مستضعفین در قرآن

موضوع: مستضعفين در قرآن
تاریخ پخش: 74/11/26

بسم الله الرحمن الرحيم

1- طاغوت و مستضعف در قرآن
جلوي طاغوت را گرفتن مبارزه با طاغوت، متن قرآن است. قرآن وقتي به موسي و هارون(ع) مي فرمايد: «اذْهَبْ إِلى‌ فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغى‌» (طه/24)، سراغ فرعون برو بدرستي كه او طغيان كرده و طاغوت است. برو سراغش و حالش را بگير موعظه اش كن و اگر موعظه نشد مي گويم چكار كني؟ وقتي موسي(ع) به سراغ فرعون آمد گفت: «فَأَرْسِلْ مَعَنا بَني‌ إِسْرائيلَ وَ لا تُعَذِّبْهُمْ قَدْ جِئْناكَ بِآيَةٍ مِنْ رَبِّكَ وَ السَّلامُ عَلى‌ مَنِ اتَّبَعَ الْهُدى‌» (طه/47)، چون فرعون بني اسرائيل را به بندگي كشيده بود. حتي در جاي ديگر داريم، «وَ لا تُعَذِّبْهُمْ‌»، چرا اينها را شكنجه مي دهي؟ چرا اينها را عذاب مي كني؟ خوب آنها را ول كن. به قول حضرت امير(ع) هر انساني آزاد متولد شده بزرگ كه شد به چه دليل اسير ديگري مي شود به چه دلي بله قربان گوي ديگري باشد. حركت انبياء براي توحيد و مبارزه با طاغوت بوده، «أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوت» (نحل/36)، بندگي خدا، اجتناب از طاغوت اگر كسي مبارزه با طاغوت نداشته باشد توحيدش هم توحيد نيست توحيد دو تا «لا» دارد «لا الله» كه توحيد نيست «لا اله» هم بايد بگويي «لا اله» و هم بايد بگويي «لا الله»، «لا اله» يعني من هيچ طاغوتي را قبول ندارم هيچ معبودي را قبول ندارم جزالله، «فَمَنْ يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ فقد استَمْسَكَ بِالْعُرْوَةِ الْوُثْقى‌» (بقره/256)، اگر كسي به طاغوت كفر ورزيد ضد طاغوت شد «وَ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ‌»، ايمان به خدا داشته باشد يعني، «يُؤْمِنْ بِاللَّهِ‌»، خالي، 50% است 50% هم كفر به طاغوت است.
الان گير كشورهاي اسلامي چيه؟ اسحاق را بين كه به درك مي رود كشورهاي اسلامي كه پشت پرده و بيرون پرده غمناك هستند اينها ممكن است به ظاهر، «يُؤْمِنْ بِاللَّهِ‌»، باشند اما مسلمان 50% هستند منتها اسلام 50% فايده ندارد. شما اگر همه نماز را بخوانيد «والسلام عليكم» را نگويي نمازت پوچ است وقتي كليد در را باز مي كند كه همه دندانه‌هايش درست باشد اگر يك دندانه كليد نباشد قفل باز نمي شود. به شخصي گفتند شنا بلدي؟ گفت 50% گفتند چطور؟ گفت شيرجه مي زنم ديگر بيرون نمي آيم! ! ! ما 50% نيستيم يك نفر عاشق دختر شاه بود گفت ما مي خواهيم دختر شاه را بگيريم 50% آن درست شده است گفت چطور؟ گفت از ما مسئله اي نيست فقط دختر شاه قبول نمي كند.
كشورهايي كه به طاغوت كفر نورزند. مسلمان ناقص هستند اگر بشود اسم آنها را مسلمان گذاشت. دكتر شقاقي اين دكتر انقلابي حزب الهي مخلص و ارزشمند ترور مي شود. يكي از اين مفتي هاي نامرد(مفتي يعني فتوا دهنده) هيچ تكان نمي‌خورند. (بن باز) عالم درجه يك سعودي است انگار خفه شده اينجا معلوم مي شود كه اينها نه سني هستند نه شيعه ما در جمهوري اسلامي اعلام عزاي عمومي كرديم برايش جلسات گرفتيم بسياري از خيابانها و موسسه ها را به اسم دكتر شقاقي مي كنيم مسئله سني وشيعه نيست مسئله اين است كه كي كفر به طاغوت دارد.
2- مخالفان از ولايت ما مي‌ترسند
علمايي كه در كشورها ساكت هستند اينها «يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ» ندارند. رؤساي جمهورشان «يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ» ندارند و گرنه ايران كه ابتكار روز قدس را بوجود آورد مثلاً فلسطيني ها مسئله شيعه و سني است؟ در بسياري از موارد حمايت ما شيعيان از سني ها بيش از حمايت سني ها از سني ها بوده براي ما مسئله شيعه و سني مطرح نيست آنچه مهم است «يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ» مي‌باشد. خيلي از شيعه ها «يَكْفُرْ بِالطَّاغُوتِ» ندارند ما با آنها حسابي نداريم. دكتر شقاقي عرب بود اگر قوميت و عربيت است بايد تكاني بخوريم اگر سني بودن است بايد علماي سني تكان بخورند به هيچي شان رحم نكردند نه به عربي بودن و نه به سني بودن مرده اند و بايد هم مرده باشند چون مكتب ما در روضه ي امام حسين(ع) گريه مي‌كند كه حسين(ع) سر داد كه تن به حكومت طاغوت ندهد يك عمري مادرهايمان اين را توي جلسه روضه مي شنوند حسين(ع) زير سم اسب رفت تسليم يزيد نشد ما هر چه داريم از روضه داريم ما هر چه داريم از مسجد داريم. مسجد زنده مسجدي است كه همه توي آن داغ شوند مسجدي كه درآن نماز بخوانند و چرت بزنند آن مسجد مرده است شما حساب كنيد مهمترين جماعت در مسجدالحرام مي شود ايام حج نمازهاي يكي دو ميليوني برپا مي‌شود. پس مشكل چيه؟ زير پا كه نفت است جمعيت كه يكي دو ميليون است نمره حمد و سوره 20 است 700 بلندگوي يكنواخت دارد كه هيچكدام قطع نيست. سنگ مرمر بيست آب و يخ بيست نيازي به قبله نما هم نيست از نماز جماعت مسجدالحرام سوسك هم نمي ترسد يك موش هم نمي ترسد. اما همه ابر قدرتها از نماز جمعه هاي تهران حساب مي‌برند بعضي وقتها خطبه ها را دوبار هم گوش مي دهند. در نماز جمعه ما هر كسي با يك زيرانداز رنگارنگ مي آيد. الان خوب شده روزهاي اول زنها سجاده شان را روي برگ درختها مي انداختند پير زن ايراني روي برگ نماز مي‌خواند و آمريكا از او وحشت دارد آنها روي قالي نماز مي خوانند آمريكا كه هيچ، يك موش هم از آنها نمي ترسد گير آنها توي رهبري است. به همين خاطر حديث داريم اگر عمري كنار كعبه نماز بخوانيد خط رهبري ات ولايت علي(ع) نباشد پايت به جايي بند نيست نماز بي ولايت نماز مسجدالحرام است.
«فَقالَ الْمَلَأُ الَّذينَ كَفَرُوا مِنْ قَوْمِهِ ما نَراكَ إِلاَّ بَشَراً مِثْلَنا وَ ما نَراكَ اتَّبَعَكَ إِلاَّ الَّذينَ هُمْ أَراذِلُنا بادِيَ الرَّأْيِ وَ ما نَرى‌ لَكُمْ عَلَيْنا مِنْ فَضْلٍ بَلْ نَظُنُّكُمْ كاذِبينَ» (هود/27).
ياران انبياء طبقه محروم بودند، «ما نَراكَ» به «هود»، به پيغمبرها مي گفتند: «ما نَراكَ»، ما تو را نمي‌بينيم، «اتَّبَعَكَ»، تبعيت مي كند از تو، «أَراذِلُنا»، اراذل و اوباش يك مشت لات گرسنه دور تو هستند. دور و بر تو آدم حسابي نيستند، «وَ ما نَراكَ اتَّبَعَكَ إِلاَّ الَّذينَ هُمْ أَراذِلُنا»، نمي بينيم پيروي كند مگر انهايي كه انها اراذل هستند اراذلي كه، بادء الراي، يعني در راي ابتدايي… يعني آن اراذل هم اگر دقت كنند آنها هم… اراذلي كه بايد اولي مريد مي شوند يك خورده عميق بشوند آنها هم مريد تو نمي شوند. خداوند يار مستضعفين است، «وَ لَوْ لا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوامِعُ وَ بِيَعٌ وَ صَلَواتٌ وَ مَساجِدُ يُذْكَرُ فيهَا اسْمُ اللَّهِ كَثيراً وَ لَيَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ يَنْصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِيٌّ عَزيزٌ» (حج/40)، اگر خلاصه يك عده بلند نشوند و قيام نكنند جبهه نروند نه فقط مسجد خراب مي شود كليسا هم خراب مي شود صومعه هم كه مال راهبه ها است يعني هرجا كه محل ياد خداست همه جا خراب مي شود يعني خلاصه در جامعه بايد يك عده انقلابي مجاهد باشند كه اينها سينه سپر كنند شاخ و شانه براي مكتب بكشند و گرنه اگر از اين مسلمانهاي وارفته و بزدل و ترسو باشند بساط دين به هم مي خورد.
كشور رماني اين كشور كمونيستي بود. اينها خيلي ضد مذهب بودند. هر رقم مذهبي كه باشد، كاري به اسلام و مسيحيت هم نداشتند اينها در خيابان كشي به يك كليسا رسيده بودند. كليسا آثار باستاني بود و معماريش خيلي قديمي بود هم مي خواستند هنر معماري نياكانشان را حفظ كنند و هم مي ديدند اين مظهر دين است نشستند فكر كردند با اين ساختمان چكار كنند؟ درست است كه مظهر دين و مذهب مسيحيت است. اگر هم نباشد آثار نيكانمان را از دست داديم همچين ساختماني حيف است. كارشناسها آمدند و زير آن را خالي كردند. با آهن جوري زيرسازي كردند آهن ها را گذاشتند روي بور بورينگ، چرخ، كل ساختمان را عقب كشيدند كه اين ساختمان نبش خيابان نباشد يعني حاضرند ساختمان را با بوربورينگ، چرخ بكشند كه در خيابان سيمايي از مذهب نباشد.
بايد عده اي باشند تا حمايت كنند بعد هم خداوند فرموده: اگر نبود قيام بعضي اثار مكتب آسماني از بين مي رفت چه يهوديت چه مسيحيت و چه اسلام بعد هم مي گويد خداوند هر كس را كه به پاخيزد كمكش مي كند. بالاخره بچه هاي فلسطين يك زمان به حكومت خواهند رسيد اين وعده خداست. در قانون اساسي يك قانون است كه جمهوري اسلامي موظف است از تمام مستضعفين جهان حمايت كند و اين افتخار ماست. خداوند مي فرمايد اصلاً چرا ناله مستضعف را مي شنويد و داد نمي زنيد، «وَ ما لَكُمْ لا تُقاتِلُونَ في‌ سَبيلِ اللَّهِ وَ الْمُسْتَضْعَفينَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ» (نساء/75)، حديث داريم، قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): «مَنْ سَمِعَ رَجُلًا يُنَادِي يَا لَلْمُسْلِمِينَ فَلَمْ يُجِبْهُ فَلَيْسَ بِمُسْلِمٍ» (كافي/ ج‌2/ ص‌164)، كسي ناله ‌اي مسلمانها به فريادم برسيد را بشنود، و جوابش را ندهد، مسلمان نيست اصلاً بي‌تفاوتي بي‌ديني است، قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): «مَا آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ مَنْ بَاتَ شَبْعَاناً [شَبْعَانَ‌] وَ جَارُهُ جَائِعٌ» (وسائل‌الشيعة/ ج‌17/ ص‌209)، ايمان ندارد به خدا كسي كه شكمش سير باشد همسايه اش گرسنه. يكي از فحش هايي كه در كارشان به هم مي دهند مي گويند‌اي بي درد! يكي مي گفت حيف درد كه به آدم بي درد وارد شود. يعني آدم بي درد، درد هم برايش كم است. بعضي ها نسبت به قران بي تفاوت هستند، «وَ إِذا ذُكِّرُوا لا يَذْكُرُونَ» (صافات/13)، هرچه به آنها تذكر مي دهيم بي خيال هستند ماه رمضان مي آيد و مي رود شب قدر مي آيد و مي رود. همينطور نشسته با سيب زميني هيچ فرقي نمي كند بي خيال است بگويند كجا سقوط كرد. مي‌گويد: گوشت كيلويي چند است لپه چند است؟ دلار چند است؟ آدمهاي بي درد برعكس آن آدمهاي دردمند به حضرت امير(عليهالسلام) گزارش دادند خلخال از پاي زن كافر گرفته اند خلخال يك چيزي است كه زنهاي عرب به پا مي كنند مثل النگو كه زنهاي ايراني به دست مي كنند. وسيله زينت است. آن زن مسلمان نبود اما در كشور اسلامي زندگي مي كرد حضرت امير(ع) فرمود اگر آدم از غصه بميرد جا دارد كه چرا به زن كافر ظلم شد.
3- اخلاق در جنگ
مسلمانها در جبهه پيروز شدند يك زن اسير را گرفتند. اين زن آمده بود بكشد منتها دستگير شده بود. زن اسير را به يكي از ياران دادند. گفتند او را نزد پيغمبر(ص) ببر و بگو اين زن و شوهرش آمده بودند كه شوهرش كشته شد و اين زن هم اسير شده اين مسلمان كه مي خواست زن اسير را خدمت پيغمبر(ص) ببرد تا ببيند تكليف خانم چيست؟ راه زن را گرداند زن را از راهي آورد كه بدن كشته شده ي شوهرش را ببيند دلش بسوزد. به زن گفت: كشته ي تو اينست. زن هم تا كشته را ديد جيغ زد. بعد وقتي خدمت حضرت آمد. گفت: يا رسول الله مردش را كشتيم زن را اسير كرديم وقتي هم مي خواستم بيايم راه زن را گرداندم كشته را ديد و جيغ زد حضرت فرمود اينكه مردش كشته شده طوري نيست چون او آمده بود ما را بكشد زن را هم اسير كرده اي طوري نيست چون بالاخره در جنگ اسير هم هست اما چرا دل اين زن را سوزاندي. جنگ هم اخلاق دارد. مي گويد: مي خواهيد بجنگيد آب را مسموم نكنيد. درختها را قطع نكنيد به پير زنها و پير مردها و بچه ها كاري نداشته باشيد. كسي كه دارد فرار مي كند به او گلوله نزنيد.
زن فاسدي را داشتند مي بردند شلاق بزنند، شخصي به او جسارت كرد. گفتند آقا شما حق داريد شلاق بزنيد اما حق نداريد به او جسارت كنيد يعني شلاق زدن هم اخلاق دارد. چه حمايتي مي توانيم از فلسطيني ها بكنيم جز سالي يك راهپيمايي و فلسطيني ها با همين حمايت ها زنده هستند. هيچ كس روي كره زمين به اين فلسطيني ها كمك نمي كند. اگر دو كشور اسلامي اگر يكي به ديگري تجاوز كرد همه امت اسلامي بايد بسيج شوند، «فَإِنْ بَغَتْ إِحْداهُما عَلَى الْأُخْرى‌ فَقاتِلُوا الَّتي‌ تَبْغي‌ حَتَّى تَفي‌ءَ إِلى‌ أَمْرِ اللَّهِ» (حجرات/9)، و جلوي متجاوز را بگيرند. اگر اسرائيل بود و فلسطين و لبنان يكي كفر بود و يكي مسلمان وقتي مي گويد دو تا مسلمان با هم دعوا كردند شما حامي محروم باشيد، پس اگر مسلمان و كافر دعواشان شد ما حتماً بايد حامي مستضعف باشيم. راهپيمايي روز قدس مهم است. اصولاً اين راهپيمايي‌ها عمل صالح است، «إِلاَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ» (شعراء/227)،
4- راهپيمايي مصداق عمل صالح است
عمل صالح خيلي در قرآن آمده عمل صالح چيست؟ مقدسين مي گويند: عمل صالح غسل جمعه، ناخن گرفتن، صدقه، نماز شب از اين عبادتهايي كه كار به كسي ندارد ماهمه اينها را قبول داريم تمام اين مستحبات شخصي و فردي و عبادي را قبول داريم اما يك عمل صالح را خدا دست روي آن گذاشته و ان راهپيمايي است آيه راهپيمايي اينست، «وَ لا يَطَؤُنَ مَوْطِئاً يَغيظُ الْكُفَّارَ وَ لا يَنالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَيْلاً إِلاَّ كُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صالِحٌ» (توبه/120)، يعني قدم زدن دسته جمعي، دسته جمعي حركت نمي كنند كه، «يَغيظُ الْكُفَّارَ»، كه كفار را به غيض در بياورند مگر اينكه نوشته مي شود براي آنها عمل صالح يعني هر گروه از مسلمانها كه دسته جمعي 10 نوري بروند به شرطي كه آن حركت دسته جمعي، «يَغيظُ الْكُفَّارَ»، كفار را به غيض در بياورد هر حركت دسته جمعي كه كفار را به غيض در بياورد، عمل صالح است.
5- ناراحتي دشمن درستي عمل ما را نشان مي‌دهد
گاهي وقتها راهپيمايي كفار را به غيض وادار نمي كند. كفار مي خواهند شما در بيابانها بدويد. آمريكا غصه نمي‌خورد. آرم ما باد اين باشد كه كفار در اين راهپيمايي غيض مي كنند يا نه. انتخاب پيش مي آيد به چه كسي رأي بدهيم به كسي درذي بدهيم كه اگر اين مجلس برود بيشتر از همه كفار غيض مي كنند. يكي از خط كش هاي ما، «يَغيظُ الْكُفَّارَ»، است حتي در تعيين مرجع حساب كنيم بين چندتايي كه معين شده‌اند كدام يكي هست كه اگر مرجعيت اش گل كند مرجعيت‌اش بالا برود آمريكا بيشتر از همه غيض مي كند غيض كفار براي ما ارزش است. هر كاري كه كفار را عصباني مي كند آن كار حق است هر كاري را كه كفار از ما راضي باشند آن كار… چون آيه داريم هر وقت ديديد كفار از شما راضي هستند در مسلماني ات شك كن، «وَ لَنْ تَرْضى‌ عَنْكَ الْيَهُودُ وَ لاَ النَّصارى‌ حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ» (بقره/120)، يهودي ها مسيحي ها از شما راضي نيستند جز اينكه بفهمند در خط آنها هستي اگر يك وقت گفتند آمريكا يا اسرائيل از شما راضي هستند پيداست يا آمريكايي هستيم يا اسرائيلي.
خلاصه ملاك اينكه ما حق هستيم يا باطل اگر كفار از ما راضي بودند راه ما باطل است اگر غيض كفار را درآورديم، حق هستيم. درراهپيمايي ها شركت كنيم، هرچه جمعيت بيشتر باشد روي اينها حساب كنيم دنيا وقتي مي-خواهند بگويند ما در جامعه حضور داريم تانك هايشان را توي خيابانها مي آورند حضور ما در جامعه اينست كه مقام معظم رهبري مي‌آيد مازندران رئيس جمهورمان مي رود كردستان با آن استقبالها و از طريق ماهواره به دنيا مي-گوييم حضور ما حضور مردمي است. حضرت امير(ع) در آستانه ي شهادت به حسنين(عليهما السلام) فرمود: «كُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْنًا» (نهج‌البلاغه/ نامه 47). نسبت به ظالم دشمن باش و نسبت به مظلوم ياور و ما براي اينكه ازمظلومين ياري كنيم بايد در راهپيمايي روز قدس شركت كنيم و علما هم بايد باشند در خطبه سوم نهج البلاغه داريم. «وَ مَا أَخَذَ اللَّهُ عَلَى الْعُلَمَاءِ أَلَّا يُقَارُّوا عَلَى كِظَّةِ ظَالِمٍ وَ لَا سَغَبِ مَظْلُومٍ» (نهج‌البلاغه/ خطبه 3). بايد نسبت به پرخوري پر خورها حساس باشند نسبت به گرسنگي گرسنه ها حساس باشند يعني حساسيت در روحانيون بايد بيش از ديگران باشد بنابراين روز قدس در حمايت از مظلومين است كه رهبرش دكتر شقاقي بود و براي اينكه كفار را به غيض در بياوريم با اينكه روزه هستيم شركت مي كنيم.
خدايا همينطور كه طاغوت را در ايران شكستي طاغوتهاي جهان را بشكن.
همينطور كه به ما رهبر عادل دادي رهبر عادل جهان حضرت مهدي(عج) را به جهان عرضه كن.
همينطور كه ايرانيها را نجات دادي از طاغوت دنيا و مسلمانها را از طاغوتها نجات بده.
ما را از ماه رمضان بيرون نبر جز اينكه ما را از گناهان هم بيرون ببري.
آنچه خير در ماه رمضان براي بندگان خوبت مقدر مي كني براي ما هم صدقه سر انها مقدر بفرما.

«والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته»

لینک کوتاه مطلب : https://gharaati.ir/?p=2286

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.