سلمان رشدی، مؤلف کتاب آیات شیطانی

موضوع: سلمان رشدي، مؤلف کتاب آيات شيطاني
تاريخ پخش: 70/11/24

بسم الله الرحمن الرحيم

1- سلمان رشدي كيست؟
بحث را در خدمت خواهران و برادران در تربيت معلم هستيم. موضوع بحثمان يک مسأله‎اي است که مربوط به قدرت اسلام، عزت اسلام، نفوذ اسلام تحت عنوان چون بيست و پنج بهمن روزي است که حضرت امام فتوا دادند که سلمان رشدي بايد اعدام شود و در اين چند روز من حرفهاي خيلي نويي را جمع کرده‎ام.
اصلاً انقلاب ما زمينه‎هاي مذهبي مردم بود، در روزنامه‎اي که سال 56 در ايران پخش شد در آن روزنامه جسارت شده بود به مقام معظم امام، طلبه‎هاي جوان راه افتادند خانه علماي قم و از آنجا حادثه 19 دي پيدا شد و حدود صد نفر از طلبه‎ها و مردم عزيز قم شهيد شدند بعد در چهلم مردم و طلاب قم در تبريز انفجار و چهلم شهداي تبريز در يزد انفجار و همينطور چله به چله راهپيمايي و مرگ بر شاه و خلاصه اين جسارت به حضرت امام تبديل شد به يک جرقه و اين جرقه به يک منبع باروتي خورد.
کتاب سلمان رشدي هم يک همچين جسارتي را داشت. سلمان رشدي در بمبئي متولد شد در يک خانواده تحصيل کرده در 13 سالگي به انگلستان رفت بعد از تحصيلات به پاکستان برگشت و بعد هم دوباره در انگلستان مقيم شد. اول يک زن انگليسي گرفت، بچه دار شد و طلاقش را داد و بعد يک زن آمريکاييگرفت و همسرش هم قلم زن است و کتابهاييعليه حضرت مسيح نوشته و مثل اينکه اين زن و شوهر بنا داشته‎اند که به مقدسات توهين کنند منتهي آن مردانگي که در اسلام بود آن مردانگي در مسيحيت نبود وگرنه بايد خانمش هم اعدام شود پاپ بايد اقدام کند.
اين کتاب در 547 صفحه توسط يک يهودي که 850 هزار پوند به عنوان پيش پرداخت داده بود نوشته شد. سازمان جاسوسي اسراييل هم حمايت مي‎کند به هر حال کتاب نبود، آزادي قلم نبود هجوم به مقدسات بود وگرنه ما آدمهايي داريم که به انبياء فحش مي‎دادند و خود قرآن هم فحشهايشان را نقل کرده است، «لِشاعِرٍ مَجْنُونٍ» (صافات/36)، پيغمبر شاعر است و مجنون.
«ساحِرٌ كَذَّابٌ» (ص/4) پيغمبر ديوانه است و دروغگو. مسأله اين نيست که کسي جسارت کرد يک وقت يک کسي جسارت مي‎کند آن بله مرتد است مجازات مي‎شود و اعدام مي‎شود.
اما اين موج فقط بخاطر يک جسارت نبود بلکه يک نقشه بود بخاطر همين تا فتواي امام صادر شد 12 کشور هم پيمان يک دفعه سفيرهايشان را از ايران بردند. اگر ديديد يک هيجان اينطوري پيدا شد که اسراييل اعلام کرده که من جان سلمان رشدي را حاضرم محافظت بکنم.
آخر اين چه کتابي است که اسراييل محافظ آن مي‎شود و 12 کشور سفيرهايشان را از ايران مي‎برند اين کتاب نبود. يک نفر به پيغمبر نامه نوشت که من شما را قبول ندارم، جز اينکه دو ماه تحقيق کنم فقط يک امان نامه به من بده که کسي کارم نداشته باشد. پيغمبر فرمود: عمامه من خوب است عمامه‎اش را برداشت سر يک کافر گذاشت و گفت عوض دو ماه چهار ماه تحقيق کن.
قرآن مي‎گويد: «قُلْ هاتُوا بُرْهانَكُمْ» (بقره/111) اگر برهان داريد بياوريد قرآن دين علم است. «لِأُولِي الْأَلْبابِ» (آل‌عمران/190)، «لِقَوْمٍ يَعْلَمُونَ» (بقره/230)، «لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ» (بقره/164) اينهمه «يَعْقِلُونَ»، «يَعْلَمُونَ»….
ما منطقمان منطق علم است رهبر بايد يک کسي باشد که از نظر علم در سطح اعلاء و عالي باشد علم و تقوي جزو خميره ما است. ما توي مسجد مي‎خواهيم پشت سر کسي نماز بخوانيم تا اهل تقوي نباشد نماز نمي‎خوانيم.
مسأله آزادي قلم، غير از جسارت است. در اين کتاب به قرآن و به همه چيز جسارت شده است. انگلستان هر سال 200 هزار دلار خرج محافظت از او را مي‎کند، شش نفر محافظ دارد که غذاي سلمان رشدي را بررسي مي‎کنند. قبل از اينکه هوا تاريک شود ايشان را مي‎برند توي سالن و حتي شب بيرون نمي‎آورندش در روز بيرون مي‎آيد مثل گوسفندها که به چراگاه مي‎برند. سلمان رشدي يک اعترافاتي دارد که خيلي دردناک است:
2- اعترافات سلمان رشدي
1- تعجب مي‎کنم که چرا ديوانه نشده‎ام. در حال گريه مي‎گفت من در کشورم زجر مي‎کشم. سلمان رشدي يک کتابي نوشت وقتي رفت جايزه بگيرد در حال گرفتن جايزه گريه کرد. من فکر مي‎کنم که ديگر به آخر خط رسيده‎ام و بريده‎ام. از بس دنيا برايم تنگ شده که به قفسه‎هاي سينه‎ام فشار مي‎دهم. رابطه من فقط با تلفن است زن من هم از من جدا شد.
کار روزانه من ظرفشوئي است و يک خبر خوش… يک نفر اين کتاب را در ايتاليا ترجمه کرد مترجمش را کشتند. يک نفر کتاب ايشان را به ژاپني ترجمه کرد او را مجروح کردند اما نمرد. دو ميليون دلار جايزه بنياد مستضعفان زير نظر امام براي کشتن او جايزه گذاشته است و خود او گفته است اين رقم زيادي است.
ايشان مي‎گفت من مي‎خواستم بگويم من مسلمانم و توبه کرده‎ام اما کشورهاي غربي نگذاشتند، پس آزادي قلم نيست يک توطئه است. وقتي مي‎گويند آمدن فيلم‌ها هجوم به ويدئو وضع بي‎حجابي اينها از مسأله گناه رد شد و يک هجوم فرهنگي است و باور کنيم.
پس اگر اين آزادي قلم است پس آزادش بگذاريد تا بگويد من اشتباه کرده‎ام. در نوشتن آزاد است در توبه کردنش نه، اين توطئه است.
پيغمبر(ص) احترامي‎دارد. امام در سال 42 بود که فرمود: رئيس جمهور آمريکا بداند که پست‎ترين افراد و منفورترين افراد نزد من است. اگر رئيس جمهور هر کشوري بود سکته مي‎کرد. حالا اين غربيها پست‎ترين افراد هستند نزد ما چه جنايتهاييکه نکردند. خداوند در قرآن مي‎فرمايد: «إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ» (احزاب/56) خدا بر پيغمبر صلوات مي‎فرستد، فرشته‎ها بر پيغمبر صلوات مي‎فرستند.
در قرآن آمده «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تُقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ سَميعٌ عَليمٌ» (حجرات/1) قبل از پيغمبر هيچ حرکتي نکنيد. «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَرْفَعُوا أَصْواتَكُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِيِّ» (حجرات/2) وقتي پيغمبر حرف مي‎زند صداي شما از صداي پيغمبر بالاتر نباشد. احترام به پيغمبر يک مسأله‌اي است.
اصلاً اگر بنا باشد که احترام رسول الله باشد يا احترام قلم سلمان رشدي. بابا رسول الله ميلياردها مسلمان را نجات داد، خود ما ايرانيان را نجات داد. در کشور سوئيس اگر کسي به يکي از مسئولين مملکتي توهين کند اعدام است. مگر مسئولين مملکتي سوئيس چه کرده‎اند که به آنها ناسزا گفتن اعدام دارد.
آن وقت اين کشورهاييکه در قلبشان ناسزا به يک رئيس و وزير و وکيل جايز نيست. آن وقت ناسزا به رهبر يک ميليارد…. مي‎گويند آزادي قلم. خوب اگر آزادي قلم است اجازه بدهيد يک چيزي هم به شما بگويد.
ويل دورانت خوب فهميد که گفت هيچ وقت دين غروب نمي‎کند. قرآن از کساني که پيغمبر را اذيت مي‎کردند بشدت انتقاد مي‎کند گاهي مي‎آمدند و مي‎گفتند پيامبر ساده دل است. هرچه به او بگويي گوش مي‎دهد. قرآن درباره اينها مي‎گويد: «يُؤْذُونَ النَّبِيَّ» (توبه/61) شما پيامبر را اذيت کرديد، گفتيد ساده دل. پيغمبري که «وَ ما يَنْطِقُ عَنِ الْهَوى‌» (نجم/3) کلمه‎اي از هوا و هوس نمي‎گويد. «إِنْ هُوَ إِلاَّ وَحْيٌ يُوحى‌» (نجم/4) آن وقت کسي بيايد و مکتب ايشان را به باد تمسخر بگيرد.
3- مجازات دشنام دهنده به پيامبر
از امام صادق(ع) سؤال شد: «سَأَلَ عَمَّنْ شَتَمَ رَسُولَ اللَّهِ(ص) فَقَالَ يَقْتُلُهُ الْأَدْنَى فَالْأَدْنَى قَبْلَ أَنْ يَرْفَعَهُ إِلَى الْإِمَامِ» (كافي/ج‌7/ص‌259) اگر کسي به رسول الله ناسزا بگويد. هر کس هر چي دستش رسيد او را در همانجا بکشدش نيازي به حکم امام هم نيست هر مسلماني هر کجا شنيد به رسول اکرم جسارت شده بي درنگ بايد کشتش.
اميرالمؤمنين(ع) فرمود: اگر کسي رسول اکرم را سبک کرد مهلتش نده.
امام رضا(ع) فرمود: کسي ناسزا به رسول الله بگويد فوري بايد کشته بشود و در روز فتح مکه پيامبر فرمود آنها را بخشيدم اما دو سه نفر بودند که ناسزا مي‎گفتند، آنها را برويد بکشيد، اگر در حال مناجات و توبه هم بودند آن سه نفر را اعدام کنيد.
مسلمان و کافر فرق نمي‎کند. مسلمان هم حق ندارد ناسزا بگويد کافر هم حق ندارد ناسزا بگويد. در جبهه طرفداران حضرت علي(ع) يک حرف زشتي را به معاويه زدند. حضرت علي(ع) گفت اين چه حرف زشتي بود که زديد. آنها گفتند خوب اين دشمن شماست گفت دشمن من است در جنگ صفين با او جنگ مي‎کنيم ولي ناسزا نبايد بگوييد.
قرآن مي‎گويد به بت پرستها فحش ندهيد آنها هم به خداي شما ناسزا مي‎گويند. «إِنِّي أَكْرَهُ لَكُمْ أَنْ تَكُونُوا سَبَّابِينَ» (نهج‌البلاغة/خطبه 206) من ناراحتم از اينکه بگويند طرفداران حضرت علي(ع) زبانشان نيشدار است.
4- مرتد كيست؟
توبه مرتد قبول نيست، مرتد کسي است مسلمان شده و حالا از اسلام دست برداشته است. آقا مگر اسلام دين آزادي نيست پس چرا؟ مرتد اگر از اول مسلمان نبود طوري نبود. شاگرد از اول سر کلاس نيايد طوري نيست ولي اگر از وسط کلاس بلند شود خوب استاد ناراحت مي‎شود. دکتر نمي‎تواند بگويد من پزشک جراحم بعد وقتي مريض را که خوابانده‌اند بگويد خداحافظ. معافي پزشک را مي‎گيرند و حالش را مي‎گيرند. اين کار تزلزل بوجود مي‎آورد.
کسي که ناسزا بگويد براي شنونده قتل او واجب است. خودت تنهاييمي‎تواني تصميم بگيري. يک طرحي از طرف يهوديها پيش آمد زمان پيغمبر(ص) گفتند طرح طرح خوبي است. گفتند چه کنيم گفتند: عده‎اي از دانشمندان را طرف صبح مي‎رويم و بهشان ايمان مي‎آوريم مي‎گوييم يا رسول الله ما آمده‎ايم و مسلمان بشويم. غروب که شد بر مي‎گرديم و برو بابا ما مسلمان نمي‎شويم مکتبت بار نداشت، قوي نبود. اين دو تا فايده دارد و يک مسلمانها توي دلشان خالي مي‎شود مي‎گويند علما و دانشمندان يهود صبح آمده‎اند، غروب برگشتند و ديگر اين که بقيه يهوديها هم مسلمان نمي‎شوند مي‎گويند دانشمندانمان برگشتند پس ما هم…
ديگر کسي هوس مسلمان شدن نمي‎کند. اين کار دو تا فايده دارد، مسلمانها مضطرب مي‎شوند و تحقير. يهوديها در يهودي بودن محکم مي‎شوند.
و قرآن به رسول الله گفت: مواظب باش اين توطئه است اينها صبح مي‎آيند و غروب بر مي‎گردند «الَّذينَ آمَنُوا وَجْهَ النَّهارِ وَ اكْفُرُوا آخِرَهُ» (آل‌عمران/72) طرف صبح ايمان بياوريد و آخر روز کافر شويد. کسي اگر يک جو غيرت و فکر داشته باشد مسأله حل است. حضرت امام در رساله نوشته است. مي‎دانيد امام تحرير را چگونه نوشت من از حاج آقا مصطفي شنيدم که مي‎گفت زماني که امام در ترکيه تبعيد بود پنجره‌اي بود و نور به داخل مي‌آمد. مسئول ساواک ترکيه آمد گفت شما مجاز نيستيد از نور استفاده کنيد پرده را کشيد و برق را روشن کرد. يک سال امام توي اتاقي بود که اجازه نداشت از نور استفاده کند در همان اتاق مي‎نشست و کتاب تحرير الوسيله را نوشت. اين را مي‎گويند استفاده از فرصت.
5- احكام مرتد
ما مقدار زيادي از عمرمان را به بطالت مي‎گذرانيم. حضرت امام در تحرير مي‎فرمايد که اگر کسي حرکتي بکند که برگشت اين حرکت به انکار پيغمبر يا تنقيض شريعت مطهره باشد اين هم مرتد است و نجس است يعني کسي کاري بکند که دين تحقير بشود اگر کسي مرتد شد خانمش هم بايد از او جدا شود. منتهي خانم سلمان رشدي بخاطر اين جدا نشد. بخاطر اينکه او ديگر براي او شوهر نبود. «يُقْسَمُ مَا تَرَكَ عَلَى وُلْدِهِ» (كافي/ج‌6/ص‌174) مالش هم بايد تقسيم شود. زنش جدا، مالش تقسيم، خودش هم اعدام. اگر مسئولين متعهد از يک چيزي استفاده مي‎کنند از روي ضرورت است وگرنه اصل زهد است اصل زندگي ساده است و هرچي از سادگي رفتيم کنار از اسلام رفتيم کنار. از زماني که مساجد ما مزين شد به زينت آلات اسلام مي‎ايستد و زماني که اسلام ساده بود تا قلب آفريقا و اروپا رفت. مثل مهماني اگر مهماني شيربرنج و‌اش بود 500 نفر مي‎آيند اگر آبگوشت شد 200 نفر مي‎آيند. اگر چلو کباب شده 100 نفر مي‎آيند، جوجه کباب شد 20 نفر مي‎آيند يعني هر چه گرانتر شد عدد مهمانها هم کم مي‎شود.
اسلامي‎که ساده و روان باشد راحت پيش مي‎رود. يک وقت با هزينه يک مسجد 30 تا مسجد مي‎توان توي روستا ساخت.
فتواي امام: «إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ»…
به اطلاع مسلمانان غيور سراسر جهان مي‎رسانم مؤلف کتاب آيات شيطاني ‎که عليه اسلام و پيامبر و قرآن تنظيم و چاپ شده و همچنين ناشرين مطلع از محتواي آن محکوم به اعدام مي‎باشند از مسلمانان غيور مي‎خواهم که آنان را در هر نقطه‎اي که يافتند سريعاً اعدام نمايند تا ديگر کسي جرأت نکند به مقدسات مسلمين توهين کند هر کس در اين راه کشته شد شهيد است، انشاء الله. ضمناً اگر کسي دسترسي به مؤلفين دارد ولي قدرت اعدام ندارد او را به مردم معرفي نمايد تا به جزاي اعمالش برسانند. و السلام عليکم. روح الله الموسوي الخميني.
مقام معظم رهبري به دنبال اين فتوا چنين فرمودند: حکم حضرت امام درباره سلمان رشدي تغيير ناپذير است و با ادامه مقاومت مسلمانان ديگر کسي جرأت توهين کردن به مسلمانان را ندارد.
ابعاد فتوا:
به همين خاطر ريشه فتوا و مرجعيت و تقليد را خيلي‎ها مي‎خواهند در هر زمان يک کسي پيدا مي‎شود راجع به تقليد، راجع به ارادت به يک ملا داشتن و مرجع بي هوس يک کسي هر جايي يک سوسه مي‎رساند چون اگر اين سوزن و نخ (سوزن مرادم مرجع تقليد است و نخ مرادم امت است) با هم باشند هر پادشاهي را مي‎توانند بدوزند ولي اگر بتوانيم رهبر را از مردم جدا کنيم. هيچي در انواع برنامه‌ها مسأله تقليد را زير سؤال مي‎برند.
اين فتوا نشان دهنده قدرت اسلام بود، نشان دهنده صدور انقلاب بود، نشان دهنده موقعيت رهبري بود در جهان، نشان دهنده مقابله با زنده بودن مسلمانها بود.
البته يک روانشناسي اجتماعي هم مي‎خواستند بکنند يعني يک چيزي بگوييم ببينيم حساسيت مردم چگونه است مي‎خواستند ما را تست کنند که خوابيم يا بيدار، نشان دهنده فرو ريختن ابهت غرب که يک آخوند مي‎تواند ابهت غرب را فرو بريزد. رسوا شدن مسلمان نماها، چه مسجدهايي از پولهايشان در آسيا و آفريقا ساخته‌اند و چقدر آخوند آوردند و چه شرکتي اين وهابي درست کردند که دلار از اين آخوند، از آن چاپ قرآن از اين مسجد سازي از آن اصلاً شرکتي براي اينکه يک اسلام آمريکاييمطرح کنند تا اين اسلام خميني مطرح نشود.
جايگزيني مشابه، اين فتوا نشان داد که غرب چقدر ضعيف است. اين همه مي‎گويند جامعه شناسي، مردم‎شناسي، اينها حضرت عباسي نه رهبر را شناختند نه جامعه را شناختند نه روحيه‌مان را. عمليات مرصاد به همين خاطر بود همه گفتند بعد از اينکه امام قطعنامه را قبول کرد پس معلوم شد که ايران ديگر حال ندارد منافقين آمدند توي ايران….
شيخ سعيد شعبان رهبر مسلمانان لبنان مي‎گفت يک فيلمي‎ساختند يکي از شاهزاده‌هاي يکي از کشورهايي که شاه دارد توي اين فيلم مسخره شده بخاطر همين اين کشور روابط خود را با انگلستان قطع کرد ولي نامردها به رسول الله جسارت کردند ولي روابطشان را قطع نکردند، بايد معلوم شود که مسلمانها خادمشان و خائنشان کيست؟
6- حوادث بعد از انتشار كتاب آيات شيطاني
مثلاً خليفه ارامنه و آشوريها و کلدانيها اينها همه از سلمان رشدي اظهار تنفر کردند ولي به دنبال اين فتوا چه شد. در انگلستان تقريباً مسلمانها هزار تا مسجد دارند. هزار تا مسجد در يک روز به حمايت از امام سخنراني کردند در هر مسجدي حدود 300 نفر جمع شدند و يک راهپيمايي با عظمت در لندن راه انداختند. آمريکا مي‎گويد بعد از فتواي امام 178 مورد تهديد به انفجار داشتيم. کتابي اخيراً چاپ شده که بعد از فتواي امام 300 حادثه در جهان رخ داده است که تمام اين حوادث در کتابي ثبت شده است. شوروي بعد از اينکه ديد امام فتوا داد او هم گفته کتاب را چاپ نکنيد. سفير شوروي که نامه جواب گورباچف را خدمت امام آورد. سفير انگلستان به سفير شوروي گفت تو که پهلوي امام مي‎روي اين را هم ببر. گفت چون امام فتوا داده به کشتن سلمان رشدي و سلمان رشدي هم در کشور شماست من اين نامه را نمي‎دهم.
أحمد حنبل: امام اهل سنت: مي‎گويد ناسزا به رسول الله کفر است.
امام شافعي: «من سب الانبياء قتل» کسي ناسزا به پيغمبر بگويد بايد کشته شود.
ابوحنيفه رهبر اهل سنت: «من سبه النبي او اله و کان مسلما فقد سار مرتدها». کسي که به پيامبر ناسزا بگويد مرتد است.
يعني اعدام سلمان رشدي شيعه و سني ندارد. در تاريخ افرادي را که ناسزا گفتند حضرت فرمود بگيريد و خفه‎اش کنيد. زني کافر بود و به حضرت رسول دشنام داد. بدستور پيغمبر مردي آن زن را خفه کرد. آن وقت اين غربي‌هاي کذايي صدام پنج هزار نفر را در حلبچه با بمب شيميايي مي‎سوزاند غرب هيچ تکاني نمي‎خورد. حالا براي يک سلمان رشدي تمام آزاديها و دموکراسي‎اش گل مي‎کند. سعودي صد نفر را توي هواپيما مي‎زند غرب هيچي نمي‎گويد اين سيماي غرب است. گرگي است در لباس تمدن.
الآن اين سلمان رشديها زيادند برايمان فيلم مي‎فرستند، کاغذ مي‎فرستند که وقتي باز مي‎کني هيچي نيست ولي وقتي تا مي‎کني عکسهاي کذاييدارد. از شکلات، آدامس گرفته تا هر جنسي که بخواهيد. اگر آن خون حسين(ع) بود که در بدن امام بود در بدن شما هم هست شما هم بايد غيرت نشان بدهيد. پدر و مادرها بايد مواظب بچه‌ها و دختر و پسرهايشان باشند. اين دين ما با خون حسين تشکيل شده است شما با چشم خودتان ديديد که صدهزار نفر شهيد شدند مگر مي‎شود يک سلمان رشدي بيايد دين ما را بهم بزند و يک شرکت بخاطر سودش بيايد دخترها و پسرها را با انواع فيلم‌ها فاسد کند بايد به هوش باشيم و غيرت بخرج دهيم.
جوانها توي مسجد جمع شود با آقا هماهنگ کنند که اگر توي اين خيابان فسادي شد ما هم هستيم مثل لب مرز پاسدار ژاندارمري هست براي قاچاقچي، مسجدها بايد پر جوان باشند. آخوند سرزنده باسواد وجدان انقلابي اينها جوش بخورند و خيابانها را از فساد پاک بکنند. حسين هست، خونش هم در بدن امام.
امام در سن چهل سالگي نامه‎اي نوشته است:
فرمود امروز شما… کسروي نامردي بود نظير سلمان رشدي مکتب را به مسخره گرفت. نوشت شما امروز در پيشگاه خداي عالم چه عذري داريد همه ديديد کتابهاي کسروي يک نفر تبريزي بي سر و پا که تمام ايين شما را دستخوش ناسزا کرده بود و به مرکز تشيع امام صادق(ع) و امام غائب (عج) آن همه جسارتها کردند، هيچ کلمه‌اي از شما صادر نشد، امروز چه عذري در محکمه خدا داريد اين چه ضعف و بيچارگي است که شما را فرا گرفته…
اين غيرت بايد باشد. هجوم فرهنگي برادران و خواهران يک خطر است و نياز به غيرت دارد و غيرت جلوي خطر را مي‎گيرد و غيرت هم نياز به مساجد دارد.

«والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته»

لینک کوتاه مطلب : https://gharaati.ir/?p=1990

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.