اعتدال در باورها و رفتارها -1

«بسم الله الرحمن الرحیم»
«الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی»

 بحث ما این ماه رمضان درباره این بود نه افراط نه تفریط راه میانه دعایی است که هر روز هر مسلمان توی نمازش می‏گوید «اهدنا الصراط المستقیم» خدایا ما را به راه مستقیم هدایت کن راه مستقیم راهی است که گیر و گور کج و کور نباشد چپ و راست تندروی کندروی افراط تفریط هیچ رقم افراط توی آن نباشد در جستجوی راه مستقیم بحث امروزمان اینست نه زود باور نه دیرباور معتدل موضوع بحث در جستجوی راه مستقیم راه اعتدال نه افراط نه تفریط یکی از اینها اینست که نه زودباور نه دیرباور بعضی‏ها زودباور هستند خواستگار می‏آید برای دخترش می‏آید خیلی خانواده مهمی هستند خیلی خانواده شریفی هستند می‏گوئیم آقا از کجا فهمیدی؟ می‏گوید ندیدی چه لباسهایی داشت ندیدی با چه ماشینی آمد ندیدی چه جوری صحبت کرد یعنی همینکه دسته گل اش خوب است لباس‌هایش خوب است ماشین اش خوب است ادب و آدابشان خوب است بفرمایش خوب است می‏گوید این خانواده خیلی خانواده خوبی هستند با یک دسته گل یا مثلا می‏گوید که ایشان آدم بسیار خوبی است می‏گوئیم چطور؟ این جوان جوان خوبی است می‏گوئیم چطور؟ می‏گوید خوب خیلی، من وقتی می‏خواستم بروم جلوی من بلند شد گفت سلام به آقاتان برسانید سلام به مادر برسانید خیلی همچین تبریک گفت تسلیت گفت نمی‏دانم عیادت کرد همینطور با یک نامه با یک تلفن گول می‏خورند یک کسی گریه می‏کند خیلی فقیر است خیلی گریه کرد تا گریه می‏کند فکر می‏کند این فقیر است…
نه زودباوری، نه دیرباوری‏
من راجع به زودباوری چند تا آیه نوشته‏ام. یک خاطره برایتان بگویم زیادی گوش بدهید یهودیها گفتند چه کنیم اسلام را بشکنیم گفتند یک کاری می‏کنیم جمعی از دانه درشت‏های ما مهمین یهودی صبح می‏روند ایمان می‏آورند به مسلمانها غروب بر می‏گردند می‏گویند نه خیر ما صبح ایمان آوردیم ولی اسلام چیز حسابی نداشت ما همان یهودی باشیم به دین خودمان بر می‏گردیم آنوقت این دوتا فایده دارد یکی یهودیها دیگر هوس مسلمان شدن نمی‏کنند می‏گویند علمایی هم که صبح رفتند غروب برگشتند پس پیداست اسلام چیز به دردبخوری ندارد یکی یهودی‌ها فکر مسلمان شدن نمی‏کنند یکی مسلمان‌ها هم توی دلشان خالی می‏شود می‏گویند معلوم می‏شود دین ما غنی نیست باری ندارد نتوانست میهمان‌ها را جذب کند اینهایی هم که آمدند در رفتند مسلمانها در مسلمان بودنشان شک می‏کنند یهودی‌ها در یهودی بودنشان سفت می‏شوند گفتند طرح خوبی است این تهاجم فرهنگی است این ضربه زدن به عقائد است تا این طراحی را کردند خداوند به پیغمبر (صلی الله علیه و آله) گفت یا رسول الله به مسلمانها بگو امروز صبح یک عده از یهودیها خواهند آمد و مسلمان می‏شوند شما به اسلام اینها گول نخورید غروب هم خواهند رفت از رفتن شان هم ناراحت نشوید اصل اسلامشان توطئه است آمدنشان و رفتن شان توطئه است بنابراین حواستان جمع باشد زودباور نباشید آیه‏اش اینست «آمنوا به» یهودیها گفتند «آمنوا»ایمان بیاورید «وجه النهار» «وجه» یعنی صورت روز «نهار» هم یعنی روز طرف صبح ایمان بیاورید «واکفروا» کفر بورزید «آخره» آخر روز صبح ایمان بیاورید غروب کافر بشوید یا یهودی‌ها دیگر هوس نکنند مسلمان بشوند بگویند علمایی هم که صبح رفتند غروب برگشتند مسلمانها هم بگویند عجب معلوم می‏شود دین ما بار نداشت نتوانست میهمانها را نگه دارد این توطئه هست بنابراین زودباور نباشید از ایمان آوردنشان دلتان خوش نشود که ایمانشان توطئه است مثل اینکه من می‏روم سخنرانی کنم یک کسی نامه می‏نویسد جناب آقای قرائتی یک گروهی می‏آیند پای سخنرانی تو ولی اینها جاسوس هستند آمده‏اند نوار بگیرند حرفها را مثلا ببرند جایی دیگر از… فکر نکن اینها جزو علاقمندان شما هستند اینها جزو مخالفین هستند منتهی عامل نفوذی هستند این زودباور نباشید این یک آیه برای زود…
ایمان به ادعا نیست، به عمل است‏
یک آیه دیگر قرآن می‏فرماید، از این آیه آسان هاست آیه‏های آسان را بچه دبیرستانیها و بچه راهنمایی‏ها هم می‏فهمند «من» یعنی چه؟ از «ناس» یعنی چه؟ مردم «و من الناس» یعنی بعضی از مردم «یقول» یعنی می‏گوید: «آمنا» بعضی از مردم می‏گویند: «آمنا بالله و بالیوم الاخر» ما به خدا و قیامت ایمان داریم «و ماهم بمومنین» بعضی می‏گویند دین دارند اما دین ندارند یعنی شما هر کس می‏گوید مسلمانم زودباور نباشید این هم یک آیه برای زودباوری آیه 3 باز «و من الناس» یعنی بعضی از مردم «من یعجبک» قول یعنی کلامش یعجب یعنی تو را به عجب در می‏آورد یعنی همچین قشنگ حرف می‏زند تو هم که پیغمبر هستی می‏گویی خیلی قشنگ حرف می‏زند قرآن می‏گوید که ولی خیلی وضعش ناجور است «و هوألد الخصام» از او خصومت‏های، دشمن درجه یک است حرف که می‏زند نرم حرف می‏زند ولی سنگدل است این هم یعنی اینکه اگر یک کسی قشنگ حرف می‏زند گول حرفش رانخوربعضی‏ها نماز می‏خوانند قرآن می‏گوید گول نماز را نخورید «فویل للمصلین» همینطور که می‏گوید«ویل لکل همزة لمزة، ویل للمطففین» یک آیه داریم «فویل للمصلین» وای به بعضی از نماز خوان‏ها یعنی بعضی نمازخوان‏ها هم گول نمازخواندنشان را نخورید یعنی زودباور نباشید «و منه من عاهدالله» بعضی‏ها دیدید پشت بعضی از ماشینها نوشته شراکت با ابوالفضل (علیه السلام) بیمه امیرالمومنین (علیه السلام) حسین جان، حسین جان حسین جان هی جان جان می‏کند ولی نماز نمی‏خواند حالا اگر حسین جان تو است نماز هم جان حسین است تو که می‏گویی حسین جان خوب تو که این را می‏گویی عمل هم بکن.
بر سر پیمان‏های خود با خدا باشیم
«بسم الله الرحمن الرحیم سوره توبه آیه 75 «و منهم» بعضی از مردم «من عاهدالله» عهد می‏بندند با خدا می‏گوید ای خدا «لئن آتانا من فضله» اگر از فضل ات وضع ما را خوب کنی «لنصدقن» صدقه می‏دهیم پول به فقراء می‏دهیم «ولنکوئن من الصالحین» از افراد صالح می‏شویم ای خدا پول به من بده ببین چقدر به فقرا کمک می‏کنم «عاهد» عهد می‏کنم با قول می‏دهد شد «فلما» همینکه «آتاهم من فضله» همینکه خدا از فضلش به او داد وضعش خوب شد «بخلوا» یعنی بخل می‏کند «و تولوا و هم معرضون» یک قصه دارد این قصله مال ثعلبه هست ثعلبه با ث سه نقطه و عین ثعلبه یک دامداری مختصری داشت توی مدینه آمد گفت یا رسول الله از خدا بخواه وضع من خوب بشود گفت همینطور که هستی خوب است گفت نه می‏خواهم بهتر بشود گفت تو همین مقدار که هستی خوب است گفت نه می‏خواهم… آقا وضعش خوب شد رسید به گاو و گوسفند هایش و کشاورزیش به جایی که دیگر مدینه جایش نبود رفت بیرون مدینه مزرعه و تشکیلاتی از آن پولدارها شد یک روز حضرت فرستاد که خوب تو وضع ات خوب شد، زکات بده گفت زکات؟ این حرفها چیه برو! قرآن می‏گوید این همان بود که می‏گفت من قول می دهم بنابراین این آیه‏ای هم که می‏گوید بعضی قول می‏دهند کمک کنند وقتی پولدار شدند کمک نمی‏کنند یعنی به هر تعهدی هم زودباور نباشید نسبت به ساختن مسجد هم زودباور نباشید.
فریب مسجدهای ضرار را نخوریم‏
توی قرآن یک مسجدی هست بنام مسجد ضرار کسی هست که مسجد ضرار را شنیده باشد؟ نشنیده‏اید هیچکدام؟ در مدینه پیغمبر (صلی الله علیه و آله) یک مسجد داشت که خوب همه مسلمانها جمع می‏شدند منافقین می‏گفتند ما یک جایی می‏خواهیم که جمع شویم یک خانه تیمی یک جایی مثلا گفتند بیایید مسجد بسازیم به اسم مسجد می‏رویم توی آن و حرفهایمان را می‏زنیم و رابطه هم با خارجی‏ها داشتند به قول امروزی‏ها اینترنت آن زمان خانه تیمی آن زمان آمدند رفتند یکی از این محله‏ها و یک مسجد ساختند گفتند خوب چه کنیم گفتند پیغمبر(صلی الله علیه و آله) را دعوت کنیم یک نماز جماعت بخواند که این مسجد ما رسمی بشود یعنی بگویند پیغمبر(صلی الله علیه و آله) مسجد را افتتاح کرد آمدند گفتند یا رسول الله ما آن محله یک مسجد ساخته‏ایم یک نماز بیایید بخوانید حضرت فرمود اینجا که مسجد بود چرا آنجا مسجد ساختید گفتند ببینید گاهی پیرزن‌ها راهشان دور است گاهی باران است برف است هوا داغ است بعضی‏ها هم مریض هستند پیر هستند آیه نازل شد که پیغمبر(صلی الله علیه و آله) این مسجد نیست این توطئه خانه است لانه جاسوسی است مخالفین این مسجد می‏خواهند آنجا جمع شوند با قرارداد با خارجی‏ها علیه این مسجد کودتا کنند اسمش مسجد ضرار است ضرار یعنی ضرر رسانی قرآن می‏فرماید: «والذین اتخذوا مسجد ضرارا» مسجد ضرار توی قرآن آمده کسانی که یک مسجدی را ساختند یعنی به اسم دین، دین را بکوبند مذهب علیه مذهب مسجد علیه مسجد توی مسجد بنشینیم کودتا کنیم علیه آن مسجد «والذین اتخذوا مسجدا ضرارا» اینهایی که یک مسجد درست می‏کنند برای… «و کفرا» (کفر) هم یعنی پوشش می‏خواهند یک غلط هایی بکنند زیر پوشش مسجد «و تفریقا بین المومنین» می‏خواهند بین مومنین یعنی یک عده بروند آن مسجد یک عده بیایند این مسجد چه کنیم «لا تقم فیه ابدا» پایت را توی مسجد نگذار پس کجا بروم؟ همان مسجد اولی «لمسجد» عربی هایی که می‏خوانم قرآن است «لمسجد اسس علی التقوی» آن مسجدی که اساسش بر تقوا است او «لحق ان تقوم فیه» برو آنجا نماز بخوان همان مسجد اولی این مسجد لانه جاسوسی است به اسم می‏خواهند مسجد قبلی را بکوبند.
تخریب مسجد ضرار به دست پیامبر
 و خلاصه پیغمبر(صلی الله علیه و آله) هم بیل و کلنگ را برداشت رفتند مسجد را افتتاح کنند! ده بزن مسلمانها ریختند و مسجد را خراب کردند این هم افتتاح بعد حضرت فرمود اینجا باید بشود محل زباله‏ها هرکسی آشغال دارد بیاورد اینجا بنشیند چون این مسجد بر اساس تقوا ساخته نشده این یعنی چه؟ می‏خواهد بگوید مسلمانها زودباور نباشید. شاه قرآن چاپ می‏کرد قرآنی که شاه چاپ کرده از قرآنی که همه علماء چاپ کرده‏اند کاغذش و خطش بهتر است ولی از آنطرف ایران را به شوروی فروخت ایران را به آمریکا فروخت پای آمریکایها را باز کرد 40،50 هزار مغز آمریکایی تحت عنوان مستشار اقتصادی نظامی سیاسی توی دل اندرونهای ما همه آمریکایی بودند مهره‏های درشت شان یا وابسته به آمریکا بودند یا خود فروش بودند خیلی از آنها. ایران را به آمریکا فروخت اما قرآن چاپ می‏کرد کلاه سر مسلمانها… زودباور نباشید دیگر چی…
فریب اشک قلابی را نخوریم‏
اشک قلابی برادران یوسف (علیه السلام) یوسف (علیه السلام) را انداختند توی چاه بعد آمدند پهلوی درشان زار زار گریه کردند «و جاءوا» (جاء) یعنی چی «جاءوا اباهم» آمدند پهلوی پدر «عشاء» یعنی وقت عشاء شب «یبکون» یعنی بکاء گریه می‏کردند اینکه می‏گوید آمدند پهلوی بابا گریه می‏کردند یعنی چه؟ یعنی به گریه هم زودباور نباشید پس چی شد امروز بحث، پس کی را قبول داشته باشیم زودباور نباشید نه به ایمان نه به تعهد نه به اشک نه به گفتار دیگر چی بود؟ نه به مسجد دیگر چی بود؟ نه به نماز به هیچکدم از اینها گول نخورید به نماز گول نخورید «ویل للمصلین» وای به بعضی از نمازگزارها همه شان نه بعضی از نمازگزارها به مسجد گول نخورید مسجد ضرار به گفتار گول نخورید که «یعجبک قوله» یعنی حرف که می‏زند تو هم به تعجب در می‏آیی ولی خیلی قلبش به اشک هم گول نخورید برادران یوسف (علیه السلام) به تعهد گول نخورید ثعلبة دامداری که وضعش خوب شد رفت بیرون مدینه دیگر گفت من زکات نمی‏دهم به ایمان گول نخورید دانشمندان یهود به به چه قشنگ شد! «اهدنا الصراط المستقیم» راه مستقیم زودباور نباشیم از طرفی هم دیرباور نباشیم بعضی‏ها دیرباور هستند یعنی هرچه به آنها می‏گویی می‏گویند نه.
دیرباوری، زمینه انکار حقایق‏
 درباره دیرباور هم آیه داریم می‏گفتند، قرآن می‏فرماید که: «لا» می‏دانید یعنی چه «لن» می‏دانید یعنی چه؟ «لن» هم یعنی نه هرگز مثلا «لن نومن» یعنی هرگز ایمان نمی‏آوریم اگر می‏گفت «لانومن» یعنی ایمان نمی‏آوریم ولی ممکن است یکوقتی ایمان بیاوریم اما وقتی می‏گوید «لن نومن» یعنی هرگز ایمان نمی‏آوریم «لن نومن لرقیک» به پیغمبر (صلی الله علیه و آله) می‏گفتند ما به نوشته تو به قرآن تو ایمان نخواهیم آورد هرگز «لن نومن حتی نری الله جهرة» باز یهودیها به موسی (علیه السلام) می‏گفتند بنی اسرائیل «لن نومن» هرگز به تو ایمان نمی‏آوریم یک آیه دیگر باز می‏گفتند «لن نومن حتی نوتی مثل ما اوتی رسول الله» می‏گفتند ما هرگز ایمان نمی‏آوریم مگر اینکه به خودمان هم وحی شود آن جبرئیلی که آمده پهلوی تو بیاید پهلوی ما آخر جبرئیل… ببینید امواج، اگر آنتن رو به امواج بود می‏گیرد اگر خانه را رو به خورشید بسازی نور می‏آید تو اگر پشت به خورشید بسازی نور که نمی‏آید توی آن قلب سالم… شما ظرفی که تمیز است شیرش می‏کنید اگر یک ظرفی پر از سوسک و خاک و پشه و اینها بود که شما شیر توی آن نمی‏ریزید دل آلوده که وحی به آن نازل نمی‏شود «لن نومن لک حتی تفجر لنا من الارض ینبوعا» لن نومن خیلی توی قرآن داریم به پیغمبر (صلی الله علیه و آله) می‏گفتند اگر می‏خواهید ایمان بیاوریم باید یک باغ انگور داشته باشی خانه ات هم از طلا و نقره باشد توی باغهای ما هم همه نهر جاری باشد «لن نومن، لن ندخلها، لن نومن لن نومن لن نومن» چند تا «لن نومن» داریم یعنی اینها دیرباور هستند خداوند از اینها انتقاد کرده که معجزه را می‏دیدند آنها هم زود باور هستند «اهدنا الصراط المستقیم» نه یعنی زودباور باشید نه دیرباور یک کسی می‏آید می‏گوید به من اگر رای بدهید من چنین می‏کنم چنین می‏کنم چنین می‏کنم ما نمی‏توانیم باور کنیم باید سابقه‏اش را ببینیم به قول قرآن یک آیه دارد که می‏گوید باید «سننظر» آیه قرآن است «سننظر» یعنی باید نظر بدهیم «اصدقت» آیا صداقت داری «ام کنت من الکاذبین» (کاذب را می‏دانید یعنی چه؟ «سننظر» یعنی در آینده باید ننظر… باید ببینیم تا ببینیم تا ببینیم پسره به دختره می‏گوید دوستت دارم می‏گوید خوب اگر دوستم داری چقدر مهر می‏دهی؟ به مهر می‏گویند صداق مهریه دوتا اسم دارد هم می‏گویند مهریه هم می‏گویند صداق، صداق علامت صداقت مرد است یعنی اگر واقعا مردی به خانمی گفت دوستت دارم می‏خواهم با تو ازدواج کنم علامت اینکه این دوستی راست است یا دروغ اینست که مقداری مهریه بدهد.
محبت اهل بیت (علیه السلام)، بدون اطاعت صادقانه نیست‏
به مهریه می‏گویند صداق چون مهریه علامت صداقت مرد است چون اگر مرد راست می‏گوید… مثلا ما می‏گوئیم علی جان ای علی قربانت بروم خوب اگر راست می‏گویی خوب اگر علی (علیه السلام) را دوست داری یکی از کارهایت شبیه به علی (علیه السلام) باشد. یا مهدی (عجل الله تعالی فرج الشریف) مهدی جان یا حجة بن الحسن خوب اگر امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را دوست داری خوب باید سهم امام اش را هم بدهی باید اسم بچه ات را مهدی بگذاری اسم بچه‏اش را مهدی نمی‏گذارد اسم دخترش را فاطمه نمی‏گذارد سهم حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را نمی‏دهد نمازش هم که کامل است خمس اش هم که مرده نمازش هم که بیمار است آنوقت، فقط می‏گوید دوستت دارم خوب این دوستی را کی قبول می‏کند شما به یک بچه دو ساله بگو دوستت دارم می‏گوید یک بیسکویت اگر نخری می‏گوید دروغ می‏گویی یعنی دوستی بدون بیسکویت را بچه دو ساله هم قبول نمی‏کند نمی‏شود به خدا گفت خدایا دوستت دارم یا مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) دوستت دارم یک آثاری هم باید داشته باشند پس «اهدنا الصراط المستقیم» معنایش اینست نه زودباور نه دیرباور. برویم سراغ بحث دیگر: اعتدال در اخلاق امام سجاد (علیه السلام) یک دعا دارد می‏گوید خدایا هرچی توی جامعه عزیزترم می‏کنی پهلوی خودم خودم را کوچتر شوم یعنی هرچه توی جامعه بزرگتر می‏شوم تواضعام پهلوی خودم بیشتر باشد مثلا آمپول زن هستی سلام شدی دکتر هستی سلام علیکم شدی وزیر بهداری سلام علیکم و رحمة الله شدی رئیس جمهور سلام علیکم و رحمة الله شدی امام خمینی (رحمة الله علیه) بگو نه من رهبر نیستم رهبر من همان بچه سیزده ساله‏ای است که به خودش نارنجک بست حسین فهمیده به من رهبر نگوئید من خدمتگزارم این اعتدال است یعنی هرچه توی جامعه عزیزتر می‏شود خودش خودش را کوچکتر بداند اما اگر هی جامعه بزرگت کرد تو هم هی باد کردی عین توپ هی جامعه از تو تشکر کرد تو هم هی فکر کردی کسی هستی می‏ترکد اگر می‏خواهید تعادل باشد هرچه عزیزتر می‏شوید تواضع… بگذارید من عربی اش را بنویسم چون ببینید این دعاها چقدر قشنگ است در دعای مکارم الاخلاق امام سجاد (علیه السلام) می‏گوید «الهی اعزنی» عزتم بده اما «ولاتبتلینی بالکبر»
اعتدال میان عزت بیرونی و تکبر درونی‏
خدایا! عزتم بده «اعزنی» عزتم بده اما این عزت اعتدال باشد یعنی اینقدر عزیز نشوم که به درجه تکبر برسد «الهی عبدنی لک»، «عبدنی» یعنی خدایا توفیق عبادتم بده عبادت خوب است اما اینقدر عبادت نکنم یعنی عبادتم به جایی نرسد که عجب مرا بگیرد «و لاتفسد عبادتی بالعجب»، «الهی لا ترفعنی فی الناس درجة» یعنی در میان مردم درجه‏ام بالا نرود «الا عن حط…عند نفسی مثلها» خدایا هرچه عظمتم توی جامعه بیشتر می‏شود تواضعام بیشتر می‏شود یعنی اگر راهنمایی هستم روز 20 تا سلام می‏کنم دبیرستان روزی 30 تا سلام کند الان دانشگاه ما دانشگاه چه جوری است؟ شما برو کنار خیابان دانشگاه، برو توی دانشگاه بایست ببین دانشجوها که از بغل هم رد می‏شوند سلام می‏کنند یا نه سوادشان بیشتر شده کیف شان هم قیمتی شده کفش شان هم قیمتی شده سن شان و سوادشان و کمالاتشان بالا رفته اما نسبت به هم سوادشان کمرنگ شده اگر دیدی اینها سلامشان و سوادشان و تواضع شان با هم… شما دبستانی‏ها ادبشان بیشتر است نسبت به معلم یا دبیرستانی‏ها دبستانی‏ها بیشتر است یا راهنمایی‏ها راهنمایی‏ها بیشتر است یا دبیرستانی‏ها دبیرستانی‏ها بیشتر است یا دانشجوها اگر هرچه باسوادتر شدند ادبشان نسبت به استاد بیشتر شد علم شان مفید است چون امیر المومنین (علیه السلام) می‏فرماید «ثمرة العلم العبودیة» ثمره علم مفید اینست که آدم عبودیتش و تواضعش… اما اگر هرچه باسوادتر شد پرخاشتر شد برو! حرف نزن! می‏زنمت! اه!! اگر هرچه باسوادتر شدی ادب بیشتر شد این علامت اینست که علم ات مفید است اما اگر هرچه باسوادتر شدی ادب کم رنگ شد فتیله علم آمد بالا فتیله‏اخلاق آمد پائین این معلوم می‏شود، علم علم مفیدی نیست «اهدنا الصراط المستقیم» یعنی علم و ادب با هم برود بالا علم رفته بالا ادب آمده پائین.
 حدیث داریم اگر توی یک جلسه‏ای خیلی خندیدید وقتی می‏خواهید بلند شوید این دعا را بگوئید «اللهم لاتنطقنی» حالا فارسی اش را بگوئید خدایا ما را با قهقهه هایی که کردیم گرفتار قهر خودت نکن این «اللهم لاتنطقنی» یعنی چه؟ یعنی وقتی می‏بینی قهقهه زیاد شد از خدا غافل شدیم فوری بگوئیم «استغفرالله ربی و اتوب علیه» خدایا اگر قهقهه‏ای بود ما را ببخش مهم است. یک زیارت هست به نام زیارت جامعه توی همه حرمهای امام‏ها خوانده می‏شود این خیلی از امام تعریف می‏کند ای امام تو هستی که این مقام را داری این مقام را داری این مقام را داری این مقام را داری خیلی… حدود چند صفحه همه‏اش مقامات اهل بیت است آنوقت حدیث داریم وقتی می‏خواهید زیارت بخوانید صد مرتبه بگو الله اکبر الله اکبر الله اکبر صد بار بگو الله اکبر چرا می‏گویند صد بار بگو الله اکبر بعد زیارت جامعه بخوان یعنی این صفات امام‏ها از بس که چند صفحه زیاد است تو را از خدا غافل نکند که نکند اینها خدا باشند گرفتی چیه؟ یعنی اول‏ الله اکبر بزرگی خدا را توی ذهن ات مثل یک ستونی که می‏خواهند ببرند بالا اول آن (چیزش را) پایه‏اش را می‏گویند؟ پی، پی این ساختمان را چنان گود برداری و چنان بتون آرمه یعنی پی اش را جوری بردارید که اگر ساختمان رفت بالا آن پی به هم نخورد ایمان به خدا باید به قدری قوی باشد… یک آیه داریم توی قرآن همه اش می‏گوید «باذنه، باذنه، باذنه» چندتا باذنه هست یعنی زیر نظر خدا به اذن خدا به اذن خدا این آیه خیلی به اذن خدا زیاد دارد می‏دانید چرا چون حضرت موس…عیسی (علیه السلام) می‏گوید که مرده را زنده می‏کند «باذنه» کور را شفا می‏دهد «باذنه» مرض را شفا می‏دهد «باذنه» اطلاع می‏دهم توی خانه تان چی چی دارید از پول جیب ات از چیزهایی که توی خانه دارید من به شما خبر می‏دهم «باذنه» این هی می‏گوید «باذنه،باذنه»… آخر یک کسی بیاید بگوید من مرده را زنده می‏کنم من مجسمه را پرنده درست کنید از مجسمه فوتش می‏کنم می‏پرید من به مجسمه روح می‏دهم من مرده را زنده می‏کنم اگر اینجا هی «باذنه،باذنه» نشود این تعادل به هم می‏خورد یعنی افراد ممکن است بگویند عیسی (علیه السلام) خداست برای اینکه نگویند عیسی (علیه السلام) خداست برای اینکه آن تعادل حفظ بشود همه‏اش می‏گوئیم «باذنه» یعنی عیسی (علیه السلام) هم هر کاری می‏کند به اذن خدا می‏کند توجه دارید چه می‏گویم؟ در زیارت جامعه صد دفعه بگو الله اکبر که یکمرتبه تو راجع به اهل بیت غلو و مبالغه نکنی راجع به معجزات عیسی (علیه السلام) هی بگو «باذنه، باذنه» که یکوقت فکر نکنید که حضرت عیسی (علیه السلام) خداست این تعادل خیلی مهم است که انسان مواظب خودش باشد.
اصلا همین ماه رمضان برای تعادل است نه اینکه 11 ماه خورده‏ای یک ماه می‏گوید نخور ببینیم یک ماه نخور تا اگر یکوقت در محاصره اقتصادی قرار گرفتید نان گیرت نیامد نابود نشوی تمرین گرسنگی کرده باشی اصلا یک ماه غذا نخور تا بفهمی گرسنه‏ها چی می‏کشند این بخاطر تعادل است آدمی که همه‏اش می‏خورد اصلا تعادلش به هم می‏خورد یک عده همه‏اش گرسنه یک عده همه‏اش سیر این برای تنظیم به ما گفته‏اند خمس بده که یک خورده مال تو کم شود چاله‏ها را پر کنی خودت هم غذا نخور تا درد آنها را احساس کنی 100 صد تا الله اکبر بگو تا راجع به اهل بیت غلو نکنی «باذنه باذنه» بگو تا معجزات عیسی (علیه السلام) را حمل بر خدا بودنش نکنی این همه‏اش بخاطر اینکه توازن باشد که هرچیزی را در جای خودش قرار بدهیم نه کسی را بالا ببریم نه کسی را پائین بیاوریم.
خدایا! هر چه در عمرمان تندروی کندروی دیرباوری زودباوری تملق چاپلوسی هر ناهماهنگی در عقائد ما افکار ما اعمال ما بوده افراط و تفریط‌هایی بوده از راه مستقیم پرت شده‏ایم گذشته ما را ببخش و بیامرز
 از این به بعد تو خودت با قدرت غیبی دستمان را بگیر که در همه کارها راهمان راه مستقیم باشد «اهدنا الصراط المستقیم» را فراموش نکنیم.
«والسلام علیکم و رحمة الله»

لینک کوتاه مطلب : https://gharaati.ir/?p=2839

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.