ویژگیهای بندگان خوب خدا -3

بسم الله الرّحمن الرّحیم
الحمدلله رب العالمین اللهم صل علی محمد و آل محمد
الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی.

ماه رمضان 83- در استان کهکیلویه بحث‌ها ضبط می‌شود و برنامه‌مان هم این بود که آیاتی را از قرآن که روایت داریم که این آیه فرد منحصر به فرد آن اهل بیت است یا شامل متعددی ممکن است بشود ولی برجسته ترین فردش اهل بیت هستند و این جلسه با دو جلسـﺔ قبل می‌گفتیم که قرآن در سوره فرقان آیات آخرش سیمای بندگان خوب خدا را می‌گوید می‌گوید بنده خوب خدا کیه؟ چون یکی از راههای تربیت این است که نمونه بگویی نمونه‌اش را باید نشان داد چون همه‌اش توی دنیای فکر آدم بگوید چنین و چنان بعد در عمل ممکن است کم بیاورد.
1- سخن کافی نیست، عمل لازم است
 یک خاطره خوشمزه برایتان بگویم اسمش را ببرم همـﺔ ایران او را می‌شناسند چون خیلی مهم است می‌گفت یک بحث علمی تحقیقی داشتیم راجع به عاطفه در دانشگاه و حوزه عاطفه از نظر روانشناسی نظر پرفسور فلانی اساتید شرق اساتید غرب نظر کی نظر کی می‌گفت بحث بسیار عمیقی داشتیم درباره ابعاد علمی بحث عاطفه و وجدان بحث طول کشید بعد هم پاسخ به سؤالات خیلی بحث علمی شد آخر شب آمدیم خانه ساعت حدود دوازده شب شد تا در را زدیم خانممان در را باز کرد و یک خورده نگاه کرد و گفت تو اصلاً می‌دانی عاطفه یعنی چه؟ می‌گفت زدم به خنده که من در همـﺔ کتابهای علمی و روانی و حدیث بحث علمی عاطفه را کردم اما خانواده‌ام قبول ندارد می‌گوید آخر این وقت شب آمدن توی خانه است؟ تو اصلاً نمی‌دانی عاطفه یعنی چه، یعنی گاهی وقتها انسان توی دنیای علم خیلی قشنگ حرف می‌زند اما نمونه عملی‌اش می‌ماند قرآن از هنرهایش این است که فقط نمی‌گوید بکن نکن امر و نهی نیست ایدئولوژی نیست ایدئولوک را هم نشان می‌دهد نقشـﺔ ساختمان را نمی‌دهد می‌گوید این نقشه را بگیر اینرا هم ببین ساختمان، یعنی هم نقشه را نشان می‌دهد هم ساختمان را، هم فرمول را سر کلاس درس می‌دهد هم می‌برد میدان تیر، هم فرمول پزشکی را توی دانشگاه پزشکی به دانشجو یاد می‌دهد هم او را می‌برد بالای سر مریض یعنی نمونه هایش نمونه‌های علمی عملی است(عباد الرحمن) را می‌گوید بعد مصداقش اهل بیت امام صادق فرمود مصداق این آیه ما اهل بیت هستیم.
2- ادامـه تفسیر آیات پایانی سوره فرقان
 سوره فرقان آیات آخر می‌فرماید بنده خوب خدا کیه؟ در جلسـﺔ دوم گفتیم عباد الرحمن بندگانی هستند که نه شرک، نه زنا، نه قتل، «لَا یَدْعُونَ مَعَ اللَّهِ إِلَهًا آخَرَ» الفرقان/68 به غیر خدا تکیه نمی‌کنند غیر خدا را بعنوان خدای دیگر نمی‌خواهند نزدیک زنا و مقدمات زنا نمی‌روند قتل ناحق هم ندارند بعد گفتیم که اگر کسی دنبال شرک و زنا و قتل رفت «یُضَاعَفْ لَهُ الْعَذَابُ» الفرقان/69 کسی اگر دنبال این گناه برود عذاب او مضاعف است یعنی دو برابر حالا سوال: خدا که عادل است خدایی که عادل است چرا می‌گوید عذابش دو برابر؟ خدا عادل است یکی به یکی دو تا به دو تا اما چرا می‌گوید یضاعف بعد این سه تا گناه عذابش مضاعف است بخاطر اینکه هم گناه می‌کند هم دیگری را به گناه وادار می‌کند یعنی وقتی انسان سراغ غیر خدا رفت فقط غیر خدا. . . این عوارض هم دارد بگذارید یک چیزی بگویم یک کسی توی عروسی لامپ را خاموش می‌کند فرار می‌کند گناهش این است که دست را گذاشت روی سوئیچ برق و خاموش کرد شما می‌گویی یک فشار داده به سوئیچ شما هم یک فشار بده به پیشانی‌اش این همچین کرد تو هم همچین این اینطور نیست این عذابش مضاعف است باید این آقایی که برق را خاموش کرده نگه داریم تا برق‌ها روشن شود بعد وقتی برقها روشن شد بیاوریم روی خسارت بگوئیم برق که خاموش شد چند تا بشقاب شکست چند تا سر به دیوار خورد چند نفر از پله‌ها افتادند چقدر صاحبخانه خجالت کشید که برق رفت چقدر کفش گم شد چند تا آتش قوی این قالی را سوزاند چقدر بچه‌ها ترسیدند جیغ زدند همـﺔ اینها را حساب کنیم گناهش را بکشیم روی کسی که برق را خاموش کرد آقا این حرفهایی که می‌زنی از کجا می‌گویی؟ از قرآن می‌گویم «نَکْتُبُ مَا قَدَّمُوا وَآثَارَهُمْ» یس/12 می‌نویسیم کارهایی که کرده‌اند و آثارش را هم می‌نویسیم یعنی اینطور نیست که فقط گناهش را بنویسیم این گناه چه آثاری را داشت.
3- گناهان کلیدی، کیفر مضاعف دارند
گاهی وقتها انسان یک گناهی می‌کند گناهش کلیدی است اسمش یک گناه است زنا یک گناه نیست، من یک خاطره قبلاً توی تلویزیون گفته‌ام حالا بعد از بیست و پنج سال سخنرانی توی تلویزیون اشکال ندارد در هر برنامه‌ام دو دقیقه‌اش تکراری باشد چون بالاخره آنهایی که بیست و پنج سال دیگر بوده‌اند یک عده پیر شده‌اند یک عده، من جوان بودم آمدم الان همـﺔ ریش هایم تقریباً دارد سفید می‌شود بنابراین این تکراری است ولی دو دقیقه یا یک دقیقه بیشتر نمی‌کشد خوشمزه است.
می گویند یک روز شیطان با یک حرامزاده صبح تصمیم گرفتند که بروند یکی شرق یکی غرب فساد بوجود بیاورند غروب بیایند گزارش بدهند ببینند شیطان موفق‌تر است یا حرامزاده، رفتند غروب که آمدند شیطان گفت چه کردی؟ حرامزاده به شیطان گفت چه کردی؟ شیطان گفت والله ما صبح تا حالا چیزی گیرمان نیامد ولی یک زن و مرد را به ناحق به هم رساندیم یک زنا شد گفت خاک توی سرت کند یک گناه تولید کردی؟ من هفتاد و سه تا تولید داشتم چند تا فحش چند تا غیبت چند تا چاقو کشی چند تهمت چند تا چند تا چند تا من هفتاد و سه قلم تو یک قلم؟ گفت نه، ببین، من یک زنا زاده درست کردم که آن خودش مثل تو هفتاد و سه تا. . . گاهی یک گناه کلید است سوئیچ ماشین کوچک است اما یک ماشین چند تنی را راه می‌اندازد اگر می‌گوید مضاعف است شما نگو یک نفر را کشته‌ام بله یک نفر را کشتی چند نفر داغدار شدند چند تا زن بیوه شد بچه‌ای که پدر و مادر ندارد چه مشکلاتی بر زندگی‌شان بار شد اینطور نیست که یک نفر را زدی هیچی به هیچی کبوتر که نزده‌ای بعد یک نفر را که کشتی چقدر دلهره توی منطقه پیدا شد یک نفر را که توی جاده می‌کشند کلی مسافرهای جاده احساس امنیت نمی‌کنند پس ببینید اگر به شما گفتند قتل بکنی یضاعف دوبله است چون خود قتل ایجاد ناامنی یک گناه است زن بیوه بوجود آوردن اولاد یتیم بوجود آوردن زنا یک گناه است اما یک حرامزاده خودش هر روزی چقدر. . . بنابراین اینکه می‌گوید یضاعف. . .
4- مجازات رهبران مستکبر و پیروان آنان در قیامت
یک چیزی برایتان بگویم این دیگر از قرآن است روز قیامت توی جهنم هم دانه درشت‌ها هستند هم دانه ریزها دانه ریزها مستضعفین جنایتکار می‌گویند خدایا این دانه درشتها عذابشان را دو برابر کن «آتِهِمْ ضِعْفَیْنِ مِنْ الْعَذَابِ» الأحزاب/68 عذاب شاه را دو برابر کن عذاب صدام را دو برابر کن چون اینها ما را اینطور کردند خداوند فرمود «لِکُلٍّ ضِعْفٌ» الأعراف/38 هر دو تا دو برابر، علامه طباطبایی در تفسیر می‌فرماید که. . . ظاهراً از علامه است توی ذهنم، دانه درشت‌ها دو برابر چون هم خودشان خلاف کرده‌اند هم یک مشت را دنبال خودشان به خلاف کشانده‌اند خوب دانه درشتها حق‌شان است دانه ریزها چرا دوبرابر؟ ایشان می‌گوید دانه ریزها هم خلاف کردند هم چون بله قربان گوی دانه بزرگها بودند این بله قربان گفتند شما روز به روز جنایتکارها را تقویت کرد پس دانه درشت‌ها دو برابر به دو دلیل گناه کردند دیگران را به گناه واداشتند دانه ریزها چرا دو برابر؟ گناه کردند و دستور دهندگان به گناه را تقویت کردند.
«یُضَاعَفْ لَهُ الْعَذَابُ یَوْمَ الْقِیَامَهِ» الفرقان/69 روز قیامت عذابشان دوبله می‌شود بعد می‌فرماید «وَیَخْلُدْ فِیهِ مُهَانًا» خلود یعنی همیشگی، در قرآن آیات زیادی داریم که می‌فرماید عده‌ای همیشه توی جهنم هستند این هم جوابش این است که چرا سی سال چهل سال گناه کردیم تا همیشه بسوزیم جوابش این است که شما یک لحظه با چاقو می‌زنی توی چشمت تا همیشه کور هستی چاقو زدن یک ثانیه، کوری همیشه، یک سوزن می‌کنی توی توپ کل بازی فوتبال لغو می‌شود یک کلمه می‌گویی آبروی چهل سالـﺔ یک نفر را هوا می‌کنی پس عذاب هم همینطور است آدم سی چهل سال گناه می‌کند اما(یخلد) این از نظر کمیت از نظر کمیت یعنی همیشه هست(مهانا) از نظر کیفیت یعنی عذاب جهنم هم کمیت آن همیشگی است هم کیفت آن(مهان) یعنی خوار است چون گاهی عذاب هست ولی آدم خوار نیست ببینید یکوقت به من می‌گویند شما باید یکسال زندان باشی یک سال زندان طولانی است ولی آدم خوار نمی‌شود می‌رود آنجا مطالعه می‌کند می‌خوابد چرت و پرت می‌کنند ولی یکوقت می‌گویند آقای قرائتی ما می‌خواهیم ده دقیقه شما را عذاب بدهیم می‌خواهیم لجن بریزیم روی لباسهایت دور شهر تو را بگردانند مدت آن یک ساعت بیشتر نیست اما خواری آن زیاد است(مهان) اهانت، یعنی خوار، عذاب جهنم هم کمیت آن طولانی است هم کیفیت آن ولذا در قرآن چند رقم عذاب داریم بعضی آیات می‌گوید عذاب شدید بعضی جاها می‌گوید عذاب ألیم بعضی جاها می‌گوید عذاب مهین یکبار یک کسی سیلی می‌زند توی گوش کسی این عذاب شدید یکوقت یک کسی سیلی نمی‌زند یک سنجاق فرو می‌کند این سروصدا ندارد می‌سوزد ألیم گاهی هم یک کسی لجن می‌ریزد به لباس کسی نه صدا دارد نه می‌سوزد ولی اهانت است منتهی هر کسی را جوری، کیفر متناسب با عمل است.
5- توبه از گناه، زمینه بازگشت رحمت الهی
برویم سراغ آیه بعد «إِلَّا مَنْ تَابَ» الفرقان/70 خوب توبه چیه؟ شب قدر می‌رویم مسجد قرآن سر می‌گذاریم توبه می‌کنیم می‌گوید نه، توبه شرایط دارد «تَابَ وَآمَنَ » آن آقایی که مشرک شد یا زنا کرد یا آدم کشت بن بست نیست، بگوید آقا من دیگر بدبختم هیچ گناهکاری خودش را در بن بست نبیند بسم الله الرّحمن الرّحیم زیادی گوش بدهید در اسلام بن بست وجود ندارد بدترین آدمها راه نجات دارد قتل، زنا، شرک، همـﺔ اینها آخرش گفته(الا من تاب) نگو بن بست است می‌شود توبه کرد چه جوری(آمن) از این آمن معلوم می‌شود که حدیث هم داریم که انسان ممکن است توفیق توبه پیدا کند گاهی با یک دعا عاقبت او خوب می‌شود داریم وقتی انسان گناه می‌کند ایمان از او می‌پرد وقتی می‌خواهد توبه کند ایمانش بر می‌گردد «وَعَمِلَ عَمَلًا صَالِحًا» الفرقان/70 نماز نخواندی بسم الله خدایا من معذرت می‌خواهم با هر کس و ناکسی حرف زدم با تو حرف نزدم حالا می‌خواهم با تو حرف بزنم شروع کن هر نمازی که می‌خوانی دو تا بخوان مثلاً دوتا نماز صبح بخوان یکی برای امروز یکی برای طلب هایت یکمرتبه بگویند چند سال نماز قضا کن سنگین است اما اینرا مثل طناب که اگر بخواهی پاره کنی نمی‌شود اما اگر آنرا نخ نخ کنی هر روزی یکی از این نخ‌ها را، هر نماز دو تا بخوان دو تا نماز مغرب بخوان ده دقیقه نماز تو بیست دقیقه می‌شود توبه کرد پول کسی را خورده‌ایم بدهیم بزغاله‌مان را زمین مردم چرانده‌ایم از مردم عذرخواهی کنیم، خودنویس کسی، مال کسی، کم فروشی کرده‌ایم، کم کاری کرده‌ایم، می‌شود انسان توبه کند و می‌شود ایمانی که رفته برگردد و می‌شود انسان مجرم عمل صالح انجام بدهد.
6- نمونه‌ای از توبه در قرآن
دو خاطره یکی از قرآن یکی از حدیث، موسی عصا را انداخت اژدها شد فرعون گفت این سحر است همه ساحرها را دعوت کرد با پول که با سحر و جادو آبروی موسی را ببرید ساحرها گفتند به ما سکه می‌دهی؟ گفت بله شما آبروی موسی را بریزید من سکه می‌دهم «إِنَّ لَنَا لَأَجْرًا» الأعراف/113 اگر آبروی موسی را بریزم به ما اجری می‌دهی «قَالَ نَعَمْ وَإِنَّکُمْ لَمِنْ الْمُقَرَّبِینَ» الأعراف/114 اینها سحر و جادو هایشان را انجام دادند موسی عصا را انداخت اژدها که شد همه دیدند که این حسابش با سحر و جادوهای آنها فرق دارد همه افتادند به سجده و ایمان آوردند فرعون گفت شما را تکه تکه می‌کنم همه‌تان توطئه گر هستید رئیس شما هم موسی است همه‌تان معلوم می‌شود که برنامه‌ای ریخته‌اید برای اینکه حکومت من را واژگون کنید گفتند هر کاری می‌خواهی بکن مگر نمی‌گویی تکه تکه، خوب ما را بِکُش خلاصه فرعون اینها را شهید کرد صبح ساعت هشت همه ساحر بودند همه به انتظار یک سکه از فرعون آمده بودند آبروی یک پیغمبر بزرگ را بریزند این ساعت هشت ساعت نه همه به پیغمبر ایمان آوردند بعد از چند دقیقه و چند ساعتی همه شهید شدند صبح کافر صبح مومن شب شهید این یک نمونه، این نمونه توی قرآن هست.
امام صادق(علیه السلام) فرمود با اینکه انسان این رقمی عوض می‌شود از کافر به مومن درجه یک تبدیل می‌شود هیچکس خودش را آدم خوبی نداند ممکن است شما تا امروز خوب باشی فردا نمی‌دانی چی می‌شوی من پهلوی بعضی مراجع بزرگوار تقلید رفتم گفتم شما حدود نود سال دارید اگر یک دعای مستجاب داشته باشی چه دعایی می‌کنی؟ گفت دعا می‌کنم خدا عاقبت من را به خیر کند گفتم بابا شما مرجع تقلید هستید گفت بله ممکن است من مرجع تقلید بشوم آخر عمرم ممکن است فکرم عوض بشود عقیده‌ام عوض بشود حضرت یوسف که پیغمبر بود می‌گفت «تَوَفَّنِی مُسْلِمًا» یوسف/101 خدایا مسلمان بمیرم خوش عاقبت بشوم بهترین دعا این است که خدایا عاقبت من را به خیر کن چون ممکن است کسی عمری کج بشود لحظـﺔ آخر خوب بشود و بالعکس(الا من تاب) این یک نمونه توبه.
7- گناه بزرگان، مجازات بزرگ دارد
دربار? یضاعف که توی قرآن هست که می‌گوید عذاب بعضی مضاعف می‌شود یضاعف یعنی دو برابر در مکتب اسلام عواملی باعث می‌شود که گناه را دو برابر کند مثلاً معلم اگر گناه کند عذابش دو برابر است چون شاگردش هم یاد می‌گیرد روحانی و آخوند اگر گناه کند عذاب او دو برابر است خدا توی قرآن می‌گوید «یَا نِسَاءَ النَّبِیِّ مَنْ یَأْتِ مِنْکُنَّ بِفَاحِشَهٍ مُبَیِّنَهٍ یُضَاعَفْ» الأحزاب/30 زن پیغمبر خلاف کند عذاب او دو برابر است چون باقی زنها هم از شما یاد می‌گیرند استاد دانشگاه، برادر بزرگ، مادر اگر روبروی دخترش حرف زشت به شوهرش بزند دخترش هم فردا به شوهرش حرف زشت می‌زند، گناه مادر روبروی دختر، گناه برادر بزرگ، گناه استاد دانشگاه، گناه روحانی، گناه معلم، در جمهوری اسلامی مسئولین اگر گناه بکنند عذابشان دو برابر است چون حساب مسئولین با باقی‌ها فرق می‌کند.
 البته من این تقاضا را بگویم نه گناه مسئولین را پاک بکنید که بگوئید مسئولین پاک هستند نه هر چی برای مسئولین می‌گویند قبول کنید که بسیاری از چیزهایی که می‌گویند از بیخ دروغ است این هم من خواهش می‌کنم که نه بگوئید آره نه بگوئید نه، تحقیق کنید که این قصه. . . بیخود دین فروشی نکنید.
(بعضی وقتها هم یک چیزهایی را به دروغ می‌گویند خدا رحمت کند شهید مظلوم دکتر بهشتی را آمده بود کاشان به پسرش گفت قصه را برای قرائتی هم بگو گفتیم قصه چیه؟ گفت توی شرکت واحد تهران می‌گویند خانـﺔ دکتر بهشتی شانزده طبقه است برج دارد کاخ دارد، یکی از این برجهای تهران مال آخوندها نیست ولی حرف که می‌زنند می‌گویند آخوندها بردند خوردند شما ثابت کن یک مزرعه مال آخوندها است، یکی از این ساختمانها مال آخوندها است، من نمی‌گویم آخوندها وضعشان بد است یک چند درصدی وضعشان خوب است منتهی این هم که وضعش خوب است باید حساب کرد که این از کجاست ممکن است من نویسنده کتاب هستم حق التالیف دارم منبری است پدرش ارث دارد دو تا شرط حق است چه آخوند چه غیر آخوند 1- از بیت المال است یا نه 2- سوء استفاده کرده یا نه روی دو تا شما حساس شوید 3- ثابت بشود بعد هر چه می‌خواهی بگویی. . . یعنی هر چی خدا به تو گفته بگو بگو من نمی‌خواهم بگویم هر چه می‌خواهی بگویی بگو چون به یک کسی که شراب خورده نمی‌شود گفت دزد به شراب خور می‌شود گفت شراب خور ولی نمی‌شود گفت دزد همان کاری. . . یکی از راههای توبه این است که آقا چون اینترنت‌ها الان اینترنت یعنی دیوار شهر دیوار شهر هر کس هر اعلامیه‌ای می‌تواند. . . شما یک کیلو زغال داشته باش روی همـﺔ دیوارها می‌توانی بنویسی زنده باد قرائتی می‌توانی روی همـﺔ دیوارها بنویسی مرده باد قرائتی فقط یک کیلو زغال می‌خواهد یک نربان یا چهارپایه. پس ببینید 1- از مال بیت المال است یا مال شخص 2- سوء استفاده کرده یا طبیعی بوده ممکن است یک کسی سه برابر دیگران حقوق دارد ولی سه برابر دیگران هم کار می‌کند یک شوفور تاکسی که روزی ده ساعت کار می‌کند با یک شوفور تاکسی که روزی چهارساعت کار می‌کند در آمدشان فرق می‌کند من کسی را سراغ دارم که در سال یک جمعه استراحت کرده است کسی هم سراغ دارم که پنجاه تا جمعه دارد پنجاه تا هم پنجشنبه دارد چهل روز هم مرخصی گرفته همینطور سالی شش ماه کار می‌کند آدم هم هست که سالی سیصدوشصت و پنج روز کار می‌کند بنابراین خواهش می‌کنم دفاع از کسی هم نمی‌کنم چون دلیلی ندارد یک کسی ببرد بخورد من مثل لنگ دور پایش عیب هایش را بپوشانم به من چه هر که خربزه خورده پای لرزش هم بنشیند من ضامن هیچ گناهی نیستم اما برای شما بعنوان یک معلم بیست و پنج سالـﺔ تلویزیونی خواهش می‌کنم به سه دلیل حرف بزنید 1- از بیت المال بوده 2- سوء استفاده کرده 3- آن گناه برای شما ثابت شده باشد. توی شرکت واحد گفتند خانـﺔ بهشتی شانزده طبقه است یکی گفت تو را خدا حرف مفت نزنید من خانه‌اش را می‌شناسم اگر مرد هستید یک ربع صبر کنید به راننده می‌گوئیم برود در خانه‌اش اینها هم گفتند باشد می‌رویم ماشین را بردند در خانه در زدند دیدند خانه‌اش یک طبقه بیشتر نیست همینطور می‌گویند و بالاخره امام فرمود شهید بهشتی مظلوم بود.)
«وَمَنْ تَابَ وَعَمِلَ صَالِحًا فَإِنَّهُ یَتُوبُ إِلَى اللَّهِ» الفرقان/71 کسی که توبه کند «یَتُوبُ إِلَى اللَّهِ» یعنی توبه کننده مهمان خداست خدا می‌پذیرد خدا راجع به توبه هم می‌فرماید «وَقَابِلِ التَّوْبِ» غافر/3 توبه را قبول می‌کند هم آیه‌ای داریم «یَقْبَلُ التَّوْبَهَ» التوبه/104 یعنی هم الان قبول می‌کند هم در آینده توبه‌ها را قبول خواهد کرد هم توبه کننده را دوستش دارد «یُحِبُّ التَّوَّابِینَ» البقره/222 آخر گاهی وقتها یک کسی سیلی می‌زند به من بعد می‌گوید حاج آقا ببخشید می‌گویم خیلی خوب برو گم شو بخشیدم دیگر دوستش ندارم هر وقت او را ببینم می‌گویم این سیلی به من زد گرچه او را بخشیدم اما یک خاطره تلخ توی ذهنم هست ولی خدا می‌گوید «یُحِبُّ» یعنی اگر کسی توبه کند نه اینکه او را می‌بخشم دوستش هم دارم در جمهوری اسلامی اگر یک کسی خلافکار بود ممکن است به او عفو بدهند اما دیگر به او پست نمی‌دهند اما می‌گوید «یُحِبُّ» تو را دوست دارم بعد هم نمی‌گوید(یحب التائبین) کسی اگر یک بار توبه دوستش دارم «یُحِبُّ التَّوَّابِینَ» یعنی اگر کسی صد بار گناه کرد و صد بار هم توبـﺔ خالصانه کرد من با اینکه صد دفعه توبه شکستی باز هم تو را دوست دارم.
یک دعا می‌کنم، به آبروی تمام توبه کنندگان واقعی به همـﺔ ما توفیق توبه مرحمت بفرما(الهی آمین).
8- دوری مردان خدا از مجالس غنا و گناه
عباد الرحمن کیه؟ «وَالَّذِینَ لَا یَشْهَدُونَ الزُّورَ» الفرقان/72 کسانی هستند که، شاهد، دو تا معنا دارد یکی یعنی حضور یکی یعنی گواهی دادن این به هر دو می‌خورد یعنی در. . . (زور) امام صادق فرمود یعنی غنا، یعنی در جلسـﺔ غنا، آهنگ‌های تحریک کننده. . . آقا مجوز ارشاد است(بسم الله الرّحمن الرّحیم اگر پدر ارشاد و ننـﺔ ارشاد هم اجازه بدهد اگر شما با شنیدن آن تحریک می‌شوی برای شما حرام است) مگر کلمـﺔ ارشاد حرام خدا را حلال می‌کند یک کسی جگر بو می‌داد گربه‌ها آمدند دور سیخ جگرش، این همینطور که جگر بو می‌داد دید گربه‌ها جمع شده‌اند گفت بلاله بلال! فکر کرد که اگر الان به جگر بگوید بلال گربه‌ها می‌روند آقا موسیقی تحریک کننده. . . ارشادِه ارشاد، کلمـﺔ ارشاد حرام خدا را حلال نمی‌کند هر آهنگی که. . . اینرا باید از مراجع تقلیدمان بپرسید ولی قطعی آن اینست که آهنگ‌هایی که تحریک کننده است ممنوع است حالا گیرم حلال مگر همـﺔ حلالها را شما می‌خواهید انجام بدهید؟ شما یک نوار بخری قیمتی باشد هر صدایی را روی آن ضبط نمی‌کنی من عمرم را در اختیار ایشان نمی‌گذارم چون بالاخره ایشان یک خواننده است و من یک دانشمند یک دانشمند مخش را در اختیار یک خواننده نمی‌گذارد مخم حیف است گیرم حلال. بندگان خوب خدا کسانی هستند که «وَالَّذِینَ لَا یَشْهَدُونَ الزُّورَ» در جلسـﺔ غنا حاضر نمی‌شوند.
9- دوری مردان خدا از کارهای لغو و بیهوده
 بعد می‌فرماید «وَإِذَا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا کِرَامًا» الفرقان/72 وقتی به لغو رسیدند، زمانی که مرور می‌کنند عبور می‌کنند از کنار لغو می‌آیند بروند مرور می‌کنند با کرامت. (در تفسیر مجمع البیان دارد که اگر اسم عضوی را هم ببرد که حرام است با کنایه اسم می‌برد امام باقر(علیه السلام) فرمود(مرو کراما) یعنی اگر خواستند اسم مثلاً عورت را هم ببرند با کنایه اسم می‌برند) امام صادق فرمود خدا بر گوش واجب کرده شنیدن چیزهایی که حرام است دوری کند سپس این آیه را فرمود «وَإِذَا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا کِرَامًا».
آقا(القلب حرم الله) حدیث داریم قلب حرم خداست همینطور که نمی‌گذارید هر چیزی وارد حرم بشود باید مواظب باشید هر حرفی وارد قلب شما نشود. از این معلوم می‌شود که شاهد گناه. . . گاهی خود شما گناه نمی‌کنید اما شاهد گناه هستید مثلاً قمار نمی‌کنید اما نگاه به قمار می‌کنید نگاه به قمار هم حرام است بند? خدا شاهد گناه هم نیست شما مشروبات الکلی نخوردی اما سر سفره که بود نباید بنشینی باید بروی سر سفره‌ای که شراب است گرچه شما نخوری نشستنش هم حرام است در شیوه نهی و از منکر لازم نیست همه جا خشونت و درگیری باشد بلند شو برو همین که شما بلند شدی و رفتی می‌فهمند که تو بخاطر گناه بلند شدی و رفتی این خودش نهی از منکر است نهی از منکر که همه‌اش درگیری نیست.
«مَرُّوا بِاللَّغْوِ» یعنی کارهای بیهوده، مومن باید کارهایش هدفدار باشد وقتی دنیا از زباله هایش استفاده می‌کند وقتی ما خانم هایمان از پوست پرتقال مربا درست می‌کنند در همین استان از بلوط چیزهایی درست می‌کنند که یک بار هم بنا شده به ما بدهند بخوریم ببینیم چی هست. انسان از چوب جنگل استفاده می‌کند از برگ استفاده می‌کند آنوقت شما عمرت را بیخود خرج نکن بارها گفته‌ام اجازه بدهید تکرار کنم آرایشگاهی آمد ریشهای امام علی را درست کند لب‌ها تکان می‌خورد گفت آقا لبت را نگه دار مو روی لب را قیچی کنم فرمود لب را نگه دارم یک سبحان الله عقب می‌افتم «وَالَّذِینَ إِذَا ذُکِّرُوا بِآیَاتِ رَبِّهِمْ» الفرقان/73 بندگان خوب خدا کسانی هستند که وقتی به آیات پروردگارشان تذکر داده می‌شود کر و کور نیستند چشم و گوش بسته نیستند با کر و کوری به سجده نمی‌افتند یعنی عملشان آگاهانه است مومن کسی است که دین او آگاهانه باشد آخر بعضی‌ها دینشان آگاهانه نیست همینطور می‌آید کنار خیابان نخ می‌بندد به یک چیزی متوسل می‌شود یک درخت پهلوی او مقدس است نه، قرآن می‌گوید ببین ایمان باید براساس فکر باشد «وَیَتَفَکَّرُونَ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ» بعد می‌گویند «رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَذَا بَاطِلًا» آل عمران/191 اول فکر می‌کند بعد می‌گوید خدایا حالا ایمان دارم.
ایمان براساس فکر، ایمان تقلیدی ایمان موسمی ایمان یک جانبه‌ای اینها همه ممنوع است.
خدایا تو را به حق محمد و آل محمد ما را از عباد الرحمان واقعی قرار بده(الهی آمین).
 والسلام علیکم و رحمه اللَّه و برکاته

لینک کوتاه مطلب : https://gharaati.ir/?p=2895

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.