Deprecated: Implicit conversion from float 79.9 to int loses precision in /home/gharaati/public_html/wp-includes/class-wp-hook.php on line 85

Deprecated: Implicit conversion from float 79.9 to int loses precision in /home/gharaati/public_html/wp-includes/class-wp-hook.php on line 87

Deprecated: Optional parameter $output declared before required parameter $atts is implicitly treated as a required parameter in /home/gharaati/public_html/wp-content/themes/publisher/includes/libs/bs-theme-core/gallery-slider/class-publisher-theme-gallery-slider.php on line 67
امام خمینی (ره)، ابتکارات – درسهایی از قرآن
Warning: Undefined array key "beoreo" in /home/gharaati/public_html/wp-content/themes/publisher-child/functions.php on line 185

Deprecated: md5(): Passing null to parameter #1 ($string) of type string is deprecated in /home/gharaati/public_html/wp-content/themes/publisher-child/functions.php on line 185

امام خمینی (ره)، ابتکارات

موضوع: امام خمینی (ره)، ابتکارات
تاریخ پخش: 76/03/15

بسم الله الرحمن الرحیم

«الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی»

در سالگرد رحلت حضرت امام خمینی (ره) هستیم. بحث در جماران ضبط می‌شود. برکات حضرت امام خمینی (ره) خیلی زیاد است و نمی‌توان به همه آنها پرداخت. ولی به صورت تیتروار چند تا از ابتکارات ایشان را بیان می‌کنم:
1- تشکیل حکومت اسلامی
1- تشکیل حکومت اسلامی: این اولین ابتکار حضرت امام بود. هرکجای دنیا یک کار جدید که شخصی انجام می‌دهد سریع آن را ثبت می‌کنند. اصلا ثبت یعنی چه؟ کاری که برای خداست انحصاری نیست. من تعجب می‌کنم از کسانی که می‌گویند: راضی نیستیم از این ورقه کپی شود و… البته بعضی چیزها محرمانه است. «لا تَسْئَلُوا عَنْ أَشْیاءَ إِنْ تُبْدَ لَکُمْ تَسُؤْکُمْ» (مائده/101) اگر روشن شود صلاح نیست، باید محرمانه باشد. ولی کارهای خیر را باید همه یاد بگیرند. قرآن می‌فرماید: ‌ای پیغمبر تو هم از کارهای خیر دیگران یاد بگیر: «فَبِهُداهُمُ اقْتَدِهْ» (انعام/90) به هدایت انبیاء قبل اقتدا کن. ما گاهی تقلید از کار خوب را حسادت می‌دانیم! اصلا ما مأموریم کارهای خوب دیگران را یاد بگیریم حتی از مخالفین.
به حضرت گفتند که: یا رسول الله کفار به طرز جدیدی می‌جنگند! فرمود: ده نفر مسلمان تیز هوش بروند و روش آنها را یاد بگیرند و به دیگران یاد بدهند. ما از کفار هم برخی چیزها را یاد می‌گیریم چه رسد به مسلمانها. حدیث داریم: با سواد ترین مردم کسی است که اطلاعات دیگران را به اطلاعات خودش اضافه کند.
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): «أَعْلَمُ النَّاسِ مَنْ جَمَعَ عِلْمَ النَّاسِ إِلَى عِلْمِهِ» (من‌لایحضره‌الفقیه/ج‌4/ص‌394).
اصولاً هرکس جز اولیای خدا حکومت تشکیل دهد باطل است «إِنِ الْحُکْمُ إِلاَّ لِلَّهِ» (انعام/57). کسی حق داوری حکومت ندارد جز خدا. مادران ما، ما را بله قربان گو نزاییدند. ما آزاد متولد شدیم. فقط خدا حق فرماندهی ما را دارد. و کسی که در رکوع نمازش زکات داد. ببینید چه کسی است؟ دیدند که علی(ع) است.
حالا این که این حکومت اسلامی چه کرد، خودتان بهتر می‌دانید. هر کس می‌تواند مقایسه کند. ما خودمان در نهضت سوادآموزی خیلی پیشرفت کرده‌ایم قبلا فاصله سواد مرد و زن خیلی زیاد بود ولی الان کم کم است. اکثر روستایی‌ها بیسواد بودند. کلاسهای نهضت سوادآموزی در روستاها بیشتر تشکیل می‌شود. حالا ما یک نخود در این دیگ هستیم. کتابهای شهید مطهری 5 هزار تا چاپ می‌شد، الآن چند صد هزارتا چاپ می‌شود. ملت ترسو شجاع شده‌اند. آمریکا ما را تحقیر می‌کرد و حالا ما آمریکا را تحقیر می‌کنیم.
از کفر می‌ترسیدیم و حالا کفار از ما می‌ترسند. این خیلی است. با این حال امام (ره) به همه اهدافش نرسید. گروه فرقان و منافقین و لیبرال و ترور، انفجار حزب، شهادت رئیس جمهور،… جنگ و… اصلا نشد. با این احوال سر افراز ترین کشورها هستیم. دلیلش: 42 مدالی که جوانهای ما آوردند. اینها همه از برکات امام (ره) است.
2- تشکیل بسیج عمومی
2- تشکیل ارتش 20 میلیونی: این خیلی مهم است. قبل از انقلاب می‌گفتند: اگر آخوند لباس ارتش (رزمی) بپوشد. در رساله‌ها هم بود. امام فرمود: این حرفها چیه؟! همه قبول دارند که اگر این حمله در زمان شاه صورت می‌گرفت قطعا ایران تسلیم می‌شد و هر زمانی که قسمتی از ایران گرفته شد زمانی بود که حکومت آخوندها نبوده. آخوند چیزی به کسی نمی‌دهد. ایران خیلی بزرگ بوده است. یک تکه‌اش مانده است. شاه که نمی‌توانست مردم را بسیج کند. این که امام توانست علتش این بود که اول پسرش رفت. 2300 طلبه قم شهید شدند، مردم هم رفتند. تشکیل ارتش 20 میلیونی از ابتکارات امام (ره) است. ما منتظر امام زمان(ع) هستیم. امام زمان (عج) می‌آید تا یک انقلاب جهانی کند. انقلاب جهانی یک جنگ جهانی می‌خواهد، جنگ جهانی نیز یک آمادگی جهانی می‌خواهد و امام (ره) در این تکه از کره زمین (ایران) این انقلاب و آمادگی را ایجاد کرد (بسیج عمومی).
خصوصیات بسیج: بسیج به کسی می‌گویند که دلسوز است. حتما لباس پوشیدن نیست. یعنی شجاعت، سادگی، اخلاص و انگیزه. همه جا و همه کس و در هر کاری. به این آدم بسیجی می‌گویند. یعنی حاضر در صحنه. این روحیه بسیجی است. مثل امام حسین(ع) که برایش دوش پیغمبر و زیر سم اسب فرقی نمی‌کند (رضای خدا را می‌خواهد).
انگیزه مسئله مهمی است. به عنوان مثال: اگر کسی جنب باشد و او را در اقیانوس بیندازند که غسل شود درست نیست. طرف خودش باید غسل کند. اصل این است که انسان خودش تصمیم بگرد (داوطلبی) و الا آدم از ترس نمره به معلمش سلام کند که فایده ندارد. کسانی که برای دیدن امام (ره) به جماران می‌آمدند شارژ می‌شدند. من در لحظه رحلت کنار امام (ره) بودم. چند بار به بدن آقا شوک وارد کردند که بی فایده بود. من بعد از رحلت امام(ره) وقتی به جماران آمدم و با صندلی امام(ره) روبرو شدم دلم گرفت و غصه دار شدم. مثل آن لحظه‌ای که ذوالجناح آمد بدون امام حسین(ع).
ما باید این روحیات را حفظ کنیم. مملکت ما را اخلاص نگه می‌دارد. یک آیه در قرآن داریم که می‌فرماید: اگر شما آدم خوبی باشید من عیبهای شما را می‌پوشانم و اصلاح می‌کنم. آیه 2 سوره محمد (ص): «وَ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ آمَنُوا بِما نُزِّلَ عَلى‌ مُحَمَّدٍ وَ هُوَ الْحَقُّ مِنْ رَبِّهِمْ کَفَّرَ عَنْهُمْ سَیِّئاتِهِمْ وَ أَصْلَحَ بالَهُمْ» (محمد/2)
در حکومت اسلامی دست گل آب ندادیم؟ چرا. ممکن است عزلی، نصبی، حرکتی، حمله‌ای، طرحی و… ممکن است که به شکست هم بیانجامد اما ما باز هم می‌گوییم: خوب هستیم. به دلیل آیه دوم سوره محمد صلی الله علیه و آله و سلم. معنی آیه این است: کسانی که ایمان آورده‌اند و عمل صالح انجام می‌دهند… اینها لغزشی هم داشته باشند خداوند می‌پوشاند و دست گلها که آب داده‌اند خداوند اصلاح می‌کند.
3- حج با اعلان برائت
3- حج ابراهیمی: ما در زمان شاه 50 درصد مسلمان بودیم. چون قرآن می‌فرماید: مسلمان 2 تا بال دارد: «فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُؤْمِنْ بِاللَّهِ» (بقره/256) هم باید نسبت به طاغوت، کافر شویم و بگوییم: مرگ بر طاغوت، مرگ بر آمریکا. و هم باید به خدا ایمان داشته باشیم. ما در زمان شاه، یکفر بالطاغوت نداشتیم.
کشورهای اسلامی الآن هم همینطورند! امام (ره) فرمود: هرکه می‌خواهد خدا را عبادت کند، باید کفر به طاغوت هم داشته باشد. ما در زمان شاه تولی داشتیم، برائت و تبری نداشتیم. دین ما، دین ولایت و برائت است. «إِلاَّ اللَّهُ» خالی فایده ندارد. اول باید بگوییم: «لا إِلهَ» بعد بگوییم: «إِلاَّ اللَّهُ». «لا إِلهَ» یعنی باقی را قبول ندارم «إِلاَّ اللَّهُ» یعنی خدا را قبول دارم.
اگر بگوییم: خدا را قبول دارم. ممکن است غیر خدا را هم قبول داشته باشم. نمی‌شود گفت: هم حسین هم بنی امیه. الان عده‌ای از مسلمانها می‌گویند: حالا اشکالی ندارد، هم معاویه هم علی!؟! یعنی چه؟! اصحاب پیغمبر (ص) هم درجاتی دارند. ما که نمی‌توانیم آیات قرآن را لغو کنیم: «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُمْ» (حجرات/13). قرآن می‌فرماید: انبیاء در یک درجه نیستند: «وَ لَقَدْ فَضَّلْنا بَعْضَ النَّبِیِّینَ عَلى‌ بَعْضٍ» (اسراء/55) ما در بین مراجع اعلم و غیر اعلم داریم. در اصحاب پیغمبر (ص): «وَ فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجاهِدینَ عَلَى الْقاعِدینَ» (نساء/95) یک عده‌ای جهاد می‌کنند و عده‌ای… کسانی که جهاد می‌کنند؛ «لا یَسْتَوی مِنْکُمْ مَنْ أَنْفَقَ مِنْ قَبْلِ الْفَتْحِ» (حدید/10) کسانی که قبل از فتح مکه پول داده‌اند ارزششان بیشتر است. «وَ السَّابِقُونَ السَّابِقُونَ أُولئِکَ الْمُقَرَّبُونَ» (واقعه/11-10). فقهای دیگر را قبول داریم: چند درصد. بعضی فقهاء را هم صد در صد. اما ما دستمان را در دست اهل بیت سلام الله علیهم اجمعین می‌گذاریم. چون اهل بیت (ع) از زمان پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) بوده‌اند. باقی فقهاء قرن دوم متولد شده‌اند. ما فقهمان را از اهل بیت (ع) می‌گیریم. فقیه من علی ابن ابیطالب و ائمه دیگر (علیهم‌السلام) «قُتِلُوا فی‌ سَبیلِ اللَّهِ» (آل‌عمران/169) در راه خدا شهید شدند. فقهای دیگر حتی یک سیلی هم نخوردند. اصلا فرار شاه به خاطر برائت بود. چون مردم گفتند: مرگ بر شاه. اگر فقط می‌گفتند: الله اکبر که شاه نمی‌رفت. انقلاب ما بر اساس ولایت و برائت بود. حج ابراهیمی، برائت را با خود آورد.
4- همراهی دین با سیاست
4- دین و سیاست: می‌گفتند: دین و سیاست از هم جدا هستند. هنوز هم می‌گویند. امسال در مکه بودم. رادیو گوش می‌دادم. دیدم تمام آخوندهای مکه همه می‌گویند: در مکه فقط ذکر خدا، اصلا کاری به سیاست نداشته باشید.
در قرآن کریم صدها آیه درباره سیاست داریم. و کسی که دین را از سیاست جدا می‌داند برخی آیات قرآن را انکار می‌کند. من در یکی از کشورها به حوزه علمیه آنجا رفتم و سر کلاس نشستم! دیدم یک شیخ قد بلندی آنجا نشسته است. دیدم استاد درس می‌دهد. نوشت: دین چیست؟ نوشت: دین شامل: توحید، نبوت، معاد، نماز، روزه و… همه را روی تخته سیاه نوشت. جهاد را ننوشت!!! من بلند شدم و گچ را از او گرفتم. گفتم: شما چرا جهاد را ننوشته‌اید؟! و نوشتم: جهاد. رنگ استاد پرید. دین منهای جهاد یعنی پیغمبر منهای جنگها! امام (ره) هرچه دارد از اسلام دارد. اسلام می‌گوید قرآن می‌فرماید: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَهٌ» (حجرات/10). همه برادرید. ما در نماز می‌گوییم: «السَّلَامُ عَلَیْنَا وَ عَلَى عِبَادِ اللَّهِ الصَّالِحِینَ» سلام بر ما و بر بندگان صالح خدا. نمی‌گوییم: سلام بر ما و بر (ترکها، فارسها، عربها و…) امام این مطلب را زنده کرد و اتحاد ایجاد کرد. اولین مأموریت حضرت موسی(ع) درگیری با شاه (فرعون) بود: «اذْهَبْ إِلى‌ فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغى‌» (طه/24) با این حال می‌شود گفت: دین از سیاست جداست. اصلا اگر حکومت اسلامی نباشد دین نیست. قرآن می‌فرماید: «تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ» (انفال/60). دشمن خدا را بترسانید. آیا تک تک می‌شود دشمن خدا را ترسانید؟! تا حکومت نباشد دشمن خدا نمی‌ترسد.
قرآن می‌فرماید: امر به معروف و نهی از منکر کنید. آیا به تنهایی می‌شود؟ به تو چه!؟ اما اگر دیدند که تو نماینده حکومت هستی، می‌ترسند. اگر حکومت نباشد احکام الهی انجام نمی‌شود. اینها حرفهای امام (ره) است.
5- احیای مساجد و مسجدیان
5- مسجد را زنده کرد: در مساجد ما نسل منقرض بودند (فقط پیرها) جوان در مسجد نبود. الان بسیاری از مساجد را جوانها اداره می‌کنند و این باید گسترش پیدا کند. مسجد باید پایگاه جوانها باشد. اصلا پیرمردها باید صف اول نماز را به جوانها بدهند. حدیث داریم: اگر پول به فقیر می‌خواهی بدهی، به فرزند پسر بده تا به او بدهد. تا هم شکم فقیر سیر شود و هم یک نفر آموزش ببیند. ما پدرها گاهی باید برای پسرها جا خالی کنیم. امام (ره) فرمود: رهبر من… حسین فهمیده است! (پسر 13 ساله) به پسر 13 ساله فرمود: تو رهبر منی. این خیلی مهم است. فرمود: زنها رهبر من هستند. اصلا سوره‌ای که مربوط به حضرت زهرا(س) است همه وجودش تک است. سوره حضرت زهرا (سلام الله علیها) این است: «إِنَّا أَعْطَیْناکَ الْکَوْثَرَ» (کوثر/1) این جمله در کل قرآن فقط در اینجا است؛ «فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَ انْحَرْ» (کوثر/2) جمله فصل لربک در هیچ جای قرآن نیست جز در اینجا. کلمه وانحر فقط در این سوره است. «إِنَّ شانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ» (کوثر/3) کلمه «شانِئَکَ» فقط در این سوره است. کلمه «اَبْتَر» فقط در این سوره است. این سوره منحصر به فرد است.
بعد هم پیغمبر (ص) فرمود: «فِدَاهَا أَبُوهَا» (المناقب/ج‌3/ص‌343).
6- گوشه‌ای از خصوصیات اخلاقی امام
اینجا حسینیه جماران است. حضرت امام (ره) در اینجا یک چای ریز به نام حاجی عیسی دارد (پیرمردی است). بارها امام (ره) فرمود: ‌ای کاش من حاجی عیسی بودم! می‌فرمود: حاجی عیسی از من بهتر است! حاجی عیسی می‌گفت: آقا من نوکرتم، این حرف را نزن. آقا رئیس اداره نشسته برای او چایی می‌آوردند (مثل برج زهرمار!) می‌گویند: آقا تشکر کن!! می‌گوید: چه تشکری؟ او وظیفه‌اش را انجام می‌دهد و به او حقوق می‌دهد. و طبق تبصره فلان موظف است برای من چایی بریزد. خوب بگو: دستت درد نکند.
سالگرد رحلت امام (ره) است. امام (ره) وقتی می‌خواستند در بیمارستان بقیه الله بستری شوند به خانمش فرمود: خانم خداحافظ! خانم متوجه نشد. امام (ره) مثل اینکه می‌دانستند که بیماریشان خوب شدنی نیست. باز هم فرمود: خانم خداحافظ! خانم با بچه حرف می‌زد و متوجه نشد. دفعه آخر، امام (ره) دستش را روی سینه‌اش گذاشته فرمود: خانم خداحافظ! خیلی مهم است که یک رهبری که دنیا را تکان داد پیش همسرش اینقدر متواضع باشد. حالا ما می‌گوییم: مرد که نباید از زن عذرخواهی کند!! چرا؟ باید گفت: معذرت می‌خواهم، مرا حلال کن.
اصلاً کارهای امام (ره) همه‌اش ابتکار است. اصلا اسلام همه‌اش ابتکار است. عبادت‌های اسلام همه ابتکار است. صفهای نماز، وضو (طهارت)، با هم نماز خواندن، پیشنماز عادل، مسجد زیبا: همه ابتکار است. اصلا حج ابتکار است: پوشیدن کفن، لباس ندوخته، همه مثل هم، بدون پزدادن (انگشتر، مو و…)، پابرهنه، و لبیک گویان در بیابان: عرفات، مشعر، بیابانهای مکه. هیچ شخصیتی شب عید قربان در مشعر فرش زیرش نیست. بهترین فرش یک گونی است. شب مشعر دیدنی است. در قرآن یکجا کلمه مکه، بکه نوشته شده است که همان مکه است. بکه یعنی: همه به هم تنه می‌زنند و کسی فکر دیگری نیست. آنجا شهوت فراموش می‌شود. این طراحی اسلام است. در جاهای دیگر هر کسی می‌خواهد مردم را متوجه خود کند. اصلا کربلا سیاست بود: محاصره نظامی و محاصره اقتصادی.
غدیر یک سیاست بود. غدیر یعنی از حج چگونه استفاده کنیم. اصلا همه انبیاء هنرمند بودند.
7- ابتکارات سیاست خارجی امام
6- ابتکار دیگر امام نه شرقی و نه غربی بود. اینکه بگوییم: نه شرقی، نه غربی خیلی مهم است. این خیلی هنر می‌خواهد که بتوان اتحاد ایجاد کرد.
7- حماسه حسینی: این عزاداری، عزاداری سنتی.
8- نامه‌ای که به گورباچف نوشتند: این ابتکار بزرگی بود. آن زمان کمونیستها خیلی مهم بودند. گورباچف یک کسی بود. امام نوشته بود: (برای همه روشن است که از این پس کمونیست را باید در موزه‌های تاریخ سیاسی جهان جستجو کرد.)!! یعنی کمونیست خلاص! آدم به رهبر کمونیست بگوید: تو هیچی، تو پوچی. اینها را به یک ابر قدرت جهان فرمود.
9- حکم اعدام سلمان رشدی (لعنه الله علیه): خیلی مهم بود. ابتکار بزرگی بود. در ترکیه یک میلیون نفر به حمایت از فتوای حضرت امام (ره) راجع به اعدام سلمان رشدی حمایت کردند.
10- تسخیر لانه جاسوسی: به قدری آمریکایی‌ها تحقیر شدند. مگر کسی جرأت می‌کرد مرگ بر آمریکا بگوید.
11- معرفی اسلام ناب محمدی (ص): مادو تا اسلام داریم: اسلام امریکایی و اسلام ناب. خلاصه امام (ره) حق حیات به گردن ما دارند.
حالا باید به اهداف امام عنایت کنیم. نگذاریم این اهداف از بین بروند. هریک از ما مسئولیم. ما با جوانان (18 میلیون دانش آموز) خیلی کارها را نکرده‌ایم! شهید رجایی می‌فرمود: در تابستان تعلیم تعطیل است ولی تربیت تعطیل نیست. امسال طرح هجرت طلبه‌ها به روستا انجام می‌شود.

«والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته»

لینک کوتاه مطلب : https://gharaati.ir/?p=2379

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.


Deprecated: stripos(): Passing null to parameter #1 ($haystack) of type string is deprecated in /home/gharaati/public_html/wp-includes/functions.wp-scripts.php on line 133