دوره آموزش و توانمندسازی مدیران مدارس غیر دولتی برگزار شد
دوره آموزش و توانمندسازی مدیران مدارس غیر دولتی با حضور حجت الاسلام والمسلمین قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز کشور، قائم مقام و معاونین ستاد، معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس غیر دولتی، همزمان در ۶ قطب کشوری تهران، اصفهان، آذربایجان شرقی، کرمانشاه، فارس و خراسان رضوی در روز یکشنبه، ۲۰ آذرماه برگزار شد.
حجت الاسلام قرائتی در این جلسه با اشاره به اهمیت و جایگاه معلمان در آموزش و پرورش دانش آموزان، گفت: همه مهندسین بر روی جمادات کار می کنند و فقط معلمان هستند که بر روی انسان کار می کنند، معلمی با هیچ شغلی قابل مقایسه نیست.
وی افزود: با توجه به آیات قرآن کریم که می فرماید «یُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُم» عقیده دارم کسی که جایگاه ولایت دارد می تواند به عنوان معلم نقش ایفا کند.
استاد قرائتی در ادامه بر توجه دستگاه های اجرایی و تخصیص سهم برای نسل آینده همچون ادراه کل اوقاف در ساخت نمازخانه مدارس و صدا و سیما جهت پخش برنامه های ویژه دانش آموزان تاکید کرد.
وی مطالعه کتب نماز توسط مدیران و معلمان را ضروری عنوان کرد و گفت: معلمان دوره تخصصی ترویج فرهنگ نماز را به صورت فشرده فرا بگیرند تا بتوانند آموزش نماز ویژه دانش آموزان را با ارائه نکات ناب و علم معنوی به دانش آموزان و امور تربیتی در حوزه دین و نماز فعالیت کنند.
مفسر قرآن کریم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ویژگی های نماز، عدالت و بهداشت، نظم و تغذیه حلال، حفظ ارزشها و رعایت حقوق دیگران را از ویژگی های این فریضه الهی برشمرد.
وی تصریح کرد: هر چه ایمان به خدا بیشتر شود، دنیا و قدرت های مادی و جهانی در نظر انسان کوچک خواهد شد.
رئیس ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به آیات حوزه تربیتی و دینی، بر ضرورت ترویج نماز در بین دانش آموزان و پاسخگویی به سوالات آنها تاکید کرد.
وی اظهار کرد: کسی که اهل نماز است، سمت منکرات نمی رود نه به این معنا که نتواند بلکه نمی خواهد.
حجت الاسلام قرائتی امور تربیتی را وابسته به خوردن لقمه حلال عنوان کرد و افزود: هستی و جهان آفرینش برای انسان خلق شده است و انسان برای عبادت آفریده است، بهترین عبادت نماز است و برترین رکن نماز سجده است.
استاد قرائتی با تاکید بر داشتن آمادگی کامل برای پاسخگویی به بچه ها، گفت: داشتن علم واقعی ارزش است و داشتن مهارت در کنار مدارک تحصیلی کار را برای اشتغال جوانان تسهیل می کند.
این مقام مسئول حضور ائمه جمعه در دانشگاه ها و مدارس مراکز استانها و شهرستانها جهت پاسخگویی به سوالات دانشجویان و دانش آموزان را گامی در راستای ترویج فرهنگ نماز قلمداد کرد.
رئیس ستاد اقامه نماز تصریح کرد: نماز را با زبان شیرین به فرزندان و نسل نو بیاموزیم و با امید بخشی به دانش آموزان و فرزندان، ارتباط نزدیک و چهره به چهره مدیران با دانش آموزان جهت ترویج معارف دین را ضروری دانست.
احمد محمودزاده معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان مدارس غیر دولتی در ادامه ضمن تسلیت ایام فاطمیه و ادای احترام به مقام شهدا، گزارشی از اجرایی سازی سند تحول بنیادین و پیگیری آن با اهتمام جدی در حوزه های مختلف ارائه کرد.
محمودزاده گفت: موضوعات مطرح شده در این سند مربوط به حوزه تربیتی و فرهنگی، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی، علمی و فناوری و … می باشد و در همه این اهداف عملیاتی، موضوعات ناظر به دانش آموز، معلم، کاربرد و فیزیک آموزش و پرورش، محتوا سازی و ارزشیابی است.
وی افزود: در سازمان مدارس غیر دولتی در غالب برنامه های کوتاه مدت، میان مدن و بلند مدت، علاقمند هستیم با کمک مدیران در حوزه آموزشی و پرورشی و با پیوستگی های مختلف، فعالیت های نماز پیش رود.
معاون وزیر آموزش و پرورش یکی از بهترین راه های تربیت اسلامی را نماز عنوان کرد و گفت: دوره های آموزشی تربیتی با موضوع نماز و تربیت دینی در سند راهبردی دیده شده است.
وی گفت: طرح نور چشم مستند به سند راهبری در ۴ محور قابل پیگیری است و در طرح اول با عنوان بهار بندگی و جشن تکلیف به صورت فاخر در سطح کشور ویژه دانش آموزان پایه دوم و سوم دختران و هفتم و هشتم پسران، طرح دوم با عنوان طرح محراب برای توانمند سازی مدیران مدارس و پیگیری نماز جماعت در مدارس در سطح کشور، طرح سه میم و طرح چون و چرا در خصوص برگزاری جلسات پرسش و پاسخ دینی برگزار خواهد شد.
محمود زاده در پایان تصریح کرد: انتظار می رود تمامی این برنامه ها در مدارس غیر دولتی پر روق برای دانش آموزان اجرا شود.
در ادامه جلسه سید احمد زرهانی قائم مقام ستاد اقامه نماز با اشاره به رویکر ستاد اقامه نماز و مدارس غیر دولتی گفت: روزی که قرار شد مدارس غیر دولتی تاسیس شود چالش هایی در مقابل این پدیده بود ولی در مجموع سه اصل پیش رو بود که نظام آموزشی با آن موافقت کرد.
وی اصل اول را رشد علمی در کشور، اصل دوم را رشد اعتقادی و دینی و اجتماعی و فرهنگی و اصل سوم را ایجاد عدالت آموزشی عنوان کرد و گفت: در این سه دهه تلاش بر این بود تا استوانه رشد علم و فناوری، استوانه رشد فرهنگی و تربیتی و استوانه رشد عدالت اجتماعی و آموزشی به ظهور واقعی برسد.
زرهانی در ادامه افزود: امروز با گذشت سه دهه فرصت داریم که این ۳ استوانه را ببینیم که دارای رشد بودند یا خیر و اگر این ۳ استوانه هم تراز هستند به این معناست که تا کنون موفق بوده ایم و و اگر خیر، برای آفت شناسی و تجدید نظر و ارائه راهکارهای علمی و برنامه ریزی جدید فرصتی را محیا کرد.
قائم مقام ستاد اقامه نماز خاطرنشان کرد: اوایل تاسیس ستاد اقامه نماز، مطالعه میدانی و علمی در آموزش و پرورش در خصوص علت تارک الصلاه بودن بچه ها و یا کاهل نماز بودن آنها انجام شد و جواب این بود که فلسفه نماز را نمیدانستند.
وی یکی از فعالیتهای مهم مدیران و مربیان پرورشی و معلمان را انتقال دانش، همراه با فلسفه نماز عنوان کرد و گفت: در گام ها بعدی، درست خوانی نماز و دعوت از طلاب فاضل و جوان وآگاه به روانشاسی کودک و نوجوان و آموزش احکام نماز و استمداد از پدر و مادر در ترویج معارف دین جهت جلوگیری از پیدایش تعارض در دستور کار مدیرا قرار بگیرد.
همچنین در دوره آموزش و توانمندسازی مدیران مدارس متوسطه غیر دولتی حجت الاسلام والمسلمین سید جواد بشهتی مشاور علمی و فرهنگی ستاد اقامه نماز با دو مبحث “خانواده و نماز” و “مدیریت اقامه نماز در مدرسه” به ارائه بحث پرداخت.