امام کاظم (ع)، فرزندان

موضوع: امام کاظم(ع)، فرزندان
تاریخ پخش: 76/03/22

بسم الله الرحمن الرحیم

«الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی»

در جوار مرقد مطهر حضرت عبدالعظیم(ع) و حضرت حمزه(ع) هستیم. بینندگان عزیز، بحث را در آستانه میلاد حضرت موسی ابن جعفر(ع) مي‌بینند. در ایران امامزاده خیلی داریم. و اکثر ایشان هم از فرزندان امام کاظم(ع) هستند. علت اینکه امامزاده به ایران آمدند شاید این باشد که: وقتی امام رضا(ع) را به زور ولیعهد کردند، خواهران و برادران امام رضا(ع) برای زیارت آن حضرت به ایران آمدند.
1- بركات وجودي فرزندان امام كاظم(ع)
ممکن است علت دیگری هم داشته باشد و آن این بود که ایران زمینه گسترش مذهب شیعه را دارا بود. بعد از شهادت امام رضا(ع) یا همه شهید شدند و یا از دنیا رفتند.
یکی از آنها شاهچراغ(ع) است (در شیراز) شاهچراغ که حضرت احمد بن موسی(ع) است برادر بزرگ امام رضا(ع) بود. مردم ریختند با او بیعت کنند. ایشان فرمود: امام برادر من است با او بیعت کنید. این یک ارزش است. ما در قرآن هم نمونه هایی داریم که گاهی برادران بزرگتر تابع برادران کوچکتر بودند. مثل حضرت موسی(ع) و هرون(ع). سن هارون از موسی بیشتر است اما رهبر حضرت موسی(ع) است. اینکه آدم کمالات دیگران را بگوید یک ارزش است.
حضرت عیسی(ع) در گهواره سخن مي‌گفت.
در تاریخ هم نمونه هایی را سراغ داریم. مثلا یکی از اصحاب پیامبر اسلام(ص) در سن حدود 90 سالگی، دست امام باقر(ع) را مي‌بوسید (در نوجوانی امام(ع)). مي‌گفتند: آقا شما ریش سفید هستید!؟ مي‌فرمود: این حرف را نزنید. او با اینکه نوجوان است ولی امام است.
«يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَنْ يَشاءُ» )بقره/269) ایام تابستان تقریبا همه تعطیل هستند و کشاورزان محصولات خود را درو مي‌کنند. در این زمینه حدیثی دیده‌ام که آنرا نقل مي‌کنم؛ حضرت مي‌فرمود: اگر کسی زکات ندهد، «لَا صَلَاةَ لَهُ» (بحارالانوار/ج86/ص166) نمازش باطل است. «لَا حَجَّ لَهُ» حجش باطل است. «لَا صَوْمَ لَهُ» روزه‌اش باطل است.
زکات خیلی مهم است. پیغمبر اسلام(ص) کسی را که زکات نمی داد از مسجد بیرون انداخت. صدا و سیما و نماز جمعه باید برنامه هایی راجع به زکات داشته باشند. پارسال000/000/200/1 تومان زکات جمع شد.
بااینکه کاری هم برای زکات نشد (یک اجلاس در اهواز و سفرهای بنده و…)
یکی از فرزندان امام کاظم(ع)، حضرت معصومه(س) است. یکی حضرت حمزه است. همین حضرت حمزه(ع) که در حرم حضرت عبدالعظیم است. خود حضرت عبدالعظیم مرتب به زیارت ایشان مي‌آمده است.
200 سال مرکز شیعه ری و قم بوده است. مرحوم کلینی (ره) از شهر ری است. کلین بخشی است در چند کیلومتری حضرت عبدالعظیم(ع). نتیجه قم صدوق (ره) بود. زیارت این اوليای خدا سازنده است. زمانی که نه ایدئولوژی بوده است و نه تبلیغات و نه… زیارت قبر این امامزاده‌ها محل دیدار مؤمنین و تبلیغات برای اسلام بوده است.
حدیث داریم هرکس قبرحضرت فاطمه معصومه(س) را زیارت کند، خدا او را به بهشت مي‌برد. البته این را هم اضافه کنم که: روایاتی که مي‌گویند: هر کس فلان کار را انجام دهد، بهشت بر او واجب یم شود، این روایات یک معنایی دارد. مثل اینکه مي‌گویند: این کلید ماشین را روشن مي‌کند. این در صورتی است که خود ماشین سالم باشد. وگرنه این سویچ یک بشکه را که راه نمی اندازد.
بهشت وقتی واجب مي‌شود که انسان خودش سالم باشد.
امام رضا(ع) فرمودند: هرکس اهل توحید باشد به بهشت مي‌رود، بعد فرمود: «بِشُرُوطِهَا وَ أَنَا مِنْ شُرُوطِهَا» (معاني‌‌الأخبار/ص‌‌370). به شرط اینکه توحید با امامت باشد. بعد هم نفرمود: «مِنْ شُرُوطِهَا»، فرمود: «وَ أَنَا مِنْ شُرُوطِهَا» یعنی: امام زنده. یعنی اگر کسی الان موحد است باید معتقد به حضرت مهدی (عج) هم باشد. ما هر لحظه به امام زنده نیاز داریم.
2- عنايت اهل بيت به ايرانيان و امام زادگان در ايران
روایت داریم که امیرالمؤمنین علی(ع) با دست مبارک خودش کار مي‌کرد، بعد ایرانیان اسیر را مي‌خرید و آزاد مي‌کرد! یکبار هم خلیفه دوم به حضرت گفت: تو چه خبرت است، تو هرچه کار مي‌کنی ایرانی‌ها را آزاد می‌کنی؟! مثل اینکه حضرت علی(ع) مي‌دانست در ایران طرفدار زیاد دارد. در یکی از جنگها که ایرانی‌ها را اسیر گرفتند، یکی در آن جمع گفت: اینها برای حمالی حاجی‌ها برای طواف کعبه مناسب هستند! حضرت علی(ع) فرمودند: نه. گفتند: اینها اسیرند!! فرمود: اینها اسیر هستند ولی ایرانی‌اند. حضرت علی(ع) از روز اول حواسش جمع ما بوده است.
ایران مهدی بود برای پذیرش امامزاده‌ها؛ البته در ایران آدمهای نا اهل هم وجود داشتند. امام باقر(ع) فرزندی دارند، مردم ایران به امام باقر(ع) نامه مي‌نویسند که: ای امام ما عالم نداریم. امام باقر(ع) فرزندش را به آنجا می‌فرستند (به کاشان) ویک عده از افراد کاشان ایشان را شهید مي‌کنند. قبر ایشان الآن به نام مشهد اردهال معروف است. همان پسر امام باقر(ع) است (و درست مثل مسلم بن عقیل شهید شد). (توسط خانها، طرفداران هارون الرشید، مأمون الرشید و…)همین که فهمیدند امام رضا(ع) شهید شد، امامزاده‌ها را مي‌کشتند.
حضرت معصومه(س) برای زیارت امام رضا(ع) به ایران مي‌آیند. به ساوه مي‌رسند. در آنجا مریض مي‌شوند. مي‌فرماید: قم کجاست؟! وارد قم مي‌شود مردم به استقبال ایشان مي‌روند. 17 روز در قم بودند و رحلت مي‌کنند. و از زمان امام جواد(ع) روی قبر آن حضرت گنبد و بارگاه مي‌سازند. از برکات حضرت معصومه(س) حوزه علمیه قم است. و از برکات حوزه علمیه قم حضرت امام خمینی (ره) است.
در قم و اطراف آن حدود 400 تا امامزاده وجود دارد. این امامزاده‌ها کسانی بودند که تحت تعقیب رژیم بنی امیه و بنی عباس بودند و به ایران پناهنده شدند. منتها یا به دست برخی و از جمله خانها شهید شدند و یا از دنیا رفتند. 72 عالم بزرگوار در قم دفن هستند. (در مسجد بالاسر) این چهارمین عدد 72 است. 72 نفر در جنگ احد شهید شدند. 72 نفر در کربلا شهید شدند. 72 نفر در حزب جمهوری شهید شدند. 72 نفر از علمای بزرگوار در قم دفن هستند.
3- ضرورت توجه به علم و شناخت صحيح
امام صادق(ع) مي‌فرماید: تمام علوم در چهار چیز خلاصه مي‌شود. فرمودند: «وَجَدْتُ عِلْمَ النَّاسِ كُلَّهُ فِي أَرْبَعٍ أَوَّلُهَا أَنْ تَعْرِفَ رَبَّكَ وَ الثَّانِي أَنْ تَعْرِفَ مَا صَنَعَ بِكَ وَ الثَّالِثُ أَنْ تَعْرِفَ مَا أَرَادَ مِنْكَ وَ الرَّابِعُ أَنْ تَعْرِفَ مَا يُخْرِجُكَ مِنْ دِينِكَ» (كافي/ ج 1/ص50): 1- «أَنْ تَعْرِفَ رَبَّكَ»: خدای خودت را بشناسی. (خدا شناسی).
2- «أَنْ تَعْرِفَ مَا أَرَادَ مِنْكَ»: بدانی که خداوند از توجه مي‌خواهد. (شناخت وظیفه و هدف) علت آفرینش.
3- «أَنْ تَعْرِفَ مَا يُخْرِجُكَ مِنْ دِينِكَ»: بدانی که چه چیزی تو را از دین بیرون مي‌کند (شناخت عوامل انحراف) حدیث داریم زمانی مي‌آید که مردم صبح دین دارند و غروب بی دین هستند.
4- «أَنْ تَعْرِفَ مَا صَنَعَ بِكَ»: علم تشریح ساختمان بدن انسان، بدانی که خداوند ترا چگونگی آفریدهاست.
(ساختمان بدن، غرایز، نیازها، احساسات…) شعری است منسوب به حضرت علی(ع)، در آن آمده است: تو خیال مي‌کنی تو یک جسم کوچک هستی؟! یک جهان در تو خلاصه شده است. امام رضا(ع) فرمود: هرکس علم تشریح و هیأت بلد نباشد، در خداشناسی مي‌لنگد.
4- توجه به وقت و كتاب و مطالعه
باید از وقت خویش کمال استفاده را نمود و مطالعه را فراموش نکرد.
چند جمله راجع به کتاب مي‌گویم: کتاب مربی بی توقع، کتاب میزبانی که همیشه پذیرایی مي‌کند. (مخصوصا بین الطلوعین که بهترین وقت مطالعه است.)
کتاب بین پست ترین و شریف ترین افراد پیوند برقرار مي‌کند. کتاب فاسد خیلی خطرناک است. تزيين كتاب و تفاخر به كتاب کار خوبی نیست. خوب تو کتابهایت زیاد است اما خودت چه؟!
کتاب ارث تاریخ است. کتاب عصاره مغزهاست. کتاب طول عمر را به قطر چند میلیمتر به انسان منتقل مي‌کند. کتاب چشم و گوش تاریخ است. به مدرک قانع نشوید و همیشه مطالعه کنید.

«والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته»

لینک کوتاه مطلب : https://gharaati.ir/?p=2380

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.