برداشت‌های انحرافی، آسیب معارف مهدوی

1- نقش پیامبران و امامان در احیای انسانیّت
2- معنای درست انتظار ظهور امام زمان علیه‌السلام
3- ترک مباحث غیرضروری و سؤالات بی‌فایده
4- اطاعت از حضرت، نه ملاقات حضرت
5- تعیین وقت ظهور، از انحرافات مباحث مهدوی
6- پرداخت سهم امام علیه‌السلام به نایب حضرت
7- امام، پدر امّت اسلامی

موضوع: برداشت‌های انحرافی، آسیب معارف مهدوی
تاريخ پخش: 29/01/98

اعوذ بالله من الشیطان الرجیم، بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین بعدد ما أحاط به علمه، الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی

در آستانه نیمه شعبان هستیم، در مورد آقا امام زمان(ع) صحبت می‌کنیم. نیمه شعبان از ایام الله هست. قرآن می‌فرماید: «ِوَ ذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ‏ اللَّه‏» (ابراهیم/5) این ایام الله آیه قرآن است. پیغمبر بگو ایام الله، مردم را از ایام الله… ایام الله یعنی روزهایی که یا برای حق پیروزی پیدا می‌شود یا باطلی از بین می‌رود. روز از بین رفتن باطل ایام الله است. روز جلوه حق ایام الله است.
بشر اگر خط رهبری و فکری‌اش درست باشد، ارزشش به این است. وگرنه در شکم بعضی حیوان‌ها مثل گاو بیشتر از ما می‌خورند. در آمیزش جنسی مرغ و خروس استفاده از هم بیشتر از زن و شوهرها می‌کنند. در لباس بعضی از حیوان‌ها پوست جلدشان از کت و شلوار ما قیمتش بیشتر است. در پرواز پرنده‌ها پروازشان بیش از خلبان‌هاست. آن چیزی که به ما ارزش می‌دهد عقل و انتخاب و رهبری حق است. «قُلْ بِفَضْلِ اللَّهِ وَ بِرَحْمَتِهِ فَبِذلِكَ فَلْيَفْرَحُوا» (یونس/58) انتخاب امام از طرف خدا فضل و رحمت است و خدا می‌گوید: با فضل و رحمت خدا شاد شوید. اکثر اعمال حج، هرکدام حج رفتید و هرکدام نرفتید خدا قسمت همه بکند. اکثر اعمال حج این است که خاطرات حضرت ابراهیم زنده شود. حرکاتی که حضرت ابراهیم در مکه کرده، به ما می‌گویند: شما برو، لباس‌هایت را عوض کن و همان حرکات ابراهیم را انجام بده. پایت را جای پای ابراهیم بگذار. سرت را جای سر ابراهیم بگذار. کلمه‌ای که ابراهیم گفت را بگو. کجا تند رفت، کجا کند رفت و کجا محرم شد.
اصولاً در یک جامعه مرده یک احیاگر که بود، حضور این احیاگر سبب شادی است.
1- نقش پیامبران و امامان در احیای انسانیّت
قرآن می‌فرماید: پیغمبران می‌آیند، «دَعاكُمْ لِما يُحْيِيكُم‏» (انفال/24) جامعه جاهل نیاز به معلم دارد. جامعه مرده نیاز به زنده شدن دارد. جامعه متفرق نیاز به وحدت دارد. جامعه مشرک نیاز به توحید دارد. تمام نیازهای انسان و نیازهای جامعه انسان به رهبری است. ببینید یک سفری که می‌خواهیم برویم، یک مبدأ داریم که از کجا حرکت کنیم. مقصد، کجا می‌خواهیم برسیم؟ جاده چیست؟ وسیله چیست؟ اینها همه هست منتهی بیش از هریک از اینها مدیریت است. مدیریت نباشد الآن این مشکل سیلی که داریم بخش عظیمی بخاطر این است که شهرسازی ما، سدسازی ما، رودخانه‌های ما، لایه‌روبی‌های ما ول بوده حالا که ول شده همه با هم سیلی می‌خوریم. مدیریت، من این را بارها گفتم بگذارید یکبار دیگر هم بگویم که در سوره حضرت ابراهیم(ع) یک آیه داریم می‌فرماید: هیچ جای قرآن اینقدر «سخَّر سخَّر» نگفته است. می‌گوید: همه چیز داری مدیریت شما مشکل دارد. بشنوید… هیچ جای قرآن اینقدر «سخَّر سخَّر» پشت هم ندارد. «سخَّر» یعنی ابر و باد و بگویید… همه چیز به تو دادم، تو بی عرضه بودی. سوزن بود، نخ بود، تو خیاط نبودی. برنج بود، خورشت بود، تو دستپخت نداشتی.
ببینید قرآن چه می‌گوید؟ «اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ‏ السَّماواتِ‏ وَ الْأَرْض‏» آسمان‌ها و زمین را آفرید. این برای زمین و آسمان. «وَ أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً» باران، «فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَراتِ» میوه‌ها، «وَ سَخَّرَ لَكُمُ الْفُلْكَ» کشتی، «وَ سَخَّرَ لَكُمُ الْأَنْهارَ» (ابراهیم/32) نهرها، «وَ سَخَّرَ لَكُمُ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ» (ابراهیم/33) خورشید و ماه، «وَ سَخَّرَ لَكُمُ اللَّيْلَ وَ النَّهارَ» شب و روز، «وَ آتاكُمْ مِنْ كُلِّ ما سَأَلْتُمُوهُ» (ابراهیم/34) هرچه خواستی به تو دادم. «وَ إِنْ تَعُدُّوا نِعْمَتَ اللَّهِ لا تُحْصُوها» نمی‌توانید نعمت‌های خدا را بشمارید. می‌گوییم: پس گیر کجاست؟ می‌گوید: مدیریت ندارید. «إِنَّ الْإِنْسانَ لَظَلُومٌ كَفَّارٌ» (ابراهیم/34) در مصرف کاغذ اسراف، در ساختمان اسراف، در دارو اسراف، در لباس اسراف، مهمانی‌ها اسراف، یک لیوان داریم برای قهوه‌خوری، یک لیوان داریم برای شیر خوری، یک لیوان داریم برای چای خوری، یک لیوان داریم برای چه… بعضی لیوان شراب خوری هم دارند. ولی حضرت یوسف یک لیوان داشت، در لیوان هم آب می‌خورد، هم با این لیوان کیل بود، مثل لیتر، لذا قرآن در مورد لیوان یوسف که در خورجین گذاشتند، یک جا می‌گوید: «سقایه» یعنی سقا، سقا یعنی با این لیوان آب می‌خورد. یکجا می‌گوید: «ُصُواعَ الْمَلِك‏» (یوسف/72) صاع یعنی کیل هم بود.
خدا یک شکاف در صورت گذاشته است، ببین چقدر از این کار می‌کشد. با همین لب سینه مادر را می‌مکیم. با همین لب سخنرانی می‌کنیم. با همین لب اکسیژن می‌گیریم، با همین لب کربن پس می‌دهیم. با همین لب فوت می‌کنیم. با همین لب سوت می‌کشیم. با همین لب می‌بوسیم. حالا اگر دست مهندسین ما می‌دادند، اول یک لوله فرو می‌کردند ورود اکسیژن، از اینجا یک لوله خارج می‌کردند خروج کربن، یک دکمه برای چشیدن، مکیدن، بوسیدن، کله ما را پر از دودکش و دکمه می‌کردند. اینکه انسان از چیز کم بهره زیاد ببرد. باز این مثال را تکرار کنم، انگشت شصت شما چقدر است؟ یک سانت در چهار سانت، چقدر کارآیی دارد؟ تمام کارخانه‌های ما با این انگشت شصت است. شما شصت را کنار بگذار، بهداشت تعطیل می‌شود چون با این چهار تا نمی‌شود آمپول زد. آموزش و پرورش و دانشگاه تعطیل می‌شود چون با این چهار تا نمی‌شود نوشت. با این اره نمی‌شود دست گرفت، پیچ گوشتی نمی‌شود دست گرفت. اصلاً دکمه یقه‌ات را نمی‌توانی ببندی! این را هنر می‌گویند که از چیز کم استفاده زیاد کنیم.
مسأله مدیریت و رهبری مسأله‌ی خیلی اساسی است. اگر یک ماشین متوسطی دست یک مکانیک عاقلی باشد تا مکه با آن می‌رود اما اگر بهترین ماشین‌ها را دست آدم ناشی بدهی، کیلومتر ده در دره می‌اندازد. اینکه در انتخاب عقب چه کسی راه برویم؟ دنیا ثابت کرد این رهبرهای موجود نمی‌توانند اداره کنند. نه آمریکا اداره کرد، نه شوروی اداره کرد. حدیث داریم قبل از ظهور امام زمان هر دو سه روزی یک کسی می‌آید رئیس می‌شود، می‌گوید: من اداره می‌کنم. بعد مثل این وزنه‌بردارها وزنه را بلند می‌کنند و وسط راه می‌بینند نمی‌توانند زمین بگذارند. حدیث داریم قبل از ظهور امام زمان(ع) که در آستانه نیمه شعبان بحث را گوش می‌دهید، هر… کسانی که فکری، عقلی، تدبیری دارند، حزبی و دار و دسته‌ای دارند، مدعی هستند که ما مملکت را اداره می‌کنیم چند روزی رئیس می‌شوند، می‌بینند زمان او هم نشد، زمان او هم نشد. آنوقت جامعه آماده می‌شود که پس باید یک رهبری غیبی بیاید.
2- معنای درست انتظار ظهور امام زمان علیه‌السلام
در مورد امام زمان یک تذکراتی باید بدهم. یکی برداشت‌های انحرافی، آسیب‌های مباحث معنویت است. ما در مورد خود آقا امام زمان صحبت می‌کنیم، در مورد آسیب‌های مهدویت، [پای تخته می‌نویسند] آسیب‌ها: 1- معنای انتظار؛ انتظار یعنی چه؟ یعنی هیچ کاری نکنیم و خود آقا بیاید ظهور کند. نه. شما شب منتظر خورشید هستی اما در تاریکی می‌نشینی؟ خودت هم باید بلند شوی. زمستان ما منتظر هستیم عید شود و هوا معتدل شود، گرم شود اما زمستان یخ می‌کنیم؟ با اینکه منتظر خورشید هستیم بلند می‌شویم یک شوفاژی، منقلی، کرسی، آتشی برپا می‌کنیم. معنای انتظار این نیست که بنشین و کاری نکن. این یک مورد، آقا خودش می‌آید درست می‌کند، تو چه کاره هستی؟ انتظار، بچه‌ها را ول کردیم به امید آموزش و پرورش و فکر می‌کنیم ما دیگر مسئولیت نداریم. دین را ول کردیم حوزه علمیه بیاید درست کند. مسجدها درست کنند. زود شانه خالی می‌کنیم. معنای انتظار چیست؟ این یک مورد…
2- افراط و تفریط در ارائه چهره، بعضی امام زمان را می‌گویند: می‌آید و گردن همه را می‌زند. از امام زمان یک چنین وجودی… یک کسی رفت گردن کسی را بوسید. گفت: چرا گردن مرا می‌بوسی؟ گفت: جای شمشیر امام زمان است.    یعنی از امام زمان یک قیافه‌ای درست می‌کنیم که می‌آید از دم می‌کشد. هم بگوییم امام زمان همه کارها را خودش می‌کند و ما هیچ کاره هستیم غلط است، انتظار. این احتضار است که همینطور پایمان را دراز کنیم مثل آد‌هایی که می‌خواهد بمیرد در حال احتضار است. این انتظار نیست، احتضار است. انتظار عمل است نه حالت، «أفضل‏ أعمال‏ أمتي‏ انتظار الفرج» حدیث داریم «افضل أعمال» نمی‌گوید: «افضل حالات» اگر می‌گفت: «افضل حالات» یعنی بهترین حالت این است که ما بنشینیم منتظر شویم آقا بیاید درست کند. «افضل حالات» نیست، حدیث داریم «افضل أعمال» پیداست، شما منتظر مهمان هستی در خانه بیکار می‌نشینی یا بلند می‌شوی عدسی پاک می‌کنی، برنج پاک می‌کنی، سبزی پاک می‌کنی، اگر منتظر مهمان هستی معنای انتظار این است که تا ما صالح نشویم که مصلح نمی‌آید. ما الآن در تقسیم یک بزغاله عادل هستیم؟ یک گوسفند به من و شما بدهند و بگویند: گوشتش را تقسیم کن، کبابی‌اش را برای خودمان برنمی‌داریم؟ ما در تقسیم یک بزغاله عادل نیستیم. آنوقت می‌توانیم بگوییم منتظر هستیم امام زمان بیاید که عدالت را روی کره زمین اقامه کند. اگر منتظر او هستید، کسی که منتظر مصلح است باید صالح باشد. منتظر مهمان است باید در آشپزخانه برود دست به کار شود. انتظار!
3- ترک مباحث غیرضروری و سؤالات بی‌فایده
بعضی وقت‌ها مسأله سوم این است که مباحث غیر ضروری را مطرح می‌کند. امام زمان زن و بچه دارد یا نه؟ این چه ربطی به زندگی ما دارد؟ مثل اینکه یک دانشجو بگوید: استاد ببخشید شما چند کیلو هستی؟ این سؤال است. وزن استاد چه کار دارد به… امام زمان زن و بچه داشته باشد به ما چه. نداشته باشد به ما چه. یکی از راه‌های انحراف این است که چهل شب جمکران برویم و امام زمان را ببینیم. چه کسی گفته شما امام زمان را ببینید؟ شما باید امام زمان را بشناسی و دستورش را عمل کنی. دیدن امام زمان لطف است اما اینکه من وقتم را صرف این کار کنم، نه! به جای اینکه چهل شب جمکران بروی، چهل روز برای سیل زده‌ها کار کن. الآن بهترین خدمت به امام زمان این است که بتوانیم شیعیان امام زمان را نجات بدهیم. بعضی می‌گویند: آقا ما یک پولی دادیم. مثل اینکه می‌گوییم: آقا بچه شما مریض است، برو دکتر، می‌گوید: آقا یک قرص دادم. بچه را باید اینقدر قرص داد و مواظبت کرد که خوب شود، یک قرص دادم کافی نیست. مسأله سیل یک چیزی نیست که بگوییم: تمام شد و رفت، مثل جهازیه، یک پتو دادیم، بخاری و شکستنی و ماشین لباسشویی و یخچال و چراغ گاز خریدیم و تمام شد و رفت. این مسأله سیل سالها ممکن است طول بکشد. اینکه یک پتو و تغذیه باشد نیست.
بعضی می‌گویند: ما خمسمان را دادیم، خوب خمس را دادی می‌شود گرسنه باشی؟ بنده خمسم را دادم می‌توانیم ببینم باز هم مردم گرسنه هستند؟ تا شکم گرسنه هست نمی‌توانی بگویی: من خمس دادم، من یک روز حقوقم را دادم. تازه اگر تمام کار… قرآن نمی‌گوید: کمک کن. می‌گوید: هم باید کمک کنی و هم باید کمک جمع کنی. کمک جمع کنی کجاست؟ این آیه. «وَ لا يَحُضُّ عَلى‏ طَعامِ‏ الْمِسْكِينِ» (حاقه/34) «حَضٌّ» با (ح و ض) یعنی ممکن است خودت کمک کرده باشی به سیل زده‌ها یا هرچه، ولی پسرعمویت پولدار است برو پهلوی او بنشین، یک خرده پول از او بگیر و به او بگو: خودش برود بدهد. برادر خانم شما وضعش خوب است. پسرعموی شما وضعش خوب است. همسایه شما، رفیق شما، همشاگردی شما یکوقت در دانشگاه با هم بودید، صدایش بزن و بگو: آقا جان تو مهندس هستی و من هم مهندس، چه کردی برای سیل زده‌ها، اگر کسی سیل زده و غیر سیل زده، زلزله زده، اگر کسی آه مسلمان را بشنود و بی غیرت باشد، «فلیس بمسلم» عربی‌اش هم بخوانم. «وَ مَنْ‏ سَمِعَ‏ رَجُلا» کسی که صدای انسانی را گوش بدهد و بگوید: «يَا لَلْمُسْلِمِينَ» آی مسلمان‌ها، «فَلَمْ يُجِبْهُ» جوابش را ندهد، «فَلَيْسَ بِمُسْلِمٍ» (الكافي، ج 2، ص 164) اگر سیل می‌آید و زلزله می‌آید در ما هم سیل راه می‌افتد، زلزله راه می‌افتد، ما دو تا زلزله داریم، یک زلزله برای زمین است، «إِذا زُلْزِلَتِ‏ الْأَرْضُ زِلْزالَها» (زلزله/1) یک زلزله هم در عقاید ما زلزله می‌افتد. «حتی اذا زلزلوا» یعنی این زلزله شد و دینش فرو ریخت. به جای اینکه ما چهل شب برویم امام زمان را ببینیم، دستورات امام زمان را عمل کنیم.
4- اطاعت از حضرت، نه ملاقات حضرت
شما به مرجع تقلیدت بگو: آقا من عکس شما را روی قالی ابریشمی بافتم و قاب کردم در اتاقم زدم، در کارخانه‌ام، در اتاقم. می‌گوید: خوب، کار بی‌خودی کردی. مرجع تقلید برای این نیست که عکسش را با قالی ابریشمی آنجا بزنید. چند تا از این فتواهای مرجع تقلید را عمل کردی؟ خانه خودتان یک تابلو درست کن، خانم من تو را دوست دارم. وارد خانه شو، بگوید: آقا این تابلو را کنار بگذار، برو دو کیلو سبزی بخر بیاور. ما خیلی… به پوستش وا رفتیم. یک کارهای احمقانه می‌شود منتهی اسمش را یک اسم قشنگی می‌گذارند که آدم هیچی نگوید. یکوقت یک کاری می‌خواستند بکنند، من متوجه شدم دست به فریاد زدم و آبروریزی، عقب گرد کردند. گفتند: بیایید یک قرآنی چاپ کنیم که هر سوره‌اش برای یک چوب درختی باشد. مثلاً سوره قل هو الله با چوب انار باشد. سوره «انا انزلناه» با چوب عناب باشد. سوره چه با چوب گردو باشد. گفتیم: خاصیت این قرآن چیست؟ گفتند: در دنیا بی نظیر است. گفتیم: وزن این قرآن چقدر می‌شود؟ این قرآن را بخواهید جا به جا کنید کدام جرثقیل می‌خواهد این را بکشد؟ بعد چه کسی می‌خواند؟ گفت: در عوض در یونسکو ثبت می‌کنیم. ثیت جهانی می‌شود. حضرت عباسی فکر کجا می‌رود. قرآن ثبت شده که ما با چوب گردو بنویسیم. حمل و نقلش با جرثقیل باشد. بعضی‌ها دین هم دارند ولی خل هستند. قرآن هم یک آیه داریم که می‌گوید: دین دارد ولی خل است. آیه‌اش را بخوانم. دین دارِ خل… «یا ایها الذین آمنوا» آمنوا ایمان دارد. «یا ایها الذین آمنوا» تو ایمان داری، می‌گوید: این رقمی باش، این رقمی باش، این رقمی باش. آخر می‌گوید: «ان کنتم تعقلون» (آل‌عمران/118) اگر عاقل هستی، به آمنواها می‌گوید: «ان کنتم تَعقِلون» طرف سواد دارد ولی بی ادب است. دین دارد، بی عقل است تعقل نمی‌کند. ما در مورد امام زمان باید بدانیم معنای انتظار چیست؟ همه کلمات را باید درست معنا کنیم. معنای زهد چیست؟ معنای تولید چیست؟ معنای کار چیست؟ همسر خوب کیست؟ معنای همسر خوب را نمی‌دانیم. می‌گوییم همسر خوب کیست، همسر خوب مدرکش بالا باشد. استخدامش رسمی باشد و دیگر از قراردادی و پیمانی بیرون آمده باشد. خانه داشته باشد، ماشین داشته باشد، این بسیاری از طلاق‌ها به خاطر این است که کلمه همسر خوب را نفهمیدیم یعنی چه. ما گفتیم: همسر خوب این است که خوراک، پوشاک، مسکن، خانه، ماشین، تلفن!     از تیپش خوشم آمد ازدواج می‌کنیم بعد می‌فهمیم این اخلاقش به ما نمی‌خورد. نق و نوق شروع می‌شود و خیلی جاها به طلاق کشیده می‌شود. همسر خوب معنایش این نیست که هردو ماشینمان ژیان باشد یا پژو باشد یا سایپا باشد یا بنز باشد یا تویوتا باشد. همسر خوب باید اخلاق‌ها به هم بخورد نه ماشین‌ها به هم بخورد. گاهی فکر می‌کنند نه به ما نمی‌خورد. چون من فوق لیسانس هستم و باید همسر من دکتر باشد. تا فرهنگ به ما بخورد. فرهنگ معنای مدرک نیست. خیلی‌ها مدرکشان به هم می‌خورد و اخلاقشان به هم نمی‌خورد. خیلی‌ها سوادشان به هم نمی‌خورد. مراجع تقلید سنشان بین 85 هست تا 100، مراجعی کمتر از 85 سراغ نداریم. صد سال با خانواده‌شان زندگی می‌کنند و زندگی شیرین، صد سال زن و شوهر هستند. آنوقت فرهنگشان هم به هم… مرجع تقلید نود سال درس خوانده و خانمش پنج سال درس خوانده و ده سال درس خوانده است. یعنی هفتاد سال فاصله علمی دارند و زندگی‌شان شیرین است. این آقا یک سال، دو سال فاصله سنی دارد ولی اخلاقشان به هم نمی‌خورد.
تشخیص لغات درست نیست، انتظار امام زمان معنایش بیکاری نیست. انتظار امام زمان معنایش این نیست که ببینیم زن و بچه دارد و خودمان را مشغول بحث‌های این رقمی کنیم.
5- تعیین وقت ظهور، از انحرافات مباحث مهدوی
یکی تعیین وقت است. روایات داریم «کذب الوقاتون» کسانی که می‌گویند: امام زمان کی ظهور می‌کند اینها دروغ می‌گویند، هرکس می‌خواهد باشد. هیچکس نمی‌تواند… خدا رحمت کند آیت الله فاضل لنکرانی را، می‌گفت: ممکن است امام زمان هفته دیگر بیاید. ممکن است پنج هزار سال دیگر بیاید. سیل می‌آید، این سیل علامت ظهور است، همین روزها امام زمان تشریف می‌آورد. تطبیق می‌دهیم مراد از اینکه می‌گویند: دجال، فلانی است. مراد از فلانی این است. ما کاشان بودیم، بچه بودیم یک کسی کلاغ دید گفت: امروز روز بدی است. این کلاغ غار غار می‌کند. آخر این چه ربطی دارد؟ دیگر چه؟ تطبیق می‌دهیم…
بعضی‌ها مدعیان دروغگو هستند. ما الآن چند تا امام زمان داریم زندان هستند. صبح از خواب بلند می‌شود و می‌گوید: من امام زمان هستم. بعضی‌ها می‌گویند: خودم امام زمان هستم. بعضی می‌گویند: پسر امام زمان هستم. بعضی‌ها می‌گویند: زن امام زمان هستم. یک کسی آمد گفت: فلانی می‌گوید: زن امام زمان هستم. گفتم: این را بگیرید و بین مردها زندانی کنید. گفتند: چرا؟ گفتم: امام زمان غیرتش اجازه نمی‌دهد که خانمش در بین مردها زندان باشد. می‌آید خانمش را نجات بدهد، می‌گویید: ظهور کرد! (خنده حضار) بعضی می‌گویند: ما با امام زمان رابطه داریم. اصلاً آنکه رابطه دارد نمی‌گوید و آن کسی که می‌گوید حتماً رابطه ندارد. اینها مسائلی است که باید خدمت شما عرض کنم.
بعضی می‌گویند: امام زمان را قبول داریم، کار به مراجع نداریم. این هم یک مشت هستند. ما امام زمان را قربانش بروم اما گوش به حرف مراجع نمی‌دهیم، آن کسی که نایبش را قبول نکند خودش را هم قبول نمی‌کند. مسلم نایب امام حسین بود. رفت کوفه مردم کوفه مسلم را قبول نکردند. همان‌ها که مسلم نایب را رد کردند، کربلا آمدند خود امام را کشتند. آن کسی تخم مرغ می‌دزدد مرغ می‌دزدد، آن کسی که مرغ می‌دزدد، ماشین می‌دزدد. آن کسی که ماشین می‌دزدد، کشتی نفت را در دریا می‌دزدد. دزدی فرق نمی‌کند. از تخم مرغ شروع می‌شود به کشتی می‌رسد. اینها مسائلی است که تذکر آن لازم است.
دین داری در دوره آخر الزمان سخت است، چون وقتی طول کشید «فَطالَ‏ عَلَيْهِمُ‏ الْأَمَدُ فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْ» (حدید/16) یک چیزی که طول کشید سنگدلی می‌آورد و لذا ما آن وظیفه‌ای که الآن در مورد امام زمان(ع) داریم، این است که امام را بشناسیم. نیاز به امام را درک کنیم. امام فرمود: وقتی من نیستم، یک فقیه با سه شرط، نه هر فقیهی، فقیه عادل و بی هوس، مجتهد عادل بی هوس، مراجع تقلید، این را پیدا کنید. این نزدیکترین آدم به امام زمان است. چون ما که فاصله‌مان با امام زمان خیلی است. نه فقیه هستیم، نه عادل هستیم و بسیاری از کارهای ما دنبال هوس است. ما حتی یک قربانی هم که می‌کنیم می‌گویند: عید قربان آن کسی که گوسفند می‌کشد باز می‌گوید: این تکه را به فلانی بده چون دوستش دارم، این را به فلانی بده چون دوستش ندارم. برویم این مسجد چون آقایش را دوست دارم. این مسجد نماز نمی‌خوانم چون آقایش را دوست ندارم. یعنی ما حتی در نماز جماعت و در قربانی هم کجا خوشم می‌آید و کجا خوشم نمی‌آید. اینها را کنار بگذارید.
6- پرداخت سهم امام علیه‌السلام به نایب حضرت
زمانی که دستتان به امامتان نمی‌رسد فقیه عادل بی هوس، وظیفه ما این است. می‌گوید: آقا لازم نیست من خمسم را خودم می‌دهم. می‌گویند: خمست را خودت می‌دهی با اجازه بده. چون اگر اجازه نگیری این خمس برای امام زمان است یا باید به امام زمان بدهی یا به نایبش بدهی. می‌گوید: خودم فقیرها را می‌شناسم. خمس برای فقرا نیست. یک قسمت برای فقراست و باقی برای دین است. دین را او تشخیص می‌دهد که صد سال است در حوزه بوده است.
وقتی می‌گویید: آقا اینجا مسجد نیست. چون گاهی سراغ من می‌آیند و می‌گویند: حاج آقا ما می‌خواهیم یک مسجد بسازیم منتهی در روستایی باشد که پدرم بوده است. می‌گویم:روزی ده تا ماشین در فلان روستا می‌رود. فلان جاده ساعتی پانصد تا ماشین رد می‌شود، این مسجد را یکجایی بساز که مسافر زیاد باشد و بایستند در جاده‌ها نماز بخوانند. می‌گوید: نه، من می‌خواهم در ده پدری‌ام باشد. خوب این برای خداست؟ این می‌خواهد پدرش را زنده کند یا نماز را زنده کند؟ می‌خواهد پدرش را زنده کند و اسمش را زنده کند. بعد مسجد می‌سازد، می‌گوییم: آقا پول منارش را صرف یک مسجد دیگر کن. منار نباشد، می‌گوید: اِ… من به مهندس گفتم منار باید در جمهوری اسلامی به این بلندی نباشد. می‌گوییم: منار بلند را کسی بالا نمی‌رود. بالا هم داد بزنی پایین‌تر نمی‌فهمند. می‌گوید: نه، من می‌خواهم مسجدم در… من دستخط امام را دیدم. امام نوشته بود: مصلای تهران باید بزرگ و محکم باشد. بدون هیچگونه تزئینات، آنوقت ما رفتیم یک مصلای با تزئینات بسازیم، درونش همه کاری می‌کنند و نماز سالی چند هفته می‌خوانند. لپه می‌فروشند، نمایشگاه قالی، نمایشگاه چرم، پلاستیک،… مصلای تهران همه چیز درونش فروخته می‌شود فقط نمازش سالی چند جلسه است. تزئینات، برای اینکه مهندس گفت: می‌خواهم اینجا این قوس بسازم که در خاورمیانه بی نظیر است. این پایه در خاورمیانه، این گچ بری در خاورمیانه، اصلاً یادمان رفت نمازخانه می‌خواهیم بسازیم، برای خاورمیانه می‌سازیم. قاطی کردیم.
یک کسی در حرم امام رضا آمد و قاطی کرد. یک خرده نگاه کرد و گفت: ای امام باقر(خنده حضار) بعد گفت: قربان دست‌های قلم شده‌ات! یاد ابالفضل افتاد. بعد گفت: کی ظهور می‌کنی؟ سراغ امام زمان رفت. بعد گفت: با این طلا تو چطور هشتم شدی تو باید امام اول می‌شدی؟ (خنده حضار) ما قاطی کردیم. بزرگان ما گاهی قاطی می‌کنند.
ما خانه یک بزرگی رفتیم، بنده خدا در خانه دیگر بود، ما در قسمتی دیگر بودیم. وقت غذا شد یک سوپی آوردند و ما سر کشیدیم و بردند. تشریف آورد گفت: غذا خوردید؟ گفتم: هی… گفت: هی یعنی چه؟ گفتم: سوپ بود سر کشیدیم. گفت: غذای ما همان بود. گفتم: خوب می‌گفتی با نان می‌خوردیم! (خنده حضار) ما فکر کردیم این سوپ قبل از پلو است. گفت: ما انقلاب کردیم که زهد اسلامی را پیاده کنیم. گفتم: زهد یعنی خودت نخور نه یعنی به مهمانت نده. این بخل اسلامی بود. اگر شنیدی حضرت علی نان خالی می‌خورد، خودش نان خالی می‌خورد و به مهمانش نان خالی نمی‌داد. قاطی کردیم. در ساختن مسجد، مصرف کاغذ، دارو، لباس، نماز جماعت، لذا امام زمان که ظهور می‌کند مردم می‌گویند: یک دین جدید آورده است. چون همه کارهای ما به قدری عوض شده که انسان، گفت: امام حسین را چنان بریدند و تکه تکه‌اش کردند، گوش و دست، زینب کبری آمد گفت: «أ أنت اخیه» تو برادر من هستی؟ یعنی امام حسین عوض شد. البته بلا تشبیه. صلواتی بفرستید. (صلوات حضار)
7- امام، پدر امّت اسلامی
وظیفه ما در مورد امام زمان؛ 1- شناخت 2- اطاعت از مرجع تقلید 3- رابطه عاطفی داشته باشیم. امام پدر ماست. «أنا و علیٌ أبوا هذه الامه» من و علی پدر شما هستیم. «مِلَّةَ أَبِيكُمْ‏ إِبْراهِيم‏» (حج/78) حضرت ابراهیم پدر شماست. بدانیم امام پدر ماست، امام را برای خودمان نخواهیم. ای امام زمان، آمده بود جمکران، می‌گفت: ای امام زمان، یا حاجتم را بده یا دیگر جمکران نمی‌آیم. باسمه تعالی به درک نیا! چنین به امام زمان اولتیماتوم می‌داد که یا نوکر من باش و هرچه می‌گویم گوش بده. من خودم شنیدم، بعضی می‌گویند: خدایا، اگر تو خدا هستی چنین کن. یعنی بیا نوکر من باش! یکی می‌گفت: خدایا بلد نیستی خدایی کنی بیا یادت بدهم. (خنده حضار) آنجایی که متوسل می‌شویم امام را برای خودمان می‌خواهیم.
در حرم امام رضا می‌رفتم دختر خانمی به من گفت: حاج آقا من هرچه به امام رضا می‌گویم، گوش نمی‌دهد. گفتم نفهمیدی امام رضا امام توست یا نوکر تو؟ قاطی کردی! هرچه امام رضا گفت تو باید گوش بدهی یا هرچه تو گفتی امام رضا باید گوش بدهد؟ بنا نیست همه دعاها مستجاب شود. ما باید خودمان را اصلاح کنیم. یک کسی غلط می‌گفت، بعد می‌خواست با دعا درست کند. یک بچه در امتحان‌ها گفتند: کوه هیمالیا، گفت: نیشابور است. اقیانوس اطلس، مراغه است. غلط نوشته بود. بعد خانه آمد گفت: خدایا کوه هیمالیا را نیشابور بگذار. اقیانوس اطلس را مراغه بگذار. مادرش گفت: چه می‌گویی؟ گفت: غلط گفتم، حالا به خدا می‌گویم درستش کن. ما امام را نمی‌خواهیم برای اینکه غلط‌های خودمان را درست کند. ما باید خودمان را درست کنیم، امام هم به ما کمک می‌کند و خوب هم کمک می‌کند.
خدایا همه مشکلات امت اسلامی، جمهوری اسلامی، مشکلات سیل زده‌ها، زلزله زده‌ها، مشکلات جوان‌ها، مشکل مرز، مشکل انقلاب، مشکل بیماری، تمام مشکلات فرد و جامعه ما را برطرف بفرما. رفتار و گفتار ما را آنگونه قرار بده که از الآن تا ابد قلب امام زمان از ما راضی باشد.

«والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته»


 «سؤالات مسابقه»

1- مراد از ایّام الله در قرآن کریم، چه روزی است؟
1) روز پیروزی حق
2) روز نابودی باطل
3) هر دو مورد
2- آیه 34 سوره ابراهیم، به کدام ویژگی انسان، اشاره دارد؟
1) بهره‌گیری نادرست از نعمت‌ها
2) کوتاهی در عبادت خدا
3) ناسپاسی نعمت والدین
3- معنای درست انتظار امام زمان علیه‌السلام چیست؟
1) صبر و سکوت تا ظهور حضرت
2) قیام و اقدام  برای آماده‌سازی ظهور
3) دعا و درخواست از برای ظهور
4- در روایات به کسانی که زمان ظهور را تعیین می‌کنند، چه نسبتی داده شده است؟
1) دروغگویان
2) منتظران واقعی
3) مدعیان ظهور
5- در روایات، رابطه پیامبر و امام با مردم، چگونه معرفی شده است؟
1) مظلومان امّت
2) حاکمان امّت
3) پدران امّت

لینک کوتاه مطلب : https://gharaati.ir/?p=3914

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.