قرآن و اهل بیت (ع) -5

بسم الله الرّحمن الرّحیم
الحمدلله رب العالمین اللهم صل علی محمد و آل محمد
الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی

در محضر مبارک عزیزانی هستیم که از آموزش و پرورش عشائری و دبیرستان پسرانـﺔ عشائر و خواهران عزیز. . . در استان کهکیلویه و شهرستان یاسوج امسال برنامـﺔ ماه رمضان را پر می‌کنیم بیننده‌ها بحث را زمانی می‌بینند که تولد امام حسن(علیه السلام) را داریم موضوع بحث‌مان این موضوع بوده که در قرآن آیاتی است که تفسیر شده به اهل بیت آیه کلی است اما مصداق برجسته‌اش اهل بیت است یکی از آیاتی که امروز می‌خواهیم بگوئیم و درباره آن صحبت کنیم این است «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَکُونُوا مَعَ الصَّادِقِینَ» التوبه/119 که در روایات داریم(کونوا مع الصادقین قال الصادقون الائمه الصدیقون بطاعتهم) پس موضوع بحث: اهل بیت در قرآن.
1- اهل بیت(ع)، راستگویان در ایمان
«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَکُونُوا مَعَ الصَّادِقِینَ»‌ای کسانی که ایمان آورده‌اید از خدا پروا کنید برای خدا حریم قائل بشوید با صادقین و راستگوها باشید بعد در روایات داریم صادقین امامها هستند یعنی با اهل بیت باشید از اهل بیت جدا نشوید کلمـﺔ(با) در عربی می‌شود(مع) «مَعَ الصَّادِقِینَ» این(مع) یعنی با، با صادقین باشید ما آیات و روایاتی داریم که با این باش با این نباش خلاصه دوست گیری با کی باشیم با کی نباشیم(کونوا) با این باشید(لا تکونوا) با این نباشید یک خورده در مورد اینکه با کی باشیم با کی نباشیم، یعنی حب و بغض، ولایت و برائت، زنده باد مرده باد، کی ارزش است که شکل او باشیم مثل او باشیم کی ضد ارزش است.
2- در ایمان و عمل، همراه اهل بیت باشیم
حالا در اینجا یک خورده با هم صحبت کنیم اول(مع) را معنا کنم، درباره پیغمبر تعبیراتی هست یک جملاتی دارد که می‌فرماید(آمنوا به) یعنی ایمان آوردند به پیغمبر بعضی آیات داریم(آمنوا له) ایمان آوردند برای پیغمبر یک آیه داریم(والذین معه) یعنی با پیغمبر، سه تعبیر در قرآن هست ایمان به پیغمبر آدم ممکن است اما ممکن است با پیغمبر نباشد کسی ممکن است به کسی ایمان داشته باشد اما همراهی‌اش نکند مثلا من قبول دارم که ایشان استاد خوبی است اما سر درس او نمی‌روم قبول دارم آدم خوبی است به او ایمان دارم اما به او سلام نمی‌کنم آنکه مهم است(معه) این مهمترین است که انسان غیر از اینکه ایمان دارد با او هم باشد یعنی در عمل تسلیم او باشد ما با اهل بیت هستیم اما با اهل بیت بودن گاهی با زبان است علی جویم علی پویم قربانت بروم به مولا علی به امام حسین قربان امام حسین بروم مخلصیم، گاهی آدم با زبان اظهار ارادت می‌کند گاهی با عمل است موقت گاهی با اهل بیت است، بعضی کارهای اهل بیت را انجام می‌دهد بعضی وقتها هم خلاف می‌کند ولی گاهی عمل دائمی است عمل دائمی هم گاهی بانشاط است گاهی با کراهت اینها فرق می‌کند هر کدامش یک نسخه‌ای است آنکه خیلی مهم است اینست که انسان. . . حالا یک امتحان هوش، البته عشایر هوششان بالاست گفتیم سه مرحله ایمان داریم ایمان به او ایمان برای او بودن با او به او با او کدامها مهمتر است با او که انسان غیر از اینکه. . . چون با او هستی در همه کاری با او هستی من در همه کاری با شما هستم یعنی به قول زیارت جامعه(و نصرتی لکم معده) یعنی اسلحه‌ام در اختیار تو است فکرم جانم در اختیار تو است شبیه کاری که عشائر نسبت به انقلاب داشتند عشائر جمهوری اسلامی ایران و لرها یک دقیقه و یک ثانیه از انقلاب جدا نشدند و هیچوقت هم مسئله‌ای برای انقلاب بوجود نیاوردند ما توی قشرهای دیگر این رقمی یک لحظه هیچ مسئله‌ای بوجود نیاورند ممکن است کم داشته باشیم.
3- با چه کسانی دوست و رفیق باشیم؟
یک آیه داریم می‌گوید «وَارْکَعُوا مَعَ الرَّاکِعِینَ» البقره/43 با افرادی باشید که اهل نماز هستند و رکوع در قرآن داریم که می‌گویند «وَتَوَفَّنَا مَعَ الْأَبْرَارِ» آل عمران/193 خدایا من اگر می‌خواهم بروم این کلمـﺔ مع را توجه کنید من می‌خواهم اگر جان هم می‌دهم با ابرار جان بدهم یعنی همـﺔ آدمهای بر و نیکوکاران. آیـﺔ دیگری داریم «فَاکْتُبْنَا مَعَ الشَّاهِدِینَ» المائده/83 من می‌خواهم جزو افرادی باشم که در صحنه حاضر و ناظر و پا به رکاب و. . . یعنی از صحنه‌های حق غائب نباشم «مَعَ الْقَوْمِ الصَّالِحِینَ» المائده/84 در قرآن داریم می‌فرماید وَأَلْحِقْنِی بِالصَّالِحِینَ» یوسف/101 خدایا من را به صالحین ملحق کن اگر هم دو سه قدم عقب هستم من را برسان این جور جاها می‌گوید باشم آیاتی هم داریم که می‌گوید نباشم « وَلَا تَکُنْ مَعَ الْکَافِرِینَ» هود/42 با کافرین نباشیم می‌گوید رفیق را بخاطر فقر و بی پولی از دست ندهید «وَلَا تَطْرُدْ الَّذِینَ یَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَدَاهِ وَالْعَشِیِّ» الأنعام/52 آمدند به پیغمبر گفتند اگر می‌خواهی ما به تو ایمان بیاوریم این فقرا را از خودت دور کن زشت است در‌شان ما نیست که ما بیائم پهلوی شما شما هم یک مشت فقیر و گدا دور تو هستند آخر مثلا ما پولدارهای مکه هستیم به انبیاء دیگر هم می‌گفتند گاهی که اگر می‌خواهید ما ایمان بیاوریم این گداها را بیرون کن ما ایمان بیاوریم آیه آمد این فقرا را از دور خودت طرد نکن «وَاصْبِرْ نَفْسَکَ مَعَ الَّذِینَ یَدْعُونَ» الکهف/28 با همین فقرا باش اینها توقعشان کمتر است فایده‌شان بیشتر است صفایی هم دارند که در دیگران نیست فهم‌شان هم بالاست.
4- با چه کسانی دوست و رفیق نباشیم؟
آیاتی هم داریم با اینها نباشید مثلا «إِذَا سَمِعْتُمْ آیَاتِ اللَّهِ یُکْفَرُ بِهَا وَیُسْتَهْزَأُ» اگر شنیدید که آیات خدا را در یک جلسه مسخره می‌کنند متلک می‌گویند جک می‌گویند دارند طعنه می‌زنند «فَلَا تَقْعُدُوا مَعَهُمْ» النساء/140 با اینها ننشینید بلند شوید و بروید جلسه را بهم بزنید اگر هم یکبار غافل شدی نشستی حرفهایشان را گوش دادی غافل شدی آنوقتی هم که یادت آمد «فَلَا تَقْعُدْ بَعْدَ الذِّکْرَى مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمِینَ» الأنعام/68 بعد از تذکر که عجب من نیم ساعت است که نشسته‌ام اینها دارند حرفهای دری وری می‌زنند و من هم دارم گوش می‌دهم چون حدیث داریم به هر که گوش بدهی بنده او هستی اگر به حق گوش بدهی بنده حق هستی اگر کسی دارد باطل می‌گوید و شما گوش دادی بنده باطل هستی یک عده در ایام جبهه می‌آمدند پهلوی پیغمبر می‌گفتند اجازه بده ما جبهه نیائیم فرمود خیلی خوب «اقْعُدُوا مَعَ الْقَاعِدِینَ» التوبه/46 بروید با آنهایی که زمین گیر هستند و با ترسوهایی که نشسته‌اند شما هم بروید جزو حزب ترسوها باشید خودشان هم راضی بودند «رَضُوا بِأَنْ یَکُونُوا مَعَ الْخَوَالِفِ» التوبه/93 دوست داشتند با اینهایی که جبهه نمی‌روند هم پیاله بشوند خوب. . . پس خلاصه اسلام و قرآن اینطور نیست که آدم آزاد باشد با هر که خواست رفیق باشد اینکه می‌گویند آزادی همه جا آزادی خوب نیست بعضی جاها باید کنترل کرد شما کفش که پا می‌کنی پا را از آزادی محروم می‌کنی اگر کفش نباشد پا آزاد‌تر است اما این آزادی به نفع پا نیست پا اگر آزاد باشد ممکن است تیغ و اینها توی آن برود آدم پاهایش را که توی کفش می‌کند پاهایش را محدود می‌کند اما این محدودیت مفید است هر آزادی ارزش ندارد هر پیشرفتی ارزش ندارد ممکن است یک مرضی در بدن پیشرفت کند خوب ماشاالله ایشان پیشرفت کرده چی پیشرفت کرده؟ مرضش پیشرفت کرده هر پیشرفتی ارزش ندارد هر عقب گردی بد نیست‌ای بابا این اُمل است این برگشته مرتجع است عقب گرد است نه، خیلی‌ها که مریض می‌شوند می‌روند دکتر می‌خواهند دکتر دارو بدهد که این به عقب گردد برگردد یعنی به همان سلامتی قبلی‌اش برگردد پس نه هر پیشرفتی ارزش است که بعضی مرضها پیش می‌رود و نه هر عقب گردی بد است که همه مریضها آرزو دارند که عقب گرد کنند یعنی به همان سلامتی قبل برگردند با الفاظ گول نخورید زنده باد پیشرفت مرده باد عقب گرد نخیر اینطور هم نیست زنده باد آزادی مرگ بر محدودیت اینطور هم نیست خیلی جاها آزادی. . . بچه را اگر آزادش بگذاری یک لحظه ممکن است همه خطری بکند الان این کشورهایی که آزاد هستند از بچه‌های شر فسادشان بیشتر است اگر تجارت را آزاد بگذاری اختلاس کم فروشی احتکار رشوه قرارداد ربا اگر بازار آزاد باشد صدها درآمد حرام را تصاحب می‌کند اینست که باید یک مقدار کنترل بشود آزادی به آن معنایی که بعضی فکر می‌کنند هیچ کجا نیست بعضی جاها هم که رفتند سراغ آزادی دارند بر می‌گردند می‌فهمند این آزادی اسباب دردسر شد الان دنیای غرب توی آن مانده مسائل شهوت را آزاد کردند توی آن گیر کرده‌اند بنابراین آزادی در چهارچوب البته یک جاهایی هم داریم که آزادی خوب است منتهی یک چهارچوبی هم دارد قرآن می‌فرماید توی بهشت هم اگر آزادی نباشد بهشت هم جهنم می‌شود ولذا به بهشتی‌ها می‌گویند «یَتَبَوَّأُ حَیْثُ یَشَاءُ» یوسف/56 اختیار با خودت است یعنی هر جور دوست داری منتهی اگر بهترین باغها را به شما بدهند بگویند پایت را از باغ بیرون نگذار خوب این باغ بعد از یکی دو ماه برای آدم جهنم می‌شود.
5- آزادی در چهارچوب قوانین الهی
 ما باید مواظب الفاظ باشیم اول باید حساب کنیم این بنده خدا. . . اصلا ما آزاد نیستیم ما بنده خدا هستیم خدا اجازه نداده که من توی فکرم هر فکری را بیاورم گفته آقا این رقم فکر نکن «إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ» الحجرات/12 تو حق نداری نسبت به فلانی کی همچین فکری داشته باشی بعضی از ظن‌ها، سوء ظن نسبت به مسلمان گناه است افرادی به خدا سوء ظن داشتند گفتند خدا گفته به تو کمک می‌کنیم پس کو کمک خدا؟ «مَتَى نَصْرُ اللَّهِ» البقره/214 «الظَّانِّینَ بِاللَّهِ ظَنَّ السَّوْءِ» الفتح/6 سوء ظن نسبت به خدا گناه است سوء ظن نسبت به خلق خدا گناه است ما حق نداریم هر جوری می‌خواهیم فکر کنیم قرآن می‌گوید چشمت حق ندارد آزاد باشد هر چی می‌خواهد ببیند «قُلْ لِلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا» النور/30 به مومنین بگو چشم‌شان را پیش کشند به ناموس مردم خیره نشوند «وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ» النور/31 به خانمها بگو چشم‌شان را پیش بکشند نگاه افتاد مستمر نگاه نکنند نگاه لحظه‌ای اگر شد چشم‌شان را پیش کشند چشم آزاد نیست زبان آزاد نیست هر چی می‌خواهد بگوید تا آنجایی که من یادداشت کرده‌ام سی تا گناه مال زبان است شهادت به ناحق می‌گوید دروغ هست متلک هست غیبت هست تهمت هست فحش هست یکوقت شمردم سی تا گناه است زبان آزاد نیست که آقا ما آزاد هستیم هر چی می‌خواهیم بگوئیم بگوییم توی قرآن هم «قولوا» داریم هم «لا تقولوا» داریم «قولوا» یعنی بگوئید «لا تقولوا» یعنی نگوئید ه ما آزاد نیست هر چی می‌خواهد بخورد هم «کلوا» داریم هم «لا تاکلوا» داریم خلاصه ما بنده خدا هستیم و هیچ صنعتگر و هیچ مبتکر و هیچ هنرمندی هم اجازه نمی‌دهد آنچه که ساخته آزادش بگذارد آقا این نقشه را هر کجا می‌خواهی بگذاری بگذار آقا این هواپیما را ساختم هر چی می‌خواهی توی آن بریز می‌خواهی قیر بریزی می‌خواهی نفت بریز می‌خواهی هر سوختی بریزی بریز یعنی هر صانعی هر صنعت گری آنچه که ساخته دستورالعمل آن هم داده گفته از این این رقمی استفاده کن یکی بخاری که تحویل شما می‌دهند می‌گویند این مقدار نفتش کن اینطوری روشن کن اینطوری خاموش کن رادیو ضبط تمام کالاها را از کارخانه که می‌خری توی کارتن و جعبه‌اش یک دفترچه‌ای دارد دفترچه راهنما عکس این را کشیده قطعات آنرا کشیده و گفته چگونه از این استفاده کن(من نمی‌دانم که چرا ما بعضی الفاظ را با بازی با الفاظ می‌کنیم و همان که مثلا آزادی بیان اینطور نیست که ما بتوانم آبروی شما را بریزم همان که گفته آزادی بیان اگر به خودش فحش بدهی می‌گوید آقا فحش نده می‌گوئیم مگر خودت نگفتی آزادی بیان حالا من می‌خواهم فحش حوالـﺔ تو کنم هیچکس اینرا قبول ندارد منتهی حالا گاهی وقتها برای کلاهبرداری ممکن است یک کسی مثلا چهار تا الفاظی را ببرد چهار تا آدم هم که از خودش ضعیف‌تر هستند تحت تاثیر القاب قرار بگیرند) با کی باشیم با کی نباشیم دوست گیری خیلی مهم است.
6- پشیمانی در قیامت، بخاطر دوست بد
 قرآن صحنه‌هایی را از قیامت نقل می‌کند یکی از صحنه هایش این است آخر گاهی آدم عصبانی که می‌شود نوک انگشتش را گاز می‌گیرد گاهی وقتها که خیلی عصبانی می‌شود همـﺔ دستش را گاز می‌گیرد قرآن می‌فرماید روز قیامت افراد مجرم دو تا دستشان را گاز می‌گیرند «وَیَوْمَ یَعَضُّ الظَّالِمُ عَلَى یَدَیْهِ» یعنی دو تا دستش را گاز می‌گیرد بعد می‌گوید «یَقُولُ یَا لَیْتَنِی اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِیلًا» الفرقان/27 کاش رابطه‌ام با پیغمبر بود «لَیْتَنِی لَمْ أَتَّخِذْ فُلَانًا خَلِیلًا» الفرقان/28کاش با فلانی رفیق نمی‌شدم دوست من را خراب کرد تمام اینهایی که تریاکی شدند و سیگاری شدند از طریق دوست است نه از طریق استاد است نه از طریق معلم است تمام معتادین ما که الان عددشان هم زیاد است و هر استانی که ما رفتیم بیشترین آمار زندانی هایشان مواد مخدری‌ها بودند بیشترین آمار زندانی‌ها. . . آنوقت مواد مخدر را شما یک چیز ساده نگیر یک کسی که می‌رود زندان زنش هم آسیب پذیر می‌شود آبروشان، به دختر دبیرستان می‌گویند بابات زندان است؟ به پسرش می‌گویند بابات زندان است؟ در زندان هم عوض اینکه خوب بشود از باقی زندانیها هم جنایت‌های دیگری را هم یاد می‌گیرد و یک دانشکده می‌شود دانشکده‌ای که فارغ التحصیل آن جنایتکار کم رنگ می‌رود جنایتکار پررنگ بر می‌گردد بعد آدمی که زندان رفت زندان راه دستش می‌شود هول زندان پهلوی او می‌ریزد دیگر زندان رفتن پهلوی او آسان می‌شود گناهان اثرش مهم است در دعای کمیل اولین جمله‌اش هم این است(اللهم اغفر لی الذنوب التی تهتک العصم) خدایا بیامرز آن گناهی را که پرده پاره می‌شود یعنی انسان اولین آدمی که می‌کشد دستش می‌لرزد بعد اگر آدم کش شد راه دستش می‌شود همیشه گناه اول مشکل است گناهان بعد دیگر آدم معتاد می‌شود(شما حساب کن فرض کنید چقدر زندانی داریم؟ حالا من آمار دقیق ندارم هر زندانی توی زندان چقدر خرج دارد؟ بعضی زنداینها عزب هستند بعضی زندانیها هفت هشت تا بچه دارند میانگین اگر هر زندانی سه تا زن و بچه داشته باشد این سه تا زن و بچه چقدر ضرر علمی بچه هایش می‌خورند چقدر ضرر آبرویی توی جامعه می‌خورند فردا دخترش شوهر می‌خواهد می‌گوید اه! این دختر هروئینی است؟ ! اینکه باباش زندان بود؟ یعنی چه لطمـﺔ شخصیتی به دخترش به پسرش می‌زند و چه بودجه‌ای خرج می‌شود هر پنجاه تا زندانی چند تا پلیس می‌خواهد؟ هر پلیسی دو ساعت کار کرد باید سه چهار ساعت استراحت کند یعنی باید شیفت او عوض بشود هر هزار تا زندانی چند متر جا می‌خواهند؟ هر ساختمان متری چند است؟ بازنشستگی این پلیس چقدر است؟ یعنی اگر آب و برق و خوراک و پوشاک و زندان و ساختمان و پول و حقوق و پرونده و بایگانی و تلفن و یعنی اگر سرمایـه. . . اگر ما درآمد زندانی‌ها را حساب کنیم چه بودجه‌ای می‌شود و با این بودجه) تمام اینها آفت رفیق بد است هر چه مسجدها خلوت‌تر بشود زندانها شلوغتر می‌شود ما باید مسجد‌ها را پر کنیم هر چی دستمان را از توی دست اهل بیت بیرون بیاوریم توی دست طاغوتها می‌گذاریم.
7- تهمت‌های دشمنان به امام حسن(ع)
 آنهایی که دستشان را از توی دست امام حسن بیرون آوردند دستشان را گذاشتند توی دست معاویه بعد آنوقت برای اینکه خوبها را خراب کنند چه چیزهایی می‌گویند، گفتند امام حسن جمعیت زیادی از زنها را گرفت و طلاق داد از دروغهای بزرگ خدا رحمت کند شهید عزیز مطهری را یک تحلیلی دارد می‌گوید بعد از پیغمبر نسل پیغمبر دو دسته شدند بنی عباس که وصل به عباس عموی پیغمبر می‌شوند و یکی بند به. . . اینها وقتی درگیر شدند یکی از کارهایی که کردند شایعه سازی بود گفتند پیغمبر روی منبر گفت مردم به امام حسین اگر می‌خواهید زن بدهید زن بدهید اما به امام حسن زن ندهید چون هی زن می‌گیرد هی طلاق می‌دهد در تشیع جنازه امام حسن چقدر زن مطلقه بودند مرحوم مطهری می‌فرماید اینها از دروغهایی است که بنی امیه در آوردند برای اینکه امام حسن را بشکنند بدترین چیز در اسلام طلاق است طلاق حلال است ولی حدیث داریم بدترین حلالها طلاق است مثل لجن‌های توی خیابان توی خیابان لجن هست پاک است اما جزو خوردنی‌ها نیست طلاق حلال است اما حدیث داریم که بدترین حلالهاست آنوقت چطور امام حسن پایبند به دین نبوده نعوذ بالله گاهی وقتها که می‌دیدند که امام حسن در خانـﺔ فقرا غذا می‌داد محبوبیت پیدا می‌کرد چون حضرت امیر در خانه‌ها غذا می‌برد امام حسن هم در خانه فقرا غذا می‌داد برای اینکه بگویند ایشان به فقرا کمک نکند می‌گفتند رفته این زن فقرا را این زنهای بیوه را با آنها ازدواج کرده اینها زنهای امام حسن هستند که در خانـﺔ آنها غذا می‌دهد یعنی برای اینکه سخاوت امام حسن را بشکنند می‌گفتند. . . امام حسن خیلی پهلوی خدا مقام دارد یک روز امام حسن کوچولو بود روی دوش پیغمبر یک نفر گفت حسن جان عجب مرکبی داری؟ می‌دانی کجا نشسته‌ای مرکب تو پیغمبر است تو رفته‌ای روی دوش پیغمبر نشسته‌ای پیغمبر فرمود او افتخار نکند که او روی دوش من نشسته من افتخار می‌کنم که امام حسن پایش را گذاشته روی دوش من شب عاشورا زینب کبری حالش منقلب شد امام حسین فرمود چیه؟ گفت آخر یک اشعاری می‌خوانی که داری خداحافظی می‌کنی مثل دیشب نیستی؟ گفت جدم از من بهتر بود رفت فاطمه از من بهتر بود پدرم امیرالمومنین از من بهتر بود تا این جمله را فرمود امام حسن هم از من بهتر بود یعنی شب عاشورا امام حسن فرمود امام حسن از من بهتر بود.
یک رسمی بعضی از محله‌های تهران هست که تولد امام حسن که می‌شود پول می‌دهند به نانوا می‌گویند امشب هر کس نان می‌گیرد مهمان امام حسن ما می‌خواهیم افطاری را مهمان ما باشد به مقداری که می‌توانند بارها اموالش را در راه فقرا داد شجاعت امام حسن کمتر از امام حسین نیست آخر ما وقتی قسم می‌خوریم می‌گوئیم بالحلم الحسنیه بالشجاعه الحسینیه مثل اینکه تقسیم شده امام حسین حلم ندارد شجاعت دارد امام حسن حلم دارد شجاعت. . . اینطور نیست که تقسیم بندی کنیم در یکی از جبهه‌ها امام حسن چنان شمشیر می‌زد که امیر المومنین به تعجب افتاد شجاع بود. امام حسن و امام حسین چه بجنگند و چه نجنگند پیغمبر فرمود هر دو امام هستند(امامان قاما او قعدا) یکبار پیغمبر سر نماز سجده را طول داد بعد از مدتی سر برداشت گفتند یا رسول الله خیلی سجده را طول دادی بر تو در حال سجده وحی نازل شد؟ فرمود نه، حسن کوچولو بود رفته بود روی کمرم بازی می‌کرد من می‌خواستم بازی او به هم نخورد ببینید این حدیث را بگذار روی آنهایی که می‌گویند روانشناسی کودک(برنامه کودک روز کودک مجله کیهان بچه‌ها روزنامه. . . مجله کودک) همه اینها که برای کودک کار می‌کنند یکی‌شان حاضر نیست خم بشود یک کودکی روی کمرش بازی کند خیلی مهم است ما چیزی نداریم یعنی هیچکس هیچی ندارد.
8-توجه اسلام، حتی به رفاه حیوانات!
امام رضا به دو نفر فرمود شرقا او غربا) به شرق بروید یا به غرب بروید(فلم تجدا علما صحیحا الا من عندنا) علم صحیح پیدا نمی‌کنید مگر اینکه پهلوی ما باشید یعنی کسی چیزی نگفته مگر اینکه بهترش را. . . راجع به دامداری حیوان شعاری که امروز می‌دهند می‌گویند مثلا حمایت حیوانها تشکیلاتی بودجه‌ای کارشناسی چنین و چنان چنین چنان در اسلام می‌گوید(اگر حاجی دو شنبه آمد مکه یک حاجی یکشنبه آمد حاجی‌ای که زودتر آمده امضائش را قبول نکنید چرا؟ برای اینکه حاجی‌ای که زودتر از باقی حاجی‌ها آمده مکه معلوم می‌شود اسب و شترش را توی راه دوانده و کسی که اسب و شترش را توی راه بدواند معلوم می‌شود سنگدل است قساوت قلب دارد و کسی که سنگدل است امضایش از اعتبار می‌افتد می‌گوید) می‌روی زکات بگیری اگر گاو و گوسفند زکات گرفتی، چون هر چهل تا گوسفند یکی‌اش زکاتی است مگر اینکه پول علف بدهیم اگر پول علف ندهیم باید زکات بدهیم اگر خواستی حیوانات زکاتی را از منطقه‌ای به منطقـه دیگری بیاوری حیوانات را توی راه خسته نکن(والیرفه علی الناقه) الان داریم رفاه کارگران، رفاه کارمندان، رفاه پرسنل، رفاه رفاه تازه بعد از هزار و چهارصد سال دنیا به فکر رفاه آدمها افتاده هزار و چهارصد سال پیش امیرالمومنین علی(علیه السلام) توی نهج البلاغه به فکر رفاه حتی حیوانات هم بوده است جمله‌اش این است(والیرفه علی ال. . .) رفه یرفه رفاه، به حیوانات خسته رفاه بده.
حق نداری توی صورت حیوان سیلی بزنی می‌گوید می‌خواهی شیر بدوشی یک خورده شیر بگذار برای گوساله شیر می‌دوشی ناخن تو بلند نباشد که ناخن بلند پستان گاو را اذیت کند می‌خواهی حرف بزنی از حیوان بیا پائین و حرف بزن روی حیوان که نشسته‌ای حرف نزن می‌خواهی بز و گوسفندی را بکشی روبروی گوسفند نکش با همان نگاهی که آن گوسفند می‌کند اذیت می‌شود اگر می‌خواهی حیوانی را بگیری اگر خواب است سراغ آن نرو اگر خواستی گوسفند یا شتری را به قصد زکات بگیری بین شتر و بچه شتر فاصله نینداز صدها دستور درباره حمایت حیوان داریم اسلام چی را ندارد؟ فقط گیر ما این است که با اسلام آشنا نیستیم امام هایمان را کم می‌شناسیم قرآن را بسیار کم می‌شناسیم لطیفه‌هایی که توی اسلام است دقت نمی‌کنیم و چون از اسلام خالی می‌شویم زود با یک کسی. . . مثل درخت جنگل اگر آب نخورد با یک کبریت آتش می‌گیرد اگر ما از اسلام جدا شدیم با یک فیلم با یک مقاله با یک سخنرانی دین‌مان را از دست می‌دهیم درخت اگر آب بخورد با صد تا کبریت هم روشن نمی‌شود ما باید آب اسلام. . . با آب اسلام پر بشویم باید با آب اسلام خیس بشویم باید اسلام را خوب بشناسیم(از تهمت‌هایی که به امام حسن زدند این بود که امام حسن به گفتـﺔ امام حسین از امام حسین بهتر است شهید عزیز حالا خاطراتی هم برای امام حسن نوشته‌ام که دیگر وقت نشد بگویم.)
خدایا، بیننده‌ها که بحث را می‌بینید نیمی از ماه رمضان گذشت خدایا تو را به حق مولود این ماه امام حسن و تو را به حق شهید این ماه امیرالمومنین تمام برکاتت را بر ما نازل بفرما(الهی آمین).
آنچه شب قدر برای بندگان خوبت مقدر می‌کنی همـﺔ آنها را بر همـﺔ ما مقدر بفرما(الهی آمین).
رهبر ما، دولت ما، نظام ما، مرز ما، انقلاب ما، نسل ما، ناموس ما، دین ما، دنیای ما، آبروی ما، آنچه که به ما داده‌ای در پناه امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) حفظ بفرما 0الهی آمین).
 والسلام علیکم و رحمه اللَّه و برکاته

لینک کوتاه مطلب : https://gharaati.ir/?p=2896

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.