سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در بیست و نهمین اجلاس سراسری نماز

حجت‌ الاسلام و المسلمین محسن قرائتی، در ششم بهمن ماه و در محل وزارت کشور در بیست‌ و نهمین اجلاس سراسری نماز پس از قرائت پیام مقام معظم رهبری به این اجلاس، سخنرانی کرد.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی در بیست و نهمین اجلاس سراسری نماز با اشاره به اینکه برخی می‌پرسند فایده این اجلاس‌ها چیست، گفت: اجلاس رعد و برقی است که پس از آن باران می‌بارد. ما حزب و سازمان نیستیم و بودجه نداریم و سالی یک بار این جلاس را برگزار می‌کنیم که در نتیجه این اجلاس‌ها کارهای خوبی انجام شده، مساجد و نمازخانه ساخته شده، نماز ظهر عاشورا برپاشده و کتاب ها نوشته شده است.

وی ادامه داد: اگر چه کارهای زیادی انجام شده اما بهتر می‌توانیم کار کنیم و نماز هنوز مسئله دارد. من به وزیر کشور گفتم در ماه نیم ساعت برای نماز وقت بگذارند. ساعت‌ها در تهران راه می‌روی اما مسجدی نمی‌بینی، مسجد هم که هست امام جماعت ندارد یا در مساجد سالمندان هستند و به جوانان فرصت فعالیت نمی‌دهند.

حجت الاسلام قرائتی با یادآوری اینکه کعبه و مکه با این همه اهمیت، قبله نماز هستند، گفت: اگر آب سرد باشد بچه برای وضو گرفتن دچار مشکل می‌شود؛ باید تسهیلات نماز را ایجاد کرد.

حجت‌الاسلام قرائتی ادامه داد: یکی از مشکلات، پیش‌نمازهای کهنسال هستند. مقام معظم رهبری فرمودند ائمه جماعاتی که در اثر کهنسالی توان ارتباط با جوانان را ندارند از طلاب جوان کمک بگیرند. اگر یک طلبه با مدیر مدرسه ارتباط خوبی داشته باشد کار پیش می‌رود. ما لجباز کم داریم اما بی تفاوت نسبت به نماز بیشتر است و این افراد بیشتر شبهه و سوال دارند که باید به این سوال‌ها پاسخ داد.

وی به اغتشاشات اخیر نیز اشاره کرد و گفت: در این اتفاق‌ها دو طرف پیام می‌دادند اما اگر این طرف مشکل نداشته باشد پیام‌های آن طرف اثر ندارد. باید بچه‌ها را بیمه کنیم و اگر شبهاتی مطرح می‌شود زود جواب دهیم و بسیج عمومی ایجاد کنیم.

معلم قرآن تاکید کرد: باید مسئله مهارت آموزی جدی گرفته شود و علم غیر مفید را کم کنیم. الان اطلاعات هست اما محتواها باید عوض شود‌. آنچه به بچه‌ها یاد می‌دهیم باید چهار شرط داشته باشد؛ یا واجب باشد، یا مستحب باشد، یا مشکل جامعه را حل کند یا مشکل فرد را. متاسفانه بسیاری از پژوهش‌های ما هم لغو است.

رئیس ستاد اقامه نماز با اشاره به در پیش بودن ماه رمضان و میلاد حضرت علی(ع) گفت: این مناسبت‌ها سرازیری دین است. در خصوص تلاوت و حفظ قرآن کارهای خوبی انجام شده اما ما جلسه تفسیر کم داریم. تفسیر قرآن واجب است. این وجوب را از قرآن استخراج کرده‌ایم. قرآن می‌فرماید چرا در قرآن تدبر نمی‌کنید. یعنی افراد را برای عدم تدبر توبیخ می‌کند؛ امر غیر واجب که توبیخ ندارد پس تفسیر قرآن واجب است.

وی افزود: گاهی گفت‌وگوی رودررو بیشتر نتیجه می‌دهد و البته باید حرف‌های تلخ حق را هم قبول کنیم. در هر شهری ما گروه تواشیح داریم اما گروه اذان نداریم. باید با بچه‌ها نشست و حرف زد. من قبلا در سال ۱۰۰ سفر می‌رفتم اما اکنون فقط به دانشگاه‌های فرهنگیان می‌روم چون این دانشجویان هستند که نسل جدید را تربیت خواهند کرد.

رییس ستاد اقامه نماز ابراز کرد: در سنین جوانی محضر آیت‌الله گلپایگانی رسیدم و ایشان خواستار شدند من نکاتی را بیان کنم و بنده درخواست تخت سیاه دادم و بر روی آن ۱:۲۰ دقیق یکسری از نکات خوب را در قالب آموزش بیان کردم. سپس به محضر این عالم عرض کردم من طلبه تیزهوشی هستم ‌ می‌توانم در فقه موثر واقع شوم‌ اما ایشان متذکر شد که شما یک معلم خوب هستید و این کار از یک فقیه شدن بهتر است زیرا شما می‌توانی نسل جوان را آموزش دهید و امام زمان(عج) در این شرایط خشنودتر خواهند شد.

استاد و مفسر قرآن با انتقاد از اینکه به نهج البلاغه توجه کافی نمی‌شود و پاسخ بسیاری از شبهات در نهج البلاغه هست، گفت: دانشگاه فرهنگیان و نسل نو را دریابید. باید آنها یاد بگیرند چطور مسئله و قصه بگویند. قصه گفتن هنر است و در قرآن ۳۰۰ قصه هست که باید بیان کرد. در حوزه و دانشگاه هم باید دید ثمره درس کجاست؟ حتی از مسائل هم آنهایی را بیان کنید که نیاز مردم است.

وی همچنین گفت: باید تعطیلات کم شود، در اسلام فراغت و تعطیل نداریم. روز جمعه هم فقط نیم ساعت فراغت داریم، پس توقف نکنید و قانع نشوید. از خود بپرسیم چند بی نماز را نماز خوان کرده‌ایم؟

همچنین مشاهده کنید: گالری تصاویر بیست و نهمین اجلاس سراسری نماز 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.