نعمتهای الهی در سوره الرحمن -7
الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی.
سورهی الرحمن را داشتیم تفسیر میکردیم «الرحمن علّم القرآن خلق الانسان علمه البیان» راجع به علّم القران مطالبی را در جلسهی قبل گفتم در این جلسه هم ادامهی آنها را عرض میکنم(اقرءوا القرآن واعملوا به و لا. . . . . عنه) قرآن بخوانید عمل کنید از قرآن دور نشوید(و لا تغلوا فیه) غلو نکنید(و لا تاکلوا به) با قرآن نان نخورید(و لا تکتثر به) به قرآن فزونی و فخر نفروشید.
1- سوء استفاده از قرآن ممنوع
چون گاهی وقتها انسان دلش میخواهد بگوید من همهی قرآن را حفظ هستم من ده جزء حفظ هستم من با این صوت میخوانم و خدایی نکرده ممکن است از همین قرآن انسان برود جهنم چون هدفش خدا نیست.
حدیث داریم روز قیامت بعضیها میگویند ما قرآن خواندیم خدا و فرشتهها میگویند دروغگو، تو قرآن خواندی که بگویند صوتش خوب است هر چیز خوبی ممکن است استفادهی بد از آن بشود از روضه خوانی از لباس از مسجد از قسم از گریه همهی اینها ممکن است قلابی باشد.
قرآن میگوید ما گاهی اشک قلابی داریم برادران یوسف او را توی چاه انداختند پیش پدرش آمد ند «و جاء وا اباهم عشاء یبکون» شروع کردن گریه کردن که گرگ او را خورده میخواهد بگوید گول گریه را نخورید افرادی هستند که خیال میکنند. . . امروز صبح خانمی آمده میگوید من مدتهاست دنبال عرفا هستم گفتم ما چیزی به نام عرفا نداریم الان در مملکت ما یک عده هستند بعنوان عارف دکانشان است آنکه به ما گفتهاند قرآن است پیغمبر(صل الله علیه و آله) است بعد از پیغمبر هم ائمه هستند ائمه هم گفتهاند زمانی که امام زمان(علیه السلام) غایب است مرجع تقلید این خانم میگفت من دنبال عرفا هستم.
(در مکه یک نفر را دیدم گفتم شما مقلد کی هستی؟ گفت من تقلید نمیکنم من یک عارفی هست که مریدش شدهام گفتم باسمه تعالی غلط کردی! ما چیزی به نام دنبال عارف نداریم علاوه بر اینکه عرفا بسیاری از آنها در زمان ما حقه باز هستند عارف واقعی حضرت امام(رحمه الله علیه) بود عارف هم اگر باشد باید عارفی باشد دین شناس والا هر کسی یک چیزی را میگوید، میگوید عبادت بجز خدمت خلق نیست باسمه تعالی غلط کردی! عبادت چند تا چیز است یکیاش هم خدمت به خلق است بجز خدمت خلق نیست یعنی چه؟ یعنی دیگر هیچ کاری نکنیم بجز خدمت به خلق اصفهان بودم منزل یک کسی شخصی وارد شد یکمرتبه دیدم صاحبخانه دوید گفت از اولیاء الهی است عارف درجه یک است ما هم او را نمیشناختیم آمد دیدیم یک لباسهای ژولیده ناخنها سیاه قیافه به اندازهای که 20 سال است حمام نرفته است یک خورده لباسش سوخته یک خوردهاش رشته روی لباسهایش ریخته خشک شده گفتم آن دینی که تو به آن دعوت میکنی من اصلاً آن دین را قبول ندارم) ما چیزی به عنون عارف پرست دنبال عارف برو نداریم هر چی هست قرآن است عارف میخواهید حضرت زهرا(علیها السلام) عارف میخواهید امیر المومنین(علیه السلام)(صبرت علی عذابک) من تحمل میکنم عذاب تو را اما از فراق تو چه کنم اینرا میگویند عارف مثل مادری که رفته بچهاش را توی دانشگاه یا پادگان ببیند از راه دور و اتوبوس و سرما و گرما خوب که اذیت شده بعد میگویند بچهات رفته مرخصی رفته تمرین نظامی میگوید همهی سختیهای سفر چیزی نیست(صبرت علی عذابک) بر عذاب سفر صبر میکنم(فکیف اصبر علی فراقک) چطور من فراق بچهام را تحمل کنم چطور بچهام را ندیدم اینرا میگویند عارف که حضرت امیر میگوید جهنم را میسوزم تحمل میکنم اما از فراقت چه کنم اینرا میگویند عارف اوج عرفان مناجاتها است(بقیهاش بازی است مثل بازیهایی که گاهی اوقات رادیو و تلویزیون در میآورد اذان میگوید تا اشهد ان لا اله الا الله اذان را میگوید میگوید الهی هذهی صلاتی اصلاً نماز نخواند رادیو الان گفت حی علی خیر العمل بعد لا اله الا الله بعد الله اکبر الله اکبر هنوز الان اذانش تمام شده میگوید الهی هذه صلاتی خدایا این نماز من بود اصلاً همهی ایرانیها میدانند که این دروغ است نماز نخوانده میگوید. . . مثل کوسهای که میگوید خدایا این ریشهای بلند من! خوب تو کوسهای ما داریم که کچلها میگویند زلفعلی اما دیگر این رادیو و تلویزیونش رسوا است. یا مثلا میگوید مناجات العافین مناجات الخائفن یا اداهایی که بعضیها. . . بچههای کلاس اول بتدایی را برده بودند جمکران شش سالش است میگفتند بخوان الهی نفسی معیوب گفتم تو نفس نداری آخر بچهی شش ساله که نفس ندارد این نفسی معیوب قلبی محجوب یعنی گاهی وقتها ادای بزرگان را در آورد ن اینها خودش دروغ است داریم که(لا تغلو فی القرآن) در قرآن غلو نکنید به طریق اولی و به بیان دیگر دعا هم همینطور است گفتند شبی با قرآن ما نفهمیدیم شبی با قرآن یعنی چه البته بد نیست ما چیزی به نام شبی در قرآن نداریم یک مشت قاریهای قرآن میخوانند آدمهایی هم که توی جلسه هستند آهی میکشند و میروند بد نیست نمیگویم کار کاربدی است اما آنکه به ما گفتهاند تدبر در قرآن است 19 سال است قاریهای بین الملل آمدند تو ایران به چه خرجی و دلاری «اذا الشمس کورت» یا «کوورت» حالا بالاخره یکی از اینها یعنی چه؟ هیچکس نفهمید کورت یعنی چه بازی با الفاظ ملک یوم دین مالک یوم دین کوورت کورت) اگر سراغ قرآن میروید الرحمن علّم القرآن آنطور که خدا گفته بگوئید خدا چه جوری گفته؟
2- آداب تلاوت قرآن
1- گفته اول که بی وضو نباشید «لا یمسه الا المطهرون» بعد هم گفته «و رتل القرآن» آرام بخوان بعد هم گفته وقتی خواندی تدبر کن بعداً هم گفته وقتی تدبر کردی عمل کن بعد هم گفته وقتی عمل کردی به دیگران بگو، چی شد؟ خواندن عمل کردن به دیگران رساندن باقیاش دیگر دم طاووس است نمیخواهم بگویم حرامست یا بد است میخواهم بگویم ما را از کارهای دیگر باز میدارد «الزبانیه الی فسقه حمله القرآن اقرب منهم الی عبده الاوثان) الله اکبر پیغمبر(صلی الله علیه و آله) فرمود شعلههای آتش به کسانی که فاسقند سراغ قرآن میروند نزدیکتر است به بت پرستها یعنی افراد قرآنی بد به جهنم از بت پرستها نزدیکترند(القرآن هو دواء) قرآن دوا است. (القرآن غنی لا فقر بعده) اگر کسی قرآن را بداند غنایی است که فقر بعدش نیست در صدر اسلام(یتزوج المرءه الی سوره من القرآن) اصلاً گاهی وقتها یک زن ازدواج میکرده به شرطی که مهریهاش آموزش قرآن باشد.
(ان هذه القلوب تصتع) دلها زنگ میزند گفتند(فما جلائها) اگر دلمان زنگ زد چه کنیم؟ فرمود(ذکر الموت و تلاوه القرآن) قرآن بخوانید خانهای که توی آن قرآن خوانده میشود همینطور که ستارهها برای ما میدرخشد در زمین خانهای که توی آن قرآن خواند میشود برای اهل آسمان درخشش دارد(البیت الذی فیه قرائه القرآن لاهل السماء کما یتراه النجوم لاهل الارض) برای اهل آسمان آن خانه جلوه دارد سه گروه هست که خدا اینها را دوست دارد یک گروه کسی است که از خواب بیدار بشود قرآن بخواند کسی که کمک به فقیر بکند احدی نفهمد کسی که در جبهه است همهی مردم فرار میکنند این یک تنه ایستاده و میجنگد. مثل قرآن تاب بخورید قرآن میگوید به راست راست، به راست راست به چپ چپ، به چپ چپ یعنی هر جوری که قرآن گفته عمل کنید امام رضا(علیه السلام) فرمود لب من که تکان میخورد میخواهم برایتان حدیث بخوانم به من بگوئید امام رضا(علیه السلام) این حدیث را از کدام آیه در آوردی تمام حدیثهای من باید ریشهاش از قرآن باشد به ما گفتهاند اگر حدیثی شنیدید با قرآن متر کنید اگر به آیهی قرآن خورد قبول کنید اگر به آیهی قرآن نخورد قبول نکنید یعنی قرآن میزان است.
3- سخن حضرت زهرا(س) درباره قرآن
خوب چون این بحث در ایام شهادت حضرت زهرا(علیها السلام) پخش میشود ببینیم حضرت زهرا(علیها السلام) راجع به قرآن چی فرموده(عهد قدمه علیکم) قرآن پیمان خداست کسی که قرآن نمیخواند با پیمان خدا قطع رابطه کرده ببینید یک دریایی است توی آن خیلی کشتی است فقه و اصول و فیزیک و شیمی و عرفان و فلسفه و هر رشته علمی یک قایقی است توی این دریا کدام یک از این قایقها را سوار شویم قرآن گفته حتماً حتماً حتماً حتماً فقط این قایق را حفظ میکنم چهار بار گفته حتماً یک بار هم گفته فقط ما قرآن را حفظ میکنیم حالا تکلیف طلبهها روشن میشود تکلیف منبرها روشن میشود، آیهاش این است «انا نحن نزلنا الذکر و انا له لحافظون» به درستی که ما نازل کردیم قرآن را و به درستی که ما فقط او را حفظ میکنیم کلمهی(ان) یعنی حتماً دومرتبه این(انا) یعنی حتماً لام لحافظون این لامها مثل اینکه میگوئیم «ان الانسان لفی خسر ان الانسان لیطغی» معنای این لام هم حتماً است جملهی اسمیه هم مال تاکید است اگر گفتیم ضرب زید یا اگر گفتیم زید ضرب این جملهی فعلیه است چون از فعل شروع میشود جملهی اسمیه تاکیدش بیشتر است چون اینجا با اسم شروع شده این هم معنای حتماً است پس چهار تا حتماً توی این آیه است بعد(له لحافظون) اگر میگفت(انا لحافظون له) اگر میگفت ما حفظ میکنیم قرآن را یعنی ممکن است قرآن را حفظ کنیم یک چیز دیگر را هم حفظ میکنیم یکوقت کسی به کسی میگوید نعبد ایاک یعنی عبادت میکنم تو را یعنی دیگری را هم اما وقتی میگوئی ایاک نعبد یعنی فقط تو وقتی میگوید «له» یعنی فقط.
4- همه کمالات در قرآن
عمرمان را کجا خرج کنیم؟ هر چه بخوانیم همه کمالها ارزش است دربارهی قرآن اول میگوید قرآن بعد میگوید انسان باقی علوم را اول میگوید انسان بعد باقی علوم(بقیه استخلفها لکم) علوم الهی است از انبیاء پیشین یادگار انبیاء است یادگار تاریخ است قرآن تاریخ دست نخورده است تاریخهای دیگر حق توی آن هست باطل توی آن هست تملق توی آن هست ترس توی آن هست معلوم نیست این آقایی که این تاریخ را نوشته. . . اگر زمان شاه تاریخ پهلوی را بنویسند از پهلوی تجلیل میکنند اگر در جمهوری اسلامی تاریخ پهلوی را بنویسند از پهلوی انتقاد میکند بالاخره با چه عینکی؟ عینک سبز بگذاریم همهی کاهها را هم علف میبینیم عینک سرخ بگذاریم همهی شلغمها را لبو میبینیم تاریخ مربوط به این است که تاریخ نویس کی باشد چه غذایی خورده باشد چه پولی گرفته باشد چقدر ترسانده باشنندش. . . چقدر ترساندش. . . . چقدر ترسانده بشنن. . . چقدر تهدید شده باشد چقدر تطمیع شده باشد تارخ پایش به جایی بند نیست اما قرآن تاریخ سالمی است قرآن یک تاریخی است که خدا اینرا ذخیره کرده برای شما تاریخ قطعی دست نخورده(بینه بصائره) بصیرتهای قرآن روشن است رفتیم خانهی بزرگواری گفت آقای قرائتی من خیلی شما را دوست دارم و نگران تو هستم یک ذکری دارم و میخواهم آن ذکر را بخوانم که تو بیمه بشوی که هیچکس به تو آسیب نرساند گفتیم خدا پدر تو را بیامرزد گفت بلند شو بایست یکمرتبه همچین کرد هی سوت کشید و فوت کرد گفتم آقا من میخواهم سگ من را بخورد دعای تو را نمیخواهم اصلاً دعای سوتکی فوتکی ما در اسلام نداریم(و اعلام القاصدین علیک الواضحه) توی زیارت امین الله داریم خدایا راه تو روشن است گیر و گور و پیچ و پوچ ندارد زهرا(علیها السلام) میفرماید قرآن(بینه بصائره) شفاف است آدمهای دیگر پیچیده هستند یک کسی که اخیراً ادعا میکند با امام زمان(علیه السلام) رابطه دارم و حقه باز است و یک مشت هم مرید احمق دارد به مریدهای احمقش گفته بود شخص امام زمان(علیه السلام) پولی پهلوی من فرستاد گفت امسال برو مکه این پول را شخص آقا امام زمان(علیه السلام) فرستاده دوستی داشتیم گفت وارسی کردیم فهمیدیم کی پول را بهش داده زود باور نباشیم سیدی سوار تاکسی شده پول داده به تاکسی پشت پشت رفته افتاده توی جوی زیر جوی هم چاه بوده فرو رفته تاکسی دیده پول زیاد است رفته پس بدهد دیده سید نیست گفته امام زمان(علیه السلام) سوار تاکسیام شد حالا بیا تاکسی را ببوس بابا یک سیدی از ماشین پیاده شد بعد هم سید را از چاه آورد ند بیرون حالا مرده یا نمرده آقا یک دکانی این صاحب تاکسی درست کرده نخ به تاکسیاش میبندند چرخهای ماشیناش را میبوسند امام زمان(علیه السلام) سوار این تاکسی شده نه بابا سیدی بود سوار شد پولش زیادی بود پس افتاد توی جوی و چاه بعد هم امام زمان(علیه السلام) در آمد ما الان دوسه امام زمان داریم که توی زندان است من غصهی خانمها را بیشتر از آقایان میخورم چون مریدهای این رقم آدمها توی زنها بیشتر است.
5- قرآن، مثل خورشید است
زهرا(علیها السلام) میفرماید قرآن بصیرتهایش روشن است قایم موشک بازی نیست(منکشفه سرائره) اسراری دارد ولی قابل کشف در طول تاریخ بار میدهد عین خورشید، خورشید همینطور که الان برای شما مفید است 100 سال پیش 1000 سال پیش هم مفید بود 1000 سال بعد هم مفید است داریم(القرآن یجری مجری الشمس) حدیث داریم قرآن مثل خورشید است حدیث داریم(القرآن حی لا یموت) قرآن زندهای است که هیچوقت نمیمیرد فاطمه زهرا(علیها السلام) میفرماید(مدیم للبریته اجتماعه) هر زمان بخوانی چیزی از آن در میآید(علامهی طباطبایی فرمود تفسیر قرآن دو سال به دو سال باید عوض بشود چون امروز از قرآن چیزی میفهمی فردا چیز دیگری میفهمی حالا تشبیه زشت است من از قرآن معذرت میخواهم الان بهتر از این تشبیه توی ذهنم نیست ممکن است جسارت به قرآن بشود از قرآن معذرت میخواهم مثل آجر الان تا 1000 سال دیگر تا 1000 سال دیگر هیچ فرقی نمیکند ولی از همین آجرها هر مهندسی یک ساختمانی میسازد و لذا قرآن را هم که استخاره. . .) اخیرا کتابی چاپ شده کتاب استخاره متاسفم توی فروشگاه هم گفتند خیلی فروش رفته از این هم از عوامی مردم است نوشته این آیه خوب است این آیه بد «فأخرجناهم من جنات وعیون» اینها را از باغها و چشمهها. . . بد است میگوید از باغها و جنات خارجشان کردیم بابا این مراد از جنات و عیون فرعون است فرعون میگوید ما موسی و طرفداران موسی را از باغهای خودمان بیرون کردیم خوب چه بهتر من از خدا میخواهم. . . مثل اینکه شاه بگوید من قرائتی را از کاخ بیرونش کردم خوب افتخار من است که توی کاخ تو نبودم آیه را میخواند میگوید این بد است اینها را از بهشت بیرون کردند استخاره را باید عالم قرآن شناس بکند حتی هر عالمی نمیتواند استخاره کند عالمی که با تفسیر آشنا باشد باید استخاره کند(بسیاری از آیات بالایش نوشته بد بسیار خوب است بسیاری از ایات روی آن نوشته خوب ولی. . . فهم قرآن یک چیزی است یک کسی توی خیابان راه میرفت نگاهش به شکمش بود گفتند چقدر نگاهت به شکمت است گفت دکتر به من گفته مواظب شکمت باش این معنای مواظب شکمت باش را نفهمیده فهم قرآن هم خودش یک چیزی است)
6- سخن گفتن فضّه با قرآن
(قائد الی رضوان اتباع) زهرا(علیها السلام) میفرماید قرآن یارانش را به بهشت میبرد قرآن میفرماید(تبیان حجج الله المنوره) بیان حجتهای الهی است قرآن استدلالهایش شفاف است(فضائله مندوبه و جمله الکافیه و شرائره مکتوبه و بیناته خاویه) خود زهرا(علیها السلام) سخنرانی کرد اینقدر آیهی قرآن توی آن بود نه زهرا(علیها السلام)، کنیز زهرا(علیها السلام) فضه میگوید فضه را توی بیابان دیدمش به او گفتم خانم کی هستی؟ فوری آیهی قرآن خواند گفت «سلام علیکم فسوف تعلمون» این آیهی قرآن است یعنی اول سلام کن بعد حرف بزن بعد هم «سوف تعلمون» یعنی در اینده روشن میشود که من کی هستم به او گفتم توی بیابان چه میکنی؟ گفت «من یهدی الله فلا مضل له» اگر کسی خدا هدایتش کند گم نمیشود آیهی قرآن خواند ولی معنایش این است که من گم شدهام گفت سلام علیکم جواب داد گفتم تو جن هستی یا انس؟ گفت «یا بنی آدم خذوا زینتکم» یعنی من آدم هستم به او گفتم من أین اقبل؟ از کجا میآیی؟ گفت «ینادون من مکان بعید» یعنی جایم از جای دوری است گفتم أین تقصدین، کجا داری میروی؟ گفت «ولله علی الناس حج البیت» توی راه مکه گم شدهام گفتم متی انقطعت، چند روز است که گم شدهای؟ عوض اینکه بگوید 6 روز آیهی قرآن خواند گفت «خلقنا السماوات و الارض فی سته ایام» شش روز است که گم شدهام گفتم اتشتهین طعاما، غذا میخواهی؟ گفت «و ما جعلناهم جسدا لا یاکلون الطعام» انبیاء موجوداتی نیستند که نیاز به غذا نداشته باشند یعنی چرا غذا میخورم گفتم اگر غذا میخواهی تو عقب من بیا که ببرمت غذا بدهم گفت «لا یکلف الله نفسا الا وسعها» گفت من 6 روز است که گرسنگی کشیدهام بیش از این رمق دویدن ندارم نمیتوانم بیایم گفتم بیا پشت من سوار شو سوار اسب بودم گفتم خانم بیا دو پشته سوار شویم گفت «لو کان فیهما الهه الا الله لفسدتا» اگر زمین و آسمان دو تا خدا داشته باشد فاسد میشود یعنی زن و مر با هم فساد میشود البته موتوریها انشاء الله زن و شوهر هستند یعنی دو پشته سوار شدن فساد است به او گفتم من پیاده میشوم تو سوار شو پیاده شدم فرکبتها گفتم خانم تو سوار شو سوار که شد گفت «سبحان الذی سخر لنا هذا» یعنی منزه است خدایی که این وسیله را برای ما رساند او را به قافله رساندم گفتم الک احد فیها، توی قافله آشنا داری؟ میخواست بگوید چهار تا پسر دارم گفت «یا داوود انا جعلناک خلیفه» یک پسر دارم بنام داوود «و ما محمد الا رسول» یک پسر دارم به نام محمد «یا یحیی خذ الکتاب» یک پسر دارم به نام یحیی «یا موسی انی» یک پسر دارم به نام موسی چهار تا آیهی قرآن خواند که گفت من چهارتا از پسرهایم توی کاروان است به پسرهایش رساندم آنوقت فوری به پسر هایش گفت این آدم امینی است توی بیابان من را پیدا کرد به من غذا داد خودش هم از اسب پیاده شد بجای خودش من را سوار کرد به کاروان رساند پس این را اجیرش کنیم چون آدم امینی است نگاه بد توی بیابان به من نکرد با اینکه یک زن تنها بودم «یا ابت استأجره» همینطور که دختران شعیب به شعیب گفتند موسی جوان خوبی است بزغاله هایمان را زودتر از نوبت آب داد و توی راه به ما نگاه بد نکرد « ابت استاجره» یعنی به پسرهایش گفت این فرد را بعنوان همکار بیاورید بعد میگفت پسرها خوشحال شدند که مادرشان به کاروان رسیده و گمشده پیدا شده یک هدیهها و پولهایی را به او دادند «والله یضاعف لمن یشاء» آخرش گفتیم این خانم کی بود هر چه گفتیم قرآن خواند گفتند ایشان 20 سال است هر چه میخوهد بگوید از قرآن میگوید گفتیم خوب کیه؟ گفتند کنیز حضرت زهرا(علیها السلام) است.
اگر کسی با قرآن آشنا باشد میتواند تمام حرفهایش را با قرآن بزند و ما در زمان خودمان دیدیم محمد حسین طباطبایی در مکه هفت هشت نفر اسلام شناس درجه یک دورش جمع شدند هر سوالی از او کردند با قرآن جواب داد از یکی از کشورها آمده بودند گفتند هذا مهدی؟ این حضرت مهدی است گفتیم نه بابا این مهدی نیست مهدی کجا این کجا.
امیدوارم که ما بتوانیم در سایهی الرحمن یعنی در سایهی رحمت الهی خودمان جامعهمان با قرآن آشنا بشویم مزهی قرآن را بچشیم انتخاب همسر آیهاش چیه؟ شیر دادن آیهاش چیه؟ بله برون آیهاش چیه؟ نام بچه را چی بگذاریم کدام آیه؟ شوهرمان چه شغلی داشته باشد قرآن به ما بگوید بیخود نگوئیم من این شوهر را میخواهم یا آن شوهر را من این خانه را میخواهم یا آن خانه را من این شغل را دوست دارم یعنی حبمان بغضمان تصمیممان دوستیمان قهرمان خوراکمان پوشاکمان لباسمان حجابمان اخلاقمان بچه داریمان رفتارمان با همسایه با جامعه با دوست با دشمن با همهی افراد با استاد با شاگرد با فقیر با غنی تمام رفتارهایمان رفتار قرآنی باشد اگر رفتار قرآنی شد دیگر برای نابینا عبوس نمیکنیم قرآن میگوید یک نابینا وارد شد شخصی عبوس کرد ده تا آیه به رگبار بست چرا برای نابینا عبوس کرد درست است نابینا است و فقیر و کور است نفهمید که عبوس کردی برای این چه بخندی و چه عبوس کنی نمیفهمد اما تو نباید بخاطر فقر توی صورت نابینا عبوس کنی «عبس و تولی أن جائهم الاعمی» یک نابینا که آمد عبوس کردی مهم نیست که به او بر بخورد ممکن است شما خلافی بکنی طرف هم نفهمد اما قرآن میگوید خلاف خلاف است گرچه طرف نفهمد.
خدایا قرآن را نور فکر ما نور چشم ما نور روابط ما نور اخلاق و اقتصاد و سیاست ما قرار بده.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته