اعتدال در تفریح و شادی -2

«بسم الله الرحمن الرحیم»
«الهی انطقنی بالهدی و الهمنی التقوی»

ماه رمضان 82 بحث اعتدال را داریم اعتدال یعنی میانه روی «اهدنا الصراط المستقیم» خداوند تعریف اسلام را که می‏کند می‏گوید «و کذلک جعلناکم امة وسطا» شما امت وسط هستید امت وسط یعنی نه تند نه کند امت وسط. حالا میانه روی در چی؟ در عبادت در غذا در رفیق شدن در قهر کردن در صلح در خرج کردن در گریه در خنده در شادی در عروسی عرض کنم که مطالعه عرض کنم که ورزش اعتدال در همه چیزی چون آنچه توی جامعه ما می‏بینیم بسیاری از افراد یا افراطی هستند یا تفریطی پس موضوع بحث ما در سایه آیه «اهدنا الصراط المستقیم» موضوع در جستجوی راه مستقیم، راه مستقیم راه اعتدال راه وسط راه میانه نه افراط نه تفریط این موضوعی است که داریم روی آن صحبت می‏کنیم. یکی از شاخه هایش بحث این بود که خنده‏ها و گریه‏ها گاهی…
اعتدال میان خنده و گریه در مجالس دینی
عرض کنم به حضور شما که نامیزان است. ما گاهی وقتها جلساتمان همه‏اش جلسه روضه است آنوقت یک جایی درست می‏کنند بنام فرهنگسرا می‏گویند همه‏اش بیایید بخندید فکر می‏کنیم یک جا باید همه‏اش گریه کرد یک جا باید همه‏اش خندید فکر می‏کنیم اگر توی فرهنگسرا حرف حکیمانه و حرف خوب بزنیم و جلسات علمی مفید رشدی باشد این ضد تفریح است و فکر می‏کنیم اگر توی مسجد گاهی یک کسی یک چیزی گفت شاد بود مردم را خنداند این کار، کار درستی نیست نه خیر «وانه هو اضحک و ابکی». خداوند هم می‏خنداند و هم می‏گریاند منتهی کنترل باید باشد یعنی باید سهم همه داده بشود هر چیزی سهمی دارد معلم چقدر سهم دارد؟ مادر سهم اش چیه؟ همسایه سهم اش چیه؟ سهم آزادی چیه؟ سهم اخلاق چیه؟ سهم منطق چیه؟ ما گاهی وقتها مثلا می‏گوییم که آزادیه! فکر می‏کنیم حالا که آزادیه می‏توانیم توی روزنامه به هم فحش بدهیم آنوقت سهم اخلاق از بین می‏رود به اسم آزادی هتاکی می‏کنند نه آزادی سهم دارد اخلاق هم سهم دارد منطق هم سهم دارد گاهی وقتها کار شما آزادیه شما آزادید این کار را بکن اما این کار ولو به آزادی جور در می‏آید اما با منطق و و عقل جور در نمی‏آید خوب این رقمی… علمی نیست عقلی نیست به همان دلیلی که آزادی حق است و سهمی دارد منطق و استدلال هم حق است و سهمی دارد اخلاق هم حق است و سهمی دارد باید همه سهم هایش را داد سهم خنده چیه سهم گریه چیه سهم هایشان را نمی‏دهیم. گاهی مردها به قدری غیرت دارند که اسم خانم شان را هم توی خانه نمی‏برند و خانمش یک چیز دیگری می‏گوید خوب بگو زهرا خانم نه آدم نباید اسم زن اش را روبروی مردم ببرد خوب ما اسم زنهای پیغمبر (صلی الله علیه و آله) را بلد هستیم طوریه؟ اسم دختر پیغمبر(صلی الله علیه و آله) را بلدیم طوریه؟ بعضی بقدری غیرتشان بی جاست که حتی حاضر نیستند اسم… بعضی‏ها هم به قدری مثلا غیرت وارفته که دیگر می‏گوید دختر دیر کرد می‏گوید هر جا هست خواهد آمد اه!! همین اصلا غصه نمی‏خورد که حالا ناموسش آسیب‏پذیر باشد ممکن است کسی اغفالش کند گول اش بزند توطئه‏ای برایش بشود بی خیال بی خیال. بعضی خیلی بی غیرتند بعضی خیلی با غیرت، غیرت کنترل باید باشد خنده، همه چیز باید کنترل باشد اصلا معنای قانون هم همین است قانون یعنی بیاییم حساب کنیم این آقا ماشین اش با چه سرعتی باید برود این جاده بدلیل اینکه مقدار ماشین این است عرض جاده هم اینست بخاطر زیادی تردد و بخاطر باریک بودن جاده سرعت توی این جاده باید اینقدر باشد عقلای دلسوز می‏نشینند می‏گویند سرعت در این جاده اینقدر جوب بگو چشم نه خیر آزادیه خوب آزادیه گازش بده… دره یا خودت را بکش یا عده‏ای را بکش هر چیزی سهم دارد در جلسه قبل سهم خنده و گریه را داشتیم گفتیم حرفهایمان ماند حالا از اینجا ادامه می‏دهیم.
شادی در پی گناه، مایه تعجب خدا
یکی از خنده هایی که بد است اینست که یک حدیث داریم «عجبت» خداوند می‏فرماید تعجب می‏کنم «من عبد لایدری» تعجب می‏کنم نه یعنی که خداوند تحت تأثیر قرار می‏گیرد یعنی جای تعجب است که انسان می‏خندد و حال آنکه «لایدری ان راض عنه‏ام ساخط علیه وهو اضحک» اصلا نمی‏داند که من از او راضی هستم یا راضی نیستم می‏خندد مثل بچه‏ای که قهقهه می‏خندد نمی‏داند نمره هایش چند است صبر کن اگر کارنامه ات خوب شادی کن یک بچه‏ای که توی خیابان دارد شادی می‏کند و نمی‏داند نمره‏اش صفر قد در قوری است یا یک نمره خوبی است برای… الکی خوش است. به امیرالمومنین (علیه السلام) گفتند خیلی عبادت می‏کنی چرا اینقدر خودت را خسته می‏کنی فرمود نمی‏دانم حتی یک کارم قبول شده یا نه من عبادت خیلی کردم اما قبول هم شد یا نه شما خیلی توی آشپزخانه ممکن است زحمت بکشی عمده اینست که میهمان از غذای شما خوشحال شد یا نه آقا من ده ساعت زحمت کشیده‏ام بله ولی آنچه پخته‏ای باب میل او نیست مریض بود اصلا سوپ می‏خواست بیخود اینهمه غذا پختی تمام اینها چربی دارد ترشی دارد و زعفران دارد هم شوهر پول خرج کرد هم زن زحمت کشید اما هیچکدام باب میل… میهمان نیست مهم اینست که او بپسندد اگر او پسندید مهم است.
خنده‏های بی جا، مایه بطالت عمر
امام سجاد (علیه السلام) دید یک آدم چرت و پرت گو (بطال، بطال یعنی حرف چرت و پرت می‏زند) آدمی که از صبح تا شام هر چه می‏گوید هرز می‏گوید اصلا… آدمهایی هستند می‏گویند برویم خانه فلانی یک جوک بشنویم اصلا به هم می‏رسند سلام هم… جوک تازه چی؟ اصلا… مثلا نمی‏گوید مشکل مملکت چیه؟ الان نه مشکل سیاسی نه مشکل اقتصادی نه مشکل محله نه مشکل روستا این هیچ غصه ندارد می‏گوید جوک تازه چی؟ امام سجاد (علیه السلام) به یکی از اینها رسید ک می‏گوید جوک تازه چی؟ فرمود که «ان الله یوما یسخروا فیه المبطلون» روز قیامت هستند که این یاوه گوها و هرزه گوها هی خسارت خواهند کرد عجب چه جوری عمرمان را تلف کردیم گوشت کیلویی چندهزارتومان خوردیم چرت و پرت گفتیم. یک دعایی است ماه رمضان سحرهای ماه رمضان خوانده می‏شود بنام دعای ابوحمزه ثمالی اصفهان 30-40 سال است این دعا را هر شب می‏خوانند عده‏ای هستند احیاء می‏گیرند و هر شب نماز می‏خوانند بعد از اصفهان هم شهرهای دیگر الحمدالله راه افتاده خیلی کار خوبی است توی جمهوری اسلامی چند تا کار خیلی خوب شد یکی اعتکاف شد خیلی کار خوبی شد حفظ قرآن ما الان الحمدالله خیلی حافظ قرآن داریم خیلی حافظ قرآن داریم من یکوقت رفتم یکی از کشورها با ما مصاحبه کردند که ما در کشورمان 500 هزار حافظ قرآن داریم در ایران چند تا حافظ قرآن است ما دیدیم خیلی آبروریزی است بگوییم دروغ بگوییم خدا راضی نیست راست بگوییم آدم به هر حال غرور ملی اش اجازه نمی‏دهد که به هر حال ایران در کشورهای دیگر باید سرفراز باشد گفتم شما چند تا دارید گفت 500 هزار تا شما چند تا دارید گفتم حالا عددش را من نمی‏دانم اما در ایران روی حافظ قرآن نمی‏دانم چقدر داریم ولی محافظ قرآن خیلی داریم گفت حافظ چیه محافظ چیه؟ گفتم حافظ الفاظ قرآن را حفظ می‏کند البته کار خوبی است خیلی خوب اما محافظ ممکن است الفاظ قرآن را غلط هم بخواند اما اگر صدامی‏ها خواستند یک وجب کشورش را بگیرند دفاع می‏کند و لو حسین فهمیده… برود زیر تانک حسین فهمیده حافظ قرآن نبود اما برای حفظ محافظت از دین خودش برای محافظت از قرآن اش برای محافظت از انقلابش خودش را پرپرکرد شما چند تا حسین فهمیده دارید ممکن است همه تان چشم هایتان را ببندید همه قرآن را بخوانید اما حاضر نباشید یک سیلی برای اسلام بخورید ولی خوب…
 محافظ قرآن داشتیم حافظ قرآن کم داشتیم الحمد لله حفظ قرآن راه افتاده و قرآن هم بخصوص فصل اش ماه رمضان است فصل اش ماه رمضان است یک آیه قرآن خواندن ثواب یک ختم قرآن دارد حالا لازم هم نیست وسطهای قران را بخوانید همان سوره کوچکها را تند تند بخوانید قل هوالله را که حفظ هستید یک کسی آمد گفت من همه قرآن را حفظ هستم من دیدم خیلی آبروریزی است من چی چی به این بگویم گفتم خوب من هم 11 هزار قل هوالله حفظ هستم شما بالاخره اگر هم قرآن حفظ نیستید آن سوره هایی را که بلدی یک خورده تلاوت قرآن را ماه رمضان زیاد کنید. در دعای ابوحمزه ثمالی که سحرهای ماه رمضان می‏خوانند می‏گوید خدایا من هر وقت می‏آیم سرنماز خوابم می‏گیرد بعضی‏ها هستند تا مطالعه می‏کنند خوابشان می‏گیرد بعضی‏ها هستند پای منبر خوابشان می‏گیرد. یک واعظ به مردم می‏گفت من هم حق پدری بر گردن شما دارم هم حق مادری اما حق پدری دارم به گردن شما چون موعظه تان می‏کنم اما حق مادری‏ دارم این موعظه لالایی می‏شود پای منبر من می‏خوابید. یک کسی هم از لبنیاتی آمد لبنیات بخرد به این آقایی که شیر می‏فروخت گفت آقا دو نفر به گردن من حق دارند یکی مادرم به من شیر داد یکی امروز تو به من شیر دادی تو هم از امروز حق مادری داری.
حضور در مجالس باطل، مایه کسالت در نماز
در دعای ابوحمزه می‏گوید خدایا سرنماز کسل هستم چرتم بی نشاطم چرا؟ می‏گوید به 11 دلیل یکی از دلیلها اینست که «لعلک رأیتنی» شاید من را می‏بینی «آلف مجالس البطالین» دلیلی که نه… مزه عبادت را نمی‏چشیم اینست که «لعلک» خدایا شاید تو «رأیتنی» می‏بینی من را «رأیتنی آلف» یعنی الفت «آلف»، «مجالس» هم که می‏دانید یعنی چه «مجالس البطالین» بطالین یعنی آنهایی که هی باطل می‏گویند همه‏اش چرت و پرت می‏گویند خدایا از بس که دیدی که من الفت گرفتم یعنی انس گرفتم با مجلس چرت و پرت گوها چون از بس که گوشم چرت و پرت شنیده دیگر مزه عبادت از من چی؟ گرفته شده مثل ظرفی که چیز آلوده توی آن بکنند بعد آب هم که توی آن می‏ریزی بخوری آن آب هم بو بر می‏دارد حالا غیر آلوده هم لازم نیست باشد مثلا یک ظرفی ترشی توی آن باشد حنا توی آن باشد آلوده هم نیست چیز خوبی است اما بالاخره وقتی توی ظرف حنا آب کردی بخوری بوی حنا می‏دهد من ظرف روحم را پر کرده‏ام از چرت و پرت گویی آنوقت اینست که دیگر جا بر نمی‏دارد. مس را که می‏خواهند سفید کنند اول این مس را با یک رقم شنی با یک چیزی این را می‏سائیدند که بعد آن موادی را که به آن می‏زنند آن سفیدی را جذب کند من نور جذبم نمی‏شود چون دیوار روحم گرد گرفته آئینه وقتی نشان می‏دهد که پاک باشد آئینه‏ای که پر از غبار است شما را خوب نشان نمی‏دهد من روحم غبارآلوده شده با یاوه گویی‏ها حدیث هم داریم اولین سیلی که خدا به انسان می‏زند اینست که گناه که کرد مزه عبادت را از او می‏چکد سه ساعت نشسته حرف می‏زند ولی تا می‏خواهد نماز بخواند حال ندارد. الله اکبر بسم الله الرحمن الرحیم الحمدالله رب العالمین الرحمن الرحیم مالک یوم الدین ایاک نع… یک نمازی می‏خواند که امام صادق (علیه السلام) فرمود بعضی‏ها بقدری زشت نماز می‏خوانند که اگر اینطوری که با خدا حرف می‏زنند با همسایه شان حرف بزنند همسایه جوابش نمی‏دهد می‏گوید برو، برو گم شو برو اول بخواب صورتت را بشور بعد با من حرف بزن این چه رقم با من حرف زدن است؟ (دست توی دماغش می‏کند دست تو چیزش! می‏کند دماغش را می‏خاراند) بقدری زشت نماز می‏خواند. یک کسی نماز می‏خواند باریش هایش هم بازی می‏کرد همچین می‏گفت «ایاک نعبد و ایاک نستعین اهدنا الصراط المستقیم صراط الذین انعمت علیهم» امام فرمود ببین اینکه با ریش هایش دارد بازی می‏کند پیداست حضور قلب ندارد.
 امام سجاد (علیه السلام) وقتی نماز می‏خواند فقط اگر بادی می‏وزید عبایش تکان می‏خورد انگار گنجشک روی دوشش نشسته تکان نمی‏خورد. حدیث داریم زن که می‏رود سرنماز آنچه طلا دارد به خودش آویزان کند مرد که طلا برای او حرام است حتی زنجیر طلا حتی حلقه طلا به بعضی جوانها میگوییم حلقه طلا حرام است می‏گوید نامزدی است! می‏گویم خوب اگر نامزدی شد حلال می‏شود؟ با اسم نامزد که حرام حلال نمی‏شود یک کسی جگر بو می‏داد روی منقل گربه‏ها جمع شدند فوری گفت بلاله بلاله!!! این فکر کرد که مثلا اگر بگوید بلاله گربه‏ها می‏روند؟ اگر به جگر گفتیم بلال که گربه‏ها نمی‏روند که اگر ما به طلای حرام گفتیم نامزدی، نامزدی حرام را حلال نمی‏کند آنوقت آن عروس خانم هم اجازه ندهد شوهرش گناه بکند یک گناه الکی… آخر گاهی یک کسی گناه می‏کند چیزی گیرش می‏آید این دائما حلقه طلا دستش است یک گناه الکی عروس خانم به شوهرت بگو که ما امشب پای بحث تلویزیون آقای قرائتی نشسته بودیم حالا آقاش هم نمی‏خواهد بگویی قرائتی بگو ما امشب پای بحث تلویزیون قرائتی نشسته بودیم ایشان گفت که اسلام و همه مراجع می‏گویند طلا بر مرد حرام است و حال آنکه اینطور شده شما بیا ماه رمضان برای رضای خدا دیگر این گناه را انجام نده چقدر ما گناه الکی می‏کنیم الکی‏ها. خدایا من می‏روم نماز بخوانم نشاط عبادت ندارم چرا؟ برای اینکه «رأیتنی» ببینم هوش تان چطوره؟ «لعلک» یعنی چی؟ شاید «رأیتنی» دیدی تو من را «آلف» الفت گرفتم انس گرفتم «مجالس البطالین» مجلس آدمهای باطل گو، دیدی من هرزه می‏گویم رفته‏ام جلسه هرزه را گرم کرده‏ام اصلا راضی بودن به گناه هم گناه است. حضرت صالح (علیه السلام) شتری داشت این شتر معجزه الهی بود چون گفتند اگر تو پیغمبری الان از این کوه یک شتر بیاید بیرون شتر چنین و چنانی تو مگر نمی‏گویی من پیغمبرم وصل به قدرت خدا هستم به همان خدا بگو از دل… از دل کوه شتر بیاید بیرون. شتری آمد بیرون این… گفت خوب این شتر آب منطقه را می‏خورد… یک روز شتر آب بخورد یک روز آب مال شما عوض اش شیر فراوان برای شما می‏دهد «هذه ناقة الله هذه» این «ناقةالله» این ناقه، شتر مربوط به قدرت خداست «لا تمسوها بسوء» لا تمسوها تماس نگیرید با این ناقه «بسوء»، «لا تمسوها بسوء» سوء یعنی بدی یعنی ضربه‏ای ضرری به این شتر… چرا؟ «فیأخذکم» اخذ می‏گیرد شمارا عذاب علیم عذاب دردناک شما را می‏گیرد. اینجا می‏دانید چرا این آیه را نوشتم؟ می‏خواستم یک نکته بگویم اگر چیزی رنگ الهی داشت می‏شود مقدس به مقدسات جسارت کنید عذاب دارید (این در مقابل یک کسی است که می‏گفت ما چیزی بنام مقدس نداریم! حالا افرادی پای تلویزیون هستند می‏دانند غرض من کیه، یک کسی اینطرف و آنطرف سخنرانی می‏کرد می‏گفت ما چیزی بنام مقدس نداریم این آقا مقدسه نه خیر هیچکس مقدس نیست) قرآن ببینید می‏گوید:«هذه ناقةالله» این ناقه مربوط به قدرت غیبی الهی است «لا تمسوها بسوء» به این ناقه سوء و ضربه و ضرری وارد نکنید چرا؟ این شتر با همه شترها فرق دارد این قداست دارد «ناقة الله».
احترام به مقدسات دینی، لازمه ایمان‏
چیزی که مربوط به خداست «بیت الله، عبدالله، عبادالله، کتاب الله، حکم الله» یک چیزی که مربوط به خدا… این قانون الهی است مقدس است کتاب خداست مقدسه. بابا ابولهب خیلی آدم جنایتکاری است عموی پیغمبر (صلی الله علیه و آله) بسیار آدم پستی است اما تا مادامی که این ابولهب… بنده الان دستم روی ابولهب بزنم اشکال ندارد ببینید پاک کردم اما اگر این ابولهب توی آیه بود« تبت یدا ابی لهب» این ابی لهب را نمی‏توانم دست روی آن بگذارم این خدا لعنت اش کند ولی چون اسمش توی قرآن است آیه قرآن است نمی‏شود دست بی وضو به آن زد گرفتی چی شد؟ گاو را می‏کشند پوست اش را چرم می‏کنند این چرم اگر کفش شد دور بینداز روی خاکش بمال اما همین چرم اگر جلد قرآن شد همین چرم را ما می‏بوسیم آهن اگر در خانه شما شد لازم نیست ببوسی اما اگر همین آهن ضریح پیغمبر (صلی الله علیه و آله) شد می‏بوسیم چون وصل به رسول الله شد سوال: آیا ما چیزی بنام مقدس هم داریم؟ بله خدا مقدس است و هر چیزی هم که وصل به او شد مقدس است کتاب خدا بنده خدا قانون خدا خانه خدا مقدس است خوب. خنده کنترل باید بشود (بطال)… البته این را هم بگویم نمی‏خواهم بگویم جلسه ما همه‏اش علمی و حکمتی باشد چون گاهی وقتها بحث‏های علمی هم که می‏کنند طرف خسته می‏شود من خودم فوق اش 2 ساعت بتوانم مطالعه کنم بعد از دو ساعت خسته می‏شوم باید یک صحنه عوض بشود.
انسان نیاز به تفریح دارد خدا انسان را اینگونه آفرید که نیاز به تفریح دارد یک جنب و جوشی… اصلا عبادت ما جنب و جوش توی آن هست نماز ما حرکت توی آنست حج ما حرکت توی آنست جهاد ما حرکت توی آنست. خیلی از عبادتهای ما با حرکت خط کشی می‏شود مثلا می‏گویند هر گامی که برای تحصیل برداشتی چقدر ثواب داری یعنی… نمی‏گوید هر کلمه‏ای که یاد گرفتی می‏گوید هر قدمی که برای تحصیل برداشته‏ای یعنی برده روی حرکت هر قدمی که برای صله رحم برداشتی نگفته هر عمه‏ای که دیدی! هر نگاهی که به خاله کردی می‏گوید هر قدمی که برای صله رحم یعنی ثواب برده روی قدمها ما مساله حرکت و تنوع و اینها را قبول داریم خود نماز تنوع دارد یک خورده‏اش را ایستاده می‏گوئیم یک خورده‏اش را رکوع می‏گوئیم یک خورده‏اش را سجده می‏گوئیم یک خورده‏اش را همچین می‏گوئیم یک خورده‏اش را همچین می‏گوئیم بعد از نماز، خود نماز تنوع دارد تنوع لازمست تفریح لازمست حرکت لازمست همه اینها لازم اما حساب شده. روز قیامت خنده هایی که حزب الله تحقیر می‏شود مثلا یک بچه‏ای به تکلیف رسیده تا دیروز با دخترخاله هایش با دخترعمه هایش می‏گفتند بازی می‏کردند امروز که به تکلیف رسیده این بچه مثلا می‏خواهد تقوا داشته باشد فامیل‏ها هو هو!! دیگه حالا مرد شده!! بیا برو!!! اصلا سر به سرش می‏گذارند که… بابا این بچه الان سیزده چهارده سالش است می‏خواهد تقوا داشته باشد دیگر می‏خواهد نگاه به نامحرم نکند فامیل‏ها سر به سرش می‏گذارند یا دارد نماز می‏خواند دارند به او می‏خندند.
خنده‏های تحقیرآمیز در دنیا، مایه تحقیر در قیامت‏
قرآن برای اینهایی که به خوبها می‏خندند یک آیه تندی دارد خیلی تند است روز قیامت جهنمی‏ها هی التماس می‏کنند خدایا! ما را از جهنم نجات بده «قال اخسئوا فیها و لاتکلمون» (اخسا) در فارسی می‏گوئیم چخ به سگ می‏گویند چخ «اخسا» یعنی به سگ می‏گویند خفه شو «اخسا» یعنی یه جوری که با سگ برخورد می‏کنند با این برخورد می‏کنند بعد می‏گوید چرا؟ می‏گوید «انه کان فریق من عبادی» بعضی بندگان خوب من داشتند دعا می‏کردند «فاتخذتموهم سخریا» شما حزب الله را مسخره کردید «و کنت منهم تضحکون» تضحکون، ضحک، ضحک یعنی خندیدن به خوب‌ها خندید مواظب باشید به آدمهایی که بخاطر عبادت بخاطر تقوا نمی‏کنند خنده نکنید این خنده‏ها تحقیر مقدسات است.
خدایا! هر جا از مرز تو پرت شده‏ایم تا حالا به آبروی خوبان تاریخ ما را بیا…بیامرز. از این به بعد ما را در راه مستقیمی که افراط و تفریط توی آن نباشد همانطوری که تو دوست داری ما را در آن راه قرار بده.
 «و السلام علیکم و رحمة الله»

لینک کوتاه مطلب : https://gharaati.ir/?p=2827

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.