طرح کاد- کار و دانش

موضوع بحث: طرح کاد- کار و دانش
تاریخ پخش: 03/02/66

بسم الله الرحمن الرحیم

توفیقی بود که در میان برادرانی باشیم که از هنرجویان و دانش آموزانی در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای هستند. چون کار بلد بودن بسیار ارزش دارد. به خصوص برای یک جوان کسب حلال و نان حلال ارزش دارد.
1- اهمیت کسب و کار
بیشترین عبادت‌ها در پیدا کردن لقمه حلال و نان حلال است و روایت داریم ارزش شغل بازویی از تجارت بیشتر است. برخلاف بعضی از جوان‌هایی که هیچ هنری ندارند، این هفته در میان جوان‌هایی هستیم که هنر دارند. هر جوانی باید یک هنری بلد باشد. این طرح کاد برای این است که جوان وقتی دیپلم گرفت یک هنری هم بلد باشد و مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای به جوان‌های ما هنر یاد می‌دهند.
برخلاف شما ما یک جوان‌هایی داریم که کنار خیابان می‌ایستند و یک زنجیر به دست می‌گیرند و هنرشان همین چرخاندن زنجیر است و شما برخلاف جوان‌هایی هستید که نشسته‌اند و جدول روزنامه حل می‌کنند و یا جوا ن‌هایی که نشسته‌اند ببینند در فوتبال توپ بلژیک رفت در دوازده آلمان یا نمی‌فهمند که استعداد خودشان کجا می‌رود. یادشان می‌رود که جوانی‌شان کجا می‌رود. یا جوان‌هایی که یک سال تحصیلی که بالا می‌روند، 16 تجدیدی می‌آورند و جوان‌هایی که از ماه‌هایی که امتحان دارند، متنفر هستند. یعنی از درس خواندن فرار می‌کنند و می‌گویند: اردیبهشت مردم اردی‌جنهم ماست. چرا؟ چون باید درس بخوانند.
این افرادی که امروز اینجا می‌بینید. همسن و سال‌های این‌ها در جبهه هستند و این‌ها باید در سنگر علم و هنر یک کار و فعالیتی بکنند. نمونه‌هایی از کارهایشان اینجا هست که خوب است که این عزیزان بیایند و کارهایشان را نشان بدهند. سالی که نکوست از بهارش پیداست. وقتی یک بچه 17 و 18 ساله ما توانست یک سری کارها را بکند، آینده این مملکت درخشان است.
(معرفی چند هنر آموز نمونه طرح کاد)
خوب برادرها من یک خرده با بچه‌های ایران حرف دارم. تمام این نمونه‌هایی که روی آن کار شده جماد است. چوب جنگل، فنر، آهن، سیم، پشم، نخ و. . . همه هنرجوها روی جمادات کار کرده اند. ماه رمضان در پیش رو است. شما‌ها بیایید و کمی روی آدم کار کنید. من چند حرف دارم: یکی اینکه شما وقتی خواستید این‌ها را بسازید، اول از یک کتاب طرح پیدا کردید. سپس برای ساختن طرح، فرمول می‌خواهد. و برای اینکه آدم هم خودش را بسازد، طرح و کتاب می‌خواهد. طرح آدم سازی وکتاب آدم سازی قرآن است. یک معلم هم می‌خواهد. چون طرح بی معلم موفق نیست. قرآن بدون اهل بیت موفق نیست. پس طرح و قانون ما قرآن و معلم ما اولیای خدا هستند.
2- اهمیت قرآن و توجه به تعلیم و آموزش قرآن
ماه رمضان در پیش است. ماه رمضان ماه قرآن است. من یک مقداری درباره قرآن صحبت بکنم.
برادران عزیز! ‌ای کاش یک حرکت بسیجی می‌شد تا همه قرآن را روانخوانی کنند. مغز جوان 24 ساعته می‌تواند قرآن را یاد بگیرد. من برای بچه‌های دوم و سوم ابتدایی چند سال پیش کلاس گذاشتم و چند روز با آن‌ها کار کردم و بعد از آن هرجای قرآن را باز می‌کردم می‌توانستند بخوانند. مخی که روی فلز کار می‌کند حیف است که روی خودش کار نکند. اگر کار کردن روی فلز ارزش را بالا می‌برد، کار کردن روی انسان هم ارزش را بالا می‌برد.
اینکه ماه رمضان ما مهمان خدا هستیم به خاطر این است که در غیر مهمانی خدا هر کس ما را مهمان می‌کند می‌گوید: بخور! ولی خدا که ما را مهمان می‌کند می‌گوید: نخور! چون وقتی شکم گرسنه است، آدم یک چیزهایی می‌فهمد و به یاد گرسنه‌ها می‌افتد و به همین خاطر خالص ترین عبادات روزه است. درباره قرآن و یاد گرفتن قرآن چند حدیث برایتان بخوانم.
پیغمبر(ص) فرمود: «إِنْ أَرَدْتُمْ عَیْشَ السُّعَدَاءِ وَ مَوْتَ الشُّهَدَاءِ وَ النَّجَاهَ یَوْمَ الْحَشْرِ وَ الظِّلَّ یَوْمَ الْحَرُورِ وَ الْهُدَى یَوْمَ الضَّلَالَهِ فَادْرُسُوا الْقرآن فَإِنَّهُ کَلَامُ الرَّحْمَنِ وَ حِرْزٌ مِنَ الشَّیْطَانِ وَ رُجْحَانٌ فِی الْمِیزَانِ»(جامع‌‏الأخبار، ص‏41) اگر می‌خواهید زندگیتان با افراد باسعادت باشد و موتتان با شهدا باشد و روز قیامت نجات داشته باشید. سراغ قرآن بروید و درس قرآن یاد بگیرید.
اگر یک صدم اینکه تلویزیون کارتون نشان می‌دهد، آموزش قرآن باشد، نسل ایرانی قرآن را یاد می‌گیرند. نمی‌خواهم بگویم که کارتون بد است. اما در زندگی ما قرآن باید نقش داشته باشد. امام زمان ما در تلویزیون باید سهم داشته باشد. روز جمعه که روز تولد و قیام حضرت مهدی است، باید یک سرود جالبی در مورد امام زمان داشته باشد.
غیر مسلمان حق ندارد در ارتش مسلمان باشد. به طرف قرآن آمدیم که ارتش ما عزیز شد. اگر محصلین ما صبح به صبح این آیه را بخوانند: «لِئَلاَّ یَکُونَ لِلنَّاسِ عَلَیْکُمْ حُجَّهٌ»(بقره/150) «جوری زندگی کنید که مردم بر شما حجت نداشته باشند» دیگران به شما فخر نفروشند، شما وادار به تسلیم آ ن‌ها نشوید و. . . اگر ما با این آیه آشنا می‌شدیم، دیگر افتخار نمی‌کردیم و نمی‌گفتیم که این پارچه انگلیسی است. الان دست و پا می‌زنند که بگویند بافت یزد است. جان می‌کند که بگوید: نخیر! این بافت فلان است و. . . چرا اینطور بودیم؟ برای اینکه یادمان رفته بود که چقدر عزیز هستیم.
پیغمبر معاذ را به یمن فرستاد و فرمود: ‌ای معاذ! «یَا مُعَاذُ عَلِّمْهُمْ کِتَابَ اللَّهِ»(تحف‌‏العقول، ص‏25) قرآن را یاد مردم بده. پیغمبر فرمود هر مسلمانی حقی دارد و یکی از حقوق واجبش این است «أَنْ یَتَعَلَّمَ مِنَ الْقرآن»(مستدرک‌‏الوسائل، ج‏4، ص‏232) از قرآن باید یاد بگیرد. اگر شما به رفیقت یک آیه یاد دادی تا بخواند، تا آخر عمرش که آن آیه را بخواند، ثوابش را به شما هم خواهند داد. معلم قرآن را خدا وادار می‌کند که تمام هستی برای او دعا کنند.
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ(ص): «مُعَلِّمُ الْقرآن وَ مُتَعَلِّمُهُ یَسْتَغْفِرُ لَهُ کُلُّ شَیْ‏ءٍ حَتَّى الْحُوتُ فِی الْبَحْرِ»(مستدرک‌‏الوسائل، ج‏4، ص‏235) یکی از کارهای ماه رمضان یاد گرفتن قرآن است و مردم باید از تلویزیون تقاضا کنند، که بیست دقیقه متن قرآن را روی صفحه تلویزیون به صورت بزرگ بیاورند و همه مردم ایران 20 دقیقه در 24 ساعت قرآن بخوانند.
قرآن تجلی خداست. قرآن هیچ انحرافی ندارد. شخصی به یکی از علما گفت: می‌خواهم کتابی بخوانم که هیچ کجی و اشتباهی نداشته باشد. فرمود: برو قرآن بخوان. منتها قرآن خواندن برای کسی که می‌فهمد لذت دارد و نور و شفاست. قرآن «لا رَیْبَ فیهِ»(بقره/2) است.
3- رمضان بهار قرآن
برای هرچیزی بهاری است و ماه رمضان بهار قرآن است. قرآن بخوانید و فکر کنید. «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ»(حجرات/13) این خیلی پیام مهمی است. معیار در قرآن تقوا و صالح بودن است. قرآن که می‌خوانند ساکت باشیم و به آیات آن عنایت کنیم. خلاصه اینکه هنوز قرآن نزد بعضی از ما هنوز مزه‌اش نیامده است. به بعضی که می‌گویی قرآن بخوان، مثل این است که به یک بچه دو ساله بگویی ازدواج کن و نمی‌فهمد.
قرآن شیرین است. نماز شب شیرین است. روزه شیرین است. ماه رمضان شیرین است. امام سجاد به استقبال ماه رمضان می‌آید.
ما یک رمضان و یک عاشورا داریم. ملتی که رمضان دارد در محاصره اقتصادی از پای در نمی‌آید. ملتی که عاشورا دارد در محاصره نظامی از پا در نمی‌آید. عاشورا را زنده کنید یعنی تمرین کنید که محاصره نظامی شما را از پای در نیاورد. در کربلا هفتاد و دو نفر بودند در برابر 30هزار نفر. محاصره نظامی آ ن‌ها را از پا در نیاورد و شهید شدند. سر دادند، اما از فکرشان عقب نشینی نکردند. سر دادند، اما تن به ذلت ندادند.
در ماه رمضان یک آیه از قرآن را خواندن ثوابش برابر ختم قرآن در ماه‌های دیگر است. در بعضی از شهرستان‌ها جلسات قرائت قرآن است. در ماه رمضان هزار‌ها روحانی از حوزه‌های علمیه در روستاها پخش می‌شوند. جلسات قرائت قرآن خیلی طول نکشد. 20 دقیقه یا نیم ساعت باشد، کفایت می‌کند. شماها 10 ساعته می‌توانید قرآن را یاد بگیرید به شرط اینکه شما دلتان بخواهد و یک معلم دلسوز داشته باشید. چرا الآن ما نمی‌توانیم؟ چون نخواسته ایم. همه ما می‌توانیم هنرمند شویم. اما همه دنبال این می‌گردند که دولت ما را استخدام کند. می‌خواهیم روزه‌مان را وصل به معده دولت بکنیم. یک روز امام صادق(ع) از یک عده احوالپرسی کرد. از شخصی پرسید و گفت: شما شغلت چیست؟ گفت من کار ندارم تا این را گفت، فرمود: «سَقَطْتَ مِنْ عَیْنِی‏» (بحارالانوار،ج15،ص130) از چشمم افتادی آدمی که جوان باشد و بگوید کار ندارم نباید نگاهش کرد.
من به هنرجوها و فنی و حرفه ای‌ها تبریک می‌گویم. باید از امام و از ملت تشکر کرد. و این را بگویم که ما هرکاری بکنیم به رزمنده‌ها نمی‌رسیم. آنها کل عمرشان را داده اند.
4- ماه رمضان ماه خودسازی
از این ماه رمضان که در پیش رو داریم باید استفاده کنیم. ماه رمضان وقت خوبی است برای نماز شب خواندن. مگر هر رکعت چقدر طول می‌کشد؟ 11 دقیقه بیشتر طول نمی‌کشد. اگر نماز شب بخوانی مزه نماز شب را خدا به تو می‌دهد. گاهی قلب زنگار می‌گیرد. گاهی قلب متفاوت می‌شود. ماه رمضان ماه شستشوی قلب است. ماه رمضان ماه حلالیت طلبیدن است.
همه ما در پروندمان گناه داریم. بیایید با قلب سالم وارد ماه رمضان بشویم. قلب سالم یعنی اینکه بگوبیم: خدایا! هرکس به من ظلم کرده من بخشیدم. اگر شما گناه مردمی که نسبت به شما انجام داده‌اند را بخشیدی، آنوقت خدا هم شما را می‌بخشد.
مادر قرآن سه نوع قلب داریم: 1- قلب سلیم 2- قلب منیب 3- قلب مریض
قلب سلیم یعنی روحی کاملاً پاک که تکبر، بخل، حرس، ریا و هیچ چیزی ندارد. مثل چهارده معصوم(علیهم اسلام)
قلب یک عده مثل ما پاکِ پاکِ هم نیست. قلب منیب یعنی انابه کنیم، یعنی بگوییم: خدایا قلب ما را پاک کن که بتوانیم از فیوضات ماه رمضان استفاده کنیم. اگر آدم قلبش را نشوید، نمی‌تواند بهره بگیرد. آدم شیر را در ظرف ناپاک نمی‌ریزد. خدای حکیم هم خیرات و برکات ماه رمضان را بر قلبی که مملو انواع کینه‌ها و بخل‌ها است، نازل نمی‌کند.
امسال ماه رمضان شاید ماه رمضان آخر عمرمان باشد، شاید هم نباشد. اینکه می‌گوید روزه بگیر، نه این است که خدا نیازی به روزه ما دارد، بلکه خدا می‌خواهد به ما لطف کند. گاهی انسان را در فشار می‌گذارند که: «لَعَلَّهُمْ یَتَضَرَّعُونَ»(انعام/42) گاهی خدا به آدم فشار می‌آورد که آدم بگوید «یاالله».
حدیث داریم گاهی انسان دعا می‌کند و مستجاب نمی‌شود. خدا به فرشته‌ها می‌گوید اگر دعای این را مستجاب کنم می‌رود و دیگر پیدایش نمی‌شود.
از اساتید خودتان تشکر کنید. کمی به جای اینکه در مساجد کارهای مستحب بکنیم، کار واجب بکنیم. در مساجد ما دعای ندبه، دعای کمیل، بک یاالله و. . . هست، سخنرانی می‌کنیم اما بسیاری از این عزیزانی که به مسجد می‌آیند نمازشان غلط است. از روحانیون مساجد بخواهید غیر از سخنرانی و برنامه‌های مستحب به این مسائل هم رسیدگی کنند. اصلا خود ما باید برویم و بگوییم: آقا جان! من تا حالا حمد را پیش کسی نخوانده‌ام. بنشین غلط نماز من را بگیر. نکند عمری دعای کمیل بخوانیم و بعد معلوم شود که نمازمان غلط است.
ماه رمضان بهار قرآن است.
خدایا! آنچه لطف در این ماه رمضان به بندگان خوبت می‌کنی به همه ما مرحمت بفرما. خدایا! این عزیزانی که شروع به کار کرده اند. هم رزمندگان ما را در آن جبهه و هم هنرجویان ما را در این جبهه پیروز کن. خدایا! نشاط علمی به نسل نو ما بده که کمبودهای علمی ما جبران شود. عمل شما مرگ بر آمریکای واقعی است.

«والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته»

لینک کوتاه مطلب : https://gharaati.ir/?p=1711

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.