قرآن و امام علی (ع) -3

بسم الله الرّحمن الرّحیم

از اینجا سلامی به نجف و کوفه بدهیم(السلام علیک یا اباالحسن یا امیر المومنین یا اول مظلوم و رحمه الله و برکاته)
بیننده‌ها بحث را شب نوزدهم ماه رمضان می‌بینند بمناسبت ضربت خوردن من مقداری را جع به این کلام آقا صحبت کنم معمولاً انسان عصاره عمرش را در سخنرانی‌ها راهپیمایی‌های قطعنامه هست یعنی خلاصه این حرکت. . . هدف ما چی بود، کتابهایی نوشته شده آخرین کلماتی که بزرگان گفته‌اند و از دنیا رفته‌اند چون کلمــﺔ آخری که انسان می‌گوید این عصاره عمرش است یعنی قطعنامه کل عمرش است امام علی شصت و سه سال عمر کرد وقتی ضربت خورد فرمود(فزت و رب الکعبه).
1- آخرین کلام امام علــی(ع) در محراب عبادت
 ما موضوع بحث امسالمان این بود قرآن و امیر المومنین و اهل بیت یکی از کلماتی که حضرت گفت فرمود(فزت و رب الکعبه) ترجمه‌اش را بلد هستید به پروردگار کعبه رستگار شدم(فزت) از فوز است، فوز یعنی رستگاری مثل فلاح، حی علی الفلاح یعنی بشتابید به سمت رستگاری پس فوز و فلاح تقریباً یک معنا دارد یعنی رستگاری. عربها به کشاورز می‌گویند فلاح چون کشاورز مقدمات رستن دانه را فراهم می‌کند یک دانه که زیر خاک است خاک روی آن هست این دانه وقتی می‌رود زیر خاک برای رستن سه تا حرکت می‌کند یکی ریشه هایش را عمیق می‌کند در دل زمین یکی مزاحم را کنار می‌کند ذرات آب را یکی مواد غذایی زمین را به نفع خودش جذب می‌کند تا می‌گویند(فلح) فلاح، یعنی رست برای رستن سه چیز لازم است ریشه‌ها بند بشود دشمن دفع بشود مواد غذایی جذب بشود.
امام علی می‌فرماید(فزت) ریشه‌های اعتقادی من بند شد حالا من راجع به فوز آیاتی را دارم می‌گوید «مَنْ یُطِعْ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ فَازَ فَوْزًا عَظِیمًا» الأحزاب/71 کسی که مطیع خدا و رسول باشد. . . وقتی می‌گوید(فزت) یعنی من مطیع خدا بودم مطیع رسول بودم چون مطیع بودم. . . این فاز همان(فزت) است رستگار شدم چون مطیع خدا و رسول خدا بودم.
2- رضایت خالق و مخلوق از یکدیگر
«رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ ذَلِکَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ» المائده/119 خدا از اینها راضی است آنها هم از خدا راضی هستند بعد می‌فرماید اینست معنای فوز عظیم، امام علی که می‌فرماید فزت یعنی از گروهی هستم که هم خدا از من راضی است و هم من از خدا راضی هستم. اگر آنها از خدا راضی شدند و خدا هم از آنها راضی شد این فوز است. حضرت امیر که می‌فرماید فزت یعنی شصت و سه سال عمر کردم خدا از من راضی است من هم از خدا راضی‌ام خیلی مهم است. آیات زیادی داریم قرآن می‌فرماید «یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ» در جبهه‌ها می‌جنگند «فَیَقْتُلُونَ وَیُقْتَلُونَ» هم دشمن خدا را می‌کشند هم خودشان شهید می‌شوند بعد می‌فرماید «وَذَلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ» التوبه/111 رستگاری به این است که دشمن خدا را بکشی در راه خدا شهید بشوی قرآن می‌فرماید که «وَمَنْ تَقِی السَّیِّئَاتِ یَوْمَئِذٍ فَقَدْ رَحِمْتَهُ وَذَلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ» غافر/9 هر کس تقوا داشته باشد این فوز است پس وقتی می‌گوید فزت یعنی من تقوا داشتم آیات زیادی راجع به فوز هست که حالا من همه را نمی‌خواهم بگویم «إِنِّی جَزَیْتُهُمْ الْیَوْمَ بِمَا صَبَرُوا أَنَّهُمْ هُمْ الْفَائِزُونَ» المؤمنون/111 آنهایی که صبر کردند اهل فوز هستند وقتی می‌گوید(فزت) یعنی خدایا من در همه سختی‌ها صبر کردم.
من یکوقت حساب کردم هجده کمال در قرآن است که خدا به این هجده کمال می‌گوید فوز وقتی حضرت علی(علیه السلام) می‌گوید(فزت) یعنی از تمام این هجده پلــــﺔ کمال بالا رفتم این کلمه(فزت و رب الکعبه) یک چیز ساده نیست که به خدای کعبه رستگار شدم. مثل کسی که می‌گوید پسرم را داماد کردم یک کلمه است ولی داماد کردن پسر خیلی بار دارد یا دخترم را به خانه بخت فرستادم یک کلمه می‌گوید اما پدر و مادر چقدر زجر کشیدند تا این برای خواستگاری و بله بران و عقد و عروسی و تهیه جهاز و وام و قسط یعنی یک کلمه می‌گوید که دخترم رفت خانه شوهر اما این کلمه خیلی بار دارد یک کلمه آدم می‌گوید من مدرک دانشگاهی‌ام را گرفتم اما طرف چقدر زجر کشیده تا این مدرک را گرفته حضرت امیر یک کلمه گفت رستگار شدم یعنی از هجده کمال بالا رفتم برای شادی روحش صلواتی بفرستید.
یکی از آیاتی که درباره قرآن و اهل بیت است اینست «وَمِنْ النَّاسِ مَنْ یَشْرِی نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاهِ اللَّهِ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ» البقره/207 اینرا دیگر همه ایرانی‌ها می‌دانند سنی می‌داند شیعه هم می‌داند تنها کسی که جای پیغمبر خوابید حضرت علی بود این آیه هم در‌شان ایشان است چون مردم می‌دانند من دیگر روی این تکیه نمی‌کنم.
3- امام علی(ع)، پیشوای مومنان در قیامت
 «یَوْمَ نَدْعُو کُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ» روز قیامت هر دسته مردم را می‌گوییم به همراه رهبرتان بیایید در روایات می‌خوانیم که پیغمبر با یک دسته امیرالمومنین با دسته خودش امام حسن و امام حیسن هر کدام با قوم خودشان و همینطور. . . (فقال المسلمون یا رسول الله) مسلمانها به پیغمبر گفتند(ألست امام الناس کلهم اجمعین) مگر تو امام همه نیستی فرمود بله من رسول همه هستم(و لکن سیکون من بعدی ائمــ? علی الناس من الله من اهل بیتی) بعد از من امامانی از طرف خدا بعد از من هستند که(یقومون فی الناس فیکذبون و یظلمهم ائمــ? الکفر و الضلال و اشیاعهم) بعد از من رهبران معصومی می‌آیند اهل بیت من می‌آیند که مردم اینها را اذیت می‌کنند به این اهل بیت ظلم می‌کنند اینها را می‌کشند(فمن والاهم و اتبعهم و صدقهم فهو منی) هر که اهل بیت را دوست داشته باشد تصدیق کند گوش به حرفشان بدهد آن از من است(و معی) در قیامت با من است(و سیلقانی) در قیامت من را ملاقات می‌کند(الا و من ظلمهم) آگاه باشید کسی ظلم کند به اهل بیت(و کذبهم) اهل بیت را تکذیب کند(فلیس منی) او مسلمان نیست(و لا معی) با من نیست(و انا منه برئ) من از او بیزارم.
دعوت می‌کنیم هر امامی با گروهش خوشا به حال ما اماممان علی بن ابی طالب است افتخار کنیم آیه‌ای دیگر «َاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا» آل عمران/103 به ریسمان الهی چنگ بزنید شخصی از رسول اکرم پرسید(فما هذا الحبل الذی امرنا الله بالاعتصام به) آن ریسمان که خدا گفته(واعتصموا) به ریسمان خدا چنگ بزنید آن ریسمان چیه؟ (فاطرق رسول الله ملیا) پیغمبر یک کمی سرش را پائین انداختند(ثم رفع رأسه) بعد سرشان را برداشتند(فاشار بیده الی علی) با دستش اشاره کرد به حبل الله علی بن ابی طالب(و قال هذا حبل الله) ریسمان خدا علی است(من تمسک به) هر که به علی متمسک شود(عصم فی الدنیا و لم یضل فی آخرته) در دنیا و در آخرت خیر می‌بیند و حفظ می‌شود.
4- امام علی(ع) آماده برای شهادت در راه خدا
ماه رمضان است هر چی قرآن بخوانیم بهتر است بحث امسال ماه رمضان روی قرآن و اهل بیت بود «مِنْ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ» بعضی از مومنین صادقانه با آنچه که با خدا عهد بسته‌اند عمل کردند افرادی با خدا پیمان بستند عمل کردند به پیمانشان «فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ» یک عده‌شان رفتند «وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ» بعضی‌ها منتظرند «وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا» الأحزاب/23 هیج تغییر ایدئولوژی، تغییر سلیقه، ندادند ثابت قدم ماندند امیرالمومنین فرمود من و عموی من حمزه که عموی پیغمبر هم می‌شود و جعفر طیار برادرم ما سه نفر با خدا و رسول خدا پیمان وفا بستیم حمزه در احد شهید شد جعفر در جنگ موته شهید شد(و انا منتظر) اینکه قرآن می‌فرماید «وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ» بعضی منتظر هستند آن من هستم که منتظر سرنوشت هستم و «وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا» تغییر ندادم. این خیلی مهم است روی این کلمه چند لحظه صحبت کنم.
5- انقلابی بودن مهم نیست، انقلابی ماندن مهم است
«وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا» انقلابی بودن مهم نیست انقلابی ماندن مهم است مسجد آمدن مهم نیست ادامه مسجد مهم است کمک به فقرا مهم است اما مهمتر از کمک به فقرا ادامــﺔ کمک است «وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا» یعنی اینها ذره‌ای تغییر ندادند خودشان را، اینطور نیست که اگر چیزی گیر او بیاید بگوید زنده باد همینکه چیزی گیرش نیامد کنار بنشیند اگر رأی آورد انقلابی بشود اگر رأی نیاورد و مجلس نرفت عقده‌ای بشود. مثل امام حسین(علیه السلام) که روی دوش پیغمبر گفت راضی‌ام زیر سم اسب هم گفت راضی‌ام اینطور نیست که اگر توی این هیئت رئیس شد هیئت ابوالفضل خوب است اگر مردم گفتند رئیس کسی دیگر قهر کند و برود ما گاهی وقتها سر یک چای سر یک یاالله بفرما سر یک چیز جزئی که به او غذا دادند من گفتم این غذا را بخورید من گفتم این کار را بکنید سر مسائل خانواده. . . قرآن وقتی می‌خواهد از ابراهیم تعریف کند می‌گوید «وَإِبْرَاهِیمَ الَّذِی وَفَّى» النجم/37 کسی بود که وفادار بود جان می‌خواستیم توی آتش بیندازید بچه‌ات را می‌خواهم کارد می‌گذارم روی گلویت زن و بچه‌ات را توی بیابانهای مکه بگذار چشم، هر چی گفت بگذار می‌گذارم ما گاهی وقتها در یک چیزی کم می‌آوریم بعضی در حرف کم می‌آورند ایمان به خدا دارد اما در حرف زدن با خدا کم می‌آورد حال ندارد نماز بخواند مسلمان است معتقد است آدم خوبی است یعنی همه خوبی‌ها در او هست اما می‌گوئیم بابا تو که این همه خوبی داری پنج دقیقه هم با خدا حرف بزن توی حرف زدن کم می‌آورد بعضی‌ها هستند توی حرف زدن کم نمی‌آورند صبح تا شام نماز می‌خواند اما در خمس دادن کم می‌آورد می‌گوید دو لیتر گریه می‌کنم که چرا حق زهرا را ندادند فدک را غصب کردند می‌گوییم تو خودت هم حق امام زمان را نداده‌ای تو و آن چه فرقی می‌کنید؟ او حق زهرا را نداد تو هم حق پسرش را ندادی می‌گوید من دو لیتر گریه می‌کنم اما خمس نمی‌دهم در پول دادن کم می‌آورد بعضی در زن داری و شوهر داری کم می‌آورند بعضی در تجارت نمی‌توانند صادق باشند لازم دروغ بگوید تا یک لقمه نان بخورد بعضی در تحصیل کم می‌آورند مثلا تفنگ دست می‌گیرد تا جبهه می‌رود اما می‌گوئیم تو که تفنگ دست گرفتی جبهه رفتی قلم دست بگیر برو کلاسهای نهضت سواد آموزی می‌گوید من اینجا نمی‌آیم اینکه انسان کم نیاورد یک دین کاملی باشد.
در حدیث دیگر می‌خوانیم که این سه تا بزرگوار حمزه و جعفر طیار و امام علی پیمان بستند که هیچوقت از هیچ جنگی فرار نکنند و سه تا هم هیچوقت از جنگ فرار نکردند آن دو نفر شهید شدند. «وَکَفَى اللَّهُ الْمُؤْمِنِینَ الْقِتَالَ وَکَانَ اللَّهُ قَوِیًّا عَزِیزًا» الأحزاب/25 امام صادق(علیه السلام) فرمود «وَکَفَى اللَّهُ الْمُؤْمِنِینَ الْقِتَالَ» یعنی خداوند جنگ را کفایت کرد از طریق امام علی و کشتن عمر بن عبدودّ، یعنی همین که امام در احد عمر را کشت، ببخشید در احزاب، قرآن می‌فرماید «کُنْتُمْ خَیْرَ أُمَّهٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ» آل عمران/110 شما بهترین امت هستید برای مردم بعد امام صادق فرمود واقعا مسلمانها بهترین امت هستند که علی را کشتند؟ امام حسن را همین مردم کشتند، امام حسین را همین مسلمانها کشتند، گفت پس یعنی چه قرآن می‌گوید شما بهترین امت هستید می‌گوید اگر اینها بهترین امت هستند چرا ائمه را کشتند اینهایی که کربلا بودند مسلمان بودند اینهایی که علی را کشتند مسلمان بودند ممکن است یک نفر علی را کشت اما خیلی‌ها راضی بودند.
6- رضایت به گناه، شرکت در گناه است
 شب نوزدهم که بینندها بحث را گوش می‌دهند یک دعا داریم می‌گوید صد دفعه اینرا بخوانید(اللهم العن) خدایا لعنت کن(قَتَله امیر المومنین) چرا(قتله) گفته باید اینطور بگوید(اللهم العن قاتل علی) قاتل یعنی یکی قتله یعنی جمعیت، ابن ملجم یکی بود اما خدا می‌گوید لعنت کن همه آنهایی که کشتند جوابش این است گرچه یکی کشت اما یک عده هم راضی بودند ما باید سعی کنیم راضی نباشیم گاهی وقتها یک افرادی از بعضی کارها راضی‌اند تشویقاتی می‌کنند یک توبیخ‌هایی می‌کنند یک عزل و نصب‌هایی می‌شود ما باید سعی کنیم که. . . قرآن می‌فرماید شما بهترین امتی هستید که برای مردم ظهور کردید آنوقت امام صادق می‌فرماید مراد از امت(هم آل محمد) این حالا. . .
امام علی می‌دانست که شهید می‌شود ولی دست از مسجد نکشید من بیست و پنج سال است که توی تلویزیون هستم یک سری چیزها را گفته‌ام اما توی این دو دهه خیلی‌ها عوض و بدل شده‌اند ممکن است این حرف من برای بعضی تکراری باشد یکی دو دقیقه تکرار اما برای خیلی‌ها نو است عنایت کنید سوال: آیا امام علم غیب دارد؟ بله، امام که علم غیب دارد و می‌داند که شهید می‌شود چرا رفت مسجد؟ شش تا جواب دارد جوابی که من قدیم دادم این است که می‌گوییم اگر ما دیدیم روی ماشین اداره نوشته استفاده اختصاصی ممنوع یعنی ممکن است یک استانداری صدها ماشین در اختیار او باشد اما حق استفاده نداشته باشد چه اشکال دارد؟ گفتیم ممکن است مسلسل بدهند به پلیس باتوم هم بدهند تفنگ هم بدهند اما بگویند حق زدن نداری اگر یک وقت توی محله دعوا کردی حق نداری از اینها استفاده کنی آدم ممکن است داشته باشد اما حق استفاده. . . رئیس بانک پول می‌خواهد از بغل دستی‌اش قرض می‌کند با اینکه گاو صندوق پر پول است به امام هم می‌گویند علم غیب داری اما باید زندگی‌ات زندگی عادی باشد حق استفاده از این را نداری. چرا کسی داشته باشد حق استفاده نداشته باشد؟ چون ما سه رقم تبلیغ داریم تبلیغ سمعی از طریق گوش تبلیغ بصری از طریق چشم تبلیغ سمعی و بصری هم چشم و هم گوش تبلیغ عملی بهترین تبلیغ تبلیغ عملی است اگر امامان ما استفاده اختصاصی کنند از علم غیب از معجزات دیگر تبلیغ آنها عملی نیست یعنی امام حسین معجزه کند که با معجزه آب در بیاورد بعداً دیگر نمی‌تواند بگوید شما تشنه بودید طوری نیست می‌گوید چطور شما خودت تشنگی را تحمل نکردی فوری با معجزه آب در آوردی من تشنه باشم؟ اگر تشنگی خوب است چرا خودت تشنه نشدی؟ اگر امام حسین نفرین کند یزیدی‌ها دود بشوند پودر بشوند دیگر به من نمی‌تواند بگوید برو جبهه می‌گویم چطور خودت وقتی رفتی جبهه حاضر نیستی کشته بشوی با نفرین نابود کردی آنوقت من بروم جبهه، برای اینکه امامان ما تبلیغ آنها عملی باشد باید زندگی آنها عادی باشد از علم غیب استفاده نکنند از معجزه استفاده نکنند از دعای مستجاب استفاده نکنند مثل ما زندگی کنند تا تبلیغ‌شان تبلیغ عملی باشد. این پاسخی بود که. . . البته گاهی هم امامان ما شرائط‌شان فرق می‌کند روایت داریم امام می‌فرماید(قد یقبض عنا، فلا نعلم، . . . یبسط لنا فنعلم) گاهی نمی‌دانیم گاهی رعد و برق می‌آید آدم می‌بیند گاهی رعد و برق نمی‌زند آدم نمی‌بیند طوری هم نیست مشکلی نیست این برای مصلحت بالاتر که تبلیغ آنها تبلیغ عملی باشد اینها علم غیب دارند ولی استفاده نمی‌کنند و اما شب قدر.
7- آداب مراسم شب قدر
امام می‌دانست شهید می‌شود ولی دست از مسجد نکشید به مسجد عنایت کنید(چند تا تذکر دارم اول از همه باید از مردم تشکر کنیم بنده کسی نیستم بعنوان یک ایرانی خودم را لایق نمی‌دانم که از شما تشکر کنم چون صدها میلیارد تومان توی مسجدها پول جمع می‌شود و هیچکس از اینها تشکر نمی‌کند یک کسی یک گل می‌زند یک کسی یک وزنه بلند می‌کند یک کسی یک شعر می‌گوید یک کسی خطاطی می‌کند هنرنمایی می‌کند توی صنعتی ابتکاری، الان دنیای تشکر باز است اما این امت عزیز نود و پنج درصد خرج مساجد و مسجد می‌دهند و کسی از اینها تشکر نمی‌کند در عوض خبر خوشحالی، خدا شاکر است حدیث داریم اگر کسی برای خدا خانه ساخت خدا او را در قیامت بی خانه نخواهد گذاشت شما قیامتتان. دوم اینکه شب قدر را بهترین وقت برای پول جمع کردن نگذارید گاهی وقتها گل وقت را می‌گذارند برای پول جمع کردن سوم اینکه بعضی از مسجدها را من دیده‌ام شنیده‌ام که اینها نیم ساعت به اذان قرآن سر می‌گیرند چون خیلی‌ها می‌خواهند بروند احیا بچه دارند شیر خورند مریض دارند هی دلشان شور می‌زند شب قدر است چرا مسجد ماندم بعضی از علما می‌گویند خانه باش نیم ساعت به اذان ما قرآن سر می‌گیریم پشت سر آن هم نماز صبح می‌خوانیم یعنی آن نیم ساعت را جوری برنامه ریزی کنند که افرادی که که خانه دارند و پیر هستند و مریض هستند و نمی‌توانند احیا بگیرند محروم نشوند.) در مسجد هیچگونه تبعیضی نباشد توی مسجد نباید کسی را منع کرد که این آمده توی مسجد چه کند، مسجد جایی است که به ما یاد داد شب نوزدهم حتی ابن ملجم هم آمد توی مسجد حضرت امیر او را از مسجد بیرون نکرد ما حق نداریم بگوئیم این آمده اینجا چه کند، اگر ابن ملجم آمد توی مسجد احترام دارد. و تازه سعی کنید قرآن را توی خانه سر نگیرید توی مسجد هستید مهمان خدا هستید حدیث داریم تا انسان توی مسجد هست خدا مشکلاتش را حل می‌کند جوری قرآن سر بگیریم که مردم اذیت نشوند اگر بناست قبلاً یک مقدماتی بگوییم قرآن را تند سر گیریم گاهی می‌گوییم بالحسین این آقا روضه می‌خواند مداحی می‌کند این خوابش می‌گیرد قرآن می‌افتد زجر کش می‌شوند مردم آن مقداری که توی دعا رسیده می‌گوید وقتی می‌گویی بالحسن کل قرآن سر گرفتن ده دقیقه بله قبلش می‌خواهی دعا می‌بخوانی بعدش می‌خواهی دعا بخوانی یک جوری کن که اگر کسی می‌خواهد برود گیر نکند خوابش نگیرد قرآن از سرش نیفتد آن ائمه را سریع پشت سر هم بگوییم بعداً البته توسل و مناجات هم قبل از آن خوب است و هم بعد از آن توی مسجد سیگار نکشیم هوای مسجد مال همه است تبعیض قائل نشویم هوای مردم جوری باشد که مردم خسته نشوند برنامه‌ها متنوع باشد چون گاهی وقتها چهار نفر مذهبی می‌آیند صد مرتبه الغوث الغوث خلصنا من النار خوب این مثل آدمی که دوشش را گرفته کیسه هم کشیده این هر چه زیر دوش بماند اما یک عده تازه آمده‌اند مسجد سوالی دارند جوابی دارند برنامه‌ها متنوع باشد که مثلاً بچه‌ها یک چیزیی گیرشان بیاید جوانی هم اگر سوالی دارد بپرسد بهترین کار شب قدر نماز قضا است که صد رکعت بخوانند و یکی هم که اگر می‌خواهید خدا به شما چیزی بدهد دلتان را پا ک کنید فحشی غیبتی هر که ظلم کرده او را حلال کنید بگذارید مردم اینقدر گیر هستند که شامل این یکی دیگر نباشند مردم گیر هستند بگذارید گیر ما نباشند.
خدایا به آبروی شهید رمضان، به آبروی اشک هایش، به آبروی عشقش به شهادت، به آبروی مناجاتهایش، به آبروی نمازهایش، به آبروی ناله هایش، به آبروی مظلومیت و شور و سوز او، آنچه شب قدر برای خوبان مقدر می‌کنی همه آنها را برای همه ما مقدر بفرما(الهی آمین).
از همه التماس دعا.
یک سلام دیگر با هم بدهیم
(السلام علیک یا اباالحسن یا امیر المومنین و رحمه الله و برکاته)
 والسلام علیکم و رحمه اللَّه و برکاته

لینک کوتاه مطلب : https://gharaati.ir/?p=2899

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.