آشنايي با قرآن

برنامه سمت خدا 7 خرداد 1392

ما شهيدان جنون بوديم ازعهد قديم سنگ قبر ماست دريا نقش قبر ما نسيم، شهر ما آن سوي آبي هاست دور از دسترس شهر ابراهيم ادهم شهر لقمان حکيم، اندکي بالاتر از آبادي تسليم محض صاف مي آيي سر کوي صراط المستقيم، خاک آن عرشي ست گل هايش زيارتنامه خوان سنگفرش آسمانش بال هاي ياکريم، شهر ما آبادي عشق است اما راز عشق، عشق يعني واژه هاي رمز قرآن کريم ،عشق يعني قاف و لام قل هوالله احد عشق يعني باي بسم الله الرحمن الرحيم.

سوال- در مورد تلاوت و تفسير قرآن توضيحاتي بفرماييد.

پاسخ – در مورد قرآن، حرکات خوبي در حوزه ها انجام شده است. بعضي مراجع تفسير قرآن نوشته اند. الان کتاب هاي تفسير، کتاب درسي شده است. در اوقاف، سپاه، ارتش ،آموزش و پرورش حرکات خوبي شده است. در مورد حفظ و تلاوت قرآن هم کارهاي زياد شده است ولي با وجود اين کارها ، هنوز حق قرآن بجا آورده نشده است.

قرآن را مي توان بصورت کلي و جزئي استفاده کرد. فردي پرسيد: کجاي قرآن نوشته است که سر چهارراه، در چراغ قرمز بايد ايستاد. من گفتم: در قرآن کلمه ي چراغ قرمز نيامده است ولي در نهج البلاغه داريم که در کارها نظم داشته باشيد. نظم مصاديق زيادي دارد که يکي از آنها در مورد رانندگي است. در قرآن داريم که يتيم را اکرام کنيد ولي نگفته که به يتيم چلوکباب بدهيم. قرآن کلي صحبت کرده است. پزشک مي گويد که دارو يا قرص را در جاي خنک نگه داريد ولي نمي گويد که حتما در يخچال يا سرد خانه يا .. نگه داريد.

در قرآن همه چيز نوشته شده است ،حدود چند صد آيه در مورد سياست وجود دارد. در سوره حجرات داريم: اگر گروهي به منطقه اي تجاوز کردند همه ي مسلمانان بسيج بشوند. اول به آن تذکر بدهيد و اگر ياغي بودند با آنها بجنگيد. صدام به ايران حمله کرد ولي هيچ کدام از کشورهاي مسلمان با او نجنگيدند. و به اين آيه قرآن عمل نکردند. در قرآن داريم :نگذاريد که بيگانه به داخل شما بيايد. و نگذاريد که بيگانگاه از اسرار شما مطلع بشوند. به اين آيه عمل نشد.

ما بايد به قرآن برگرديم زيرا قرآن ذکر است. روحانيون ،اساتيد دانشگاه ها و روحانيون مساجد بايد بسيج بشوند تا از پوست قرآن به درون قرآن برويم. البته حفظ پوست قرآن هم لازم است مثل روخواني ،تجويد و صوت قرآن. اگر شما پوست دانه اي را بکاريد سبز نمي شود و اگر مغز را بدون پوست بکاريد باز سبز نمي شود، پوست و مغز بايد با هم باشند تا دانه سبز بشود. بايد باطن و ظاهر قرآن را حفظ کرد. اگر يک جزء قرآن خوانده شد ،يک تفسير قرآن معمولي هم در کنارش باشد. نقل تفسير آسان است ولي مفسر بودن قرآن سخت است و براي مفسر بودن ،بايد حداقل بيست سال درس خواند.

قرآن مي فرمايد: صدا نزن با خدا احدي را. وهابي ها مي گويند که خدا مي گويد: احدي را صدا نزن، چرا شما مي گوييد: يا حسين، يا زهرا. در آيه ديگر داريم که کسي را با خدا صدا نزن يعني خدا يکي است. وقتي ما مي گوييم يا زهرا، حضرت را بعنوان خدا صدا نمي زنيم. پس بايد دو آيه را باهم ديد. اگر کسي انس با قرآن داشته باشد مي تواند کمي به قرآن تسلط داشته باشد.

الان نزديک ماه رمضان است. بايد همه ي روحانيون بسيج بشوند که در همه ي مساجد مفسر قرآن باشد. خدا فرموده است که غيبت برادر مومن تان را نکنيد، آيا دوست داريد گوشت برادر مرده ي خود را بخوريد؟ چرا گوشت برادر مرده؟ زيرا جاي گوشت زنده، پُر مي شود ولي جاي گوشت مرده پُر نمي شود. وقتي آبروي فردي توسط غيبت برود، جايش پر نمي شود. ممکن است که علت آن اين باشد که مرده نمي تواند از خودش دفاع کند و فردي هم که مورد غيبت قرار مي گيرد نمي تواند از خودش دفاع کند زيرا حضور ندارد. پس بايد مزه ي قرآن را چشيد.

الان تلاوت و قرائت قرآن در اکثر محل ها وجود دارد، بايد تفسير هم باب بشود. تفسيرهاي صوتي هم داريم که قرآن را آيه به آيه را تفسير مي کند. قرآن مي فرمايد: اطيعوالله و اطيعوالرسول و اولي الامرمنکم.(مطيع خدا و رسول و صاحبان فرمان يعني امامان معصوم باشيد) اولي الامر امامان معصوم هستند. شاه نمي تواند اولي الامر باشد. در قرآن داريم: از افراد غافل، افرادي که تظاهر به دين مي کنند و پست هستند، مفسدين، گناهکار ،جاهل ،اسراف کار و بدسابقه پيروي نکنيد. اگر تمام اين افراد را حذف کنيم چه کساني باقي مي مانند؟ معصومين .

پس اين افراد نمي توانند اولي الامر باشند. اگر وزارت بهداشت بگويد: از لبنيات استفاده کنيد ولي از کشک و روغن و سرشير استفاده نکنيد. پس يعني از شير استفاده کنيد .پس خدا هم مي فرمايد از اين افراد پيروي نکنيد و از معصوم پيروي کنيد. در زمان غيبت، اولي الامر بايد عادل باشد.

وقتي خدا مي فرمايد که مطيع خدا باش يعني گناه نکن و بعد مي گويد: از اولي الامر پيروي کن يعني مطيع رئيس جمهور باش و گناه بکن؟ اين حرف حکيمانه نيست. خدا نام پيامبر و اولي الامر را در کنار خودش گذاشته است. پس اولي الامر بايد هم وزن خدا و رسول باشد. و کارهايش در سايه ي خدا و رسول باشد.

قرآن از ديگران سيلي خورده است ولي نبايد از ما سيلي بخورد. قبلا مي گفتند که قرآن سحر است و بعد گفتند که ما مي توانيم مثل قرآن بنويسيم، بعد گفتند که اين قصه اي پيشينيان است. عده اي مي گفتند که فردي اينها را به پيامبر ياد داده است. اين سيلي کفار است. خودي ها هم به قرآن سيلي زده اند زيرا فقط به پوست قرآن بسنده کرده اند. ما يا قرآن را آنقدر بزرگ مي نويسيم که بايد با چرثقيل آنرا ورق زد يا آن را روي برنج مي نويسيم که قابل خواندن نيست.

ما از قرآن استفاده ي تشريفاتي مي کنيم. مثلا آنرا روي سفره عقد عروس مي گذاريم. البته اين بد نيست ولي بايد اينکار به عروس و داماد بگويد که از قرآن پيروي کنيد. قرآن بعنوان کتاب استخاره يا کتاب مسافر مورد استفاده قرار مي گيرد. درحاليکه قرآن براي اين کار نيست.

سوال – براي بيرون آوردن قرآن از محجوريت چکار بايد کرد ؟

پاسخ – تلاوت ،تجويد و با صوت خواندن قرآن بستر خوبي است ولي بايد در اين سفره غذاهايي هم چيد .مثلا استاتيد دانشگاه سياسي آيات سياسي قرآن را بررسي کنند. يا استاتيد رشته ي حقوق، آيات حقوقي قرآن را بررسي کنند و آنها را جمع آوري کنند و بصورت کتاب در بياورند. با اين کار دانشجويان رشته ي حقوق با اين کتاب آشنا مي شوند. پس هر رشته ي دانشگاهي بايد يک تفسير ويژه ي قرآن داشته باشند. اسلام در مورد مديريت، پزشکي و … آيات زيادي دارد. وقتي قرآن را مي خوانيم بدانيم که خدا چه مي گويد.

سوال – چکار کنيم که در قيامت قرآن از ما شاکي نباشد ؟

پاسخ – بزرگترين دادگاه روز قيامت تشکيل مي شود. پيامبر در روز قيامت از ما شکايت مي کند. و مي گويد که امت من قرآن را ترک کردند. البته در مسجدالحرام قرآن زياد است ولي در آنجا امريکا حکومت مي کند. ما در عمل به قرآن، قرآن را محجور کرده ايم نه در لفظ. دزدي چهار قل مي خواند که بدست پليس نيفتد. کشورهاي اسلامي همدست با اسرائيل مي شوند. شکايت کننده پيامبر و بالاترين مقام، در نزد خدا از ما شکايت مي کند. و مي گويد که آنها فهميده قرآن را کنار گذاشتند. در قرآن مي فرمايد که پيامبر قطعا شکايت مي کند. (در قرآن کلمه ي شکايت کردن را بصورت ماضي بيان کرده است. يعني شکايت کرد) پيامبر مي گويد که اينها قوم من( مسلمانان) بودند.

در مراسم ماه رمضان دعاي الغوث مي خوانند، اين کار خوب است ولي بايد يک آيه قرآن هم تفسير بشود. آيا تفسير نکردن قرآن در شب قدر، محجوريت قرآن نيست؟ پيامبر فرمود: قرآن و اهل بيت هرگز از هم جدا نمي شوند، اگر به هردو متسمک جوييد هرگز گمراه نمي شويد. بايد در تمام مراسم هاي عزاداري تفسير قرآن هم باشد. وقتي سربريده ي امام حسين(ع) روي ني قرآن خواند پيامش اين بود که سر من از تنم جدا مي شود ولي از قرآن جدا نمي شود.

دعا هنگام وضو گرفتن عبارت است :خدايا روزي که صورت ها سياه مي شود صورت مرا سياه نکن. در هنگام افطار دعا کوتاه مي شود: بسم الله اللهم لک صمنا وعلي رزقک افطرنا وتقبل منا انک انت السميع العليم. بعد از افطار دعاي افتتاح خوانده شود که حدودا يک ربع طول مي کشد. بعد از چند ساعت خواب ،دعاي ابوحمزه خوانده مي شود.

وقتي ما قرآن را مي خوانيم بايد بدانيم که خدا چه مي گويد. خدا مي فرمايد :هنگامي که مست هستيد نماز نخوانيد. قرآن مي فرمايد: شما که ايمان داريد ايمان تان را عميق تر کنيد. پس وقتي شما بيشتر قرآن مي خوانيد بايد ايمان تان هم بيشتر بشود.

ايمان به قرآن بايد در انتخابات اثر کند. از نظر قرآن به به چه کسي راي بدهيم؟ فردي که علم، تقوا و سابقه داشته باشد، هجرت کرده باشد، توان جسمي و فکري داشته باشد، امين باشد، قدرت داشته باشد و بتواند بيت المال را حفظ کند (يوسف گفت که خزانه را به من بدهيد زيرا من اطلاعاتي دارم که مي توانم زمان قحطي گندم ها را بين مردم تقسيم کنم که به مردم ظلم نشود. و از آنها حفاظت مي کنم.)

در انتخاب همسر، بعضي ها مي گويند که ما مدرک بالا داريم و نمي توانيم با فردي که از خودمان پايين تر است ازدواج کنيم، اگر اين حرف درست باشد بايد تمام علما بي همسر باشند، درحاليکه اين طور نيست. بايد فکرها به يکديگر بخورد نه مدرک ها .ممکن است هر دو نفر مدرک يکسان داشته باشند ولي بهم نخورند و هر روز با هم دعوا داشته باشند. ازدواج، ازدواج لهجه و قدها نيست. چون ما از قرآن دور شده ايم ازدواج مان با مشکل روبرو شده است.

در قرآن داريم که ربا حرام قطعي است. کسي که ربا بگيرد با خدا جنگ کرده است و در روايت زنا با مادر حساب شده است. ولي الان راحت ربا مي خورند. ما بايد کاري بکنيم که زندگي ما قرآني و روايي بشود تا زندگي هاي مان هم شيرين بشود.

در قرآن داريم که قوم قريش در تابستان ها و زمستان ها کوچ مي کردند. ما مي توانيم به اين آيه عمل کنيم .مثلا شهري که گرم است ،دانشجويان مي توانند به منطقه اي که خنک است برود تا بتواند درس بخواند و عمرشان تلف نشود. بايد قرآن را عملي کنيم.

سوال – صفحه 341 قرآن کريم را توضيح بفرماييد.

پاسخ – در قرآن داريم کتاب آسماني و قرآن را بپا داريد و آنرا جدي بگيريد.اگر کسي اين کار را نکند پوک است.

تمام منبري ها بايد چند آيه قرآن را تفسير کنند. هر روزنامه ستوني براي تفسير قرآن داشته باشند. در جمهوري اسلامي همه بايد بتوانند قرآن را از رو بخوانند. والدين فکر تغذيه ي جمسي فررندشان هستند پس بايد فکر تغذيه ي ديني فرزندان شان هم باشند.

خدا در مورد اسرار نماز مي فرمايد که چهار نوع نماز داريم: نماز شکر( خدا نعمت هاي زيادي به ما داده است مثل برف باران، گياه ،کوه … براي تشکر از خدا بايد نماز بخوانيم.) نماز رشد( نماز خواندن ما را مي سازد و ما را از بدي ها حفظ مي کند) نماز انس ( نماز ياد من است و اين ياد باعث آرامش شما مي شود و آرامش باعث پرواز مي شود. نماز قرب ( خدا در قرآن مي فرمايد که سجده کن تا به من قرب پيدا کني.)پس هر چه مي خواهيم بگوييم از قرآن و روايات بگوييم.

لینک کوتاه مطلب : https://gharaati.ir/?p=8943

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.