مستضعفین در قرآن

موضوع: مستضعفین در قرآن
تاریخ پخش: 74/11/26

بسم الله الرحمن الرحیم

1- طاغوت و مستضعف در قرآن
جلوی طاغوت را گرفتن مبارزه با طاغوت، متن قرآن است. قرآن وقتی به موسی و هارون(ع) می فرماید: «اذْهَبْ إِلى‌ فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغى‌» (طه/24)، سراغ فرعون برو بدرستی که او طغیان کرده و طاغوت است. برو سراغش و حالش را بگیر موعظه اش کن و اگر موعظه نشد می گویم چکار کنی؟ وقتی موسی(ع) به سراغ فرعون آمد گفت: «فَأَرْسِلْ مَعَنا بَنی‌ إِسْرائیلَ وَ لا تُعَذِّبْهُمْ قَدْ جِئْناکَ بِآیَهٍ مِنْ رَبِّکَ وَ السَّلامُ عَلى‌ مَنِ اتَّبَعَ الْهُدى‌» (طه/47)، چون فرعون بنی اسرائیل را به بندگی کشیده بود. حتی در جای دیگر داریم، «وَ لا تُعَذِّبْهُمْ‌»، چرا اینها را شکنجه می دهی؟ چرا اینها را عذاب می کنی؟ خوب آنها را ول کن. به قول حضرت امیر(ع) هر انسانی آزاد متولد شده بزرگ که شد به چه دلیل اسیر دیگری می شود به چه دلی بله قربان گوی دیگری باشد. حرکت انبیاء برای توحید و مبارزه با طاغوت بوده، «أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوت» (نحل/36)، بندگی خدا، اجتناب از طاغوت اگر کسی مبارزه با طاغوت نداشته باشد توحیدش هم توحید نیست توحید دو تا «لا» دارد «لا الله» که توحید نیست «لا اله» هم باید بگویی «لا اله» و هم باید بگویی «لا الله»، «لا اله» یعنی من هیچ طاغوتی را قبول ندارم هیچ معبودی را قبول ندارم جزالله، «فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُؤْمِنْ بِاللَّهِ فقد استَمْسَکَ بِالْعُرْوَهِ الْوُثْقى‌» (بقره/256)، اگر کسی به طاغوت کفر ورزید ضد طاغوت شد «وَ یُؤْمِنْ بِاللَّهِ‌»، ایمان به خدا داشته باشد یعنی، «یُؤْمِنْ بِاللَّهِ‌»، خالی، 50% است 50% هم کفر به طاغوت است.
الان گیر کشورهای اسلامی چیه؟ اسحاق را بین که به درک می رود کشورهای اسلامی که پشت پرده و بیرون پرده غمناک هستند اینها ممکن است به ظاهر، «یُؤْمِنْ بِاللَّهِ‌»، باشند اما مسلمان 50% هستند منتها اسلام 50% فایده ندارد. شما اگر همه نماز را بخوانید «والسلام علیکم» را نگویی نمازت پوچ است وقتی کلید در را باز می کند که همه دندانه‌هایش درست باشد اگر یک دندانه کلید نباشد قفل باز نمی شود. به شخصی گفتند شنا بلدی؟ گفت 50% گفتند چطور؟ گفت شیرجه می زنم دیگر بیرون نمی آیم! ! ! ما 50% نیستیم یک نفر عاشق دختر شاه بود گفت ما می خواهیم دختر شاه را بگیریم 50% آن درست شده است گفت چطور؟ گفت از ما مسئله ای نیست فقط دختر شاه قبول نمی کند.
کشورهایی که به طاغوت کفر نورزند. مسلمان ناقص هستند اگر بشود اسم آنها را مسلمان گذاشت. دکتر شقاقی این دکتر انقلابی حزب الهی مخلص و ارزشمند ترور می شود. یکی از این مفتی های نامرد(مفتی یعنی فتوا دهنده) هیچ تکان نمی‌خورند. (بن باز) عالم درجه یک سعودی است انگار خفه شده اینجا معلوم می شود که اینها نه سنی هستند نه شیعه ما در جمهوری اسلامی اعلام عزای عمومی کردیم برایش جلسات گرفتیم بسیاری از خیابانها و موسسه ها را به اسم دکتر شقاقی می کنیم مسئله سنی وشیعه نیست مسئله این است که کی کفر به طاغوت دارد.
2- مخالفان از ولایت ما می‌ترسند
علمایی که در کشورها ساکت هستند اینها «یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ» ندارند. رؤسای جمهورشان «یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ» ندارند و گرنه ایران که ابتکار روز قدس را بوجود آورد مثلاً فلسطینی ها مسئله شیعه و سنی است؟ در بسیاری از موارد حمایت ما شیعیان از سنی ها بیش از حمایت سنی ها از سنی ها بوده برای ما مسئله شیعه و سنی مطرح نیست آنچه مهم است «یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ» می‌باشد. خیلی از شیعه ها «یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ» ندارند ما با آنها حسابی نداریم. دکتر شقاقی عرب بود اگر قومیت و عربیت است باید تکانی بخوریم اگر سنی بودن است باید علمای سنی تکان بخورند به هیچی شان رحم نکردند نه به عربی بودن و نه به سنی بودن مرده اند و باید هم مرده باشند چون مکتب ما در روضه ی امام حسین(ع) گریه می‌کند که حسین(ع) سر داد که تن به حکومت طاغوت ندهد یک عمری مادرهایمان این را توی جلسه روضه می شنوند حسین(ع) زیر سم اسب رفت تسلیم یزید نشد ما هر چه داریم از روضه داریم ما هر چه داریم از مسجد داریم. مسجد زنده مسجدی است که همه توی آن داغ شوند مسجدی که درآن نماز بخوانند و چرت بزنند آن مسجد مرده است شما حساب کنید مهمترین جماعت در مسجدالحرام می شود ایام حج نمازهای یکی دو میلیونی برپا می‌شود. پس مشکل چیه؟ زیر پا که نفت است جمعیت که یکی دو میلیون است نمره حمد و سوره 20 است 700 بلندگوی یکنواخت دارد که هیچکدام قطع نیست. سنگ مرمر بیست آب و یخ بیست نیازی به قبله نما هم نیست از نماز جماعت مسجدالحرام سوسک هم نمی ترسد یک موش هم نمی ترسد. اما همه ابر قدرتها از نماز جمعه های تهران حساب می‌برند بعضی وقتها خطبه ها را دوبار هم گوش می دهند. در نماز جمعه ما هر کسی با یک زیرانداز رنگارنگ می آید. الان خوب شده روزهای اول زنها سجاده شان را روی برگ درختها می انداختند پیر زن ایرانی روی برگ نماز می‌خواند و آمریکا از او وحشت دارد آنها روی قالی نماز می خوانند آمریکا که هیچ، یک موش هم از آنها نمی ترسد گیر آنها توی رهبری است. به همین خاطر حدیث داریم اگر عمری کنار کعبه نماز بخوانید خط رهبری ات ولایت علی(ع) نباشد پایت به جایی بند نیست نماز بی ولایت نماز مسجدالحرام است.
«فَقالَ الْمَلَأُ الَّذینَ کَفَرُوا مِنْ قَوْمِهِ ما نَراکَ إِلاَّ بَشَراً مِثْلَنا وَ ما نَراکَ اتَّبَعَکَ إِلاَّ الَّذینَ هُمْ أَراذِلُنا بادِیَ الرَّأْیِ وَ ما نَرى‌ لَکُمْ عَلَیْنا مِنْ فَضْلٍ بَلْ نَظُنُّکُمْ کاذِبینَ» (هود/27).
یاران انبیاء طبقه محروم بودند، «ما نَراکَ» به «هود»، به پیغمبرها می گفتند: «ما نَراکَ»، ما تو را نمی‌بینیم، «اتَّبَعَکَ»، تبعیت می کند از تو، «أَراذِلُنا»، اراذل و اوباش یک مشت لات گرسنه دور تو هستند. دور و بر تو آدم حسابی نیستند، «وَ ما نَراکَ اتَّبَعَکَ إِلاَّ الَّذینَ هُمْ أَراذِلُنا»، نمی بینیم پیروی کند مگر انهایی که انها اراذل هستند اراذلی که، بادء الرای، یعنی در رای ابتدایی… یعنی آن اراذل هم اگر دقت کنند آنها هم… اراذلی که باید اولی مرید می شوند یک خورده عمیق بشوند آنها هم مرید تو نمی شوند. خداوند یار مستضعفین است، «وَ لَوْ لا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوامِعُ وَ بِیَعٌ وَ صَلَواتٌ وَ مَساجِدُ یُذْکَرُ فیهَا اسْمُ اللَّهِ کَثیراً وَ لَیَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ یَنْصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِیٌّ عَزیزٌ» (حج/40)، اگر خلاصه یک عده بلند نشوند و قیام نکنند جبهه نروند نه فقط مسجد خراب می شود کلیسا هم خراب می شود صومعه هم که مال راهبه ها است یعنی هرجا که محل یاد خداست همه جا خراب می شود یعنی خلاصه در جامعه باید یک عده انقلابی مجاهد باشند که اینها سینه سپر کنند شاخ و شانه برای مکتب بکشند و گرنه اگر از این مسلمانهای وارفته و بزدل و ترسو باشند بساط دین به هم می خورد.
کشور رمانی این کشور کمونیستی بود. اینها خیلی ضد مذهب بودند. هر رقم مذهبی که باشد، کاری به اسلام و مسیحیت هم نداشتند اینها در خیابان کشی به یک کلیسا رسیده بودند. کلیسا آثار باستانی بود و معماریش خیلی قدیمی بود هم می خواستند هنر معماری نیاکانشان را حفظ کنند و هم می دیدند این مظهر دین است نشستند فکر کردند با این ساختمان چکار کنند؟ درست است که مظهر دین و مذهب مسیحیت است. اگر هم نباشد آثار نیکانمان را از دست دادیم همچین ساختمانی حیف است. کارشناسها آمدند و زیر آن را خالی کردند. با آهن جوری زیرسازی کردند آهن ها را گذاشتند روی بور بورینگ، چرخ، کل ساختمان را عقب کشیدند که این ساختمان نبش خیابان نباشد یعنی حاضرند ساختمان را با بوربورینگ، چرخ بکشند که در خیابان سیمایی از مذهب نباشد.
باید عده ای باشند تا حمایت کنند بعد هم خداوند فرموده: اگر نبود قیام بعضی اثار مکتب آسمانی از بین می رفت چه یهودیت چه مسیحیت و چه اسلام بعد هم می گوید خداوند هر کس را که به پاخیزد کمکش می کند. بالاخره بچه های فلسطین یک زمان به حکومت خواهند رسید این وعده خداست. در قانون اساسی یک قانون است که جمهوری اسلامی موظف است از تمام مستضعفین جهان حمایت کند و این افتخار ماست. خداوند می فرماید اصلاً چرا ناله مستضعف را می شنوید و داد نمی زنید، «وَ ما لَکُمْ لا تُقاتِلُونَ فی‌ سَبیلِ اللَّهِ وَ الْمُسْتَضْعَفینَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ» (نساء/75)، حدیث داریم، قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): «مَنْ سَمِعَ رَجُلًا یُنَادِی یَا لَلْمُسْلِمِینَ فَلَمْ یُجِبْهُ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ» (کافی/ ج‌2/ ص‌164)، کسی ناله ‌ای مسلمانها به فریادم برسید را بشنود، و جوابش را ندهد، مسلمان نیست اصلاً بی‌تفاوتی بی‌دینی است، قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): «مَا آمَنَ بِاللَّهِ وَ الْیَوْمِ الْآخِرِ مَنْ بَاتَ شَبْعَاناً [شَبْعَانَ‌] وَ جَارُهُ جَائِعٌ» (وسائل‌الشیعه/ ج‌17/ ص‌209)، ایمان ندارد به خدا کسی که شکمش سیر باشد همسایه اش گرسنه. یکی از فحش هایی که در کارشان به هم می دهند می گویند‌ای بی درد! یکی می گفت حیف درد که به آدم بی درد وارد شود. یعنی آدم بی درد، درد هم برایش کم است. بعضی ها نسبت به قران بی تفاوت هستند، «وَ إِذا ذُکِّرُوا لا یَذْکُرُونَ» (صافات/13)، هرچه به آنها تذکر می دهیم بی خیال هستند ماه رمضان می آید و می رود شب قدر می آید و می رود. همینطور نشسته با سیب زمینی هیچ فرقی نمی کند بی خیال است بگویند کجا سقوط کرد. می‌گوید: گوشت کیلویی چند است لپه چند است؟ دلار چند است؟ آدمهای بی درد برعکس آن آدمهای دردمند به حضرت امیر(علیهالسلام) گزارش دادند خلخال از پای زن کافر گرفته اند خلخال یک چیزی است که زنهای عرب به پا می کنند مثل النگو که زنهای ایرانی به دست می کنند. وسیله زینت است. آن زن مسلمان نبود اما در کشور اسلامی زندگی می کرد حضرت امیر(ع) فرمود اگر آدم از غصه بمیرد جا دارد که چرا به زن کافر ظلم شد.
3- اخلاق در جنگ
مسلمانها در جبهه پیروز شدند یک زن اسیر را گرفتند. این زن آمده بود بکشد منتها دستگیر شده بود. زن اسیر را به یکی از یاران دادند. گفتند او را نزد پیغمبر(ص) ببر و بگو این زن و شوهرش آمده بودند که شوهرش کشته شد و این زن هم اسیر شده این مسلمان که می خواست زن اسیر را خدمت پیغمبر(ص) ببرد تا ببیند تکلیف خانم چیست؟ راه زن را گرداند زن را از راهی آورد که بدن کشته شده ی شوهرش را ببیند دلش بسوزد. به زن گفت: کشته ی تو اینست. زن هم تا کشته را دید جیغ زد. بعد وقتی خدمت حضرت آمد. گفت: یا رسول الله مردش را کشتیم زن را اسیر کردیم وقتی هم می خواستم بیایم راه زن را گرداندم کشته را دید و جیغ زد حضرت فرمود اینکه مردش کشته شده طوری نیست چون او آمده بود ما را بکشد زن را هم اسیر کرده ای طوری نیست چون بالاخره در جنگ اسیر هم هست اما چرا دل این زن را سوزاندی. جنگ هم اخلاق دارد. می گوید: می خواهید بجنگید آب را مسموم نکنید. درختها را قطع نکنید به پیر زنها و پیر مردها و بچه ها کاری نداشته باشید. کسی که دارد فرار می کند به او گلوله نزنید.
زن فاسدی را داشتند می بردند شلاق بزنند، شخصی به او جسارت کرد. گفتند آقا شما حق دارید شلاق بزنید اما حق ندارید به او جسارت کنید یعنی شلاق زدن هم اخلاق دارد. چه حمایتی می توانیم از فلسطینی ها بکنیم جز سالی یک راهپیمایی و فلسطینی ها با همین حمایت ها زنده هستند. هیچ کس روی کره زمین به این فلسطینی ها کمک نمی کند. اگر دو کشور اسلامی اگر یکی به دیگری تجاوز کرد همه امت اسلامی باید بسیج شوند، «فَإِنْ بَغَتْ إِحْداهُما عَلَى الْأُخْرى‌ فَقاتِلُوا الَّتی‌ تَبْغی‌ حَتَّى تَفی‌ءَ إِلى‌ أَمْرِ اللَّهِ» (حجرات/9)، و جلوی متجاوز را بگیرند. اگر اسرائیل بود و فلسطین و لبنان یکی کفر بود و یکی مسلمان وقتی می گوید دو تا مسلمان با هم دعوا کردند شما حامی محروم باشید، پس اگر مسلمان و کافر دعواشان شد ما حتماً باید حامی مستضعف باشیم. راهپیمایی روز قدس مهم است. اصولاً این راهپیمایی‌ها عمل صالح است، «إِلاَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ» (شعراء/227)،
4- راهپیمایی مصداق عمل صالح است
عمل صالح خیلی در قرآن آمده عمل صالح چیست؟ مقدسین می گویند: عمل صالح غسل جمعه، ناخن گرفتن، صدقه، نماز شب از این عبادتهایی که کار به کسی ندارد ماهمه اینها را قبول داریم تمام این مستحبات شخصی و فردی و عبادی را قبول داریم اما یک عمل صالح را خدا دست روی آن گذاشته و ان راهپیمایی است آیه راهپیمایی اینست، «وَ لا یَطَؤُنَ مَوْطِئاً یَغیظُ الْکُفَّارَ وَ لا یَنالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَیْلاً إِلاَّ کُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صالِحٌ» (توبه/120)، یعنی قدم زدن دسته جمعی، دسته جمعی حرکت نمی کنند که، «یَغیظُ الْکُفَّارَ»، که کفار را به غیض در بیاورند مگر اینکه نوشته می شود برای آنها عمل صالح یعنی هر گروه از مسلمانها که دسته جمعی 10 نوری بروند به شرطی که آن حرکت دسته جمعی، «یَغیظُ الْکُفَّارَ»، کفار را به غیض در بیاورد هر حرکت دسته جمعی که کفار را به غیض در بیاورد، عمل صالح است.
5- ناراحتی دشمن درستی عمل ما را نشان می‌دهد
گاهی وقتها راهپیمایی کفار را به غیض وادار نمی کند. کفار می خواهند شما در بیابانها بدوید. آمریکا غصه نمی‌خورد. آرم ما باد این باشد که کفار در این راهپیمایی غیض می کنند یا نه. انتخاب پیش می آید به چه کسی رأی بدهیم به کسی درذی بدهیم که اگر این مجلس برود بیشتر از همه کفار غیض می کنند. یکی از خط کش های ما، «یَغیظُ الْکُفَّارَ»، است حتی در تعیین مرجع حساب کنیم بین چندتایی که معین شده‌اند کدام یکی هست که اگر مرجعیت اش گل کند مرجعیت‌اش بالا برود آمریکا بیشتر از همه غیض می کند غیض کفار برای ما ارزش است. هر کاری که کفار را عصبانی می کند آن کار حق است هر کاری را که کفار از ما راضی باشند آن کار… چون آیه داریم هر وقت دیدید کفار از شما راضی هستند در مسلمانی ات شک کن، «وَ لَنْ تَرْضى‌ عَنْکَ الْیَهُودُ وَ لاَ النَّصارى‌ حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ» (بقره/120)، یهودی ها مسیحی ها از شما راضی نیستند جز اینکه بفهمند در خط آنها هستی اگر یک وقت گفتند آمریکا یا اسرائیل از شما راضی هستند پیداست یا آمریکایی هستیم یا اسرائیلی.
خلاصه ملاک اینکه ما حق هستیم یا باطل اگر کفار از ما راضی بودند راه ما باطل است اگر غیض کفار را درآوردیم، حق هستیم. درراهپیمایی ها شرکت کنیم، هرچه جمعیت بیشتر باشد روی اینها حساب کنیم دنیا وقتی می-خواهند بگویند ما در جامعه حضور داریم تانک هایشان را توی خیابانها می آورند حضور ما در جامعه اینست که مقام معظم رهبری می‌آید مازندران رئیس جمهورمان می رود کردستان با آن استقبالها و از طریق ماهواره به دنیا می-گوییم حضور ما حضور مردمی است. حضرت امیر(ع) در آستانه ی شهادت به حسنین(علیهما السلام) فرمود: «کُونَا لِلظَّالِمِ خَصْماً وَ لِلْمَظْلُومِ عَوْنًا» (نهج‌البلاغه/ نامه 47). نسبت به ظالم دشمن باش و نسبت به مظلوم یاور و ما برای اینکه ازمظلومین یاری کنیم باید در راهپیمایی روز قدس شرکت کنیم و علما هم باید باشند در خطبه سوم نهج البلاغه داریم. «وَ مَا أَخَذَ اللَّهُ عَلَى الْعُلَمَاءِ أَلَّا یُقَارُّوا عَلَى کِظَّهِ ظَالِمٍ وَ لَا سَغَبِ مَظْلُومٍ» (نهج‌البلاغه/ خطبه 3). باید نسبت به پرخوری پر خورها حساس باشند نسبت به گرسنگی گرسنه ها حساس باشند یعنی حساسیت در روحانیون باید بیش از دیگران باشد بنابراین روز قدس در حمایت از مظلومین است که رهبرش دکتر شقاقی بود و برای اینکه کفار را به غیض در بیاوریم با اینکه روزه هستیم شرکت می کنیم.
خدایا همینطور که طاغوت را در ایران شکستی طاغوتهای جهان را بشکن.
همینطور که به ما رهبر عادل دادی رهبر عادل جهان حضرت مهدی(عج) را به جهان عرضه کن.
همینطور که ایرانیها را نجات دادی از طاغوت دنیا و مسلمانها را از طاغوتها نجات بده.
ما را از ماه رمضان بیرون نبر جز اینکه ما را از گناهان هم بیرون ببری.
آنچه خیر در ماه رمضان برای بندگان خوبت مقدر می کنی برای ما هم صدقه سر انها مقدر بفرما.

«والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته»

لینک کوتاه مطلب : https://gharaati.ir/?p=2286

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.