امام علی (ع)، نزول آیه ولایت در شأن امیرالمومنین (علیه السلام
الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی.
بینندگان عزیز بحث را روز نوزدهم ماه رمضان میدهند بد نیست سلامی به نجف بکنیم السلام علیک یا ابالحسن یا امیر المومنین یا اول مظلوم اینکه میگویم اول مظلوم بخاطر این است که امام صادق فرمود که افرادی دو تا شاهد داشته باشند توی دادگستری میتوانند حقشان را بگیرند امام صادق فرمود حدیث آن در کافی است میفرماید علی(علیه السلام) هزاران شاهد در غدیر خم داشت ولی نتوانست حق خودش را بگیرد در حالی که یک مسلمان دو تا شاهد داشته باشد میتواند حقاش را بگیرد اول مظلوم این است.
تیغ توی چشم کسی نرفته حالا فرض کنید تیغ توی چشم کسی است و فرض کنید استخوان توی گلوی کسی است چون اگر تیغ توی چشم کسی باشد میتواند آخ بگوید استخوان توی گلو باشد هم تیغ توی چشم باشد چه شرایطی است حضرت امیر فرمود من بیست و پنج سال زندگی کردم مثل کسی که تیغ توی چشمم بود استخوان توی گلویم بود حالا کدام نقاش و کدام هنرمند میتواند اینرا یک شکلی بکشد و ترسیم کند که یک کسی تیغ توی چشمش هست استخوان توی گلویش علی بن ابی طالب وقتی ضربت خورد وصیتهایی کرد همهاش هم فرمود الله الله یعنی شما را به خدا شما را به خدا ما که رفتیم ولی اینها را که میگویم نگه دارید یکی از چیزها که توی نهج البلاغه هست توی بحار هم هست بعضی چیزها توی بحار هست نهج البلاغه نگفته چون نهج البلاغه سالها بسیار بعد از حضرت امیر خطبههایی جمع شد همه خطبهها توی نهج البلاغه نیست بسیاری از کلمات امیرالمومنین بعداً جمع آوری شده و لذا کتابی هست بنام مستدرک یعنی کتابی که قبلی جا انداخته من مینویسم مثل کسی که اثاثیه را بار میزند بعد یک کسی هم آخر میرود توی خانه یک تابی میخورد ببیند چیزی جا نمانده باشد عالم اول که کتاب مینویسد عالم بعد میآید میگوید مستدرک یعنی چیزهایی که جا انداخته ولذا مستدرک نهج البلاغه، یعنی خطبههایی که بوده ولی سید رضی دستش به آنها نرسیده هم سنیها این کتاب مستدرک را دارند هم شیعهها کتابهای مستدرک زیادی دارند بنابراین همه کلمات امیرالمومنین توی نهج البلاغه و غرر نیست یکی از جملاتی که نیست و من امشب یاد گرفتم این است.
1- تفسیر آیه 55 سوره مائده براساس روایات
یکی از آیات این است زیاد شنیدهاید حالا من هم بگویم میفرماید «إِنَّمَا وَلِیُّکُمْ» فقط ولی شما کسی است «اللَّهُ وَرَسُولُهُ» خدا و رسول خدا ولی شماست «وَالَّذِینَ آمَنُوا» و کسانی که ایمان آوردند «الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلَاهَ» همانهایی که نماز به پا میدارند «وَیُؤْتُونَ الزَّکَاهَ» زکات میدهند «وَهُمْ رَاکِعُونَ المائده/55 در حالی که در رکوع هستند. ولیّ شما الله است رسول خداست مومنین ولیّ شما هستند منتهی نه همه مومنین آن مومنینی که نماز میخوانند و زکات میدهند در حال رکوع یعنی آنکه در رکوع انگشترش را داد ولیّ شما آن است این آیه را شنیدهاید لطیفههایی دارد که من برایتان بگویم اول که درشان این آیه آمده که سائلی وارد مسجد شد از مردم درخواست کرد کسی به او چیزی نداد حضرت علی در حال نماز بود و اشاره کرد انگشترش را به به سائل بخشید و این آیه نازل شد این حدیث را اصحاب پیغمبر نقل کردند همه اینرا نقل کردهاند سنیها هم خیلی از آنها نقل کردهاند و اتفاقاً پیغمبر هم در غدیر خم وقتی میخواست امام علی را معرفی کند اول این آیه را خواند یعنی پیغمبر هم به این آیه استناد کرد گفت یکبار نگویید چرا میگویید هر کس من پیغمبر او هستم علی مولای او است خدا گفته ولی شما علی بن ابی طالب است امام علی وقتی منصوب شد یک نفر گفت خدایا من حاضرم یک سنگ بیاید من را بکشد حکومت علی تحملش را ندارم «سَأَلَ سَائِلٌ بِعَذَابٍ وَاقِعٍ» المعراج/1 این آیه قبلا نازل شده ولی این آیه را خواند و اتفاقا یک سنگی هم آمد و او را نابود کرد رفت به درک افرادی هستند نمیتوانند ببینند یعنی حاضرند بمیرند و کمالی را نبینند یک نفر یک جسارتی به پیغمبر کرد گفت پیغمبر باز پسر عموی خودش را برای ما حکومت کرد گفت نماز بخوان خواندیم گفت روزه بگیر گرفتیم حالا این مانده بود که بعد از خودش هم علی را بر ما حکومت کند تا این گفت پیغمبر اینرا از پیش خودش گفت آیه نازل شد «وَلَوْ تَقَوَّلَ عَلَیْنَا بَعْضَ الْأَقَاوِیلِ» الحاقه/44 اگر یک کلمهای را به ما نسبت بدهد شاهرگ او را قطـع میکنیم.
2- عصمت پیامبر از هر گونه هوی و هوس شخصی
مگر میشود که پیغمبر یک چیزی را به خدا نسبت بدهد قلب پیغمبر، پیامبر معصوم است هم قلب پیامبر هم چشم پیامبر هم زبان پیامبر همه اینها معصوم هستند قلب پیغمبر خدا میفرماید «مَا کَذَبَ الْفُؤَادُ مَا رَأَى» النجم/11 قلب پیغمبر دروغ نمیگوید یعنی آنچه به قلب او نازل شده صداقت دارد چشم پیغمبر «مَا زَاغَ الْبَصَرُ وَمَا طَغَى» النجم/17 چشم پیغمبر انحرافی ندارد زبان پیغمبر «وَمَا یَنْطِقُ عَنْ الْهَوَى» النجم/3 پیغمبر از روی هوا و هوس نطق نمیکند از هر جهت. . . تو میگویی پسر عمویش را. . . اگر پسر عمو هست خوب عمو از پسر عمو نزدیکتر است پس چرا خدا توی قرآن میگوید «تَبَّتْ یَدَا أَبِی لَهَبٍ وَتَبَّ» المسد/1 خدا بکشد ابولهب را، خویش و قوم بازی نیست پسر که از پسر عمو نزدیکتر است پس چرا توی قرآن به پیغمبر میگوید «إِنَّهُ لَیْسَ مِنْ أَهْلِکَ» به حضرت نوح گفت چون پسرت کافر است باید نابود بشود نور چشم بازی پارتی بازی آقازادگی در قرآن وجود ندارد آقازادهای بالاتر از آقازاده حضرت نوح نیست خدا گفت من پسر نوح را غرق میکنم عموی پیغمبر مرده باد مسئله مسئله جدی است امام علی کمالاتی داشت پیغمبر قلبش چشمش زبانش معصوم است «وَلَوْ تَقَوَّلَ عَلَیْنَا بَعْضَ الْأَقَاوِیلِ» الحاقه/44 اگر بعضی قولها را به ما نسبت بدهد یعنی در غدیر خم پسر عمویش را معرفی کند بعد هم بگوید خدا گفته با قدرت او را میگیریم «ثُمَّ لَقَطَعْنَا مِنْهُ الْوَتِینَ» الحاقه/46 رگ قلبش را قطع میکنیم بارها توی قرآن به پیغمبر گفته ذرهای منحرف بشوی من با هیچ کس قرارداد قبلی ندارم.
3- عدالت علی(ع)، عامل شهادت او
اصلاً علت شهادت امام علی عدل ایشان بود اینها عادل بودند که شهید شدند داریم(قتل علی بن ابی طالب لشده عدله) اصلاً اگر سبیل طلحه و زبیرها را چرب میکرد و یک حکومتی را به اینها و به معاویه میداد این مسائل نبود به امام گفتند بابا دو سه مهره هستند دم اینها را ببین چیزی به اینها بده حق السکوتی باشد اینها اگر پستی نگیرند فتنه میکنند یک پست به آنها بده فرمود آیا شما از من میخواهید با گناه حکومت خودم را تقویت کنم؟ یک آجر دزدی توی خانه سند خرابی خانه است(مواردی بود که ما گفتیم فیلمبرداری کنند که بلکه ما نشان بدهیم آفت آمده تمام منطقه را نابود کرده فقط یک منطقه که صاحبش زکات داده بیمه مانده دور تا دور این مزرعه و این کشت و زار تمام آفت آنرا خورده فقط این تکه که مال این آقا است که زکات داده. . . به هر حال هم شیعه نقل میکند هم سنی نقل میکند اسم امام علی توی قرآن نیست چون اگر اسم باشد. . . اگر کسی خواسته باشد لجباز باشد اسم علی هم باشد معنای دیگر میکند مگر پیغمبر نفرمود انا مدینه العلم) من شهر علم هستم و علی بابها) علی در آن هر که میخواهد وارد علم بشود باید از حلقوم امام علی علم را استفاده کند اینجا که اسم هست میدانید چه کردند؟ گفتند علی نه علی بن ابی طالب علی یعنی در آن بلند است بعد یک حدیث درست کردند گفتند فلانی و فلانی هم حالا اسمشان را نمیبرم فلان و فلانی سقف آن هستند خوب اگر امام علی در آن است پس فلانی و فلانی هم. . . رقیب درست کردند امام صادق حوزه علمیه داشت در برابر حوزه امام صادق حوزه درست کردند اصلا مسجد اموی را در شام ساختند که مسجد النبی در مدینه خلوت بشود وقتی در انسان حسادت و بغض و کینه هست. . . مگر پیغمبر نفرمود فاطمه پاره جگر من است هر که اذیت کند او را من را اذیت کرده است فاطمه را زدند. کینه بیش از اینها هست که ما فکر میکنیم به هر حال. . . ولی خدا به او صفتی داده که در طول تاریخ هیچکس توی رکوع این امر را انجام ندادند وقتی آیه نازل شد گفتند کی در حالا رکوع انگشتر داده بعد معلوم شد امام علی است.)
4- ولایت و برائت لازمـــﺔ ایمان به خدا
اسلام هم دین ولایت است هم دین برائت اینکه ما با همه میسازیم برای ما چه فرقی میکند خیلی مهم است آخر بعضیها ممکن است بیایند بگویند حالا به ما چه ما دنبال نان و آب هستیم هر که میخواهد رئیس جمهور شود هر که میخواهد رئیس بشود هر که میخواهد رهبر بشود هر که میخواهد سفیر بشود هر که میخواهد وکیل بشود برو بابا حوصلهام نمیرسد روز قیامت یکی از سوالهایی که میکنند این است که پای پرچم کی سینه زدی؟ درست است که شما میگویی ما بله قربان میگوییم حالا چه شاه باشد چه ولی فقیه باشد بله یکی فاسق است یکی عادل است یکی نظر شخصیاش را میگوید یکی نظر پیغمبر را میگوید یکی هدفش راضی کردن آمریکا است یکی هدفش راضی کردن خداست بله قربان به عادلی که هدفش رضای خداست فرق میکند با بله قربان به فاسقی که هدفش راضی کردن آمریکا است دین اسلام هم دین ولایت است شما مکه میروی یک سنگ سیاه را میبوسی مثل کعبه یک سنگ سیاه را رمی جمرات به آن سنگ میزنی کنار مکه منا است آنجا یک پایهای است هر حاجی که میرود باید چهل و نه تا شن در سه روز بزند به پایه این شنها قد شنی که به نان سنگکی چسپیده بین فندق و پسته در همین حدها هر حاجی باید چهل و نه تا سنگ پرت کند به این این یک سنگ است برائت عین همین سنگ هم در مکه هست میبوسند ما حب و بغض داریم در نماز حب و بغض است میگوید زنده باد(انعمت علیهم) مرده باد مغضوبین مر گ بر ضالین مگر میشود که بگوییم به ما چه هر چی شد شد، داریم اگر منکر دیدی و نمیتوانی با دست و زبان جلوگیری کنی لااقل عبوس کن لبخند نزن عکس العمل نشان بده اگر جامعهای توی آن فساد و منکر است و افراد مومن عکس العمل نشان ندهند قهر خدا که آمد همه را میسوزاند بدها را بخاطر اینکه بد بودند خوبها را بخاطر اینکه ساکت شدند.
5- ولایت پیامبر و امام در راستای ولایت الهی
قرآن نگفته(انما اولیائکم) اینکه میگوید(انما ولیکم) یکی گفته معلوم میشود ولایت پیغمبر و ولایت امیرالمومنین شعاع همان ولایت خداست یعنی یکی است همه آبها از یک چشمه است منتهی چشمه اصلی آن دست خداست که به اولیائش هم آن ولایت را مرحمت کرده یعنی چند تا ولایت نیست اگر چند رقم بود میگفت(اولیائکم) اینکه گفته ولی، یکی آورده حقیقت ولایت یکی است نماز و زکات کنار هم است اصولا خمس و زکات شرط. . . قرآن میگوید در جنگ بدر رفتند پیروز شدند خداوند میفرماید شما که غنائم جنگی به دست آوردید «َاعْلَمُوا أَنَّمَا غَنِمْتُمْ» تنها واجبی که خدا میگوید(واعلموا) بعد میگوید این واجب است خمس است، این قصه جدی است غنائمی که پیدا کردید هر در آمدی که دارید «مِنْ شَیْءٍ» هر چی باشد کم یا زیاد کسی نگوید آقا خمس را باید افرادی بدهند که میلیونر و میلیاردر باشند ممکن است کسی پنج هزار تومان پس انداز دارد باید هزار تومان آنرا بدهد تا «فَأَنَّ لِلَّهِ خُمُسَهُ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِی الْقُرْبَى وَالْیَتَامَى وَالْمَسَاکِینِ وَابْنِ السَّبِیلِ» تا آخر آیه که میگوید «إِنْ کُنتُمْ آمَنْتُمْ بِاللَّهِ» اگر شما ایمان دارید به کی میگوید ایمان دارید؟ عنایت کنید این آیه مال جنگ بدر است در جنگ بدر اصحاب پیغمبر بودند دوم رزمنده بودند پیروز شدند پس اصحاب پیغمبر بودن و پیروز شدن و رزمنده بودن نشانه ایمان نیست میگوید اگر خمس دادید ایمان دارید اگر ایمان دارید باید خمس بدهید یعنی ممکن است انسان اصحاب پیغمبر هم باشد جبهه هم برود پیروز هم بشود بدنش هم سوراخ سوراخ بشود نماز شب هم بخواند در جنگ بدر خدا گفت خدایا چند تا مسلمان بیشتر نیستند اگر ما شکست بخوریم نسل لا اله الا الله گو ور میافتد یعنی کسانی. . . این را هم بنویسم مورد دعای پیامبر، پیغمبر گفت خدایا این چند نفر را نگه دار من کسی دیگر غیر از این چند نفر را ندارم اگر شکست بخوریم کل لا اله الا الله گوها از بین میروند پس ببینید اصحاب پیغمبر هست رزمنده هم هست پیروز هم شده پیغمبر هم دعای خاص کرده در عین حال میگوید اگر خمس ندهی دین نداری عجب! پس خیلی مهم است آدم خمس که داد مالش پاک میشود لقمه پاک که داد به بچهاش بچهاش پاک میشود زکات مال را بیمه میکند رابطه انسان با اولیاء خدا و مراجع تقلید تقویت میشود امام جواد فرمود من امام جواد هستم به شیعیان من بگوئید من امام جواد ضامن هستم هر کس خمس بدهد مال او کم نشود ما که قرآن سر میگیریم میگوییم به محمد بن علی به محمد بن علی یعنی به حضرت جواد خدا را قسم میدهیم به امام جواد همان امام جوادی که میگوییم خدایا تو را به حق امام جواد حاجت ما را بده همان امام جواد فرمود به شیعیان من بگویید من امام جواد هستم ضامنم کسی خمس بدهد مال او کم نشود و امام کاظم(علیه السلام) فرمود اگر مال حقی را ندهی از باب خمس و زکات دو برابر آنرا در راه باطل خرج خواهی کرد یعنی خدا کارت را هچین تاب میدهد که اگر به جای یک میلیون خمس ندهی دو میلیون یک کسی مال تو را آتش بزند بخورد بدزدند امام جواد فرمود ضامن هستم کم نشود امام کاظم فرمود دو برابر آنرا در راه باطل میدهی.
6- ادای نماز و زکات، شرط پذیرش مسئولیت
ولی شما کیست؟ ولی شما خداست و رسول است و آنکه در حالت رکوع انگشترش را داد کسانی که اهل نماز و زکات نیستند حق ولایت بر مردم را ندارند چون میگوید(انما) یعنی فقط، فقط ولی شما باید اهل نماز و زکات باشد کسی که اهل نماز و زکات نیست نباید سالها که شاه حکومت میکرد نه نمازی خبری بود توی آن. . . نه زکات که اصلش. . .
(یقیمون و یؤتون) از نظر ادبیات عرب فعل مضارع مال استمرار است آخر بعضی تارک الصلواهها مکه میروند نماز میخوانند نه، یکبار نه، (یقیمون) یعنی همیشه باید اهل نماز باشند «قَالُوا لَمْ نَکُ مِنَ الْمُصَلِّینَ» المدثر/43 یعنی نماز باید دائمی باشد نماز فقط ماه رمضان نماز بخوانیم فقط نماز جمعه بخوانیم یا فقط اگر رفتیم مکه بخوانیم یا مثلا در یک شرایطی که پدرمان مرده در یک شرایطی امسال افطاری بدهیم چون پدرمان یا مادرمان مرده باید نماز و انفاق دائمی باشد فعل مضارع مال استمرار است.
توجه به خلق خدا در حال نماز با اقامه نماز منافاتی ندارد بعضی میپرسند حضرت علی که شما میگویید تیر از پای او میکشیدند متوجه نمیشد پس چرا متوجه شد که یک فقیر دارد سوال میکند پس معلوم میشود که حواس حضرت به فقیر هم بوده شما میگویید حضرت امیر اینقدر حواسش جمع است که تیر را از پای او میکشیدند نمیفهمید از اینطرف هم میگویید فهمید که کسی به فقیر چیزی نداد خوب اگر آنجا اینقدر حواسش جمع است پس چرا اینجا حواسش پرت شد؟ اینکه میگوییم حواس پرتی مال این است که آدم از خدا به غیر خدا برود مثل اینکه آدم دست را که زد به آب آب روی صورتش ریخت دیگر خاک روی صورتش نریزد اما اگر از اینطرف استخر آب ریخت از آنطرف استخر آب ریخت هر دو آب است آن اشکالی ندارد توجه به فقرا توجه به خداست قرآن وقتی میگوید وام بده به فقیر میگوید «مَنْ ذَا الَّذِی یُقْرِضُ اللَّهَ» البقره/245 کیست که به خدا قرض بدهد ما مگر به خدا قرض میدهیم؟ ما به مردم قرض میدهیم، عوض اینکه خدا بگوید(من ذا الذی یقرض الناس) به جای اینکه بگوید یقرض الناس گفته(یقرض الله) میگوید کیست که به خدا قرض بدهد، ما که به خدا قرض نمیدهیم ما به مردم وام میدهیم این عنایت قرآن است که خلق خدا را، کمک به خلق خدا کمک به بنابراین توجه به فقیری که خلق خداست توجه به خداست.
شما نگاه توی صورت پدر و مادر کنی عبادت است نگاه به قرآن هم کنی عبادت است نگاه به کعبه هم کنی عبادت است نگاه به عالم ربانی هم عبادت است یعنی صورت پدر و مادر و صورت امام عادل و آیات قرآن و کعبه هر دو عبادت است.
7- توجه به محرومان و پرداخت خمس و زکات
کسی که نسبت به فقرا بی تفاوت باشد حق رهبری ندارد چون میگوید(انما) فقط ولی شما آن کسی است که نسبت به فقرا دلش بسوزد امام علی صورت خودش را میبست به فقرا کمک میکرد آخر گاهی وقتها میگویند آقای قرائتی ببین شما آخوندها که میگویید خمس را به ما بدهید به چه دلیل؟ ما میخواهیم خودمان بدهیم ما خوادمان فقرا را میشناسیم، میدانید چرا میگویند خمس را بده به مرجع؟ اگر هم میخواهی بدهی به فامیل یا آشنا از مرجع اجازه بگیر بخاطر اینکه اگر مردم از شما پول گرفتند بله قربان گوی شما میشوند شما را ما شک داریم عادل هستی یا عادل نیستی روی هوس پول میدهی یا روی هوس پول نمیدهی. بنده الان شصت سال دارم توی این شصت سال چند سال زندگیام نیاز به خمس پیدا کرده یعنی من هم خمس دادهام بعضی سالها که کم آوردهام بعضی سالها که یر به یر بوده بعضی سالها هم پس انداز داشتهام سالهایی که پس انداز داشتهام پولم را میبرم میدهم به مرجع تقلیدم میگوید آقای قرائتی خودت فقیر سراغ نداری؟ میگویم دور من خیلی فقیر است میگوید خودت بده میگویم من نگرانم چون این فقیر را دوست دارم به او میدهم یکوقت ممکن است فقیر بشود فقیرتر از فقیرهایی که من به او میدهم ولی چون او را دوست ندارم به او نمیدهم آنوقت اینجا دلم مطرح میشود انسان در عبادت نباید مواظب این باشد که دوستش دارم به او بدهم دوستش ندارم. . . بابا من از این فقیر خوشم نمیآید خمس قصد قربت دارد خوشت میآید یا خوشت نمیآید باید برود کنار مثل نماز که خوشت بیاید یا خوشت نیاید میگویی الله اکبر مسئله اینکه. . . باید خمس به دست مرجع برسد البته مرجع را گفتهاند دقت کن باسوادترین باتقوا ترین بی هوس باشد عادل باشد قطعاً هوس نداشته باشد قطعاً علم او یا قطعاً اعلم باشد یا لااقل بین چند نفر ممکن است اعلم باشد در مرجعیت خیلی دقت کن اما وقتی دقت کردی برو از او اجازه بگیر بدهید ولی شما کسی است که اهل نماز اهل رکوع توی جبههها. . . این آیه را شیعه و سنی گفتهاند راجع به امیرالمومین است و این آیه را پیغمبر قبل از معرفی غدیر خم خواند ولی شما این است و ما باید افتخار کنیم.
امیرالمومنین ضربت خورد فرمود الله الله فی القران شما را به خدا شما را به خدا مواظب قرآن باشید نه مواظب قرآن باشید در حد تجوید و حفظ و تواشیح و اینها، اینها مقدمه است اصلاً کلمه آیه یعنی نشانه نشانه یعنی بخوان و رد شو آدم توی جاده که تابلو میبیند که نمیایستد تابلو میبیند رد میشود ما باید بعد از قرآن و تجوید قرآن باید ببینیم قرآن از ما چی خواسته و وظیفه ما چیه شبی با قرآن که قاریهای بین الملل جمع بشوند بخوانند این مقدمه کار است این ظرف است باید ببینیم توی ظرف چیه بعد از اینکه خواند ببینیم این آیه چی میگوید اذا الشس کورت حالا کورت یا کوورت خیلی خوب قاریهای مصری عرب و عجم میآیند میخوانند طوری نیست حالا بخوانند اما بالاخر اذا الشمس کورت یعنی چه؟ کی این آیه را خواند و گریه کرد؟ کی این آیه را خواند و پیام گرفت کی این آیه را گرفت و به دیگران رساند اینکه میگوید. . . اینکه امیرالمومنین میفرماید قرآن نه یعنی نه الفاظ قرآن خود اهل بیت ما روایاتی داریم که ناله میکنند بیاید زمانی که الفاظ بماند و محتوا بپرد بیاید زمانی که روی الفاظ کار بکنند ولی روی معنانی کار نکنند روی عمل کار نکنند.
خدایا به اشکهای امیرالمومنین به ایمانش به سوزش به عشقش به مناجاتش به خونش به مظلومیتش به بچه شهیدش به همسر شهیدش به برادر شهیدش به شیعیان مخلصت قسم میدهیم هر چی شب قدر برای خوبها مقدر میکنی بخاطر لیاقتی که دارند همه آنها را به آبروی آنها همه آنها را برای همه ما مقدر بفرما(الهی آمین).
والسلام علیکم و رحمه اللَّه و برکاته