اهمیت انتخابات و ملاک های انتخاب

«بِاِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَانِ الرَّحِیمِ»

بینندگان عزیز بحث را زمانی گوش می دهند که می خواهند بروند پای صندوق رأی. بحث کلی من برای اصل انتخاب و انتخابات و آزادی رأی و اینکه به چه کسی رأی بدهیم، آفات انتخابات، برکات انتخابات، یک بحث جامع قرآنی انشاءالله خواهم داشت، یک بحث مفیدی است و کسی هم می خواهد پای تلویزیون یادداشت کند یا ضبط کنند بحث مفیدی خواهد بود.
در قرآن یک آیه ای داریم که می گوید نظام اسلامی باید جوری باشد که با رفتن احدی به هم نخورد، یعنی نباید سست باشد مثل پایه هایی که بچه‌ها درست می کنند، یک آجرش را بکنی خراب می شود، یعنی نظام محکم، بتون آرمه باید باشد. آیه ای که دلیل بر این است که نظام اسلامی باید محکم باشد این آیه است.
1- حفظ استحکام و استواری نظام اسلامی
در جنگ احد یک صدایی بلند شد، (قُتِلَ محمّد) پیغمبر کشته شد، تا گفتند(قُتِلَ محمّد) صلی الله علیه و آله وسلم، یک عده فرار کردند، وقتی فرار کردند این آیه نازل شد، حالا من شما چون دبیرستانی هستید و خودتان هم می خواهید در انتخابات شرکت کنید، با کلمات عربی هم آشنا هستید، کلمه أ یعنی چه؟ آیا، «أ» یعنی آیا، «فَ» یعنی چه؟ «اِن» یعنی چه؟ «افإن»، «مات» یعنی چه؟ «او» یعنی چه؟ «قُتِلَ» یعنی چه؟ آفرین، «انْقَلَبْتُمْ عَلَى أَعْقَابِکُمْ آل عمران/144 این دو کلمه آخرش را من معنا کنم، یعنی آیا اگر پیغمبر از دنیا رفت یا کشته شد شما باید برگردید به جاهلیت؟ یعنی باید نظام شما آنقدر قوی باشد که حتی اگر شخص پیغمبر از دنیا رفت یا کشته شد، نظام شما به هم نخورد.
پس یک سؤال یک جواب، در قرآن آیه ای داریم برای تشکیلات؟ آیه ای داریم برای نظام؟ می گوییم بله، این آیه برای تشکیلات است، یعنی جامعه اسلامی باید تشکیلاتش و نظامش چنان بتون آرمه به هم چفت و بست شده باشد که هیچ رفتن و آمدنی نظام را از هم نپاشاند. این آیه برای اصل اینکه نظام باید نظام درست و محکم و قوی باشد. سوره آل عمران آیه 144 است.
مسئله دیگر، همه ما مسئولیم. نظام استوار، باید همه مسئول نظام هستند. به دلیل این جمله که می فرماید(کلکم راع وکلکم مسئول عن رعیته) این جمله از حضرت امیر علیه السلام است، همه شما مسئولید پدر مسئول است، مادر مسئول است، استاد مسئول است، همه اقشار مسئول هستند. ممکن است بگویید آقا ما از این نظام، از جمهوری اسلامی گله هایی داریم. یک سخن با اینهایی که گله دارند.
2- مقایسه‌ها میان نقاط قوت و ضعف
1- اول باید مقایسه کنیم، مقایسه میان خوبی‌ها و ضعف‌ها. ممکن است یک چیزی گران شده باشد، یک چیزی کم شده باشد، یک مشکلاتی پیش بیاید، توجیه نمی خواهیم بکنیم. به نظرم مکرر این کلمه را گفته‌ام، از آن کلمه های طلایی است که خدا رحمت کند آقای شیخ علی صفائی، یکی از فضلا و عزیزانی بود که جمله قشنگی دارد، می گوید توجیه حماقت است، یعنی هر غلطی هرکس کرد توجیه‌اش کنیم، بگوییم انشاءالله درست است، توجیه حماقت است، یعنی خیلی آدم باید احمق باشد که بگوید مملکت ما هیچ عیبی، هیچ ضعفی ندارد، عیب هایی، ضعف هایی هست، من که رئیس نهضت سوادآموزی هستم، در نهضت سوادآموزی ضعف داریم. خود بنده پر از ضعف هستم، توجیه نکنید، منتهی حالا که ما فلان ضعف را داریم تضعیف کنیم، تضعیف هم جنایت است، چرا؟ بخاطر اینکه صدها هزار جوان یا شهید شد یا جانباز شد یا اسیر شد، چقدر بچه‌ها یتیم شدند، زن‌ها بیوه شدند، هنوز افرادی داریم شیمیایی هستند، قطع نخاعی هستند، دست و پایشان را از دست داده‌اند، چشم داده‌اند، گوش داده‌اند، حالا این نظام را که با این همه خون دستمان آمده بیائیم تضعیف کنیم بخاطر اینکه تخم مرغ گران شده؟ بخاطر اینکه فلان کدخدا و شهردار و وکیل و وزیر و امام جمعه و قاضی یک ضعفی، ده تا ضعفی، صد تا ضعفی داشته‌اند، بیائیم صدها هزار شهید را نادیده بگیریم؟
3- نه توجیه، نه تضعیف، تکمیل، رسالت ماست
پس تضعیف جنایت است. اما تکمیل رسالت است. رسالت ما یعنی مسئولیت ما این است که بیائیم تکمیل کنیم. توجیه حماقت است. ما اگر یک عیبی، منتهی به شرط اینکه ثابت شود، آخر گاهی وقت‌ها می گویند برد، خورد، یک کسی را خراب می کنیم بعد می گوییم کو؟ می گوید نمی دانم کو. چون گاهی وقت‌ها صحنه هایی را درست می کنند که آدم باورش بیاید. من در یک جلسه نشسته بودم، جلسه فاتحه بود یا روضه یادم نیست، یک جوانی آمد زد توی گوش خودش. گفتم آقا چه است؟ گفت این مملکت است؟ گفت خانواده‌ام، زایشگاه زائیده، مرخصش نمی کنند، بچه‌ام را گرو گذاشتند چون پول ندارم، چرا من باید بیکار باشم؟ گفتم گریه ندارد، الان می رویم من جلو می نشینم، شما عقب بنشین، می رویم زایشگاه، به هر حال ریش سفیدی می کنیم یا نگیرد، یا بعداً بگیرد، یا. . . بیا برویم در ماشین. اصلا معلوم شد زن ندارد، زایمانی هم در کار نبوده، ولی چنان می زد توی سرش که اصلا انگار خانمش دوقلو زائیده. ببینید گاهی وقت‌ها جوی بوجود می آورند، ما اگر جوی باشیم موجی هستیم، ما که موجی نیستیم، اگر ثابت شد که فلانی غلطی کرده است، خیلی خوب فلانی را بگذار کنار، اگر ثابت شد این نانوایی، این طباخی، این قصابی بهداشتی نیست، ما از غذا خوردن که دست نمی کشیم، مغازه این را کنار می گذاریم. اگر دیدید آدمی خراب است، آدم را بعد از اینکه ثابت شد، اول تحقیق کنیم، اگر ثابت شد فلانی بد است این پیشنماز بد است خوب پشت سر این نماز نمی خوانیم، نماز جماعت را که از دست نمی دهیم، می رویم یک آقای دیگر، یک مسجد دیگر. پس ببینید اول که باید تحقیق کنیم، اگر تحقیق کردیم دست از این می کشیم، دست از نظام که نمی کشیم. پس توجیه نکنید، تضعیف هم نکنید، تکمیل رسالت است.
4- توجه به خدمات نظام اسلامی
حالا، مقایسه کنیم بین خوبی‌ها و بدی‌ها. بالاخره در جمهوری اسلامی چه خدماتی شده است؟ چه تعداد دانشگاه؟ چه تعداد طلبه؟ آبرسانی، برق رسانی، گازرسانی، اتوبان، بلوار، خدمات، رشد علمی، کتابخانه، برنامه های متنوع رادیو و تلویزیون، خوبی‌ها را یک صفحه بنویسید، ضعف‌ها را هم بنویسید، مقایسه کنید هرچه عقلتان رسید همان را بنویسید. یعنی مثل مگس نباید باشیم که. . . مگس فقط روی زخم می نشیند، بعضی از آدمها مثل مگس هستند، روی زخم می نشینند، بعضی آدمها متملق هستند مثل زنبور عسل. زنبور عسل فقط روی گل خوشبو می نشیند. نه مثل زنبور فقط روی گل خوشبو بنشینیم بدی‌ها را نبینیم، نه مثل مگس روی زخم بنشینیم، آدم عاقل خوبی را می گوید خوب، بدی را می گوید بد، بین خوبی و بدی هم مقایسه می کند، هر کدام بیشتر بود همان را قبول می کند. در انتخابات هم همین طور است. یک چیزی به شما بگویم. این کلام برای مرحوم دکتر بهشتی شهید مظلوم است، فرمود روی کره زمین دنبال فرشته نگردید، حدیث هم داریم، حدیث داریم اگر می خواهی رفیقی پیدا کنی که خوبِ خوبِ خوبِ خوبِ خوبِ خوبِ خوب باشد تا آخر عمر بی رفیق می مانی، چون هر کسی یک اشکالی ممکن است داشته باشد. بعضی از جوان‌ها می خواهند دنبال یک دختری بگردند که بسیار عالی باشد، می بینید سی و هفت سالش است هنوز پیدا نکرده، بابا همین دخترهایی که هستند، همین پسرهایی که هستند با یک خورده کم و زیاد، حالا جمع و تفریق کن، آن که یک خورده عیبش کمتر است برو سراغش. بی عیب که نمی شود. نقل می کنند موسی به خدا گفت خدایا یک کاری کن که مردم پشت سر من حرف مفت نزنند. وحی آمد پشت سر من هم حرف مفت می زنند، تو که دیگر مخلوقی. وقتی پشت سر خدا حرف مفت می زنند دیگر حالا شما که. . . .
خوب، پس یک مقایسه کنیم. دوم، تحقیق کنیم که اینها راست می گویند یا نه. آمده بود با یک کیف به دست خیلی هم آدم سوپردولوکسی بود، آدم فکر می کرد مثلا این مدیر کل اداره سه کنج است، به من گفت آقازاده شما هم باید خیانت کند؟ خوب ما حرفها را گوش دادیم و خوب که از پسر من گله کرده که پسر من برده، خورده، کجا چی دارد، کجا چی دارد، گفتم اصلا خدا به من پسر نداده. یک کسی رسید به یک کسی گفت سگِ شما هم ور و ور می کند، هم بچه من را گاز گرفته، هم آخر این چه همسایه داری است؟ گفت اول این سگ من تربیت شده است ور و ور نمی کند، دوم دندانهایش را کشیدم دندان ندارد، سوم من سگ ندارم. تحقیق کنید ببینید اصلا هست یا نیست. پس اول مقایسه کنید، بعد تحقیق کنید.
حالا در انتخابات وظیفه ما چیست؟ انتخابات چند تا مسئله دارد. یکی اینکه رأی ما چه ارزشی دارد، رأی ما. اینکه می گویم برای همه انتخابات‌ها است. یعنی برای رئیس جمهوری هست، برای خبرگان هست، برای شورای شهر هست، برای نماینده مجلس هست، هر که شد. رأی ما نسبت به خودمان، نشانه عقل است. بگذار من یک خورده بازتر بنویسم که جا باشد.
5- رأی، نشانه عقل و علم و ایمان
رأی ما نسبت به خود ما، نشانه عقل و علم و ایمان است. به کی رأی می دهید؟ به هرکه رأی می دهید، اصلا اگر خواستی آدمها را بشناسی، من یک وقتی در یکی از یادداشتهایم هست که 12 علامت نوشتم برای اینکه چطور آدمها را بشناسی، مثلا من نمی دانم شما که هستی، ببینم چه دعایی می کنی. از نوع دعا می شود فهمید شخصیت شما کیست. یک وقت می گویی خودم، من در کنکور قبول شوم، من ماشین. . . ، من، من، پیداست خیلی، یک وقت می گویی ما، یک وقت می گویی همه، مثلا شما تا حالا دعا کردی به بودائی‌ها، مسیحی‌ها، کلیمی‌ها، اصلا دعا کردی به غیر مسلمان‌ها که خدایا وسیله هدایت همه را فراهم کن. اصلا در عمرت دعا به بودائی‌ها کردی؟ از دعا می شود فهمید روح چقدر باز است یا چقدر تنگ است. آقا یک شعر بخوان، از شعری که حفظ کردی، از محفوظات می شود آدمها را شناخت، از دعاها یک، از محفوظات دو، از آلبوم عکس می شود شناخت. عکس فوتبالیست‌ها را جمع می کنی، یا عکس دانشمندها را جمع می کنی، عکس هنرمندها را جمع می کنی، از آلبوم عکس می شود آدمها را شناخت، فلانی عکس کی را در خانه‌اش قاب کرده گذاشته، کی را بیشتر دوست دارد، آرزویش چی است، رفیق هایش چه کسانی هستند، یعنی این علامت هایی است که می شود شناخت. یکی از راههای شناخت این است که به چه کسی رأی می دهد. دین دارد یا ندارد، عقلش چقدر است، سواد دارد یا ندارد، سوداش چقدر است، به این رأی می دهد بخاطر اینکه خوشگل است، رأی می دهد بخاطر اینکه فامیلش است، بخاطر اینکه همزبانش است، همشهری‌اش است، یعنی رأی یک رقم خودشناسی است، شب انتخابات شب ارزیابی خودش است، ضمن اینکه به او رأی می دهی به خودت هم رأی می دهی.
6- حفظ امانت شهدا، وفاداری به راه امام
نسبت به گذشتگان، رأی نشانه امانت داری است، بالاخره این خون شهدا است، نسبت به کشور، این کلید کشور است، رأی شما کلید کشور است، کلید کشور را به کی می دهی؟ نسبت به آینده، سرنوشت است، سرنوشت کشور است، نسبت به بیگانگان، آنهایی که از دور ما را می بینند، مشت است، مشت محکم است. یعنی انتخابات را ساده نگیرید. از هر زاویه ای مهم است، خودت را بشناس به کی رأی دادی، نسبت به خون شهدا چقدر وفاداری. شما قبلاً انقلابی بودی، الان هم باید انقلابی باشی. وفادار باش، قرآن یک آیه داریم می گوید «وَإِبْرَاهِیمَ الَّذِی وَفَّى» النجم/37، تازه این وفای ابراهیم را در یک آیه مستقل گفته، باقی کمالات ابراهیم را چند تا ردیف کرده در یک آیه گفته، «شاکرا لانعمه، اجتباه و هداه» یعنی شکر نعمت‌ها را می کند، خدا هدایت کرد ابراهیم را، خدا او را انتخاب کرد، یعنی کمالات ابراهیم را قطار می کند، چند تا از کمالات را در یک آیه می گوید، اما وفای ابراهیم را در یک آیه مستقل می گوید. می گوید «وَإِبْرَاهِیمَ الَّذِی وَفَّى» ابراهیم وفادار بود. این پیداست حساب وفا، آخر یک وقتی می گویم جناب عالی تشریف بیاورید عروسی با فرزندان و همسر، یعنی چند تا آدم را با یک کارت دعوت می کنم. یک وقت یک کارت را مستقلا به یک نفر می دهم. در مهمانی‌ها همین طور است، در عزا‌ها و عروسی‌ها هم همین طور است، یک وقت یک سینی چای می آورند به همه یکی می دهند، یک وقت می بینی یک چای را خصوصی در یک ظرف ویژه می گذارند، وفا را خدا در یک ظرف ویژه گذاشت.
ببین رأی ما نسبت به خودِ ما نشانه عقل و علم و سوز و ایمان، نسبت به گذشته نشانه امانت خونِ شهدا، کلید کشور را به کی می دهی؟ سرنوشت کشور را به کی می دهی؟ نسبت به بیگانگان که منتظرند ببینید که این دوره آمار کم شد، آمریکا شاد بشود، آمریکایی که می خواهد سر به تنِ ما نباشد. جوان‌ها آمریکا را بشناسید، هر چه عکس سکس می خواهید برایتان مفت می فرستد، اما اگر قوی ترین مغزهای ما خواسته باشد برای آمریکا فرمول هواپیمای اف 16 را یاد بگیرد، آن فرمول را یاد جوان های ایران نمی دهند. آنچه شما را مست و عیاش و شهوتران کند مفت، آنچه مغز شما را بیدار کند درش بسته است. حتی خود شما هم اگر یک چیزی مثل انرژی هسته ای را بفهمید یا کشف کنید، او ناراحت است که چرا فهیمیدی، از فهمیدن شما ناراحت است. و ما می گوییم خدایا الحمدلله رب العالمین، جوری کردی آمریکا را که برای نسل دوم که هیچی، برای نسل دهم هم دیگر می شناسند، می گوید بابا ما خودمان فهمیدیم، می گوید چرا فهمیدی، تو نباید بفهمی. مال خودم است، اصلا تو نه باید بفهمی، نه باید داشته باشی. قرآن گاهی وقت‌ها می گوید «عَدُوٌّ مُبِینٌ»، «مُبِینٌ» یعنی آشکار، یعنی دشمنی‌اش آشکار است، یعنی نیازی به استدلال ندارد، روشن است. حالا برای اینکه مشت بزنیم در دهان این دشمن. . . ببینید آخر گاهی وقت‌ها آدم خودش هم با هم دعوایش است اما در مقابل دشمن باید مواظب باشیم، گاهی یک زن و شوهری با هم قهر هم هستند، اما وقتی یک مهمان غریبه می آید هیچی نمی گویند. باید بگوییم به کوری چشم آمریکا در مقابل دشمن باید مواظب باشیم. نکند انتخابات یک دوره ای کم رنگ‌تر از دوره قبل باشد.
7- خطر بی تفاوتی به امور جامعه اسلامی
بر اساس یک روایت، اصلا اگر کسی نسبت به انتخابات بی تفاوت بود مسلمان نیست. کدام حدیث است، نصفش را من می گویم، به نظرم بقیه‌اش را حفظ باشند ایرانی‌ها، (من اصبح) یعنی کسی که صبح کند(و لم یهتم بامور المسلمین) اگر کسی صبح کند و نسبت به امور مسلمان‌ها اهتمام نداشته باشد، (فلیس بمسلم) مسلمان نیست. یعنی آدم های بی تفاوت مسلمان نیستند، آقا فلان جا سیل آمد، سیل آمد؟ اه، فقط می گوید اه، فلان جا زلزله شد، باز پای تلویزیون می گوید اه، همین، فقط یک اه می گوید. یعنی هرچه می گویند کی چی شد، کی چی شد، خیلی که غیرتش گل کند، خودکشی که می کند این است. یک جایی روضه بود، یک بنده خدایی نشسته بود همچین می کرد. یک مرتبه دید این آقا این رقمی گریه می کند، گفت بگیرید آقا را دارد خودکشی می کند. می خواهد بگوید وقتی امام حسین را پهلویش کشتی تازه همچین می کند. مداح هم یک متلک گفت به آقا، گفت بگیرید این آقا را دارد خودکشی می کند، حالا بگیریدش دارد خودکشی می کند، وقتی می گوید این سیل آمد، زلزله آمد، تازه می گوید اه. بابا خبرگان می دانید یعنی چه؟ یعنی می خواهیم بر رهبر نظارت کند و برای روز مبادا مملکت را کلیدش را بدهد دست یک کسی. این را می خواهیم رهبر انتخاب کند یا بر رهبر نظارت کند، شورای شهر یعنی می خواهیم بر شهر نظارت کند، نماینده مجلس بر قوانین نظارت کند. به هر حال مگر می شود مسئله را، شما برای اینکه یک نانوایی یک خورده نانش بهتر است و نانش ارزانتر است دو ساعت در صف می ایستید، می گوییم اینجا چرا، می گوید آقا این شیر یک چند تومان ارزانتر است. برای پنج تومان، ده تومان، صد تومان شیر در صف می ایستیم، آنوقت برای اینکه کلید کشور را بدهیم همین طور در خانه می نشینیم. حدیث داریم، هرکس صبح کند نسبت به امور مسلمان‌ها اهتمام نداشته باشد مسلمان نیست. (ولم یهتم بأمور المسلمین فلیس مسلم) یکی از امور مسلمین این است که کشور دست کی باشد.
خوب، از این بحث بگذریم. اما به چه کسی رأی بدهیم. اینجا حدود بیست، سی تا چیز نوشته‌ام فقط فهرستش را بخوانم.
8- ملاک های انتخاب درست
ملاک ارزشها؛ 1- ایمان، «أَفَمَنْ کَانَ مُؤْمِنًا کَمَنْ کَانَ فَاسِقًا» السجده/18؛ 2- تقوا، آیه تقوا را شما حفظ هستید، نصفش را من می خوانم بقیه را با هم بخوانیم، «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ» الحجرات/13 هرکه تقوایش بیشتر است. 3- سابقه، آیه سابقه را ایرانی‌ها خیلی‌ها حفظ هستند، «وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ أُوْلَئِکَ الْمُقَرَّبُونَ» الواقعه/10-11؛ 4- جهاد، آیه جهاد را هم بعضی از ایرانی‌ها حفظ هستند، «فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجَاهِدِینَ عَلَى الْقَاعِدِینَ» النساء/95 آن کسی که جهاد می کند. 5- هجرت. آیه هجرت را ایرانی‌ها بلد نیستند، یعنی خیلی هایشان، اکثراً بلد نیستند. قرآن می گوید که «وَالَّذِینَ آمَنُوا وَلَمْ یُهَاجَرُوا» الأنفال/72 ایمان دارد ولی هجرت نمی کند، «مَا لَکُمْ مِنْ وَلَایَتِهِمْ مِنْ شَیْءٍ» الأنفال/72 این را هم نباید مسئولیت بدهی، چون از جایش تکان نمی خورد. هرچه می گویی آقا فلان منطقه عالِم ندارد، می گوید قم برای من بهتر است، نجف برای من بهتر است. می گویی آقا فلان جا دکتر ندارد، می گوید تهران برای من بهتر است. می گوییم فلانی بلند شوی برو آنجا، یک صنعتی، یک حرفه ای یاد آنجا می دهی، می گوید من اینجا راحت‌تر هستم. قرآن می گوید کسانی که «وَالَّذِینَ آمَنُوا وَلَمْ یُهَاجَرُوا»، «لَمْ یُهَاجَرُوا» یعنی هجرت نمی کند. اگر کسی اهل هجرت هم نیست این هم مرخص است. 6- قدرت، بعضی‌ها آدم خوبی هستند ولی حال ندارد، اصلا شل است، صبح قلقلکش می دهی غروب می خندد. یعنی اصلا وارفته. مثل اینکه سلول های بدنش از ماست و برگ کاهو است، می گوید این هم مرخص است چون «إِنَّ خَیْرَ مَنْ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِیُّ الْأَمِینُ» القصص/26 این آیه قرآن است، «الْقَوِیُّ» یعنی زور داشته باشد، «أَمِینُ» زور داشته باشد و ظلم نکند، «الْقَوِیُّ الْأَمِینُ». دیگر چه؟ 7- لیاقت؛ «إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُکُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا» النساء/58 خداوند گفته امانت را به اهلش بده، این دبیرستان امانت است باید بدهیم به رئیسی که لایق است، این دانشگاه، این حوزه علمیه، این مدیر مدرسه، این شهر، این فرمانداری، این پست، این مجلس، این خبرگان. هرکس، اهلیت هم باید داشته باشد، ممکن است آدم خوبی باشد ولی این کاره نباشد. آقا بنده اگر خلبان شدم کی سوار هواپیما می شود، احدی سوار نمی شود. قرائتی حدیث خوب می خواند اما خلبان خوبی نیست، ممکن است یک کسی به درد یک کاری بخورد، تافتونش خوب است، سنگکی نمی پزد. اصلا قبا خوب می دوزد، کت و شلوار نمی تواند درست کند. زلف خوب درست می کند، ریش بلد نیست درست کند. شله زردش خوب است، بستنی نمی تواند بسازد. بنابراین حساب کنیم که این به درد این کار می خورد یا نه.
صرف اینکه آقا فوق لیسانس است، دکتر است، آیت الله است، نمی دانم پسر فلانی است، پدرش فلانی است، ما الان جایی داریم که مسجد مهمی است، عالم مسجد هم صد تا کمال دارد، سید هست، عالم هست، مؤمن هست، سابقه دارد، بسیار بسیار همه کمالات را دارد، اما بخاطر کهولت سن و بخاطر پیری توان ارتباط با نسل نو را ندارد. آدم خوبی است ولی خوب آخر ارتباط. ببین، گلابی میوه خوبی است اما با اسفناج نمی شود پیوندش زد. نمی خواهم بگویم جوان‌ها اسفناج هستند، گرچه اسفناج آهن دارد ولی می خواهم بگویم ارتباط. گاهی یک کسی همه کمالی دارد، به درد این کارنمی خورد. 8- صبر، قرآن می گوید «وَجَعَلْنَا مِنْهُمْ أَئِمَّهً یَهْدُونَ بِأَمْرِنَا لَمَّا صَبَرُوا» السجده/24 چون اینها اهل مقاومت بودند خداوند «جَعَلْنَا مِنْهُمْ أَئِمَّهً» ائمه یعنی امام‌ها، ما اینها را رهبر کردیم برای اینکه «لَمَّا صَبَرُوا» چون مقاوم بودند. 9- سوز؛ اینطور نباشد که اگر رأی آوردیم ایران می مانیم، رأی نیاوردیم می رویم خارج. ما الان داریم افرادی که در انتخابات رأی نیاوردند، فرار کردند. یعنی کشور را می خواهند برای اینکه رئیس باشند، یعنی رئیس نباشند ما نیستیم. سوز؛ یعنی اگر بمباران هم شد از کشور فرار نکنند. خدا به موسی می گوید، موسی می دانی چرا تو را پیغمبر کردم؟ می گوید در تو سوزی بود که در دیگران نبود، دیگر چه؟ 10- تجربه. (وتوخل منهم اهل التجربه والحیاء) کلمه تجربه در نهج البلاغه آمده، بلد است یا بلد نیست. 11- اصالت خانوادگی، (اهل البیوتات الصالحه) بیت یعنی چه؟ خانه، (بیوتات الصالحه) یعنی خانه های صالح. یعنی خانواده دار است، ریشه دار است، آخر بعضی‌ها خیلی جلوه می کنند ولی ریشه ندارند. مثل دخترهای زیبایی که در خانواده نااهل است، آنوقت امام می فرماید سراغ این دخترها نرو، چون اینها دخترهای زیبائی که خانواده‌شان خوب نیست مثل گل قشنگی است که ریشه‌اش در پِهِن است، گل قشنگ است، اما ریشه‌اش در کود است. خیلی داماد قشنگ است، سوپردولوکس، اما بابایش نان حرام داده به او خورده، اصلا لقمه‌اش لقمه رشوه و کم فروشی و کلک و اختلاس است. چه لقمه ای خورده. 12- نیرومند باشد، (ان احق الناس بهذا الامر اقواهم) اقواهم یعنی بین چند نفر قوی‌تر است. اینها چیزهایی است که باید داشته باشد.
9- آفات و آسیب های انتخابات
اما چیزهایی که نباید در انتخابات باشد. رأی دادن انتفاعی نباشد، به او رأی بدهیم که فردا برای ما یک حواله پیکانی، قطعه زمینی، به فلانی زنگ بزند، یعنی نفع خودت را در نظر نگیر، به کسی رأی بدهید که هیچ چشمی به او نداشته باشید. رأی انتفاعی نه. انتقامی نه، به کوری چشم آقای الف، من به آقای ب رأی می دهم، مثل بعضی از مادرها به این بچه می گوید بخور، می گوید نمی خورم، می گوید نخوری می دهم به او، یعنی ایجاد رقابت می کند. نه انتفاعی، نه انتقامی. نه عاطفی، دلم سوخت. عاطفی نباشد، بعضی از زنها می فهمند شوهرشان تریاک می آورد و می فروشد، می گوید اگر به کلانتری خبر بدهم نانِ شوهرم قطع می شود. چه کار دارید بگذار نان بخورد. آخر نان بخورد به چه قیمتی؟ به قیمت اینکه جوان های مردم را تریاکی کند؟ اینها عاطفی است، عواطف بد. خیلی خوب. نه صنفی، چون از صنف من است، چون هم لباس من است، صنفی هم نباشیم. نه تقلیدی، چون او می گوید خوب است، من هم می گویم خوب است. شما اگر خودت شناخت داری چه کار داری به او. بابا اگر خودِ شما از بنده گناه دیدی، حالا اگر همه دنیا هم پشت سر بنده نماز بخوانند شما حق نداری نماز بخوانی، نباید بگویی بابا آقای قرائتی همه مسجد به او اقتدا کردند، بله، همه مسجد پشت سرش نماز خواندند، اما شما خودت اگر از من گناه ببینی حق نداری به من اقتدا کنی. شناخت خودت. شما اگر ماه را دیدی فردا عید فطر است، ولو همه بگویند دفتر مقام معظم رهبری ثابت نشده، مراجع تقلید، می گویی بابا من خودم ماه را دیدم، کسی که خودش ماه را ببیند عید است ولو ثابت نشود. یعنی شناخت خودتان مهم است. منت سر کسی نگذارید، ما به تو رأی دادیم. ما تو را آوردیم روی کار. رأی که می دهید برای خدا رأی بدهید. منت نباشد. پشیمان نشوید. این دست بسوزد که اعلامیه این را چسباندم. رفتم پهلویش یک کاری با او داشتم انجام نداد، بشکند این دست. چرا این حرف را می زنی؟ برای خدا رأی بده، بعد هم غصه نخور. منت نگذارید، پشیمان نشوید، ضربه به افراد نزنید، اموال عمومی را از بین نبرید، اینها همه حرام است، تفرقه حرام است، خصومت حرام است، تخریب حرام است، اسراف حرام است. امام می فرماید اسراف گناه کبیره است. در تعریف غلو نکنید که بگویید فلانی زاهد وارسته، عارف ملکوتی و سیر و سلوکی، بابا ولم کن. بگو آدم خوبی است، یعنی اینقدر هندوانه زیر بغل طرف. . . بعضی‌ها خیلی تملق می گویند، یک کسی را که می خواهند رأی بیاورد. . . می گویند بعد از جبرئیل نفر دوم این است. این خبرها نیست.
مبالغه نکنید، محیط زده نباشید، چون جو اینطوری است من هم اینطوری باشم. تزئین، با عکسهای قشنگ، با سورهای قشنگ، با فیلم های قشنگ، تزئینی نباشد. مسائل قومی نباشد، ترک هستم، لر هستم، فارس هستم، نمی دانم بلوچ هستم، عرب هستم، عجم هستم، مسائل قومی، مسائل حزبی، مسائل نژادی، مسائل اقلیمی، مسائل لهجه ای، اینها همه باید برود کنار. قرآن یک آیه داریم می گوید اگر مؤمن برای خدا قیام کند، اگر هم یک وقت خراب کند، خدا خرابی هایش را تبدیل به اصلاح می کند. آیه‌اش این است «وَأَصْلَحَ بَالَهُمْ» محمد/2 یعنی دسته گل هایی هم که آب داده ای، یعنی اگر برای خدا رأی دادی، اگر هم احیانا اگر در انتخاب شده‌ها یک آدم نخاله ای هم بود که نباید برود فلان مجلس، نباید جزء شورا شود، نباید جزء وکیل شود، نباید جزء خبرگان شود، احیانا اگر برای خدا قیام کردید، اگر هم یک نااهلی بود، خداوند خودش مشکل را حل می کند، یا اهلش می کند یا مثل غذای مسموم، معده برمی گرداند. برای خدا قیام کنیم، خدا. . . قرآن می گوید: «یَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا» الطلاق/2 اگر شما تقوا داشته باشید، خدا شما را از بن بست بیرون می آورد. انشاءالله روز انتخاب که می شود برای رضای خدا، برای آنکه خودت را نشان بدهی که من عقل دارم، علم دارم، سوز دارم، دین دارم، برای اینکه بگویی من امین هستم، خون شهدا را به نااهل نمی سپارم، کلید کشور را به کی می دهم، سرنوشت نسل آینده را و می خواهم به کوری چشم آمریکا و آنهایی که منتظر هستند بگویند آمار شرکت کنندگان کم است، به این دلایل من رأی می دهم، اینهایی که گفتیم نه، تخریب نه، اسراف نه، تملق نه، منت نه، نمی دانم، به نه‌ها هم گوش می دهم که چه آثار منفی کنار، آثار مثبت. . .
خدایا، به آبروی انبیاء و اوصیا و مراجع و شهدا و امام، خودت این کشور را در همه گرداب‌ها، این کشتی را خودت به ساحل نجات برسان. (الهی آمین) انقلاب ما را به دست حضرت مهدی برسان. (الهی آمین) دو سه روزی که ما هستیم ما را نسبت به خون شهدا خائن قرار نده. (الهی آمین) بی تفاوت قرار نده. (الهی آمین) خدایا به ما گفتند اگر نسبت به امور مسلمان‌ها جدی نباشی، مسلمان نیستی. خدایا ما را از کسانی که اهتمام به امور مسلمین داشته باشد قرار بده.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

لینک کوتاه مطلب : https://gharaati.ir/?p=3049

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.