غیبت، عامل حبط عمل

موضوع: غیبت، عامل حبط عمل
تاریخ پخش: 70/12/08

بسم الله الرحمن الرحیم

«الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی»

1- غیبت
در خدمت برادران عزیز کارگر و خواهران محصل و بعضی پرسنل و بعضی کارمند بحثمون در آستانه ماه رمضان، بحثی را داریم راجع به غیبت. حالا چرا این بحث را می‌کنم یکی اینکه غیبت اثر روزه را از بین می‌برد نه اینکه اگر کسی غیبت کرد انگار چیزی خورد برود باقیش را هم بخورد. بگوید ما که روزه بودیم غیبت که کردیم پس برویم آب هم بخوریم. غیبت روزه را از نظر توضیح المسائل باطل نمی‌کند اما روح روزه را از بین می‌برد. مثل پرتقالهایی که آب ندارد پرتقالیش پرتقال اما آب ندارد روح روزه خاصیت و برکت و نورانیت روزه را غیبت از بین می‌برد.
یکی هم چون داریم به انتخابات نزدیک می‌شویم هر چهار سال یکبار همه ایرانی‌ها تقریبا الا، الا می‌گویم برای بعضیشون تقریبا همه ایرانی‌ها گرفتار غیبت می‌شوند فرق بین اروپایی‌ها و ایرانی‌ها این است، اروپایی‌ها وقتی با هم خط سیاسیشون نمی‌خورد کار همدیگر را خراب می‌کنند. می‌گویند سیاست این حزب این است ولی ما اگر برویم توی مجلس سیاستمون این است در اروپا و آمریکا در انتخاباتشان اگر چند تا رقیب هم هستند برنامه هایشان را اعلام می‌کنند. مثلا آقایون (الف) می‌گویند اگر ما برویم مجلس کارهایمان این است یک دو سه چهار ببینید اگر پسندیدید رای بدهید. آقایون (ب) می‌گویند اگر ما برویم مجلس کارهایمان این است که یک دو سه چهار پسندیدید رای بدهید. کار همدیگر را تایید می‌کنند یا انتقاد می‌کنند. ایرانی‌ها خود آبروی همدیگر را می‌ریزند. حالا باز نماینده‌ها اگر خدای نکرده زبونم لال یکیشون یا بعضیشون غیبت کرد طوری نیست، عوضش چهار سال یک پزی عنوانی نماینده بالاخره یک کرسی دارد تو مجلس، برای اینکه کسی برود مجلس من بروم جهنم این دیگه خیلی خیطه یعنی ستادهای انتخاباتی اینها خیلی آبروریزی که برای اینکه یکی رئیس بشود من بروم جهنم این خیلی آبروریزی است.
می‌خواهیم بحث غیبت را بکنیم هم خود ما در شرایط عادی نیاز به آن داریم چون غیبت می‌دونید گیرش چیست؟ اگر کسی تو یک اداره یک لیوان آب جو بخورد و مشروب، بیرونش می‌کنند اما اگر کسی پشت میزش 300 تا غیبت هم بکند کسی بیرونش نمی‌کند اگر یک تیمساری یک سرگردی، سروانی مثلا فرض کنید کلاهش را چپه بگذارد درجه‌اش را می‌کنند اما اگر 800 تا غیبت بکند هیچ کاریش ندارند چون غیبت عزل و نصبی توش نیست ضمنا لو نمی‌رود فیلمبرداری نمی‌شود بنابراین غیبت و ضمناً هر عضوی خسته می‌شود یک خورده آدم با دستش کار کند با پاش کار بکند با کمرش کار بکند هر کسی حمل ونقل با دوشی با کمر باری را حمل بکند راه برود هر عضوی خسته می‌شود جز زبان بنابراین هرچی غیبت می‌کنیم 1- خسته نمی‌شویم 2- عزل و نصب و کندن درجه نیست بنابراین وقت انتخابات هم هست. بازار غیبت دارد داغ می‌شود از همین رو در آستانه ماه رمضان من می‌خواهم بحث غیبت را بکنم.
2- مباحث غیبت
خوب غیبت خیلی حرف دارد. موضوعات ریزش را می‌نویسم تا ببینیم به کجا می‌رسیم و چقدرش را می‌توانیم انشاء الله بگوییم و سعی می‌کنم تو همین جلسه همه را بگویم اول معنای غیبت چیست؟ خطرات غیبت، گناه غیبت، آثار غیبت و بعد انواع غیبت، ریشه‌های غیبت، ریشه‌ها و انگیزه‌های غیبت اصلاً چرا آدم غیبت می‌کند؟ شنیدن غیبت، کیفر غیبت، توبه از غیبت، موارد جواز. یک جاهایی هم غیبت جایزه است.
من فکر می‌کنم اینهایی که پای تلویزیون نشسته‌اند می‌گویند اول موارد جواز را بگویید یک دختر سه ساله بود. دایی که آمد تو خونه، دختر سه ساله دوید چادر سر کند پدرش یا مادرش گفت باباجون این داییت محرم است. گفت دایی چادر نمی‌خواهد؟ گفت: نه دایی، عمو چادر نمی‌خواهد. گفت: ‌ای کاش همه مردم دایی بودند. حالا لابد شما می‌خواهید از آخر به اول شروع کنیم.
3- تعریف غیبت
از اول شروع می‌کنیم معنای غیبت را می‌دانیم آدم یک چیزی پشت سر برادر دینیش بگوید که اگر باشد ناراحت بشود نه که اگر هم باشد تو روش بگویی اگر تو روش بگویی که آدم بی حیا هم هست. چون آخر بعضی‌ها می‌گویند آقا من تو روش هم باشد می‌گویم خوب پس الآن غیبت می‌کنی تو روش هم آدم بی‌حیایی هستی اگر کسی تو روش هم می‌گوید پس خیلی آدم بی حیایی که هم پشت سرش می‌گوید، لااقل آدمی که غیبت می‌کند یک جو حیا دارد که لااقل پشت سرش می‌گوید کسی که تو رویش می‌گوید پیداست ادب هم ندارد. پس این نیست که می‌گویم آقا چون تو رویش می‌گویم پس پشت سرش هم بگویم هم پشت سرش غلط، پشت سر غلط، تو رو هم غلط پس غیبت چیست؟ غیبت این است که اگر بشنود ناراحت بشود منتهی از گناهان مخفی بعضی از گناهان مثلا شما می‌گویی قرائتی کاشونی حرف می‌زند خوب این غیبت نیست. همه مردم می‌دانند فلانی قد بلند است. فلانی سیگاری است. چیزی‌هایی که لو رفته است و همه می‌دانند این دیگه غیبت ندارد از چیزهایی که کسی نمی‌داند. کسی چه می‌داند فلانی رفته چه کرده حالا شما فتوکپی برمی‌داری عکس ازش برمی‌داری این، خوب معنای غیبت، آیه غیبت «وَ لا یَغْتَبْ بَعْضُکُمْ بَعْضاً» در سوره حجرات می‌گوید که «لا یَغْتَبْ» حق ندارد کسی غیبت کند «وَ لا یَغْتَبْ بَعْضُکُمْ بَعْضاً أَ یُحِبُّ أَحَدُکُمْ أَنْ یَأْکُلَ لَحْمَ أَخیهِ مَیْتاً فَکَرِهْتُمُوهُ» (حجرات/12) خود این آیه غیبت نکرده گفته تو غیبت نگفته «الیغبت» این خودش اشاره است یعنی اگر یک کسی اگر یک دسته گلی آب داد نگو تو خراب کردی بگو که شنیدم بعضی‌ها الآن همین کار من اینجا غلط بود که با کاغذ خودش را باد می‌زد. با کاغذ باد نزن چون حدیث می‌خواهی توش بنویسی این احترام دارد احترام دارد.
یکی از کشورها یک قرآنی فرستاده بودند برای آیت الله العظمی بروجردی هیاتی از آن کشور آمدند خوب آیت الله العظمی بروجردی مرجع تقلید بود هیئت آمده بود از فلان شخصیت مهم مملکتی قرآن آورده بود آقا پا شد قرآن را گرفت به احترام قرآن ایستاد مقداری قرآن خواند نشست بعد به آقایون گفت حال شما خوبه، حال شما خوبه، حال شما خوبه، خود قرآن گرفتنش احترام دارد وقتی خدا می‌خواهد تورات بدهد به موسی 40 شبانه روز می‌گوید باید بیایی لباس تشریفات بپوشی مناجات کنی یعنی گرفتن تورات نامه‌ای که حدیث توش، به همین خاطر می‌گویند نامه‌ای که اسم الله در آن است نام امام در آن هست، «وَ لا یَغْتَبْ بَعْضُکُمْ بَعْضاً» این نگفته غیبت نکن گفته نباید غیبت بکند.
یک قصه بگویم برای تبلیغات خوبه، رسول اکرم سخنرانی می‌کرد دید تو جمعیت یک کسی نشسته که یک دسته گلی آب داده نگفت تو دسته گل آب دادی گفت «ما بال أقوام یفعلون کذا و کذا» (کشف‌الریبه/ص‌15) چطور شد که بعضیها یک همچین خلافهایی می‌کنند فقط طرفی که نشسته بود خودش فهمید اما پیغمبر جوری صحبت نکرد که کسی بفهمد خود این آیه می‌گوید «لا یَغْتَبْ بَعْضُکُمْ بَعْضاً» غیبت نکند نمی‌گوید غیبت نکن می‌گوید نکند «بَعْضُکُمْ بَعْضاً»، «بَعْضُکُمْ بَعْضاً» چون همه «المُومِنُون وَ المُومِناتُ بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ» من از شما هستم شما از من هستید می‌خواهد بگوید یکی هستید جامعه یکی زن و شوهر نباید غیبت همدیگر را بکنند زن و شوهر یکی و لذا گفته «وَ إِنْ خِفْتُمْ شِقاقَ بَیْنِهِما» (نساء/35)، شقاق می‌گویند شقه گوشت یکی که دو تا شد می‌گویند «شِقاقَ»، شق عصای یعنی عصا را شکست. نمی‌گوید «وَ إِنْ خِفْتُمْ اختلاف بَیْنِهِما» می‌گوید شقاق یکی هستید «بَعْضُکُمْ بَعْضاً» من و شما از همدیگر هستیم «أَ یُحِبُّ» آیا دوست دارد کسی که غیبت می‌کند دوست دارد یکی از شما بخورد گوشت برادرش را من که غیبت شما را می‌کنم انگار گوشت مرده شما را می‌خورم شما اگر غیبت من را بکنید انگار گوشت مرده من را می‌خورید اول اینکه گفت گوشت از کلمه گوشت غیبت کردن حرام خوری این یکی گوشت همینطور که گوشت جزو بدن آبرو هم جزو انسان من که کاریش نکردم خوب کاریش نکردی ولی آبرویش را ریختی شما اگر دستش را قطع کنی یا آبرویش را بریزی. دست عضو است. آبرویش هم عضو است. یعنی تشبیه شده آبرو به گوشت آن کسی که غیبت شده گفته برادرته از بعد عاطفی استفاده کرده پس گفتن خوردن، آبرو گوشت، کسی که غیبتش را می‌کنی برادرت است. تازه برادر «میته» (مرده) چرا چون زنده را اگر گوشتش را بکنی جایش پر می‌شود اما مرده را بکنی دیگر جایش پر نمی‌شود و آبروی طرف که رفت دیگر جایش پر نمی‌شود خانه خراب شد جایش ساخته می‌شود اما آبرو که رفت جایش پر نمی‌شود بعد نمی‌گوید آخر ببینید از نظر طلبگی «یغتب» فعل مضارع است «یُحِبُّ» فعل مضارع است «یَاکُلُ» فعل مضارع اینجا هم باید بگوید فتکرهونه می‌گوید فکرهتموه شما از قبل این را کراهت داشتید می‌خواهد بگوید این بدی غیبت یک چیزی است که فطری است لازم نیست در آینده کراهت داشته باشی «فَکَرِهْتُمُوهُ» نمی‌گوید «فتکرهونه» نمی‌خواهد بگوید از خوردن گوشت مرده کراهت خواهید داشت. می‌گوید کراهت داشتید بنابراین فعل ماضی که آورده باز می‌خواهد بگوید این ریشه‌اش فطری این آیه غیبت حالا ترجمه می‌کنم غیبت نکند بعضی از بعضی دیگر آیا دوست دارد یکی از شما که بخورد گوشت برادر مرده‌اش را حتما نمی‌خورد حالا که گوشت برادر مرده را نمی‌خوری پس غیبتش هم نکن.
قرآن در این آیه غیبت را تشبیه کرده به گوشت مرده نکات 1- گوشت و آبرو جزء انسان است. 2- کسی که غیبتش می‌کنی برادرته یعنی باید همه را به چشم برادر ببینی 3- جامعه یکی هستند جایی از مرده را کندی جایش پر نمی‌شود آبرو هم رفت جایش پر نمی‌شود.
4- تعریف گناه کبیره
غیبت از گناهان کبیره است؟ بله گناه کبیره چیست؟ صغیره چیست؟ گناه کبیره این است که خداوند وعده عذاب داده باشد و وعده عذاب را قرآن توی این آمده مثلا «إِنَّ الَّذینَ یُحِبُّونَ أَنْ تَشیعَ الْفاحِشَهُ فِی الَّذینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَلیمٌ فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَهِ» (نور/19) کسی که لذت ببرد حالا، هم غیبت کردن هم میل به غیبت کردن قرآن می‌گوید غیبت کردن که هیچی «إِنَّ الَّذینَ یُحِبُّونَ» کسانی که خوششون بیاید آبروی یک کسی بریزد آن هم عذاب دردناک خواهد داشت. اصلا شما باید وقتی می‌گویند قرائتی همچی شده همچی شده غصه بخوری ا این هم آخوندها به به به به باید غصه بخوری لذت می‌برند بعضی‌ها از غیبت شنیدن، کسانی که دوست دارند آبرو مسلمانی ریخته بشود عذاب دردناک. قرآن می‌گوید: «وَیْلٌ لِکُلِّ هُمَزَهٍ لُمَزَهٍ» (همزه/1) همزه و لمزه یعنی با چشم و ابرو غیبت می‌کند.
غیبت بچه چی؟ غیبت بچه هم حرام است. بعضی مادرها می‌گویند این بچه را می‌بینی جون من را به لبم رسانده خدا مرگش بدهد. درس می‌خواند رفوزه می‌شود. بازیگوش، باباجون مادرجون تو مادری حق نداری غیبت بچه‌ات را بکنی بعضی از چیزهایی که خیال می‌کنیم حلال حلال است، هر مادری خیال می‌کند غیبت بچه‌اش حلال است از گناهانی که همه خانه‌ها می‌شود.
حالا یک الا بگویم، یک وقت می‌بینی روی کره زمین یک خانه شد که غیبت نشد یک الا می‌گویم برای یک در میلیارد از غیبتهای قطعی این است که مادرها خیال می‌کنند حق دارند غیبت دخترشان را بکنند پدر‌ها خیال می‌کنند حق دارند غیبت پسرشان را بکنند حالا بعضی از جاها که راحت پدر فحش می‌دهد می‌خواهد بگوید هی می‌گوید‌ای کره خر خیلی راحت راحت البته به خودش فحش می‌دهد این حالیش نیست که دارد فحش می‌دهد خیلی راحت احمق می‌گوید. نمی‌دانم چی می‌گوید؟ چی می‌گوید؟ کلمات خیلی رکیک، پدر و مادر حق غیبت بچه را ندارد زن و شوهر حق ندارند غیبت هم را بکنند بگذار عربیش را بخوانم «لا فرق بین غیبه الصغیر و الکبیر و الحی و المیت و الذکر و الأنثى» (کشف‌الریبه/ص‌73) صغیر و کبیر یک جور است. مرده زنده یک جور مرد و زن، کوچیک و بزرگ.
پیغمبر در آخرین حجی که رفتند فرمودند مردم خون شما، مال شما، آبروی شما حرام است. بعد فرمود بهشت بر دو نفر حرام است. یکی که غیبت می‌کند. کسی که دائما شراب می‌خورد و از خطرها این است که کسی که غیبت می‌کند کنار دائم الخمر گذاشته‌اند مزمن الخمر یعنی کسی که دائما مست، دائما مست یعنی خیلی شراب می‌خورد غیبت کننده و کسی که دائما شراب می‌خورد کنار هم گذاشته شده امیرالمؤمنین فرمود: «الغِیْبَهُ آیَهُ المُنافِقِ» (غررالحکم/ص‌221) اگر خواستید ببینید نفاق در شما هست یا نه ببینید غیبت می‌کنید یا نه! چون منافق چه کار می‌کند، سلام مشتاق دیدار، عجب وقتمان را گرفت جانش در رود وقتمان را گرفت، آقا خواهش می‌کنم خیلی خوشوقت شدیم این مملکته تو مسئولین این باشد یکیش هم خودم هستم یک کسی را حال ندارم باهاش حرف بزنم به رئیس دفترمان می‌گویم که یعنی دفتر نهضت سوادآموزی حالا نگویید قرائتی رئیس دفتر دارد مگر آیت الله است نه دفتر نهضت سواد آموزی می‌گویم که من خیلی حال ندارم باهاش حرف بزنم و 5 دقیقه که شد بیا بگو کاریت داریم بگو حاج آقا وقت تمام.
آقا سلام علیکم مشتاق دیدار همچین با این حرف می‌زنم که این خیال می‌کند یک ساعتی می‌خواهد با من حرف بزند از آن طرف هم قبلا سپرده‌ام که 5 دقیقه که شد بیا، اینها علامت و مویرگ‌های نفاق به من خندیدید هان باشد خوب دیگه بخندید دیگه چون بنده هم هیچ ادعایی نمی‌کنم که آدم خوبی هستم.
گاهی وقتها آدم ظاهرش با باطنش دو تا است منافق است. غیبت «الغِیْبَهُ آیَهُ المُنافِقِ»، «الْغِیبَهُ جُهْدُ الْعَاجِزِ» (نهج‌البلاغه/حکمت 461) او که پشت سر می‌گوید پیداست مرد تو رو گفتن نیست می‌گوید «لَا تَغْتَبْ فتغتب [فَتُغْتَابَ‌] وَ لَا تَحْفِرْ لِأَخِیکَ حُفْرَهً فَتَقَعَ فِیهَا فَإِنَّکَ کَمَا تَدِینُ تُدَانُ» (مشکاهالانوار/ص‌174) اگر غیبت بکنی دیگران هم غیبتت را خواهند کرد حدیث داریم کسی که امروز غیبت می‌کند بداند که یک جایی هم دارند غیبتش را می‌کنند «وَ لَا تَحْفِرْ لِأَخِیکَ حُفْرَهً فَتَقَعَ فِیهَا»، «مَنْ حَفَرَ بِئْراً لِأَخِیهِ وَقَعَ فِیهَا» (تحف‌العقول/ص‌88) چاه می‌کنی برای کسی حدیث داریم بدترین خلق نزد خدا کسی است که غیبت می‌کند.
حدیث داریم «مَنِ اغْتَابَ مُسْلِماً أَوْ مُسْلِمَه» (مستدرک/ج9/ص122) کسی اگر غیبت، زن مسلمان، مرد مسلمان را بکند خدا روزه‌اش و نمازش را قبول نمی‌کند تا چهل روز، روز قیامت پرونده نامه را به انسان می‌دهند آدم می‌بیند کارهای خوبش در آن نیست می‌گوید خدایا اشتباه شده می‌گویند نخیر اشتباه نشده خیلی کار خوب کردی اما غیبت کسی را کردی آبرویش را ریختی خداوند تمام عبادات تو را در پرونده دیگری ثبت کرد.
روایت داریم کسی که غیبت بکند خداوند او را از ولایت خودش بیرونش می‌کند.
انواع غیبت چند رقم غیبت داریم غیبت زبانی داریم با زبان با قلم، نوشتاری، تو نامه می‌نویسد، اشاره‌ای، گاهی غیبت با اشاره است. گاهی غیبت تقلیدی، گاهی آدم غیبت می‌کند با سکوت، با سکوت چطور آدم غیبت می‌کند می‌گوید که فلانی می‌گویی هیچی این فوت خیلی معنا دارد.
زمان شاه اهواز یک عده از انقلابیها روز عاشورا حرکت کردند هیچی نمی‌گفتند روزهای آخر شاه بود ساواک اینها را گرفت گفت بابا ما… گفت آخر یک چیزی می‌گفتید ما می‌فهمیدیم چه فحشی می‌دهید هیچی نمی‌گفتید همه فحشی در آن بود.
گاهی وقتها سکوت طرف را می‌سوزاند. در خانه هم همینطور می‌بینی غذا شور شده اگر گفتی خانم غذا شور شده تمام می‌شود اما اگر هی خوردی هیچی نگفتی این خانم می‌سوزد آخرش می‌گوید به نظر شما شور نیست خودتان می‌دانید آنقدر خانمها دلشان می‌خواهد که یک چیزیش بگویی وقتی نمی‌گویی بیشتر می‌سوزد. گاهی سکوت طرف را از دور خارج می‌کند.
آمد پهلو امام گفت آقا از یک شیعه پول می‌خواهم نمی‌دهد بهش می‌گویم بده می‌گوید برو فردا بیا، برو فردا بیا، برو فردا بیا می‌خواستم بزنم توی گوشش لکن چون شیعه بود کاریش نداشتم. بهش بگو پول ما را بدهد اگر نداد فردا تو بازار زدم تو گوشش ناراحت نشوید. امام فرمود: چه جوری بهش می‌گویی گفت می‌روم بهش می‌گویم پول را بده می‌گوید برو فردا فردا می‌گوید برو پس فردا پس فردا می‌گوید برو فردا. امام فرمود: برو بگو سلام علیکم بنشین نگاهش کن. می‌دهد گفت آقا من داد می‌زنم نمی‌دهد. گفت: ویتامین سکوت از فریاد بیشتر است. گفت اگر نداد؟ بیا بگو ایشان رفت. گفت سلام گفت سلام علیکم هیچی نگفت پاشد داد.
ویتامین سکوت خیلی اثر دارد در تبلیغ هم همینطور می‌گویند یک واعظ حالا چون نزدیک ماه رمضان هم هست برای طلبه‌ها هم یک چیزی بگویم می‌گویند یک واعظ داد بزند بهتره یا ساکت کند. یا تکرار کند. در فن تبلیغ از نظر روانی فریاد مهمتره یا تکرار یا سکوت می‌گویند ویتامین سکوت از تکرار سکوت بیشتره مثلا من می‌خواهم بگویم که این چه وضعی است؟ بلند بگویم یا بگویم این چه وضعی است؟ این چه وضعی است؟ این چه وضعی است؟ بلند بگویم یکبار یا 3 بار تکرار کنم یا یواش بگویم به اندازه دوبارش هیچی بگویم که این چه وضعی است؟ باز می‌گویند به عدد 2 بار که می‌گویی این چه وضعی است؟ ساکت باشی اثرش بیشتر است. این از نظر فن تبلیغ.
گاهی زبانی، گاهی نوشتنی، گاهی کاریکاتور می‌کشد با کاریکاتور یک کسی را خراب می‌کند حالا آیا این جایز است یا جایز نیست؟ من الآن می‌ترسم اشاره کنم بعضی از مجله‌ها فردا کاریکاتور خودم را بکشند کاری که ندارد که ببینید آقا با کاریکاتور می‌شود یک کسی را خراب کرد من نمی‌دانم.
حالا من یک روانشناسی در غیبت دارم ببینید آقا گاهی می‌خواهد غیبت بکند اینها شیطنتها در غیبت کردن است. می‌شود گفت روانکاوی در غیبت می‌شود گفت غیبتهای مخفی حالا 1- گاهی می‌خواهم عیب یک کسی را بگویم عیب خودم را می‌گویم فلانی را می‌گویی حیف که من سواد ندارم یعنی او سواد به در می‌زنی دیوار بشنود.
گاهی خودش را خراب می‌کند ولی غرضش این است او را خراب کند. 2- گاهی خدا را شکر می‌کند فلانی را می‌گویی الحمدلله که ما اینطور نیستیم یعنی چه؟ یعنی فلانی اینطور هست این دو تا پناه به خدا می‌برم. فلانی را می‌گویی؟ پناه به خدا از فلان عیب، پناه به خدا از فلان عیب یعنی فلانی فلان عیب را دارد گاهی سبحان الله می‌گوید عجب سبحان الله خدا عاقبتمون را به خیر کن یعنی، عجب بد عاقبت شد اسم کسی برده می‌شود آدم می‌گوید خدا عاقبتمان را به خیر کند پوستش دعاست اما یعنی چه فلانی بدعاقبت شد.
گاهی هم آدم می‌گوید فلانی را مثلا حالا تو مسجد تا پیشنماز یا انجمن اسلامی یا از این جوانهای حزب الهی است و فلان، هی دلش می‌خواهد بفهمد از آن طرف هم زشته که این هم مثل لاتها بنشیند گوش بدهد می‌گوید خوب حالا غیبت نکنید حالا ولش کن. غیبت نکنید. می‌گوید غیبت نکنید اما تو دلش می‌خواهد همان بشود مثل این که مثلا بنده می‌گویم قابل نیستم. التماس دعا، می‌گوییم ما که قابل نیستیم یعنی ما قابل هستیم یعنی نیستم یعنی هستم بعضی‌ها امضا که می‌کنند پا امضایشان می‌نویسند الاحقر، الاحقر یعنی از همه حقیرترم این الاحقر یعنی الاعظم اگر تو خیابان بگویی بیا جنابعالی الاحقر می‌گوید: پدرت احقر، مادرت احقر، جد و آبادت. همین که امضا می‌کند الاحقر اما اگر کسی بهش بگوید الاحقر تا آخر عمرش باهاش خوب نمی‌شود این پیداست که دروغ می‌نویسد چه دلیلی داریم دروغ بنویسیم تواضع می‌خواهی بکنی تو مناجات داریم که بین خودت و خدا ما امضاهای پیغمبر و امضاهای اهل بیتمان را تو دست داریم تو کتابها، امضا که می‌کردند صاف اسمشان را می‌نوشتند. از محمد بن عبدالله الی… و گرنه نمی‌دونم، بله البته آدم‌هایی هستند که واقع زبونی که می‌گویید الاحقر خودشون هم واقعا خودشان را پهلوی خدا چیزی نمی‌دانند آنها «أُولئِکَ هُمُ الصَّادِقُونَ» (حجرات/15) یک عده هستند واقعا وقتی می‌گویند من قابل نیستم معتقدند نمی‌خواهد دکان باز کند اگر معتقد است او خیلی دیگه رشد کرده مثل مناجاتهایی که تو دعاها هست حالا گاهی تقلیدی.
5- ریشه‌های غیبت
ریشه‌های غیبت ریشه‌های غیبت هم برای شما بگویم چطور انسان غیبت می‌کند: ریشه‌های غیبت 1- غضب گاهی آدم عصبانی، غیبت می‌کند این روشن غضب و کینه گاهی حسادت، حسادت این است که یک کمالی را یک نفر دارد شما ناراحتی که چرا او کمال را دارد یک عیبی می‌گویی که کمالش را از بین ببری، فلانی انصافا مرتب نماز جمعه می‌رود، بله برو از خانمش بپرس خانمش ازش راضی نیست، به زن و بچه‌اش نمی‌رسد. وقتی می‌گویی به زن و بچه‌اش نمی‌رسد یعنی نماز جمعه رفتنش مهم نیست. ماشاء الله فلانی یک میلیون به جبهه کمک کرد. یک میلیون چیه؟ مرده است یک شب برود پست بدهد. بله حالا پست هم بدهد بهتر است یک میلیون اما تو که می‌گویی یک چیزیت می‌شود یعنی تحمل نمی‌توانی بکنی تو یک چیزی می‌گویی که او یک میلیون را خراب کنی، عجب فاطمه خانم‌ آش خوبی پخت. برو بابا زهرا خانم هم کمکش کرد. عجب سخنرانی از بس که پررو است. یعنی یک چیزی می‌گویی که کمال را خرابش کند. این هم گاهی حسادت. گاهی وقتها برای سرگرمی و مسخره، سرگرمی و مسخره نشستیم می‌خواهیم یک کسی را دست بیاندازیم جوک می‌گوییم.
گاهی برای بالا بردن خودمان چون فرعون «فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطاعُوه‌» (زخرف/54) فرعون مردم را تحقیر می‌کرد تحقیر دو جور است یا می‌گویم تو بدی یا می‌گویم من خوبم یا آدم خودش را بالا می‌برد یا خودش را بالا نمی‌برد مردم را می‌آورد پایین گاهی هم برای تخفیف. گاهی برای برائت ذمه است. می‌گوید او بود یعنی می‌گوید که من نبودم آقا کی اینجا سیگار کشیده او یعنی می‌خواهم بگویم من سیگاری نیستم کی پول نداده آقایون کی بی بلیط سوار شده گاهی آدم غیبت می‌کند که این را از خودش سلب کند.
گاهی هم غصه رحم چی شد؟ گاهی سرگرمی. گاهی برای تبرئه غیبت یک نفر را می‌کند. می‌گوید او بود که بگوید من نبودم. گاهی هم برای دلسوزی است. این غیبت تو زنها خیلی است. آخ دلم سوخت. یک زندگی دارد شوهرش تریاکی، بچه‌اش طلاق داده، قابلمه‌اش سوخته، بزغاله‌اش از طویله فرار کرده، دارد دلسوزی می‌کند‌، همینطور که دلسوزی می‌کند، همه عیبهایش را می‌گوید و توجه هم ندارد که غیبت می‌کند. گاهی آدم غیبت می‌کند و حالیش نیست آدم اگر بفهمد غیبت کرده خوب است، لااقل می‌گوید استغفرالله ربی و اتوب الیه گاهی وقتها می‌گوید من چکار کردم به یک کسی گفتند بیا توبه کن. گفت من گناهی نکردم به یک پیرزنی داشت کاشان می‌مرد. گفتند از خدا عذرخواهی کن. گفت خدا باید از من عذر خواهی کند، این عیب که اصلاً آدم حالیش نباشد که چقدر غلط کرده است. سر سفره یک نفر می‌گفت خدایا ما که قدر تو را نداریم لااقل تو قدر ما را داشته باش اینطوری.
گاهی وقتها آدم نمی‌فهمد که دارد غیبت می‌کند در غالب دلسوزی، بگو ریشه‌های دلسوزی دارد. گاهی به خاطر همکاری، همکاری با دیگران یعنی می‌بیند همه دارند غیبت می‌کنند این هم برای اینکه بگوید من هم جزو شما هستم، بله اتفاقا یک روز ما هم ازش پول خواستیم نامرد داشت و نداد این بنا نبود، غیبت کند. ولی چون همه یک چیزی گفتند این هم برای اینکه از قافله، عقب نماند او هم یک چیزی می‌پراند که بگوید من هم با شما هستم. گاهی برای همکاری، گاهی هم برای فشار روحی، عصبانی، فحش می‌دهد. تخم مرغ گران زمین گران، کرایه خانه گران، حقوقش کم، تورم زیاد، بابا این که بردند خوردند بیا سلام علیکم کی برد خورد بگو ببینم من شب عاشورا و تاسوعا اول محرم یک جایی بودیم. گفت که ما که خونه گیرمان نیامد اما فلانیها همه رفتند کجاها خانه گرفتند گفتم که ببخشید آقا پاشو هر یک دانه آدمی که آنجا خانه گرفته اسمش را بگو 1000 تومانت می‌دهم پاشو پاشو آقا پاشو پاشو. گفتم بگو. شما گفتی همه. بگو ببینم این فلانی خانه‌اش از قبل بوده آنجا، فلانی خانه پدریش بوده کی از اینجا رفته آنجا بشمار. البته دو تا سه تا پنج تا هستند اما اینکه می‌گویی همه‌شان رفتند. همه آنها خوردند. بعد هم این اتفاقا جوان خوبی هم هست. آدم حزب اللهی، منتهی چون فشار روش آمده گاهی وقتها هم فشار رویش می‌آید یک چیزهایی می‌پراند. خیلی هم مستند نیست. بهش بگویی دلیل، دلیل ندارد. فقط فشار. گاهی افراد غیبت می‌کنند سند قطعی هم ندارند. ولی فقط چون فشار رویش آمده. مثلا راننده دارد می‌رود کج رفته پلیس جریمه‌اش کرده اتفاقاً حالا وسطی که جریمه داده است و ناراحت ماشینش هم می‌افتد تو چاله فحش را می‌کشد به جان شهردار حالا ممکنه هم حق با این باشد این شهردار هم باید این چاله را پر کند اما این فحش‌ها به خاطر او جریمه است. یعنی از جایی دیگر ترکش می‌خورد به اینجا، گاهی هم فشار روحی.
6- شنونده غیبت با غیبت کننده شریک است
خوب شنیدن غیبت «السامع شریک القائل» (غررالحکم/ص‌221) به به جمله قشنگی «السامع» کسی که غیبت بشنود شریک «القائل» با کسی که غیبت می‌گوید. حدیث زیاده ولی من این کلمه چون خیلی تعاونی است و دو حرفی من این را برای شما می‌گویم کسی که غیبت بکند، هر چی هست وارسی کنید.
شما می‌دانید ماه رمضان مردم سی روز که روزه می‌گیرد. شب 29 اگر ماه را دیدند فردا عید است، تمام می‌شود اگرنه باید 30 تا را بگیرند یا باید بعد از 29 شب ماه را ببینند. مردم می‌خواستند فردا را عید بگیرند. روزه را 29 تا حساب کنند. گفتند بله ماه را دیدند یک مرتبه ولوله شد ماه را دیدند همه مناطق گفتند ماه دیده شد، گفتند بابا کی ماه را دیده؟ آخر سند اینها گفتند باختران ماه را دیدند تلفن کردند باختران مسئولین گفتند بله اینجا می‌گویند ماه را دیدند فلان محله رفتند فلان محله گفتند مسجدیها ماه را دیدند رفتند مسجد گفتند این مش عباس خادم ماه را دیده رفتند پهلو مش عباس خادم کور اصلا چشم ندارد هیچی ببیند. یعنی گاهی وقتها اینطوری می‌شود قصه بی‌سند حرف زدن، بی سند حرف زدن مواظب باشیم زبانمان را کنترل کنیم و ماه رمضان ماه خوبی برای کنترل، تصمیم بگیریم یک ماه غیبت نکنیم بعد یک ماه که غیبت نکردیم بعد می‌بینیم که باقی ماه‌ها هم می‌شود غیبت نکرد.
خدا رحمت کند پدرم را و اموات همه را. گفتم آقاجون می‌خواهم بروم چراغونی گفت این لامپ را ببین. دیدم، گفت اونجا هم دو هزار تاست مثل این. یک لامپ را ببین باقیش هم مثل این. شما اگر توانستید ماه رمضان تمرین کنی جلو زبونت را بگیری بعد ماه رمضان هم می‌شود. پیغمبر فرمود: اگر در جلسه‌ای نشستید دارند آبروی یک کسی را می‌ریزند پاشو برو، و قم (قم، قم) یعنی پاشو برو کلمه قم یعنی قیام کند پاشو برو حق نداری در جلسه‌ای که غیبت می‌شود بنشینی اگر یک جایی غیبت می‌شود شما می‌توانی حمایت کنی از آن مظلومی که نیستش و دارند کلاغ پرش می‌کنند اگر می‌توانی حمایت کنی، حمایت نکنی «خَذَلَهُ اللَّهُ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ» (من‌لایحضره‌الفقیه/ج‌4/ص‌371) خدا در دنیا و آخرت خرابت می‌کند ما که غیبت نکردیم غیبت نکردی ولی باید جلوی غیبت کن را بگیری اگر جایی آبروی کسی را می‌ریزند و شما نشستی ساکت «خَذَلَهُ اللَّهُ فِی الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ».
7- توبه از غیبت
این هم یک روایت داغ اما کجاها غیبت می‌شود کرد آنجا که جواز غیبت، توبه غیبت ما اگر غیبت کردیم برویم بهش بگوییم آقا سلام علیکم بنده غیبت شما را کردم نه دو جوره یا شنیده کی غیبتش را کردی یا نشنیده اگر فهمیده که شما غیبتش را کردی رفتند بهش گفتند که قرائتی غیبتت را کرد اگر شنیده است برو عذر خواهی کن. چون دلش از دست تو خون است. اگر شنیده برو ذلت بکش عذر خواهی کن. اما اگر نشنیده، اگر نشنیده هیچی نگو فقط بگو خدایا او را بیامرز مرا بیامرز آخه بعضی‌ها می‌گویند آقای قرائتی غیبتت را کردم چکار داشتی بگویی. توجه کنید. غیبت هر کس را کردید نروید به او بگویید چون اون که نمی‌دونه تو غیبتش را کردی وقتی به او می‌گویی بیشتر ناراحتش می‌کنی غیبتش کردی یک گناه الآن ناراحتش می‌کنی دو تا گناه یکوقت پول گم کردم رد شدم یک کسی گفت آقای قرائتی وایسا پیدایش کن گفتم 10 تومان گم کردم 10 تومان هم معطل شوم پیدایش کنم بیست تومان 10 تومان هم غصه بخورم می‌شود 30 تومان برو اگر غیبت کردی بگو استغفرالله ربی و اتوب الیه خدایا معذرت می‌خواهم او را بیامرز و من را هم بیامرز واقعا جدی استغفار کن بهش نگو غیبتت کردم چون مسلمان را اذیت می‌کنی الآن شما منو دوست داری من هم شما را دوست دارم اما اگر بفهمی من غیبت شما را کردم خوب علاقه‌ات از من کم می‌شود دلیل ندارد شما، بله اگر شنیده بهش بگو اما اگر نشنیده استغفار کن.
8- موارد جواز غیبت
افرادی که می‌شود غیبتشان را کرد جاهای مختلفی یکی امام رضا(ع) فرمود: «مَنْ أَلْقَى جِلْبَابَ الْحَیَاءَ فَلَا غِیْبَهَ لَهُ» (إختصاص مفید/ص‌242) آدم بی حیا و آدم فاسق متجاهر به فسق یعنی کسی که علنی گناه می‌کند در آن منطقه‌ای که همه می‌دانند این غیبت باز منطقه دیگر ممکنه غیبت بشود مثلا در یک محله‌ای می‌فهمند که فلانی چه جور آدمی است در آن محله غیبت ندارد اما جاهای دیگر باز باید احتیاط کرد. کسی که شلاق خورده «الذی حده» کسی که حد خورده شلاق خورده این دیگه غیبت ندارد اگر کسی از شما مشورت کرد می‌خواهم دخترم را بدهم به فلانی پسر فلانی آمده سراغ دختر ما چه جور جوانی چه جور دختری اینجا هم راحت بگو. هرچی هست. غیبت جایز است. شلاق خورده غیبتش جایز است. مشورت غیبت جایز است. کسی که علنی گناه می‌کند غیبتش جایز است. پهلو قاضی غیبت جایز است. می‌زند تو گوش شما خوب می‌روی می‌گویی آقا فلانی به من زده خوب غیبت خوب معلومه غیبت نکنی. قاضی من را احضار نمی‌کند. پهلو قاضی غیبت جایز است.
اظهار تظلم، غیبت جایزه آدم گواهی خواسته باشد بدهد غیبت جایز است. گاهی آدمها توطئه‌ای برایشان آدم برای رفع توطئه غیبت می‌کند. یکی از یاران خوب امام صادق زراره بود دستگاه فهمید که زراره شیعه و بنی عباس می‌خواست این زراره را بگیرد سرش را زیر آب کند فوری در یک جلسه امام صادق از زراره بد گویی کرد بعد به پسرش گفت برو به بابات بگو دوستش دارم منتهی چون اینجا افراد حکومتی نشسته بودند من با زبون غیبت کردم که خیال کنند تو با ما نیستی اینجا برای حفظ جان (بله) یک کسی هم که ادعا می‌کند یک کسی می‌گوید من سیدم شما که می‌دانی سید نیست یک کسی می‌گوید من مجتهدم اگر یک کسی می‌گوید من مجتهدم و مجتهد نیست خوب این لازمه علما نامه بنویسند که آقا ایشان مجتهد نیست من دکترم خوب بابا دکتر نیست اگر کسی ادعایی می‌کند که اهلی نیست باید…
وقتمان تمام شد خوب باز هم حرفهایم ماند همین‌ها را می‌گفتم آنجا که غیبت جایزه، عرض کنم به حضور شما که خوب خودتان را آماده کنید برای ماه رمضان خدا گوش به ما داده که عبادت کنیم.
فیض کاشانی یک مثل قشنگی می‌زند می‌گوید اگر کسی از شما دعوت کند سفره پذیرایی ماشین راهنما آدرس، آدرس: قرآن راهنما: پیغمبر وسیله: چشم و گوش و عقل گفت آقا بیا سمت من شما ماشین را برداشتی نامه آدرس هم دور انداختی راهنما را هم هلش دادی نامه را هم دور انداختی و ماشین برداشتی از این طرف در رفتی خداوند اعضایی که به ما داده اینها همه وسیله قرب ما است ما می‌توانیم با شنیدن یک آیه قرآن با شنیدن یک موعظه با شنیدن یک کلمه حق با گفتن حق می‌توانیم رشد پیدا کنیم ماه رمضان ماه خودسازی تصمیم بگیریم همین الآن بیعت کنیم پا تلویزیون
بسم الله الرحمن الرحیم اینجانب تصمیم می‌گیرم تا ده روز هیچ غیبت نکنم. نمی‌شود آقا بگویند 5 روز غیبت نکنی یک تلویزیون رنگیت می‌دهیم ا ما دو سال غیبت نمی‌کنیم می‌شود تصمیم بگیریم ماه رمضان غیبت نکنیم بعد ماه رمضان می‌بینیم راحت شدیم.
ضمنا راستشو بگو شما که آبروی فلانی را می‌ریزی. چون خبر داری آن وقت خدا که عیبها تو را می‌داند چقدر باید آبروی تو را بریزد یادت می‌رود که خدا این همه عیب داری پوشاند صدها و هزارها دسته گل آب دادیم خدا خبر دارد «یَا مَنْ أَظْهَرَ الْجَمِیلَ وَ سَتَرَ الْقَبِیح» این همه عیب داری خدا پوشانده آن وقت یک عیب از فلانی سراغ داری آبرویش را می‌ریزی از خدا یاد بگیر این همه عیب تو را خدا پوشاند آن وقت تو یک عیب از مردم را نمی‌پوشانی.
وقت انتخابات هر نماینده‌ای البته من که گوش به حرفم کسی نمی‌دهد ولی من می‌گویم خدایا به امید تو بسم الله الرحمن الرحیم نماینده‌ها هر کدام می‌خواهند انتخاب بشوند بگویند ما اگر انتخاب بشویم یک همچین وعده‌هایی می‌دهیم حالا هزار وعده خوبان چندتاش وفا کند خدا می‌داند می‌شود وفا کرد نمی‌شود خوب است نماینده و ستادهای تبلیغاتی از خودشان خوبیهای نماینده‌هایشان را بگویند اما کار به فلانی، برو بابا 2 میلیون خرج انتخاباتش کرده اینها که همه رای دادند رفتند چلوکباب خوردند رای دادند بابا نگو این حرف را ممکنه یک نماینده چهار تا طرفدار داشته یک چلوکباب هم داده مردم اما شما می‌گویید مردمی که به این آقا رای دادند چون چلوکباب این مردم حزب الله را شکمی بار آوردن شما یک کلمه، غیبت 80 هزار نفر را می‌کنی چون آقا 80 هزار نفر رای آورده 20 هزار تا رای آورده یک میلیون رای آورده آن وقت شما یک کلمه می‌گویی بله اینها با زور چلوکباب بود خوب یعنی چه یعنی یکدفعه یک غیبت یک میلیونی برای چه؟ کی می‌خواهد برود مجلس؟ می‌خواهد برود مجلس چه کند این قدر که ارزش ندارد. انتخابات که تصمیم بگیریم یک گناه نکنیم بلغ ما بلغ یک غیبت نکنیم بلغ ما بلغ اگر ماه رمضان از خدا بخواهید کمکتون کند و تصمیم بگیرید ماه ماه خوبی برای آماده باش و السلام علیکم و رحمه الله خدایا هر کس را غیبتش را کردیم هر کس غیبتمان را کرده ببخش.
اگر می‌خواهید خدا ماه رمضان شما را ببخشد این است. می‌گویند عفو کنید «وَ لْیَعْفُوا وَ لْیَصْفَحُوا أَ لا تُحِبُّونَ أَنْ یَغْفِرَ اللَّهُ لَکُمْ» (نور/22) قرآن می‌گوید از سر تقصیرات همدیگر بگذرید بعد می‌گوید «أَ لا تُحِبُّونَ أَنْ یَغْفِرَ اللَّهُ لَکُمْ» اگر خدا می‌خواهید ببخشد شما را تو هم دیگران را ببخش ما همین الآن تصمیم بگیریم خدایا کسی اگر به ما ظلم کرده از خودیها حالا یک وقت آمریکا ظلم کرده است و صدام آن را که نمی‌بخشیش. اگر خودیها به ما ظلم کردند حرف چرت و پرتی یک چیزی گفتند خلاص شتر دیدی ندیدی بعد وقتی ما بخشیدیم خدا می‌گوید تو که انسان هستی بخشیدی من هم تو را می‌بخشم اما تو که می‌گویی من این دم پل صراط می‌خواهم یقه‌اش را بگیرم خوب «إِنَّ رَبَّکَ لَبِالْمِرْصادِ» (فجر/14) خدا یقه تو را می‌گیرد با کی طرفیم اگر می‌خواهیم مورد عفو قرار بگیریم ماه رمضان باید دیگران را ببخشیم تصمیم بگیریم غیبت نکنیم و تصمیم بگیریم دلمان صاف شود اگر دل صاف شد الطاف خدا سرازیر می‌شود ظرف نشاسته را شما شیرش نمی‌کنی دلی که کینه در آن خدا لطفش را تو این دل قرار نمی‌دهد قلبت را پاک کن ظرف را بشور تا خدا شیرش کند و ماه رمضان یک بازاری است برای تجارت معنویت و خریدن بهشت خدایا کسانی که ماه رمضانهای قبل بودند وامسان نیستند اجر روزه داران را به آنها مرحمت بفرما تمام خیرات و برکات ماه رمضان را نصیب ما هم بفرما.
قلب مبارک حضرت مهدی(ع) را از ما راضی و ظهورش را تعجیل بفرما.
رهبر ما امت ما کشور ما نسل و ناموس ما عقائد ما مرز و بوم ما حفظ کن.

«والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته»

لینک کوتاه مطلب : https://gharaati.ir/?p=1992

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.