اقامه نماز در جامعه ضامن رفع مشکلات فردی و اجتماعی است

دوره آموزشی سفیران نور با عنوان طرح نور چشم، با هدف توانمندسازی ائمه جماعت روحانی آموزش و پرورش شهر تهران با مشارکت ستاد اقامه نماز استان تهران، با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز کشور و با حضور سید احمد زرهانی، قائم مقام ستاد اقامه نماز،  اصغر باقرزاده معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش و جمعی از معاونین و مدیران، در تالار شیخ صدوق حرم حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام، در روز شنبه ۲۱ آبان برگزار شد.

میکائیل باقری، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش طی سخنانی در این مراسم گفت: امروز فرایند توانمندسازی ائمه جماعت آغاز می‌شود و این فرایند هشت ماه به طول می‌انجامد. در تلاشیم تا توانایی ارتباط‌گیری با کودک و نوجوان را در حدود ۱۰ هزار روحانی از سراسر کشور ارتقا دهیم.

وی ادامه داد: در رابطه با دانش‌آموزان صحبت‌های بسیاری می‌شود؛ همه موضوع این نیست که آنها گیمر و اهل بازی هستند و فقط از سر بازی بلند شدند؛ بلکه آنها نسل پیچیده‌ای هستند که اطاعت‌پذیر نیستند، بلکه دنبال قانع شدن هستند و باید آنها را اقناع کرد.

باقری با بیان اینکه آنها نسل هزاره سوم هستند و با فضای مجازی بزرگ شده‌اند، اضافه کرد: امروز رسالت و وظیفه ما بیش از قبل از کروناست و باید با دانش‌آموزان گفت‌وگو کنیم و حرف‌های آنها را بشنویم. باید اجازه دهیم آنها تجربه کنند و در این تجربه اشتباه ممکن است اشتباه کنند. نباید از اشتباه کردن آنها ترسید بلکه باید با گفت‌وگو کردن آنها را آگاه کرد.

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز کشور به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: مردم جهان سه دسته هستند که تولید، توزیع و مصرف می‌کنند. روحانی اگر مانند شهید مطهری باشد کتاب تولید می‌کند. اگر مثل من باشد و کتاب‌های مطهری را خوانده باشد، این مطالب و کتاب‌ها را توزیع و تبیین می‌کند. اگر هم جزو هیچ کدام از این دو نباشند مصرف کننده هستند.

حجت الاسلام قرائتی در این جلسه با تاکید بر استفاده بهینه از علوم تربیتی، بر به روز بودن در علوم دینی جهت همراهی در تولید و توزیع آن تاکید کرد.

استاد قرائتی با اشاره به آیاتی از قرآن کریم، گفت: قرآن شامل قوانین زندگی بشر است و هر آنچه در خصوص گفتگوی تمدنها، سبک زندگی و … نیازمندیم در قرآن دیده می‌شود و این به عنوان نوید بخش بودن آینده است همانگونه در اوایل اسلام به پیامبر توهین کردند ولی پیامبر نوید از آینده روشن می داد.

وی افزود: دستمان از قرآن خالی است و باید مطالعه با محور قرآن جدی گرفته شود تا سرانه مطالعه و استفاده از آیات قرآن را در بطن زنگی مردم بالا ببریم.

مفسر قرآن کریم خواندن و مطالعه روزانه تفسیر قرآن جهت آشنایی با شان نزول آیات و رسم و رسوم زندگی را مهم عنوان کرد و گفت: با استفاده از آیات قرآن در منابر نکات قرآنی برای مردم بازگو کنید و تا در زندگی خود از آن بهره ببرند.

حجت الاسلام قرائتی تصریح کرد: نکات نماز را از آیات قرآن بازگو کنید چراکه قرآن شامل فلسفه نماز است و از نماز به عنوان یاد خدا و تشکر از حق تعالی نام برده است.

وی خاطرنشان کرد: به فرموده امام راحل نماز کارخانه انسان سازی است، لذا اگر نماز به نحو مطلوب ادا و اقامه شود مشکلات فردی و اجتماعی در جامعه نیز برطرف خواهد شد.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور در پایان سخنان خود، ترک نماز موجب بروز آسیب های اجتماعی عنوان کرد و گفت: سیره و روش شهدا در زندگی، اهمیت دادن به نماز بود و این فریضه الهی را در رسیدن معنویت خود موثر می‌دانستند.

وی افزود: سوالات و شبهات دینی و نمازی دانش آموزان را با استفاده از علوم روز و فرهنگ اسلامی پاسخگو باشید.

قرائتی با انتقاد از اینکه چرا روحانیون مردم را نمی‌خندانند، گفت: ما نباید فقط بگریانیم و فقط در روضه و مراسم سوگواری حضور داشته باشیم؛ بلکه به خنده و شادی هم باید توجه کرد منتها از راه درست آن، کج رفتن‌ها و از ریل خارج شدن‌ها را نباید ابتکار نام نهاد.

وی با بیان اینکه فرزندان ما ذاتشان خوب است اما تبلیغات مخرب زیاد است ادامه داد: ما آموزش و پرورش را کم گرفتیم و از این لحاظ ضربه خوردیم. وزیر آموزش و پرورش باید کسی باشد که بر همه وزیران از نظر علمی تقدم داشته باشد. پیامبر(ص) وزیر آموزش و پرورش بودند زیرا مردم را آموزش و پرورش دادند. پس این جایگاه بسیار مهم است. امروز وزیران آموزش و پرورش بیشتر تدارکاتچی هستند تا امور اقتصادی معلمین و دیگر موضوعات را حل کنند. این قدر امور مختلف وجود دارد که به موضوع آموزش و پرورش نمی‌رسند. به آموزش و پرورش نرسیدیم. باید باسوادترین افراد مشاور وزیر آموزش و پرورش باشد.

در این جلسه اصغر باقرزاده معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ضمن قدردانی از دست اندرکاران برگزاری دوره و اهتمام روحانیون در شرکت در دوره های آموزشی، گزارشی در خصوص نماز مدارس و شیوه پاسخگویی به سوالات و شبهات نمازی دانش آموزان ارائه کرد.

وی گفت: تلاش شود اجرای آموزش های نماز و نشست های دعوت به نماز با برنامه ریزی دقیق و با هدف نشر فرهنگ نماز در بین دانش آموزان انجام شود.

باقرزاده در پایان با تاکید بر داشتن ارتباط موثر روحانیون با دانش آموزان از وجود ۱۱۴ هزار مدرسه با ۱۶ میلیون دانش آموز خبر داد که از این میزان در ۲۵ هزار مدرسه امام جماعت روحانی رفت و آمد دارد و و این تعداد تا پایان سال به ۳۰ هزار مدرسه خواهد رسید.

باقرزاده یادآور شد: قبل از جهاد تبیین، جهاد ارتباط لازم است و باید ارتباطات خود با نسل جدید را تقویت کنیم؛ ما در آموزش و پرورش کمک می‌کنیم تا این ارتباط قوی شود.

دوره آموزشی سفیران نور ویژه ائمه جماعت روحانی آموزش و پرورش به همت وزارت آموزش و پرورش و ستاد اقامه نماز کشور برنامه ریزی و در تمام استان ها برگزار خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.