اقسام ظلم و عاقبت ظالمان -1

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا و نبینا محمد و علی اهل بیته و لعنه الله علی اعدائهم اجمعین
بحث این جلسه مقداری راجع به ظلم می‏خواهیم صحبت کنیم موضوعاتی که در نظر گرفته‏ام 1-اهمیت و خطر ظلم و اقسام ظلم و نتیجه ظلم و کمک به ظالم راجع به اینها مطالبی را می‏خواهیم بگوییم چون ظلم بوده است و هنوز هم بعضی به بعضی ظلم می‏کنند در آینده هم ظلم خواهد بود وقتی می‏گوییم ظالم فقط مصادیقش را فرد اعلی نگیرید ما وقتی می‏گوییم ظلم می‏گوییم مثلا فلانی را می‏گوید نه تجاوز به حریم هوایی ظلم است ممکن است پروازهای کشوری بیاید در یک کشوری تجاوز به حریم هوایی بکند خوب شما هم که سیگار می‏کشی و بغل دستی ات اذیت می‏شود شماهم تجاوز به حریم هوایی می‏کنی منتهی درجه‏اش فرق می‏کند. دزد یک وقت تخم مرغ می‏دزدد یکوقت مرغ می‏دزدد یکوقت مرغداری می‏دزدد یکوقت کشتی آهن را توی دریا می‏دزدد یکوقت نفت کشوری را می‏دزدد وقتی بحث دزدی می‏شود نخ نخ اش کنیم هر کسی تطبیق کند با زندگی خودش که آیا به چه کسانی ظلم کرده و چه جوری باید جبران کند یک بحث هم داریم برای جبران ظلم.
نابودی و هلاکت، عاقبت ظالم در دنیا
پس موضوع بحث ظلم است در قرآن خیلی آیه برای ظلم داریم «الظلم فی الدنیا بوارٌ و فی الاخرة دمار» («بوار» یعنی نابودی این بوار همینطور که می‏گوییم بور می‏گویند فلانی بور شد شما نمی‏گویید؟ فلانی بور شد یعنی نابود شد) «و فی الاخرة دمار» دمار هم یعنی هلاکت دمار هم ما می‏گوییم – دماراز روزگارش در آمد «الظلم یزل القدم یسلب النعم یهلک الامم» ظلم قدم‌ها را می‏لرزاند یعنی آدم ظالم قدمش می‏لرزد یعنی پایگاهی ندارد خودش هم می‏داند ظلم کرده هی از توی دل می‏ترسد «الخائن الخائف» آدمی که یک غلطی کرده… مثل راننده‏ای که مثلا قاچاق بار کرده این خودش هم پشت فرمان از سایه خودش هم می‏ترسد قدمش می‏لرزد «یسلب النعم» ظلم نعمت‏ها را از بین می‏برد اگر کسی ظلم کند خدا نعمت هایش را از او می‏گیرد امت هایی و حکومت هایی بخاطر ظلم نابود می‏شوند یعنی از نظر درونی اضطراب دارد از نظر بیرونی فردی نعمت هایش گرفته می‏شود از نظر حکومتی حکومت اش واژگون می‏شود. ظلم هم اثر روحی و روانی دارد هم اثر فردی دارد و هم اثر اجتماعی دارد.
خداوند، حامی مظلوم و مقابل ظالم
«من ظلم عبادالله کان الله خصمه دون عباده» اگر کسی به بنده خدا ظلم کند با خدا طرف است با بنده خدا طرف نیست ظلم کردی این هم نتوانست از خودش دفاع کند ولی طرف تو خداست حضرت امیر(علیه السلام) فرمود والله، والله‏ای که حضرت علی (علیه السلام) می‏گوید غیر از والله‏ای است که ما می‏گوییم ما سر یک چیزی جزیی می‏گوییم والله. گاهی 4 نفر والیبال بازی می‏کنند یکی می‏گوید توپ داخل خط بود یکی می‏گوید خارج خط والله داخل بود والله خارج بود به خدا، به ابوالفضل (علیه السلام) هر چه خدا و ابوالفضل (علیه السلام) است سر یک توپ خرج می‏کند این والله ما است ولی والله امیر المومنین (علیه السلام)… در یک ماجرایی به امام سجاد (علیه السلام) گفتند قسم بخور گفت قسم نمی‏خورم گفتند 400 درهم یا دینار باید بدهی گفت می‏دهم گفتند آقا چرا پول مفت می‏دهنی قسم بخور گفت عزت اسم خدا بیش از چهارصد درهم است ولو قسم من راست است من قسم راست هم نمی‏خورم من ترجیح می‏دهم پول بدهم نام مبارک خدا را یدک نکشم.
 امیرالمومنین (علیه السلام) فرمود والله قسم اگر دستهایم را غل کنند غل و زنجیر به دستم ببندند من را به زمین‏ها بکشانند راضی ترم تا به یک بنده خدا ظلم کنم به زمین‏ها بکشند نه برای یک متر و دو متر با غل و زنجیر امیرالمومنین (علیه السلام) را ببندند و به زمین‏های توی کوچه‏ها بکشند فرمود این برای من گواراتر از این است که به یک نفر ظلم کنم حتی به حیوان نباید ظلم کرد. (من بارها این حدیث را خوانده‏ام که اگر حاجی ایی که زودتر از حاجی‏های دیگر آمد مکه امضایش را قبول نکنید برای اینکه حاجی ایی که زود آمد مکه معلوم می‏شود اسب و شترش را تو راه دوانده و خسته کرده و کسی که حتی به حیوانش رحم نکند امضایش از اعتبار ساقط می‏شود به حیوان هم نمی‏شود ظلم کرد)
ظلم به حیوان، کیفر در آخرت
حضرت حیوانی را دید بار روی آن است صاحبش هم رفته جایی حضرت فرمود صاحب این حیوان خودش را برای قیامت آماده کند جواب باید بدهد حیوان بارش کردی باید برانی اش زیر بار نگه داشته‏ای و رفته‏ای اختلاط می‏کنی داریم که حیوان را جلوی حیوان ذبح نکنید چون حیوان شعور دارد و می‏فهمد که او سرش را دارند می‏برند حیوان را جلوی حیوان ذبح نکنید داریم حیوان اگر خواب است سراغش نروید داریم وقتی می‏خواهید زکات بگیرید شتر را بین شتر و بچه شتر فاصله نینداز بچه شتر بی مادر نشود داریم وقتی می‏روید شیر بدوشید ناخن هایتان را بگیرید یکوقت ناخن تان پستان گاو را اذیت نکند داریم وقتی می‏روید شیر بدوشید یک مقدار شیر بگذار برای گوساله همه‏اش را ندوش (داریم که اگر حیوان آرام است زنگوله سرش نکن زنگوله صداش گوش حیوان را اذیت می‏کند منگوله سرش کن منگوله می‏دانید که از این چیزهایی است که با پشم و اینها… اگرچموش است زنگوله اگر رام است منگوله. داریم که اگر قاضی کفشش تنگ است قضاوت نکند چون ممکن است فشاری که به پایش می‏آید در قضاوتش اثر بگذارد ظلم بشود داریم اگر قاضی ادرار دارد قضاوت نکند ممکن است ادرارش در قضاوتش ظلم بشود چه دینی داریم ما چی چی هستیم ما دین چی چیه؟) خیلی سخت است چقدر ظلم کرده‏ایم خدا می‏داند.
عدم رعایت حقوق اجتماعی، ظلم به جامعه
اصلا لذت می‏برد سوار موتور شده لوله موتورش خیابان را پر دود می‏کند هه هه می‏خندد اصلا کیف می‏کند که این موتور منحصر به فرد است که وقتی می‏رود دودش همه خیابان را می‏گیرد. هر دودی که حلق کسی برود آقای موتورسوار ماشین هایی که اگزوزش خراب است ماشین هایی که خرابند و هوا را کثیف می‏کند راننده ماشین و مالک ماشین روز قیامت باید جواب بدهند آبگرمکن شما درست نمی‏کنی دوده‏اش می‏رود خانه همسایه، باید جواب بدهی تمام کسانی که برای عمه و مادر و پدر و مادرشان فاتحه می‏گیرند و بلندگوی مسجد… تمام منبرهایی که بلندگوی مسجدش و بلندگوی سخنرانی اش مردم را اذیت می‏کند این واعظ باید روز قیامت جواب بدهد آقا تو توی مسجد می‏خواستی موعظه بگویی بنده هم توی خانه‏ام می‏خواستم بخوابم تو چه حقی داشتی با موعظه من را از خواب بیدار کردی هیچ منبری حق ندارد بلندگویش همسایه را اذیت کند فقط یک جا حق دادزدن داریم و آن هم اذان است این هم تازه اگر خوش صدا نباشد حق ندارد اذان بگوید خوش صدا 2 دقیقه اذان بگوییم مردم از خواب بیدار شدند طوری نیست اصلا شهر اسلامی علامتش این است مردم با الله اکبر از خواب بیدار شوند این افتخار شهرمان است منتهی اذان چقدر طول بکشد 3 دقیقه 4 دقیقه اذان قابل تحمل است ولی یک ساعت و نیم ساعت و دو ساعت و نیم سخنرانی قابل تحمل نیست. بلندگو، بوق، اگزوز، دودکش حمام، دوبله پارک کردن، آشغال ریختن توی جوی. چقدر ما ظلم می‏کنیم. «من ظلم قصم، عمره» اگر کسی ظلم کند عمرش شکسته می‏شود آدم ظالم عمر طولانی ندارد «الظلم فی الدنیا هو الظلمات فی الاخرة» کسی که در دنیا ظلم کند در آخرت در ظلمات است.
ظلم به مردم، چه کافر چه مسلمان، کیفر دارد
«اتقوا دعوة المظلوم و ان کان کافرا» (2) اگر به کافر هم ظلم کردی نفرینت کرد نفرین او مستجاب می‏شود الله اکبر اگر به کافر ظلم کردی ظلم به کافر هم بترسید برای اینکه آه کافر هم مسلمان را می‏گیرد (انفذ السهام دعوة المظلوم) از سرنیزه تیزتر چیست؟ نفرین مظلوم الله اکبر از سرنیزه تیزتر چیست؟ نفرین مظلوم. نتیجه ظلم چیه؟ بسم الله هلاکت قرآن زیاد داریم «اخذناهم اهلکنا القرون من قبلکم لماظلموا» اهلکنا هلاک کردیم «لماظلموا» چون ظلم کردند هلاک کردیم. اگر کسی ظلم کند شفاعت هم شامل حالش نمی‏شود حضرت نوح (علیه السلام) رفت شفاعت پسرش را بکند گفت خدایا پسرم… فرمود هیچی نگو پسرت ظالم است ظالم که شد شفاعت هم شامل حالش نمی‏شود «لاتخاطبنی» یعنی مرا مخاطب قرار نده اصلا حرفش را نزن اینکه ما بیائیم ظلم کنیم خیلی راحت تریاک می‏آورد می‏برد جوانها را نابود می‏شود ظهر عاشورا همچین سینه می‏زند که خود امام حسین (علیه السلام) هم باشد اینطور سینه نمی‏زند ولی قاچاقچی است. قشنگ تریاک می‏فروشد جوانهای مردم را نابود می‏کند مال مردم را دود می‏کند ولی خوب.
ظالم، مشمول شفاعت نمی‏شود
خدا به پیغمبر می‏گوید شفاعت… این نوح! نوح (علیه السلام) خیلی عزیز است خدا سلامی که به نوح (علیه السلام) می‏کند به هیچ پیغمبری نمی‏کند خداوند توی قرآن، خدا به همه پیغمبرها یعنی به خیلی پیغمبرها سلام می‏کند یعنی می‏گوید «سلام علی ابراهیم» «سلام علی موسی و هارون» اما به نوح (علیه السلام) که سلام می‏کند می‏گوید «سلام علی نوح» بعد می‏گوید «فی العالمین» یعنی سلام به حضرت نوح (علیه السلام) پررنگتر است از سلام به باقی… در عین می‏گوید با اینکه خدا به تو سلام می‏کند اما راجع به آقازاده چیزی نفرمائید اینجا آقازادگی نیست مثل باقی‏ها غرق بشود. (صلوات بفرستید) پسر نوح (علیه السلام) هرچه نوح (علیه السلام) گفت بابا ایمان بیاور گفت ایمان نمی‏آورم گفت خدا بنا دارد غرقت کند گفت من! چی چی می‏گویی غرق می‏شوم؟ پس این کوهها چیه؟ این کوه است من تا ببینم غرق می‏شوم «ساوی الی جبل» می‏روم سر قله کوه که غرق نشوم گفت بابا اگر قهر خدا بیاید کوه هم نجات نمی‏دهد این آیه‏اش اینست عربی بخوانم با عربی هم آشنا هستید «آوی، ماوی» یعنی خانه (سین) یعنی در آینده «ماوی» می‏گیرم «الی» به سوی «جبل» من می‏روم سرکوه «یعصمنی» این آیه قرآن است معصوم می‏کند من را می‏گویند فلانی معصوم است یعنی محفوظ است یعنی گناه نمی‏کند می‏روم سر کوه، کوه من را حفظ می‏کند. یک خاطره یادم آمد برایتان بگویم قدیم که لوله کشی نبود توی محله‏ها چاه آب بود هر چاه آبی مقداری از محله را آب می‏داد منطقه شهر چیز… خیابان ری و کوچه شترداران اینجا آب به آن نمی‏رسید چون آخرین کوچه بود آبها یا گل و آشغال می‏رفت توی کوچه شترداران یک روحانی بود روضه خوان بود گفتند تو محرم می‏روی خانه ناصرالدین شاه روضه بخوانی از ناصرالدین شاه بخواه که یک چاه آب توی محله خودمان بزند که ما هم آب تمیز داشته باشیم همیشه آب، آخر آب محله‏های دیگر می‏آید ماخودمان چاه آب داشته باشیم گفت انشاءالله امروز یک کاری می‏کنم این روضه خوان رفت روی منبر و ناصرالدین شاه هم نشسته ظهر عاشورا روضه خواند شروع کرد سوره نوح (علیه السلام) را گفت نوح (علیه السلام) به پسرش گفت ایمان بیاور غرق می‏شوی گفت من غرق نمی‏شوم می‏روم آسیا نوح (علیه السلام) هم گفت آسیا را هم آب می‏گیرد گفت می‏روم ایران نوح (علیه السلام) گفت ایران را هم آب می‏گیرد گفت می‏روم تهران نوح (علیه السلام) گفت تهران را هم آب می‏گیرد گفت می‏روم کوچه شترداران!! نوح (علیه السلام) هیچی نگفت یعنی خاطرش جمع شد که اگر همه دنیا آب به آن برسد به کوچه شترداران نمی‏رسد بعد گفت ما خلاصه وضع کوچه مان آب به آن نمی‏رسد حتی آنجایی هم که همه جا آب باشد آب به ما نمی‏رسد هیچی، یک چاه آب گرفت خلاصه، امان از آخوند اگر بخواهد یک کاری را بکند؛ از نوح آوردش تا کوچه شترداران البته هنر است همه آخوندها اینطور نیستند. حالا… آشپز اگر آشپز خوبی باشد از پوست پرتقال هم مربا درست می‏کند به ادنی مناسبت می‏تواند.
 دارم ظلم را می‏گویم اگر کسی ظالم باشد شفاعت پیغمبر اولوالعزم، نوح (علیه السلام) پیغمبر اولوالعزم است توی 124 هزار پیغمبر 5 تا اولوالعزم است نوح (علیه السلام) اولین پیغمبر اولوالعزم است این هم شفاعت در مقابل پسرش خیلی مهم است اولین پیغمبر اولوالعزم که شفاعت برای پسرش می‏کند مستجاب نمی‏شود برای اینکه پسرش (با هم بگوئید) می‏گوید: «لاتخاطبنی فی الذین ظلموا». یک آیه داریم می‏فرماید «و سیعلم الذین ظلموا» این «سیعلم» یعنی به تو خواهم گفت این به تو خواهم گفت خیلی حرف توی آن هست آخر یکوقت می‏گوید فردا برو یک سیلی به تو می‏زنند فردا زندانت می‏کنند فردا اعدامت می‏کنند معلوم است سیلی یا اعدام یا چیه اما یکوقت می‏گوید برو فردا به تو می‏گویم این به تو می‏گویم خیلی حرف توی آن هست چون آدم نمی‏داند چی چیه. غیبت هم همینطور است گاهی آدم می‏گوید فلانی فلان عیب را دارد خوب معلوم می‏شود غیبتش چیه یک عیب کسی را بگویی آدم معلوم است غیبتش را گفتی معلوم شد چیه اما یکوقت می‏گویی فلانی هو!!! بگذار دهانم روی هم باشد غیبت نکنیم اه! این بدتر از صدتا غیبت است چون اگر می‏گفتی کچل است کور است بی سواد است خل است حریص است ترسو است خوب ما می‏فهمیدیم یک عیب دارد اما این فوتی که کردی توی این فوت همه چیز بود سکوت‌هایی هست که این سکوت‌ها ویتامین صد تا فریاد و نعره دارد «سیعلم» به تو خواهم گفت چیه.
نیکوکاران، معاف از بازخواست
«انما السبیل علی الذین یظلمون» آدم اگر ظالم باشد توبیخ دارد آدم اگر نیکوکار باشد کاریش ندارند «و ماعلی المحسنین من سبیل» قرآن می‏گوید محسن به او راهی نیست یعنی چه؟ بنده می‏خواهم بروم می‏بینم یک بچه نشسته وسط کوچه می‏ترسم موتوری به او بخورد ماشین به او بخورد دست بچه را می‏گیرم می‏گویم بیاآقاجان! کنار دیوار او را می‏نشانم خوب نیتام خیر بوده حالا تصادفا از دیوار یک عقرب می‏آید بچه را می‏گزد اینجا من باید جریمه بدهم؟ نه خیر من نیکوکار بوده‏ام چون قصدم نیکویی بوده شما نمی‏توانی از من تاوان بگیری قرآن می‏گوید« ما علی المحسنین من سبیل» یعنی آدمی که محسن است هدفش خیربوده گرچه دسته گلی هم آب بده نباید تاوان بدهند چون هدفش خیر بوده پیرزنی، پیرمردی باری را می‏گیرد می‏دانم نمی‏تواند بکشد می‏گویم آقا به من بده تا می‏روم از او بگیرم تصادفا پای خودم را می‏گذارم روی پوست خیار تق می‏افتی همه بارش مثلا یا می‏ریزد یا می‏شکند این نمی‏تواند بگوید آقا تو بار من را گرفتی از بین بردی باباجان من می‏خواستم خدمت کنم اگر کسی هدفش خدمت باشد ولو دسته گلی هم آب بدهد طوری نیست غرضش خدمت باشد ما خیال کردیم این آدم خوبی است به او رأی دادیم پوچ درآمد تو گناهی نکرده‏ای چون وقتی رفتی پای صندوق غرضت خدمت بوده حالا بد در آمده که هیچی. رفته چک بگیرد جیب اش را زده‏اند بابا غرضم خیر بود البته (این «ما علی المحسنین من سبیل» الحمدالله ورافتاد. توی کشور ما این نبود) توی کشور ما آدم خیرخواه هم گیر می‏افتاد یک کسی افتاده توی خیابان آدم می‏بردش توی بیمارستان، بیمارستان هم مچ همین را می‏گرفت می‏گفت بابا من نزدمش یک موتوری زد فرار کرد من دلم سوخت آوردمش می‏گفتند نه تو هم‏گیر هستی یعنی اینجا هر کسی هم می‏خواست خیری را برساند… می‏رفت ثواب بکند کباب می‏شد ولی مثل اینکه الحمد لله قانونش حذف شد الحمد لله. چند وقت پیش که اینطور بود چون یک کسی افتاده بود من گفتم ببریم بیمارستان گفت خودت گیر می‏افتی گفتیم چیه؟ گفت قانون است. خوب، یک قانون هایی است که آدم تعجب می‏کند یکوقتی قانون گذاشته بودند مال صنف بود یا مال شهرداری بود یا نمی‏دانم مال کجا بود یک قانون خیلی عجیب و غریب بود که آرایشگاهی‏ها روزهای جمعه تعطیل کنند اه… الان هم هست؟ یعنی از این قانون بدتر هم می‏شود باشد بابا هر کسی بچه‏اش را روز جمعه می‏برد حمام می‏برد سلمانی می‏برد آرایشگاهی آخر اینهایی که بچه دارند روز جمعه می‏رسد که بچه‏اش را ببرد آرایشگاهی ببرد… می‏گوید نه مثل اینکه بگویید روضه خوانها روز عاشورا تعطیل کنند آخر این چه قانونی است وقت آرایشگاهی روز جمعه است آخر این چه قانونی است ما هنوز از این قانون‌ها را داریم متاسفانه خوب.
دوری از ظلم، شرط رهبری الهی
ظالم به درد رهبری نمی‏خورد حضرت ابراهیم (علیه السلام) وقتی امام شد گفت خدایا نسلام هم امام باشد فرمود این خبرها نیست «لاینال عهدی الظالمین» این امامت و رهبری عهد الهی است این عهد الهی به آدم ظالم، «لاینال» نایل نمی‏شود ظالم نباید رهبر بشود حالا ظلم چیه؟ ما فکر می‏کنیم ظلم بزن بکش است نه تحقیر هم ظلم است. آمدند گفتند یا رسول الله یک مشت گدا دور تو هستند ما آدم‌های درجه یک این گداها را بیرون کن ما بیاییم خدا گفت اگر گداها را بیرون کنی ظالم هستی «فتطر دهم فتکون من الظالمین» به چه دلیل یکی کت و شلوارش شیک… ما الان توی مجلس‏های روضه مان هم هست توی مجالس روضه امام حسین (علیه السلام) اینطور هست که اگر چهار تا سوپردولوکس یا پولدار وارد شد رئیس هیئت می‏آید می‏گوید بعضی رئیس هیئت‏ها می‏آید می‏گوید بلند شوید بروید بیرون بروید بیرون این بچه‏ها و فقیرها را بیرون می‏کند شخصیت‏ها را می‏نشاند فکر می‏کنند که اینجا بانک است که هر کس پولدار است باید چای پررنگ بخورد حسینیه است بانک نیست ما برخوردمان با حسینیه مثل برخورد با بانک است اینطور نباید باشد اینهایی که می‏گویم متن وحی است خواب نیست من تقاضا کردم از منبری‌ها در تهران جلسه‏ای بود گفتم تو را به 124 هزار پیغمبر (علیهما السلام) خواب نگویید الا، گاهی خواب بگویید طوری نیست چون خوابها یا دروغ است یا راست است تازه اگر خوابها راست باشد یک هفتادم وحی است این وحی خالی است همه‏اش وحی است چرا ما چیزی که صددرصدش وحی است بگذاریم زمین، خواب نقل کنیم که اگر راست بگویید یک هفتادم است کدام بازاری یک جنسی را که همه مشتری‌ها سود می‏دهند رها می‏کند می‏رود جنسی می‏خرد که هر 70 مشتری یکی اش سود دارد عقل می‏گوید نمی‏گویم اصلش خواب نباشد ولی حساب کنیم… در این قرآن سه تا خواب نقل شده توی 6، 7 هزار آیه به حد ضرورت بعضی منبرها از اول تا آخرش، بدنه‏اش خواب است بعضی مداح‏ها از اول… حالا چه خوابهای چرند وپرندی من به مسئولین فرهنگی کشور گفتم شعرهای مداح‏ها را چک کنید روضه‏ها را چک کنید والله به خدا بعضی هایش دروغ است (خواب دید کسی را برده‏اند جهنم فقط دست و سینه‏اش سالم است همه بدنش را سوزانده‏اند جز دست و سینه‏اش گفتم چرا؟ گفت برای اینکه این برای امام حسین (علیه السلام) سینه زده خوب وقتی همه می‏سوزد دست هم بسوزد حالا… حالا این چه خدمتی است که به من کرده‏ای که… آخر اگر امام حسین (علیه السلام) شفاعت می‏کند فقط رحم اش برای خودش است آنجایی که من برای او سینه زده‏ام خوب پایم هم بسوزد که من می‏سوزم ببینید آخر چرند وپرند از سروته خواب پیداست.)
 ما باید تبلیغاتمان کنترل بشود بابا گوشت گاو اگر جنون گاوی داشته باشد هیچ کشوری نمی‏خورد و ما اگر حرفهای چرندوپرندی نقل کنیم چه بنویسیم چه بگوییم در هر لباسی باشیم حرف غیرمغزدار بزنیم رئیس ظالم ما هستیم خدا به دزد به چاقوکش به قاتل می‏گوید ظالم ولی کسی که با فکر مردم بازی کند نمی‏گوید ظالم می‏گوید«اظلم» یعنی ظلمش از همه بیشتر است مثل اینکه می‏گوییم فلانی اعلم است یعنی علمش از همه بیشتر است «اظلم» ب کسی است که با فکر مردم بازی کند اگر فیلمی با فکر مردم بازی می‏کند شعری با فکر مردم بازی می‏کند سخنرانی که با فکر… «و من اظلم ممن افتری علی الله» «ومن اظلم ممن منع مساجد الله» اگر فقرا را بیرون کنی ظالمی یکی از مصادیق ظلم همین است بزرگ به تو سلام می‏کند جواب می‏دهی بچه به تو سلام می‏کند جواب نمی‏دهی توی هیئت غذا می‏دهند به بزرگها غذا می‏دهند به بچه‏ها غذا نمی دهند می‏گویند غذا تمام شد بروید خانه تان اه… حاج آقا آدم محترمی است قابلمه آورد حاج آقا… اما اگر چهارتا فقیر قابلمه آوردند برو! می‏خواهی بیا اینجا بخور اینجا قابلمه‏ای نیست همینکه می‏گوید قابلمه‏ای نیست برای افرادی قابلمه را پر کرده به فقیر که رسید می‏گوید قابلمه‏ای نیست طرد افراد فقیر ظلم است.
 خدایا خیلی ظلم کرده‏ایم تو خودت می دانی چقدر ظلم کرده‏ایم خودت می‏دانی چقدر ظلم کرده‏ایم چقدر افرادی را تحقیر کرده‏ایم چقدر افرادی را… اصلا گاهی وقت‏ها من می‏آیم توی مجلس پا از روی دوش همه بر می‏دارم که بروم آنجا بنشینم خوب ظلم است هر جا، جا هست بنشین به چه دلیل پا از روی دوش مردم برمی داری ظلم به مردم می‏کنی چه خبره می‏خواهی آنجا بنشینی گاهی وقتها می‏دانیم جا تنگ است چهارزانو می‏نشینیم بابا آخر جمع کن خودت را جا نیست ظلم است ظلم می‏کنیم خدایا تو را به حق محمدوآل محمد(صلی الله علیه وآله) همه ما را از همه رشته‏های ظلم دور بدار.
 هرچه تا حالا ظلم کرده‏ایم هر چه قابل توبه است توفیق توبه هر چه طرفها مرده‏اند که به آنها ظلم کرده‏ایم ولی از دنیا رفته‏اند خدایا آنهایی که مظلوم ما بوده‏اند از دنیا رفته‏اند آنها را ببخش و بیامرز.
 یک ایمانی به ما بده که از این به بعد این بن عمرمان را دیگر ظلم نکنیم عرض کردم ظلم یکوقت ظلم بزرگ است یکوقت ظلم جزیی همه نقش هایش خطرناک است.
«والسلام و علیکم و رحمه الله»

لینک کوتاه مطلب : https://gharaati.ir/?p=2853

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.