دعای مكارم الاخلاق – 30، سیمای بندگان صالح

موضوع: دعاي مكارم الاخلاق – 30، سيماي بندگان صالح 
تاريخ پخش: 79/06/17
بسم الله الرحمن الرحيم
الهي انطقني بالهدي و الهمني التقوي 
اين جلسه شهريور پخش مي‌شود، ياد آن شهداي عزيز را گرامي بداريم، روزي كه چند هزار شهيد درميدان شهدا(ژاله قديم) به خون كشيده شد، با سلام و صلوات به همه آن‌ها.
و مناسبت ديگرمبارزه با بي سوادي در جهان است، بايد بگوييم كه امسال هم از طرف سازمان بين المللي يونسكومدال افتخاري به سازمان نهضت سواد آموزي هديه و اين برنامه سه سال است تكرار ميشود، هديه مدال افتخار به خاطر ابتكاري كه در اين سازمان است.
و مناسبت ديگردر آستانه اجلاس سراسري نماز و دهمين سال تشكيل ستاد اقامه نماز است كه با پيام مقام معظم رهبري شروع و با شركت رياست محترم جمهوري كه ايشان با اين كه تازه همدان بوده ولي به خاطر نماز فرمودند يك بار ديگر مي‌آيم و برمي گردم، نهاداجلاسي است كه هر سال مقام معظم رهبري پيام داده و پيام‌هاي مهمي هم هست، مسئولين فرهنگي جمع شده و در باره ترويج فرهنگ نماز صحبت كرده، بركات زيادي هم داشته به چاپ صدها كتاب، و بالاي صد مسجد و نمازخانه در جاده‌ها، و هزاران نمازخانه در آموزش و پرورش، و هزاران مسجد در روستاها، و امكانات ديگري براي نماز و 70، 80 هزار نماز جماعت غير اجباري در آموزش و پرورش، و حضور نماز در پارك‌ها كه غفلت شده بود.
خداوند به همه ما توفيق دهد كه روز قيامت شرمنده خون شهدا نباشيم.
1- صفاتي از بندگان صالح خدا در قرآن
موضوع بحث مدت هاست در باره تفسير دعاي مكارم الاخلاق است كه رسيديم به اين جمله كه: «وَ مِنْ صَالِحِ الْعِبَادِ» (صحيفه ‌سجاديه،ص98) خدايا مرا از بندگان صالح خودت قرار بده. همه مسلمان‌ها درهمه نمازها مي‌گويند: «السلام علينا وعلي عبادالله الصالحين» در قرآن هم هر كجا كلمه «آمنوا» داريم بعد از آن هم «عملوالصالحات» داريم.
صفاتي از بندگان صالح در قرآن:
1- محبوبيت: حتي انسان‌هاي مجرم هم بندگان صالح را دوست دارند، و آنها كه گناه كار هستند به هنگام خواستگاري دنبال افراد پاكدامن و با ايمان هستند، دزدها بعد از دزدي به همديگر مي‌گويند بياييد عادلانه تقسيم كنيم.
ممكن است گاهي زبان مجرم به مؤمن طعنه و تشري بزند ولي قلبش با اوست و لذا گاهي ميگويد به ما دعا كنيد. قرآن مي‌فرمايد: «إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا» (مريم/96) آنان كه ايمان آورده و عمل صالح انجام ميدهند خداوند براي آن‌ها محبوبيتي قرار ميدهد.
انسان صالح را، راحت خانه به اواجاره، وقرضي داده، وراحت براي خواستگاري جواب مثبت مي‌دهند، در مثال هاآمده: انسان خوش حساب شريك مال مردم است.
2- بهترين مردم هستند
قرآن مي‌فرمايد: «وَ يَسْتَجيبُ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحات»(شوري/26) «أَوْفُوا بِعَهْدي أُوفِ بِعَهْدِكُم»(بقره/40) شما وفا كرده من هم به عهد خود وفادارم.
3- حكومت درآخرالزمان با افراد صالح است.
قرآن مي‌فرمايد: «أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصَّالِحُونَ»(انبياء/105) به درستي كه بندگان صالح وارث و حكومت‌دار زمين هستند. همان نفري كه با آقا امام زمان (عج) هستند.
مراسم عقدي بود پدرعروس گفت: 314 سكه گفتند: اصحاب 313 نفر هستند گفت: يكي هم خود امام زمان (ع)، راهي براي اين كه يك سكه زيادتر بگيرد.
چرا در مهريه نميگويند خدا يكي و سكه هم يكي يا پنج تن و پنج سكه، يا 12 امام و 12سكه و 14 معصوم و 14 سكه ولي مي‌رسند به اصحاب امام زمان (ع) و 124 هزار پيامبر.
«صالح» از صلاحيت است يعني مؤمن بايد وارسته باشد نه وارفته، بعضي خوبند ولي براي اين كه به مكاني نشسته صبح‌ها بگويد «صبحكم الله بالخير» و عصر «مساكم الله بالخير» و شب به خير ولي مي‌رود خريد كند كلاه سرش مي‌رود.
پس حكومت تنها از مؤمن نيست و نفرموده: «أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُها عِبادِيَ المؤمنون» «عِبادِيَ الصَّالِحُونَ» يعني غير از ايمان بايد صلاحيت هم داشته باشد و لذا بسياري از «مؤمنان» صلاحيت سياست ندارند.
فرق بين پنير و صابون را نمي‌داند ولي نماز شب هم مي‌خواند. «صلاحيت» نوعي تعهد، تخصص و كارشناسي و لياقت هم لازم است، انسان خوبي است ولي صلاحيت براي مجلس و مديريت ندارد.
دلاكي و كاركني در حمام كيسه آقايي را ميكشيد گفتند آدم خوبي است نماز شب ميخواند، گفت: من كيسه كش مي‌خواهم ممكن است نماز شب بخواند ولي كيسه كشيدن نداشته باشد. افراد صالحي كه مشغول خدمت هستند اگر جايي هم خطا كنند خداوند آن را مي‌پوشاند.
2- خداوند خطاي افراد صالح را اصلاح مي‌كند
مي فرمايد: كساني كه ايمان آوردند و عمل صالح انجام دادند، «يُصْلِحُ بالَهُمْ» (محمد/5) خداوند خطاي او را اصلاح مي‌كند.
مثلا امام خميني(ره) كه در ايمان و عمل نمونه بود و انقلاب اسلامي بوجود آورد يك دفعه بني صدر را تأييد كرده و يكبار هم حكمي به فردي داد كه نبايد مي‌داد، مردم نديده مي‌گيرند مي‌گويند كسي كه همه كمالات را دارد، حالا درعوض برق دو شاخ تلفني را زد، مثل واعظي كه خوب حرف زده يكبار به جاي قال الصادق(ع) گفت: قال باقر(ع) و كلمه را كم و زياد گفت. خداوند چنين است كه اگر اسكلت كار درست باشد براي يك ديوار كج كار را رد نمي‌كند و در جاي ديگر براي بندگان صالح مي‌فرمايد: «يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئاتِهِمْ حَسَنات» (فرقان/70) عيب‌هاي آن‌ها را تبديل به خوبي و نيكي مي‌كند، اين مسئله در طبيعت هم هست، شما آب زباله را پاي درخت مي‌ريزي با بوي بد تبديل به گل مي‌شود با بوي خوب.
نمي‌دانم اين را جايي گفته‌ام يا نه؟ در تلويزيون يا، حدود بيست سال قبل يك نفر گفت: من مي‌خواهم خانه را بفروشم گفتم چند نفرهستي؟ گفت با بچه و خواهر و مادري كه سرپرستي مي‌كنم 5نفر. گفتم خيلي فلاني جمله زشتي، اين كار درست نيست من با دلسوزي اين جمله را گفتم و او هم ناراحت شد رفت و چند وقت قبل آمد و ما را بغل كرده و اظهار تشكر کرد, علت را پرسيدم، گفت: شما آن روز اينچنين گفتي ومن هم ناراحت شده و خانه را نفروختم، ولي بعد اتوباني از كنار خانه ما رد شد و منزل ما قيمتش چند برابر شد گفتم: من نمي‌دانستم ولي از روي دلسوزي آن جمله را گفتم، آن كلمه تند تبديل به نيكي شد. پس اگر انسان حسن نيت داشته و پاك باشد خداوند خرابي‌ها را درست مي‌فرمايد.
عمل صالح  كار پدر زني است كه به دامادش فشار نياورد. حضرت موسي (ع)  نباشد يكي از دختران حضرت شعيب پيامبر را انتخاب كند حضرت شعيب (ع) گفت: «وَ ما أُريدُ أَنْ أَشُقَّ عَلَيْكَ سَتَجِدُني‌ إِنْ شاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّالِحينَ» (قصص/27) و من اراده ندارم در اين امر ازدواج به تو سختگيري كنم، انشاءالله مرا از صالحين خواهي يافت.
خداوند بندگان صالح را تحت حمايت خود ميگيرد. «وَ هُوَ يَتَوَلَّى الصَّالِحينَ» (اعراف/196) بر بندگان صالح ولايت و مشكلات آن‌ها را حل مي‌فرمايد.
مثلاً امام خميني (ره) مرد صالحي بود خواست انقلاب كند، روزنامه و باند و قواي مسلح و كمك از شرق و غرب داشت؟ و پيامبر و علي (ع)  و امام حسين (ع)  در برابر بت و ستمگر و طاغوت چه چيز داشتند؟
مرد صالحي خواب مي‌بيند بيدار شده مسجد جمكراني مي‌سازد كه در كره زمين جايي به اندازه آن جا براي امام زمان(عج) اشك نمي‌ريزند. اين خوابي است كه در بيداري بركاتي دارد و البته چيز‌هايي هم داشت، سوزن وقتي مي‌دوزدكه دنبالش نخ باشد، نخ تنها نمي‌دوزد، زيادي افراد از بزرگان و غير زماني كه در بن بست قرار گرفته خداوند آن‌ها را كمك مي‌كند.
3- خداوند گاهي در بن‌بست‌ها الهام مي‌كند
يادم نمي‌رود كه آن نامرد توهين به پيامبر(ص)كرد، سلمان رشدي، به ما گفتند: امام خميني(ره) حكم اعدام داده، شما بحثي در تلويزيون داشته باشيد، من چيزي به ذهنم نرسيد زمان هم براي اجراي برنامه كم بود از عده‌اي اسلام شناس جمهوري اسلامي پرسيدم چيزي حاضر در ذهن نداشتند، آمدم در كتابخانه به خداوند درباره كار اين نامرد متوسل شدم و چشم را بسته كتاب رابرداشتم لاي آن را باز ديدم همان مطلبي آمد كه مي‌خواستم، من آن شب دست غيبي را ديده و دست به هر كتابي الكي زدم مطلب مربوطه آمد، و هركسي در زندگي‌اش ممكن است از اين صحنه‌ها را ديده باشد، در بن بست خداوند به او الهام مي‌كند.
يكي از علما مي‌گويد: به طرف درس مي‌رفتم به ذهنم رسيد به خانه برگردم با اين كه كاري نداشتم بالاخره آمدم ديدم فرزندم به آب افتاده او را نجات دادم. گاهي توجه يك دقيقه‌اي راننده او راازخطرحتمي نجات مي‌دهد. اگرما عبد صالح باشيم خداوند ما را كمك مي‌كند.
پس خلاصه بحث اين كه: امام سجاد(ع) مي‌گويد: خدايا مرا از بندگان صالح قرار بده و يك شعار بين المللي داريم «السلام علينا و علي عباد الله الصالحين» و خداوند براي انبيا مي‌فرمايد: «كُلٌّ مِنَ الصَّالِحينَ» (انعام/85) همه از صالحين بودند و خداوند از قول ابراهيم(ع) «وَ أَلْحِقْني‌ بِالصَّالِحينَ» (شعراء/83) مرا به بندگان صالح ملحق كن. آن‌ها بندگان صالح محبوبيتي خداوند به آن‌ها داده و دعايشان را مستجاب و جهان در آينده به دست آن هاست. صلاحيتي كه لياقت هم مي‌خواهد و مومن بدون لياقت نمي‌شود و آن‌ها تحت ولايت خداوند، پدر زن به داماد سخت نگيرد و دامادسخت نگيرد و داماد نسبت به عروس.
حديث داريم «لَا يَقْبَلُ اللَّهُ مِنَ الْعِبَادِ الْأَعْمَالَ الصَّالِحَةَ الَّتِي يَعْمَلُونَهَا إِذَا تَوَلَّوُا الْإِمَامَ الْجَائِر» (مستدرك‌الوسائل، ج1،ص154) خداوند اعمال بندگان صالح را قبول نمي‌كند زماني كه پيشواي آن‌ها ستمگر باشد. مثل: آب زلال و تميزي كه در ظرف كثيف ريخته شود.
افرادي در تحصيلات و عبادات و خدمات خوب هستند ولي فرقي بين ولايت علي (ع)  و ديگران نمي‌گذارند هركس باشد.
4- تفاوت حكومت ولايت فقيه و حكومت شاهنشاهي
در مسافرتي كه چند روزقبل داشتم دختري به من گفت: فرق بين حكومت ولايت فقيه و حكومت شاهنشاهي چيست؟ در هر دو زمان بايد ما بگوييم: بله قربان! چه فرق مي‌كند؟ جواب: مثل اين كه بگويي فرق بين گلوله و گلوله چيست؟ فرقي نيست ولي صدام گلوله زد كه ايران را بگيرد و ما گلوله زديم كه از حق دفاع كنيم، هدف‌ها فرق مي‌كند نه گلوله‌ها. مثال: چاقوكش و جراح هر دو شكم پاره مي‌كنند يكي مي‌خواهد بكشد و ديگري مي‌خواهد نجات بدهد. مثال: يوسف(ع) به طرف در مي‌دويد و زليخا هم به دنبال آن مي‌دويد، هر دو مي‌دويدند يكي مي‌دويد كه از گناه فرار كند و يكي هم مي‌دويد كه گناه كند.
ولايت فقيه مي‌گويد: اين حكم الهي است، شاه مي‌گويد: اين را من دوست دارم وصدام مي‌گفت: من سه روزه ايران را گرفته و مرد قادسيه و ابر مرد تاريخ مي‌شوم، ورزمندگان مابراي دفاع مقابله كردندپس افرادي كه كارهاي ديگرشان درست است ولي در خط رهبري نيستند مي‌فرمايد كارهاي ديگرشان هم درست نيست. «لَا يَقْبَلُ اللَّهُ مِنَ الْعِبَادِ الْأَعْمَالَ الصَّالِحَةَ الَّتِي يَعْمَلُونَهَا إِذَا تَوَلَّوُا الْإِمَامَ الْجَائِر» و درباره عمل صالح مي‌فرمايد: «مَا قَبِلْتُ مِنْكَ حَتَّى تَأْتِيَنِي مِنَ الْبَابِ الَّذِي أَمَرْتُكَ بِهِ» (مستدرك‌الوسائل، ج1،ص156)
بنده صالح كسي است كه وارد شود دركاري كه خداوند به آن دستور داده اگر خداوند گفته انجام بدهيم. مثال: فرد محترمي وارد جلسه مي‌شود دو نفر بلند مي‌شونديكي به نيت احترام و ديگر چون خسته و پايش درد گرفته بود، اين فرق مي‌كند. مثال: در خطبه نماز جمعه از ائمه (عليهم السلام) ياد مي‌شود بعضي‌ها با ياد امام سجاد (ع) بر مي‌خيزند اين زانويش خسته شده، اين مقدار براي امام زمان(ع) نيست. آن چه رنگ خدايي دارد قبول است.
اگر هزار بار آب به صورت بريزد به غير قصد وضو، و كسي كه غسل لازم دارد بدون قصد درتمام اقيانوس‌ها او راببرند و برود، مگر نيت غسل و وضو كند. آن چه به كارها ارزش مي‌دهد نيت پاك است و اين از علامات بندگان صالح است.
درست را براي خدا و چادر براي خانم را در تولد حضرت زهرا (س) باشد كه به عشق او و عبادت باشد، و گوشواره براي دختر در مقابل يك كار خوب.
خدايا به حق محمد و آل محمد(ع)  كارهاي بد ما را تبديل به خوبي بفرما.
خدايا مزه فهم عبادت و عشق خدمت به جامعه براي رضاي خودت را به ما بچشان.
خدايا رهبر و دولت ونسل وناموس ومرز و عقايد و افكار و كشور ما را از همه خطرها بيمه بفرما.
خدايا قلب مطهر صاحب و ولي ما را از ما راضي، و ما را از بهترين ياورانش قرار بده.
كسي مي‌گفت: نگوييد امام زمان (ع) در عرفات و منا و سهله و كجاست در ايران است. يك روز نباشد ايران به هم مي‌ريزد. با اين سليقه‌هاي مختلف، واقعا همينطور است.
امام زمان (ع)  فرمود: اگر دعاي من نباشد دشمنان شما را نابود مي‌كردند. يك جمهوري اسلامي نه شرقي و نه غربي همه رقم دشمن باز چهره‌اش در دنيا بازتر مي‌شود، نخي در اسكناس هست كه به آن ارزش مي‌دهد. بسياري از كشورها جمعيت و تكنولوژي بيشتري دارند ولي بايك تشر آمريكا جا زدند ولي ما باتهديد مقاومت كرديم.
خدايا نظر آقا امام زمان (ع) را از ما سلب نفرموده و ما را لايق خدمتگذاريش قرار بده.
«والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته»
لینک کوتاه مطلب : https://gharaati.ir/?p=2605

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.