گفت: باید به همه پیش‌نمازها و منبری‌ها گفته شود، بخشی از زمان سخنرانی خود را به تفسیر آیاتی از قرآن اختصاص دهند و خود مردم هم باید در این زمینه تقاضا کنند.

حجت‌الاسلام قرائتی با اشاره به سخن پیامبر(ص) که فرمودند بین قرآن و امام حسین(ع) نباید جدایی باشد، افزود: امام حسین(ع) هرچه داشت در راه خداوند داد و ما هر چه عزاداری کنیم، حق ایشان را ادا نکرده‌ایم اما اگر هزار جلسه عزاداری برگزار شود، باید هزار جلسه تفسیر قرآن هم برگزار شود.

وی در پایان تأکید کرد: استان فارس بزرگانی داشته است که در دنیا درخشیده‌اند. باید حوزه‌ها را تقویت کرد و بهترین یادگاری برای علمای منطقه این است که طلبه‌های بااستعداد شناسایی شوند و با حمایت از آنها جای بزرگان را پر کنیم؛ برگزاری مراسم بزرگداشت خوب است اما به شرطی که این مراسم، وصل به کارهای بزرگ شود.

2 نظرات
  1. هادی می گوید

    با سلام و احترام.چند سوال شرعی از اقای قرائتی دارم.چطور میتونم بپرسم؟
    با تشکر

    1. مدیریت می گوید

      با سلام اقای قرائتی مساله شزعی پاسخ نمی دهد. از دفتر مرجع تقلید خود سوال بفرمایید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.