دعای مکارم الاخلاق – 30، سیمای بندگان صالح

موضوع: دعای مکارم الاخلاق – 30، سیمای بندگان صالح 
تاریخ پخش: 79/06/17
بسم الله الرحمن الرحیم
الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی 
این جلسه شهریور پخش می‌شود، یاد آن شهدای عزیز را گرامی بداریم، روزی که چند هزار شهید درمیدان شهدا(ژاله قدیم) به خون کشیده شد، با سلام و صلوات به همه آن‌ها.
و مناسبت دیگرمبارزه با بی سوادی در جهان است، باید بگوییم که امسال هم از طرف سازمان بین المللی یونسکومدال افتخاری به سازمان نهضت سواد آموزی هدیه و این برنامه سه سال است تکرار میشود، هدیه مدال افتخار به خاطر ابتکاری که در این سازمان است.
و مناسبت دیگردر آستانه اجلاس سراسری نماز و دهمین سال تشکیل ستاد اقامه نماز است که با پیام مقام معظم رهبری شروع و با شرکت ریاست محترم جمهوری که ایشان با این که تازه همدان بوده ولی به خاطر نماز فرمودند یک بار دیگر می‌آیم و برمی گردم، نهاداجلاسی است که هر سال مقام معظم رهبری پیام داده و پیام‌های مهمی هم هست، مسئولین فرهنگی جمع شده و در باره ترویج فرهنگ نماز صحبت کرده، برکات زیادی هم داشته به چاپ صدها کتاب، و بالای صد مسجد و نمازخانه در جاده‌ها، و هزاران نمازخانه در آموزش و پرورش، و هزاران مسجد در روستاها، و امکانات دیگری برای نماز و 70، 80 هزار نماز جماعت غیر اجباری در آموزش و پرورش، و حضور نماز در پارک‌ها که غفلت شده بود.
خداوند به همه ما توفیق دهد که روز قیامت شرمنده خون شهدا نباشیم.
1- صفاتی از بندگان صالح خدا در قرآن
موضوع بحث مدت هاست در باره تفسیر دعای مکارم الاخلاق است که رسیدیم به این جمله که: «وَ مِنْ صَالِحِ الْعِبَادِ» (صحیفه ‌سجادیه،ص98) خدایا مرا از بندگان صالح خودت قرار بده. همه مسلمان‌ها درهمه نمازها می‌گویند: «السلام علینا وعلی عبادالله الصالحین» در قرآن هم هر کجا کلمه «آمنوا» داریم بعد از آن هم «عملوالصالحات» داریم.
صفاتی از بندگان صالح در قرآن:
1- محبوبیت: حتی انسان‌های مجرم هم بندگان صالح را دوست دارند، و آنها که گناه کار هستند به هنگام خواستگاری دنبال افراد پاکدامن و با ایمان هستند، دزدها بعد از دزدی به همدیگر می‌گویند بیایید عادلانه تقسیم کنیم.
ممکن است گاهی زبان مجرم به مؤمن طعنه و تشری بزند ولی قلبش با اوست و لذا گاهی میگوید به ما دعا کنید. قرآن می‌فرماید: «إِنَّ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمنُ وُدًّا» (مریم/96) آنان که ایمان آورده و عمل صالح انجام میدهند خداوند برای آن‌ها محبوبیتی قرار میدهد.
انسان صالح را، راحت خانه به اواجاره، وقرضی داده، وراحت برای خواستگاری جواب مثبت می‌دهند، در مثال هاآمده: انسان خوش حساب شریک مال مردم است.
2- بهترین مردم هستند
قرآن می‌فرماید: «وَ یَسْتَجیبُ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحات»(شوری/26) «أَوْفُوا بِعَهْدی أُوفِ بِعَهْدِکُم»(بقره/40) شما وفا کرده من هم به عهد خود وفادارم.
3- حکومت درآخرالزمان با افراد صالح است.
قرآن می‌فرماید: «أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُونَ»(انبیاء/105) به درستی که بندگان صالح وارث و حکومت‌دار زمین هستند. همان نفری که با آقا امام زمان (عج) هستند.
مراسم عقدی بود پدرعروس گفت: 314 سکه گفتند: اصحاب 313 نفر هستند گفت: یکی هم خود امام زمان (ع)، راهی برای این که یک سکه زیادتر بگیرد.
چرا در مهریه نمیگویند خدا یکی و سکه هم یکی یا پنج تن و پنج سکه، یا 12 امام و 12سکه و 14 معصوم و 14 سکه ولی می‌رسند به اصحاب امام زمان (ع) و 124 هزار پیامبر.
«صالح» از صلاحیت است یعنی مؤمن باید وارسته باشد نه وارفته، بعضی خوبند ولی برای این که به مکانی نشسته صبح‌ها بگوید «صبحکم الله بالخیر» و عصر «مساکم الله بالخیر» و شب به خیر ولی می‌رود خرید کند کلاه سرش می‌رود.
پس حکومت تنها از مؤمن نیست و نفرموده: «أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ المؤمنون» «عِبادِیَ الصَّالِحُونَ» یعنی غیر از ایمان باید صلاحیت هم داشته باشد و لذا بسیاری از «مؤمنان» صلاحیت سیاست ندارند.
فرق بین پنیر و صابون را نمی‌داند ولی نماز شب هم می‌خواند. «صلاحیت» نوعی تعهد، تخصص و کارشناسی و لیاقت هم لازم است، انسان خوبی است ولی صلاحیت برای مجلس و مدیریت ندارد.
دلاکی و کارکنی در حمام کیسه آقایی را میکشید گفتند آدم خوبی است نماز شب میخواند، گفت: من کیسه کش می‌خواهم ممکن است نماز شب بخواند ولی کیسه کشیدن نداشته باشد. افراد صالحی که مشغول خدمت هستند اگر جایی هم خطا کنند خداوند آن را می‌پوشاند.
2- خداوند خطای افراد صالح را اصلاح می‌کند
می فرماید: کسانی که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند، «یُصْلِحُ بالَهُمْ» (محمد/5) خداوند خطای او را اصلاح می‌کند.
مثلا امام خمینی(ره) که در ایمان و عمل نمونه بود و انقلاب اسلامی بوجود آورد یک دفعه بنی صدر را تأیید کرده و یکبار هم حکمی به فردی داد که نباید می‌داد، مردم ندیده می‌گیرند می‌گویند کسی که همه کمالات را دارد، حالا درعوض برق دو شاخ تلفنی را زد، مثل واعظی که خوب حرف زده یکبار به جای قال الصادق(ع) گفت: قال باقر(ع) و کلمه را کم و زیاد گفت. خداوند چنین است که اگر اسکلت کار درست باشد برای یک دیوار کج کار را رد نمی‌کند و در جای دیگر برای بندگان صالح می‌فرماید: «یُبَدِّلُ اللَّهُ سَیِّئاتِهِمْ حَسَنات» (فرقان/70) عیب‌های آن‌ها را تبدیل به خوبی و نیکی می‌کند، این مسئله در طبیعت هم هست، شما آب زباله را پای درخت می‌ریزی با بوی بد تبدیل به گل می‌شود با بوی خوب.
نمی‌دانم این را جایی گفته‌ام یا نه؟ در تلویزیون یا، حدود بیست سال قبل یک نفر گفت: من می‌خواهم خانه را بفروشم گفتم چند نفرهستی؟ گفت با بچه و خواهر و مادری که سرپرستی می‌کنم 5نفر. گفتم خیلی فلانی جمله زشتی، این کار درست نیست من با دلسوزی این جمله را گفتم و او هم ناراحت شد رفت و چند وقت قبل آمد و ما را بغل کرده و اظهار تشکر کرد, علت را پرسیدم، گفت: شما آن روز اینچنین گفتی ومن هم ناراحت شده و خانه را نفروختم، ولی بعد اتوبانی از کنار خانه ما رد شد و منزل ما قیمتش چند برابر شد گفتم: من نمی‌دانستم ولی از روی دلسوزی آن جمله را گفتم، آن کلمه تند تبدیل به نیکی شد. پس اگر انسان حسن نیت داشته و پاک باشد خداوند خرابی‌ها را درست می‌فرماید.
عمل صالح  کار پدر زنی است که به دامادش فشار نیاورد. حضرت موسی (ع)  نباشد یکی از دختران حضرت شعیب پیامبر را انتخاب کند حضرت شعیب (ع) گفت: «وَ ما أُریدُ أَنْ أَشُقَّ عَلَیْکَ سَتَجِدُنی‌ إِنْ شاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّالِحینَ» (قصص/27) و من اراده ندارم در این امر ازدواج به تو سختگیری کنم، انشاءالله مرا از صالحین خواهی یافت.
خداوند بندگان صالح را تحت حمایت خود میگیرد. «وَ هُوَ یَتَوَلَّى الصَّالِحینَ» (اعراف/196) بر بندگان صالح ولایت و مشکلات آن‌ها را حل می‌فرماید.
مثلاً امام خمینی (ره) مرد صالحی بود خواست انقلاب کند، روزنامه و باند و قوای مسلح و کمک از شرق و غرب داشت؟ و پیامبر و علی (ع)  و امام حسین (ع)  در برابر بت و ستمگر و طاغوت چه چیز داشتند؟
مرد صالحی خواب می‌بیند بیدار شده مسجد جمکرانی می‌سازد که در کره زمین جایی به اندازه آن جا برای امام زمان(عج) اشک نمی‌ریزند. این خوابی است که در بیداری برکاتی دارد و البته چیز‌هایی هم داشت، سوزن وقتی می‌دوزدکه دنبالش نخ باشد، نخ تنها نمی‌دوزد، زیادی افراد از بزرگان و غیر زمانی که در بن بست قرار گرفته خداوند آن‌ها را کمک می‌کند.
3- خداوند گاهی در بن‌بست‌ها الهام می‌کند
یادم نمی‌رود که آن نامرد توهین به پیامبر(ص)کرد، سلمان رشدی، به ما گفتند: امام خمینی(ره) حکم اعدام داده، شما بحثی در تلویزیون داشته باشید، من چیزی به ذهنم نرسید زمان هم برای اجرای برنامه کم بود از عده‌ای اسلام شناس جمهوری اسلامی پرسیدم چیزی حاضر در ذهن نداشتند، آمدم در کتابخانه به خداوند درباره کار این نامرد متوسل شدم و چشم را بسته کتاب رابرداشتم لای آن را باز دیدم همان مطلبی آمد که می‌خواستم، من آن شب دست غیبی را دیده و دست به هر کتابی الکی زدم مطلب مربوطه آمد، و هرکسی در زندگی‌اش ممکن است از این صحنه‌ها را دیده باشد، در بن بست خداوند به او الهام می‌کند.
یکی از علما می‌گوید: به طرف درس می‌رفتم به ذهنم رسید به خانه برگردم با این که کاری نداشتم بالاخره آمدم دیدم فرزندم به آب افتاده او را نجات دادم. گاهی توجه یک دقیقه‌ای راننده او راازخطرحتمی نجات می‌دهد. اگرما عبد صالح باشیم خداوند ما را کمک می‌کند.
پس خلاصه بحث این که: امام سجاد(ع) می‌گوید: خدایا مرا از بندگان صالح قرار بده و یک شعار بین المللی داریم «السلام علینا و علی عباد الله الصالحین» و خداوند برای انبیا می‌فرماید: «کُلٌّ مِنَ الصَّالِحینَ» (انعام/85) همه از صالحین بودند و خداوند از قول ابراهیم(ع) «وَ أَلْحِقْنی‌ بِالصَّالِحینَ» (شعراء/83) مرا به بندگان صالح ملحق کن. آن‌ها بندگان صالح محبوبیتی خداوند به آن‌ها داده و دعایشان را مستجاب و جهان در آینده به دست آن هاست. صلاحیتی که لیاقت هم می‌خواهد و مومن بدون لیاقت نمی‌شود و آن‌ها تحت ولایت خداوند، پدر زن به داماد سخت نگیرد و دامادسخت نگیرد و داماد نسبت به عروس.
حدیث داریم «لَا یَقْبَلُ اللَّهُ مِنَ الْعِبَادِ الْأَعْمَالَ الصَّالِحَهَ الَّتِی یَعْمَلُونَهَا إِذَا تَوَلَّوُا الْإِمَامَ الْجَائِر» (مستدرک‌الوسائل، ج1،ص154) خداوند اعمال بندگان صالح را قبول نمی‌کند زمانی که پیشوای آن‌ها ستمگر باشد. مثل: آب زلال و تمیزی که در ظرف کثیف ریخته شود.
افرادی در تحصیلات و عبادات و خدمات خوب هستند ولی فرقی بین ولایت علی (ع)  و دیگران نمی‌گذارند هرکس باشد.
4- تفاوت حکومت ولایت فقیه و حکومت شاهنشاهی
در مسافرتی که چند روزقبل داشتم دختری به من گفت: فرق بین حکومت ولایت فقیه و حکومت شاهنشاهی چیست؟ در هر دو زمان باید ما بگوییم: بله قربان! چه فرق می‌کند؟ جواب: مثل این که بگویی فرق بین گلوله و گلوله چیست؟ فرقی نیست ولی صدام گلوله زد که ایران را بگیرد و ما گلوله زدیم که از حق دفاع کنیم، هدف‌ها فرق می‌کند نه گلوله‌ها. مثال: چاقوکش و جراح هر دو شکم پاره می‌کنند یکی می‌خواهد بکشد و دیگری می‌خواهد نجات بدهد. مثال: یوسف(ع) به طرف در می‌دوید و زلیخا هم به دنبال آن می‌دوید، هر دو می‌دویدند یکی می‌دوید که از گناه فرار کند و یکی هم می‌دوید که گناه کند.
ولایت فقیه می‌گوید: این حکم الهی است، شاه می‌گوید: این را من دوست دارم وصدام می‌گفت: من سه روزه ایران را گرفته و مرد قادسیه و ابر مرد تاریخ می‌شوم، ورزمندگان مابرای دفاع مقابله کردندپس افرادی که کارهای دیگرشان درست است ولی در خط رهبری نیستند می‌فرماید کارهای دیگرشان هم درست نیست. «لَا یَقْبَلُ اللَّهُ مِنَ الْعِبَادِ الْأَعْمَالَ الصَّالِحَهَ الَّتِی یَعْمَلُونَهَا إِذَا تَوَلَّوُا الْإِمَامَ الْجَائِر» و درباره عمل صالح می‌فرماید: «مَا قَبِلْتُ مِنْکَ حَتَّى تَأْتِیَنِی مِنَ الْبَابِ الَّذِی أَمَرْتُکَ بِهِ» (مستدرک‌الوسائل، ج1،ص156)
بنده صالح کسی است که وارد شود درکاری که خداوند به آن دستور داده اگر خداوند گفته انجام بدهیم. مثال: فرد محترمی وارد جلسه می‌شود دو نفر بلند می‌شوندیکی به نیت احترام و دیگر چون خسته و پایش درد گرفته بود، این فرق می‌کند. مثال: در خطبه نماز جمعه از ائمه (علیهم السلام) یاد می‌شود بعضی‌ها با یاد امام سجاد (ع) بر می‌خیزند این زانویش خسته شده، این مقدار برای امام زمان(ع) نیست. آن چه رنگ خدایی دارد قبول است.
اگر هزار بار آب به صورت بریزد به غیر قصد وضو، و کسی که غسل لازم دارد بدون قصد درتمام اقیانوس‌ها او راببرند و برود، مگر نیت غسل و وضو کند. آن چه به کارها ارزش می‌دهد نیت پاک است و این از علامات بندگان صالح است.
درست را برای خدا و چادر برای خانم را در تولد حضرت زهرا (س) باشد که به عشق او و عبادت باشد، و گوشواره برای دختر در مقابل یک کار خوب.
خدایا به حق محمد و آل محمد(ع)  کارهای بد ما را تبدیل به خوبی بفرما.
خدایا مزه فهم عبادت و عشق خدمت به جامعه برای رضای خودت را به ما بچشان.
خدایا رهبر و دولت ونسل وناموس ومرز و عقاید و افکار و کشور ما را از همه خطرها بیمه بفرما.
خدایا قلب مطهر صاحب و ولی ما را از ما راضی، و ما را از بهترین یاورانش قرار بده.
کسی می‌گفت: نگویید امام زمان (ع) در عرفات و منا و سهله و کجاست در ایران است. یک روز نباشد ایران به هم می‌ریزد. با این سلیقه‌های مختلف، واقعا همینطور است.
امام زمان (ع)  فرمود: اگر دعای من نباشد دشمنان شما را نابود می‌کردند. یک جمهوری اسلامی نه شرقی و نه غربی همه رقم دشمن باز چهره‌اش در دنیا بازتر می‌شود، نخی در اسکناس هست که به آن ارزش می‌دهد. بسیاری از کشورها جمعیت و تکنولوژی بیشتری دارند ولی بایک تشر آمریکا جا زدند ولی ما باتهدید مقاومت کردیم.
خدایا نظر آقا امام زمان (ع) را از ما سلب نفرموده و ما را لایق خدمتگذاریش قرار بده.
«والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته»
لینک کوتاه مطلب : https://gharaati.ir/?p=2605

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.