ماه شعبان

برنامه سمت خدا 28 خرداد 1392

سوال – برای پُر بارشدن ماه شعبان و ماه رمضان چکار باید کرد؟

پاسخ – سه ماه رجب، شعبان و رمضان از ماه های دیگر برجسته است. در این سه ماه ،ماه رمضان برجسته است و در ماه رمضان شب قدر برجسته است. ماه رجب مقدمه ای برای ماه شعبان و ماه شعبان مقدمه ای برای ماه رمضان است. شب نیمه شعبان بعد از شب قدر، از بهترین شب هاست. حدیث داریم که اگر کسی در شب نیمه شعبان تا صبح نخوابد و احیاء بگیرد، وقتی همه ی مردم خواب شان می گیرد، دل او بیدار است. پس اجر بیداری در نیمه ی شعبان، بیداری دل است. دعای کمیل را باید در شب نیمه شعبان خواند.

ولادت امام زمان(عج) در حد شکلات و چراغانی نیست البته اینها پوست کار است. باید مغز و پوسته دانه را با هم کاشت تا دانه جوانه بزند. باید چراغانی در کنار شناخت عمیق امام زمان(عج) باشد. افراد حقه بازی هستند که خودشان را وصل به امام زمان(عج) می دانند و از افرادی که پوسته هستند و مغز ندارند، سوء استفاده می کنند. بهائیت از همین جا شروع شد. ما باید دین مان را از فقیه بگیریم. باید مبنای حرف های ما قرآنی باشد. امام صادق(ع) فرمود: اگر حرفی شنیدید از ما بپرسید که ریشه ی قرآنی دارد یا خیر.

حضرت علی(ع) در جمله ای می فرماید که فتنه ها از سلیقه ها پیدا می شود. یعنی وقتی فتنه ها می خواهد شروع بشود باید چیزی اضافه بشود. اگر شما یک دقیقه قبل از اذان مغرب، افطار کنید روزه تان باطل می شود.

ما باید اسلام را بشناسیم. و با اسلام شناس مشورت کنیم. اسلام شناس کسی است که که بالای سی سال در حوزه درس خوانده باشد و بی هوس باشد. ما باید حرفها را از اسلام شناس بشنویم. ما نباید به زمان های ظهور که مردم می گویند توجه نکنیم. بعضی می گویند که وقتی دنیا پر از ظلم شد، امام زمان(عج) ظهور می کند. پس بهتر است که ما هم ظلم کنیم تا دنیا پر از ظلم بشود. در جواب باید گفت: وقتی دنیا پر از ظلم شد امام می آید نه وقتی که همه ی مردم ظالم شدند. ممکن است که ظلم دنیا را فرا بگیرد ولی بیشتر مردم عادل باشند.

مثلا می گویند که چطور می شود که امام زمان(عج) عمر طولانی دارد. قرآن می فرماید: پیامبری سوار الاغی بود و از روستای خرابه ای می گذشت، او گفت: خدایا چطور اینها را زنده می کنی؟ خدا بلافاصله جان پیامبر و الاغش را گرفت. بعد از صد سال خدا آن پیامبر را زنده کرد و پیامبر فکر کرد که یک روز اینجا بوده است. خدا به پیامبر فرمود که می خواهم جلوی چشمت الاغ را زنده کنم، غذایت هم تغییر پیدا نکرده است. غذای آن پیامبر در عرض یکسال خراب نشده بود .غذا در عرض یک هفته خراب می شود ولی این غذا پنج هزار و دویست برابر عمر کرده بود.

امام زمان هزار و دویست سال عمر دارد. این مدت زمان زیادی نیست. زیرا حدودا شانزده برابر عمر طبیعی( 70 -80) است.

عمر مثل حرکت است. موی سر هر ماه یک سانت حرکت می کند ولی نور در هر ثانیه چندین کیلومتر حرکت می کند. کسی نمی تواند بگوید که حرکت باید چقدر باشد. حرکت می تواند تندتر یا کندتر باشد.

خوب است که شب نیمه ی شعبان را با عبادت احیاء بگیریم. تماشای بازی فوتبال مثل نگاه کردن به پول های بانک است که سودی به حال شما ندارد. ماه رمضان ماه ارتباط با عالم است. ده ها هزار طلبه در ایران پخش می شود.

من از سن پانزده سالگی طلبه شدم و بیش از پنجاه سال است که در عرصه ی تبلیغ کار می کنم.

سوال – در ماه مبارک رمضان، چطور می توان زمینه را به سمت تبلیغ دین پیش بُرد؟

پاسخ – مهمتر از سخنرانی عمومی مثل نماز جمعه، سخن گفتن چهره به چهره است. من دو بار با امام خمینی چهره به چهره صحبت کرده ام و تمام صحبت های امام را به یاد دارم ولی سخنرانی های دیگر امام را به یاد ندارم. مثلا دکتر نمی تواند به تمام بیماران بگوید که غذا چه بخورند، بلکه باید تک تک برای آنها نسخه بدهد. روحانیون باید مجهز باشند و برای هر فردی یک نسخه ی جدا بپیچند یعنی نمی توان بالای منبر برای همه یک مطلب کلی گفت.

آنچه گفته می شود باید چهار شرط داشته باشد و اِلا اتلاف عمر است: یا باید واجب باشد یا مستحب یا مشکل فردی را حل کند یا مشکل جامعه را .گاهی بحث علمی است ولی مشکل ما نیست. روزی عالمی چند شب سخنرانی کرد و در هر شب بحث می کرد که علی از آدم، نوح و … بالاتر است. این بحث در حال حاضر مشکل جامعه ما نیست. ما امیرالمومنین را بعنوان امام قبول داریم و در این زمینه مشکلی نداریم. ایشان می توانست در مورد این مطلب سخنرانی کند که امام علی(ع) برای مشکلات مردم چه می کرد یا در مورد گره گشایی های علی صحبت می کرد.

ما باید خودمان را مجهز به حرف های مفید و مختصر بکنیم یعنی بحث ها مورد نیاز و کوتاه باشد. گاهی جلسه ها تا پنج ساعت طول می کشد. گاهی در مراسم، ماشین را در جلوی مسجد پارک می کنند که مانع عبور و مرور مردم می شود، این کار گناه است. بخاطر مراسم عزاداری، حرام خدا حلال نمی شود. به جوانی گفتم که حلقه ی طلا برای مرد حرام است و او گفت که الان نامزدی من است. گفتم: نامزدی، حرام خدا را حلال نمی کند. اگر ما به حلقه ی طلا، نامزدی گفتیم این حلقه حلال نمی شود. در شب قدر نمی شود سد معبرکرد.

برنامه ها باید متنوع باشد. افرادی هستند که ایام خاصی به مسجد می آیند، شما باید جلسه ی سوال و پاسخ مطرح کنید که طرف بتواند سوالش را بپرسد. البته سوالات هم باید درست و بجا باشد. بعضی می گویند که چرا ما باید تقلید کنیم؟ ما به اسلام کاری نداریم. در تمام دنیا، همه ی مردم وقتی بیمار می شوند نزد پزشک می روند و وقتی ماشین شان خراب می شود پیش مکانیک می روند. تقلید یعنی رجوع به کارشناس. شیعه چون دقیق است می فرماید که کارشناس باید بهترین( باسوادترین ،با تقوا ترین و … )باشد.

حتی خود مراجع هم تقلید می کنند مثلا بیمار می شوند، نزد پزشک می روند و حرف او را قبول می کنند. پس یک پزشک هم در مورد مسائل اسلامی باید از فقیه تقلید کند. تقلید یعنی رجوع به کارشناس. گاهی اوقات شبهه ای پیش می آید. مثلا شبهه پیش می آید که چرا امام معصوم در درگاه خدا گریه و زاری می کند، مگر امام گناه می کند؟ این سوال مثل تیغ است که اگر در پای انسان برود انسان نمی تواند راه برود.

اگر شما با چراغ قوه به سالن بیایید فقط چیزهای بزرگ را می بینید ولی اگر با پروژکتور بیایید، کوچکترین چیزهایی که در سالن وجود دارد را می بینید. چون ایمان ما ضعیف است، ما گناه را فقط آدم کشتن و از دیوار مردم بالا رفتن می دانیم ولی وقتی ایمان قوی شد مثل نور امامت، همه چیزها را گناه می بینند. وقتی ما در محضر مردم هستیم مثلا وقتی سرفه می کنیم، از مردم معذرت خواهی می کنیم با اینکه سرفه کردن گناه نیست. این یک جور ادب است. کسی که ایمانش زیاد است ریزه کاری ها را می بیند و از خدا عذرخواهی می کند.

انتخابات ریاست جمهوری باعث ناراحتی وعصبانیت دشمنان شد. قرآن می فرماید که هر کس کفار را عصبانی کند، برای او عمل صالح نوشته می شود. در نماز ما بر صالحین درود می فرستیم .پس هر کس در راهپیمایی روز قدس شرکت کند و اسرائیل را عصبانیت کند، بر او سلام می فرستیم. پس هر پیشرفتی که ما می کنیم باعث عصبانیت دشمن می شود،پس  سلام بر صاحبان آن پیشرفت.

یکی از اعمال صالح این است که پدر زن درخواستگاری به داماد سخت نگیرد. حضرت شعیب دخترش را به موسی داد و گفت اگر پول نداری برای من چوپانی کن. نمی خواهم به تو سخت بگذرد و به مشقت بیفتی، خواهی دید که من صالح هستم .

همه چیز پیدا می شود ولی کمالات دیر پیدا می شود. پس ما بر پدر زنی که بر داماد سخت نمی گیرد، سلام می فرستیم. داریم که یاران امام مهدی از صالحین هستنید. ما باید مزه ی قرآن و نهج البلاغه را به مردم بچشانیم. ما نتوانستیم مزده ی دین را بچشانیم. الان کار قرائت و تواشیع قرآن راه افتاده است. شما می توانید تصمیم بگیرید که در یک ماه رمضان قرآن را بدون غلط بخوانید. خوب نیست که تحصیل کرده ی مسلمان، قرآن را اشتباه بخواند.

سوال- صفحه 362  قرآن کریم را توضیح بفرمایید.

پاسخ – در این صفحه داریم: روز قیامت افراد ظالم دو دستشان را گاز می گیرد و می گویند که ای کاش با دوستان ناباب، دوست نشده بودم. ای کاش رابطه ای با اولیاء خدا داشتیم.

خوب است که در دفتر تلفن ما یک شماره اسلام شناس باشد، نباید ارتباط مان را با اسلام شناس قطع کنیم. باید عقاید مان را به امام عرضه کنیم. شاه عبدالعظیم حسنی عقیده اش را به امام هادی(ع) عرضه کرد. ما می توانیم با یک طلبه فاضل رابطه داشته باشیم.

خوب است پدر و مادرها، به دوستان بچه هایشان افطاری بدهند. روایت داریم که وقتی می خواهید به فقیر پول بدهید، آنرا به فرزندتان بدهید تا به فقیر بدهد تا هم فقیر سیر بشود و هم انفاق به نسلی منتقل بشود. قرآن می فرماید: وقتی مسجد می روید با خودتان زینت ببرید و در آیه ی دیگر می فرماید که مال و فرزند زینت است. وقتی این دو آیه را بهم می چسبانیم می شود: وقتی به مسجد می روید فرزند و مال خودتان( تا به فقیری کمک کنید) را هم ببرید.

گاهی ما کاری می کنیم که مسجد را از رونق می اندازیم به ما می گویند که با عطر به مسجد بروید. وقتی خانم ها می خواهند نماز بخوانند با چادر سفید نماز می خوانند. سوال کردند که امام سجاد(ع) درکدام قسمت مسجد نماز می خواندند. گفتند: هر قسمت از فرش که بوی عطر می دهد، امام آنجا می ایستادند. وقتی ما می خواهیم با مدیر کل ملاقات کنیم لباس خوب می پوشیم. سعی کنید همیشه در گوشه ای از خانه تان نماز بخوانید. یعنی یک محل اختصاصی برای نماز خواندن داشته باشید. همچنین بچه ها را تشویق به خواندن نماز کنید.

هر کس که از اسلام فرار کرد تقصیر از ماست. گاهی خرافات به دین اضافه می شود و مردم از دین می گذرند همانطور که پشه ای به آب اضافه می شود و مردم از خوردن آب صرف نظرمی کنند.

به دکتر بهشتی گفتم که شما به جوانان آلمانی چه می گفتید، من می خواهم آنرا به جوانان کاشان بگویم. عده ای خندیدند و آقای بهشتی گفت که این خنده ی شما درست نیست زیرا نیاز همه ی جوانان دنیا یکی است. ایشان گفت :برای اینکه اسلام پیش برود دو تا کار بکنید: خرافات را از اسلام جدا کنید و عمل مسلمانان را از اسلام جدا کنید. عمل ما باعث می شود که اسلام از بین برود. امام خمینی می فرمود: اسلام ناب .اسلام ناب، اسلامی است که رنگ عمل و خرافات ما را به خودش نگیرد. خود اسلام جاذبه دارد.

یک روحانی به مسجد آمد و دید که بچه ای گریه می کند. وقتی علت را پرسید ،فهمید که کفش نو بچه در مسجد گم شده است. ایشان بچه را به کفاشی برد و یک کفش نو برای او خرید. این بچه در آینده مسجدی خواهد شد. گاهی خادم، گاهی هیئت امناء ،گاهی فرق گذاشتن باعث می شود که مردم از مسجد فراری بشوند. در مساجد بچه ها باید اولویت داشته باشند.

آقایی مراسم عزاداری داشت و بعد از مراسم شام می داد. عده ای از لات های محل فقط هنگام شام به روضه می آمدند. صاحب عزاداری به آنها گفت که شما در هیچ قسمت مراسم شرکت نمی کنید و فقط موقع شما می آیید. آنها ناراحت شدند و رفتند. شب او خواب امام حسین(ع) را دید که امام به او فرمود :آنها مشتری های من بودند. وقتی تو پرچم عزاداری را می زنی ،آنها به خانه ی تو می آیند. فردا شب او به سراغ آنها رفت و آنها را به خانه اش دعوت کرد و گفت که امام حسین(ع) مرا توبیخ کرد. امام حسین(ع) مردم را جمع می کند تا بالای منبر قال الصادق و قال الباقر گفته شود. ما نباید تنگ نظری کنیم. اگر اخلاق و رفتار ما خوب باشد، دین جاذبه دارد.

همه ی ما باید در کارهای خیر شرکت کنیم. اگرهمه ی ما به رئیس جمهور کمک کردیم تا مملکت پیشرفت کند دارای اخلاص هستیم. اگر من حدیثی که دارم به یک طلبه بدهم که او هم بخواند، معلوم است که اخلاص دارم.

خدایا به آبروی موالید این ماه( امام حسین، امام سجاد و امام حسن) آنچه خیر و برکت در ماه شعبان و رمضان به بندگان خوب خودتی می دهی به ما هم مرحمت بفرما و ما را از محرومین قرار نده، بیماران را شفا بده و دل ما را خوش کن.

لینک کوتاه مطلب : https://gharaati.ir/?p=8947

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.