آینده جهان در دیدگاه اسلام

«بِاِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَانِ الرَّحِیمِ»
الهی انطقنی بالهدی والهمنی التقوی

بینندگان عزیز بحث را در آستانه نیمه شعبان می بینید. بعد از شب قدر بهترین شب، نیمه شعبان است.
 یک. دعای کمیلی که ماه شب جمعه می خوانیم اصلش برای نیمه شعبان است، فتوکپی‌اش برای شب جمعه است، اصل دعای کمیل برای نیمه شعبان است دو. سه، بخشی از کارها و مقدرات شب نیمه شعبان انجام می شود یعنی مثل یک چیزی که طراحی می شود و بعد برش رویش می شود و بعد تصویب نهایی می شود، پیش نویس، که می شود از لابلای بعضی از روایات استفاده کرد که شبِ نیمه شعبان پیش نویس مقدرات هم هست. کسی اگر بتواند شبِ نیمه شعبان احیا بگیرد، بحمدالله این هم یک کار خوبی شده که الان دیگر حتی در دانشگاه‌ها، دانشگاه تهران که اینطور است، دانشگاه مرکزی تهران نیمه شعبان هم احیا می گیرند، به خصوص که شب های تابستانی یک چند ساعتی بعد از دوازده صبح است، یعنی خیلی احیاء‌اش هم منّتی بر خدا نیست، دو سه ساعت آدم بعد از سحر نخوابد، دوازده خیلی‌ها بیدار هستند، دو سه ساعت دیگر نخوابند آنوقت می شود احیا، آنوقت حدیث داریم اگر کسی نیمه شعبان را احیا بگیرد فایده‌اش این است: آن وقتی که همه دلها می میرند و همه مردم کج فکر می کنند، ایشان درست فکر می کند. یعنی خدا یک نورانیتی و یک بصیرتی به او می دهد که گول جو را نخورد، آنوقتی که دلها همه مردند این دلش بیدار است. از برکات نیمه شعبان این است که خدا هدیه ای داد به ما، حضرت مهدی علیه السلام.
یک وقت یک حدیث دیدم که حضرت مهدی فرمود: من روزی صد بار به شما دعا می کنم. و داریم که اگر دعای ما نبود دشمنان شما را قورت می دادند.
1- رهبر جهانی، ذخیره خداوند در روی زمین
آمریکا و بعضی دیگر هی می گویند خاورمیانه ای که ما می خواهیم، خاورمیانه ای که. . . باید گفت آقا خودت را معطل نکن، کتاب آسمانی ما گفته نه خاورمیانه، کره زمین برای مسلمان هاست، یک بار دیگر می گویم، کره زمین مال مسلمان هاست. خدا هم چیزهایش را ذخیره کرده، یک رهبر ذخیره کرده، امام زمان علیه السلام، یک قانون دست نخورده داریم، قرآنی که یک واوش کم و زیاد نشده، کتاب تحریف نشده داریم، قرآن. هم قانونش هست، هم رهبرش. آمادگی‌اش هم کم کم پیدا می شود. شما نگاه کنید یک سید حسن نصرالله پیدا می شود، مسیحی می گوید سید حسن نصرالله فی قلبنا، سنی می گوید فی قلبنا، شیعه می گوید فی قلبنا، یعنی گاهی یک امام خمینی در ایران پیدا می شود، همه بلوچ و ترک و فارس و عرب و عجم و تمام مردم زن و مرد، با همه تحصیلات و با همه اختلافات فکری و سنی و اخلاقی و خصلتی که دارند، همه دربست می گویند امام خمینی، پس اگر یک سید حسن نصرالله پیدا شد در لبنان، همه گروه‌ها دوستش دارند یا یک امام همه ایران، پس می شود یک رهبری پیدا شود همه مردم با او بیعت کنند. محال نیست، نمونه‌اش را دیدید. اگر یک شاه حذف شد، پس باقی شاه‌ها هم می شود حذف شود. اگر یک گوشه دنیا اموال ناحق مصادره شد، پس می شود همه اموال ناحق مصادره شود. از قدیم گفتند مشت نمونه خروار است. اگر کسی یک سطر نوشت، پیداست سطر دومش را هم می تواند بنویسد. اگر یک خیاطی یک لباس دوخت، پیداست دومی‌اش را هم می تواند بدوزد. حالا؛
2- خطر خرافات و بدعت‌ها در اعتقاد مهدویت
درسهایی از قرآن، من دو تا آیه را برایتان می گویم که مربوط به آقا امام زمان علیه السلام است. ما نسبت به امام زمان اول باید شناخت پیدا کنیم، درست بشناسیم، نمی دانید چقدر حقه باز پیدا شده. هر چیزی که درست هست، مصنوعی‌اش هم درست می شود. یعنی اگر پول صحیح بود دیر یا زود پول قلابی هم درست می شود. همیشه در کنار هر حقی یک مشت باطل هم، کنار هر گلی، خاری است، و کنار هر گیاهی علف هرزه‌ها هم هست. حالا ما مردها کم داشتیم، اخیرا خانم‌ها چقدر حقه باز شدند. یک خانمی در یک شهری چادر سبز سر می کند می گوید من خانمِ امام زمان هستم. البته تقصیر نیروهای انتظامی و وزارت اطلاعاتمان است. این خانمی که خانمِ امام زمان است بگیرندش زندانش کنند، بعد شوهرش بیاید آزادش کند. مگر نمی گویی که من خانم امام زمان هستم، من نمی دانم دیگر زن های ما که ماشاءالله همه تحصیلکرده هستند، این زن‌ها دیگر چرا گول می خورند؟ اگر بناست هر کسی یک چادر سبز سر کند بگوید من خانم امام زمان هستم خوب یک کسی بیاید همه لباس هایش را سبز کند. یک کسی این کار را کرده بود، ریش هایش را هم سبز کرده بود، گفتند خوب دیگر چرا ریشت را؟ گفت من می خواهم یک ضرب چهارده معصوم شوم.
در کنار هر حقی باطل هم هست. تشخیص حق و باطل کارِ دقیقی است، باید مواظب خرافات باشیم، آسیب‌ها.
3- وعده های خداوند برای آینده جهان
موضوع بحث: کره زمین در آینده برای اهل ایمان و عمل صالح است. آیه‌اش این است: «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا» النور/55 فکر می کنم خیلی از این کلمات را می دانید، «وَعَدَ اللَّهُ» یعنی چه؟ خدا وعده داده، به کی؟ «الَّذِینَ آمَنُوا» به کسانی که ایمان آوردند، خوب ایمان کافی است؟ نخیر، «وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ». بعضی‌ها می گویند دلش پاک باشد، دل پاک کافی نیست، باید عمل هم صالح باشد. نمی شود گفت آدم خوبی است ولی نماز نمی خواند. آدم خوبی است ولی خمس نمی دهد ولی آدم خوبی است. اه، ما کنار ایمان عمل صالح داریم. سوزنِ بی نخ چیزی نمی دوزد، ایمان خالی هم فایده ندارد. «آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ» خدا وعده داده، «آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ» چه کند؟
وعده های خدا، 1- «لَیَسْتَخْلِفَنَّهُم» یعنی اینها را خلیفه کند، جانشین کند، «لَیَسْتَخْلِفَنَّهُم فِی الْأَرْضِ» در زمین اینها را جانشین کند. «کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ» همین طور که قبل از اینها هم افرادی را خلیفه کرده. خوب، دیگر چه؟
وعده 2، «وَلَیُمَکِّنَنَّ» امکانات بدهد به اینها، «وَلَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمْ» کدام دین؟ «الَّذِی ارْتَضَى» آن دینی که «ارْتَضَى» خدا وعده داده آن دینی را که از آن راضی است توسعه دهد. دیگر چه؟
وعده 3، «وَلَیُبَدِّلَنَّهُمْ» تبدیل کند، جایگزین کند، «مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْنًا» بعد از خوف، بعد از دغدغه و دلهره، «أَمْنًا» اینها را به امنیت برساند، یعنی جهان بعد از دلهره تبدیل می شود به جهان امن، خوب جهان که امن شد چی؟ جهان که امن شد «یَعْبُدُونَنِی» در سایه امنیت «یَعْبُدُونَنِی» آخر گاهی می گوییم امن شود بنشینیم فلان گناه را بکنیم، نه، می گوید امنیت برای بندگی خدا، «یَعْبُدُونَنِی»، «لَا یُشْرِکُونَ بِی شَیْئًا» یعنی دیگر شرک، به هیچ نحو شرک در کار نباشد.
خوب؛ سوره نور آیه 55، یک بار دیگر معنا می کنم، ببینید برادرها و خواهرهایی که پای تلویزیون هستید، کلماتی که دست رویشان می گذارم بلد هستید، وعده را می دانید، الله را می دانید، «الَّذِینَ آمَنُوا» النور/55 را می دانید، عمل صالح را هم می دانید، «أَرْضِ» هم یعنی زمین، می دانید، دین را هم می دانید، خوف را هم می دانید، امن را هم می دانید، شرک را هم می دانید، یعنی در هر آیه ای آدم چند تا کلمه‌اش را با ذهنش آشناست، ترجمه‌اش این است: وعده داده خدا به کسانی که اهل ایمان و عمل صالح هستند، سه تا وعده داده، 1- که اینها را جانشین کند در زمین، یعنی حکومت را به اینها بدهد. سابقه هم دارد این کار، یعنی قبلا هم خدا کره زمین را در اختیار خوب‌ها گذاشته است. خدا وعده داده دینی را که از آن راضی است گسترش دهد در کره زمین، و خدا وعده داده ترس و دلهره‌ها تبدیل به امنیت شود، سه تا وعده داده، جانشینی، توسعه دین، تبدیل خوف به امنیت، این سه تا وعده. نکته ای که تا پریشب من بلد نبودم این است، من این آیه را نوشتم، تفسیرش را هم نوشتم، اما یک نکته نو گیرم آمده است، این «کَمَا»، یعنی همین طور که قبلا هم بوده، «مِنْ قَبْلِهِمْ» یعنی قبل از این هم این کارها شده که خدا ظالمین را برده، خوب‌ها را روی کار آورده، می گوید این «کَمَا» جایش اینجا چرا نیست؟ بگو این «کمَا» اینجا باشد، همچین خدا اینطور باشد، ببین این «کَمَا» را از اینجا برداری، همچین باشد دستم را می گذارم رویش، خدا وعده داده روی زمین جانشین شوید، دین گسترش پیدا کند، ترس‌ها امنیت شود، همین طور که قبلا شده، این خوب بود کلمه «کَمَا» یعنی همین طور که قبلا هم شده خوب بود آخر باشد، چرا اینجا گفته؟ گرفتی چه می خواهم بگویم؟ می خواهد بگوید جانشینی شبیه دارد، قبلا هم بوده، ولی این دو تا شبیه ندارد، یعنی کاری که زمان امام زمان می شود مشابه‌اش در تاریخ نشده، اگر مشابه‌اش می شد این «کَمَا» را همچین می گفت، می گفت جانشین می شوید، دین توسعه پیدا می کند، ترس‌ها امنیت می شود، همین طور که قبلا شده. این همین طور که قبلا شده اینجاست، یعنی جانشینی قبلا شده اما گسترش مکتب و حذف نگرانی این قبلا نشده. توانستم بگویم چه می خواهم بگویم؟
حالا نکاتی که در این آیه هست برایتان بگویم. پوست آیه را فهمیدیم، اما نکاتش.
1- در روایات بسیاری از امام سجاد و امام باقر و امام صادق علیه السلام می خوانیم مصداق کامل این آیه روز حکومت حضرت مهدی است.
4- غلبه اسلام بر سایر ادیان
خوب، در قرآن بارها به حکومت صالحین تصریح شده، سه مرتبه این کلمه آمده، «لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ» هم در سوره توبه آیه 33، هم در سوره فتح آیه 28، هم در سوره صف آیه 9، یعنی سه مرتبه خدا گفته «لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ» یعنی اسلام کره زمین را خواهد گرفت، آمریکا بیخود. . . شتر در خواب بیند پنبه دانه، خاورمیانه ای که ما می خواهیم، از نیل تا فرات، این طراحی‌ها را نکند، این طراحی‌ها را نکند. آینده کره زمین برای حضرت مهدی است، چه چشم انداز خوبی، یک جوان اگر بداند که یک، کره زمین برای اوست، دو، رهبرش معصوم است، سه، خدا رهبرش را حفظ می کند، قانونش تثبیت شده، رهبرش معصوم است، کره زمین هم با اوست، اصلا این ایمان چقدر به انسان غرور می دهد. آخر یک وقت می گویند پسر کیستی؟ می گوید من پسر فلانی هستم، خوب یک آدم عادی است، دیگر پزی ندارد، اما می گوید من، پسر علی ابن ابیطالب هستم، اه؟ من پسر رسول الله، اه؟ بله، دعای ندبه می گوید، می گوید همه‌تان پدرتان علی و پیغمبر است، (انا و علیٌّ ابوا هذه الامه) من و علی پدر شما هستیم. دخترها اگر بدانند دخترهای فاطمه زهرا هستند خیلی غرور می گیردشان، اه، من دختر فاطمه زهرا هستم؟ عجب، اصلا ما پسر ابراهیم هستیم، اه، من پسر حضرت ابراهیم هستم؟ بله، «مِلَّهَ أَبِیکُمْ إِبْرَاهِیمَ» الحج/78 قرآن می گوید، می گوید «أَبِیکُمْ إِبْرَاهِیمَ»، «مِلَّهَ أَبِیکُمْ إِبْرَاهِیمَ» یعنی مردم شما همه نسل ابراهیم هستید، پدرتان آدم بود، حضرت آدم، پدرتان نوح بود، پدرتان ابراهیم بود، پدرتان پیغمبر است، انسان اگر بفهمد چه جایگاهی دارد، یک وقت می گویند پدرت میمون، دمش رفت و کمرش صاف شد، آخر آدم بفهمد پیغمبر زاده است یا میمون زاده! اصلا خود اینها، کاری به تئوری‌اش نداریم که حق است یا باطل، اگر حق هم باشد آدم هیچ وقت دلش نمی خواهد بفهمد اینجانب محسن قرائتی میمون زاده هستم، نیاکان بزرگوار من میمون بود، دمش رفت و کمرش صاف شد. مکتب انبیا به انسان غرور می دهد. مردم، آینده با شماست، آینده باشماست.
5- تحمّل تهمت‌ها و توهین‌ها بخاطر خداوند
وقتی آینده با ما است دیگر دردها را هم تحمل می کنیم، یک مادر وقتی می فهمد آینده اولاد صالحی دارد دیگر دردِ زائیدن برایش مشکل نیست، می گوید خوب دردم تمام می شود عوضش من صاحب فرزند می شوم، یعنی امید به فرزند دردِ زایمان را برای مادر کم می کند.
خوب، آیه دیگر، «وَالْعَاقِبَهُ لِلتَّقْوَى» طه/132 عاقبت برای متقین است. خیلی خواستند بهشتی را بشکنند، چه حرفهایی می زدند، اصلا به دیوارها می نوشتند بهشتی، بهشتی، طالقانی را تو کشتی، چه تهمت هایی زدند! به علی ابن ابیطالب چقدر تهمت زدند، می گفتند مگر علی نماز می خوانده؟ ؟ ؟ عزیزترین آدم‌ها را گفتند مگر نماز می خوانده؟ پاکترین آدم‌ها را بدترین نسبت‌ها را دادند. به یوسفی که پاک ترین جوان بود نسبت دادند که «أَرَادَ بِأَهْلِکَ سُوءًا» یوسف/25 یعنی زن عزیز مصر گفت این نیت بد داشت برای من «أَرَادَ» یعنی اراده کرده «بِأَهْلِکَ سُوءًا» نسبت به اهلت اراده سوء داشت، یعنی قصد بد داشت، یعنی به پاکترین جوان، بدترین تهمت، یوسف، الله اکبر. به پیغمبرها می گفتند دیوانه، یعنی عاقل ترین مردم دیوانه بودند! حالا شما، آقا به من تهمت زدند، بنشین بابا تهمت بزند. بزند تا خسته شود. تهمت بزند که خسته شود. ما قرآن را قبول داریم، این قرآن است، این آیه ای که می خوانم آیه قرآن است، ترجمه‌اش را هم بلد هستید، «إِنَّ اللَّهَ» الحج/38 یعنی بدرستیکه «یُدَافِعُ» یعنی دفاع می کند «عَنْ الَّذِینَ آمَنُوا» خدا از مؤمنین دفاع می کند هرچه می خواهند تهمت بزنند، حسین را گفتند خروج کرده، خارجی است، علی نماز نمی خواند، حسین خروج کرده، یوسف قصد زنا دارد نعوذ بالله، بهشتی قاتل است، هرچه می خواهند بگویند بگویند. می شود روی زمین صاف یک مرتبه گفت کاهو کاهو، بابا دو سه روز دیگر درمی آید می فهمیم کاهو نیست، درخت گلابی است. برگش که درآمد همه شعارها. . . . خیلی. . . . گاهی عصبانی می شوند، یک چیزهایی می گویند. . . حالا.
یک وقت فیلم مارمولک که پخش می شد، دور من را می گرفتند، آقای قرائتی، گفتم چیه؟ گفتند آبروی روحانیت را برد، گفتم چرا؟ گفت فیلم مارمولک، گفتم بابا آخوند که خوب مارمولک که چیزی نیست، یک نهنگ هم یک آخوند را خورد پس داد. حضرت یونس سوار کشتی شد، کشتی سنگین شد گفتند باید یکی را بیندازیم توی آب کشتی سبک شود وگرنه غرق می شویم. قرعه انداختند به نام یونس، یونسِ پیغمبر را انداختند توی دریا، نهنگ قورتش داد، بالاخره «سُبْحَانَکَ إِنِّی کُنتُ مِنْ الظَّالِمِینَ فَاسْتَجَبْنَا» الأنبیاء/87-88 یک مناجاتی آمد بیرون، یعنی نهنگ آخوند را نمی تواند بخورد، حالا مارمولک خورد؟ برو دنبال کارِت. امام حسین را زیر سم اسب تکه تکه‌اش کردند، مگر شد؟ نشد، احمق هستند آنهایی که حرم عسگری را منفجر می کنند، فکر می کنند خوب حالا یک چند کیلو طلا منفجر شد، دوباره می روند از آن بهترش را می سازند. یک سیستانی، آیت الله العظمی سیستانی پیدا می شود، یک استخوان می شود در گلوی آمریکا، نه می تواند قورتش دهد، نه می تواند بالا بیاورد. یک مقام معظم رهبری یا امام پیدا می شود جلوی آمریکا، یک سید حسن نصرالله جلوی اسرائیل، سه تا سید، سه منطقه دنیا، سه تا استخوان. نمی دانند چه کار کنند، اینها فکر می کردند اسرائیل اینقدر که اسلحه دارد تا شصت سال کسی نمی تواند بگوید بالای چشمت ابرو است، دیدند نه بالای چشمت ابرو هست که هیچ، پیشانی هم هست، کله هم هست، ما کله می گوئیم. خدا وعده داده کره زمین برای شماست خودتان را آماده کنید، منتهی اگر می خواهید آماده کنید باید یک مقدار به سمت عدالت بروید. امام زمان بیاید این گله گشاد بازی‌ها نیست، حدیث داریم هرکه منتظر امام زمان است خودش را آماده کند برای زندگی ساده. این تبعیض هایی که الان هست، امام زمان همه را برمی دارد، خودتان را آماده کنید، زمینه فراهم شود.
خوب؛ قرطبی از مفسرین اهل سنت است می فرماید که در تفسیر خودش روایاتی نقل می کند چند حدیث می آورد. می گوید در زمین خانه ای نیست مگر اینکه اسلام در آن خانه وارد می شود.
6- حاکمیت دین مورد رضایت خدا
خوب؛ ضمنا این اسلامی که کره زمین می گیرد کدام اسلام است؟ آخر الان مسلمان‌ها چند تا فرقه هستند، کدام فرقه های اسلام کره زمین را خواهد گرفت؟ این را هم یک توضیح بدهم و رد شوم. امیرالمؤمنین وقتی در غدیر خم نصب شد خدا فرمود امروز که علی معرفی شد، «وَرَضِیتُ لَکُمْ الْإِسْلَامَ دِینًا» المائده/3 این آیه برای غدیرخم است، یعنی امروز اسلام را به عنوان یک دین راضی هستم، یعنی حالا شد اسلامی که من می خواهم، اسلامی که من می خواهم اسلامی است که رهبرش علی ابن ابیطالب باشد، پس اینجا یک «رَضِیتُ» داریم، یک دین هم داریم، دینی که «رَضِیتُ» راضی هستم، دینی است که علی ابن ابیطالب باشد. شد؟ اینجا هم می گوید «دِینَهُمْ الَّذِی ارْتَضَى»، «ارْتَضَى» همان «رَضِیتُ»، «رَضِیتُ»، «ارْتَضَى»، «دِینَ» هم همان «دِینَ» است، یعنی آن دینی که خدا «وَعَدَ»، دینی که خدا وعده داده کره زمین را بگیرد، آن دینی است که از آن راضی است، آن دینی که از آن راضی است دین غدیرخم است چون در غدیرخم گفت «دین»، «رَضِیتُ» اینجا هم می گوید «دین»، «ارْتَضَى»، «دین»، «رَضِیتُ» اینها ریشه هایش یکی است.
خوب؛ حالا؛ اسلام دین آینده جهان است، به محرومین باید امید داد، ایمان خالی کافی نیست، عمل صالح لازم است.
یک جمله هم بگویم برای نیروهای مسلح، نیروی انتظامی، بسیج، ارتش، مرزبان‌ها، سپاه، همه نیروهای مسلح، یک خبر خوشحالی بدهم هم به خودشان هم به خانم هایشان و بچه هایشان، کسی که مسئول امنیت شود در همه عبادت‌ها شریک است، یعنی الان من و شما نشسته ایم حدیث می خوانیم، اگر مملکت امن نباشد نمی شود حدیث خواند، چند میلیون می روند دانشگاه، دبیرستان، مملکت امن نباشد نمی شود درس خواند. کشاورزی، تا امنیت نباشد عبادت نمی شود، ولذا قرآن گفته «أَمْنًا» بعد می گوید «یَعْبُدُونَنِی» یعنی عبادت بعد از امنیت است. کسانی که شغلشان در نیروهای مسلح مسئول امنیت هستند، تو که امنیت برقرار کردی در همه عبادت های مردم شریک هستی. چون قرآن گفته «أَمْنًا یَعْبُدُونَنِی» النور/55 یعنی عبادت در سایه امنیت است. در امنیت، «أَمْنًا یَعْبُدُونَنِی». بعد می گوید «لَا یُشْرِکُونَ بِی شَیْئًا» می گوید مشرک است، شرک چی است؟ شرک این است که آدم سراغ غیر خدا برود. حدود دویست مرتبه در قرآن «دُونِ اللَّهِ» البقره/23 و «دُونِهِ» النساء/117 است. «دُونِ اللَّهِ» و «دُونِهِ» یعنی به غیرِ خدا تکیه نکنید. خانم درسَت را بخوان، اما نگو من لیسانس بگیرم عوضش داماد خوب، داماد دکتر برایم می آید، اینقدر فوق لیسانس داریم منتظر شوهر دیپلم است و باز هم داماد پیدا نمی شود. نیست داماد. درس را برای درس بخوان. نه، من اگر بچه‌ام دانشگاه برود حتما سعادتمند می شود. آنقدر آدم داریم دانشمند شد و هزار و یک مشکل دارد. درس خوب است، دانشگاه خوب است، اما دانشگاه و درس را جای خدا قرار ندهید. بگویید درس من را نجات می دهد، درس به من عزت دارد، قدرت به من عزت داد. آدم هست آنقدر قدرت دارد فحشش می دهند، درس هم خوانده گرسنگی می خورد، یک جایی هم مثلا ممکن است طویله حیوان بوده حالا باشگاه نمی دانم چی شده، آغل بوده، بز در آن می کردند، حالا زمینش متری چقدر شده است. پس گاهی جای یک بز گران می شود، گاهی خانه یک تحصیلکرده ارازن می شود. درس خوب است، درس خوب است، درس خوب است، اما درس را به جای خدا قرار ندهیم.
الهی، چون بحث ماه شعبان پخش می شود این جمله را بگویم، در مناجات شعبانیه، خدا رحمت کند امام را، خیلی سفارش مناجات شعبانیه را می کرد، یکی از جملات مناجات شعبانیه این است: (الهی) خدایا(بیدک) به دست تو، (لا بید غیرک) نه به دست غیر تو، (زیادتی) زیادی من(و نقصی) یعنی خدایا اگر من زیاد می شوم و یا کم می شوم دست تو است. دست مدرک نیست، دست اینکه مهریه‌ام باید اینقدر باشد نیست، خیلی دخترها فکر می کنند مهریه‌اش باید سنگین باشد، ارزششان بالاست، و همان مهریه سنگین قاتل جانشان می شود. بگو خدایا همسری به من بده از بندگان صالح تو، زندگیمان خوب باشد. بگو ای خدا یک همسر می خواهم قدش یک و هشتاد و دو سانت باشد، با ماشین ب. ام. و بیاید برویم ماه عسل کنار دریا، یک وقت می بینی همسر همان کیلویی که تو گفتی پیدا می شود، هیکلش هم چنان، تحصیلاتش هم چنین و ماشین هم پیدا می شود ولی رزقت نیست، یعنی چه؟ یعنی کام نمی گیری، خوش به تو نمی گذرد. بگو خدایا خوشی می خواهم، چه کار داری چه کاره است؟ یک فقیر می گفت بده در راه خدا، شب جمعه است، گفتم آقا دوشنبه است، گفت من چه کار دارم به شب جمعه، دوشنبه؟ پول می خواهم. گفتم خیلی خوب بیا. . . . حالا شما چه کار داری به اینکه توی ازدواج گیر می دهی، توی ازدواج گیر ندهید، درس بخوانید، جدی هم به سمت دانشگاه بروید، به سمت حوزه هم بروید، نیست اینطور که شما می گویید. «دُونِ اللَّهِ» شرک است، به هر حال.
7- صالحان، وارثان آینده جهان
آیه دیگر هم هست که نوشته بودم، خلاصه‌اش، دیگر وقت تمام شده، اشاره می کنند وقت تمام شده، «أَنَّ الأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ» الأنبیاء/105، «وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ»، «زَّبُورِ» یعنی نوشته، (کل شیء فعلوه بالزبر)، (زبر) یعنی نوشته، «لقد کتبنا فی الزبور» یا زبور داوود، یا در همه نوشته‌ها، نوشتیم که چی؟ «اَرْضَ» یعنی زمین «یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ» بندگان صالح وارث هستند، بندگان صالح یعنی بندگان صلاحیت دار، ممکن است کسی نماز شب هم بخواند، دو لیتر هم گریه کند اما صلاحیت برای مسئولیت ندارد. نمی گوید(عبادی المتهجدون) نماز شب خوان‌ها حکومت را می گیرند، هیچی نگفته، می گوید «عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ» یعنی باید برای هر مسئولیتی صلاحیت داشته باشد. ممکن است همه کمالی را دارد، اما برای این پست صلاحیت ندارد، صلاحیت. این خودش از آیات مدیریتی است. صلاحیت خلبانی، صلاحیت رانندگی، صلاحیت رهبری، صلاحیت مرجعیت، صلاحیت مدیرکلی، سفیر، وکیل، رئیس جمهور، باید صلاحیت داشته باشد. یک نفر آمده بود خودش را کاندیدا کند برای رئیس جمهوری، اصلا ربطی نداشت، همین طور کیلویی. . . با او مصاحبه کردند که شما به خانمت گفتی که من می روم اسمم را بنویسم برای رئیس جمهوری؟ گفت بله، گفت به بچه‌ها و داماد و عروست؟ گفت بله، گفت چه کردند؟ گفت همه به من خندیدند. آخر می دانید یک کسی آنقدر حرف است که زن و بچه‌اش هم به او. . . بابا «عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ» صلاحیت باید داشته باشی. ممکن است مدرک علمی‌اش هم بالا باشد، صلاحیت نداشته باشد. خود بنده در کلاسداری قوی هستم ولی روز عاشورا کم می آورم، من روز عاشورا مثل یهودی‌ها در خانه می نشینم. بابا مداحی صلاحیت می خواهد، روضه خوانی صلاحیت می خواهد. کباب بلد نباشی گوشت می افتد در آتش. آن خطی که در خیابان می کشد نیروی انتظامی صلاحیت می خواهد، هر پلیسی نمی تواند خط بکشد، یعنی خط صاف هم. . . این دندان ما یازده رقم دکتر متخصص دارد، من باور نمی کردم، گفتم یازده؟ گفت بله، یازده رشته تخصص روی یک دندان کار می کنند، حالا وقتی یک دندان یازده تا تخصص می خواهد، همین طور خدا حکومت را بدهد به آدمهای چی چی! مگر می شود. نه آقا امام زمان بیاید من رئیس جمهور تانزانیا می شوم، چرا؟ چون نماز شبم ترک نشده. نگفته به نماز شب خوان‌ها، به آدمهای «صَّالِحُونَ» یعنی صلاحیت دارد، مخش، سعه صدرش، روحش، فکرش، تدبیرش، برنامه ریزی‌اش. حالا؛
خدایا، ما منتظر امام زمان هستیم، به آبروی امام زمان ظهورش را نزدیک کن. (الهی آمین) به ما لیاقت نشان بده که آقا را ببینیم. (الهی آمین) قلبش را از ما راضی کن. (الهی آمین) یارانش را یاری کن. (الهی آمین)
این آخر، بعضی‌ها چهل تا شب جمعه می روند جمکران، یا فلان دعا را می خوانند، هی می گویند امام زمان را می خواهیم ببینیم، می آید مشهد، می رود کربلا، می آید عمره، آقا من چه کنم امام زمان را ببینم؟ برو دنبال کارِت، امام زمان نگفته مرا ببین، گفته زمانی که من نیستم ببین مرجع تقلید چه می گوید، زمانی که من نیستم گوش به حرف مرجع تقلید بده، دیدن امام زمان یک ارزش است اما ما وظیفه نداریم کار و کاسبی‌مان را وِل کنیم برویم آقا را ببینیم، ما وظیفه‌مان است هرچه آقا گفته گوش کنیم. آنقدر آدم امام خمینی را دید و امام از دستش راضی نبود، و آنقدر افرادی هستند امام را ندیدند ولی امام فرمود رهبر من همان پسر سیزده ساله است که. . . . یعنی گاهی ندیده امام از او راضی است، گاهی دائما هم امام را می بینی ولی از دست تو راضی نیست. دیدنِ امام ارزش است، اما معنایش این نیست که ما کار و کاسبی‌مان را وِل کنیم هی بخواهیم امام زمان را. . . . بیا ببینم تو که می خواهی امام زمان را ببینی گوش به حرفش دادی؟ خمس دادی یا نه؟ خمس که ندادم، خوب پس مالش را که خوردی. نماز جمعه می روی یا نه؟ نماز جمعه هم حالا شد می روم، ایام هشت سال جنگ بود در جبهه رفتی؟ والا نمی شود ما امام زمان را ببینیم. آن که وظیفه ما است، سه تا وظیفه داریم، 1- معرفت، شناخت 2- مودت، 3- اطاعت. وظیفه ما اینهاست. شناخت، عشق، اطاعت، البته رؤیت امام زمان هم. . .
خدایا چشم ما را به جمالش روشن بفرما. (الهی آمین) اما بالاتر از دیدن، معرفت امام، مودّت امام، اطاعت امام را روز به روز در ما شعله ورتر بفرما.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

لینک کوتاه مطلب : https://gharaati.ir/?p=3014

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.